We moeten weer écht eten gaan eten, met minder koolhydraten, meer vet en geen suiker,

heerlijk verzadigend eten, waarvan je juist dacht dat het niet goed voor je was!

Prof. Tim Noakes

Hoogleraar Fysieke inspanning en Sportwetenschappen

Koolhydraatarm eten is méér dan een crashdieet!

Het Nieuwe Eten met minder koolhydraten en meer gezonde vetten (ook wel LowCarb HighFat of LCHF genoemd) is geen crashdieet, zoals vaak wordt gedacht. Ook al val je er inderdaad wel snel mee af. Het is een ándere manier van eten, voor élke dag! Door Het Nieuwe Eten kun je insulineresistentie en de gevolgen hiervan zoveel mogelijk verminderen en voorkomen. In combinatie met voldoende beweging en zo min mogelijk stress vormt Het Nieuwe Eten de basis voor een optimale gezonde levensstijl.

PUUR en ECHT voedsel

Het Nieuwe Eten is zoveel mogelijk vers en puur echt eten. Dus geen kant-en-klaar voeding uit de winkel. Want daar is vaak veel suiker aan toegevoegd en zetmeel of andere koolhydraten. Veel voeding die je kant-en-klaar koopt is vooral ‘vulling’ en niet echt ‘voeding’.

Het Nieuwe Eten is zoveel mogelijk onbewerkt, bevat weinig koolhydraten en juist meer gezonde vetten.

Het Nieuwe Eten bestaat vooral uit groenten, bij voorkeur bladgroente en andere groenten die boven de grond groeien, vis, vlees, kip, eieren, kaas, roomboter, room, yoghurt, gezonde vetten (geen transvetten), noten, avocado’s, een beetje fruit (bij voorkeur bosvruchten) kruiden, thee en koffie. Met dit soort verse producten, liefst van zeer goede kwaliteit, dit échte eten, kun je zelf heerlijke maaltijden bereiden.

 

Hoeveel en hoeveel koolhydraten eet je?

Je eet alleen als je honger hebt en je stopt als je écht verzadigd bent. Je hoeft geen calorieën te tellen maar je houdt wel de hoeveelheid koolhydraten in de gaten.  Je eet dus veel minder koolhydraten maar juist wel méér gezonde vetten. Denk aan roomboter, kokosvet, volle kokosmelk, olijfolie en avocado’s.

Hoeveel gram koolhydraten per dag verstandig is verschilt per persoon. Voor wie erg insulineresistent is kan maximaal 20 tot 25 gram koolhydraten per dag verstandig zijn. Je komt dan in ketose. Ik raad iedereen altijd aan om daar eerst een paar weken mee te starten. In de praktijk zie ik dat dat erg goed werkt, om zo eerst af te kicken van de suikers en koolhydraten. Lees meer…

Daarna kun je zelf uitproberen of je nog meer koolhydraten kunt toevoegen. Je stopt met toevoegen op het punt waar je bijvoorbeeld weer aankomt, of merkt dat je weer minder energie krijgt. In de praktijk zie ik dat mannen sneller en meer koolhydraten kunnen toevoegen dan vrouwen.

 

Ketose/ketogeen

Wanneer je echt vrijwel geen koolhydraten eet maar wel veel meer vet dan schakelt je lichaam van een koolhydratenverbranding geheel over naar een vetverbranding. In je lever wordt van vet ketonen gemaakt die je lichaam en hersenen voorzien van brandstof. Niet alleen val je met een ketogeen aanpak het beste af, dit kan je ook veel gezondheidswinst opleveren.

 

Een aantal voordelen van ketose:

  •  Er wordt weinig insuline aangemaakt, waardoor er geen nieuw lichaamsvet wordt opgeslagen maar juist naast het vet wat je eet, ook lichaamsvet wordt verbrand! Je valt daarom beter af als je in ketose bent.
  •  Ketonen zijn een duurzamere brandstof dan glucose. Je kunt veel langer ‘teren’ op je voorraad. Het kan wel een paar weken tot maanden duren voor je ‘keto adapted’ bent, dat wil zeggen dat je lichaam dan optimaal met een vetverbranding kan omgaan.
  • Er zijn wetenschappers die beweren dat ketonen een superieure brandstof is voor de hersenen. In de praktijk horen we vaak dat mensen zich veel helderder voelen in hun hoofd en beter kunnen nadenken en focussen.
  • Je bloedsuikers dalen waardoor diabetes 2 afneemt en uiteindelijk omkeerbaar is.
  • Je krijgt méér energie! Je voelt je beter uitgerust.
  • Ontstekingen in je lichaam nemen af, je kunt dit aan de buitenkant zien omdat je huid verbetert. Maar ook de ontstekingsmarkers in het bloed nemen af (en daarmee de kans op ontstekingen).
  • Bij een ketogeen dieet zien wij in de praktijk onder andere een afname van klachten bij migraine, PCOS, ziekte van Lyme, epilepsie, PMS, depressie e.d. En volgens wetenschappers zijn er nog veel meer gezondheidsproblemen waarbij een ketogeen dieet heilzaam kan zijn, zoals kanker en alzheimer.
  • Je gaat minder eten, bent niet meer steeds zo hongerig, maar voelt je verzadigd.

 

Zijn er nadelen?

Echte nadelen zijn op dit moment niet bekend, al kun je in het begin wel wat last krijgen van de overgang van een koolhydraatverbranding naar een vetverbranding, vooral omdat je lichaam het nog niet gewend is. Onderstaande verschijnselen zien we vrij vaak, en ze gaan allemaal binnen een paar weken weer over!

  • De eerste paar dagen kan je je wat ‘grieperig’ voelen.
  • Bij sporten of veel bewegen merk je dat je sneller moe bent, of snel slappe benen krijgt. Dit is tijdelijk, uiteindelijk zullen je prestaties juist verbeteren en ook herstelt je lijf sneller na het sporten.
  • Je adem gaat ‘anders ruiken’, je krijgt meer dorst en moet vaker plassen.
  • Je ontlasting kan wat in de war zijn, diarree of juist obstipatie komen beide voor.
  • Je hormoonhuishouding kan wat in de war zijn. Bij vrouwen zien we dat de menstruatie te vroeg komt, of juist te laat of ‘anders’ is dan normaal.

 

Een béétje eten volgens Het Nieuwe Eten, kan dat ook?

Vind je deze verandering van je menu een te grote stap?  Trek er dan wat langer voor uit om over te stappen op dit nieuwe voedingspatroon. Begin gewoon met wat kleine wijzigingen in je menu. Ik heb speciaal voor jou 10 SLIMME TIPS op een rijtje gezet.

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Ik hoor het graag, stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood

 

 

 

 

 

 

 

Koolhydraatarm eten Zó doe je dat!

Succesvolle praktische aanpak met koolhydraatarme menu’s en recepten voor elke dag.

Koolhydraatarm eten boek

STARTGIDS

PDF of BOEK

 

Koolhydraatarm eten boek

VEGA STARTGIDS

PDF of BOEK

 

Koolhydraatarm eten boek

40 OVENMAALTIJDEN

PDF of BOEK