Selecteer een pagina

BLOGS & TIPS

Diabetes 2 omkeren, hoe gaat dat eigenlijk?

Diabetes 2 is te stoppen door anders te gaan eten! Maar hoe werkt dat? En wat kan je verwachten? Gaat jouw bloedsuiker na het starten direct in een rechte lijn naar beneden? Kan ik eerst gewoon mijn insuline of pillen blijven gebruiken? Hoe lang duurt het voor je diabetes 2 verslagen hebt?

Lees meer

Hoeveel koolhydraten heb je eigenlijk nodig?

Er blijkt nogal eens verwarring te zijn over de hoeveelheid koolhydraten die je nodig hebt in een gezond koolhydraatarm/keto menu. Hoeveel koolhydraten eet je maximaal? En hoeveel koolhydraten eet je minimaal? Waarom kan je beter minder koolhydraten eten? En is koolhydraatarm te combineren met vetarm?

Lees meer

Zo overleef je keto een hittegolf…

Op warme dagen heb je waarschijnlijk geen zin om heel lang in de keuken te staan. Je zit ook niet te wachten op een uitgebreide warme maaltijd. Maar wat dan wel? In deze blog geven we je een aantal tips hoe de warme dagen door te komen en je aan je koolhydraatarme/keto menu te houden.

Lees meer

Koolhydraatarme frieten van aubergine

In veel gezinnen is zo af en toe frietdag. Nu jij koolhydraatarm eet, eet je natuurlijk geen friet meer… Maar niet getreurd! We hebben hier een recept voor koolhydraatarme frietjes, gemaakt van aubergine. Kan je toch heerlijk koolhydraatarm genieten van een frietje mayo. 😉 Klik voor het recept!

Lees meer

Dat ene koekje dat moet toch kunnen?

“Een keertje moet kunnen…” Maar is dat wel zo? Kan je dat ene koekje bij hoge uitzondering eten? Waarom is het beter om dat niet te doen? En wat doet ook dat ene koekje met je lijf? We leggen je in deze blog uit waarom het verstandiger is om je te houden aan je koolhydraatarme/keto plan en ook dat ene koekje te laten staan.

Lees meer

Kies voor jezelf, ook als het feest is!

Uitnodigingen voor feestjes, high tea, bruiloft etc, kunnen een flinke ‘uitdaging’ zijn als je strikt koolhydraatarm/keto eet. Want wat ga je doen? Hoe ga je het oplossen? Hoe vertel je dat jij ‘niet normaal’ eet? En wat is ‘normaal’ eten eigenlijk? In deze blog geven we uitleg en tips hoe om te gaan met dit soort situaties.

Lees meer

Russische koude zomersoep

Als het warm is kunnen we ons voorstellen dat je minder graag een warme maaltijd maakt. Deze koude Russische zomersoep is een uitstekende avondmaaltijd. Tijdens warm weer kan je ook je avondmaaltijd uit de startgids hiermee prima vervangen! Klik voor het recept (of kijk in de soepspecial).

Lees meer

Is cholesterol wel de boosdoener?

Vaak wordt cholesterol gezien als de boosdoener van het kwaad, bijvoorbeeld in het ontstaan van hart- en vaatziekten. Maar wat is cholesterol en wat doet cholesterol eigenlijk? Hoe zit het dan met statines/cholesterolverlagende medicatie? En… Waardoor worden hart- en vaatziekten écht veroorzaakt? Wat heeft je bloedsuiker hiermee te maken?

Lees meer

HELP! Ik val te snel af!!

We horen soms dat mensen schrikken dat zij ineens erg snel erg veel afvallen. Hoe komt dit? Is dit erg? Moet je bang zijn om te gaan ‘jojo-en’? In deze blog geven we je uitleg over hoe het kan komen dat je snel afvalt als je net begint met de koolhydraatarme/keto aanpak en leggen we je uit dat dit niet schadelijk is.

Lees meer

Waarom kunnen dunne mensen eten wat ze willen?

Sommige mensen lijken alles te kunnen eten zonder een grammetje aan te komen. Waar komt dit door? Zijn slanke mensen nooit insulineresistent? En zijn zij per defintie gezond(er)? We leggen in deze blog uit wat TOFI’s zijn en dat slank zijn niet altijd betekent dat je ook écht gezonder bent!

Lees meer

Altijd aan de lijn en toch steeds zwaarder?

Veel mensen hebben voordat zij begonnen aan de koolhydraatarme/keto aanpak veel diëten geprobeerd. Na het volgen van een dieet kwamen zij vaak alle verloren kilo’s weer aan, soms met wat bonus kilo’s. Waarom werkt de koolhydraatarme/keto aanpak anders en kan je voor goed afscheid nemen van het ge-jojo? En waarom is het eten van vetten JUIST gezond en kunnen we best zonder koolhydraten?

Lees meer

Help! Volgens mijn weegschaal word ik vetter!

Stel: je hebt een ‘goede’ weegschaal, eentje die alles meet: gewicht, vetpercentage, vochtgehalte, spiermassa, botmassa… Je valt af in gewicht, maar gek genoeg neemt je vetpercentage toe. Hoe kan dit, klopt dat wel? In deze blog leggen we je uit hoe zo’n weegschaal werkt en waarom je er niet teveel waarde aan moet hechten. Ook geven we je een extra tip!

Lees meer

Koolhydraatarm of keto? Kies wel voor een gezonde aanpak!

Wij zijn niet gemaakt om veel koolhydraten te eten. We worden er dik en ongezond van. Steeds meer mensen krijgen dit in de gaten en ontdekken dat een koolhydraatarme/keto aanpak werkt! En zo ontstonden veel ‘koolhydraatarme varianten’. De vraag is werken zij allemaal net zo goed? Zijn ze gezond? Hoe weet je welke aanpak je wel of niet moet kiezen?

Lees meer

Puur gezond eten ook voor je huisdier

Ook onze huisdieren hebben veel ‘honger’, eten de hele dag en worden dikker en dikker. Er zijn zelfs huisdieren die diabetes type 2 hebben gekregen en injecties moeten krijgen van hun baasjes. Waardoor komt dit? En wat kunnen we doen om net zo goed voor onze huisdieren te zorgen als we voor onszelf zorgen?

Lees meer

LowCarb is veel meer dan een crashdieet

Vaak denken mensen dat een koolhydraatarm/keto eetpatroon alleen maar over snel afvallen gaat, maar deze manier van eten is voor iedereen gezond! Ook wanneer er geen sprake is van diabetes of overgewicht. Wat zijn de voordelen van een koolhydraatarme/keto aanpak en waarom kan iedereen hiervan profiteren?

Lees meer

Is vet eten nou ongezond of niet?

Wetenschappers zijn het er over eens dat er absoluut geen verband is tussen het eten van verzadigd vet en een verhoogd cholesterol of het krijgen van hart en vaatziekten. De adviezen om te minderen op (verzadigd) vet kloppen dus niet en leiden juist af van de echte boosdoeners die stilletjes en ongestoord steeds meer slachtoffers maken: de koolhydraten. Hoe kon dit gebeuren?

Lees meer

Zijn worst en witte sokken echt zo kankerverwekkend?

In deze blog laten we je zien hoe conclusies soms getrokken worden. Dit doen we aan de hand bewerkt vlees en rood vlees. Dit doen we samen met Zoë Harcombe, onderzoeker en voedingsdeskundige, die in haar blog hierover korte metten maakt met deze volgens haar onnodige ‘bangmakerij’.

Lees meer

Koolhydraatarm koken met zuurkool en pompoen

Dat azijn kan helpen om gewicht te verliezen weten we al lang, maar het helpt bij het verlagen van bloedsuikers! Door bijvoorbeeld zuurkool te eten kan je ervoor zorgen dat bloedsuikers minder stijgen. Zuurkool past daarom uitstekend in de koolhydraatarme/keto aanpak. Naast uitleg geven we je in deze blog ook twee heerlijke zuurkoolrecepten.

Lees meer

RECEPTEN 

Pina colada-ijs (op basis van groente)

Pina colada-ijs (op basis van groente)

Heb jij ook zin in een lekker zomers ijsje? Dit ijsje is gemaakt op basis van groenten en is verrassend lekker. BONUS: er staat ook een recept in hoe je dit heerlijke ijs kan omtoveren in een lekkere zomerse shake.

Koolhydraatarme frieten van aubergine

Koolhydraatarme frieten van aubergine

In veel gezinnen is zo af en toe frietdag. Nu jij koolhydraatarm eet, eet je natuurlijk geen friet meer… Maar niet getreurd! We hebben hier een recept voor koolhydraatarme frietjes, gemaakt van aubergine. Kan je toch heerlijk koolhydraatarm genieten van een frietje mayo. 😉 Klik voor het recept!

Chocolade fudgecake (zonder meel of noten)

Chocolade fudgecake (zonder meel of noten)

Zin in fudge? Zin in cake? Zin in chocola? Dan zit je hier goed! We geven je een recept voor heerlijke chocolade fudgecake.
En sssst…. Deze kan je bijvoorbeeld ook prima als ontbijt eten! 😉

Russische koude zomersoep

Russische koude zomersoep

Als het warm is kunnen we ons voorstellen dat je minder graag een warme maaltijd maakt. Deze koude Russische zomersoep is een uitstekende avondmaaltijd. Tijdens warm weer kan je ook je avondmaaltijd uit de startgids hiermee prima vervangen! Klik voor het recept (of kijk in de soepspecial).

RECEPT: Lasagne van pompoen

RECEPT: Lasagne van pompoen

Nog lekkerder dan ‘gewone’ lasagne, met een heerlijke romige bechamelsaus. Je hebt hem snel in de oven en kunt een restje invriezen. Dit extra recept staat (nog) niet in één van de boeken.

VOOR 4 PORTIES + 9 GRAM KOOLHYDRATEN PER PORTIE

NOG VEEL MEER RECEPTEN IN DE BOEKEN OF PDF’S 

STARTGIDS 

OVENSPECIAL

STAMPPOT

SOEPSPECIAL

EENPANSPECIAL

KERSTSPECIAL

ONTBIJT & LUNCH

ZOMER & SALADES

VEGA-STARTGIDS