Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. DIABETES 2 OMKEREN
  4.  » Diabetes 2? Dit zijn je opties.

Diabetes 2? Dit zijn je opties.

WIST JIJ DIT? Diabetes 2 is eigenlijk helemaal geen chronische ziekte, maar een symptoom, een gevolg van meer koolhydraten eten dan je lijf kan verwerken. Iedereen met diabetes is koolhydratenmoe (insulineresistent). En de simpele oplossing om dit aan te pakken is stoppen met datgene eten waar je lijf niet mee om kan gaan. Dat kan heel eenvoudig door gezond koolhydraatarm/keto te gaan eten. 

Je arts kiest hier helaas niet voor maar die kiest voor iets wat eigenlijk heel onlogisch is. Je mag van je arts gewoon veel koolhydraten blijven eten en je krijgt dan pillen en insulinespuiten om die koolhydraten weer uit je lijf op te ruimen. En wat helemaal raar is: je wordt niet beter, maar  alsmaar zieker, dikker en vermoeider… Zelfs de kans op een hartaanval of beroerte wordt met de dag groter. Je wordt een tikkende tijdbom.

WAT ZOU JE KIEZEN ALS JE WEL DIE KEUZE ZOU HEBBEN?

Eigenlijk is het best wel mal dat je arts je nooit de keuze heeft gegeven. Dat je misschien helemaal niet wist dat stoppen met eten wat je ziek maakt ook een optie is. Een hele simpele en effectieve optie zelfs…  Stel, je hebt nu alsnog die keuze! Wat doe je? Kies jij voor optie 1: eten wat je ziek maakt en daar dan weer medicijnen tegen nemen? Of kies jij voor optie 2: stoppen met eten wat je ziek maakt? 

Om je te helpen met kiezen heb ik de voor- en nadelen van beide opties voor je op een rijtje gezet… 

Optie 1 Gewoon blijven eten wat je ziek maakt en daar medicijnen tegen nemen

Je blijft gewoon koolhydraten eten en pillen en insulinespuiten moeten die koolhydraten vervolgens weer opruimen.

Voordeel:
1. Je kunt alles blijven eten waar je zin in hebt.

Nadelen:
1.   Je eet jezelf steeds zieker, je diabetes 2 wordt steeds erger. Je hebt steeds meer kans op bijkomende problemen.
2.   Je bloedsuikers blijven vaak hoger en schommelen met pieken en dalen. Je loopt kans op hypo’s.
3.   Je moet je leven lang medicatie gebruiken, je hebt steeds meer en meer pillen en insuline nodig. De bijwerkingen kunnen ernstig zijn.
4.   Je wordt steeds dikker en valt heel moeilijk af. Helaas heb je steeds weer enorme honger.
5.   Je krijgt hart- en vaatproblemen. Je bloeddruk wordt steeds hoger, je hebt ook daar steeds meer medicatie voor nodig.
6.   Je krijgt steeds minder energie, slaapt vaak slecht en bent vrijwel altijd moe.
7.   Je krijgt er allerlei kwalen bij, zoals slechter zien, last van prikkelende, pijnlijke voeten en huidproblemen.
8.   Je krijgt last van niet-genezende wonden, mogelijk moeten lichaamsdelen worden geamputeerd, zoals tenen, voeten of benen.
9.   Mogelijk gaan je nieren slechter werken of uitvallen. Je ogen kunnen ernstig achteruit gaan en je kunt blind worden.
10. Je kunt ook geestelijk achteruitgaan of depressieve klachten krijgen.
11. Je hebt twee keer zoveel kans om alzheimer te krijgen dan mensen zonder diabetes 2.
12. Bijna 70% van alle diabeten overlijdt plotseling aan een hartaanval of beroerte, doordat hoge bloedsuikers de vaatwanden beschadigt.

Optie 2 Stoppen met eten wat je ziek maakt

Je stopt met het eten van veel koolhydraten en stapt over op een heerlijk koolhydraatarm/keto menu, met meer gezonde vetten.

Voordelen: 
1.   Je eet jezelf steeds gezonder. Je kunt gezond(er) oud(er) worden.
2.   Je bloedsuikers blijven altijd laag en stabiel. Je hoeft niet meer bang te zijn voor hypo’s of hypers. 
3.   Je hebt geen medicatie meer nodig. Ook niet voor bloeddruk, cholesterol en veel andere gezondheidsproblemen.
4.   Je kunt makkelijker afvallen en op gewicht blijven.
5.   Je krijgt eetrust, en voelt je de hele dag verzadigd.
6.   Je eet heerlijk, afwisselend en kunt zoveel eten als je wilt. Ook van voeding waarvan je dacht dat het je dikker maakt.
7.   Je geniet weer van lekker eten, zonder schuldgevoel.
8.   Je krijgt weer veel meer energie, je bent niet meer steeds uitgeput.
9.   Je slaapt beter en voelt je goed uitgerust.
10. Je loopt geen kans op nare complicaties of bijkomende kwalen. 
11. De kans dat je alzheimer krijgt is veel kleiner dan van mensen die koolhydraatrijk eten (met of zonder diabetes 2) 
12. De kans dat op een hartaanval of beroerte is veel kleiner dan van mensen die koolhydraatrijk eten (met of zonder diabetes 2) 

Nadeel:
1. Je kunt nooit meer eten zoals je vroeger at (dus nooit meer eten wat je ziek maakt), zelfs niet af en toe.

WELKE OPTIE KIES JIJ?

Als je de voor en nadelen zo op een rijtje ziet, dan is de keuze wel heel erg makkelijk toch?  Steeds meer mensen kiezen dan ook voor een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak, zodra ze horen dat hun bloedsuikers te hoog zijn. Ze starten dan direct met de weekmenu’s uit de STARTGIDSEN. Bloedsuikers dalen direct en blijven laag, zónder medicatie. Je eet heerlijk en voelt je direct al veel beter.

Heb jij al langer diabetes 2 en gebruik jij al wel diabetesmedicatie? Ook dan kun je overstappen naar een ‘behandeling’ zonder medicatie. Zelfs als je al veel langer diabetes 2 hebt, misschien al wel dertig jaar… Dan kun je nog steeds terug. Hoe je dat aanpakt, dat lees je in ons stappenplan. Hier vind je het stappenplan. Lees het stappenplan áltijd, als je medicatie gebruikt.

WAAROM VERTELT JE ARTS DIT NIET?

Simpelweg: dit heeft jouw arts nooit geleerd. Jouw arts heeft nooit les gehad in voeding. Heeft nooit geleerd dat de verkeerde voeding je ziek kan maken. En als het aan de pillenboeren ligt dan leren artsen dat ook nooit. Maar gelukkig kun jij zelf wel een andere keuze maken!
Wil jouw arts niet meewerken? Je kunt je arts deze brief geven (PDF even uitprinten) en eventueel dit artikel voor zorgprofessionals laten lezen. Werkt dat niet? Stuur ons een bericht, dan helpen wij je verder.

Bekijk de video’s van mensen met diabetes 2 die nu van de medicatie af zijn

MEER LEZEN?

Koolhydraatarm/keto eten bewezen beste behandeling bij diabetes 2
Diabetes 2 is eigenlijk een allergie
Complicaties door diabetes terugdraaien

BRONNEN BIJ DIT ARTIKEL

Ravnskov U, Diamond DM, Hama R, et al. Lack of an association or an inverse association between low-density-lipoprotein cholesterol and mortality in the elderly: a systematic review. BMJ Open 2016;6: e010401. doi:10.1136/ bmjopen-2015-010401

You S, Zhong C, Xu J et al. LDL-C/HDL-C ratio and risk of all-cause mortality in patients with intracerebral hemorrhage. Neurol Res. 2016;38:903-908. doi: 10.1080/01616412.2016.1204797

Park C H, Kang EW, Park JT et al. Association of serum lipid levels over time with survival in peritoneal dialysis patients. J Clin Lipidol. 2017;11(4):945-54. doi: 10.1016/j.jacl.2017.06.004.

Ahn C, Hwang Y, Park SK. Predictors of all-cause mortality among 514,866 participants from the Korean National Health Screening Cohort. PLoS One. 2017;12(9):e0185458. doi: 10.1371/journal.pone.0185458.

Zuliani G, Volpato S, Dugo M, Vigna GB, Morieri ML, Maggio M, et al. Combining LDL-C and HDL-C to predict survival in late life: The InChianti study. PLoS One. 2017;12(9): e0185307. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0185307.

Orozco-Beltran D, Gil-Guillen VF, Redon J et al. Lipid profile, cardiovascular disease and mortality in a Mediterranean high-risk population: The ESCARVAL-RISK study. PLoS One. 2017;12:e0186196. doi: 10.1371/journal.pone.0186196. Berton 589

Wang M-C, Hu H-Y, Lin I-F, Chuang J-T. Plasma lipid concentrations and survival in
geriatric population. A retrospective cohort study. Medicine. 2019;98:49(e18154). http://dx.doi.org/10.1097/MD.0000000000018154

Yousufuddin M, Takahashi PY, Major B et al. Association between hyperlipidemia and mortality after incident acute myocardial infarction or acute decompensated heart failure: a propensity score matched cohort study and a meta-analysis. BMJ Open. 2019;9:e028638. doi:10.1136/bmjopen-2018-028638

Dégano IR, Ramos R, Garcia-Gil. Three-year events and mortality in cardiovascular disease patients without lipid-lowering treatment. Eur J Prev Cardiol. 2019 doi: 10.1177/2047487319862103

Ravnskov U, de Lorgeril M, Diamond DM et al. LDL-C does not cause cardiovascular disease: a comprehensive review of the current literature. Exp Rev Clin Pharm. 2018;11:959–70. doi.org/10.1080/17512433.2018.1519391

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.