Wij zijn niet gemaakt voor de enorme hoeveelheden koolhydraten die we dagelijks eten

Prof. Tim Noakes

Hoogleraar Fysieke inspanning en Sportwetenschappen

Steeds teveel koolhydraten eten maakt ons langzaam ziek…

Prof. Tim Noakes

De mens bestaat al 2.500.000 jaren en het grootste deel van deze periode leefden mensen als jagers & verzamelaars. Ze aten vis en vlees, eieren, noten, zaden, kruiden, groenten, vruchten. Weinig koolhydraten, veel vet en eiwitten.

 

Nog niet zo lang geleden (een paar honderd jaar) zijn we ineens veel koolhydraten gaan eten, in de vorm van suiker, brood, pasta e.d. Ons lichaam lijkt dat niet aan te kunnen. Het heeft geen tijd gehad om zich aan te passen aan zoveel koolhydraten.

Als gevolg van al die koolhydraten wordt het lichaam steeds ‘insulineresistenter’.

 

Wat is insulineresistentie?

Wanneer je koolhydraten eet (zoals suiker, brood, rijst, pasta)  zet je lichaam dit meteen om in glucose. Glucose kan worden gebruikt om je lichaam van energie te voorzien. Om glucose als energie te kunnen gebruiken is insuline nodig. Zodra glucose in je bloed komt ga je daarom insuline aanmaken. Insuline werkt als het ware als een sleutel die de glucose toelaat in je lichaamscellen waar glucose als brandstof wordt gebruikt.

Een prachtig systeem! Maar… door een constante toevoer van steeds weer grote hoeveelheden koolhydraten kan het systeem op den duur overbelast raken. De cellen reageren dan niet meer goed op de insuline (de sleutel) en laten geen glucose meer toe (de ‘deur’ blijft op slot). Je lichaam gaat in reactie op die gesloten deuren steeds meer insuline aanmaken. Maar dat helpt niet… De enige cellen die nog wel de deur open willen zetten zijn vetcellen. En zo verdwijnt het teveel aan koolhydraten in je vetcellen en word je dikker van koolhydraten! Maar jouw lichaamscellen die die glucose nodig hebben voor energie zitten dus zonder!

 

Dit is wat er gebeurt wanneer je steeds veel koolhydraten eet…

Hoeveel mensen zijn insulineresistent?

Volgens professor Tim Noakes is zeker 90% van de bevolking niet goed in staat met veel koolhydraten om te gaan, en dus insulineresistent. Wie nog niet insulineresistent is kan dat worden door voortdurend veel koolhydraten te blijven eten. Teveel koolhydraten maken je lichaam langzaam zieker…

 

Hoe weet je of je insulineresistent bent?

Veel mensen met fors overgewicht (meer dan een paar kilootjes) zijn insulineresistent. Dat komt omdat het teveel aan koolhydraten uiteindelijk als vet wordt opgeslagen. Als je niet anders gaat eten, met minder koolhydraten, is het bijna niet mogelijk om (blijvend) succesvol af te vallen.

Matig insulineresistent
Je komt vrij makkelijk aan en naarmate je ouder wordt is het steeds lastiger om op gewicht te blijven. Ook bloeddruk verhoogt naarmate je ouder wordt en je nuchtere bloedsuikers zijn wat verhoogd.

Ernstige Insuline insulineresistent
Je hebt als kind al overgewicht en in de loop van de jaren neemt je gewicht snel toe. De kans is groot dat je al vrij jong diabetes type 2 krijgt en andere gevolgen van insulineresistentie.

Je kunt ook ‘van binnen’ vet opslaan!
Maar let op: niet iedereen die insulineresistent is is ook (veel) te zwaar. Er zijn ook mensen die niet van buiten maar van binnen ‘vervetten’. Zij slaan vet dan op rond de organen en in feite is die situatie nog veel zorgelijker! Je ziet dat bijvoorbeeld bij topsporters, ze eten veel koolhydraten maar blijven slank van buiten. Ze líjken daardoor misschien gezond maar dat blijkt vaak niet zo te zijn. Het is daarom goed om ook op de andere signalen te letten.

 

Een aantal merkbare symptomen van insulineresistentie

  • Het lukt steeds moeilijker om af te vallen (of je komt daarna heel snel weer aan)
  • Vaak moe en slaperig na het eten van een koolhydraatrijke maaltijd
  • Niet uitgerust wakker worden,  weinig energie
  • Vaak hongerig en trek in koolhydraten
  • Als je begint met eten wil je steeds meer
  • Eén koekje is nooit genoeg
  • Slaapdips aan het eind van de middag

 

Mogelijke gevolgen van insulineresistent

Wanneer je insuline resistent bent gaat het lichaam steeds meer insuline aanmaken om zo toch nog te proberen de glucose uit het bloed te werken. Die grote hoeveelheden insuline zijn erg belastend voor het lichaam. Ook kan je bloed op den duur blijven zitten met veel teveel glucose (hoge bloedsuikers) omdat het systeem steeds minder goed gaat werken. En ook dat is erg belastend en niet zonder gevolgen! Veel chronische aandoeningen en moderne welvaartsziektes lijken het  gevolg te zijn van insulineresistentie, zoals

  • Pre diabetes (aantal in NL op dit moment geschat op 3 miljoen!)
  • Diabetes (aantal in NL op dit moment 1 miljoen)
  • Overgewicht
  • Hoge bloeddruk
  • Hart- en vaatziektes
  • Alzheimer
  • Bepaalde kanker
  • Hormonale klachten

Gaat insulineresistentie weer over?

Wie eenmaal insulineresistent is kan daar niet zomaar van genezen. Door je voeding aan te passen kun je wel voorkomen het erger wordt en vaak ook wel iets verbeteren. Belangrijk is; door anders te eten kun je in ieder geval wél voorkomen dat je er ziek van wordt!

Zelfs wanneer je al ziek bent geworden als gevolg van insulineresistentie dan zijn die gevolgen vaak terug te draaien of in ieder geval te verminderen door anders te gaan eten. Eten met minder koolhydraten, meer vet en geen suiker.  HET NIEUWE ETEN!

Door anders te gaan eten kun je ook diabetes2 omdraaien, eindelijk echt afvallen, en chronische aandoeningen verminderen!

 

Helpt het nieuwe koolhydraatarme eten bij insulineresistentie?

Wanneer je puur en écht gaat eten, met weinig koolhydraten en juist meer gezonde vetten, dan schakelt je lichaam over op een vetverbranding, net als bij onze voorouders. Omdat je maar weinig koolhydraten eet belast je je lichaam niet met teveel koolhydraten (=> glucose)  en heb je maar heel weinig insuline nodig om deze koolhydraten te verwerken. Zo belast je je systeem minimaal. Je bloedsuikers blijven laag en stabieler.

Dat merk je overigens al snel. Binnen een paar dagen voelen de meesten zich al een heel stuk beter. En ook kun je al meteen veel afvallen!

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Ik hoor het graag, stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn
TheNewFood

Bronnen:

Bronnen

Koolhydraatarm eten Zó doe je dat!

Succesvolle praktische aanpak met koolhydraatarme menu’s en recepten voor elke dag.

Koolhydraatarm eten boek

STARTGIDS

PDF of BOEK

 

Koolhydraatarm eten boek

VEGA STARTGIDS

PDF of BOEK

 

Koolhydraatarm eten boek

40 OVENMAALTIJDEN

PDF of BOEK