Bert van Doorn (59) is altijd al een fanatiek fietser geweest, hij traint veel en maakt lange tochten van soms honderden kilometers. De laatste jaren ging het niet zo goed met hem. Hij kreeg gezondheidsklachten en het fietsen ging niet meer zo goed. Sinds maart van dit jaar eet Bert koolhydraatarm. Hij fietst nu beter dan ooit!

Ik vroeg Bert over het waarom en hoe hij deze overstap van heel veel koolhydraten naar juist heel weinig koolhydraten heeft ervaren…

Wat was de aanleiding om koolhydraatarm te gaan eten?
“Het was mijn vrouw die mij adviseerde anders te gaan eten. Ik had geen echt gewicht issue, maar worstelde wel met wat lichamelijke klachten. Ik had al jaren last van maagzuur, waarvoor is dagelijks medicijnen slikte. Daarnaast leek mijn fiets conditie achteruit te gaan. En van tijd tot tijd had ik last van onverklaarbare hartkloppingen.

Mijn echtgenote houdt zich beroepsmatig bezig met o.a. voeding, gewichtsproblemen en gezondheid in haar eigen praktijk. Zij opperde dat er een relatie zou kunnen zijn tussen met mijn klachten en het gebruik van veel suikers/koolhydraten.”

Hoe heb je die eerste periode ervaren?
“Het was even wennen: niet zo maar meer even wat boterhammen pakken, als je honger hebt. Ik moest ineens na gaan denken over wat ik at. Ik merkte al snel hoe erg je op routine dingen klaarmaakt, en er niet over nadenkt wat je nu eigenlijk aan het eten bent. Gelukkig hielp mijn echtgenote me op weg met voorbeelden van hoe ik erg lekker, en gevarieerd kon eten, zonder teveel koolhydraten binnen te krijgen.”

Was je meteen overtuigd?
“Ik moest wel over wat drempels. Ineens ‘mocht’ of beter gezegd ‘moest’ ik wat vetter gaan eten. Veel bakken in roomboter bijvoorbeeld. Spek met eieren, heerlijk. Maar ook geen aardappels en pasta’s meer. In het begin maak je je toch ook wat ongerust: aan de ene kant zit je met de vraag of dit wel goed voor je is.

Aan de andere kant, wil je het serieus doen en dus goed doen, terwijl je niet zeker bent over wat je nu wel en niet ‘mag’ eten. Maar ik was vastbesloten het een echte kans te geven dus het een paar weken vol te houden om de echte effecten te kunnen zien.”

Hoe ging dat met fietsen?
“Mijn voeding tijdens het fietsen was echt aanpassen en zoeken. Terwijl ik als fietser juist geleerd had flink wat koolhydraten in te nemen voor en tijdens grote tochten. Altijd Snelle Jelles en bananen mee en onderweg was natuurlijk appeltaart met slagroom bij de koffie vaste prik. Ook was ik gewend sportdrank mee te nemen vanwege de koolhydraten en de mineralen, om mijn prestatieniveau onderweg op peil te houden. Nu moest ik wat anders gaan doen. En bekijken wat ik onderweg moest eten. De eerste paar tochten ging dat ook niet helemaal goed. Ik kreeg last van hongerklop.

Nu gaat dat beter?
Inmiddels is dat geen enkel probleem meer. Ik heb de 11 stedentocht ( 235 km) gefietst zonder problemen. Door te experimenteren weet ik nu wat ik ongeveer vooraf moet eten en wat ik mee kan nemen voor onder weg. Dat is trouwens opvallend minder dan ik gewend was. Ik zie mijn fietsvrienden ook veel vaker en veel meer eten dan ik doe.”

Wat eet en drink je nu bij een intensieve fietstocht?
“Vooraf eet ik een paar gebakken eieren met spek en kaas. Plus een kom Griekse yoghurt met aardbeien en bessen, soms met wat walnoten. Voor onderweg neem ik twee koolhydraatarme boterhammen mee, dubbel belegd met roomboter en ham en een stukje eigen gebakken koolhydraatarme koek. Soms voor de langere tochten ook nog een omelet. Hartig eten onderweg vind ik inmiddels fijner dan zoetigheid.

Wel neem ik ook een appel in partjes mee. Af en toe een partje voor de frisheid. Meestal heb ik 2 bidons bij me. Eén met puur water en één met water met een beetje suikervrije citroen limonadesiroop en een snufje zout. Na afloop eet ik een bak yoghurt met rood fruit.”

Hoe gaat het nu met je, merk je veranderingen?
“Ik voel me erg goed, veel fitter. Mijn maagzuur problemen zijn zo goed als over. Ik ben na 2 weken gestopt met de permanente medicatie. Ook geen hartkloppingen meer. Ik ben vooruit gegaan met fietsen, kan weer beter, harder en verder fietsen. Bergop gaat ook weer een stuk beter, beter dan het in jaren geweest is.
Ik ben in zo’n 10 weken ongeveer 8 kilo gewicht kwijt geraakt, ik weeg nu 76 kilo bij een lengte van 184cm. Ook dat is natuurlijk van invloed op mijn prestaties.”

Wat zijn de reacties?
“Mijn sportvrienden willen van alles weten over mijn dieet, want ze vinden het verschil opvallend. Het is natuurlijk goed te zien dat ik gewicht kwijt ben, maar ook zij zeggen dat ik beter ben gaan fietsen.
Sommigen vinden het moeilijk te geloven. Want jarenlang is duursporters geleerd dat ze vooral veel koolhydraten moesten nemen. Dat blijkt dus helemaal niet nodig!”

Wil jij ook jouw succesverhaal vertellen dan hoor ik dat heel graag! Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slank en gezond te worden! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor interview.

Matty Barnhoorn
TheNewFood