Selecteer een pagina

Om optimaal te presteren eten sporters vaak grote hoeveelheden koolhydraten. Voorafgaand is een bord pasta haast niet weg te denken, maar ook tijdens de race nemen ze veel koolhydraten, zoals gelletjes en energierepen. Dat dit niet nodig is blijkt keer op keer. Ook op een koolhydraatarm/keto menu kun je ook goed presteren, vaak zelfs nog beter! Een voorbeeld is Wigdis. Zij eet koolhydraatarm/keto volgens de aanpak van TheNewFood en loopt lange afstanden.

Persoonlijke records!

Wigdis: “In september 2018 ben ik begonnen met ook met deze koolhydraatarm/keto aanpak. In het begin heb ik mijn lijf de tijd gegeven om te wennen aan deze manier van eten en deed ik het iets rustiger aan,” Vanaf december merkte ze dat ze weer beter ging presteren tijdens de trainingen voor de CPC loop. Haar loopsnelheden gingen omhoog, ze presteerde zelfs beter dan voordat ze koolhydraatarm/keto at.

Op kortere afstanden heeft ze inmiddels zelfs haar persoonlijke records verbeterd, maar ook op lange afstanden gaat haar gemiddelde snelheid omhoog. Op dit moment traint Wigdis voor de 30 kilometer van Amsterdam-Noord en dit gaat erg goed. 

Hoe eet je vlak voor een duurloop?

Voorafgaand aan een loop eet Wigdis niet anders dan anders. Zo ontbijt ze met een bakje yoghurt met slagroom. Bij lange duurlopen eet ze een dubbel ontbijt. Wel zorgt ze er voor dat ze genoeg zouten binnen krijgt. Dit doet ze door vooraf en achteraf een glas water met mineralen te nemen.

Wanneer ze afstanden groter dan 13km loopt neemt ze ook extra zouten mee voor onderweg. Tijdens het lopen eet Wigdis niet: “meestal mis ik de lunch en tegen de tijd dat ik terug ben en gedoucht is het tijd om aan het avondeten te beginnen. Dit kan heel goed, want ik heb geen honger tussendoor!” 

“Ook mijn man doet inmiddels mee!”

Wigdis haar man is een maand nadat zij startte met de koolhydraatarme/keto aanpak ook begonnen en heeft ook mooie resultaten behaald: “inmiddels is hij 3 broekmaten geslonken en 11 kg afgevallen.” Ook de man van Wigdis loopt lange afstanden. Eerder hield hij zich vast aan gelletjes, maar dat heeft hij nu niet meer nodig. Hij heeft zelfs recent de marathon van Rotterdam (42 km) gelopen en wil in Berlijn ook een marathon gaan lopen. 

En de rest van het gezin?

De kinderen van Wigdis eten (nog) niet helemaal koolhydraatarm, maar zijn wel heel nieuwsgierig naar wat zij en haar man eten. Omdat ze niet alles lusten past Wigdis het menu voor hen aan. Haar kinderen drinken alleen water met soms suikervrije limonadesiroop. Ze eten nog wel brood of soms frietjes, maar al veel minder dan eerst. Wigdis verwacht dat ze steeds meer met haar mee gaan eten.

 

VERDER LEZEN

Verpleegkundige Lara SchalkHeb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.

Lara Schalk
Verpleegkundige en keto-expert bij TheNewFood