Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. SPORT
  4.  » Marathons lopen zonder extra koolhydraten?

Marathons lopen zonder extra koolhydraten?

Om optimaal te presteren eten sporters vaak grote hoeveelheden koolhydraten. Voorafgaand is een bord pasta haast niet weg te denken, maar ook tijdens de race nemen ze veel koolhydraten, zoals gelletjes en energierepen. Dat dit niet nodig is, blijkt keer op keer. Ook op een koolhydraatarm/keto menu kun je goed presteren, vaak zelfs nog beter!  Een voorbeeld is Wigdis. Zij eet koolhydraatarm/keto volgens de aanpak van TheNewFood en loopt lange afstanden.

Persoonlijke records!

Wigdis: “In september 2018 ben ik begonnen met deze koolhydraatarm/keto aanpak. In het begin heb ik mijn lijf de tijd gegeven om te wennen aan deze manier van eten en deed ik het iets rustiger aan.” Vanaf december, tijdens de trainingen voor de CPC loop, merkte ze dat ze weer beter ging presterenHaar loopsnelheden gingen omhoog, ze presteerde zelfs beter dan voordat ze koolhydraatarm/keto at.

Op kortere afstanden heeft ze inmiddels zelfs haar persoonlijke records verbeterd, maar ook op lange afstanden gaat haar gemiddelde snelheid omhoog. Op dit moment traint Wigdis voor de 30 kilometer van Amsterdam-Noord en dit gaat erg goed. 

Hoe eet je vlak voor een duurloop?

Voorafgaand aan een loop eet Wigdis niet anders dan anders. Zo ontbijt ze met een bakje yoghurt met slagroom. Bij lange duurlopen eet ze een dubbel ontbijt. Wel zorgt ze er voor dat ze genoeg zouten binnen krijgt. Dit doet ze door vooraf en achteraf een glas water met mineralen te drinken.

Wanneer ze afstanden groter dan 13 kilometer loopt neemt ze ook extra zouten mee voor onderweg. Tijdens het lopen eet Wigdis niet: “Meestal mis ik de lunch en tegen de tijd dat ik terug ben en gedoucht heb, is het tijd om aan het avondeten te beginnen. Dit kan heel goed, want ik heb geen honger tussendoor!” 

“Ook mijn man doet inmiddels mee!”

De echtgenoot van Wigdis is een maand na haar begonnen met deze aanpak en heeft ook al mooie resultaten behaald: “Inmiddels is hij drie broekmaten geslonken en 11 kilo afgevallen.” Ook hij loopt lange afstanden. Eerder hield hij zich vast aan gelletjes, maar dat heeft hij nu niet meer nodig. Hij heeft zelfs recent de marathon van Rotterdam (42 km) gelopen en wil in Berlijn ook een marathon gaan lopen. 

En de rest van het gezin?

De kinderen van Wigdis eten (nog) niet helemaal koolhydraatarm, maar zijn wel heel nieuwsgierig naar wat zij en haar man eten. Omdat ze niet alles lusten, past Wigdis het menu voor hun aan. Haar kinderen drinken alleen water met soms suikervrije limonadesiroop. Ze eten nog wel brood of soms frietjes, maar al veel minder dan eerst. Wigdis verwacht dat ze steeds meer met haar mee gaan eten.

 

Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt mensen, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. 

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur een bericht.

VERDER LEZEN