Selecteer een pagina

RIAN BLOG 18 Eindelijk rust

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG ZEVENENVIJFTIG DINSDAG

Vandaag is het vertrekdag. Het waait flink en het regent. We haasten ons dus niet om weg te komen. We ontbijten laat en op ons gemak. De yoghurt moet op. In het begin had ik hier niet genoeg aan. Of misschien zat dat idee ook wel tussen mijn oren. Nu is het een stevig ontbijt waar ik tot aan het avondeten op kan functioneren.

Bijvullen

We rijden richting Doorn. Het is maar een klein ritje van een uur. Helaas regent het nog steeds. We nemen daarom geen toeristische route, maar gaan recht op onze bestemming af. Nou ja….. niet helemaal rechtstreeks. We maken nog een stop bij de AH, want onze kast en koelkast moeten goed gevuld blijven. Anders gaan we de mist in. Het is een sport om precies dat te kopen wat we kunnen bergen met onze beperkte ruimte.

Trainingspak

Bij aankomst op de 2de camping van onze reis, staat de camper snel en zitten we in no-time met onze Air Up flesjes buiten te genieten. Want…. eindelijk is het droog en de temperatuur is heel aangenaam. Ik draag vandaag voor het eerst sinds jaren een trainingspak. Dit heb ik jaren geleden na een lijnpoging gekocht en lag nog nieuw in mijn kast. Want al snel werd ik zwaarder en paste het niet meer. Nu dus wel!

Ik voel me er qua uiterlijk nog niet zo comfortabel in, maar oh, wat zit het heerlijk. Marja heeft me verzekerd dat het echt kan en ik er niet als een opgestopte worst uitzie. Sterker nog, ze vindt het me leuk staan.

Opgezet

Mijn buik is al een paar dagen vooral in de avond opgezet. Ik maak me daar zorgen om. Kom ik aan? Of verdraag ik bepaalde producten niet goed? Ik neem contact op met Matty die me weer uitgebreid informeert en adviseert. Allereerst raadt ze me aan om een (goede!) probioticakuur te gaan doen. Dan krijgen de gezonde bacteriën in mijn darmen weer de overhand.

Na al die jaren te veel koolhydraten (en vooral veel suiker) te hebben gegeten kan dat evenwicht behoorlijk zoek zijn, legt ze uit.  Wel een beetje lastig te vinden nu i.v.m. onze vakantie, maar een beetje stad heeft wel iets van een vitamineshop. Daar komen we vast nog wel een keertje.

Nasi

Ik maak de heerlijke nasi uit de zomerspecial. De pindasaus laten we even voor wat het is. Zo slecht als de dag qua weer begon, zo lekker eindigt hij. We gaan nog even fietsen. Morgen gaan we er ook weer op uit met de fiets. Nu eerst slapen

DAG ACHTENVIJFTIG WOENSDAG

Vanmorgen kwamen we niet goed op gang. Marja komt denk ik de man met de hamer tegen (juist) nu er rust is. Die rust kan zij nog niet ervaren. Er is ook zoveel gebeurd de laatste maanden. Ze ondervindt nog niet veel meer energie. Ze weet dat het tijd kost, maar dat betekent niet dat het makkelijk is. Het is het waard omdat ze uiteindelijk meer energie zal gaan krijgen. Marja wil vandaag bij de camper blijven.

Bij mij is het zo anders. Ik heb al zoveel meer energie. Of beter gezegd, andere energie. Met mij gaat het goed. Maar ja, onze redenen en doelen zijn ook zo verschillend. Ik merk wel dat ik het heel erg vind de controle over mijn gewichtsverlies kwijt te zijn. Ik word onzeker.

Etiket

Vanmorgen stond er een  artikel van The New Food op Facebook over koolhydraten tellen. Dit maakte me wat verward; doe ik het wel goed, nu ik niet meer vanuit de startgidsen eet. Matty vertelt me dat de koolhydraten die op verpakkingen aan worden gegeven vaak niet kloppen en adviseerde mij de koolhydratenlijst van TheNewFood te gebruiken. Vanaf nu ga ik dat ook doen.

Haring

Ik start mijn dag met een lunch en heb dan 16 uur gevast!  Daarna ga ik een stukje fietsen. Het is echt genieten met de nieuwe vouw-e-bike. Ik rijd een mooie route door de bossen en kom uit in Driebergen, waar een gezellige markt is in een leuk centrum. Als ik voorbij een viskraam loop ruik ik de haring. Deze kan ik niet weerstaan en even later zitten er dan ook 2 in mijn tas voor “thuis”.

Even later lonken aardbeien naar me die ik voor een koopje bemachtig. Lekker en goed voor Marja. Wat ze vandaag niet opeet, ga ik pureren en invriezen in ons kleine campervriezertje. Na nog allerlei aankopen weerstaan te hebben, zoek ik mijn fiets weer op en rijd ik via een mooie route terug naar de camping. Ik eet meteen mijn 2 haringen op. Mmmmmm wat is dat toch lekker. En zo gezond!

Droog

Marja voelt zich weer iets beter en de middag verloopt verder gezellig in en om de camper. Vanavond staat er Courgette spaghetti met kipgehakt en een paar snacktomaatjes op het menu. We strooien hier nog wat kaas over en het is weer smullen geblazen. We hebben het vandaag droog gehouden en de temperatuur was goed. Alleen verlangen we zo naar de zon. Het ziet er nu zo somber uit. Gelukkig zijn de voorspellingen goed.

DAG NEGENENVIJFTIG DONDERDAG

Het heeft de hele nacht hard geregend. We vonden dat best wel spannend, want zou onze camper wel waterdicht zijn onder deze heftige omstandigheden? Gelukkig bleef de schade beperkt en sijpelde het alleen wat bij de achterdeuren en de schuifdeur. Beiden was geen probleem omdat het water direct weer naar buiten gaat. Ook de plek die eerder een probleem gaf en inmiddels is gerepareerd, heeft het gehouden.

Rust

Aangezien er ook de hele dag regen is voorspeld, slapen we heerlijk uit en ervaren we deze rust ook als prettig. We gaan rond 13 uur brunchen. De rust biedt ook de tijd om eens na te denken hoe we onze vakantie nu voort willen zetten.  Nu Marja zo moe is en rust nu eigenlijk belangrijker is dan zoveel mogelijk zien en beleven, besluiten we om onze geplande wereldreis uit te stellen.

We zullen straks na de vakantie zeker nog regelmatig met de camper weggaan en dan kunnen we ook nog per weekend steeds een andere wereldplaats aan doen. Het komt ook beslist niet alleen op dit seizoen aan. Misschien wordt het wel een jarenplan? Het geeft ons voor de toekomst in ieder geval een leuk doel. Voor nu passen we onze plannen aan en alleen de komende 2 campings die al geboekt zijn staan vast.

Snacken

Het geeft rust dat de kogel door de kerk is. Het blijft ondertussen maar regenen en we vermaken ons best in de camper. Puur voor de gezelligheid besluiten we rond 16 uur toch even te snacken en we doen dat met een slablaadje en eiersalade van Johma. Mmmm dat is lekker zeg. Het voelt als zondigen, maar dat is het niet. Dit is zo’n dag dat je gewoon behoefte hebt aan iets extra’s.

Beweging

Om 19.00 uur is het eindelijk droog en kunnen we nog even gaan wandelen. Voor mij is dat een must, want zo’n hele dag zitten, doet mijn lijf geen goed. Ik heb gewoon beweging nodig. Daarna smaakt het eten ook altijd weer lekkerder. We eten ijsbergsla, kipkebab met sojaboontjes en knoflooksaus. De voorraadkast is bijna leeg en morgen gaan we op weg naar onze volgende bestemming weer even boodschappen doen.

Ik gebruik de PDF’s van de verschillende gidsen om recepten te zoeken. Ik merk wel dat we wat aparter en gevarieerder eten als we onze maaltijden met die recepten maken. Maar we willen het ook af en toe zonder recept doen, en dat is gelukt!

Friet

Ik durf best te zeggen dat het me verbaast dat het met de zeer beperkte inhoud van de kleine voorraadkast en de nog kleinere koelkast toch lukt om volledige gezonde maaltijden op tafel te zetten. Wanneer ik eerder kampeerde (en dat is lang geleden) dan koos ik altijd voor de foute dingen. Friet halen met kroketten, berenklauw of frikandel. Pizza of Chinees bestellen. Na een vakantie was ik dan ook altijd kilo’s aangekomen.

DAG ZESTIG VRIJDAG

Vandaag is het vertrekdag. Op de vertrekdag eet ik voor het gemak yoghurt. Dan is er niet zoveel afwas. Dit komt ook mooi uit, want we blijven steeds minimaal 3 dagen op een camping en zo kom ik niet boven de 3 keer per week.

Wanneperveen

Ruim op tijd zijn we klaar en verlaten wij de camping. Op naar Wanneperveen bij de Weerribben. Het is vandaag droog, dus we genieten van het ritje door de natuur. We hebben al even gegoogeld naar een supermarkt in de buurt waar we makkelijk met onze camper kunnen parkeren.  In Genemuiden slaan we weer voor 3 dagen boodschappen in en daarna vervolgen wij de mooie route naar onze derde camping.

Het kost even wat moeite om de camper op zijn plaats te krijgen door het drassige grasveld waar we overheen moeten, maar uiteindelijk staan we op de aangewezen plaats. We zijn inmiddels al zo geoefend en op elkaar ingespeeld dat we al snel met een drankje voor de camper zitten. Het blijft somber weer, maar het is droog en 20 graden.

Honger

Voor het eerst sinds lange tijd heb ik een soort hongergevoel. Ik moet echt even iets eten. Het wordt avocado met verse makreelfilet. Ik geniet ervan en het onbestendige gevoel in mijn maag is weer helemaal weg. Marja heeft daarentegen helemaal geen trek, maar neemt op mijn aanraden toch even een paar blokjes kaas. We kijken nog wat rond en zitten nog even aan het water naar de langsvarende boten te kijken.

Couscous

Rond 20.00 uur ga ik koken. Deze keer bloemkool couscous met kipstukjes en brie. Dat gaat er bij ons beiden goed in.  We zijn er inmiddels achter dat het voor Marja beter is om wat vaker kleine porties te eten. Direct na het eten voelt zij zich redelijk goed, maar als de tussenpozen te lang worden, gaat het minder met haar. In de avond geniet zij af en toe van een rood wijntje en haar nootjes staan ook altijd op tafel.

Vrij direct na het eten gaan we even douchen. Dan hoeven we er straks niet meer uit. Morgen zijn we van plan naar Giethoorn te fietsen. Het is nog even afwachten of we dit leuke plaatsje te voet of met de boot gaan verkennen. Wanneer de boten erg vol zijn met toeristen vinden wij dat nog niet veilig. We zullen het zien morgen.