Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » Waarom kunnen dunne mensen eten wat ze willen?

Waarom kunnen dunne mensen eten wat ze willen?

Soms lijkt het alsof sommige mensen alles kunnen eten zonder een grammetje aan te komen. Chips, koekjes, donuts, patat… Het maakt niet uit wat ze eten en wanneer ze dit eten: ze worden niet dikker! Dat, terwijl jij heel goed op moet letten wat je in je mond stopt. Hoe oneerlijk is dat…?

Dun en gezond, terwijl je alles eet waar je zin in hebt?

Zijn alle slanke mensen, die maar alles kunnen eten wat ze willen, wel écht zo dun? Of kun je gewoon niet zien dat ze vetter worden? De kans is groot dat slanke mensen die veel koolhydraten eten slank lijken, maar van binnen erg dik zijn: ze slaan namelijk vet op rond en in hun organen. 

TOFI’s zijn veel ongezonder dan ‘dikke mensen’.

Dit ‘type mens’ wordt ook wel TOFI (thin on the outside, fat on the inside) genoemd; dun van buiten en vet van binnen. Orgaanvet is vele malen schadelijker dan het hebben van zichtbaar vet. TOFI’s lopen een groter risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Wie kent niet het voorbeeld van een ‘gezonde slanke topsporter’ die veel koolhydraten eet, en op een dag dood van zijn fiets valt? Ook krijgen veel topsporters diabetes type 2.

Hoe weet je dan of je TOFI bent? De enige manier om het echt zeker te weten is een MRI scan laten maken. Zo’n scan laten maken is duur en wordt niet snel voorgeschreven. Maar… Je kunt ook luisteren naar je lichaam. Mensen die TOFI zijn reageren vaak heftig op koolhydraatrijke maaltijden. Dit wordt ook wel insulineresistentie genoemd. 

Ook slanke mensen kunnen insulineresistent zijn!

Als je insulineresistent bent krijg je na het eten van een maaltijd met veel koolhydraten last van vermoeidheid: je wil graag een dutje doen. Daarnaast word je snel weer hongerig; je hebt binnen een paar uur na een flinke maaltijd, al behoefte aan een nieuwe maaltijd of snack. De meeste insulineresistente mensen worden zichtbaar dik als ze veel koolhydraten eten. Maar TOFI’s worden onzichtbaar dik; van binnen.

Ook voor TOFI’s is het heel verstandig om koolhydraatarm/keto te gaan eten. Je krijgt snel meer energie, voelt je beter verzadigd en bovendien neemt de hoeveelheid orgaanvet vrijwel direct af.

Niet insulineresistent? Geen garantie voor de toekomst!

Herken je je niet in de klachten? Dan ben je waarschijnlijk nog niet insulineresistent. Je leest het goed: nóg niet. Als je maar lang genoeg te veel koolhydraten eet, is de kans groot dat je lijf dit op een gegeven moment niet meer aankan. Het kan de grote hoeveelheden koolhydraten niet meer goed verwerken: je bent dan ook insulineresistent.

Kortom: het is veel beter en gezonder om dit voor te zijn en nu al te gaan eten volgens een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. Daarmee kun je mogelijk een hoop ellende in de toekomst voorkomen. 

Is dik zijn eigenlijk ongezond?

Desondanks is de frustratie voor mensen die aankomen ‘van bijna niks’ erg begrijpelijk! De maatschappij is zo ingericht dat dik zijn als ongezond wordt gezien, om nog maar te zwijgen over het schoonheidsideaal. Weet dat je niet altijd ongezond bent als je dik bent. Veel mensen met overgewicht zijn namelijk kerngezond! Misschien ben jij dus zelfs veel gezonder dan je dunne medemens!

Gewoon blij worden als je in de spiegel kijkt…

Dat je overtollige kilo’s kwijt wil en lekkerder in je vel wil zitten… dat snappen wij maar al te goed! Dat je blij wordt als het plaatje van wat je in de spiegel ziet klopt voor je gevoel. Geruststelling: met de koolhydraatarme/keto aanpak kan je lekker eten en zonder honger gewicht verliezen. 😉