Selecteer een pagina

Soms lijkt het alsof sommige mensen alles kunnen eten zonder een grammetje aan te komen. Chips, koekjes, donuts, patat… Het maakt niet uit wat ze eten en wanneer ze dit eten: ze worden niet dikker! Dat terwijl jij heel goed op moet letten wat je in je mond stopt. Hoe oneerlijk is dat..?

Dun en gezond terwijl je alles eet waar je zin in hebt?

Maar zijn alle slanke mensen, die alles kunnen eten en niet aankomen, wel écht zo dun? Of kun je gewoon niet zien dat ze vetter worden? De kans is groot dat slanke mensen die veel koolhydraten eten slank lijken, maar van binnen erg dik zijn: ze slaan namelijk vet op rond hun organen. 

TOFI’s zijn veel ongezonder dan ‘dikke mensen’.

Dit wordt ook wel TOFI (thin on the outside, fat on the inside) genoemd, dun van buiten en vet van binnen. Orgaanvet is vele malen schadelijker dan het hebben van zichtbaar vet: ze lopen een groter risico op hart- en vaatziekten en diabetes. Wie kent niet het voorbeeld van een ‘gezonde slanke topsporter’ die veel koolhydraten eet en op een dag dood van zijn fiets valt? Ook krijgen veel topsporters diabetes 2.

Hoe weet je dan of je TOFI bent? De enige manier om het echt zeker te weten is een MRI scan laten maken. Zo’n scan laten maken is duur en wordt niet snel voorgeschreven. Maar… Je kunt ook luisteren naar je lichaam. Mensen die TOFI zijn reageren vaak heftig op koolhydraatrijke maaltijden. Dit wordt ook wel insulineresistentie genoemd. 

Ook slanke mensen kunnen insulineresistent zijn!

Als je insulineresistent bent krijg je na het eten van een maaltijd met veel koolhydraten last van moeheid: je wil graag een dutje doen. Daarnaast wordt je snel weer hongerig en heb je 2-3 uur na een maaltijd weer behoefte aan een nieuwe maaltijd of snack. De meeste insulineresistente mensen worden zichtbaar dik als ze veel koolhydraten eten. Maar tofi’s worden dik van binnen.

Ook als je een TOFI bent en koolhydraatarm/keto gaat eten krijg je veel minder last van deze symptomen. Bovendien neemt de hoeveelheid orgaanvet vrijwel direct af.

Niet insulineresistent? Geen garantie voor de toekomst!

Herken je je niet in de klachten? Dan ben je waarschijnlijk nog niet insulineresistent. Je leest het goed: nóg niet. Als je maar lang genoeg teveel koolhydraten eet, is de kans groot dat je lijf dit op een gegeven moment niet meer wil. Het kan de grote hoeveelheden koolhydraten niet meer aan: je wordt ook insulineresistent.

Kortom: ook wanneer jij nu nog geen last hebt van koolhydraten, kan je dit in de toekomst wel gaan krijgen. Het is veel beter en gezonder om dit voor te zijn en nu al te gaan eten volgens een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. Daarmee voorkom je in de toekomst een hoop ellende. 

Is dik zijn eigenlijk ongezond?

Desondanks is de frustratie voor mensen die van alles dat zij eten aankomen erg begrijpelijk! De maatschappij is zo ingericht dat dik zijn als ongezond wordt gezien, om nog maar te zwijgen over het schoonheidsideaal. Weet dat je niet altijd ongezond bent als je dik bent. Veel mensen met overgewicht zijn namelijk kerngezond! Misschien ben jij dus zelfs veel gezonder dan je dunne medemens!

Gewoon blij worden als je in de spiegel kijkt…

Dat je overtollige kilo’s kwijt wil en lekkerder in je vel wil zitten… dat snappen wij maar al te goed! Dat je blij wordt als het plaatje van wat je in de spiegel ziet klopt voor je gevoel. Geruststelling: met de koolhydraatarme/keto aanpak kan je lekker eten en zonder honger gewicht verliezen. 😉

 

Verpleegkundige Lara SchalkHeb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.

Lara Schalk
TheNewFood

 

 

Koolhydraatarm eten Zó doe je dat!

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

STARTGIDS

SOEPSPECIAL

OVENSPECIAL

STAMPPOTSPECIAL

EENPANSPECIAL

KERSTSPECIAL

VEGA-STARTGIDS

ZOMER & SALADES

ONTBIJT & LUNCH