Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. OPTIMAAL RESULTAAT
  4.  » Hoe snel kun je afvallen?

Hoe snel kun je afvallen?

Onze koolhydraatarme/keto aanpak is een gezonde manier van eten, waarmee je heel gemakkelijk en zonder honger, van je overtollige kilo’s kunt afkomen. Zoveel mensen hebben hier al geweldige resultaten mee behaald! Ze zijn tientallen kilo’s afgevallen en bijna onherkenbaar veranderd…  Ze kregen een nieuw slank en gezonder leven en bruisen weer van de energie…

Een gezonde koolhydraatarm/keto aanpak is geen belofte en het is geen wondermiddel. Het is niets anders dan het voedsel eten wat bij ons lijf past. En daardoor kom je uiteindelijk weer op je natuurlijke gewicht. Je lijf bepaalt het tempo.

Geweldig, hoor ik je denken, maar hoe snel val je dan af?

Hoe snel kun je 30 kilo afvallen?

Niemand valt in hetzelfde tempo af. Echt niemand! Hoe verschillend het afvallen kan verlopen, laat ik je zien. De meesten gaan direct als een speer, maar het gebeurt ook wel dat mensen eerst iets aankomen en een paar weken later pas een spurt maken! We zien het allemaal voorbijkomen… Stel Sandra, José en Petra hebben alle drie zo’n 30 kilo overgewicht. Ze volgen samen de weekmenu’s uit de STARTGIDSEN.

Sandra valt in de eerste week drie kilo af, en in de eerste maand totaal acht kilo! Sandra is opgetogen en verwacht binnen de kortste keren van haar overgewicht af zijn. Maar in de tweede maand staat ze ineens een paar weken stil. De weegschaal zakt maar een paar ons per week. Sandra is teleurgesteld, doet ze iets verkeerd? Gelukkig zet ze door, want ineens valt ze weer lekker af. Zo is ze na zo’n half jaar die 30 kilo kwijt.

José valt in die hele eerste maand een krappe 2 kilo af. Ze ziet de weegschaal zelfs regelmatig wat omhoog gaan, in plaats van naar beneden. Ze is teleurgesteld; werkt het niet voor haar? Ze merkt wel dat ze veel meer energie heeft gekregen en van haar maagpijn af is. Ze gaat door en in de tweede maand gaat het afvallen ineens geweldig! Ze valt in die tweede maand 6 kilo af. En uiteindelijk is ze na zeven maanden 30 kilo afgevallen.

Petra heeft diabetes 2. Ze gebruikt hiervoor metformine en insuline. Ze begint met deze aanpak in overleg met haar diabetesverpleegkundige. Het gaat zó goed; in de eerste week kan ze al stoppen met insuline! Maar op de weegschaal ziet Petra niet veel gebeuren. Dat valt haar tegen. In de maanden die volgen ziet ze heel langzaam de weegschaal verder zakken en na drie maanden komt er ineens vaart in. Ze is uiteindelijk blij dat ze heeft volgehouden! Na negen maanden is ze niet alleen van al haar diabetesmedicatie af; ze is ook nog eens 30 kilo afgevallen.

Conclusie: De één valt in de eerste maand nauwelijks af en daarna juist veel, een ander juist andersom. Weer iemand anders valt steeds lekker snel af en er zijn ook mensen waarbij het gewoon veel langer duurt… Misschien nog wel langer dan bij Petra, of juist sneller dan Sandra. Het kan allemaal. Uiteindelijk bereikt iedereen het eindpunt, maar altijd in een eigen tempo. Het tempo van jouw lijf.  

Afvallen met ups en downs 

Onderweg kun je meemaken dat de weegschaal op een dag zomaar een kilo (of twee) meer aanwijst. We merken dat mensen daar soms van in paniek raken. Niet nodig want, nee, je bent niet in één dag één kilo aangekomen. Schommelen is heel normaal. Misschien houd je vocht vast, ben je minder goed naar de WC geweest, of spelen hormonen mee. Heus, het komt goed; de weegschaal zakt weer. Je valt nooit af in één rechte lijn.

Probeer je niet vaker dan één keer per week te wegen. Bijvoorbeeld elke maandag. Dat maakt het veel leuker voor je en het geeft een reëler beeld. Eén keer per maand geeft nog meer rust, maar dat is voor veel mensen teveel gevraagd. Dat snap ik helemaal. Blijf ook letten op de centimeters. Meet regelmatig je omvang en let er op hoe je kleren zitten. Je kunt daar meestal goed aan merken dat er heus veel gebeurt!

Volg gewoon de weekmenu’s en blijf die volgen. Dan komt het vanzelf goed. Gebeurt er echt helemaal niets? En dan heb ik het niet over een paar ons per week, want dat is OOK resultaat. Anderhalve kilo per maand is toch 18 kilo per jaar. Als dat je tempo is dan is daar niets mis mee. Gewoon lekker doorgaan. Met níets bedoel ik echt helemaal niets, week in week uit. Misschien speelt er wat anders mee…

Wat kan meespelen wanneer je langzamer afvalt?

Veel vaker dan mensen denken speelt er ‘op de achtergrond’ iets mee waardoor het afvallen langzamer gaat. Veel voorkomende oorzaken:
– Je drinkt af en toe een glas wijn (of andere alcohol), of heel soms een koekje, broodje, of iets anders (zie ‘verder lezen’ onderaan).
– Je eet regelmatig tussendoortjes, of je eet vaak nog iets in de avond, of je eet vaak yoghurt (zie ‘verder lezen’ onderaan).
– Je hebt hiervoor vaak vetarme diëten gevolgd (je lichaam heeft geleerd zuinig om te gaan met energie en verbruikt heel weinig). 
– Je hebt veel last van obstipatie (zie ‘verder lezen’ onderaan).
– Er spelen gezondheidsproblemen; chronische ziektes, ontstekingen, immuunproblemen (dit geeft stress aan je lijf en gewichtstoename). 
– Je hormonen werken tegen, bijvoorbeeld tijdens en rond de overgang (zie ‘verder lezen’ onderaan).
– Je hebt veel zorgen, veel ballen in de lucht te houden of een overvolle agenda (zie ‘verder lezen’ onderaan).
– Een breuk of ander tijdelijk probleem met pijnklachten, kan stress geven aan je lijf  (je maakt hormonen aan die zorgen voor vetopslag).
Medicatie kan het afvallen tegenwerken, ook pijnstillers of een antibioticakuur (overleg eventueel met je behandelaar).
– Je hebt niet zo veel overgewicht: bij 80 kilo of 40 kilo overgewicht val je natuurlijk veel sneller af dan bij 15 of 7 kilo (zie verderop).
– Je bent jarenlang chronisch ziek geweest, bijvoorbeeld door diabetes 2; je lichaam heeft tijd nodig om weer in balans te komen.

Moet je iets veranderen? 

Misschien wel. Val je minder snel af dan je had verwacht? Misschien zag je in het lijstje al iets wat op jou van toepassing is. Check ook nog even deze pagina en loop echt álle tips goed na. Misschien staat er iets tussen wat je onbewust anders deed. Eén tip kan al het verschil maken!

Vind je niets dat je anders zou kunnen doen? Ga vooral gewoon door! Blijf de weekmenu’s uit de STARTGIDSEN volgen, inclusief het aangegeven vet. Je hoeft niets te veranderen. Stop na de eerste weken wel met tussendoortjes en pak (als je wilt) na acht weken het deelvasten op. Meer is er niet nodig, behalve geduld en vertrouwen in je lijf! De één valt nu eenmaal sneller af dan de ander, ieder heeft een eigen tempo. 

Ondertussen profiteer je er al wel van, dat je je beter gaat voelen en dat je lijf gezonder wordt. En dat alleen al, is ontzetten veel waard! Ga vooral geen rare/ongezonde adviezen opvolgen zoals een dag veel koolhydraten eten, vetbommen toevoegen of juist minder vet gaan eten. In de praktijk kunnen dit soort dingen juist tegen je gaan werken. Echt je hoeft NIETS te veranderen. Heb vertrouwen in deze gezonde aanpak.

Vasten om een tandje bij te zetten

Na acht weken weekmenu’s is je lijf al goed gewend aan een vetverbranding. Je kunt dan eventueel starten met deelvasten. Je slaat dan bijvoorbeeld eerst elke dag één maaltijd over. Dit kan al veel helpen wanneer het afvallen moeizamer gaat, om wat voor reden dan ook. En je kunt het vasten nog verder opbouwen. Informatie vind je in de VASTENSPECIAL. Hierin staan ook veel gerechten voor tussen het vasten door.

Vasten kan het afvallen versnellen, je van een plateau afhalen én het kan ontzettend veel doen voor je gezondheid. Tijdens een periode dat je niet eet, werkt je lijf namelijk aan opruimen en herstel. Iets waar het anders vrijwel niet aan toekomt.

Hoe snel kun je 7 kilo afvallen?

Misschien had je nooit zo’n last van overgewicht, maar merk je dat je in de loop van de jaren toch iets bent aangekomen. Je wilt 7 kilo afvallen. Dat is natuurlijk iets heel anders dan 30 kilo. Je zou zeggen dat je die ‘paar kilo’ zo kwijt bent. Maar dat is in de praktijk lang niet altijd zo. Je valt misschien in de eerste weken een paar kilo af en daarna gebeurt er vaak niet veel meer. Hoe kan dat? Het gaat immers maar om zo weinig?

De reden is dat je lichaam die laatste kilo’s niet graag wil afstaan. Dat geldt voor jou en dat geldt voor iedereen die afvalt. 

De laatste kilo’s zijn de lastigste

Of je nou al tientallen kilo’s bent afgevallen, of veel minder;  de laatste kilo’s kunnen hardnekkig zijn. Soms is je lijf er niet klaar voor om afscheid te nemen van de laatste kilo’s. En heeft het even nodig om te stabiliseren. Maar de kans is ook groot dat jij en je lichaam niet hetzelfde denken over die laatst kilo’s. Jij ziet die laatste kilo’s namelijk als overtollige ballast en ontsierend en wil ervan af. 

Maar jouw lichaam is zuinig op dat laatste beetje reserve vet. Je weet maar nooit wanneer er tijden van ziekte of schaarste aanbreken; dan heb je die reserves nodig immers. Jouw lichaam wil heel goed op je passen en voor je zorgen. Ik hoor trouwens vaak dat, ondanks dat de weegschaal stilstaat, je lijf wel blijft ‘veranderen’.

Je doet waarschijnlijk dus niets ‘fout’. Maar misschien is dit gewoon het gewicht waar jouw lijf zich prettig en veilig bij voelt. Dan is het, denk ik,  zaak om je streefgewicht en jouw idee over een ‘gezond gewicht’, bij te stellen naar wat jouw lichaam gezond vindt voor jou.   

 

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? 
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.