Selecteer een pagina

Lang werd gedacht dat verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten vergroot. Inmiddels wordt steeds duidelijker dat koolhydraten de belangrijkste oorzaak zijn van hart- en vaatziekten. Daar komen steeds meer bewijzen voor! 

Het omstreden advies om minder verzadigde vetten te eten is nu ook nogmaals bekeken door een team van belangrijke internationale onderzoekers. De conclusie is dat het huidige advies om minimaal verzadigde vetten te eten juist gezondheidsproblemen kan opleveren.

Voeding met verzadigd vet zit boordevol gezonde voedingsstoffen

De onderzoekers geven in hun onderzoeksresultaten aan dat pure voeding met veel verzadigd vet vaak veel voedingsstoffen bevat. Denk daarbij bijvoorbeeld aan vlees, kaas en volvette zuivel. Hier zitten veel eiwitten, vitaminen en mineralen in die je lijf nodig heeft! Eet je deze producten niet, dan loop je zelfs een grote kans om voedingsstoffen tekort te komen!

Geen koekjes maar Griekse yoghurt
De onderzoekers geven aan dat de fout die nu gemaakt wordt is dat geen onderscheid wordt gemaakt in het soort product die verzadigde vetten bevatten. Niet alle voedingsmiddelen met verzadigde vetten kunnen over één kam geschoren worden.

Koekjes bevatten bijvoorbeeld ook verzadigde vetten en koekjes zijn niet gezond, dat is duidelijk. Maar ook Griekse yoghurt bevat verzadigd vet en dat is een gezond product.

Cholesterol?

Hoe dat dan zit met een stijgend cholesterol? Verzadigde vetten kunnen inderdaad een (tijdelijke) stijging van het LDL cholesterol laten zien. Terwijl de andere cholesterolwaardes direct al aanzienlijk verbeteren. Helaas wordt er nog veel te vaak alleen gefocust op LDL: een onbetrouwbare factor voor het ontstaan van hart- en vaatziekten volgens de onderzoekers.

Zij geven ook aan: als je eet volgende de koolhydraatarme/keto aanpak en daarbij óók voedingsmiddelen eet met verzadigde vetten, dan stijgt je HDL en dalen je triglyceriden: beide beschermende factoren voor hart- en vaatziekten! Uiteindelijk kun je prachtige cholesterol ratio’s verwachten!

Koolhydraatarm/keto mét verzadigde vetten is gezond!

Al met al: steeds meer bewijs dat de koolhydraatarme/keto aanpak erg gezond is! En dat je niet bang hoeft te zijn voor verzadigde vetten. Ga niet uit van enkel LDL cholesterol, maar kijk naar het algehele plaatje! Het blijkt dan dat zelfs je risico’s op hart- en vaatziekten afnemen, ook mét verzadigde vetten!

VERDER LEZEN
Vaatchirurg kiest voor koolhydraatarm en meer vet in plaats van statines
KIJK ADVIES: documentaire Cereal killers

Heb jij gezondheidsproblemen en overweeg je ook te starten? Hier vind je meer informatie.

Verpleegkundige Lara SchalkHeb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.

Lara Schalk
TheNewFood