Selecteer een pagina

Je kent de typische diëten wel: Weight Watchers, Herbalife, Modifast, het brooddieet, soepdieet… Noem maar op! Een aantal van jullie zal ze wellicht zelf uitgeprobeerd hebben…

De keerzijde van crashdiëten: Je lichaam breekt zichzelf af…

In eerste instantie lijken deze diëten te werken. Je valt snel veel af. Geen wonder: je eet in een enorm calorietekort. Toch hebben deze diëten een keerzijde… Je lichaam gaat in snel tempo zichzelf afbreken. 

Ja, zichzelf, en niet enkel je vetjes. Tijdens een zogeheten ‘crashdieet’ breek je namelijk óók spiermassa af. Dat wil je niet! Spiermassa is erg belangrijk. Naast dat het je mooiere vormen geeft, zorgen ze ervoor dat je botten goed blijven werken en dat je verbranding omhoog gaat zonder iets te hoeven doen. Spiermassa geeft je metabolisme een boost! 

Juist vetten heb je nodig om gezond te blijven!

Daarnaast zijn veel van deze crashdiëten vetarm. Ze berusten zich op de theorie ‘calorie in – calorie uit’, en vetten bevatten per gram nou eenmaal meer calorieën dan koolhydraten. Maar… Juist vetten heb je nodig om je lijf gezond te houden. Ze zorgen er voor dat je vitamines op kan nemen en dat je hormonen normaal functioneren (alle hormonen, niet alleen geslachtshormonen, maar ook stresshormonen en hormonen die betrokken zijn bij honger- en verzadiging). Vetten zorgen ervoor dat je langer vol bent en geestelijk en lichamelijk goed kan functioneren. Kortom: je lijf heeft vetten nodig!

Waarom werkt een koolhydraatarme/keto aanpak dan anders? Bij een koolhydraatarme/keto aanpak zorg je voor een relatief ‘hoge’ inname van vetten. Deze vetten zorgen ervoor dat je lijf goed kan functioneren en je langere periode vol bent. Daarnaast eet je eiwitten om je spieren te onderhouden. Onderzoek wijst uit dat spieren behouden worden als je een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak volgt.

Je kunt zonder koolhydraten maar niet zonder vet!

Het kleine beetje koolhydraten dat je eet is een ‘extraatje’. Je lijf heeft namelijk geen koolhydraten nodig. Helemaal niks, nul, nada. De koolhydraten die je eet als je de koolhydraatarme/keto aanpak volgt komen mee met voedingsmiddelen als groene groenten, wat bessen, noten, zaden en zuivel. Echte voeding.

Afvallen? Ook dat gaat makkelijker als je koolhydraatarm/keto eet. Het fenomeen ‘calorie in – calorie uit’ is namelijk verleden tijd. Hormonen, zij spelen een grotere rol bij dikker worden of afvallen. En laat je nou net vetten nodig hebben om hormonen normaal te laten werken! Je bent langer vol, hebt minder last van bloedsuikerschommelingen en je insulinelevel wordt lager. Allemaal dingen die meespelen als je wil afvallen.

Gezond en snel afvallen is makkelijker dan je dacht!

Hoe pak je dit dan aan? Ga eten! Groene groenten, een normale portie vlees/vis, eieren en vergeet vooral de gezonde vetten als avocado, kokos(olie), olijfolie en roomboter niet! Af en toe een handje noten, een stukje volvette kaas, een scheutje slagroom door de koffie. Keukenweegschalen zijn niet nodig. Als jij echte voeding eet, leert jouw lijf wanneer het eten wil en wanneer het vol is.

De startgids kan ook jou heel goed op weg helpen in deze gezonde aanpak. De maaltijden zijn voedzaam en heerlijk. Je kunt snel afvallen en je gezondheid aanzienlijk verbeteren! 

 

Verpleegkundige Lara SchalkHeb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.

Lara Schalk
TheNewFood

 

 

Koolhydraatarm eten Zó doe je dat!

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

STARTGIDS

SOEPSPECIAL

OVENSPECIAL

STAMPPOTSPECIAL

EENPANSPECIAL

KERSTSPECIAL

VEGA-STARTGIDS

ZOMER & SALADES

ONTBIJT & LUNCH