Selecteer een pagina
NIEUWS » Internist Pijl: we eten te vaak op een dag!

Internist Pijl: we eten te vaak op een dag!

Steeds meer mensen ervaren de voordelen van deelvasten, ook wel intermittent fasting (IF) genoemd. Endocrinoloog en internist dr. Hanno Pijl (foto: cafeweltschmerz.nl) is hier groot voorstander van, we worden er namelijk fitter, slanker en gezonder van. Dr. Pijl vertelt over vasten in een interview met NU.nl.

We zijn niet voor gemaakt om de hele dag te eten

Tegenwoordig eten we de hele dag. Dr. Pijl zegt hierover: “We zijn er niet voor gemaakt om de hele dag door te eten zoals we tegenwoordig doen. We eten niet alleen te veel, maar ook te vaak. Op de lange termijn leidt dat tot problemen.” Hij geeft aan dat ons lijf tussen de maaltijden door tijd nodig heeft om te herstellen, en dat geven we ons lijf niet als we te vaak op de dag eten.

Bovendien is er geen wetenschappelijk bewijs dat je in de ochtend de verbrandingsmotor op gang moet brengen. Dr. Pijl zegt hierover: “In principe kan het lichaam gewoon teren op de opgeslagen energievoorraad. Het schakelt over van suiker- op vetverbranding.”

Wat gebeurt er als je minder vaak eet?

Wanneer je een bepaalde periode stopt met eten schakel je over van groei en vermenigvuldiging naar reparatie en bescherming. “Op de korte termijn zorgt het voor een fitter gevoel en minder vermoeidheid. En op de lange termijn voor een betere suiker- en hormoonhuishouding, minder chronische ziektes en gewichtsverlies,” aldus dr. Pijl.

Welke vorm van vasten?

De vorm die het meest wordt toegepast is de 16/8 vorm, waarbij je 8 uur eet en 16 uur vast. Het makkelijkst is om het ontbijt over te slaan. Het blijkt dat deze methode geschikt is om fitter en minder vermoeid te zijn en dat het makkelijker is om op gewicht te blijven. Daarnaast heb je minder risico op chronische ziekten als je doet aan deelvasten.

Als je wil afvallen blijkt het effectiever om meerdere dagen achter elkaar te vasten of te doen aan 5:2 vasten, waarbij je 2 dagen per week maximaal 500 kcal eet uit voornamelijk plantaardig voedsel.

Kan iedereen vasten?

In principe is iedereen er bij gebaat om minder vaak te eten. Mensen met diabetes en die bloedsuikerverlagende medicatie gebruiken moeten wel eerst overleggen met hun behandelaar. “Vasten heeft direct invloed op de suikerhuishouding, dus moet de medicatie worden aangepast,” aldus dr. Pijl. Ook mensen met darmziekten kunnen het best eerst overleggen met hun behandelaar.

Lees hier het hele interview met NU.nl

VERDER LEZEN
Meer informatie over deelvasten? Klik hier
Direct starten met gezonder eten? Bestel hier de startgids.