Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. GEZONDHEID
  4.  » Eén oplossing voor veel ziektes

Eén oplossing voor veel ziektes

Welvaartsziekten, zoals hoge bloeddruk, diabetes 2, hart-en vaatziekten, ernstig overgewicht en kanker, maken ons kwetsbaar. Behandelingen met medicatie genezen al die ziektes vrijwel nooit, maar houden het meestal een beetje ‘leefbaar’. Ondanks medicatie blijf je ongezond en loop je veel meer risico op bijkomende ziektes of de gevolgen van een virus.

Volgens cardioloog Remco Kuiper kun je welvaartsziekten beter omschrijven als “op steeds jongere leeftijd optredende ouderdomsziekten”. We gaan dus eerder ‘stuk’ dan vroeger. Hoe kan dat, en is dat overal ter wereld zo? 

Bij oervolken komen onze ziektes niet voor!

Nee, niet overal. Al deze ziekten komen niet voor bij ‘oervolken’ die nog leven ‘zoals vroeger’,  zoals de Masai. Wetenschappers ontdekten dat deze mensen geen enkele van onze welvaartsziekten hebben. Helemaal géén! Hoe kan dat? Wat doen wij anders?

Om te beginnen: we leven niet (meer) samen in groepen, maar ‘ieder voor zich’. Dat maakt het leven zwaarder en ingewikkelder dan vroeger, wat veel stress  en lichamelijke klachten kan veroorzaken. Maar de grootste verandering zit hem in wat we eten! 

Wij eten niet meer wat ons lijf nodig heeft, wat past bij ons lijf en wat de natuur ons aanreikt. We eten vooral waar we zin in hebben. We hoeven zelfs niet meer eerst op jacht voor ons voedsel. We bewegen dus veel minder dan ‘vroeger’ en toch eten we meer dan ooit.

Wat doet dat met ons lijf?

Omdat we veel voedsel eten waar ons lijf niet voor is gemaakt, gaat je lijf stuk. Het voedsel waar ons lijf niets mee kan slaan we op als reserves: we worden dikker. Meestal aan de buitenkant, soms vooral aan de binnenkant, rond en zelfs in de organen. 

Zo onstaan welvaartsziekten. Gelukkig kunnen artsen je vaak weer ‘oplappen’ met medicijnen of operaties. Je kunt daardoor met chronische ziekten leven.  Je kunt er misschien zelfs wel oud mee worden, maar je blijft een tikkende tijdbom. En meestal komen er in de loop van de jaren steeds meer ziekten bij, die het ouder worden steeds zwaarder maken.

Dit is de oplossing

Eten zoals oervolken. Nee, je hoeft niet met een speer het bos in. Je hoeft ook geen vuurtje te stoken in je achtertuin (maar dat mag natuurlijk wel). Je kunt gewoon je boodschappen doen in de supermarkt of bijvoorbeeld op de markt. Je kunt heerlijk maaltijden koken voor jou en (eventueel) je gezin. Je kunt weer genieten van eten zónder schuldgevoel. Zónder er ziek van te worden.

Je hoeft alleen maar het voedsel te kiezen wat bij jouw lijf past. Een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak is je beste wapen tegen welvaartsziekten. De resultaten verrassen keer op keer!

Wat gaan we dan eten?

Ik hoor je denken: maar ik at al gezond! Helaas is dat vaak niet zo… Deels komt dat doordat het Voedingscentrum ons adviezen geeft die vaak niet passen bij ons lijf. Want volgens wetenschappers kan 80% van ons niet goed met veel koolhydraten omgaan én hebben we meer vet nodig!

Als je écht gezond wilt eten, eet je vooral puur en vers eten, dat van nature alle gezonde voedingsstoffen levert die we nodig hebben. Voedsel waar ons lijf voor gemaakt is.  Volwaardig voedsel wat niet eerst door een fabriek is bewerkt, voor het op ons bord komt.

Wat kan het je opleveren?

Je eet jezelf snel weer slanker en gezonder. Je bloeddruk zakt, je bloedsuikers zakken, je valt af, je kans op hartproblemen neemt af… De meeste medicatie kun je al in de eerste maanden afbouwen. Al binnen een dag of tien heb je zoveel meer energie, dat is nauwelijks voor te stellen. Dat maakt ook bewegen weer leuk! Je krijgt er (weer) zin in. Fietsen, rennen, dansen, wat je maar wilt. Lekker buiten of gewoon thuis.  

Nog een voordeel: je krijgt eetrust. Je voelt je steeds verzadigd en voldaan. Lees hieronder hoe je het aanpakt!

Eén oplossing voor veel ziektes: gezonde koolhydraatarme/keto

Wat eet je? Je eet vooral groenten, bij voorkeur bladgroente en andere groenten die boven de grond groeien, vis, vlees, kip, eieren, kaas, roomboter, room, yoghurt, gezonde vetten (geen transvetten), noten, avocado’s, een beetje fruit (bij voorkeur bosvruchten), kruiden, thee en koffie. Met dit soort verse producten, liefst van zeer goede kwaliteit, dit échte eten, kun je zelf heerlijke maaltijden bereiden. 

Hoeveel eet je? Je eet alleen als je honger hebt en je stopt als je écht verzadigd bent. Je hoeft geen calorieën te tellen, maar je houdt wel de hoeveelheid koolhydraten in de gaten.  Je eet dus veel minder koolhydraten (want je lijf kan niet zoveel tegelijk verwerken), maar juist wel méér gezonde vetten. Denk aan roomboter, kokosvet, volle kokosmelk, olijfolie en avocado’s. 

Makkelijk starten? Gebruik de STARTGIDS. Een praktische gids met alle info en 4 simpele heerlijke weekmenu’s. Daarna kun je zelf met deze manier van eten doorgaan of gebruik maken van de andere boeken van TheNewFood.

Wat merk je? In deze eerste week merk je dat je lichaam overschakelt op deze nieuwe gezonde voeding. Je voelt je dus nog niet direct beter. Het verschil ga je meestal pas vanaf de tweede week heel goed merken, minder honger, méér energie en minder last van gezondheids-problemen. Heb je diabetes 2? Let goed op want je bloedsuikers dalen vanaf dag één en medicatie afbouwen is dus al direct nodig.

Ervaringen van anderen

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? 
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.