Selecteer een pagina

VEGA-STARTGIDS VRAGEN

Veelgestelde vragen door gebruikers van de VEGA-STARTGIDS

Wat kan ik doen bij obstipatie?

Het andere eten kan even wennen zijn, ook voor maag en darmen. Obstipatie komt vaak voor in het begin.

Dit is wat je kunt proberen:

  • Wees niet zuinig met vet!
  • Ontbijt (dat kan iedere morgen) met de pap van dag 6
  • Als tussendoor 1 of 2  kaascrackers eten met kruiden roomkaas (met een glas water, want zaden kunnen ook weer verstoppend werken
  • Drink meer water of thee
  • Slik 3 keer daags magnesium
  • Slik eventueel een periode een hoge dosering vitamine C, dit kan laxerend werken
  • Voeg voldoende zout toe als dit staat aangegeven, of neem een beetje zout extra (1/2 theelepeltje opgelost in wat water)
Ik eet wel af en toe vis, hoe doe ik dat?

Eet je geen vlees maar wel af en toe vis dan kun je dat zelf makkelijk aanpassen in je menu:

in plaats van vleesvervanger
In de VEGA-STARTGIDS stel ik regelmatig voor om een zelf een vleesvervanger te kiezen. In plaats daarvan zou je vis kunnen kiezen. Je kunt iedere soort vis of schaaldieren kiezen die je wilt, zolang deze maar onbewerkt is en zonder paneer- of meel laagje.

Ook kun je aan lunchsalades makkelijk gerookte vis toevoegen of tonijn (op olijfolie) uit blik

vette vis
Kies bij voorkeur vaker vette vis, zoals makreel, haring, zalm, heilbot, bokking en sardines.
Of iets minder vette vis zoals baars, schar, tong, tonijn, zeewolf en zeeduivel.

Ik mis mijn fruit, hoe kan ik fruit vervangen?

Mis je fruit eet dan wat frisse rauwkost  op je ‘fruitmomenten’. Zoals een stuk komkommer, wat bloemkoolroosjes of een stengel bleekselderij. (eventueel met een dipsaus van de sauslijst) of eventueel een paar snoeptomaatjes (niet teveel vanwege de suikers).

Voor je voedingsstoffen heb je fruit niet specifiek nodig want groentes leveren je ook veel vitamines en andere gezonde voedingsstoffen. Broccoli bijvoorbeeld bevat meer vitamine C dan veel fruitsoorten.

Fruit bevat vaak veel suiker. Meer waarschijnlijk zelfs nog meer dan ‘vroeger’, omdat veel fruitrassen op zoetheid worden doorgekweekt. Voor wie insulineresistent is bevat het meeste fruit gewoon teveel koolhydraten. Een uitzondering zijn bosvruchten, zoals aardbeien, frambozen en bijvoorbeeld bramen.

 

Waar vind ik meer recepten zoals in de STARTGIDS?
Na het volgen van de menu’s in de STARTGIDS kun je op dezelfde wijze koolhydraatarm blijven eten. Herhaal de menu’s, kies er jouw favoriete gerechten uit en wissel eventueel af met andere koolhydraatarme recepten. Je kunt hier goed de OVENSPECIAL voor gebruiken. In de STARTGIDS vind je op pagina 79 een kortingscode waarmee je voordelig lid kunt worden van ONLINE SUPPORT. Op deze supportsite van TheNewFood staan nog veel meer van Matty haar recepten, met als kenmerk: snel, simpel en lekker. Hier komen steeds nieuwe recepten bij. Hier vind je ook veel meer tips over koolhydraatarm eten en vervolgfases. Er komen steeds nieuwe gidsen uit in deze serie ‘Koolhydraatarm eten Zó doe je dat‘. Schrijf je in voor de nieuwsbrief, dan blijf je steeds op de hoogte van nieuwe uitgaves.
Mijn vraag staat hier niet bij

 

Staat jouw vraag hier niet bij stuur me dan een bericht met jouw vraag. Is jouw vraag mogelijk ook voor anderen interessant dan zetten we jouw vraag ook op deze pagina.

KOOLHYDRAATARM ONLINE SUPPORT

Honderden heerlijke recepten en eenvoudige weekmenu’s. Online support door Matty zelf en andere koolhydraatarme experts.

ONTBIJT & LUNCH special

40X inspiratie! Lekkere en makkelijke ontbijtjes en lunches (TO GO!) voor elke dag.

KOOLHYDRAATARM BROOD

Dit bijzondere heerlijke koolhydraatarme brood nu exclusief online te koop bij TheNewFood!