Selecteer een pagina

Op echt warme dagen heb je waarschijnlijk geen zin om heel lang in de keuken te staan. Je zit ook niet te wachten op een uitgebreide warme maaltijd. Maar wat dan wel?

Maak het vooral niet te moeilijk. Wat plakjes kaas, vleeswaren, komkommer en een paar olijven, misschien wat gerookte vis en je hebt een complete maaltijd te pakken. Maak er een lekker kan koud water met munt en wat schijfjes limoen of citroen bij. Maar natuurlijk kan er nog veel meer… 

 

TIPS VOOR ALS JE DE WEEKMENU’S VOLGT

En wat doe je eigenlijk wel de weekmenu’s wilt blijven volgen? Laten we daar eerst naar kijken. Onderstaand tips voor het aanpassen van je weekmenu’s. Je kunt gerust ook een uitstapje maken naar recepten uit de specials. Tips uit de andere boeken vind je hier onder. 

Startgids weekmenu’s aanpassen
Je kunt áltijd je weekmenu aanpassen door maaltijden te kiezen van een andere dag of zelfs hele dagen om te wisselen. Kies bijvoorbeeld voor een maaltijdsalade van de lunch op een andere dag, maak hem eventueel wat groter als je hem als diner wilt eten. Of stel een lekker zomerse maaltijd samen van de tussendoortjes van de lijst. Leuk! 

Kies als lunch gerust voor het avocado-ijs (pag 76 startgids) of de chocolademousse (pag 77). Of als diner met wat gerookte vis of kip erbij. Of wat rolletjes vleeswaren met mayonaise, iets waar je niet voor hoeft te koken. Maak één of meer van de sausjes (evt wat meer, handig om klaar te hebben staan) met wat kip, vlees of vis van de barbecue en komkommer, bleekselderij of bloemkoolroosjes om te dippen ook een heerlijke maaltijd.

Startgids deel 2 weekmenu’s aanpassen
Ben je bezig met startgids deel 2? De Gado Gado (pag. 83) is heel fijn als diner op zo’n warme dag! Ook de Griekse omelet (pag 24) die koud héérlijk is. Zelf eet ook ik heel graag de makreelsalade  (pag 45) op zo’n warme dag. Snel klaar en erg voedzaam. De Thaise kippensoep (pag 77) zou ik ook zeker proberen op een warme avond!

Zorg dat je quiches (pag 55 en 57) in je vriezer hebt. Perfect als lunch of diner. Maar ook heel handig als je buiten wilt eten en lunch wilt meenemen, net als de gebakken fruitpudding (pag 47) die je overigens beter niet in kunt vriezen. Ook het avocado-aardbeienroomijs kunnen heel goed als lunch of als diner met eventueel weer wat extra’s erbij, wat vlees of vis.  

 

TIPS UIT ANDERE BOEKEN

Heb je specials in huis? Ga voor een lekker frisse maaltijdsalade, een koud soepje of één van de andere makkelijke zomerse gerechten. Voor thuis of voor op de camping!

ZOMERSPECIAL: Maaltijdsalades, en veel tips en gerechten voor op de BBQ, zomerse drankjes toetjes etc etc

EENPANSPECIAL: Snelle maaltijden die ook op de braai kunnen (in de zomerspecial staan ook braai recepten)

ONTBIJT & LUNCH SPECIAL: Koele maaltijddranken, Snelle hapjes voor thuis en to go (pag 47), Snelle Sushi’s (pag 59) 

SOEPEN EN SOEPJES SPECIAL: KOUDE SOEPEN! Allemaal koud: tomatensoep, aardbeiensoep, komkommersoep, garzpacho; avocadosoep met garnaaltjes, avocado-muntsoep, bleekselderijsoep en aspergesoep (pag 92 – 98) 

 

OOK LEKKER

Zelf waterijsjes maken!

Je kunt heel makkelijk zelf waterijsjes maken van suikervrije limonadesiroop (bijvoorbeeld Teisseire 0%). Maak eenvoudig normale limonade van de siroop, giet deze in de vormpjes en vries in. Hier zitten nauwelijks koolhydraten in. IJslollievormen koop jij bij Blokker, Hema, Action etc.

Ook lekker met ijsthee. Zelf thee zetten, eventueel zoeten met zoetstof, af laten koelen en invriezen in de ijslollievormen.