Selecteer een pagina
RIAN BLOG 18 Eindelijk rust

RIAN BLOG 18 Eindelijk rust

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG ZEVENENVIJFTIG DINSDAG

Vandaag is het vertrekdag. Het waait flink en het regent. We haasten ons dus niet om weg te komen. We ontbijten laat en op ons gemak. De yoghurt moet op. In het begin had ik hier niet genoeg aan. Of misschien zat dat idee ook wel tussen mijn oren. Nu is het een stevig ontbijt waar ik tot aan het avondeten op kan functioneren. 

Bijvullen

We rijden richting Doorn. Het is maar een klein ritje van een uur. Helaas regent het nog steeds. We nemen daarom geen toeristische route, maar gaan recht op onze bestemming af. Nou ja….. niet helemaal rechtstreeks. We maken nog een stop bij de AH, want onze kast en koelkast moeten goed gevuld blijven. Anders gaan we de mist in. Het is een sport om precies dat te kopen wat we kunnen bergen met onze beperkte ruimte.

Trainingspak

Bij aankomst op de 2de camping van onze reis, staat de camper snel en zitten we in no-time met onze Air Up flesjes buiten te genieten. Want…. eindelijk is het droog en de temperatuur is heel aangenaam. Ik draag vandaag voor het eerst sinds jaren een trainingspak. Dit heb ik jaren geleden na een lijnpoging gekocht en lag nog nieuw in mijn kast. Want al snel werd ik zwaarder en paste het niet meer. Nu dus wel!

Ik voel me er qua uiterlijk nog niet zo comfortabel in, maar oh, wat zit het heerlijk. Marja heeft me verzekerd dat het echt kan en ik er niet als een opgestopte worst uitzie. Sterker nog, ze vindt het me leuk staan.

Opgezet

Mijn buik is al een paar dagen vooral in de avond opgezet. Ik maak me daar zorgen om. Kom ik aan? Of verdraag ik bepaalde producten niet goed? Ik neem contact op met Matty die me weer uitgebreid informeert en adviseert. Allereerst raadt ze me aan om een (goede!) probioticakuur te gaan doen. Dan krijgen de gezonde bacteriën in mijn darmen weer de overhand.

Na al die jaren te veel koolhydraten (en vooral veel suiker) te hebben gegeten kan dat evenwicht behoorlijk zoek zijn, legt ze uit.  Wel een beetje lastig te vinden nu i.v.m. onze vakantie, maar een beetje stad heeft wel iets van een vitamineshop. Daar komen we vast nog wel een keertje.

Nasi 

Ik maak de heerlijke nasi uit de zomerspecial. De pindasaus laten we even voor wat het is. Zo slecht als de dag qua weer begon, zo lekker eindigt hij. We gaan nog even fietsen. Morgen gaan we er ook weer op uit met de fiets. Nu eerst slapen

DAG ACHTENVIJFTIG WOENSDAG

Vanmorgen kwamen we niet goed op gang. Marja komt denk ik de man met de hamer tegen (juist) nu er rust is. Die rust kan zij nog niet ervaren. Er is ook zoveel gebeurd de laatste maanden. Ze ondervindt nog niet veel meer energie. Ze weet dat het tijd kost, maar dat betekent niet dat het makkelijk is. Het is het waard omdat ze uiteindelijk meer energie zal gaan krijgen. Marja wil vandaag bij de camper blijven.

Bij mij is het zo anders. Ik heb al zoveel meer energie. Of beter gezegd, andere energie. Met mij gaat het goed. Maar ja, onze redenen en doelen zijn ook zo verschillend. Ik merk wel dat ik het heel erg vind de controle over mijn gewichtsverlies kwijt te zijn. Ik word onzeker. 

Etiket

Vanmorgen stond er een  artikel van The New Food op Facebook over koolhydraten tellen. Dit maakte me wat verward; doe ik het wel goed, nu ik niet meer vanuit de startgidsen eet. Matty vertelt me dat de koolhydraten die op verpakkingen aan worden gegeven vaak niet kloppen en adviseerde mij de koolhydratenlijst van TheNewFood te gebruiken. Vanaf nu ga ik dat ook doen.

Haring

Ik start mijn dag met een lunch en heb dan 16 uur gevast!  Daarna ga ik een stukje fietsen. Het is echt genieten met de nieuwe vouw-e-bike. Ik rijd een mooie route door de bossen en kom uit in Driebergen, waar een gezellige markt is in een leuk centrum. Als ik voorbij een viskraam loop ruik ik de haring. Deze kan ik niet weerstaan en even later zitten er dan ook 2 in mijn tas voor “thuis”. 

Even later lonken aardbeien naar me die ik voor een koopje bemachtig. Lekker en goed voor Marja. Wat ze vandaag niet opeet, ga ik pureren en invriezen in ons kleine campervriezertje. Na nog allerlei aankopen weerstaan te hebben, zoek ik mijn fiets weer op en rijd ik via een mooie route terug naar de camping. Ik eet meteen mijn 2 haringen op. Mmmmmm wat is dat toch lekker. En zo gezond!

Droog

Marja voelt zich weer iets beter en de middag verloopt verder gezellig in en om de camper. Vanavond staat er Courgette spaghetti met kipgehakt en een paar snacktomaatjes op het menu. We strooien hier nog wat kaas over en het is weer smullen geblazen. We hebben het vandaag droog gehouden en de temperatuur was goed. Alleen verlangen we zo naar de zon. Het ziet er nu zo somber uit. Gelukkig zijn de voorspellingen goed.

DAG NEGENENVIJFTIG DONDERDAG

Het heeft de hele nacht hard geregend. We vonden dat best wel spannend, want zou onze camper wel waterdicht zijn onder deze heftige omstandigheden? Gelukkig bleef de schade beperkt en sijpelde het alleen wat bij de achterdeuren en de schuifdeur. Beiden was geen probleem omdat het water direct weer naar buiten gaat. Ook de plek die eerder een probleem gaf en inmiddels is gerepareerd, heeft het gehouden. 

Rust

Aangezien er ook de hele dag regen is voorspeld, slapen we heerlijk uit en ervaren we deze rust ook als prettig. We gaan rond 13 uur brunchen. De rust biedt ook de tijd om eens na te denken hoe we onze vakantie nu voort willen zetten.  Nu Marja zo moe is en rust nu eigenlijk belangrijker is dan zoveel mogelijk zien en beleven, besluiten we om onze geplande wereldreis uit te stellen.

We zullen straks na de vakantie zeker nog regelmatig met de camper weggaan en dan kunnen we ook nog per weekend steeds een andere wereldplaats aan doen. Het komt ook beslist niet alleen op dit seizoen aan. Misschien wordt het wel een jarenplan? Het geeft ons voor de toekomst in ieder geval een leuk doel. Voor nu passen we onze plannen aan en alleen de komende 2 campings die al geboekt zijn staan vast.

Snacken

Het geeft rust dat de kogel door de kerk is. Het blijft ondertussen maar regenen en we vermaken ons best in de camper. Puur voor de gezelligheid besluiten we rond 16 uur toch even te snacken en we doen dat met een slablaadje en eiersalade van Johma. Mmmm dat is lekker zeg. Het voelt als zondigen, maar dat is het niet. Dit is zo’n dag dat je gewoon behoefte hebt aan iets extra’s.

Beweging

Om 19.00 uur is het eindelijk droog en kunnen we nog even gaan wandelen. Voor mij is dat een must, want zo’n hele dag zitten, doet mijn lijf geen goed. Ik heb gewoon beweging nodig. Daarna smaakt het eten ook altijd weer lekkerder. We eten ijsbergsla, kipkebab met sojaboontjes en knoflooksaus. De voorraadkast is bijna leeg en morgen gaan we op weg naar onze volgende bestemming weer even boodschappen doen.

Ik gebruik de PDF’s van de verschillende gidsen om recepten te zoeken. Ik merk wel dat we wat aparter en gevarieerder eten als we onze maaltijden met die recepten maken. Maar we willen het ook af en toe zonder recept doen, en dat is gelukt!

Friet 

Ik durf best te zeggen dat het me verbaast dat het met de zeer beperkte inhoud van de kleine voorraadkast en de nog kleinere koelkast toch lukt om volledige gezonde maaltijden op tafel te zetten. Wanneer ik eerder kampeerde (en dat is lang geleden) dan koos ik altijd voor de foute dingen. Friet halen met kroketten, berenklauw of frikandel. Pizza of Chinees bestellen. Na een vakantie was ik dan ook altijd kilo’s aangekomen.

DAG ZESTIG VRIJDAG

Vandaag is het vertrekdag. Op de vertrekdag eet ik voor het gemak yoghurt. Dan is er niet zoveel afwas. Dit komt ook mooi uit, want we blijven steeds minimaal 3 dagen op een camping en zo kom ik niet boven de 3 keer per week. 

Wanneperveen

Ruim op tijd zijn we klaar en verlaten wij de camping. Op naar Wanneperveen bij de Weerribben. Het is vandaag droog, dus we genieten van het ritje door de natuur. We hebben al even gegoogeld naar een supermarkt in de buurt waar we makkelijk met onze camper kunnen parkeren.  In Genemuiden slaan we weer voor 3 dagen boodschappen in en daarna vervolgen wij de mooie route naar onze derde camping.

Het kost even wat moeite om de camper op zijn plaats te krijgen door het drassige grasveld waar we overheen moeten, maar uiteindelijk staan we op de aangewezen plaats. We zijn inmiddels al zo geoefend en op elkaar ingespeeld dat we al snel met een drankje voor de camper zitten. Het blijft somber weer, maar het is droog en 20 graden.

Honger

Voor het eerst sinds lange tijd heb ik een soort hongergevoel. Ik moet echt even iets eten. Het wordt avocado met verse makreelfilet. Ik geniet ervan en het onbestendige gevoel in mijn maag is weer helemaal weg. Marja heeft daarentegen helemaal geen trek, maar neemt op mijn aanraden toch even een paar blokjes kaas. We kijken nog wat rond en zitten nog even aan het water naar de langsvarende boten te kijken.

Couscous

Rond 20.00 uur ga ik koken. Deze keer bloemkool couscous met kipstukjes en brie. Dat gaat er bij ons beiden goed in.  We zijn er inmiddels achter dat het voor Marja beter is om wat vaker kleine porties te eten. Direct na het eten voelt zij zich redelijk goed, maar als de tussenpozen te lang worden, gaat het minder met haar. In de avond geniet zij af en toe van een rood wijntje en haar nootjes staan ook altijd op tafel.

Vrij direct na het eten gaan we even douchen. Dan hoeven we er straks niet meer uit. Morgen zijn we van plan naar Giethoorn te fietsen. Het is nog even afwachten of we dit leuke plaatsje te voet of met de boot gaan verkennen. Wanneer de boten erg vol zijn met toeristen vinden wij dat nog niet veilig. We zullen het zien morgen.

Delen
RIAN BLOG 17 Op vakantie

RIAN BLOG 17 Op vakantie

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG VIERENVIJFTIG ZATERDAG

Jaaaaa, het is vakantie! We staan bijtijds op, ontbijten met spiegeleieren, spek en brie. Daarna aankleden, spullen uit de koelkast halen, alles afsluiten en weg. Heerlijk 3 weken vrij! Vóór vertrek weeg ik me nog even en meet ik mijn omtrek. Ik weeg 95.3 kilo. Mijn buik is 126 cm, mijn bovenbeen 65 cm, mijn taille 105 cm en mijn bovenarm 39 cm. Dit alles gemeten op de dikste plaatsen.

De weegschaal gaat niet mee. Ik ben ontzettend benieuwd of ik ga voelen dat ik gewicht kwijtraak en of de centimeters zullen afnemen. Na al die weken zo gefocust te zijn op mijn gewicht, vind ik dit het allermoeilijkste van de vakantie. Het voelt alsof ik de controle kwijt ga raken. Maar… aan de andere kant weet ik ook dat we het qua eten gewoon goed gaan doen en de centimeter gaat mee.

Voorraad

Het koelkastje van de camper proppen we vol met etenswaren voor de eerste 3 dagen. Meer voorraad lukt niet. Maar dat is geen punt We hebben onze fietsen mee en kunnen dus makkelijk boodschappen gaan doen zolang we niet in de middle of nowhere staan. Op mijn telefoon staan de PDF’s van de boeken met heel veel lekkere recepten. We hebben ook het vastenboek bij ons. Ik denk dat ik aan vasten toe ben.

De eerste camping

We starten onze vakantie op een camping dichtbij huis, omdat Marja nog iets moet doen voor haar werk. Hoewel het weer vandaag een beetje tegenvalt en het af en toe regent, gaan we er toch even op uit. De temperatuur is heerlijk. Dat is het fijne van weg zijn met de camper. Je bent op momenten buiten waarbij je als je thuis was binnen zou blijven.

De dag is om gevlogen en ik ga het eten klaarmaken. Marja heeft nog even geluncht vanmiddag met de salade die over was van gisteren, maar ik heb vanaf het ontbijt niets anders gehad dan water en een mok thee. En gek genoeg vraagt mijn maag nu nog niet eens. Maar als ik eenmaal bezig ben met het eten, dan krijg ik wel trek. Het is mijn favoriete gerecht tot nu toe. Kipshoarmaschotel met knoflooksaus: een genietmomentje.

DAG VIJFENVIJFTIG ZONDAG

Onze eerste nacht op de camping was behoorlijk nat. We vinden de regen op ons camperdak heel gezellig klinken. Maar als het de volgende ochtend nog regent, wordt het natuurlijk wat minder. Alhoewel……. het geeft ons wel een alibi om even lekker uit te slapen. Het is ook nog heerlijk stil rondom ons heen.

Geen honger

Om 10.30 uur breekt de zon door en springen wij uit bed. De dag kan beginnen. Het is direct heerlijk warm. We ontbijten beiden op ons gemak en gaan daarna fietsen. De lucht betrekt alweer, maar de temperatuur blijft heerlijk. We maken dan ook een mooi tochtje en de beweging en de buitenlucht doet ons goed. Rond lunchtijd zijn we weer terug, maar geen van beiden hebben we ergens behoefte aan. 

De zon is weer doorgebroken en we nestelen ons heerlijk voor de camper. We hebben allebei geen zitvlees, dus al snel begint het weer te kriebelen. We gaan aan de slag met het schoonmaken van de luifel. We sluiten de tuinslang aan op het waterkraantje van de camping, spuiten de luifel in met een sterk schoonmaakmiddel en gaan aan het boenen met borstels en schuursponsjes. Ik bruis van de energie.

Kippendijen

Rond 19.00 uur verbazen we ons er allebei over dat we nog steeds geen behoefte aan eten hebben. Maar ik ga wel koken. Ik vind dat zo leuk in dat kleine camperkeukentje. Dat is zo praktisch. Je hebt alles direct bij de hand. Het wordt broccoli met kippendijen, in een roomsaus. Het is nog steeds lekker weer als we om 19.45 uur gaan eten. Wat is het toch heerlijk om buiten te eten. We hebben nu al een echt vakantiegevoel. 

Deelvasten

Ik ga nu eens kijken of ik na het avondeten niets meer kan eten en dan de volgende dag pas te beginnen met de lunch. Vaak gebeurt dit eigenlijk al. Het enige is dat ik er nog niet op durf te vertrouwen dat ik dit als ik straks weer ga werken ook vol kan houden. Kan ik wel presteren zonder eten, vraag ik me nu af? En direct denk ik: “Waarom niet? Het gaat nu toch ook. Ik voel me nu toch ook niet slap of bibberig?

Mijn maag vraagt toch eigenlijk nooit meer om eten”? Maar ik hoef me hier ook helemaal niet druk om te maken. Want als het een keer niet uitkomt, dan kan ik ook gewoon wel ontbijten. Dat is het fijne van deze aanpak. Er kan zoveel en je bepaalt zelf hoe, wat en wanneer. Dit uiteraard vanuit een verstandige en gezonde ‘ketokeuze’.

DAG ZESENVIJFTIG MAANDAG

Marja moest er al vroeg uit en na een ontbijt op bed, werd zij opgehaald om naar een werkmeeting te gaan, ze kon daar niet onderuit helaas. Zelf ben ik helemaal in vakantiestemming. Ik blijf nog even liggen en geniet van de immense stilte om me heen waarin ik slechts vogels hoor zingen en eenden hoor kwaken. Als ik opsta, bouw ik in bed weer om tot zithoek en ga ik op mijn gemak douchen en aankleden. 

Deelvasten 

Ik verdiep me in de vastenspecial. Voor Marja is dit voorlopig nog niet aan de orde, maar ik ga hier denk ik wel mee starten. Mijn lichaam geeft aan dat het eraan toe is. Ik moet wel van mijn overtuiging af dat het niet goed is om een maaltijd over te slaan als je wilt afvallen. Ik heb altijd gehoord dat “de schoorsteen moet blijven roken” omdat je anders niet verbrandt. Dit blijkt dus gewoon niet te kloppen.

Ik brunch met een koud restje van de broccolischotel met kip van gisteravond. En dat smaakt me prima. Mijn vriendin komt even op bezoek. We drinken samen wat en ik laat haar een stukje van de omgeving zien. Daarna gaan we even in het Stadshart van Zoetermeer shoppen. Ik mis nog net een paar handigheidjes voor de inventaris van de camper die ik mooi nog even kan aanschaffen. 

Taart

De boodschappen zijn snel gedaan en natuurlijk strijken we nog even neer op een terrasje. En hoe kan het anders, ik neem mijn dagelijkse colaatje. “Neem gerust iets bij jouw koffie hoor, als je daar trek in hebt. Ik taal er echt niet meer naar!”, verzeker ik haar. Mijn hoofd weet nog dat ik taartpunt lekker vond, maar het water loopt me niet meer in de mond. Het doet me weinig tot niets als mijn vriendin wel taart eet.

Ik vertel haar bijna trots dat ik ook rustig aan ga beginnen met vasten en leg haar uit hoe dit werkt. Dan komt er ineens een kennis van mij langs. We hebben elkaar alweer een hele tijd niet gezien. “Wat zie jij er goed uit” zegt zij en ik glim van trots. Een ander kan het dus al aan me zien. Wat geweldig. Halverwege de middag ben ik weer alleen op de camping en belt Marja dat haar werkdag er op zit. Haar vakantie kan beginnen.

Wereldreis

Morgen gaat onze wereldreis door Nederland echt beginnen. Onze eerste stop wordt Doorn. Hier hebben we al een camping besproken. Onze eerste wereldplaats wordt Austerlitz. Daar gaan we natuurlijk de piramide beklimmen. We blijven drie nachtjes, want in de omgeving van de Heuvelrug is veel te zien en te doen. Het plan is om maximaal drie dagen op een locatie te blijven.

Onderweg zullen we steeds even een supermarkt bezoeken. Voor vanavond is er nog voldoende in de koelkast. Ik maak vanavond een maaltijdomelet. Goed gevuld, met room, kruiden, spinazie en zalm. We eten niet te laat, zodat we nog even kunnen gaan fietsen. Het is nog zo heerlijk lang licht en de temperatuur is lekker.

Schuren

Ik geniet ervan dat, als ik fiets, mijn bovenbeen niet iedere keer meer tegen mijn buik aankomt. Dat vond ik altijd zo vervelend. Om dat te voorkomen, zette ik mijn zadel dan altijd veel hoger, maar dat fietste erg onveilig. Nu kan ik gewoon met mijn voeten bij de grond en fiets ik comfortabel. Ook het dichtmaken van mijn schoenen gaat veel makkelijker en kan ik gewoon staande doen, terwijl ik eerder moest gaan zitten.

Je weet wel, met mijn benen wijd, omdat mijn buik in de weg zat. Dat hoeft dus niet meer. Ook wilden we voor de camper niet al te grote en lichtgewicht standenstoelen die dan probleemloos opgeruimd kunnen worden. Die stoelen zijn belastbaar tot 100 kg en nog geen 8 weken geleden zat ik daar met mijn 106.7 kg dus flink boven. Doordat het afvallen snel is gegaan, hebben we deze stoelen toch kunnen kopen.

Irritant

Eigenlijk ervaar ik alleen het vele plassen als irritant. Ik weet dat ik iedere keer gewicht uitplas en ben daar blij mee, maar ik ben zo’n zeikerd geworden. Iedere wc is voor mij. Trouwens ook menige boom of struik heb ik ook al ‘bemest’. Het komt bij mij ook ineens en ik kan het dan ook echt niet meer ophouden. Ook ’s nachts moet ik er minimaal twee keer uit. Ik slaap direct weer verder hoor, dus het klinkt erger dan het is.

Spannend

Ik merk dat ik het wel spannend vind om nu zelf verder te gaan na de startgidsen. Doe ik het allemaal goed? Maar we maken ons niet echt zorgen over het eten in de vakantie. Het schijnt bij veel mensen een valkuil te zijn, omdat oude gewoontes dan net wat meer aan je trekken.

We zijn al best wat mogelijke valkuilen tegengekomen, maar we zijn er gelukkig nog niet ingestapt. Dus als het bij verdriet en onder stress niet gebeurde, zal het ons ook nu vast gaan lukken om vast te houden aan onze koers. Of krijgen ook wij last van die verleidingen?

Delen
Naomi kreeg haar leven terug

Naomi kreeg haar leven terug

Naomi (32) groeit op met onverklaarbare pijnen en vermoeidheid. Het blijkt fibromyalgie te zijn en het beperkt haar enorm in wat ze kan, ook qua studie en werk. In de loop van de jaren wordt ze ook zwaarder en om af te vallen start ze met TheNewFood. Tot haar grote verrassing verdwijnen bijna al haar fibromyalgie klachten snel. Bovendien is ze 30 kilo afgevallen! Naomi kan eindelijk een normaal leven leiden! 

Altijd pijn

“Toen ik 14 was kreeg ik van de ene op de andere dag enorme pijn in mijn knieën. Het voelde alsof ze zwaar gekneusd waren, of verdraaid. M’n knieën werden steeds dikker en er zat veel vocht in. Ik kon nog maar moeizaam lopen, vaak had ik krukken nodig. De pijn werd steeds erger en ik kreeg ook last van mijn enkels. Mijn ontstekingswaardes waren loeihoog. De huisarts stuurde me naar het ziekenhuis voor verder onderzoek.”

Onderzoeken

In het ziekenhuis dachten ze eerst aan een versleten meniscus, alhoewel ik daar wel erg jong voor was. Er werd een kijkoperatie gedaan, maar behalve heel veel vocht zagen ze niets bijzonders. Toen werd gedacht aan jeugdreuma. De reumatoloog stelde, na veel testen, vast dat het geen reuma was. Maar ook hij zag die hoge ontstekingswaardes in knieën en enkels. Het bleef een raadsel.

Ik voelde me ondertussen fysiek steeds slechter. Op sommige dagen leek het wel of ik onder een vrachtwagen had gelegen. Op advies van de reumatoloog ging ik naar een sportfysiotherapeut. Maar dat hielp niet, er kwamen alleen maar meer klachten bij, ook aanhoudende hoofdpijn. Een drukkende, knellende pijn aan de voorkant van mijn hoofd. Pijnstillers hielpen nauwelijks. Die hoofdpijn ging niet meer weg.”

Studeren

“Ondertussen ging mijn leven wel gewoon door. Ik ging uit huis en begon met werkend leren als verpleegkundige, toen ik 17 was. Natuurlijk was dat veel te zwaar voor me. Ik kwam elke dag uitgeput thuis en van koken kwam dan niets meer. Ik at steeds vaker een ongezonde snelle hap. Ik snackte ook vaak uit frustratie, ik had het psychisch zwaar. Ik was altijd slank geweest, maar vanaf toen werd ik dikker.

Ik moest stoppen met mijn opleiding, ik kon het fysiek niet meer volhouden en begon een andere opleiding die minder van mijn lichaam eiste. Maar die studie paste niet bij mij, daar stopte ik ook mee. Door die pijnen en extreme vermoeidheid, lag ik steeds vaker hele dagen op de bank.”

Fibromyalgie

“Toen ik 21 was, was ik ten einde raad. De artsen gooiden mijn klachten nu op mijn overgewicht. Ik vond het erg moeilijk dat ze me dus eigenlijk niet serieus namen. Ik was immers altijd slank geweest, hoe zou het dan nu ineens allemaal komen doordat ik te dik was? Ik had de hoop opgegeven dat ze me verder konden helpen. Op Google voerde ik al mijn klachten in en er kwam fibromyalgie uit. Het hele plaatje klopte.

De huisarts verwees me weer door naar de reumatoloog en die bevestigde de diagnose fibromyalgie. Er was niets aan te doen; ik moest ermee leren leven. Ik kwam in een groep met lotgenoten en we leerden hoe we praktisch om konden gaan met onze klachten, vooral met het gebrek aan energie. Ik legde me neer bij het feit dat ik voor altijd zou moeten leven met pijn en vermoeidheid. Ik had geen hoop op verbetering meer.”

Ruim 110  kilo

“Uiteindelijk voltooide ik de opleiding HBO ecologisch Pedagogiek, met veel steun vanuit de opleiding. Snel daarna werd ik moeder. Ik had altijd al kinderen gewild en deze wens was zo sterk dat mijn klachten me niet tegenhielden. Ik kreeg vrij snel nog twee kinderen. De zwangerschappen waren zwaar en ook de zorg voor mijn kinderen was fysiek enorm zwaar. Ik kon niet de moeder zijn die ik wilde zijn voor mijn kinderen.

Door mijn vermoeidheid en pijn kon ik maar weinig met ze ondernemen. Ik kon bijvoorbeeld niet even lekker met ze ravotten op de grond. Alles deed me zeer, ik probeerde mijn hoofd boven water te houden, maar de negatieve gedachten slopen er toch regelmatig in. Ik ging dan toch vaak de mist in met eten. Na mijn derde zwangerschap woog ik ruim 110 kilo. Mijn lijf had het er erg moeilijk mee.”

TheNewFood

“Mijn lijf zat me in de weg, ik moest iets aan mijn gewicht gaan doen. Maar ik wist niet hoe. Tot mijn zus startte met koolhydraatarm/keto eten. De kilo’s vlogen eraf bij haar en ze voelde zich geweldig. Dat wilde ik ook! Maar omdat ik vegetariër ben leek het me niet makkelijk. Ik ging op zoek en ontdekte bij TheNewFood de vega-boeken. Ik ben gelijk gestart met de weekmenu’s, al was ik wel bang brood en pasta te missen.

Die angst was voor niets geweest, ik heb het geen moment gemist. Ik at elke dag heerlijk, dat was wel bijzonder, want ik lustte altijd zo weinig vroeger. Ik sloot me aan bij een startgroepje van TheNewFood, het was fijn om het samen te doen. Het ging bijna vanzelf, ik vond het ook makkelijk te combineren met mijn gezin. Ik voelde me al snel beter en na ruim zeven maanden was ik 30 kilo lichter. Maar dat was niet alles… “

Vrijwel geen pijn meer

Al vrij snel na de start merkte ik dat ik meer energie had en minder pijn. Eerst ging ik ervan uit dat ik ‘gewoon’ in een goede periode zat. Mijn ziekte gaat gepaard met hele slechte dagen en soms minder slechte dagen. Maar het bleef maar beter gaan. Na een paar weken dacht ik: verrek, ik heb haast geen pijn meer! Ook die ellendige hoofdpijnen en het gebonk bleven weg, het was een verademing om te leven zonder pijn.

Ik werd veel helderder in mijn hoofd. Daarvoor was het altijd zo vol en zwaar in mijn hoofd, maar nu kwam daar lucht en ruimte. Ik werd steeds helderder en kon makkelijker focussen. Ik kreeg met de dag meer energie. Er kwam weer ruimte om te leven. Alles werd makkelijker. De pijn is ook niet meer teruggekomen. Heel soms heb ik nog last van mijn knie of handen, maar vergeleken met hoe het vroeger was, stelt dat niets voor.”

Een nieuw leven

“Nog geen jaar na mijn start met de aanpak van TheNewFood was mijn leven bijna 180 graden omgekeerd. Ik ben dingen gaan doen die ik nooit voor mogelijk had gehouden. Dingen waar ik altijd te moe voor was. Zo zijn we eindelijk naar de andere kant van het land verhuisd, iets wat we al lang wilden, maar ik nooit had gedurfd. Vanwege mijn fysieke toestand. En omdat alles altijd zo groot en zwaar was in mijn hoofd.

Vroeger had ik zelfs moeite om ’s morgens uit mijn bed te stappen, maar tegenwoordig maak ik lange wandelingen. Ik breng mijn kinderen overal naar toe in de bakfiets. Ik kan nu moeiteloos met mijn kinderen op de grond spelen en we genieten meer van elkaar. Ik ben blijere, vrolijke en gelukkige moeder geworden. Dat merken anderen ook.”

Een baan!

“Van het idee dat ik ooit buiten de deur zou kunnen werken had ik lang geleden afscheid genomen. Simpelweg omdat ik al blij mocht zijn als ik het redde om elke dag voor mijn gezin te zorgen. Dat putte me al volledig uit. Maar nu kwam er ruimte voor. Ik ging solliciteren en kreeg een baan. Nu werk ik vijftien uur per week in de kinderopvang. Regelmatig maak ik overuren of draai ik dubbele diensten. En het gaat heel goed.

Natuurlijk ben ik nog wel eens moe, maar ik denk dat dat normaal is met zo’n druk leven. Ik kan nu gewoon weer doen wat ik wil. Daar ben ik heel dankbaar voor. Deze andere manier van eten heeft mijn hele leven veranderd in veel opzichten. Ook in hoe ik mijzelf zie. Ik ben zelfverzekerder en begin steeds meer van mijzelf te houden. Ik ben trots op mijzelf en wat ik heb bereikt.”

Nooit meer anders

Nu ik eenmaal heb ontdekt dat het dus die koolhydraten zijn waar mijn lijf niet mee om kan gaan, is het duidelijk dat ik altijd op deze manier blijf eten. Zonder moeite overigens, want wát geniet ik toch elke dag van de heerlijke gerechten uit de vega-gidsen. Wie had dat gedacht. Als je me vijf jaar geleden zou hebben verteld dat ovenschotels met bloemkool mijn lievelingsgerechten zouden worden, dan had ik je vierkant uitgelachen.

Mijn gezin eet veel dingen met mij mee. Soms maak ik iets extra’s voor ze of kook ik iets anders. Ik ben daar heel creatief in geworden en heb er ook steeds meer lol in. Mijn moeder was zo onder de indruk, dat ze ook is begonnen. Ook zij is veel afgevallen en voelt zich stukken beter. Tot haar grote vreugde is ze van haar maagzuur af. Ze had daarvoor altijd last en slikte er ook medicatie voor. Maar die is nu niet meer nodig.”  

Ook starten met deze aanpak?

Je vindt de vega-gidsen met weekmenu’s hierDe gewone startgidsen met vlees en vis vind je hier.

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

Delen
BLOG 16 RIAN Tenten

BLOG 16 RIAN Tenten

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG VIJFTIG DINSDAG

Weegdag! Goed voorbereid op de mogelijkheid dat ik vandaag niet afgevallen zal zijn, stap ik op de weegschaal. Tot mijn verbazing zie ik dat ik toch ben afgevallen. Vorige week nog 97.2 kg nu 95.9 kg. Wauwwwwww wat is dit een meevaller. Nu dus in zeven weken ruim 10 kilo afgevallen!

En dat niet alleen, ik meet meteen even mijn bloeddruk en ik kan het nauwelijks geloven: 129/85. Al een stuk lager dan een maand geleden! Toen was het wel 169/93. Wat een verschil al.

Beloning

Het voelt wel als een beloning voor ons doorzettingsvermogen en de keuzes die wij qua eten gemaakt hebben, deze resultaten. Ik had geen twijfel over het proces van mijn lichaam, want daar zie ik iedere dag de bewijzen van. Vanaf vandaag ga ik iedere week mijn buik, taille, bovenbenen- en armen meten. Tot nu toe hield ik alleen mijn buik bij en voelde en zag ik de vermindering in centimeters aan mijn kleding.

Nu we op vakantie gaan en ik me dan niet kan/ga wegen, is het wel leuk om die centimeters wat uitgebreider bij te gaan houden. Eerst vond ik dat best moeilijk, zonder weegschaal, maar ik begin het nu als een enorme uitdaging te zien. Ik ga ervoor!

Tenten

Ik begin vast met de kleding voor op vakantie. Er moet veel gepast worden, want mijn lijf verandert nu zo snel, dat er voor ik het weet weer iets te groot. Ik pas een jurk die ik niet zo lang geleden nog gewoon droeg en heb gewoon veel ruimte ‘over’. Dat voelt geweldig!! Natuurlijk gaan die ’tenten’ de deur uit. Nu er wat lijn komt, wil ik die ook tonen. Als het me juist dikker maakt doordat het te ruim zit, dan draag ik het niet meer.

Marja maakt nog even een foto van mij in een tent en uiteindelijk heb ik alweer een flinke stapel kleding die weg kan. Gelukkig heb ik er een goede bestemming voor: een vriendin van mij is ook aan het afvallen, maar is nog niet zo ver als ik. Mijn eigen kledingkast dunt ondertussen flink uit, maar ik koop nog niet heel veel nieuws. Dat vind ik zonde, want mijn lichaam zal de komende tijd nog flink gaan veranderen. 

Startgids 2

Wat komt het mooi uit dat we de laatste week ingaan van startgids 2. Wat hebben we tot nu toe genoten van de weekmenu’s uit de twee startgidsen. Het is geweldig om zo de basis te leren van gezond koolhydraatarm/keto eten. Hierna willen we zelf ons menu gaan samenstellen, met de recepten uit alle boekjes. We hebben al zitten neuzen tussen alle recepten en hebben er veel zin in om deze volgende stap te zetten!

We gaan later deze week op vakantie, maar wat is er ongelooflijk veel dat ook heel geschikt is om in het kleine keukentje van onze camper te bereiden! Ik heb de PDF’s van de boekjes op mijn telefoon, dat scheelt weer ruimte in de camper als de boekjes niet mee hoeven. Fijn dat er bij alle maaltijden steeds staat hoeveel koolhydraten erin zitten. Dat scheelt ons veel denkwerk. 

Onvermoeibaar

Ik merk dat ik de laatste 2 weken veel actiever ben dan ik lange tijd geweest ben. Ik lijk onvermoeibaar. Althans, mijn lijf is onvermoeibaar. Ik doe soms zo veel, dat mijn hoofd het niet helemaal bij kan houden. Ik moet leren doseren, want ik krijg soms hoofdpijn door te veel drukte. ’s Avonds dwing ik mezelf meestal tot rust. Ik moet daar een nieuwe balans in vinden nu ik zoveel meer energie heb gekregen.

Vanavond vervang ik de kabeljauw die op het menu staat voor kip. Ik bereid deze wel op dezelfde wijze als in het recept staat aangegeven. Het smaakt weer verrukkelijk. 

DAG ÉÉNENVIJFTIG WOENSDAG

Na een lekkere smoothie uit de ontbijt en lunch special, start Marja haar werkdag en ga ik richting de school van mijn kleindochter Layna (9), voor het uitje naar de zuivelboerderij in Stompwijk. Ik heb er echt zin in. Een uurtje later zitten er 4 opgewonden kinderen in mijn auto en onderweg is het erg gezellig. Direct bij aankomst worden we getrakteerd op eten en drinken. Ik kies een heerlijk stukje kaas uit en bedank voor de rest.

Fitte oma 

We moeten in groepjes opdrachtjes uitvoeren.  Het is wel even afzien, want er is weinig tijd. We rennen van locatie naar locatie, trapje op trapje af en de kids zijn heel gemotiveerd en onvermoeibaar. Mij kost het geen moeite om ze bij te houden. Wat ben ik fit!! Ons team lukt het als enige om alle opdrachten binnen de tijd te vervullen. We zijn allemaal trots. Terug op school vraagt de juf of ze het leuk hebben gevonden.

Layna roept: “Jaaaaaaaa, maar het leukste was dat mijn oma er bij was”. Mijn dag kan niet meer stuk.

Honger

Ik heb wel zin gekregen in iets te eten en rijd even door naar de visboer. Ik beloon mezelf met een Zoetermeers visbakje. Wat garnalen, gerookte zalm en paling. De whiskysaus die er standaard bijzit geef ik direct terug. In de auto maak ik er een echt een genietmoment je van. Thuisgekomen staat Marja al in de startblokken om de camper op te halen uit de stalling.

Dilemma

Het plan was morgen al op vakantie te gaan, maar het gaat onverwacht heel slecht met Marja’s broer. Hij is vorige week met spoed aan zijn hart geopereerd en heeft meerdere shunts gekregen. In het ziekenhuis bleek dat hij uitgezaaide longkanker heeft. Het ziet er slecht uit. Vreselijk nieuws natuurlijk. En dat zo vlak na het overlijden van zijn en Marja’s moeder. We zijn eigenlijk niet in de stemming voor vakantie.

Maar Marja heeft, na het overlijden van haar moeder, echt even rust nodig. Het liefst in de natuur… We schuiven de vertrekdag op naar zaterdag.

DAG TWEEËNVIJFTIG DONDERDAG

Het is Marja’s eerste vakantiedag vandaag. De dag dat we eigenlijk al weg zouden gaan. We staan wat later op en laten de dag even op ons af komen. Marja gaat direct ontbijten, maar ik voel hier geen enkele behoefte toe. Ik wacht af tot mijn lichaam om eten gaat vragen. Dat is pas om 12.30 uur en ik geniet dan van mijn lunch uit het weekmenu.

Voorbereiden

Als we allebei zover zijn dat we in actie willen komen, gaan we alvast wat kleding en schoenen in de camper leggen voor zaterdag. Ook zorg ik ervoor dat alle houdbare basisproducten in de camperkast liggen. Het is passen en meten in zo’n kleine camper, maar alles kan mee. Zaterdag nog de spullen uit de koelkast en dan kan de reis gaan beginnen.

’s Avonds maken we een maaltijd van wat restjes uit de koelkast. Inmiddels zijn we zo vertrouwd met deze aanpak, dat is geen probleem. Het wordt een maaltijdomelet geklutst met room en gebakken met spinazie, tomaat, kipfilet, wat geraspte kaas, brie en lekkere kruiden. Het is heel erg voedzaam. Marja bewaart de helft voor de lunch van morgen.

Rondo’s

Na het eten rijden we naar Monique waar de verzorging zonder iets te vragen alweer direct klaar staat met Cola Zero en koffie. Daarbij krijgen we van die heerlijk rondo’s. Je weet wel die met de smaak van gevulde koeken. 🤤🤤 We geven er eentje aan Monique en genieten met haar mee als zij hier lekker van smult. Het doet ons verder niets. We blijven nog even gezellig bij haar tot Monique moe wordt.

Ontdekken

Wat later op de avond neemt Marja nog een lekker bakje noten. Ik denk zelf te gaan genieten van knabbelspek. Helaas, dat valt echt tegen. Ik vind het niet te eten. Het was leuk geweest als het gesmaakt had, want dan had ik dit ook eens mee kunnen nemen als we op visite gaan en er van alles op tafel staat wat wij niet meer willen eten. Volgende keer die Cheese Pops maar eens proberen.

Na de vakantie gaan we ons eens verdiepen in wat we kunnen gaan maken om in te vriezen. We willen een klein voorraadje hebben met maaltijden en ook verantwoorde lekkernijen voor momenten dat daar behoefte aan is. Het lijkt ons ook geweldig om ook onze visite iets aan te kunnen bieden wat niet alleen lekker, maar ook verantwoord en gezond is.

DAG DRIEËNVIJFTIG VRIJDAG

Vandaag is het tijd voor de laatste klusjes voor de vakantie. Nog even stofzuigen, planten water geven, stoffen, bed verschonen, de laatste was doen, enzovoort. Zo komen we dan na onze vakantie ook weer fijn thuis. We hebben er zin in. 

Lunch

De tijd gaat harder dan we willen en al snel is het lunchtijd. Voor Marja heb ik vanmorgen vroeg al een salade gemaakt met een beetje aardappel erin. Marja moet wat meer koolhydraten eten in verband met haar schildklier en CVS. Ze geniet van haar lunch en er is nog genoeg over om morgen mee te nemen in de camper. Zelf rol ik plakjes kipfilet op met kruidenkaas erin. Dit voelt als snoepen, het is echt een verwennerij.

Na de lunch gaan we samen nog wat inkopen doen. Van die laatste dingetjes als spul tegen muggen en teken, pleisters, paracetamol etc. Halverwege strijken we in het zonnetje neer op een terrasje en drinken we beiden een Cola Zero. Thuisgekomen maak ik de koelkast verder leeg en smullen we van de zalm en spinazie met crème fraiche, peper en zout en kruidenkaas. Eenvoudig, snel klaar en zooooooo lekker.

Nu hoop ik maar dat er niet weer iets tussenkomt en dat we morgen ook echt vertrekken voor onze wereldreis.

Delen
Manja heeft spijt van haar maagverkleining

Manja heeft spijt van haar maagverkleining

Manja (45) is getrouwd, heeft 3 kinderen en is als verpleegkundige werkzaam in het Tyltylonderwijs. Als kind was ze al ‘een dikkertje’ en als tiener was ze al regelmatig streng aan de lijn. Toch wordt ze steeds dikker en uiteindelijk ook steeds zieker; ze krijgt diabetes 2. Volgens de internist is een maagverkleining de enige optie en met de rug tegen de muur kiest ze hiervoor. Een beslissing die haar bijna het leven kost.

“Na de operatie ging het helemaal mis. Ik poepte en spuugde liters bloed en dat bleef maar doorgaan. Het is een wonder dat ik het nog na kan vertellen. Als ik had geweten dat dit zou kunnen gebeuren had ik nooit deze keuze gemaakt. Zeker niet als ze me toen hadden verteld dat het slechts tijdelijk zou helpen. En dat dat hele dik en ziek zijn simpelweg kwam doordat ik het verkeerde at. Dat weet ik nu pas en nu val ik moeiteloos en zonder honger af.”

Altijd aan de lijn

“Als kind was ik al flink aan de stevige kant. Zelf had ik nooit veel moeite met hoe ik eruitzag, ook als tiener niet. Maar de druk van de omgeving om af te vallen was toen al groot. Mijn eerste “echte” dieet volgde ik toen ik in de brugklas zat. Op mijn vijftiende zat ik al tussen mensen die heel veel ouder waren, bij een bijeenkomst van de Weight Watchers. Toen ik 18 was woog ik boven de 90, toen ik 20 was boven de 100.

In de loop der jaren heb ik denk ik wel zo’n beetje alle diëten uitgeprobeerd die er maar waren of op een bepaald moment “in de mode” waren. Ook zakjes, poeders, pillen waar ik helemaal hyper van werd of die het vet uit je eten haalden. Ik probeerde álles en soms met succes. Maar ik hield het nooit lang vol. Het ging tegenstaan, ik had vreselijke honger en vooral: ik voelde me steeds slechter. En dan kwam ik weer aan.

Maagballon

“Toen ik 21 was kreeg ik een maagballon. Ik moest dat zelf betalen toen, het kostte 1000 gulden, dat vergeet ik nooit meer. Het was een vreselijke ervaring. Mijn lijf wilde dat ding kwijt. Drie maanden lang heb ik gespuugd, ik voelde me hondsberoerd. Het enige voordeel was dat ik afviel. Toen het spugen stopte leek die ballon weinig meer te doen, ik kon gewoon weer een XXL pizza eten.

Uiteindelijk heb ik die ballon 9 maanden in mijn maag gehad. Ik was 20 kilo afgevallen, maar na die ballon zaten ze er in recordtijd weer aan. Ik wist zeker dat ik nooit meer zoiets wilde. Het ‘probleem’ was dat ik me prima voelde als “dikkerd”, dus motiverend was het niet om je rotter te gaan voelen als je probeerde af te vallen.”

Zwangerschapsdiabetes

“Toen ik zwanger werd bleek al snel dat ik zwangerschapsdiabetes had. Ik moest naar een diëtiste. Ik volgde trouw haar adviezen op, want dit deed ik voor het kindje in mijn buik. Tijdens mijn laatste zwangerschap hielpen de adviezen onvoldoende en moest ik toch insuline spuiten. Ik kreeg een ‘suikerbaby’ van 10 pond. Nadat ik was bevallen zakten mijn suikers weer. Maar ik wist dat dit een voorbode is van diabetes 2.

De vraag was dus niet eens meer óf ik diabetes 2 zou krijgen, maar vooral wannéér. Ik maakte me zorgen. Die diabetes, daar lag ik wel echt van wakker. Ik heb er veel ellende van gezien. Mijn oma had diabetes 2 met nierfalen en hartproblemen, en overleed jong, ook haar moeder is eraan overleden. Mijn vader, ooms en tantes, allemaal hebben ze diabetes 2, ondanks dat ze niet allemaal te dik zijn.

Diabetes 2

“Inmiddels woog ik 135 kilo bij een lengte van 1.66. Ik was een ’tikkende tijdbom’. Op een gegeven moment moest er een plek op mijn been verwijderd worden, waarna de wond niet genas en ik een grote infectie kreeg. Alle alarmbellen gingen af. Torenhoge suikers. Dus diabetes 2 en ook te hoge bloeddruk en te hoog cholesterol. Het was duidelijk dat dit niet zo door kon gaan. Wat nu? Ik had voor mijn gevoel alles geprobeerd.

Ik kwam bij de internist terecht en die beloofde mij: “Als je een maagverkleining laat doen dan ben je van je diabetes af.” Mijn zorgen werden weggewuifd. Hij verzekerde mij dat mij niets zou gebeuren en dat dit de enige optie was om ervan af te komen. Ik was niet overtuigd.”

Huilen om mijn gewicht

“De internist stuurde me eerst 6 weken naar huis met een dieet volgens de schijf van 5 en allerlei medicatie. Ik bleek slecht tegen Metformine te kunnen en was daar heel beroerd van. Na die 6 weken bleek ik te zijn aangekomen en met mijn suikers ging het nog slechter. Dat is de enige keer van mijn leven geweest dat ik moest huilen om mijn gewicht. Ik wilde geen maagverkleining.

Ik wilde niet zo’n -voor mijn gevoel- onnatuurlijke oplossing, waarbij mijn lijf vanbinnen kapot gemaakt zou worden. Ik ben toch geen machine, die je zomaar kunt veranderen. Ik was doodsbang voor die operatie en bleef het tegenhouden. Tot ik zelf ook geen uitweg meer zag.

Ondanks dat alles in mij riep “doe het niet”, heb ik ja gezegd. Ik moest vooraf 2 weken keto eten om de lever te ontvetten en viel 6 kilo af. Even heb ik toen gedacht: als dit zo goed werkt is dat dan niet de oplossing? Maar ik was toen al zo ver, ik dacht: laten we het nu maar gewoon doen. “

Een nachtmerrie

“April 2015 werd ik geopereerd. Het zou een Gastric Bypass worden, waarbij bijna heel je maag en anderhalve meter van je darmen wordt afgesneden van je spijsverteringskanaal. Ik zou de volgende dag naar huis mogen. Maar dat liep totaal anders. In de avond na de operatie knapten meerdere van de inwendige hechtingen. Ik begon bloed te spugen en te poepen.

Binnen de kortste keren lag ik op de trauma afdeling. Ik verloor zoveel bloed, dat ik meerdere bloedtransfusies achter elkaar moest krijgen. Maar die hadden weinig zin, het bloed liep er gewoon meteen weer uit. Ook ten gevolge van de bloedverdunners die standaard worden gegeven na de operatie. Ik bloedde leeg. Ze konden mijn bloedsuiker niet meer meten, ze kregen geen druppel bloed meer uit m’n vingers.”

Op het randje van de dood

“Ik was doodsbang en in paniek. Ik riep: “Jullie laten me niet doodgaan, dat kan niet, ik heb een kind van twee.”… “We doen ons best”, werd er gezegd. Meer niet. Overlijden is een geaccepteerd risico bij deze operatie, wat dat betekent werd me toen pas echt duidelijk. 

Ik dacht echt in wat voor horrorfilm ben ik nu beland. Ze wisten niet wat ze moesten doen. Ze konden niet meer in mijn maag komen om te kijken wat er mis is. En ik had nog geluk, omdat de bloedingen in mijn maag en darmen waren, zodat ik het uitpoepte en spuugde.

Als het in mijn buikholte terecht was gekomen, had ik dit waarschijnlijk niet na kunnen vertellen. Heel langzaam ging het beter. Ik moest nog een week blijven. Aan het eind van die week was er een meisje van 18, waarbij ook de hechtingen sprongen. Ik had zo met haar te doen, dit gun je niemand. Ik schrok er ook van dat het dus niet ‘ongewoon’ is, dat dit gebeurt. Want als ik dit had geweten was ik er nooit aan begonnen.”

Een schim van mijzelf

“Op een gegeven moment mocht ik naar huis, terwijl ik nog steeds bloed poepte en spuugde. Ik moest maar kijken hoe het ging, wat voelde ik me belazerd. Ik heb nog een half jaar moeten revalideren met behulp van fysiotherapie. Het revalideren ging heel langzaam, omdat ik echt bijna niets kon binnenhouden. Ik was meer dood dan levend en zag er niet meer uit. En dat terwijl ik hieraan was begonnen om beter te worden.

Ik viel in een half jaar 45 kilo af en had nog heel weinig spiermassa over, ik werd een zak vel. Ik heb enorm veel spijt gehad van mijn keuze voor deze operatie. Ik veranderde er ook door. Daarvoor was ik altijd gewoon mijn blije zelf. Ik heb nooit moeite gehad met hoe ik eruit zag. Mensen hebben mij altijd geaccepteerd zoals ik was. Maar na die operatie werd ik een schim van mijzelf. Iedereen zei: waar is Manja gebleven?”

Erin geluisd

“Na een jaar zei de internist: gefeliciteerd, je bent van je diabetes af. Toen dacht ik al: dat bestaat toch niet? Hoe dan? Ik snap wel dat m’n bloedsuikers laag zijn als ik vrijwel niet kan eten, maar ben ik dan van mijn diabetes af? En helaas bleek het dus ook echt onzin te zijn. Twee jaar na de operatie kon ik weer redelijk normaal eten, ondanks af en toe dumpings. Ik begon weer aan te komen en mijn bloedsuikers stegen weer.

Toen begon opnieuw de strijd tegen het gewicht en de diabetes. Dus maar weer aan het lijnen en vechten tegen de kilo’s. Maar ik ging snel alweer richting de 110 kilo, weer helemaal de verkeerde kant op. Het laatste wat ik wilde, was toch weer diabetes krijgen. Maar het was hopeloos. Pas achteraf hoorde ik dat het niet ongebruikelijk is dat de diabetes weer terugkomt. Ik had het gevoel dat ik erin geluisd was.

Ik had ook veel last van mijn spijsvertering, dumpings en soms pijn in mijn maag. Als ik buikpijn had, was ik altijd bang dat er iets mis zou gaan, zoals een darmperforatie of zo. Want dat komt regelmatig voor. 

Nieuwe hoop

“Ik las een verhaal op Facebook waarin ik mijzelf herkende. Een vrouw met ook die eindeloze strijd tegen de kilo’s. Met de aanpak van TheNewFood was ze niet alleen veel afgevallen maar ook weer gezond geworden. Zo kwam ik terecht op de site van TheNewFood en ik was aangenaam verrast over de goede medische uitleg en onderbouwing. Ook vanuit mijn visie als verpleegkundige vond ik het heel geloofwaardig.

Ik begreep al snel dat deze aanpak heel anders is en ook hoe en waarom het werkt. Ik zou met deze aanpak zowel mijn diabetes 2 onder controle kunnen krijgen, als afvallen op een gezonde manier. Dit was echt een eyeopener. Ik kreeg weer hoop! Ik heb meteen de startgidsen met weekmenu’s besteld, om te beginnen met koolhydraatarm/keto eten. Dit is de beste beslissing geweest van mijn leven.”

Eetrust

“We startten met de weekmenu’s en ik at heerlijk. Ik had gelezen dat je de eerste dagen last zou kunnen hebben van de overgang, maar ik niet. Al direct na de start voelde ik me al heel veel beter. Voor het eerst in mijn leven had ik een levenswijze gevonden waarbij mijn eeuwige trek werd gestild. Ik voelde me verzadigd. Ik had eindelijk ‘eetrust’. En ik wist meteen: dit is het, dit is het eten wat past bij mijn lijf. Hier word ik beter van.

De dumpings en maagpijn waren meteen verleden tijd en mijn bloedsuikers daalden onmiddelijk. Sinds we deze aanpak volgen ben ik 15 kilo afgevallen en mijn man en ik gaan door. Het afvallen gaat niet megasnel, maar dat verbaast me niets, na alles wat mijn lijf heeft moeten doorstaan. En het maakt ook niet uit. Ik eet mijzelf nu met de dag gezonder. En het is zo goed vol te houden, alleen maar winst wat mij betreft!”

Zin in het leven

“Ik voel me nu heel goed, ik ben veel rustiger en minder gejaagd dan eerst, toen ik nog ‘normaal’ veel koolhydraten at. Ik heb geen diabetes- of cholesterolmedicatie meer en een mooie bloeddruk en ik ben fit. Ik kan weer paardrijden en andere leuke dingen doen. Mijn spiermassa blijft op peil en ook opvallend: mijn ontlasting gaat veel beter nu en ziet er goed uit. Vroeger was dat vaak diarree en gewoon troep.

Iedereen zegt nu: wat zie je er geweldig uit! Dat hebben ze na de operatie nooit gezegd. Echt heel slank zal ik er niet snel uitzien. Ik heb nu zeker acht kilo huid over. Maar na die Gastric Bijpass-operatie durf ik niet zo snel weer onder het mes.”

Luisteren naar mijn lijf

“Natuurlijk heb ik ook wel eens een dip. Het zijn vooral de ‘gewoontes’, die niet zomaar zijn omgekeerd. Als ik minder goed in mijn vel zit, is mijn eerste gevoel nog steeds om naar “verkeerd” eten te grijpen. Laatst at ik een paar zoete aardappelfrietjes. Ik was meteen beroerd, ik dacht oké, dit moet ik dus niet meer doen. Mijn lichaam geeft het duidelijk aan.

Gelukkig zijn er veel alternatieven met TheNewFood, het één nog lekkerder dan het ander. En het vult, het voedt. Vroeger voelde ik me gewoon nooit verzadigd, ik had altijd honger of ‘zin’ en at vaak zoveel dat ik er misselijk van werd. Nu gebeurt dat niet meer.

Spijt van mijn maagverkleining  

“Voor mij is dit mijn manier van eten voor altijd. Maar wat had ik graag gewild dat ik van deze levenswijze had geweten voordat ik de maagverkleining had gehad. Ik had nooit mijn leven op het spel gezet als ik had geweten van TheNewFood. Terugkijkend realiseer ik me ook: er wordt veel te makkelijk gedaan over die maagverkleining. Alsof het buisjes in je oren zijn. Ik hoop dat er een kentering inkomt.

Natuurlijk willen artsen het beste voor je, maar is dit het beste? Het is risicovol en een schijnoplossing, het neemt niet de oorzaak weg. Ik moet (net als iedereen) mijn leven lang vitamines blijven slikken, omdat mijn gehavende lijf nooit meer in staat is voldoende op te nemen uit voeding. Ik kan nooit meer terug, de operatie is niet te herstellen. Dat maakt me soms best verdrietig.”  

Doe het niet!

“Heb jij veel overgewicht en overweeg je een operatie? Sta je nog voor die keuze? Alsjeblieft nee! Doe het niet. Ik heb er zelf spijt als haren op mijn hoofd van gehad. Ga naar TheNewFood kijken. Als je het anders kunt doen, doe het dan anders. Ik veroordeel het niet, ik heb het zelf ook gedaan. Alleen dat het ook zo vreselijk mis kan gaan, dat hoor je te weinig. Want deze complicatie staat überhaupt niet eens in de voorlichting. 

En het is niet waar dat een maagverkleining dé oplossing is om diabetes 2 kwijt te raken. Je raakt het niet kwijt. Je kunt diabetes 2 alleen écht stoppen als je ophoudt met eten wat je ziek maakt. Iedereen kan dat, zelfs als je al lang diabetes 2 hebt.  Het is eigenlijk zo logisch. Ik heb dan wel een medische achtergrond, maar dit heb zelfs ik nooit geweten, dat het zo simpel is. En je merkt dat het werkt. Vertel het ook aan anderen!”

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

Delen
BLOG 15 Passie

BLOG 15 Passie

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG ZEVENENVEERTIG ZATERDAG

Het belooft een drukke dag te worden. Maar eerst ontbijten met Griekse yoghurt met siroop, room, wat suikervrije jam en een beetje lijnzaad. Marja voegt daar nog wat nootjes aan toe. Daarna meteen aan de slag met liedboekjes maken en alle andere voorbereidingen voor morgen.

Sneakers

Er komt een koper langs voor Marja’s (oude) E-Bike. Daana de noodzakelijke boodschappen voor onze vakantie en de komende week. Tussendoor scoor ik nog even een paar mooie sneakers. Ik pas met gemak in maat 38, in plaats van de maat 39 die ik voorheen kocht. De lengte had ik niet nodig, maar omdat mijn voeten vaak opgezet waren, moest ik altijd een maat groter kopen. Dat besef ik eigenlijk nu pas

Ik verlies vet/centimeters op veel plaatsen; Voeten, enkels, polsen, gezicht, nek, oogleden, borsten, maag, taille, buik, bovenbenen, bovenarmen en zelfs bij mijn vingers. Mijn trouwring zit los! 

Wereldreis

We gaan met de camper een ‘wereldreis’ door Nederland maken. We gaan van Rome, naar Bern, naar Californië, naar Austerlitz, naar Frankrijk, naar Nederland, naar Canada, naar Engeland (DR), naar Siberië, naar Marokko, naar Napels, naar Polen, naar Bombay, naar Zurich, naar Moskou, naar Petersburg, naar Amerika, naar Bethlehem, naar Denemarken, naar De Krim, naar de Sahara, naar Madrid en dan naar Engeland (GLD).

In augustus vervolgen wij onze wereldreis in de weekenden nog in gedeeltes naar Portugaal, Borne, Egypte, Nazareth, Oostenrijk, Oost-Indië, Palestina, Parijsch, Spitsbergen en Zuid Carolina.

Uitdaging

’s Avonds eten we weer mijn favoriete shoarmagerecht. Voor Marja voeg ik daar weer wat prei aan toe, voor de extra koolhydraten. Toe neemt zij een zelfgemaakt yoghurtijsje. In de avond bereiden we onze wereldreis nog een beetje verder voor.

We zijn van plan in de vakantie wel af en toe uit eten te gaan. Dat wordt een leuke uitdaging, waar we ons nu al op verheugen. Maar eerst morgen eindelijk weer zingen/dirigeren. Dan moet Marja nog 3 dagen werken en dan is het tijd voor avontuur en relaxen. Ik kan niet wachten.

DAG ACHTENVEERTIG ZONDAG

Direct aan het begin van de dag voel ik me (positief) gespannen en blij. Na anderhalf jaar kan ik eindelijk mijn beroep en grote passie weer uit gaan voeren. Vanmiddag is de OPEN REPETITIE van het nieuwe koor aCapelle wat ik hier in Capelle aan den IJssel ga oprichten. Er zijn zoveel aanmeldingen. Echt heel gaaf. Maar voordat het zover is, moet er nog wel het een en ander gebeuren.

Lunchpakket

We ontbijten stevig, omdat we geen tijd zullen hebben om echt te gaan lunchen. Uiteraard nemen we wel wat noodrantsoen mee, maar dat zal tussen de bedrijven door naar binnen gewerkt moeten worden. Daar zijn we eigenlijk niet meer zo van. Als we eten, willen we dit rustig en bewust doen en we maken er ook altijd een fijn gezamenlijk moment van. Nu is het even niet anders en dat is ook goed.

Ik bak een omelet geklutst met room, bak plakken spek uit en doe hier nog kaas bij. Marja neem volle kwark met jam, room, wat noten en wat lijnzaad. Beiden kunnen we er zo wel een dagje tegenaan. Marja gaat met mij mee om zelf te kunnen ervaren hoe het na zo lange tijd voor mij weer is om voor een koor te staan.

Onzeker

Eerder vanmorgen zei ik tegen haar: “Ik zal het toch nog wel hebben he? Ben ik nog wel inspirerend genoeg, na al die tijd? Is mijn stem nog wel goed genoeg? Zal ik het vol kunnen houden al die uren staan?” Ik was wat onzeker. Ongelooflijk he als je al 35 jaar dirigent bent? Maar die hele Coronaperiode heeft er bij mij flink ingehakt. Van wekelijks 6 koren naar helemaal niets meer.

Ik miste het zingen, de optredens, de bedrijvigheid en zelfs het tekort aan vrije tijd. Daarnaast miste ik ook al die mensen om mee heen. Toch is het even wennen om na zo lange tijd weer onder de mensen te zijn. Die energie was er zo lang niet geweest. Maar al vanaf het allereerste moment voel ik dat ik weer in mijn kracht sta en ik geniet dan ook met volle teugen. Marja ziet het en geniet van deze ontwikkeling in mij.

Slank

Marja is blij dat ze is meegegaan, want bij thuiskomst kan je dit gevoel en de sfeer toch niet zo goed overbrengen. Ze is ook trots op me. En dat niet alleen om hoe ik alles weer oppak, maar ook hoe ik erbij sta. “Nooit eerder heb je zo slank voor een koor gestaan” zegt ze. “Voelde je dat zelf ook?” Nee, helaas dat voelde ik niet, maar ik was er ook niet zo mee bezig. Maar als ik de foto’s bekijk ben ik het met haar eens.

Ik vind mezelf echt nog veel te dik. In mijn hoofd voelt het al anders, maar de foto liegt niet. Toch maakt het me niet verdrietig omdat ik weet dat het steeds beter zal worden. Wat me ook verbaast is dat ik het zo goed vol heb kunnen houden.

Energie

We moesten eerst de apparatuur in en uitladen, daar aansluiten, soundchecken, teksten uitdelen, mensen ontvangen, de repetitie zelf en als laatste het opruimen en weer in en uitladen. Dus uren op mijn benen staan, weer zwaaien met mijn armen, enz., enz. Ooit was dat allemaal heel gewoon, maar na zo’n lange tijd en nu midden in de fase van onze nieuwe eetgewoonte was dat niet vanzelfsprekend meer.

Ik was ook bang voor verzuring in mijn armen. Maar die kwam niet! Dit terwijl ik daar in het begin van deze aanpak flink last van had. En mijn energie was tomeloos. Ik straalde van oor tot oor. Eenmaal thuis bleef dat geluksgevoel, maar sloeg de moeheid toch wel toe. Ook kwam daar toch ineens de pijn in mijn schouderbladen, mijn bovenarmen en mijn onderbenen. Geloof het of niet: zingen en dirigeren is TOPSPORT!

Het was een dag met een gouden randje.

DAG NEGENENVEERTIG MAANDAG

Marja moet vandaag alweer vroeg aan het werk. Ik heb de luxe dat ik even wat uit kan slapen. Nou, dat is best nodig na gisteren en ik neem het ervan. Ik ontbijt in alle rust.

Afronden

Ik ben benieuwd naar de uitslag van de aanmeldformulieren die gisteren na de OPEN REPETITIE middag zijn ingeleverd. Er blijken voldoende aanmeldingen voor 3 augustus. Dat is al best wel snel, maar onwijs leuk. Direct na onze vakantie kan ik er dan tegenaan. Zoals het er nu uitziet zal het koor uit 43 dames gaan bestaan. Wat een geweldige score. 

De rest van de dag gebruik ik om hiervoor wat administratieve handelingen af te ronden en moet er ook weer eens wat in huis gebeuren. Marja heeft een vol werkschema, dus ik pak ook dat even grondig aan. Dan is het maar vast klaar als we later deze week op vakantie gaan.

Bonen

Vanavond staan er sperziebonen op het menu en daar zijn wij beiden niet zo’n fan van. Ik maak er snijbonen van, qua koolhydraten kan dat. We eten er kipfilet bij en maken het geheel af met gedroogde tomaten en Grana Padano. En zoals bijna altijd smaakt het ons weer goed. Het is  onze laatste week dat we zoveel mogelijk de startgids volgen. Wat komt dat goed uit!

In de vakantie kunnen we dan gewoon gerechten herhalen, of op deze voet doorgaan. Als we maar binnen de “regels” eten waar we trek in hebben. We begrijpen allebei heel goed waar we mee bezig zijn, weten wat we wel en niet moeten eten en waar we op moeten letten. Dat gaat dus helemaal goed komen. Wij zijn er helemaal klaar voor! 

Gewichtsverlies

Morgen is het weer weegdag. Dat vind ik altijd ontzettend spannend. Matty heeft me voorbereid dat het door alle emotie en stress rondom het overlijden van mijn schoonmoeder en de (positieve) spanning rondom de start van mijn nieuwe koor heel goed kan zijn dat ik niet afgevallen ben. “Vergis je niet” zegt ze, ”zo’n ingrijpende gebeurtenis is enorm stressvol voor je lijf en dan kan je aankomen door extra cortisol-aanmaak.”

Gelukkig is dat maar tijdelijk, stelt ze me gerust. Ik ben blij dat ze me hier even voor gewaarschuwd heeft. Het ligt dus niet aan mij, want we doen het heel erg goed, zegt Matty. Overigens ga ik zelf niet alleen op het gewichtsverlies af hoor. Ik voel immers dat mijn vet wegsmelt, ik zie het en ik voel me goed. Allemaal pure winst! Maar ik ben voorbereid op een tegenvaller.

Delen
BLOG 14 McDonald’s

BLOG 14 McDonald’s

ian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG DRIEËNVEERTIG DINSDAG

Gister vermoedde ik het al. Ik ben iets aangekomen. Slechts 2 ons, maar toch. Tot nu toe heb ik niet stilgestaan, terwijl ik weet dat dit wel eens kan gebeuren. Ik vind het jammer, want natuurlijk was ik liever weer flink afgevallen. Maar ik ben niet ontmoedigd en het heeft zeker geen invloed op mijn motivatie. Ik voel me al zo sterk. En….. ik mag dan geen kilo’s kwijt zijn, maar in omvang neem ik ook af. Dat is echt al te zien.

Ook kom ik steeds beter in mijn energie, slaap ik veel beter en word ik uitgeruster wakker. Wat een winst! Soms ben ik nog wat duizelig, maar dat wordt ook al veel minder. Mijn lichaam komt steeds meer in balans. En ik ben echt heel trots op mezelf! Ook Marja is niet afgevallen en daar is zij wel heel blij mee. 😁 Haar gewicht blijft nu stabiel op 52.5 kg staan en dat is een gewicht dat gerust zo kan blijven.

Monique

En dan is het moment dat we richting Monique gaan om haar te vertellen dat haar moeder is overleden. Monique is het zusje van Marja, ze heeft downsyndroom en is dementerend. Als we aankomen bij de instelling waar Monique verblijft, gaat het eigenlijk precies zoals we verwachten. Als we het haar vertellen, geeft ze eerst een grote gil en barst vervolgens in huilen uit.

Vervolgens loopt ze naar verzorging en haar medebewoners om te vertellen dat mamma dood is. Allemaal zo ontzettend aandoenlijk en emotioneel. We blijven nog uren bij haar en iedere keer opnieuw moeten we het verdrietige nieuws vertellen en haar voorbereiden op de crematie van as donderdag. De verzorging is werkelijk geweldig en uiteindelijk gaan wij met een gerust hart weg.

Vasthouden

Wanneer ik in het verleden zulke zware dagen had, was er niets in mij wat het nog op kon brengen om te gaan koken. Nu komt het niet eens in mij op om dat niet te doen. Doordat ik veel georganiseerder ben met mijn boodschappen, weet ik dat alles in huis is en ik dus in no-time een maaltijd op tafel kan zetten. En dat ik dat ook wil. Dit is zo’n enorme ommekeer in mijn leven.

Ik kook de heerlijke lofschotel met hamblokjes, kaas en een zalige saus van room en mosterd. Het smaakte ons goed, ondanks de emotie en moeheid. Marja neemt nog een toetje om haar koolhydraten wat te verhogen in verband met haar traagwerkende schildklier. 

DAG VIERENVEERTIG WOENSDAG

Vanmorgen gestart met een super easy ontbijt: 2 eieren, geklutst met Fetakaas en mayonaise en dan in de magnetron. Daarna garneren met geraspte oude kaas. Mmmmmm lekker zeg en zo klaar. Onthouden voor als ik ’s morgens haast heb. De dag kan beginnen. Ik heb een bespreking over de eerste zangmiddag die ik voor aanstaande zondag organiseer. Na anderhalf jaar kan het weer! Zo gaaf en zo spannend.

Layna

Daarna rijd ik naar Zoetermeer om mijn kleindochter Layna van school te halen. Daar verheug ik me altijd zo op. Ze ziet direct dat ik ben afgevallen. Ik vertel haar trots dat ik bijna 10 kg kwijt ben en ik vertel haar hoe en waarmee me dit gelukt is. Ze is 9 jaar, maar al zo geïnteresseerd. “Knap hoor oma, maar je moet dan alleen wel je haar weer rood gaan verven” reageert ze. 😅

Friet

Ze vertelt me dat Papa en Mama ook goed bezig waren met koolhydraatarm eten, maar dat het nu even helemaal niet goed gaat. “Ze eten te vaak friet en broodjes hamburger”, zegt ze. “En jij?” vraag ik. “Ik ben ook gek op friet, Oma” zegt ze. Ik kan het niet laten om haar toch te vertellen dat ze dit echt niet te veel moet eten. Ze is nu zo mooi slank. Net als haar moeder (mijn dochter) op haar leeftijd ook was.

Bijna mager tot haar 18de. Daarna heeft ook zij tot op heden ook altijd strijd gehad met overgewicht. Zowel mijn zoon als dochter hebben mijn aanleg. Nu ik me zo bewust ben van de schade van ongezonde voeding, wil ik dit graag met hen delen. Pffff daar heb ik 66 voor moeten worden.

Shoppen

Ik ga gezellig shoppen met mijn kleindochter. Ik zie haar niet meer voor ze met vakantie gaat en het is al jaren de gewoonte dat de kleinkinderen een vakantiepakket krijgen om mee te nemen op vakantie. Ze mag dit keer meehelpen uitzoeken. Wat is dit leuk om te doen. Ik ben aan het eind van de middag wel total loss. De cafeïne in mijn dagelijkse glaasje Cola doet me goed.

Rode kool

Marja bakt frietjes van zoete aardappel met kipnuggets voor Layna en ik maak de rodekoolschotel voor ons. Deze is verbazend lekker. Ik at weinig rode kool. Maar dan wel met appel en zoet van smaak. Nu wok ik de kool, kruid deze met peper en zout en strooi er oude kaas overheen. Dit smaakt totaal anders dan je zou verwachten. Marja en Layna genieten samen nog even van een toetje, Ik breng Layna op tijd naar huis.

Morgen wordt een zware dag. Dan wordt Marja’s moeder gecremeerd. Ik moet vooraf nadenken over ons eten want we hebben geen lunchmogelijkheid. Dat vraagt dus om creativiteit, maar ik weet inmiddels dat ik dat goed kan.

DAG VIJFENVEERTIG DONDERDAG

De dag begint al vroeg, omdat we eerst Monique in Delft ophalen. We willen daar alle tijd voor nemen omdat wij het heel belangrijk vinden haar zo goed mogelijk voor te bereiden.  Voordat we weggaan, nemen we allebei een stevig ontbijt, omdat we geen idee hebben wanneer we weer wat kunnen eten. Ook maak ik een snackdoosje klaar met blokjes kaas, tomaatjes en kipfiletrolletjes met en zonder kruidenkaas.

Crematie

De dienst is mooi en emotioneel en het definitieve afscheid valt zwaar. De beleving van Monique is ontroerend en maakt het voor ons nog een stukje emotioneler. Direct na de dienst wordt het al snel ietwat gezellig en geniet eenieder van een natje en een droogje. Wij laten de hapjes moeiteloos aan ons voorbijgaan. Op dit moment hebben we gewoon nog geen behoefte aan eten.

Mocht het nodig zijn, dan halen we ons snackdoosje even uit de auto en nuttigen we ons eigen lekkers. Als we met elkaar mooie herinneringen hebben opgehaald, is het tijd om te vertrekken. We hebben Monique beloofd om naar de McDonald’s te gaan. 

McDonald’s

Monique wil Franse Frietjes en een ijsje. “Dat heb ik wel verdiend”, zegt ze. En daar bij de McDonald’s komt ons snackdoosje dan eindelijk tevoorschijn en het gaat schoon op. Omdat we geen van beiden zin hebben om bij thuiskomst nog te gaan koken, besluiten we om een broodje cheeseburger te nemen. Het broodje eten we natuurlijk niet op, de saus wrijven we eraf, maar de hamburger en de kaas eten we op.

Er zit kraak noch smaak aan en het doet het woord hamburger geen eer aan. Maar we hebben zo toch verantwoorde maagvulling binnen. Die hamburgers zijn puur rundvlees. Monique geniet van dit uitje en lijkt voor even al het verdriet vergeten te zijn. Ze is doodop als ze thuiskomt en wordt meteen door de verzorging in bed gelegd. Ze gaat dromen van Papa en Mama die in de hemel zijn, zegt ze.

Camembert

Eenmaal thuis hebben we allebei behoefte om nog iets kleins te eten. Marja bakt een ei en ik neem nog een puntje camembert kaas. Ik sta eerlijk gezegd verbaasd dat het ons echt gelukt is om zo consequent te blijven. We hebben ons beiden moeiteloos aan ons plan gehouden. Ondanks alle emoties en de verleidingen. Hoe knap! Ik duik nog even onder de douche en spoel deze zwaar beladen dag van me af

DAG ZESENVEERTIG VRIJDAG

We slapen uit na een onrustige nacht. Ik ga toch even op de weegschaal staan. Ik kan het gewoon niet laten. En…. er is nu alweer wat af. Pfff, gelukkig. Hoeveel laat ik altijd pas op dinsdagmorgen weten, ik weeg me immers maar één keer per week? 😁

VOORBEREIDEN

Ik ben druk met de voorbereidingen van de zangmiddag morgen. Aangezien ik morgen al om 12 uur op de repetitielocatie aanwezig moet zijn en ik niet voor 17.00 u thuis zal zijn, wil ik me goed voorbereiden. Ik vind zo’n snackboxje dan ideaal. Ik neem dan mee waar ik zin in heb en dat varieert per keer. Voorheen bereidde ik voor dit soort situaties nooit iets voor wat betreft het eten.

Ik kocht dan vaak ter plaatse wat in de vorm van een broodje kroket of zo. Of natuurlijk een Mars, gevulde koek of iets van een muffin. Dat soort eten is overal. Maar die tijd is echt voorbij! Niet omdat het niet “mag”, maar omdat ik het ook echt niet meer wil! 

Trots

Het is super dat ik goed afval, maar nog geweldiger is het dat ik me zo anders voel. Ik wilde nooit meer lijnen, omdat ik niet WEER wilde falen, zoals zovele keren. Dan was ik altijd zo boos op mezelf en dat had veel invloed op mijn eigenwaarde. Nu voel ik me best wel trots. Dit gaat zo goed. En het kost me weinig moeite. Ik heb nooit honger, de gerechten zijn lekker, het bereiden is eenvoudig en ik eet heel afwisselend.

Natuurlijk mis ik soms nog wel iets hoor, maar dan blijft het alleen bij de gedachte hieraan. Heel even maar. Ik merk het op, maar laat het ook direct weer voorbijgaan, die gedachte aan ander eten. En dat werkt. Soms heb ik ’s avonds wel erge behoefte aan iets in mijn mond. Ik neem dan een enkele keer een klein puntje kaas en dat bevredigt voldoende. Ik heb dan geen enkele behoefte om meerdere puntjes weg te werken.

Vakantie

Er zit wel een beetje de klad in het wandelen. Er was gewoon geen tijd voor. Het komend weekend zit het er ook niet echt in. Marja moet daarna nog 3 dagen werken en dan gaan we donderdag op vakantie. Een vakantie waarin we veel zullen wandelen en fietsen. Was het maar vast zover. Ik heb zin in de wereldreis die we met onze camper gaan maken. Had ik daar al over verteld?

Delen
Effectieve aanpak bij Crohn!

Effectieve aanpak bij Crohn!

Fanny is in de 20 en al een aantal jaar bekend met de ziekte van Crohn: een ziekte waarbij er ‘van mond tot kont’ ontstekingen ontstaan in het slijmvlies van de darm. Als je je dat probeert in te beelden, kun je je er wel wat bij voorstellen dat patiënten met deze ziekte als geen ander weten wat buikpijn is.

Buikpijn hoort erbij

Fanny werkt in de zorg en is van het type ‘niet piepen, maar doorgaan’. Voor haar is buikpijn iets wat er nou eenmaal bij hoort. Ze is onder behandeling van de maag-, darm- en leverarts (MDL-arts) en haar ontstekingswaarden zijn minimaal door de medicatie die zij van de MDL-arts ontvangt. Ondanks dat de ziekte rustig is, ervaart zij dagelijks en bijna de gehele dag buikpijn.

Ze heeft gehoord dat ik gespecialiseerd ben in een koolhydraatarme/keto leefstijl en ze is heel benieuwd of dat ook voor haar iets zou zijn.

Nooit meer patat?

We nemen samen de startgids door en ik geef aan dat het heel waarschijnlijk is dat zij minder buikpijn gaat ervaren met deze aanpak. Ze is wel wat sceptisch: eet je dan nooit meer patat? Ze zegt: ik heb er wel wat buikpijn voor over hoor, zo lekker vind ik dat!

Ik bespreek met haar dat ik dat vaak hoor, maar dat het vaak als volgt werkt; als je dag in dag uit buikpijn hebt, dan is een keer extra buikpijn of een keer wat langer of hevigere buikpijn niet zo opvallend, daar deal je dan mee.

Maar op het moment dat je geen buikpijn meer hebt en je eet iets waardoor je wel buikpijn krijgt, dan is het een ander verhaal. Dan is het signaal ook zo duidelijk voor je hoofd en je lijf dat de keuze om die producten te laten staan opeens veel makkelijker wordt.

Doe eens lief

Ik merk dat er wel een tweede punt is dat ik met haar moet bespreken: haar tomeloze doorzettingsvermogen. Een hele mooie eigenschap, maar ze heeft ook een chronische ziekte waar ze zware medicatie voor slikt. Dat betekent dat er momenten zijn dat ze wat minder energie zal hebben dan een leeftijdsgenoot zonder deze klachten. Het is belangrijk dat ze zichzelf gaat toestaan ook wat liever voor zichzelf te zijn.

Zo’n rigoureuze verandering in je leefstijl als deze, waarbij je weer terug naar de basis gaat, naar de voeding waar we voor gemaakt zijn. Dat kost in het begin ook best even wat energie en wat inzet. Ik heb in de praktijk gezien dat het helpt om dan ook af en toe op de pauze knop te drukken. Om ook op andere vlakken goed voor jezelf te zorgen. Dan is de kans het grootst dat je lijf het snelst kan herstellen… Het raakt haar dat ik dit benoem, omdat ze zelf toch ook wel voelt dat ze zichzelf voorbij racet.

Met een knipoog deel ik haar mee dat ze nu dus dubbel huiswerk heeft: de startgids doornemen, boodschappen doen, voorbereiden en daadwerkelijk starten en een beetje meer rust in bouwen voor zichzelf…

Verbluft

Ik spreek haar 2 weken later kort via de telefoon: ze zegt: “Ik geloof het niet, maar ik heb sinds ik ben gestart met deze koolhydraatarme/keto leefstijl geen dag buikpijn meer gehad, helemaal niet meer!! Ik weet echt niet wat me overkomt…” Zelfs ik ben een beetje verbluft, ik had effect verwacht, maar niet meteen zo’n groot effect!! Ze zegt meteen: “Dat volhouden is een eitje want ik heb hier zoveel voor over. Ik kon me niet meer herinneren hoe fijn het was om geen buikpijn te hebben!”.

Direct popt er een gedachte bij mij op en die leg ik haar voor; als je nou een tijd verder bent en het blijft zo goed gaan, zullen we dan samen contact opnemen met jouw MDL-arts en hem te vertellen wat je gedaan hebt met welk effect? Misschien wordt de MDL-arts wel nieuwsgierig en krijgen meer van zijn Crohn patiënten een koolhydraatarme/keto leefstijl als behandeloptie… Ze reageert heel enthousiast en we sluiten het gesprek af waarbij ze mij met een heel blij gevoel achterlaat.

Voorzichtig begin ik groot te dromen van een koolhydraatarme/keto leefstijl als standaard behandeloptie…  grote dromen die klein beginnen in een Zwolse praktijk. 😉😊

Tot een volgende blog!!
Dokter Dete

Let op: Wanneer je met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak start, is onmiddellijk afbouwen van diabetesmedicatie nodig als je diabetes hebt. Ook tijdig afbouwen van medicatie bij hoge bloeddruk is belangrijk. Stop nooit met medicatie zonder overleg met je behandelaar Geef eventueel deze brief. Is je behandelaar niet bereid om met je mee te denken, of heb je vragen, neem dan contact op met ons via het contactformulier of via onze Facebookpagina. Wij helpen je graag.

Disclaimer: Mijn blogs zijn gebaseerd ervaringen in mijn praktijk en soms over fictieve patiënten. Ze gaan niet over één bepaalde, bij mij bekende, patiënt. 

Delen
Rian BLOG 13 Bijkomen

Rian BLOG 13 Bijkomen

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG VEERTIG ZATERDAG

De kauwgum heeft goed gewerkt, we hebben geen last meer gehad van lekkage! We hebben zelfs heerlijk geslapen in ons camperbed, daar waren we ook wel aan toe na die spannende dagen. Behalve… oeps, dan is het wel effe een dingetje als je ’s nachts meerdere keren moet plassen. Marja ligt namelijk bij het raam en moet over mij heen klimmen. Maar ach zo blijft ze lenig. 🙂 

Lekkernijen

Helaas moeten we wel vroeg opstaan. Marja heeft een wandelafspraak in Rheden. We waren dat bijna vergeten door alle onverwachte gebeurtenissen. We vertrekken op tijd, ik zet Marja af en zoek een heerlijk plekje voor mij en de camper vandaag. Ik lunch met een omelet met ham en kaas en stap daarna op de fiets. Ik vind mezelf best wel dapper dat ik alleen een stuk ga fietsen. Dat is alweer even geleden.

Het gaat goed en ik geniet van de natuur en de beweging. Teruggekomen zet ik een stoeltje buiten en geniet ik van het mooie weer en mijn dagelijkse cola. Als ik eerder dagjes wegging dan nam ik veel snacks mee: chocomel, gevulde koeken, tucjes, slaatjes, croissants… En nu ben ik na een ontbijt of lunch verzadigd, tevreden en fit en taal ik verder vele uren nergens naar. Wat een heerlijk gevoel is dat toch.

Heerlijk 

Als Marja terug komt van haar wandeling, staat er een heerlijk bakje aardbeien voor haar klaar. We delen onze ervaring en vertrekken daarna weer richting de camping. Daar ga ik lekker koken. Na het eten fietsen we nog even in de directe omgeving. De Utrechtse Heuvelrug, zo mooi en zo dichtbij. Dan is de energie voor vandaag echt op. De rest van de avond zitten we buiten en doen we niets, heerlijk!

DAG EENENVEERTIG ZONDAG

Ons laatste dagje op de camping. We slapen een beetje uit en als we opstaan, is het heerlijk toeven voor onze camper. We gaan dan ook buiten ontbijten. Ik heb echt trek. Dat heb ik niet vaak meer, maar vandaag dus wel. Ik bak spek, doe daar 3 eieren bij en garneer dit met geraspte kaas.
Lekker en voedzaam. Daarna gaan we fietsen.

Mislukt

Het fietsen is niet echt een succes, want voordat we op een echt fietspad komen, moeten we over zoveel paadjes met mul zand, kuilen en gevaarlijke situaties dat de angst om te vallen het wint van het plezier. We gaan dus terug naar onze camper. Later horen we dat de toegang tot  een goed fietspad slechts 20 meter van onze camper was.  😄😄 Voor vandaag houden we het toch maar voor gezien.

In beweging

We gaan eerst even lunchen. Nou ja….. het is al 15 uur dus ik noem het hapjestijd. Ik heb het restje broccoli met kip van gisteren bewaard en het is genoeg voor 2 personen als klein hapje. Koud is dit ook erg lekker en ik maak het nog wat aan met mayonaise. Zo smaakt het heel anders als gisteren. We gaan heerlijk in de zon zitten om onze huid te laten kleuren en vitamine D op te doen. We wandelen daarna nog 7000 stappen.

Terug bij de camper begint het weer wat te veranderen. Voordat we ons weer installeren met een drankje, halen we voor de zekerheid de luifel in. Je bent met kamperen zo toch meer in beweging dan in het dagelijkse leven.

Geurwater

Ik vind het lastig om te wennen aan meer water drinken. Toevallig kwam ik een advertentie tegen van Air Up. Een water drinksysteem met een smaakje op basis van geur. Je drinkt gewoon water en door de geurring die je op het flesje bevestigd, proef je de smaak van de geur die je gekozen hebt. Ik heb Matty gevraagd of dit kan en er geen addertje onder het gras zitten. Het lijkt haar geen probleem, dus meteen besteld.

En het is een succes. Ik drink dus puur water, maar ik beleef een smaak. Hoe gaaf en gezond is dat? De fles heeft een inhoud van 650 ml en daar drink ik met gemak 3 flessen van op een dag. Zo kom ik wel aan mijn 2 liter drinken per dag. De fles is wel duur, maar we sparen zoveel geld uit doordat ik niet meer snoep en snack, dat ik me dit gewoon gun. Ik koop er ook één voor Marja, zij is ook erg enthousiast.

Gehuchtjes

Oeps, ik heb er niet aan gedacht op tijd boodschappen te doen. In die kleine gehuchtjes hier zijn de winkels nog op zondag dicht. Daar moeten we dus straks in de vakantie goed rekening mee gaan houden. Voor nu maak ik me niet druk. Ik heb sla in de koelkast, zalm en in de kast blikjes makreel en tonijn. En zelfs een rookworst. We wisselen gewoon van maaltijd. Morgen eten we weer thuis en pakken we het weekmenu weer op.

DAG TWEEËNVEERTIG MAANDAG

Vóór 11.00 uur moeten we van het terrein af zijn, maar juist vandaag verslapen we ons. Tegen 10 uur worden we wakker. We nemen een snel ontbijt en gaan aan de slag. We hebben in die paar dagen met onze camper al aardig handigheid gekregen in de dingen die gebeuren moeten en als een geolied team werken we alles af. Als laatste moeten de vouwfietsen erin en al doen we die klus samen, het wordt Marja even te veel.

Zoveel energie als ik heb, zo moeizaam blijft het nog gaan met haar energie. Het duizelt haar nog regelmatig. Marja worstelt al haar hele leven met extreme vermoeidheid door CVS. Het kan langer duren voordat ook zij profijt krijgt van het nieuwe eten. Ze heeft het er soms lastig mee, al zet ze wel door. Gelukkig heeft ze veel aan de deskundige adviezen van Lara.

Emotioneel

Eenmaal thuis staat ons een lastige klus te wachten: de muziek uitzoeken voor bij de afscheidsceremonie. Ook altijd best emotioneel. Morgen gaan we naar Marja’s zusje Monique, om te vertellen dat haar moeder is overleden. Daar zien we wel tegen op. Hoe vertel je een vrouw van 57 met het syndroom van Down, die ook nog aan het dementeren is, dit verdrietige nieuws? 

Ze was zo gek op haar moeder en heeft tot twee jaar geleden bij haar gewoond. Bijna 56 jaar lief en leed, tot haar moeder werd opgenomen in een verzorgingshuis. Daarna is ze een jaar bij ons in huis gekomen. Maar toen ze ging dementeren, was dit helaas niet meer haalbaar voor ons en had ze ook andere zorg nodig. Nu woont ze in een instelling van Ipsen de Bruggen, waar ze het geweldig heeft. 

Dik

Vanavond doen we het even extra makkelijk en maak ik de courgettesoep uit startgids 1. Hier doe ik dan wat stukjes kipfilet in. Dan is het een zeer voedzame en heerlijke maaltijd. Ik voel me al 2 dagen erg opgeblazen. Of beter gezegd: dik. Ik weet dat ik niet heb gezondigd, niets fout heb gedaan, maar ben bang dat de weegschaal me morgen teleur gaat stellen.

Als enige reden kan ik bedenken dat ik maar heel weinig naar het toilet ga. 1x in de 2 dagen. De eerste weken had ik daar nog geen last van.
Dit terwijl ik toen ik alles at wat los en vast zat, soms wel 3x per dag ging. Dat is wel even wat anders. Maar goed, ik moet nog even geduld hebben tot morgen op de weegschaal. Best spannend. 

Delen
Rian BLOG 12 Afscheid

Rian BLOG 12 Afscheid

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG ZESENDERTIG DINSDAG

Weegdag!!! Wat een goed begin van de dag is dit, de weegschaal geeft 97,2 aan!  Ik ben na nog maar vijf weken al bijna 10 kilo kwijt! Marja is gelukkig weer wat aangekomen. Marja weegt nu 53 kilo. Hoe groot kan de tegenstelling zijn? De één blij dat ze aankomt en de ander dat ze gewicht verliest. We zijn een bijzonder koppel. Dit overigens ook zonder onze nieuwe eetgewoonte. 😊

Huisarts

Vanmorgen ga ik naar de huisarts om mijn bloeddrukmeter te vergelijken met de professionele meting. Zo kan ik straks maximaal vertrouwen op mijn thuismetingen. Ik ben ook erg benieuwd wat ze van mijn gewichtsverlies vindt. Ze is plaatsvervangend trots op me dat ik al 9.5 kg ben afgevallen. Ze wil precies weten wat ik zoal eet en staat verbaasd dat ik met nog geen 25 koolhydraten per dag toch verzadigd ben.

Verjaardag 

Daarna op verjaardagsvisite. Ik heb al doorgegeven dat ik niets bij de thee wil. Ze zijn er toch niet echt blij mee. Vreemd eigenlijk dat men het vaak niet leuk vindt als je niets bij de thee of koffie wilt, geen drankje neemt en ook niet snackt. “Doe niet zo ongezellig!”, klinkt het dan. Ik ben echt niet gezelliger als ik snoep. Ik ga me niet meer verdedigen en eet rond lunchtijd mijn eigen meegnomen tosti uit startgids 2. Heerlijk!

Supermarkt 

Als ik later in de supermarkt loop, valt het me op dat ik hele paden over kan slaan. Ik ga steeds gerichter op mijn doel af. Ik kom nooit meer in verleiding om dingen te kopen die niet op mijn lijstje staan. Ik word ook niet meer getriggerd door aanbiedingen of lekkere geuren zoals bijvoorbeeld bij de broodafdeling. Boodschappen doen is ineens zoveel gerichter en eenvoudiger. En….uiteindelijk ook goedkoper.

Jeetje, wat ging er altijd veel geld naar koekjes, gebak, chips, snacks, sappen, sausen etc. Ik kocht ook vaak veel te veel van alles, waardoor er veel in de afvalemmer verdween. Alles gaat nu schoon op! 

Camper 

Ik ben ook al voorbereidend aan het nadenken wat er allemaal mee moet als we eind van de week voor het eerst vier dagen met onze camper weggaan. Ik heb zelfs dubbele potjes magnesium en vitamine D ingeslagen zodat dit ook altijd in de camper staat. Ook alle basisproducten die ik thuis gebruik zijn gekocht. Het is zo vervelend als je steeds met die spullen heen en weer moet sjouwen en de kans loopt iets te vergeten. 

DAG ZEVENENDERTIG  WOENSDAG

Vanochtend werd ik voor de zoveelste keer wakker met stevige kramp in mijn kuit. Jeetje wat doet dat toch zeer. Ik heb daar alleen ’s nachts en ’s morgens vroeg last van. Ineens viel er een kwartje bij me. Dit zou wel eens te maken kunnen hebben met mijn veranderde voeding of mijn gewichtsverlies. Ik stuur een berichtje naar TheNewFood en vraag om hulp.

Matty laat weten dat dit regelmatig voorkomt. Door het vele plassen verlies ik ook veel mineralen en die moet ik extra aanvullen. Ik dacht alles al goed gelezen te hebben, maar toch had ik deze informatie over het hoofd gezien. Ik nam al 2 capsules van die Triosoftgels, maar ik mag naar 4 per dag. Matty adviseert de laatste 2 tabletten net vóór het slapen gaan tegelijk in te nemen. Ik ga vannacht ervaren of het dan beter gaat.

Slecht nieuws 

Vanmiddag worden we gebeld dat het slecht gaat met Marja haar moeder die in een verzorgingshuis woont. We gaan direct die kant op.
Daar aangekomen besluiten we niet meer weg te gaan, want de verwachting is dat ze de volgende morgen niet meer haalt. Rond etenstijd ga ik maar even naar de supermarkt. Hoe verdrietig dit alles ook is, toch voel ik ook de trots dat ik zo creatief met voeding om kan gaan. 

Ik koop een kant en klare kipsalade, vervang de dressing door mayonaise, voeg er nog wat extra kipfilet blokjes aan toe en de pasta onderin kunnen we laten staan. Ik koop voor Marja kleine bakjes yoghurt, verse aardbeien en wat noten. Uiteraard ontbreekt de cola light niet. We nuttigen dit even in het lege restaurant van het verzorgingshuis en gaan later weer verzadigd terug naar de kamer van mijn schoonmoeder.

Afscheid

Daar stopt mijn verhaal voor vandaag even omdat we in alle rust samen het waken en dit afscheid willen ervaren.

DAG ACHTENDERTIG  DONDERDAG

Het was een heel kort nachtje. Om 5 uur naar bed en om 9 uur al weer op. Marja haar moeder is afgelopen nacht in ons bijzijn overleden. We zijn ontzettend verdrietig, maar ook opgelucht. Voor Marja’s moeder is de dood een verlossing. Ze wilde niet meer. Leven werd lijden, haar leven was niet levenswaardig meer. Dat en haar mooie leeftijd van 85 jaar, verzacht het verdriet, maar maakt het afscheid niet minder moeilijk.

Moe

Marja is zoooo moe en die verdrietige en korte nacht doet daar natuurlijk geen goed aan. De energie waar Marja zo naar verlangt, zal er beslist komen, maar het kost tijd om te zoeken en te voelen wat het lichaam nodig heeft. Het is best lastig voor haar. Ik ben zo ongelooflijk gemotiveerd doordat ik zo goed afval en veel centimeters verlies en mijn energie is al zeker een level hoger. Zij daarentegen ervaart nog geen vooruitgang.

Maar haar situatie is dan ook best complex. We hebben echter alle vertrouwen in de ervaring van het TheNewFood team en Marja wil nog steeds doorzetten om haar ultieme doel te bereiken. Haar wilskracht maakt dat ze vandaag de dag vol goede moed ingaat. 

Ontbijt

Eerst maar even goed ontbijten. Ik maak een voedzame smoothie voor Marja en natuurlijk ook nog een grote mok koffie met room. Dit is echt een ontbijt dat staat in je maag en waar je wel even op door kan. Zelf heb ik nog beslag over van de pannenkoekjes van gisteren. Later als ik gedoucht en aangekleed ben, neem ik er nog een. Dit ontbijt is niet alleen lekker, maar ook nog eens voedzaam.

Regelen

Vandaag moet er natuurlijk een heleboel geregeld worden.  We rijden naar Marja’s zus, waar de begrafenisondernemer komt. In alle rust wordt alles voor de crematieplechtigheid, die volgende week donderdag plaats zal vinden, voorbereid. Marja zit aan het mineraalwater en ik aan de cola zero. We hebben plakjes kipfilet met eieren en kaas bij ons. Dit eten we gewoon uit het vuistje tussendoor.

Als we begin van de avond weer thuiskomen, zijn we eigenlijk te moe, maar ik begin wel meteen met koken. Het is gelukkig weer lekker eenvoudig. Op het menu staat kip met broccoli en roomsaus. In no-time staat dit op tafel en trek of niet, het smaakt ons toch. 

Emotie-eten

Normaal zou ik me op zo’n dag zeker te buiten zijn gegaan aan snoep, chocolade en gewone cola. Ik vond dat ik die suiker dan ook echt ‘verdiend’ en nodig had. Dit waren dagen waarop ik niet wilde koken, maar lekker makkelijk wat bestelde. Maar we hebben er bewust voor gekozen om niet in oude patronen te vervallen. Het is nieuw voor mij dat ik mijn emoties niet probeer weg te eten.

Ondanks al het verdriet en alles wat we tegenkomen willen we goed voor onszelf blijven zorgen. Juist nu! Dat voelt heel krachtig en maakt me sterk. Het enige is dat ik me even niet aan dat ene glas cola per dag houd. Maar daar voel ik me totaal niet schuldig over. Dit is nu even wat het is. Voor Marja is het trouwens precies andersom. Zij kreeg op zulke momenten juist geen hap door haar keel. Ook zij wil dit nu doorbreken. 

DAG NEGENENDERTIG VRIJDAG

We besluiten vandaag om toch maar even weg te gaan met de camper. We kunnen die afleiding en rust wel even gebruiken. En voor de crematie is alles al geregeld. Het is wel weer een uitdaging, om juist in deze rare dagen weg te gaan. Ik bekijk wat ik allemaal uit de koelkast mee wil nemen. Ons koelkastje in de camper is maar klein, dus een beetje beperkt zijn we wel. Maar goed, als ik iets mis is het natuurlijk ook zo gekocht.

Weg

Onze e-bikes zijn ook binnen en kunnen we ophalen. Ze gaan dus mee kamperen! Dit maakt dat je niet voor elk wissewasje met de camper het terrein af hoeft te rijden en we heerlijk fietsend ons boodschapje kunnen doen en de omgeving kunnen verkennen. Heerlijk die vrijheid! En natuurlijk ook heel gezond. We wandelen al regelmatig, maar nu komt daar ook het fietsen bij. Nu nog even duimen voor goed weer.

Wat zijn de e-bikes gaaf. We leren nog even hoe ze opgevouwen moeten worden, plaatsen ze met gemak in de camper en dan kan ons avontuur gaan beginnen. Voor deze eerste keer hebben we gekozen voor een camping dichtbij, maar wel in de mooie natuur. Binnen een uur komen we aan in Doorn en installeren we ons op onze campingplaats. Ook dit gaat snel.

Huisje op wielen

Het is inmiddels al drie uur en we hebben allebei zin in een lunch. Ik bak eieren met spek en kaas. Marja eet haar grote kom yoghurt met aardbeien. Het voelt heel knus in ons huisje op wielen. De rest van de middag en het begin van de avond benutten we om alles uit te testen en onze e-bikes uit te proberen. Alles werkt en morgen gaan we ermee op pad. Nu is het daar te laat voor.

Kauwgum

Het begint flink te regenen. Helaas ook binnen in de camper! Het lekt bij één van de ramen. Uitgerekend het raam bij ons bed. We zetten er een bakje onder en gaan eerst eens kijken waardoor het komt. Tja er blijken wat kieren te zitten. Pfff, hoe gaan we dit oplossen? Ineens weet ik het. In mijn rugtas zit nog een doosje Roll-up kauwgom wat ik voor mijn kleindochter had gekocht. Van die roze kleverige kauwgom.

Als ik die nou eens zacht kauw en daar de naden mee afdek… maar ja, in kauwgom zit suiker. Ondertussen blijft het water naar binnen komen, ik besluit het gewoon te doen. Marja lust echt geen kauwgom, dus die kan ik niet vragen. Ik ‘offer me op’ en geniet stiekem van de zoete smaak. Zodra de grote bonk zacht is, druk ik er buiten op 3 plekken de naden ermee dicht. Oke, ik heb ‘gezondigd’, maar wel voor een heel goed doel. 

Rust

Als we eindelijk rustig zitten is het 22.00 uur. We gaan het vanavond niet laat maken Het waren enerverende dagen en ook vandaag was het allemaal best spannend. Hopelijk komen we de komende drie dagen wat tot rust en zijn we weer veerkrachtig voor de crematie van Marja’s moeder, die donderdag plaatsvindt. Ik ben benieuwd of de kauwgum het houdt vannacht.

Delen
Dokter Dete: Altijd buikpijn

Dokter Dete: Altijd buikpijn

Als huisarts zie je veel mensen met buikklachten. Van buikpijn tot diarree en van obstipatie tot zuurbranden. Door de jaren heen heb ik talloze patiënten gezien die buikklachten hadden. Bizar als je er over nadenkt, want buikklachten zijn super vervelend: mensen liggen er wakker van, zijn bang dat er iets aan de hand is, verdragen eten minder goed en het kost bakken aan energie.

Wat nu dokter?

Als huisarts doe je een aantal onderzoeken om zeker te weten dat iemand geen klachten heeft door een bacterie of door parasieten. Je verzekert je ervan dat iemand geen ontstekingsziekte (de ziekte van Crohn of Colitis Ulcerosa) van de darm heeft. Je sluit uit dat er kanker in het spijsverteringskanaal zit, maar dan… Negen van de tien keer waren deze testen negatief; niets van dit alles was de oorzaak van de klachten.

En terecht vraagt de patiënt dan: “Wat nu dokter?” Ik vond dit vroeger altijd zeer onbevredigend en frustrerend… Daar zat ik dan met een patiënt met vervelende klachten. Klachten werden niet veroorzaakt door iets ernstigs of iets wat makkelijk te behandelen is. 

Ik weet zelf wat buikpijn is

Buikklachten was ook voor mij persoonlijk iets wat ik heel goed kende. Ik weet niet beter dan dat ik als kind al snel last van mijn buik had. Elke vakantie werd ik wel ziek: diarree, buikpijn, je kon er de klok op gelijk zetten. Toen ik ouder werd, namen de klachten eigenlijk alleen maar toe. Een paar keer per week ging ik extra vroeg naar bed met een opgeblazen pijnlijke buik.

Uit eten gaan was niet echt leuk meer, want ik wist dat ik dat zou bekopen met pijn in mijn buik en vaak dan ook diarree. Ik werd wat onzeker over wat ik wel of niet kon eten en de lol was er dan vaak ook een beetje af.

Ik had mezelf gediagnosticeerd met een prikkelbare darm en had geleerd in mijn studie dat dit vooral met stress te maken had en dat had ik wel als huisarts met een drukke eigen praktijk. Ik had me er bij neergelegd dat dit mijn zwakke plek was en dat ik het daar maar mee moest doen.

Mijn eigen experiment

Eind 2017 had ik een nascholing. Op deze nascholing zag ik een presentatie van een collega die ons wees op de mogelijkheid van het behandelen en omkeren van diabetes type 2 met leefstijl en dan vooral door het drastisch verminderen van koolhydraten. Ik bleef er over nadenken; de theorie erachter is, dat ons lijf niet gemaakt is om die enorme hoeveelheid koolhydraten en bewerkte voeding die we eten en drinken, te verwerken.

Zelf had ik dan wel geen diabetes type 2, maar ik had wel schildklierproblemen. Ik besloot er voor te gaan; mijn doel was onder de 25 gram koolhydraten te blijven. Mijn lief Rob was wat sceptisch als Tukker zijnde; wat de boer niet kent… 😉

Maar aangezien ik eigenlijk altijd kookte, vond hij het onzin dat ik verschillende gerechten klaar zou moeten maken, dus hij zou wel mee doen. We besloten dat hij het aan zou geven wanneer hij het echt niet lekker vond, dus dat we deze leefstijl maar een kans zouden geven.

Een onverwacht geschenk

Ik was dus begonnen met een keto dieet vanwege mijn schildklier, maar het bracht me veel meer: binnen twee weken had ik geen last meer van mijn buik. Het duurde even voor ik me dit realiseerde. Eigenlijk was het Rob die zei: ik hoor jou helemaal niet meer over jouw buik.

Totaal onverwacht en blijkbaar ergens ongemerkt, had ik geen buikklachten meer. Maar dan ook helemaal niet meer, ik wist niet wat me overkwam! Kon dit?

En het bleef zo… Ik kon weer uit eten, wist wat ik moest kiezen om geen last te krijgen en mijn vertrouwen groeide. Bovenal merkte ik nu pas echt hoeveel energie die buikklachten kostten, wat een bevrijding om daar geen last meer van te hebben! Ik hoefde niet meer vroeg naar bed, ik hoefde niet meer op de bank te liggen omdat ik geen kant op kon met die opgeblazen, pijnlijke buik: NIETS van dat alles!!

De darm is niet het probleem

Dat is nu 5 jaar geleden en ik heb in de tussentijd heel veel geleerd over buikklachten, de voeding die we tot ons nemen, wat stress doet en wat voeding en leefstijl (stress) doet op het microbioom. Het microbioom is de dierentuin die in onze darmen leeft en in de juiste verhoudingen magisch werk doet, maar in de verkeerde verhoudingen heel veel klachten kan geven.

Het blijkt ook dat het eten van veel koolhydraten, veel snelle suikers en bewerkte voeding ervoor zorgt dat er vooral veel meer ongunstige bacteriën in de darmen gaan groeien en die geven precies al die lastige klachten waar zoveel mensen mee kampen!!

Dit ging ik natuurlijk ook in de praktijk bij patiënten inzetten en keer op keer met succes. Langzamerhand begin ik te geloven dat het grootste deel van de mensen met een spastische darm (de medische term is IBS: irritable bowel syndrome) helemaal geen probleem met de darmen heeft, maar een probleem met de bewerkte voeding met ladingen suikers en koolhydraten die we erin stoppen.

Eet jezelf beter

Nu had ik dus wel een oplossing als de vraag “Wat nu dokter?” kwam! Ik kan vol trots vertellen dat er veel patiënten in mijn praktijk zijn die zichzelf van hun buikklachten af hebben geholpen door een koolhydraatarme/keto leefstijl.

In een volgende blog zal ik jullie voorstellen aan een paar van deze patiënten…

Tot een volgende blog!!
Dokter Dete

Let op: Wanneer je met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak start, is onmiddellijk afbouwen van diabetesmedicatie nodig als je diabetes hebt. Ook tijdig afbouwen van medicatie bij hoge bloeddruk is belangrijk. Stop nooit met medicatie zonder overleg met je behandelaar Geef eventueel deze brief. Is je behandelaar niet bereid om met je mee te denken, of heb je vragen, neem dan contact op met ons via het contactformulier of via onze Facebookpagina. Wij helpen je graag.

Disclaimer: Mijn blogs zijn gebaseerd ervaringen in mijn praktijk en soms over fictieve patiënten. Ze gaan niet over één bepaalde, bij mij bekende, patiënt. 

Delen
Rian BLOG 11 Snacken

Rian BLOG 11 Snacken

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG DRIEËNDERTIG ZATERDAG

Vandaag is het zaterdag. Vanmiddag gaan we naar Marja’s zus om weer eens even gezellig bij te kletsen. Ze had op Facebook al gelezen dat wij met TheNewFood bezig zijn en gevraagd wat ze voor ons in huis kon halen voor bij de “borrel”. Iets lekkers bij ons frisje dat slaan we natuurlijk niet af. Ik noemde het een en ander op wat wij gerust konden eten. En dat is best heel veel. Snacken is zó makkelijk met deze levensstijl.

Oude patronen

Ik draag thuis gerust iets wat wijd en makkelijk zit. Maar vandaag wil ik er goed uitzien. Ik duik mijn kledingkast in. Tot mijn verbazing is er alweer heel veel te groot. Kleding die vorig jaar zomer te klein was, kan ik nu met gemak aan. Het meeste gaat weg, maar ik wil iets van die allergrootste kleding behouden. Dat zal straks vast een kick geven om te zien hoever ik het ooit heb laten komen en waar ik dan sta. 

Bij eerdere lijnpogingen heb ik vaak veel kleding weggegooid. Ik zou het immers nooit meer zover laten komen. Maar ja, ik hield zo’n hongerdieet niet vol. En dan verviel ik altijd weer in mijn oude patroon. Dus… én veel geld kwijt aan het diëten, én aan de aanschaf van kleinere kleding en later weer aan toch weer grotere maten kleding. Daar heb ik wel van geleerd. Ik koop niet te snel iets nieuws en alleen als het voordelig is.

Smoesjes 

Helaas ziet het ernaar uit dat ik binnenkort wel een paar nieuwe BH’s zal moeten. Ik heb geen speling meer. Dat vind ik misschien nog wel het bezwaarlijkste. De bh’s die ik nodig heb zijn duur. In het goedkope segment is mijn maat niet te krijgen. Ik heb cup G. Voor een bh ben ik minimaal 80 euro kwijt, tot ik zover ben dat ik mijn bh’s in de normale winkels kan kunnen kopen.

Alhoewel mijn enkels beslist veel dunner zijn en minder vocht vasthouden, is het helaas niet zo dat ik mijn schoenen niet meer pas. Dus geen enkele smoes om ook nieuwe schoenen te gaan kopen. Balen. Het is ook nooit goed he? 😊

Snacken

We slaan de lunch over, zodat we ruimte houden voor ‘de borrelhapjes’. Zuslief heeft van alles voor ons in huis gehaald. Zo attent en lekker. Ze heeft een grote schaal gemaakt met kipfiletrolletjes met Boursin erin, snacktomaatjes, hamrolletjes met ei, stukjes gerookte zalm, salamiworstjes en Heksenkaas. Die laatste is een kleine misser, die hebben we laten staan. De rest is allemaal super en ontzettend lekker. We genieten ervan.

Het blijft bijzonder. Vroeger als ik aan de lijn was, dan zou dit ‘zondigen’ zijn. Dan moest je het met wat droge worteltjes en een plakje komkommer doen. Dan zat je elkaar aan te kijken… Maar met onze nieuwe levensstijl kan dit kan gewoon allemaal. Gewoon genieten. 

DAG VIERENDERTIG ZONDAG

Ik kijk nog eens goed in de spiegel, het is echt waar! Mijn oogleden zijn veel minder zwaar. Mijn bovenoogleden raakten inmiddels mijn wimpers en van mijn eyeliner was niets meer te zien. Dat loste ik altijd handig op met van die oogstickertjes, die ervoor zorgen dat je ooglid weer wat hoger komt. Maar nu wordt dit dus beter! Nooit geweten dat er ook vet in je ooglid zit. Echt grappig om dit te ervaren.

Vel

Ook mijn gezicht en nek worden dunner. Ik ben 66 en besef dat veel afvallen ook betekent dat mijn huid niet overal de veerkracht meer heeft om strak te trekken. Ik zal hier en daar wel wat vel overhouden en rimpeltjes krijgen. Ik probeer dat zoveel mogelijk te voorkomen door te bewegen en goede huidverzorging, maar accepteer dat ik “in de kleren”, mooier zal zijn dan “uit de kleren”. Ach, wie weet gaat het nog wel meevallen. 

Pannenkoeken

Vandaag komt Marja’s zusje (met Down syndroom) als vanouds pannenkoeken en ijs toe eten. Dat is voor haar een feest! Voor mij de uitdaging om die heerlijke pannenkoeken te bakken. Normaal at ik er dan zelf zeker zes. Twee met kaas, twee met stroop en twee met poedersuiker en appelmoes. Pffff, wat heb ik me altijd vol zitten proppen. Misschien bakken we een volgende keer pannenkoeken uit de startgids.

Maar voor nu willen we nog even geen patronen doorbreken. Zelf willen we ons vandaag graag aan het dagmenu te houden. Dus smullen wij van de roomspinazie met kip. Mmmm wat een heerlijke combinatie is dat met de room en wijn. We hebben nu al een paar keer een spinaziegerecht gegeten en steeds is de smaak anders. Heerlijk al die variaties. Toe genieten wij ook van ijs, maar voor ons waterijsjes van suikervrije limonade.

DAG VIJFENDERTIG MAANDAG

Deze morgen heb ik echt geen zin om te ontbijten. Ik kan me niet heugen dat ik dit ooit eerder gehad heb. Zelfs de geur van de eieren die Marja eerder voor zichzelf gebakken heeft, kunnen mij niet tot eten verleiden. Ik besluit dan ook om het ontbijt uit te stellen. Zo nieuw, dat ik niet trillerig en moe wordt, zoals dat al die jaren was zonder ontbijt. Ik voel me sterk. Er moet nodig wat gebeuren in huis, daar stort ik me eerst op!

Brunch

Pas om 13.00 uur begint de dag voor mij met een brunch. Dit niet omdat mijn maag dan om eten vraagt, maar omdat ik toch wel 2 maaltijden per dag wil hebben. En toegegeven, ik heb dan ook wel zin om wat te eten. Ik ga er dan ook even rustig voor zitten en het smaakt me prima.

Later op de dag valt me ineens op dat mijn polsen dunner zijn geworden. Ik leg mijn vingers er omheen en mijn duim en middelvinger komen weer tegen elkaar aan. Dit verbaast me echt. Overal is mijn lichaam aan het veranderen.

Vrije keuze

Vanavond staat er een vrije keuze op het menu in startgids 2. Nou, dat is dus niet tegen dovemansoren gezegd. Ik maak de kipshoarma met sla en die heerlijke knoflooksaus, uit de eerste startgids. Zo klaar en zó lekker! Toe nemen we weer zelfgemaakte ijsjes. Ik een waterijsje en Marja een yoghurtijsje. Daarna is het wat betreft het eten klaar voor vandaag.

Pas na twaalf uur ga ik naar bed. Op maandagavond voel ik me dan altijd wat gespannen, want dinsdag is mijn weegdag. Zal er weer wat af zijn? Is Marja nu gestopt met afvallen? Morgen weet ik het.

Delen
BLOG 10 En doorrr

BLOG 10 En doorrr

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG NEGENENTWINTIG DINSDAG

YES, YES, YES!!!!! Het is me gelukt! Vandaag ben ik onder de 100 kilo en ik weet zeker dat ik er NOOIT meer boven zal komen. 99,9 kilo, wat een onwijs gaaf gevoel is dit. Jaren en jaren was mijn gewicht boven de 100 en schommelde meestal zo tussen de 107 en de 110 kg. En dan nu eindelijk de magische grens voorbij. De dag kan voor mij niet meer stuk en mijn glimlach verdwijnt dan ook niet meer van mijn gezicht.

En doorrrr

Vandaag starten we met startgids deel 2. Meteen doorrr dus! Toevallig staat er een feestelijk ontbijt op het menu: chocolademousse. Dat vind ik zo’n traktatie. Ik ben dol op chocolade en werkte regelmatig wel een plak weg. Nu kan ik deze smaak toch ervaren, terwijl het nog verantwoord is ook. En het vult ook heel erg goed. Dat komt vast door de avocado. Ik maak gelijk een portie voor morgen.

Als we op het balkon zitten te genieten van onze mousse realiseer ik me dat ik vanmorgen geen foto heb gemaakt van de weegschaal. Zo door het dolle heen was ik dus. Het is ook nog steeds wennen deze nieuwe ‘rol’ van blogger. Overal foto’s van maken zit nog niet in mijn systeem.

Even bijpraten

Begin van de middag heb ik afgesproken met een vriendin om een terrasje te pakken. Maar ik heb geen zin om van het weekmenu af te wijken, dus ik neem de lunch mee. We hebben van die handige bakjes gekocht, waar je de sla, het vlees, de vis of de eieren apart in kan bewaren. Er zit ook een los sausbakje bij en… er kunnen koelelementen in. Zo blijft alles lang goed. 

We vinden een heerlijk bankje aan het water, waar ik mijn lunch opeet. Het is meteen al gezellig samen. Later op het terras neemt mijn vriendin een ijsje. Of ik dat niet erg vind, vraagt ze me. Nee, daar heb ik echt geen moeite mee, ik zit gewoon ook al lekker vol na mijn lunch.

Cola

’s Avonds kijk ik nog even op de Facebookpagina van The New Food. Het is zo leuk om al die reacties op mijn blog te zien, er is voor de lezers ook zoveel herkenning. Ik zie dat Matty een artikel over cola heeft gedeeld. Ik weet wel dat het beter zou zijn om helemaal geen cola light meer te drinken. Niet vanwege de koolhydraten, maar omdat cola light toch het afvallen kan vertragen. Maar oh, wat hunker ik nog naar mijn glas cola.

Ik denk dat dit ook te maken heeft met de cafeïne die erin zit. Ik drink nooit koffie en er is verder niets waardoor ik cafeïne binnen krijg.  Ik drink al járen de hele dag door cola light. Ik wilde vaak dat ik ook zo kon verlangen naar koffie of een borrel, zoals vele mensen. Maar beiden lust ik niet. Ik kom nu maar moeilijk aan voldoende vocht op een dag, het water drinken moet ik echt leren.

DAG DERTIG WOENSDAG

The Day after mijn HOERA ervaring van gisteren kan ik het niet laten om vanmorgen toch weer even op de weegschaal te gaan staan. Tot mijn verbazing zie ik dat ik nog eens 8 ons ben afgevallen. 99.1 kg dus. Er bestaat dus geen enkele twijfel meer dat mijn neergaande lijn zich zal voortzetten. Misschien ben ik hierdoor nog wel blijer dan gisteren. Ik wil eigenlijk niet elke dag wegen, maar dit had ik toch even nodig.

E-bikes

Vanmiddag gaan we op E-bikes uit. Gewone fietsen zou misschien beter passen bij onze nieuwe actieve leefstijl, maar na een gecompliceerde breuk van mijn staartbeen, lang geleden, kan ik moeilijk fietsen. Met een beetje ondersteuning van zo’n e-bike, is het echter wél te doen voor me. We willen de fietsen straks meenemen als we er met de camper op uitgaan.

We twijfelen tussen een E-Bike vouwfiets die zo de camper in kan of een gewone E-Bike die op een fietsendrager achter de camper komt. Marja heeft zich er behoorlijk goed in verdiept en we gaan vandaag wat fietsen uitproberen.

Tosti

Voor we weggaan lunchen we nog even. Vandaag staat de tosti op het menu. MMMmmmmmm wat is die ontzettend lekker! En weer zo voedzaam. We smullen er allebei van. Voor Marja is het net wat teveel, maar ik eet alles tot de laatste kruimel op. Ik besef weer hoe bijzonder het is dat je zo lekker en best veel kan eten en toch afvalt. Het is echt zo: ik eet mezelf gezond en slank! Op dit moment mijn lijfspreuk.

Kuiltjes

Het wordt een actieve middag. We komen weer een stap verder met het E-Bike verhaal. We zijn laat thuis, een beetje moe en nemen eerst even rust, daarna maak ik de nasi die vandaag op het menu staat. Ook al zo lekker! Mijn lichaam verandert nog steeds per dag. Ik zie hier en daar kuiltjes komen die er nooit zaten en mijn buik, maag en bovenbenen zijn slapper. Omdat ik zo zwaar was, stond alles altijd strak.

Ik maakte daar wel eens grapjes om. Wie kan nu zeggen dat zij op mijn leeftijd nog zo’n strak huidje heeft? Tja, dat was wel een voordeel van een heel groot nadeel! Ook in mijn gezicht begin je het al te zien. Zeker als ik moe ben. Ik ben me ervan bewust dat ik mijn lichaam beter moet verzorgen om mijn huid in goede conditie te houden. Ik heb daar ook echt plezier in. Het hoort er allemaal bij in dit proces.

DAG ÉÉNENDERTIG  DONDERDAG

Vandaag stond Marja weer even op de weegschaal. Ze was weer afgevallen. 55.2 kg. Oeps, nu komt ze wel bij een grens. Meer wil zij niet afvallen. Haar doel is immers geen gewichtsverlies, maar meer energie. We nemen dus contact met TheNewFood. We krijgen veel goede tips. Marja moet ook echt 25  koolhydraten per dag hebben, omdat ze een traagwerkende schildklier heeft. Daar mag ze niet onder zitten. Extra aardbeien dus!

MCT-olie

En omdat haar lijf nog steeds aan de vetten moet wennen, maar ze wel echt extra vet nodig heeft om niet af te vallen, krijgt ze het advies om MCT olie te gaan gebruiken. Ze moet het rustig opbouwen en het kan ook in de yoghurt met aardbeien. Marja vindt het een uitkomst. Mmmmm, ik word bijna jaloers. We volgen nog steeds allebei de menu’s van startgids 2, maar Marja mag hier dus nog wat extra’s aan toevoegen.

Koop gesloten

In de middag gaan we nog een aantal e-bikes proberen en dan zijn we eruit. Het worden 2 elektrische vouwfietsen die we met gemak in de camper mee kunnen nemen en die fietsen met het comfort van gewone E-bikes. Zo gaaf. We sluiten de koop en vieren onze aankoop op een gezellig terrasje. Ons colaatje drinken we genietend op.

Eenmaal thuis hebben we eigenlijk nog steeds geen behoefte aan eten en het gerecht van de dag past voor ons niet bij het warme weer. We duiken dus even in de zomerspecial en kiezen een heerlijke maaltijdsalade met kip. Fijn dat dat gewoon kan; een maaltijd wisselen met iets uit één van de andere boeken. We smullen ervan. Daarna neemt Marja nog een yoghurtje en beiden zijn we weer optimaal verzadigd.

DAG TWEEËNDERTIG VRIJDAG

Wie had ooit kunnen denken dat ik mijn dagelijkse drie boterhammen met pindakaas zo makkelijk zou kunnen verruilen voor een ander ontbijt? Nu eet ik ’s morgens heel gevarieerd en vaak hartig. En het bevalt me prima. Ik neem er ook echt de tijd voor om te ontbijten. Vandaag ontbijten we pas laat. Voor het eerst sinds lange tijd staat er vandaag niet zoveel bijzonders op ons programma. 

Rust

Heerlijk zo’n dag dat niets hoeft en alles kan. Omdat we zo laat ontbeten hebben we niet geluncht.  We willen toch nog even weg en nemen in onze nieuwe gekoelde lunchboxjes wat plakjes kipfilet, een eitje, een snacktomaatje en een stukje kaas mee. Je weet immers maar nooit of we hier behoefte aan krijgen. Natuurlijk was het maar een klein hapje, maar het bleek toch fijn dat we wat bij ons hadden.

Puree met jus

Inmiddels zijn we er aan gewend dat we eten als we zin hebben. Dit geeft een heel vrij gevoel. Voor mij geeft het ook veel rust dat mijn lichaam niet meer steeds om eten vraagt. Ons late diner bestaat uit bloemkoolpuree met vlees en jus. Ik gebruik kipfilet in stukjes en maak ipv jus een saus met de ingrediënten uit het recept, alleen zonder bouillon waardoor het wat compacter blijft. Het smaakt heerlijk over de bloemkoolpuree. 

We zitten nu in week 5 en dan wordt aangeraden geen tussendoortjes meer te nemen. Dat is op zich geen probleem, ik ben steeds verzadigd. Maar ik vind het soms wel ongezellig om niet even iets klaar te kunnen maken. Het zit dus puur tussen mijn oren.

Delen
Henk kon zijn diabetes 2 stoppen

Henk kon zijn diabetes 2 stoppen

Henk (68) maakt verschrikkelijke dingen mee in zijn leven, waardoor hij maar bleef eten en alsmaar dikker werd. Ruim 20 jaar geleden kreeg hij diabetes 2 en hij werd steeds zieker en vermoeider. Afvalpogingen mislukten steeds, omdat hij zich dan nog slechter ging voelen. Tot hij de gezonde keto aanpak van TheNewFood tegenkomt. Al binnen twee weken kan hij stoppen met gliclazide en al snel valt hij heel veel kilo’s af.

Ik ging met Henk in gesprek over zijn strijd tegen de kilo’s en zijn diabetes. Zijn verhaal maakte veel indruk op me. Henk ging voor de volle 100% voor deze aanpak en dat heeft hem veel opgeleverd. Door diabetes 2 te stoppen heeft Henk zijn leven teruggekregen.  

Veel verdriet

“Mijn zoon overleed aan Leukemie en mijn andere zoon werd plotseling invalide. Dat zijn natuurlijk hele zware gebeurtenissen en iedereen gaat daar anders mee om. Ik ben een emotie-eter en die gebeurtenissen trok ik me verschrikkelijk aan. Ik kon dat niet afreageren dus ik ging hierdoor alleen maar meer en meer eten. Op een gegeven moment woog ik 122 kilo en dit is bij een lengte van 1.72 veel te zwaar. Ik was ook altijd moe.

Op een gegeven moment kon ik niet eens meer lopen. Ik kreeg zo een verschrikkelijke kramp in mijn benen door mijn gewicht. Toen bleek dat mijn bloedsuikers veel te hoog waren; ik had diabetes.  

Steeds meer medicatie

Ik moest beginnen met Metformine en de doseringen werden steeds hoger. Mijn waardes werden steeds slechter en op een gegeven moment kwam er Gliclazide bij. Ook daarvan moest ik steeds meer nemen. Ik kreeg ook cholesterolverlagers. De huisarts overwoog op een gegeven moment ook om de dosering daarvan te verhogen, omdat het maar niet beter werd. Ik kreeg iedere keer het advies om af te vallen.

Boterhammen en weinig vet

Ik heb verschillende diëtistes gehad. Meestal kreeg ik te horen dat ik vooral groenten, brood met mager beleg moest eten. Eén diëtiste wilde me aan de maaltijdvervangers en repen hebben. Daar ben ik niet eens aan begonnen, want dat was verschrikkelijk duur. Dat zag ik helemaal niet zitten. Uiteindelijk hielp het niet echt. En ik had altijd honger en voelde me moe en slap.  

Makkelijk afvallen

Ik kwam op een gegeven moment TheNewFood tegen op Facebook en dat trok meteen mijn aandacht! Ik las dat afvallen niet de oplossing is voor diabetes 2, maar het stoppen met eten van dingen die je bloedsuikers verhogen. Op die manier kun je snel medicatie afbouwen en dan gaat het afvallen ook veel makkelijker. Het klonk allemaal heel logisch. Ik las veel succesverhalen op de site van anderen. Dat wilde ik ook. 

Wij hebben de startgids besteld en begonnen met de weekmenu’s. Wij vonden het meteen al geweldig. Het eten is heerlijk en ik voelde me steeds verzadigd. Wat een verschil met al die diëten die ik heb gedaan.  Ons lievelingsontbijt zijn de pannenkoekjes, deze eten we vaak in het weekend en ook de andijviestamppot met spekjes is een grote favoriet. 

Weg met die pillen!

Mijn bloedsuikerwaardes daalden al direct. In de tweede week ben ik al gestopt met de Gliclazide. Op dit moment slik ik alleen nog maar 500 gram Metformine per dag en de praktijkondersteuner zei tijdens de laatste afspraak dat ik daar ook heel snel mee kan stoppen! Mijn cholesterolwaardes werden ook steeds beter en daardoor hoefde de dosering van de cholesterolverlagers ook niet meer verhoogd te worden.

Gelukkig stonden mijn praktijkondersteuner en diëtiste open voor deze aanpak. Mijn diëtiste heeft zelfs al eens een recept van TheNewFood uitgeprobeerd en vond het heerlijk. Het zou mooi zijn als iedereen met diabetes dit advies zou krijgen om volgens deze aanpak te gaan eten. Het levert zoveel gezondheidsvoordelen op, dit gun ik iedereen.

Een ander mens 

Ik ben nu anderhalf jaar verder en weeg nu 87 kilo. Ik ben er nog niet, maar het verschil is al enorm. Mijn broekmaat is van maat 58 naar maat 52 gegaan. Een overhemd kan ik nu in maat XL kopen terwijl dat eerst een maat met de meeste X-en was. Ik voel mezelf veel fitter dan eerst. Mijn vrouw en ik wandelen weer regelmatig zo’n 10 tot 15 kilometer. Dat ik dat ooit weer zou kunnen had ik nooit durven dromen! 

Regelmatig ga ik in de vroege morgen naar het bos om samen met mijn zoon de hond uit te laten. Mijn zoon in zijn scootmobiel en ik loop ernaast. We zijn al gauw drie kwartier onderweg en dat kost me geen enkele moeite!  Als de kleinkinderen hier zijn merk ook ik dat ik lekker met ze kan spelen. Ik heb weer energie om met mijn kleinzoon te gaan vissen. 

Eetbuien

Ik ben een emotie-eter. Voorheen at ik heel veel drop als ik het moeilijk had! Het was niet één dropje, maar ik at de zak helemaal leeg. Als ik nu merk dat ik door emotie wil eten, neem ik zo een heerlijke cracker uit de startgids. Dat helpt mij om niet terug te vallen, omdat het voor mij een heerlijke vervanger is! Of ik neem een extra blokje kaas of rookworst. 

Ik hoef verder ook helemaal geen koolhydraten meer te eten, ik mis het niet.  Vroeger dronk ik regelmatig bier en wijn, nu drink ik vaak thee en ik vind het nog lekker ook. Ik mis eigenlijk niets met deze manier van eten, het is heel makkelijk met al die lekker recepten.

Bij de huisarts zijn ze trots

De huisarts en de praktijkondersteuner zijn ook heel positief en enthousiast! De laatste keer dat ik bij de praktijkondersteuner was, zei ze dat ze zo ontzettend trots op me was! Ze gaf zelfs aan dat ze mij het liefst heel de dag op de praktijk zou willen houden. Dan kunnen andere patiënten zien hoeveel ik afgevallen ben, inmiddels 36 kilo! Mijn glucosewaardes liggen nu tussen de 5,6 en 6,5! Ik ga ze daar ook een startgids geven.

Samen sterker

Ook mijn vrouw doet mee, dat is toch wel erg fijn om het samen te doen. Zij is inmiddels 7 kilo afgevallen en zij blijft mooi op gewicht!  Ze voelt zich ook heel goed nu. Mijn dochter stimuleert ons er ook mee en is supertrots. Ze vroeg laatst aan mijn vrouw welke boekjes zij nog niet had van TheNewFood. Vervolgens kocht ze de boekjes die zij nog niet had voor haar verjaardag!

De vrouw van mijn broer had ik een tijd niet gezien. Die vroeg: “Wat is er met jou gebeurd joh?!” Ze was helemaal verbaasd toen ze zag dat ik zoveel afgevallen was en was benieuwd hoe ik dit bereikt had. Inmiddels is zij ook met de weekmenu’s aan de slag gegaan.

Het is niet moeilijk!

Het is echt een kwestie van beginnen en volhouden, want het is helemaal niet moeilijk! TheNewFood heeft me zo erg geholpen en dit gesprek waarin ik mijn verhaal mag doen, inspireert me alleen maar nog meer! Ik sta al een poos stil met mijn gewicht, maar ik heb nu nog meer zin om door te zetten en ook die laatste kilo’s kwijt te raken. Ik ben weer supergemotiveerd en ga het stappenplan uit de vastenspecial volgen. 

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

Delen
BLOG 9 Te groot

BLOG 9 Te groot

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG ZESENWINTIG ZATERDAG

Vanmorgen maak ik een turbo start. We willen vroeg naar onze camper, maar… mijn nieuwe bril ligt klaar bij de opticien, die wil ik natuurlijk meteen ophalen. En ik móet vandaag ook boodschappen doen. Ik besluit vroeg op te staan en beide te doen, vóór we naar de camper gaan. Ik twijfel even over het ontbijt. Ervoor of erna ontbijten? Het feit dat ik die twijfel heb, is helemaal nieuw voor mij. Ik besluit pas later te ontbijten. 

Valse start

Vroeger kon ik ’s morgens eigenlijk helemaal niets als ik niet had gegeten. Zelfs als ik me alleen maar aankleedde, voelde ik me heel gammel, laat staan dat ik direct in actie moest komen. Die enkele keer dat dat gebeurde, terwijl ik niet gegeten had, voelde ik me door die verkeerde start eigenlijk de hele dag niet echt prettig. Nu sta ik op en heb ik helemaal geen trek. Ik voel me nog steeds verzadigd van de vorige dag.

Ik ga als een wervelwind door het winkelcentrum. En ik voel me superfit. Zo’n tempo heb ik de laatste jaren niet meer gehad. Binnen een uur ben ik thuis. Marja heeft al ontbeten en ik neem daar nu ook even de tijd voor.

Bezoek

Bij de camper aangekomen, gaan we direct aan de slag. We stoppen alleen voor een kopje thee want we willen klaar zijn voor ons bezoek komt.
Mijn dochter komt met haar gezin om onze nieuwe aanwinst te bekijken. Iedereen is heel enthousiast over onze aankoop en we babbelen natuurlijk honderduit over de avonturen die we met onze camper hopen te gaan beleven.

Om half twee duik ik de camper in om de lunch klaar te maken. “Mag ik helpen?” vraagt mijn kleindochter. Natuurlijk mag zij dat en even later staan we in het piepkleine keukentje salades te maken. Ik ervaar dit echt als een geluksmoment. 

Andijviesoep

Thuis gekomen ploffen we allebei op de bank met een heerlijk glas Cola, wat we wel even verdiend hebben. Als ik ben bijgekomen, ga ik aan de slag met ons avondeten. Andijviesoep! Vooraf heb ik er eerlijk gezegd geen vertrouwen dat dit lekker zal zijn. Maar het blijkt overheerlijk en ontzettend voedzaam. Echt een maaltijdsoep. De combinatie van andijvie, avocado, spekjes en ei, zou ik nooit gedacht hebben is heerlijk.

Inmiddels vraag ik me ook niet meer af of iets wel genoeg is. Ik heb al ervaren dat ik altijd verzadigd ben na een maaltijd en dat het zelfs zo is dat ik stop met eten als ik verzadigd ben, in plaats van mijn bord leeg te eten of nog een restje op te maken. Wat een geweldige ontwikkeling is dit.

DAG ZEVENENTWINTIG ZONDAG

Vanmorgen bak ik de snelle zadencracker. Wat is dit toch heerlijk. Zeker doordat ik ze ook besmeer met roomkaas. Echt een verwennerijtje en een heerlijke start van de dag. Daarna gaan we voor de derde dag op rij naar onze camper. Vandaag moet hij zover klaar zijn dat hij naar de stalling kan. Het is flink aanpoten, maar aan het eind van de dag is hij schoon en ingeruimd.

Het harde werken ging ons best goed af. Althans … mij ging dit heel goed af. Marja heeft helaas nog weinig energie en presteert op doorzettingsvermogen. Dat doet ze eigenlijk haar hele leven al. Het zijn onregelmatige dagen zo,  waarbij we nauwelijks thuis zijn. Wij, als starters van de TheNewFood aanpak, hebben onszelf wel direct flink op de proef gesteld.

Hoofdhonger

We smokkelen nooit, maar dat is voor Marja makkelijker dan voor mij. Ik voel soms die strijd in mijn hoofd. Qua trek is er geen verleiding. Als ik iets lekkers zie, gebak, chocolade, ijs, chocolade, friet, etc., dan schreeuwt mijn lichaam hier niet meer om. Ik voel me constant verzadigd. Maar in mijn hoofd speelt zich wel van alles af. Het is zolang mijn patroon geweest om op basis van zien of ruiken iets te kopen of te nuttigen.

Het zijn ook die gewoontes… Terras? Taart! Iets te vieren? Gebak! Onderweg trek? Snacken! Te moe om te koken? Even online eten bestellen! En zo kan ik nog wel even doorgaan. Dát is nu het gevecht. Maar ik win steeds. Ben ik nu nog wel eens te moe om te koken, dan eet ik later. Het hongergevoel is er immers niet meer. Ik ben me heel bewust van wat er in mijn hoofd gebeurt door deze manier van eten. Ik ga anders denken. 

DAG ACHTENTWINTIG MAANDAG

Weer een mijlpaal bereikt. Het is de laatste dag van de startgids! Wat is ons en mijn leven in die korte tijd veranderd.

Te groot

Als ik een legging aantrek blijkt die werkelijk om mijn bovenbeen te zwabberen. Het is geen gezicht. Ik haal al mijn leggings uit de kast en pas de grootste. Maat xxl en xl. Allemaal veel te ruim. Wauwwwww, wat is er dus veel bij mijn bovenbenen af. In mijn kledingkast vind ik nog meer kleding die te wijd zit. Het wordt een flinke hoop. Marja komt de slaapkamer binnen en vraagt verbaasd wat ik aan het doen ben. 

Trots vertel ik haar dat deze stapel weg mag. Ze is onder de indruk, en vraagt of ik m’n slips nog wel pas? Ik koop altijd van die slips die ik tot mijn middel op kan trekken, omdat je dan zo min mogelijk randjes onder mijn kleding ziet. Ze blijken ook te groot, doordat de ruimte bij mijn dijen veel te wijd geworden is. Jeetje, dan ben ik daar dus ook centimeters kwijt. Ik kan echt mijn geluk niet op.

Bloeddruk

En er is nog iets waar ik ongelooflijk blij om ben. Mijn bloeddruk is al omlaag. In geen tijden heb ik zo’n mooie (ochtend) bloeddruk gehad. 134/75! In de avond is hij nog wel wat hoger, maar beslist niet verontrustend meer. Op dit moment doe ik even dagelijks 2 metingen. Zodra ik een stabiele lagere bloeddruk heb, ga ik naar de huisarts om te overleggen of ik misschien al wat mag minderen met de medicijnen.

Proeven

Vandaag aten we groene asperges met tomaat en drumsticks in spek gerold uit de oven. Groene asperges hadden Marja en ik nog nooit gegeten en het beviel ons heel goed. Van de drumsticks mochten we er per persoon 4, maar dat was echt veel te veel. Aan ieder 2 hadden we meer dan voldoende. We eten niet meer om te eten, we eten om te proeven.

Levensstijl

Het is voor mij een echte afkickperiode geweest. Afkicken van de suikers en van mijn totaal verkeerde eet- en snoeppatroon. Maar het is me gelukt om door de moeilijke momenten heen te komen. Mijn wil is deze keer zo sterk. De knop is echt volledig om.  En het klopt, dit is geen dieet, dit is een levensstijl. Een levensstijl die bij ons past. Een bewuste keuze voor gezond leven, met gezonde voeding.

Reclame

Hoe meer ik lees over dat wat al die koolhydraten met je doen, des te blijer ben ik dat TheNewFood op mijn pad is gekomen. Het valt ons op dat er in de reclames op televisie bijna niets of soms helemaal niets gepromoot wordt dat gezond is. Eerder keken we nooit zo bewust naar reclames. Dagelijks kijken we nu met grote verbazing hoe al die producten boordevol koolhydraten aan de kijker worden opgedrongen.

Als ik dit schrijf, denk ik: Pfffff, ik ben best wel fanatiek. Maar nu ik ook bijna alle etiketten lees om te kijken of ik qua koolhydraten wel het goede product pak, valt het me ook op hoeveel suiker er wordt toegevoegd aan levensmiddelen waar je dit helemaal niet bij verwacht. Ik was laatst zo gefocust op het etiket lezen dat ik zelfs bij een fles afwasmiddel op het etiket stond te kijken. Tja, je kan ook een beetje doordraaien he?

Delen
BLOG 8 Uit lunchen

BLOG 8 Uit lunchen

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG TWEEËNTWINTIG DINSDAG

Vanmorgen kon ik niet lang in bed blijven liggen. Het is dinsdag, dus weegdag. Zal ik deze week weer afgevallen zijn? Ik ben erop voorbereid dat je in week drie vaak even stilstaat. Maar ik niet! Ik weeg 100.7! Yeahhhhh 6 kilo eraf in drie weken!!!!! Ik hoopte onder de 100 te zijn, maar hier ben ik al DIK tevreden mee! 😀😘 Als me dat van tevoren verteld was, dat dit zou lukken in een paar weken, had ik het echt niet geloofd.

Coronaprik

Vandaag krijg ik mijn tweede Pfizer-prik. Spannend. Van de eerste werd ik niet ziek, maar wel intens moe. Ik voel me nu lichamelijk zo sterk door al die goede voeding en aanvullende mineralen dat ik er vol vertrouwen in mijn lichaam naar toe ga. Heerlijk om je zo te voelen. Deze aanpak geeft me veel meer dan afvallen. Het verandert veel meer in mij.

Risico

Als ik thuis kom van de GGD nuttig ik mijn heerlijke voedzame lunchsalade van avocado, mozzerella. Daardoor valt alle spanning van me af die ik toch had opgebouwd in de aanloop naar de tweede enting. Ik ben best bang geweest. Zeker omdat mensen met veel overgewicht ook een groter risico op problemen hebben als ze Corona krijgen. Ik ben echt heel erg voorzichtig geweest.

Zoet

Een drankje hoeft niet meer zoet te zijn. Ik, die verslaafd was aan cola, drink nu veel thee, mineraalwater (soms met wat suikervrije siroop) en nog maar één glas cola per dag. De smaak van suiker en de hunkering hiernaar raak ik al wat kwijt. Ik kan ook genieten van een drank die niet zoet is. Ik vind dit allemaal niet gewoon en het blijft me nog verbazen. Mijn lichaam en geest maken zo’n ongelooflijk mooi proces door.

Soep

Eind van de middag voel ik me niet helemaal fit. Een beetje lamlendig. Dat komt vast door de prik. Marja biedt gelijk aan om even te koken. Dat vind ik natuurlijk fijn, maar op de een of andere manier staat het avondgerecht van het menu me tegen. Marja duikt in de startgids en kijkt bij gerechten die hetzelfde aantal koolhydraten hebben en komt uit op de courgettesoep. Ja…. Daar heb ik trek in!

Deze soep stond al eerder in het weekmenu, maar toen konden we hem niet maken omdat we onverwacht niet thuis waren. De smaak verrast ons. Zo’n simpel soepje en zo lekker. We vragen ons wel af of dit dan wel voldoende vult. Tot onze verbazing doet het dat zeker. We kunnen de hele kop maar nauwelijks op. Dat komt vast door de room en de kaas die er in gaat. Beslist een aanrader.

Smal bekkie

Als we zitten te eten zegt Marja: weet je dat ik het zelfs al een beetje in je gezicht ga zien dat je afvalt? Ze wrijft over mijn wangen en glimlacht. Dat is mooi toch, zegt ze. Ja dat is mooi. Aangezien ik een ‘stevig lijnverleden’ heb, weet ik dat ik vaak in mijn gezicht het eerste afval. Dat maakte soms dat mensen zeiden dat ik er minder goed uit ging zien. Ik weet dat ik me daar niets van aan moet trekken, maar het raakt me wel. 

Uit lunchen

Morgen wordt een uitdaging. Ik ga voor de eerste keer sinds mijn start met iemand lunchen. Ik ben voldoende thuis in wat ik wel en niet kan eten. Als er niets geschikts op de kaart staat, zal ik vragen of ze iets puurs willen klaarmaken zonder saus etc. In mijn tas heb ik ook nog een noodrantsoen, voor ‘je weet het niet’. Ik weet dat het goedkomt, maar ik ben er best een beetje gespannen over.

DAG DRIEËNTWINTIG WOENSDAG

Gelukkig ben ik vannacht niet ziek geworden van de Pfizerprik, maar oh wat voel ik me intens moe. Ik moet mijn ene been voor mijn andere denken en besluit maar even toe te geven aan dit gevoel. Ik hoef even helemaal niets en duik terug mijn bed in. Wanneer ik een paar uur later opsta, voel ik me gelukkig al iets beter, ontbijt ik met plezier.

Uitsmijter

In het restaurant in Zoetermeer waar ik ga lunchen, denken ze helemaal met me mee en ze bieden zelfs aan speciaal iets voor mij te maken, uiteraard alleen puur en echt eten. Wat een fijne ervaring voor zo’n eerste lunch in deze nieuwe fase is dit. Ik kies uiteindelijk een omelet met ham en kaas van de kaart, maar zonder brood met een beetje sla en tomaat. Op een terras geniet je daar zelfs nog weer meer van dan thuis.

Zwaar

Tijdens de lunch op het terras lijkt mijn moeheid als sneeuw voor de zon te zijn verdwenen. Ik besluit nog even het Stadshart in te gaan om te winkelen. Dat blijkt toch iets te overmoedig, al wandelend voel ik mijn lichaam met de minuut zwaarder worden. Even doorzeten nog, want ik moet dagelijks toch ook aan mijn stappen komen en dan op huis aan.

Wijn

Nog helemaal verzadigd heb ik geen enkele behoefte om rond etenstijd te gaan koken en gelukkig kan Marja het ook nog wel eventjes volhouden. “Ik neem wel even een bouillonnetje”, zegt ze. “ Wie had kunnen denken dat ik mijn wijntje ooit zou verruilen voor een kop bouillon?” Marja heeft nu al 23 dagen geen wijntje gedronken. Terwijl ze altijd echt kon genieten van een goed glas wijn bij het eten of soms in de avond.

Inmiddels is ze eraan gewend en mist het niet echt meer. Wat ze wel mist op deze warme dag is een ijsje. We haalden dan vaak spontaan even een ijsje. Dat is nu niet meer mogelijk. Straks kunnen we wel ijs zelf maken, maar dat is toch anders dan even neerstrijken bij een ijssalon of ijskar en dit ter plaatse opeten.

Mislukt

Als ik aan de slag ga in de keuken gaat er iets mis. Er staan sperziebonen met kaas en tomaat op het menu met kipfilet. Dit laatste wissel ik met kipgehakt. Voor het eerst is een maaltijd geen succes. Niet omdat het recept niet goed was, maar omdat ik het gehakt veel te zout gekruid had. Foutje van de kok! Ik kreeg er zelf nog wel wat van weg, maar Marja lust het echt niet. Iets anders heb ik op dat moment helaas even niet in de aanbieding. Marja doet gewoon wat extra slagroom in de koffie en voelt zich toch verzadigd. Wonderlijk. 

DAG VIERENTWINTIG  DONDERDAG

Vandaag ben ik gelukkig weer fit en dat is maar goed ook, want het wordt een lange, drukke dag. Eerst even goed ontbijten en dan kunnen we van start. Marja neemt Griekse yoghurt met slagroom en suikervrije jam en ik spiegeleieren met spek. We gaan naar Giethmen voor de laatste regeldingen en de overdracht van onze stacaravan. 

Creatief

In onze tas hebben we uiteraard wat te eten bij ons. Dat zit er al zo in bij ons. We hebben het creatief opgelost voor vandaag. We wisselen onze maaltijden van het weekmenu. In de vriezer hebben we nog 2 bakjes courgettesoep voor de lunch en voor het diner nemen we alles voor de makreelsalade mee. Die gaan we straks buiten maken en eten, gewoon op een bankje in de natuur. Hoe simpel kan het zijn.  

Bloeddruk 

Ik heb ik een bloeddrukmeter aangeschaft en ben benieuwd of deze al gezakt is. Ik schrik van het resultaat. Zowel onder- als bovendruk zijn hoog. Ik herhaal de meting nog een paar keer, maar er verandert niet veel. Ik stuur een berichtje en verpleegkundige Lara stelt mij gerust. Het vaccin is iets wat niet in het lichaam hoort het is een stressor voor je lijf. Dat kan de bloeddruk (tijdelijk) verhogen. Ik ben gerustgesteld.

Lijn

Vaak is er tegen mij gezegd: ”Moet jij niet aan je lijn denken?” als ik weer eens wat lekkers verorberde. Mijn steevaste reactie was dan: ”Lijn? Zie jij bij mij ergens een lijn? Nee dus. Waarom zou ik me dan druk maken?” Ik nam mezelf dus niet serieus en lachte dit soort opmerkingen vaak weg. Die tijd is voorbij! Ik ervaar het wel als heel positief om op vele fronten zo bewust met mijn lichaam bezig te zijn. 

Ik zorg nu beter voor mezelf op veel vlakken. Nog maar 24 dagen op weg en er zijn al zoveel dingen veranderd. Mijn lichaam krijgt weer wat lijn. Je ziet weer een beetje taille, mijn maag en buik staan niet meer op spanning. Mijn hals wordt ook al ietsje smaller.

DAG VIJFENTWINTIG VRIJDAG

Nog maar net bekomen van de overdracht van onze stacaravan staat deze dag in het teken van de tweedehands camper die we hebben gekocht. We gaan deze straks ophalen en tijdelijk stallen op een camping in de buurt. Daar gaan we hem klaarmaken voor gebruik. Een nieuwe fase vol avontuur breekt aan. We zijn er allebei best wel een beetje opgewonden van. Toch moet er eerst weer even goed ontbeten worden. 

Goochelen

Ook vandaag wisselen we maaltijden, we letten natuurlijk wel op de koolhydratengroepen. Ik besef dat wij de laatste dagen best een beetje aan het goochelen zijn, maar door ons overdrukke en rommelige programma kan dat even niet anders. En we eten wel gewoon gerechten uit de startgids, niets anders. Dus dat is al heel erg mooi.

Eerder zouden dit dagen zijn geweest waarop we onze toevlucht genomen zouden hebben in het bestellen van Pizza, Chinees of iets anders en er zeker tussendoor ook wel een frietje en een ijsje in zou zijn gegaan. Nu hebben we alles onder controle. Eigenlijk ben ik best wel trots op mezelf dat ik niet in de verleiding kom mijn oude gewoontes te herpakken.

Zuurkool

Wanneer we later moe thuiskomen, maak ik een heerlijke zuurkoolschotel klaar. Weer zo anders dan de andere zuurkoolmaaltijden die we al gegeten hebben. Deze keer met gehakt, creme fraiche, spek en geraspte kaas. Dat is echt smullen. Ik hield nooit van zuurkoolstamppot. Zelfs niet als ik daar noten en heel veel ananas in deed. Nu geniet ik er echt van.

Deel 2

Morgen gaan we verder met het schoonmaken en klussen in de camper. Hopelijk kunnen we hem aanstaande zondag al gaan inruimen. Het blijven dus drukke dagen waarbij we lang van huis zijn. Maar hoe dan ook, we zorgen ervoor dat we goed blijven eten en dit uiteraard zoveel mogelijk via de startgids. Maandag komen we weer in een rustiger gareel en zullen we het weekmenu weer strak gaan volgen.

We beginnen maandag overigens aan startgids 2 en dat betekent dat we dan geen tussendoortjes meer mogen hebben. Eigenlijk is dat niet zo erg, want daar hebben we nog maar zelden gebruik van gemaakt. Dit dan in de vorm van een blokje kaas of een plakje vleeswaren met roomkaas.. We doen dit dan meer voor de gezelligheid dan dat er echt behoefte aan is. Helemaal zonder gaat ons makkelijk lukken.

Delen
BLOG 7 Zingen

BLOG 7 Zingen

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG NEGENTIEN ZATERDAG

De laatste jaren had ik vaak het gevoel wel hele dagen te kunnen slapen, maar dat gevoel is helemaal weg! Inmiddels is het normaal dat ik om 7.00 uur ’s morgens wakker word en dan eigenlijk al uitgerust genoeg ben om de dag te beginnen. Dat doe ik niet hoor. Ik duik nog even lekker terug in bed, lees wat en dommel nog even weg. 

Rookworst

We gaan straks naar een grote campingwinkel. Na een stevig ontbijt vertrekken we, gewapend met voor ieder een halve rookworst in mijn rugtas voor het geval we voor de lunch niet thuis zijn. We slenteren uren rond en dan ineens komt “de man met de rubberen hamer”.  Marja zegt even te moeten gaan zitten, omdat ze staat te trillen op haar benen en ook ik geef aan dat het me allemaal een beetje duizelt.

We beseffen dat we zo druk zijn geweest dat we veel te laat zijn met eten. Dat zou me eerder nooit zijn overkomen, omdat ik eigenlijk altijd trek had. Nu is dat er totaal niet. We nemen een break in de koffieshop en onder het genot van een kop koffie en thee, nuttigen we onze halve rookworst. We komen meteen weer bij.  Daarna winkelen we nog even door en met een flinke vracht spullen gaan we naar huis. We zijn moe!

Boodschappen

Thuisgekomen laden we alles uit en snakken we naar onze “reddende bouillon met zout”. Hier knappen we altijd zo van op. Wanneer ik weer uitgerust ben, rijd ik nog even naar de supermarkt om de boodschappen voor vanavond en de eerste dagen te doen. Ik wil niet dat er een moment ontstaat dat we in de fout gaan, omdat iets niet in huis is. Dankzij de startgids is de boodschappenlijst zo gemaakt.

Vanavond ruilen we het diner en eten we nogmaals een gerecht waar we vorige week erg van genoten hebben. Kipshoarma met sla, kaas en knoflooksaus. Dit laatste zelfgemaakt uit de startgids natuurlijk. Wij vinden dit echt zo’n zaterdagmenu. Kort geleden aten we regelmatig Kapsalon. Marja een kleintje en ik een XL. Je weet wel met van die kleffe friet eronder. Nou, die friet missen we echt niet. Dit is heerlijk zo.

Figuur

Als ik sta te koken zegt Marja ineens: “weet je dat je borsten weer voor je maag uitkomen? Eerder was je maag gelijk aan je borsten en nu zit er alweer figuur in”. Tja……. Dat klopt. En als je dan ook nog weet dat ik echt flinke borsten heb, dan kan je je misschien wel voorstellen dat ik een flinke maag had. Nu na 19 dagen is hier inderdaad al een heel groot verschil te zien. Ik vind het zo gaaf dat Marja dit soort dingen uitspreekt.

Ik ben dan best een beetje trots op mezelf. Of eigenlijk…………. HEEL trots!

Pure winst

Alles, maar dan ook alles geeft aan dat deze TheNewFood-aanpak voor mij werkt. 
• Geen honger
• Lekker eten
• Afvallen
• Centimeters verliezen
• BMI omlaag
• Beter slapen
• Energiek wakker worden
• Meer eigenwaarde
Dit is allemaal pure winst. 

DAG TWINTIG ZONDAG

We hebben haast en kiezen voor een makkelijk ontbijt met yoghurt. Ik doe dit niet te vaak omdat teveel yoghurt het afvallen wat tegen kan werken. Voor mij dus opletten met yoghurt. Maar voor Marja geen enkel probleem. Eigenlijk zelfs heel goed. Vandaag moeten we onze stacaravan in Giethmen leeghalen. We hebben hem verkocht want wij hebben nieuwe plannen.

Eten mee

We zijn niet thuis met de lunch en het avondeten, dus alles nemen we mee. Het wordt al een routine. Onze koelkast is altijd minimaal voor drie dagen gevuld, dus we grijpen nooit mis. Als we na 2 uur rijden bij onze caravan zijn aangekomen, moet er direct werk verzet worden. We onderbreken alleen even om te lunchen. Al snel zijn we weer hard bezig en rond etenstijd is alles klaar. 

Op de thee

Na het eten, gaan we nog even een theetje drinken bij onze naaste (camping)buurtjes. Het kan bijna niet anders dan dat het gesprek toch weer even op de TheNewFood-aanpak komt. Zo leuk om te horen hoe Marja enthousiast alle informatie geeft over de do’s en don’ts van ketogeen eten. Ze is er echt heel diep ingedoken en weet heel veel vragen met kennis te beantwoorden.

En dat voor een vrouw die haar hele leven nooit heeft hoeven lijnen Voor wie voeding nooit echt haar interesse had en ketogeen een totaal nieuw begrip is. Maar ze staat er helemaal achter. Dit steunt mij ook zo enorm.

Appelsap

Ondertussen komen er noten op tafel: die mogen jullie immers eten, zegt onze buuf. Even later zet ze heerlijke flessen appelsap voor ons neer om mee naar huis te nemen: “Puur natuur en passend bij jullie gezonde levensstijl”. Zo lief en attent, maar helaas moeten we er nee tegen zeggen, ze kan hier beter iemand anders een plezier mee doen. Ze snapt het en we krijgen heerlijke verse munt en een doosje kruidenthee mee.

Verrassingen

Terug bij de caravan valt me op dat mijn enkels en onderbenen nog nauwelijks dik zijn. Als ik er op druk, blijft er geen kuiltje meer staan. Het voelt ook niet meer warm en pijnlijk zoals anders in de avond. En dat na een dag waarop ik de hele dag op mijn benen heb gestaan. Wauwwwww wat is dit geweldig. Ik eet me met de dag gezonder! Op dit moment heeft iedere dag wel een verrassing voor me in petto.

DAG ÉÉNENTWINTIG MAANDAG

Vandaag merk ik voor het eerst dat ik geen behoefte heb aan mijn ontbijt. Het lijkt me wel lekker, maar het hoéft niet zo nodig. Jaren en jaren schreeuwde mijn lichaam altijd om eten zodra ik mijn benen buiten het bed had gezet en ik kon zonder ontbijt ook niet functioneren. Nu word ik net zo verzadigd wakker als ik naar bed ben gegaan. Ik heb een vroege afspraak en stel mijn ontbijt uit tot ik weer thuis ben.

Als ik weer thuis ben heeft Marja al ontbeten en maak ik op mijn gemak mijn ontbijt klaar. Ook dan voel ik me nog steeds niet gammel van de honger, zoals ik dat eerder altijd had. Wat een heerlijk gevoel! Mijn leven wordt op deze manier niet meer beheerst door eten.

Zingen

Vanmiddag wordt het even spannend. Eindelijk na bijna anderhalf jaar kan ik als dirigent weer aan de slag. Er mag weer (buiten) gezongen worden. Wat heb ik dit gemist. Straks ga ik een nieuwe koorlocatie bekijken. Ik ben helemaal hyper. Het is echt niet niks om na een heel druk (koor)leven met heel veel mensen om me een ineens thuis te komen zitten, zonder dat ik mijn grootste passie zingen kon uitvoeren.

In het begin had ik veel moeite met het invullen van mijn dagen. Uit verveling ging ik dan eten/snoepen, daardoor werd ik nog 7 kilo zwaarder. Kilo’s die ik er niet meer afkreeg. Als dirigent ben ik best een spring-in-’t-veld en mijn werk gaf me dus ook de nodige beweging. 

Taart

Ik kom later een beetje stuiterend thuis. Wat een prachtlocatie is de nieuwe repetitieruimte voor mijn koor, ik heb er zin in!  Eerder als ik iets te vieren had, werd dat altijd bekroond met minimaal 1 gebakje of stuk taart of zelfs wel meer. Dat maakte het dan voor mij feestelijk, maar ik heb geen enkele drang gevoeld om naar de banketbakker te gaan. Ik heb mijn beleving enthousiast met Marja gedeeld en meer had ik niet nodig.

Stappen

Wanneer Marja klaar is met werken, gaan we samen nog even aan de wandel. We wonen erg mooi en binnen 5 minuten lopen we langs de IJssel naar een prachtig natuurgebied. 9232 stappen zetten we. Iedere keer kom ik een stukje verder. Ik merk ook dat ik al wat lichter loop. Misschien klinkt dat raar, maar ik voel dat echt zo. Ik ben me ook bewuster van mezelf, bewuster van mijn lichaam, bewuster van mijn conditie.

Kippenpoten

We komen laat thuis en ik start meteen met koken. Broccoli met gebraden kippenpoten. Mmmmmmm heerlijk! Ik kan niet wachten tot ik morgenochtend op de weegschaal kan gaan staan en me weer ga meten. Zal ik onder de 100 kg zijn? Ik hoop het zo. Ik weet dat je in de derde week stil kan staan, maar ik voel gewoon dat ik ben afgevallen. Ik merk het ook mijn kleding.

Delen
Blog 6 Bewijzen

Blog 6 Bewijzen

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG VIJFTIEN DINSDAG

Vanmorgen woog ik 102 kilo. Yes! In 2 weken 4.7 kilo kwijt. VEEEEEEEEEEEEEL he? Zo gaaaaaaaf! Ik kan mijn geluk niet op.  Misschien zou ik minder vaak moeten wegen, maar ik leef nog van weeg- naar weegmoment. Niet in stress, maar wel vol verwachting. Voorlopig blijf ik het zo doen. Voor het eerst sinds jaren is de weegschaal mijn grote vriend.

Marja

Marja is ook weer wat afgevallen, ook al is dat niet echt de bedoeling. Zij begon op 56.5 kg en weegt nu 54.1 kg. Ze laat het maar even gebeuren. Ze voegt extra vetten toe aan het menu om niet af te vallen. Maar Matty had haar al voorspeld dat ze wel tot 3 kilo zou afvallen, omdat ze haar reservevoorraad koolhydraten opmaakt. Alles gaat dus eigenlijk volgens plan. 

Het was wel wennen voor Marja om veel meer vet te eten, omdat ze altijd heel matig en bijna zonder vet at. In het begin viel al dat vet niet lekker, maar ze verdraagt het al veel beter. De tip om voor iedere maaltijd een lepel appelazijn te nemen werkt!  Door de azijn wordt het vet beter verwerkt in de maag. Wat een tegenstelling hè tussen haar en mij. De één zo slank en de ander zo zwaar! 

Meer vorm

Vanmorgen zei Marja: “Je hebt weer een maag, er komt nu al meer vorm in je lichaam. Wat word je mooi”. Zij heeft mij nooit lelijk gevonden en heeft ook nooit een probleem gehad met mijn overgewicht. Ze vond me altijd al mooi. Maar ik merk nu wel dat ze ook heel bij is met deze verandering van mijn lichaam. Ik verlies niet alleen veel kilo’s, maar ook heel veel centimeters. Het pafferige is eraf.

Smullen

Wat zijn die snelle pitten/zaden crackers overigens lekker. Zo’n ontbijt wil ik iedere dag wel. Tussen de middag eten we deze keer een koude omelet met soepgroenten. Ook dit smaakt goed. Dit moeten we even onthouden, want het is ook makkelijk mee te nemen voor onderweg. Vanavond maak ik de heerlijke shoarmaschotel. Ik kies voor de kipversie, want, lams-, varkens- en rundvlees lust ik niet. We gaan weer smullen!

Bewijzen

In de middag heb ik een vergadering en na afloop komt het gesprek even op koolhydraatarm eten. De een weet nog beter dan de ander hoe je dit het beste kunt doen en ieder heeft een ander verhaal. Ik heb ook al gemerkt dat er best wat verschil van aanpak is. Ik zat op meerdere Facebookgroepen die zich bezighouden met koolhydraatarm, beperkt of keto eten. Het ging mij verwarren en ik ben met deze groepen gestopt.

Ik wil me alleen richten op de TheNewFood aanpak. Ik merkte dat ik mezelf ging verdedigen over hoe ik nu eet alsof ik iets te bewijzen had. Nou, dat is totaal niet het geval. Alhoewel 😊 het bewijs dat het werkt is nu al duidelijk te zien én te voelen. Hoeveel meer heeft een mens nodig? 

DAG ZESTIEN WOENSDAG

Gisteravond hebben we gesmuld van de shoarmamaaltijd. De knoflooksaus uit de startgids was echt zalig. In de avond heb ik ook geen enkel gevoel van trek gehad, dus het verzadigde goed. Ik blijf elke dag met gemak onder de 25 gram koolhydraten terwijl ik af en toe wel wat tussendoortjes uit de startgids neem. Met de weekmenu’s is daar natuurlijk ook al rekening mee gehouden. Je kan dus de fout ook niet ingaan!

Bessy Turf

Vandaag heb ik een rode tuniek gekocht in maat 46/48. Ik weet dat hij nog niet echt past, maar ik kocht hem als uitdaging. Ik ben er wel even mee op de foto gegaan om te laten zien wat er nog moet gebeuren! Tja….. Bessy Turf is er niets bij 🙂. Ik kan er nu met humor naar kijken. Ik kom van maat 52/54 en moet dus 3 maten slinken voor deze tuniek echt past. Dat gaat me zeker me lukken.

Verzadigd

Ik heb overdag tussendoor totaal geen trek meer. Dit is voor mij heel bijzonder. Ik was echt een onverzadigbaar vat. Vanmiddag zat ik met een vriendin op een terras waar de ene na de andere lekkernij ons passeerde. En echt, het deed me niets. Ik had meer dan genoeg aan de zon en mijn dagelijkse glas Cola. Ook kost het me geen enkele moeite om ’s avonds de maaltijd te gaan bereiden. Sterker nog, ik verheug me erop. 

Steeds iets nieuws, makkelijk te maken en heel snel klaar. We genieten allebei meer dan ooit van het eten en zijn ook veel rustiger gaan eten. Voor mij is het nieuw dat mijn bord niet leeg hoeft. Genoeg is genoeg!

Goedkoper 

Een ander voordeel is dat we veel minder weggooien doordat we echt op maat boodschappen doen. Alles wordt gebruikt. Onze angst dat op deze manier eten veel duurder is, daar komen we nu al op terug. We sparen zoveel uit aan alles wat tussendoor (met name door mij) genuttigd werd. Maar ook door alle bijproducten die nodig waren om maaltijden te bereiden. Kortom: letterlijk en figuurlijk levert het ons voordelen op.

DAG ZEVENTIEN DONDERDAG

Het wordt een drukke dag. Desondanks starten we net als iedere morgen rustig op. We weten nu dat een goede basismaaltijd voor ons een goed begin van de dag is. Een ontbijt van eieren met spek bevalt me het best. Niet dat ik dit het lekkerst vind, maar het verzadigt me het beste en ik voel me hier het fitst bij. Al die andere ontbijtrecepten zijn geweldig lekker, maar op dit moment reageer ik hier goed op. 

Druk

Daarna kan het dagprogramma beginnen. Pasfoto’s laten maken, naar de opticien, boodschappen doen, bezoekje aan Marja’s zus (met Downsyndroom) die in een gezinsvervangend tehuis woont en onze berging opruimen. Tussendoor lunchen we een bakje vol lekkers.
Voor ons bestond deze uit een paar snoeptomaatjes, kaasblokjes, kipfilet, een paar olijfjes en een beetje mayonaise. Echt een verwennerij!

Sterk

Ik voel me zo ongelooflijk gemotiveerd, sterk en enthousiast over deze aanpak. Ik voel dat ik dit heel lang vol zal kunnen houden en denk dat het zeker onze eet-/leefstijl zal blijven. Binnenkort stuiter ik door het leven. Ik ben hier zo blij mee! Ik voel me ook beter over mezelf. Ik kan dit! Dat heb ik heel lang niet meer gevoeld. Ik ben nu al een ander mens!

DAG ACHTTIEN VRIJDAG

Het is alweer een drukke dag. In de middag werd wat fysieke kracht van ons gevraagd. Eigenlijk kwam het niet zo goed uit om te lunchen, maar we deden het toch omdat we ons anders mogelijk wat gammel zouden gaan voelen. Daar hebben we geen spijt van gehad. De lofsalade met kaas, een uitje, een nootje en een heerlijke dressing smaakte ons heerlijk.

Zoutkorrels

Natuurlijk heb ik vandaag ook weer op mijn zoutinname gelet. Ik los het zout nu even niet op in bouillon, maar gewoon in een glas water. Dat klok ik makkelijker weg dan een kop warme bouillon met zout. Van Matty kreeg ik ook nog de tip om steeds wat grove zoutkorrels bij me te hebben. “Als je je dan wat slapjes gaat voelen, sabbel je daar gewoon even op”. Vanaf nu heb ik dus altijd wat zoutkorrels op zak.

Bloeddruk

Ik ga een bloeddrukmeter bestellen. Het is goed om mijn bloeddruk ook thuis te gaan meten. Doordat ik al zo hard ga met afvallen en mijn lichaam sterk op deze aanpak reageert, zou het kunnen zijn dat mijn bloeddruk ook al aan het zakken is. Als ik dit niet in de gaten houd en mijn bloeddruk medicijnen blijf slikken, dan zou ik me daardoor ook wel eens niet goed kunnen voelen omdat mijn bloeddruk te laag wordt.

Mijn controle bij de huisarts is meestal om de drie maanden en nu nog niet zo lang geleden. Mocht m’n bloeddruk echt zakken dan zal ik uiteraard eerder met mijn huisarts gaan overleggen of ik mag minderen met de medicijnen. Het blijft allemaal heel spannend voor mij.

Facebook

Sinds mijn blogs worden gedeeld op de Facebookpagina van TheNewFood en op mijn eigen Facebookpagina krijg ik zoveel positieve en fijne reacties. Dat motiveert mij enorm! Ik hoop dat deze blogs andersom ook een motivatie is voor anderen!

Delen
BLOG 5 Zout

BLOG 5 Zout

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG TWAALF ZATERDAG

Vandaag voel ik direct na het opstaan dat ik niet helemaal fit ben. Ik ben wat trillerig, licht in mijn hoofd, mijn armspieren verzuren bij de minste inspanning en mijn benen lijken niet van mij. Ik vraag me af of ik nog steeds aan het afkicken ben van al die koolhydraten die ik gewend was te verorberen. Omdat ik twijfel of ik hier nu nog last van kan hebben, neem ik weer even contact op via de chat van TheNewFood.

LoSalt

Op de vraag hoeveel zout ik neem, vertel dat ik dagelijks 2 tot 3 koppen bouillon met extra zout. Welk zout is de volgende vraag. En dan blijkt dat ik het verkeerde zout gebruik. 😅😅 Ik nam vooral LoSalt omdat ik dacht dat dat beter was i.v.m. hoge bloeddruk. Maar Lara (verpleegkundige bij TheNewFood) legt uit dat ik zo teveel kalium binnenkrijg en daar last kan krijgen. Bovendien verlies ik hierdoor juist extra vocht en zouten!

Ze adviseert het zoutadvies exact op te volgen. Dus 1 á 2 keer per dag een halve theelepel Himalaya of Keltisch zout met een halve theelepel LoSalt. En als ik meer zout nodig heb (en dat heb ik!) dan alleen extra Himalaya of Keltisch zout. Niet nog extra LoSalt. Ik deed dat wel.

Bloeddruk

Wat betreft mijn bloeddruk stelt ze me gerust: ik hoef me écht geen zorgen te maken wat betreft mijn bloeddruk. Zout is niet de oorzaak van hoge bloeddruk, zoals altijd werd gedacht, maar suiker is de boosdoener. Sterker nog: ik kan verwachten dat mijn bloeddruk snel gaat zakken! Ik ben gerustgesteld en ga het anders doen met het zout.  Wat is dat toch fijn dat je echt álles kunt vragen en snel antwoord krijgt!

Lunch vergeten

’s Middags besluiten we even te gaan fietsen in de prachtige omgeving van de Lemelerberg. Nog maar net op weg, voel ik me wat onzeker.
Misschien omdat dit de eerste keer is dit seizoen dat ik weer op de fiets stap? Ik fiets door, maar word ook echt bibberig. En ineens weet ik het! We hebben niet geluncht! Gewoon vergeten. We maken er geen punt van en fietsen terug naar de caravan.

In een mum van tijd tover ik de heerlijke salade met avocado en zalm op tafel. Ik neem er een kop bouillon met extra Himalayazout bij en knap meteen op. Niet veel later zijn we weer op weg. We maken ook nog een heerlijke wandeling en de energie stroomt weer.

Bami

Bij thuiskomst genieten we nog even van de zon en later dan normaal nuttigen we de avondmaaltijd. Later op de avond sta ik weer even achter de pannen om alvast de bamischotel voor onze vrienden die morgen op visite komen, klaar te maken. Het bereiden hiervan kost me geen enkele moeite. Ik ben immers verzadigd! Alles is voor hen op maat gekocht, zodat er niets overblijft. Wij eten zelf morgen gewoon lekker uit de startgids.

DAG DERTIEN ZONDAG

Ik was altijd een enorme uitslaper, ik werd gewoon al moe wakker. Ik was jaloers op mensen die elke ochtend energiek naast hun bed staan. Maar vandaag moest ik om 7 uur even plassen en voelde me zowaar uitgerust. Maar ja, dat is wel heel vroeg om op te staan, dacht ik. Dus nog even terug naar bed. Normaal viel ik dan direct weer in slaap, maar deze keer lukte me dat met geen mogelijkheid. Ik was klaar met slapen!

Energiek de dag in

Als Marja een uurtje later opstaat, is ook zij heel verbaasd. “Jij? Vroeg op?” zegt ze. Dat is nog nooit voorgekomen. Tjaaaaaa, weer zo’n ongelooflijke positieve verandering. Wat gaat het allemaal snel. Ik sta echt verbaasd, hoe zowel mijn lichaam als mijn geest veranderen.

Om 8 uur schijnt de zon al volop, het wordt vandaag een lange dag. Maar eerst eens lekker ontbijten. Het verwondert me hoe snel dingen die we nooit deden in de dagelijkse routine passen. Tot 2 weken geleden moest ik er niet aan denken om in alle vroegte achter het fornuis te staan en zelf allerlei lekkernijen te bereiden. Nu vinden we dit beiden leuk. Het is een bewuste start van de dag waar we tijd voor maken.

Visite

Onze visite komt en met het grootste gemak zet ik voor hen appeltaart op tafel, zonder enige hunkering. Ook met de lunch eten Marja en ik volgens de startgids en sta ik broodjes te beleggen voor onze vrienden. We nemen er een bouillonnetje bij. In de namiddag volgt voor hen een wijntje met wat zoutjes, waar wij keurig afblijven. Onverwacht besluiten ze niet te blijven eten.

We geven ze de bamischotel die ik gisteren al bereid had mee. Door de dag heen vertel ik natuurlijk honderduit over de TheNewFood aanpak en ik merk hoe veel ik er al van weet. Ik vind het gaaf om op alle vragen antwoord te kunnen geven. Wanneer ze vertrokken zijn, gaan wij nog even aan de bouillon voor we de auto vol gaan stouwen met de spullen die na de overdracht van de caravan niet blijven staan.

Actie na het uren lang stilzitten. Dan zo tegen achten maak ik een verbazend lekkere zuurkoolschotel met rookworst. Daarna gaan we op huis aan. Een rit van 2 uur. We genieten nog even na van het weekend, ik met mijn glas cola en gaan naar bed.

DAG VEERTIEN MAANDAG

Eindelijk kan de zomerkleding uit de kast. Ik was er nog niet toe gekomen om mijn zomerkleding tevoorschijn te halen. Vandaag gaat alles door mijn handen. Jeetje wat een tenten. Vergeleken bij vorig jaar ben ik niet zwaarder geworden, dus alles past nog. Sterker nog sommige jurkjes zitten nu ruimer. Ik merk dat mijn lichaam nu heel snel centimeters verliest door deze aanpak. Ik voel dit al dagen en ga het vanaf nu ook meten.

Vertrouwen

Beiden merken we het verschil nu we het anders doen met het zout. Zo leren we dat we echt mogen vertrouwen op de adviezen! Ik heb nog wel last van mijn evenwicht. Al vanaf 1983 tob ik met evenwichtsproblemen, het blijft mijn zwakke plek bij moeheid en stress. Ik ben dan ook niet verbaasd dat dit ook nu weer de kop opsteekt. Er gebeurt zoveel in mijn leven en lichaam.  

Spruitjes

Deze manier van eten bevalt ons echt goed. Bijna alles vinden we lekker en we genieten veel meer van de maaltijden dan voorheen. Maar vandaag kiezen we een andere avondmaaltijd, want spruitjes met spek is niet iets voor een zonnige dag als deze. Gelukkig is dat geen probleem, in de startgids staat precies uitgelegd hoe je een maaltijd kan ruilen. Er is alweer voor ons meegedacht!

Morgen weegdag

Ik kijk uit naar morgen, zal ik weer wat kwijt zijn? Bij al mijn andere afvalpogingen stond ik de tweede week meestal stil. Dat ontmoedigde me dan direct. Nu voel ik de positieve verandering aan mijn lichaam. Dat stimuleert me voldoende om vol vertrouwen de derde week in te gaan. 

Marja is juist benieuwd of het haar gelukt is niet af te vallen. Tegenstrijdig hè? Maar wij ervaren het als een heel mooi proces voor ons samen

Delen
BLOG 4 Genieten

BLOG 4 Genieten

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG ACHT DINSDAG

Ik stap een paar keer op en af de weegschaal om zeker te weten dat dit echt is. Steeds weer geeft hij dezelfde stand aan… 103,3 kilo. Jaaaaaaaaaa! Ik kan bijna niet geloven dat ik in één week 3,3 kilo ben afgevallen. Ik ben blij en emotioneel tegelijk. Natuurlijk heb ik nog een enorme BUIK, maar ik voel ook echt dat de spanning al van mijn buik en maag is. 

Ontlasting

En….. weet je wat ook zo fijn is, ik heb normale ontlasting. Toen ik nog alles at wat los en vast zat, was ik dagelijks aan de diarree. Ik had daar op zich geen last van, maar normaal is het niet. Ook ging ik soms drie keer per dag en dat is nu genormaliseerd naar één keer per dag. Ongelooflijk dat mijn lichaam zo snel positief reageert.  

Boodschappen doen

Het is ineens leuk om boodschappen te gaan doen. Ik vind het een enorme uitdaging om steeds alles weer voro een paar dagen in huis te halen. Ik merk dat ik al heel veel etiketten lees met betrekking tot de koolhydraten. Daardoor gaat er een wereld voor me open. En naast dat het allemaal gezond en verantwoord moet zijn, vind ik het ook een sport om ook nog op de kleintjes te letten.

Eerlijk gezegd was dat één van de dingen die me eerder tegen had gehouden om te starten. Ik dacht dat het allemaal veel te duur zou zijn.  Natuurlijk is het zo dat sommige pure producten iets meer kosten, maar als je een beetje oplet valt het echt heel erg mee. Daarbij is het ook zo dat ik anders mijn boodschappenkar vol gooide met veel extra’s die we nu natuurlijk niet meer nodig hebben. En geloof me dat was best veel.

Makkelijk koken 

Gisteren heb ik een dubbele lunch gemaakt, dus straks heb ik het makkelijk. Fijn dat dat in de startgids ook zo beschreven staat. Vanavond kookt Marja. Zij is nooit zo’n keukenprinses geweest en eerlijk gezegd vind ik het zelf ook erg leuk om te koken. Maar deze nieuwe manier van eten en het feit dat er zulke duidelijke en eenvoudige recepten in de startgids staan, maakt dat zij het leuk vindt om nu ook eens te gaan kokkerellen. 

Dromen over afvallen

Het is niet niks om mijn leven zo volledig om te gooien. Gewoontes van vele jaren moet ik doorbreken. En dat vind ik niet makkelijk. Een deel van mijn leven was zo gericht op snoepen, snacken en eten. Om iets te vieren, voor de gezelligheid, vanuit frustratie, vanuit zwakte, vanuit hunkering, vanuit troost en ga zo maar door. Ik werkte als ik moe en gestrest was rustig een heel BonBon blok weg of een zak yoghurtgums leeg. 

Ook al gaat het volgen van het weekmenu me goed af en is er ook al resultaat, ik heb het soms even zwaar. Mijn lichaam reageert goed en laat mij voelen dat de verandering is ingezet. In mijn hoofd gaat dit niet zo snel. Soms voel ik me schuldig dat ik het zover heb laten komen. Dan ben ik boos op mezelf. Dan maakt die gedachte weer plaats voor medelijden. Voor de zoveelste keer in mijn leven ga ik de strijd tegen de kilo’s aan…

Ik denk dan terug aan al die keren dat het me niet gelukt is. Ik ben beslist een positief mens, maar mijn levenslange struggle mbt lijnen heeft me wel gevormd tot wie ik ben. Een sterke vrouw in vele opzichten, maar zo labiel als het om afvallen gaat. Zo wil ik niet meer zijn! Het is alsof ik afscheid neem van iets wat voor een groot deel mijn leven bepaalde. Ik droom zelfs over afvallen.

DAG NEGEN WOENSDAG

Ook voor Marja begint de verbetering inmiddels goed voelbaar te worden: ze sliep al een hele tijd niet goed, voor we hiermee begonnen. Nu voelt ze dat dat verandert! Ze wordt veel minder vaak tussendoor wakker en voelt zich ook beter uitgerust. Dat er daadwerkelijk iets is veranderd, geeft haar FitBit (horloge) ook aan. Haar REMslaap duurt veel langer. Wat een fijne ontwikkeling. 

Verwenoma

Ik haal mijn kleindochter van school, zij mag altijd kiezen wat ze wil eten en net als vele oma’s verwen ik haar graag met lekkers. Op dit moment zijn de Donuts favoriet en normaal gesproken eet ik daar ook lekker van mee. Voordat ik haar ‘s avonds naar huis breng eten we meestal patat met kipnuggets en appelmoes of pannenkoeken, gevolgd door een toetje. Voorheen deed ik me daar royaal aan tegoed.

Bleef er wat over, dan verdween dit later als ze weg was ook in mijn buik. Nu is dat anders. Vandaag trotseerde ik de Donuts, een stuk chocolade en later de pannenkoeken. Ik ben best trots op mezelf. Gek genoeg kost het me totaal geen moeite. Ik sta met veel plezier de salade voor de lunch van Marja en mij te maken.                      

De knop is echt om!                                                                                                       

Ik ben nog maar negen dagen bezig, maar het voelt langer. We zijn al aardig thuis in deze manier van eten. Wel lezen we zo af en toe nog even in de startgids of kijken we op de website. Er is ook zoveel informatie dat niet alles direct is blijven hangen. We blijven dat gewoon nog even doen. Vandaag ben ik door een aantal gebeurtenissen behoorlijk gespannen en geëmotioneerd. Ik weet dat als ik me eerder zo voelde, dat ik naar zoetigheid greep en het is nieuw om te ervaren dat ik hier nu geen behoefte aan heb.

DAG TIEN DONDERDAG

Ik merk het nu ook aan de centimers. YESSSSSSSSSSSSSS mijn BH kan een haakje verder! Niet alleen de kilo’s vliegen eraf, maar ik merk dat mijn omvang ook iets begint te minderen. Ook mijn jas waarin ik me al maanden als een opgestopte worst voelde zit nu al beter. De rits kan met gemak dicht. Wat een verandering in zo’n korte tijd. Dat stimuleert natuurlijk enorm.

Visite

We gaan weer naar de caravan. Voor onze maaltijden en tussendoortjes heb ik alles bij me. Wel zal ik nog even wat boodschappen moeten doen voor de visite die we a.s. zondag krijgen. Ze komen rond lunchtijd en voor hen maak ik dan gewoon lekkere broodjes en wij gaan voor ons eigen menu. Wel heb ik gezegd dat ze deze keer niet kunnen blijven eten. Dat zagen we nog even niet zo zitten.

Ook haal ik gewoon zoutjes, wijn en bier in huis. Alleen niet meer in grote hoeveelheden, zodat er geen voorraad in huis komt. Ik weet ook dat ik lekkere gezonde snacks kan maken, maar daar wil ik de eerste 8 weken nog niet aan beginnen.

Eetrust

De eerste dagen aten we ’s avonds  wat later. Dit omdat een avond zonder snacken zo lang duurde.  Althans voor mij. Ik ben de snacker, de grote snoeper. Doordat we wat later gingen eten, omzeilden we dit probleem. Nu nog maar in de tweede week van deze nieuwe aanpak, hoeft dit niet meer. Mijn lichaam vraagt nog nauwelijks om extra’s. Ik voel me meestal verzadigd en als ik toch nog even wat nodig heb, is een klein gezond tussendoortje meer dan voldoende. De behoefte aan zoet wordt ook al veel minder. Ik ervaar steeds meer eetrust.

Steun

Wat me enorm helpt is de steun van Marja die me regelmatig vertelt hoe trots ze op me is dat ik dit weer ben aangegaan en hoe goed ik het doe. Ze zegt meerdere malen dat ze het knap vindt hoe ik de eerste periode door kom en hoe sterk ik ben. Ik voel dat ze trots op mij is. Dat doet me erg goed. Zij kent zelf die ongeremdheid niet wat betreft eten, zelf at ze eerder te weinig. Nu gaan we deze uitdaging samen aan. 

Samen gaan we ervoor. Beide voor onze gezondheid. Zij wil niet afvallen en ik moet vele kilo’s kwijt. Fijn dat beide met TheNewFood aanpak kan. 

DAG ELF VRIJDAG

Na een lange koude periode is er vandaag eindelijk zon. Ook de temperatuur is behoorlijk opgelopen. Heerlijk! Maar voor mij heeft warmte ook een andere kant. Door mijn gewicht transpireer ik heel snel, heb ik het al snel tė warm en heb ik direct een kledingprobleem. Mijn bovenarmen zijn behoorlijk dik en een iets te kort mouwtje laat mijn Juliana-armen zien.

Corrigerend ondergoed

Verder draag ik altijd corrigerend ondergoed dat als een tweede huid om mij heen sluit om al mijn vetrolletjes (zeg maar gerust rollen,) te maskeren. Maar dat is zomers zo warm. Ook kan ik nooit een jurkje aan met blote benen eronder, want dan schuurt de binnenkant van mijn bovenbenen tegen elkaar. Om over verdere ellende maar te zwijgen. Maar… direct gaat er door mij heen: als ik me goed aan de startgidsen houd, zal ik straks als het echt zomer is al heel wat kilo’s kwijt zijn. En daar ga ik voor!

Winkelen

Na het ontbijt gaan we even naar Ommen. We oriënteren ons op wandelschoenen voor mij. Nu we zoveel lopen, wil ik hiervoor ook graag goed schoeisel. Ik zie een leuk jurkje hangen, wat helemaal mijn stijl is, zegt Marja: “kijk daar pas je straks in, koop hem vast!” Dat lijkt me niet zo’n goed idee, hij is ook aan de prijs. Maar we maken wel een foto die laat zien dat het nog best te overzien is 🙂. Hmmmm, positief blijven toch?

We lopen terug naar onze auto en daar staat een viskraam. “Mar, ik ga een harinkje nemen” zeg ik. “Dat wordt dan zeker je lunch” zegt Marja. Maar nee hoor, dit mag gewoon tussendoor. Wát een verwennerij. Weer bij de caravan installeren we ons in de zon, gewapend met een groot glas water. Wauwwwww, dat is genieten, wat hebben we daar naar verlangd.

Met je handen eten

We profiteren zo lang mogelijk van het buiten zijn en pas om half acht begin ik aan de avondmaaltijd. Dat is vanavond onder andere een halve kip. Het doet me denken aan vroeger toen we regelmatig bij Wienerwald gingen eten. En daar mocht je zo’n halve kip met je handen opeten. Wat toen kon, kan nu ook en allebei eten we onze vingers er bijna bij op. Letterlijk en figuurlijk was het een heerlijke dag.

Delen