Selecteer een pagina
Jaren vóór diabetes 2 al schade

Jaren vóór diabetes 2 al schade

Recent onderzoek laat zien dat mensen met die verhoogde bloedsuikers hebben, maar nog geen diabetes 2, een groter risico hebben op ernstige hartproblemen, zoals een hartaanval of beroerte. Prediabetes werd eerder niet als risicofactor gezien voor hart- en vaatziekten.  

HET ONDERZOEK

Onderzoekers bestudeerden in dit retrospectieve onderzoek de gegevens van 25.000 patiënten. Zij ontdekten dat mensen met verhoogde bloedsuikers, die nog geen diabetes 2 hadden, al 19% hoger risico hebben op ernstige hartproblemen. Bij mensen die prediabetes wisten om te keren, verdween dit extra risico niet, maar het daalde naar zo’n 11%. Prediabetes is dus helemaal niet zo onschuldig als vaak wordt gedacht.

In het onderzoek is rekening gehouden met andere factoren die invloed zouden kunnen hebben (leeftijd, geslacht, gewicht, bloeddruk, roken, etc.). Het is dus zeker te zeggen dat dit te maken heeft met de verhoogde bloedsuikers.

WAT IS PREDIABETES?

Prediabetes is het gevolg van insulineresistentie: je reageert niet goed op insuline, waardoor koolhydraten niet uit je bloed gehaald kunnen worden. Hierdoor worden je bloedsuikers hoger als je (veel) koolhydraten eet, zoals volgens de schijf van vijf wordt geadviseerd.

Met prediabetes heb je verhoogde bloedsuikers, die nog niet hoog genoeg zijn om de diagnose diabetes type 2 te krijgen. Vaak wordt prediabetes zelfs niet eens ontdekt, omdat veel mensen hier geen klachten van hebben. Als het dan ontdekt wordt, is dit meestal toevallig. Mensen met prediabetes krijgen overwegend het advies om af te vallen om zo de bloedsuikers te verlagen.

WIE LOOPT MEER RISICO OP PREDIABETES? 

Voorafgaand aan de diagnose diabetes 2 is er altijd al jaren sprake van prediabetes. Iedereen die prediabetes ontwikkelt is insulineresistent (lees hier meer). Prediabetes gaat vaak samen met overgewicht en hoge bloeddruk (maar dat hoeft niet). Wanneer diabetes 2 bij jou in de familie (of genen) zit, is de kans groot dat je ook diabetes 2 krijgt. Ook vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben gehad lopen zeer grote kans.

HOE KAN PREDIABETES HARTPROBLEMEN VEROORZAKEN?

Door de hogere bloedsuikers kunnen de bloedvaten van mensen met prediabetes beschadigd raken en kunnen er ontstekingen in ontstaan, waardoor aderverkalking en hart- en vaatziekten kunnen ontstaan. Beschadigde vaten kunnen uiteindelijk voor ernstige problemen gaan zorgen, doordat de bloedtoevoer naar het hart wordt geblokkeerd en dat kan zo een hartaanval veroorzaken.

VERHOOGDE BLOEDSUIKERS NIET ONSCHULDIG!

Vaak krijgen mensen met prediabetes een waarschuwing van hun arts, maar wordt er pas actie ondernomen als de bloedsuikers zo hoog zijn dat diabetes 2 wordt vastgesteld. Veel te laat, laat dit onderzoek zien! In het onderzoek wordt aangegeven hoe belangrijk het is om mensen met prediabetes al te behandelen om schade zoveel mogelijk te voorkomen. 

Dus niet wachten tot de bloedsuikers zo hoog zijn opgelopen dat er sprake is van diabetes 2. Want niet alleen diabetes 2 kan heel veel schade aanrichten, maar ook bij prediabetes is schade aan hart en vaten al onomkeerbaar.

DE ROL VAN CHOLESTEROL

De focus ligt vaak vooral op (de hoogte van) cholesterol, als het gaat om het risico op hart- en vaatziekten. Dat is onterecht laat ook dit onderzoek duidelijk zien. Veel problemen ontstaan door hoge bloedsuikers, ongeacht de cholesterolwaardes! De focus zou veel meer op bloedsuikers moeten liggen en insulineresistentie als boosdoeners, ook als het gaat om hart- en vaatproblemen.

CONCLUSIE

De onderzoekers concluderen dat er veel meer moet worden ingezet op het voorkomen van prediabetes, om zo het risico op hart- en vaatziekten zo klein mogelijk te maken: “In plaats van diabetes 2 te voorkomen (bij mensen met prediabetes), moeten we de focus gaan verleggen en prediabetes voorkomen”. Prediabetes kan naast hartproblemen nog veel meer ernstige gezondheidsproblemen veroorzaken.

VOORKOMEN BETER DAN GENEZEN

We gaan ervan uit dat zo’n 80% van ons insulineresistent is. Ben je insulineresistent (dus kan je lijf niet goed met koolhydraten omgaan) dan is het belangrijk om veel minder koolhydraten te eten en meer gezonde vetten daarvoor in de plaats te nemen. Je bloedsuikers dalen dan direct. Op den duur gaat je lijf vaak weer beter reageren op insuline: je bloedsuikers blijven lager en stabiel. Zo voorkom je (pre)diabetes.

AAN DE SLAG!

Wil jij zelf voorkomen dat je prediabeet wordt? Wil je stabiele lage bloedsuikers?  Je kunt heel eenvoudig en effectief starten door de weekmenu’s te volgen uit de STARTGIDSEN. Hierin vind je alle informatie die je nodig hebt inclusief acht simpele haalbare weekmenu’s. Wil je liever zelf aan de slag zonder boeken te kopen? Hier kun je zien hoe je een gezond koolhydraatarm/keto menu samenstelt.  

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Duizelig, bibberig en slapjes…

Duizelig, bibberig en slapjes…

Ben jij bezig met de weekmenu’s uit de startgids en merk je dat je je eerder slechter dan beter voelt? Voel je je bibberig, duizelig, slapjes, misschien wat misselijk en ziekig? 

Zijn het ‘gewoon afkickverschijnselen’?

Het kan zijn dan je ‘gewoon’ last hebt van afkickverschijnselen. Na je start met koolhydraatarm/keto eten heeft je lijf een paar dagen nodig om te wennen aan het nieuwe eten. Van dat afkicken kun je last hebben (maar dat hoeft niet). Je voelt je dan wat ziekig, misschien heb je hoofdpijn, ben je misselijk of voel je je slap. Al na een paar dagen ga je je weer (veel) beter voelen. Meer over afkicken en tips vind je hier.

Tegen ‘normale afkickverschijnselen’ werkt extra zout geweldig! Zie ons advies verderop onder punt 3.

Wat als het geen afkickverschijnselen zijn?

Er kunnen ook andere dingen aan de hand zijn, als je je direct al heel erg slecht voelt. Of als je je na een paar weken steeds minder goed gaat voelen. Het kan zelfs zijn dat je onmiddellijk actie moet ondernemen! Check of één van de volgende vier situaties op jou van toepassing is.

1. Te lage bloeddruk en bloeddrukmedicatie

Deze gezonde aanpak kan je bloeddruk snel weer verlagen. Maar bloeddrukmedicatie verlaagt óók de bloeddruk, deze kan daardoor te laag worden. Maak direct een afspraak met je arts als je klachten krijgt als duizeligheid, of je bibberig en slapjes voelt en je bloeddruk is erg laag!! In de praktijk zien we dat al na een paar weken (soms pas na maanden, dat verschilt per persoon). Medicatie kan en moet dan worden afgebouwd.

Ook wanneer je bloeddrukmedicatie gebruikt is het super belangrijk om het zoutadvies (zie punt 3) op te volgen! Anders kun je je erg beroerd gaan voelen. Op de site staan verschillende artikelen van artsen die uitleggen dat niet zout, maar suiker de veroorzaker is van een hoge bloeddruk. Je leest hier meer over in dit artikel van arts William Cortvriendt en in dit artikel van internist Yvo Sijpkens.

2. Te lage bloedsuikers en diabetesmedicatie

Wanneer je start met de weekmenu’s dan zakken je bloedsuikers al vanaf dag één enorm. Maar je diabetesmedicatie verlaagt ook jouw bloedsuikers, dat betekent dat het dubbelop gaat. Hierdoor kunnen je bloedsuikers levensgevaarlijk laag worden! Daarom is het zo belangrijk dat je al direct vanaf de start (in overleg) je diabetesmedicatie verlaagt. Je leest er meer over in ons stappenplan diabetes verslaan.

Gebruik je diabetesmedicatie en voel je je duizelig, bibberig en slapjes? OVERLEG DIRECT met je arts over het afbouwen van je medicatie!

3. Geen of te weinig zout gebruiken

Typische klachten die we vaak zien bij mensen die te weinig zout gebruiken zijn: trillerig, bibberig, ‘flauw’ of slapjes voelen en soms duizeligheid. Hoe kom je aan te weinig zout? De eerste dagen/weken kun je veel vocht verliezen doordat je vochthuishouding verandert. En daar komt bij dat je met deze aanpak weer puur en echt eten gaat eten. De natuur doet daar geen zout in, zoals de fabriek dat doet.

Je MOET dus zelf je zout flink aanvullen, net als dieren in de natuur zelf zoutbronnen (zoutstenen) zoeken. Alleen zout over je eten is voor de meeste mensen niet voldoende. Het gaat om meer zout. Neem 1 of 2 x daags een half theelepeltje extra zout, liefst natuurlijke zeezout, bijvoorbeeld Himalayazout of Keltisch zeezout. Je kunt het zout oplossen in water of in een kop slappe bouillon.

Ook magnesium en kalium plas je nu extra uit en kun je de eerste tijd beter aanvullen. Ons uitgebreide zout en mineralen advies vind je hier.

4. Klachten na coronavaccinatie?

We horen het regelmatig, dus willen we het hier wel noemen. Klachten van duizeligheid, hoofdpijn of slap/moe voelen na vaccinatie. Soms begint dat al direct en soms pas na weken of later. Het heeft niets te maken met je nieuwe manier van eten natuurlijk. Al zal je daar misschien wel aan denken als je net bent gestart met de weekmenu’s. Toch iets om als optie mee te nemen! En zorgen in deze richting met je huisarts bespreken?

Kom je er niet uit? Heb je andere klachten?

Verpleegkundige Lara Schalk kan je mogelijk verder adviseren. Stuur ons een bericht via onze Facebookpagina, dan heb je heel snel antwoord. Heb je geen Facebook stuur dan een bericht via ons contactformulier.

Voel je je echt erg ziek dan is het uiteraard altijd goed om contact op te nemen met je huisarts. Mogelijk is er iets anders aan de hand, wat niets met het nieuwe eten te maken heeft! Sluit die optie nooit uit. 

MEER INFORMATIE EN VEELGESTELDE VRAGEN

Je moet toch juist minder zout eten?

En hoe zit dat met zout? Sommige mensen hebben jarenlang te horen gekregen dat zij minder zout moeten eten. Bijvoorbeeld omdat ze een hoge bloeddruk hebben. Zout is heel lang gezien als de oorzaak van allerlei problemen, waaronder deze hoge bloeddruk. Niks is minder waar!

Uit onderzoeken blijkt dat koolhydraten zorgen voor een hoge bloeddruk, en niet zout! Je zult merken dat wanneer je start met deze aanpak je bloeddruk snel lager wordt, ook als je extra zout toevoegt!

Je leest hier meer over waarom iedereen zout nodig heeft.

 

Heb je last van je spieren en slik je statines?

Klachten van pijnlijke spieren, spierkrampen, en vermoeide spieren zijn veelvoorkomende bijwerkingen van statines. Heb je veel last van deze bijwerkingen, dan is het belangrijk dat je zo snel mogelijk stopt, om verdere schade te voorkomen. Overleg dit met je (huis)arts.

Heb je problemen met je nieren?

Heb je minder dan 50% nierfunctie of heb je maar één nier? Je kunt ons mineralenadvies opvolgen en daarbij de hoeveelheid zout halveren. Kaliumzout hoef je niet te minderen, tenzij uit bloedonderzoek blijkt dat je teveel kalium in je bloed hebt. Magnesium hoef je niet aan te passen. 

Mag ik extra zout met te hoge bloeddruk?

Ook als je een hoge bloeddruk hebt of andere gezondheidsproblemen. Je kunt namelijk goed beroerd worden van te weinig mineralen.

Hier lees je meer over waarom iedereen zout nodig heeft.

Extra zout als je vocht vasthoudt?

“Maar… ik hou vocht vast, dan moet ik toch minder zout gaan eten?” Ook in dit geval: nee! Je lichaam is heel goed in staat om te regelen hoeveel zout en vocht het vasthoudt. Als je te weinig zout eet, kun je zelfs meer vocht gaan vasthouden als een soort ‘noodreactie’ van je lijf. De kans dat je vocht vasthoudt vanwege de warmte (buiten of in huis), is groter dan de kans dat je vocht vasthoudt doordat je te zout eet. Daarnaast kunnen hormonen ervoor zorgen dat je vocht vast gaat houden, vooral bij vrouwen.

Ik gebruik alleen metfomine, kan dat kwaad?

Metformine is geen medicatie die de bloedsuikers direct verlaagt. Je loopt geen kans op hypo’s. Je kunt dus gerust beginnen en metformine blijven slikken. Deze medicatie ondersteunt zelfs het proces.

VERDER LEZEN 

Appelcompote van courgette

Laat je verrassen door deze heerlijke frisse én verrassende veelzijdige 'appelcompote' (grove appelmoes met stukken)! Heerlijk met wat slagroom, op de eiercake als gebakje, in een pannenkoek (zie TIPS), in de yoghurt, of bij de warme maaltijd... Het is super simpel om...

Wat eten keto kinderen? – Deel 1

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.  De kinderen doen mee...

BLOG 24 Levend bewijs…

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven. MET...

BLOG 23 Genieten zonder migraine

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven. EEN...

BLOG 22 Drie dagen niet eten…

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.  Angst Door de week...

BLOG 22 Waar zit die knop?

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven. 'IK...

BLOG 21 Keto tegen ‘ADHD-klachten’

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.  ADHD-klachten Onze...

BLOG 21 Keto in Duitsland

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven....

Geen hoop meer voor Gisella

Gisella worstelt al vanaf haar twaalfde met haar gewicht. Ondanks al het lijnen en afzien wordt ze steeds dikker en uiteindelijk ook steeds zieker. Een maagverkleining lijkt de enige optie. Maar dat loopt helaas heel slecht af; uiteindelijk kan ze helemaal niet meer...

BLOG 20 Dit is mijn geheim

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven....

BLOG 20 Weg met de weegschaal

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.  Paniek Gefrustreerd...

Afvallen met een beperking

Moeder Gisella en haar man willen graag het verhaal delen van hun zoon Jacob. Gisella is enorm trots dat Jacob, die een verstandelijke beperking heeft, deze gezonde koolhydraatarme/ keto aanpak van TheNewFood volgt. Het gaat hem geweldig goed af, hij heeft prachtige...

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? 
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
BLOG 3 Op de camping

BLOG 3 Op de camping

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koor-dirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG VIER VRIJDAG

Ik wil allereerst even delen dat ik zo blij met de vele reacties en likes op mijn blog. Dit stimuleert mij echt enorm! 😁 

Dorst

Marja heeft meer dorst dan anders. Zou dit betekenen dat we in ketose zijn? Wauwwww, dat zou snel zijn. Lekker veel drinken dus.
Ook al heb ik (nog) geen dorst, toch wen ik mezelf ook vast aan meer drinken. Dat deed ik veel te weinig en nu ik zoveel meer plas lijkt het me belangrijk dit vocht aan te vullen.

Ik dacht altijd dat ik gezond bezig was door dagelijks vers sinaasappelsap te drinken. Niet dus! Het blijkt zelfs een dikmaker te zijn. Ik vervang het eerste drankje in de ochtend dus maar voor thee. Ik heb mezelf een theedoos kado gedaan met veel verschillende soorten thee. Iedere keer een ander smaakje. Zo wordt theedrinken leuk.

Eerder dronk ik mijn eerste glas Cola light al rond 11 uur en eindigde hier vlak voor het slapen gaan mee. Nu ga ik voor afwisseling. Veel water, lekkere thee, af en toe Spa rood met wat suikervrije siroop (ahhhhh wat is dat lekker!) en één keer per dag een glas Cola light.

Bloeddruk
Vanmorgen had ik een afspraak bij mijn huisarts voor bloeddrukcontrole. Deze was redelijk, maar nog niet helemaal goed. Ik vertel haar dat ik gestart ben met ketogeen eten.  Zij reageert wild enthousiast en prijst het feit dat ik zo bewust bezig ben met voeding. Ik voel me ineens zo blij en trots. Zij bevestigt dat het zomaar zou kunnen dat ik over een paar maanden mijn dosering van de bloeddruktabletten aan kan passen of zelfs kan stoppen. We maken een afspraak voor over 2 maanden. Nog gemotiveerder dan ik al was, ga ik naar huis

Schildklier
Toevallig moest Marja vandaag naar haar specialist voor de uitslag van het half jaarlijkse bloedonderzoek in verband met haar schilklierproblemen. Ook zij vertelt dat zij met TheNewFood aanpak is begonnen met als doel energie  en verbeterde bloedwaardes. Haar arts vindt dit een prima plan en vertelt haar dat ze hier goede resultaten over hoort. Soms leidt deze aanpak ook tot het verlagen van het slikken van hormonen. Dat is Marja’s grote wens. Luister wel goed naar je lichaam adviseert de arts.

Thuis gekomen eten we samen een verlaat ontbijt in de vorm van een heerlijke smoothie en delen we onze positieve ervaringen. We belonen onszelf met een heerlijke luie thuisdag. De moeheid die we beiden ervaren door de grote verandering van voeding mag er zijn.

Heerlijk
Verder ging het vandaag weer heel goed met de maaltijden. Ik ervaar het als een luxe om te lunchen. En wat was het weer lekker. Fijn dat de startgids ook recepten heeft voor 2 dagen. Daardoor hoef ik vanavond niet te koken. Ook deze 2de dag smaakte de zuurkoolschotel goed en dit is denk ik wel een blijvertje voor de toekomst.

Vanavond verras ik Marja met zelf gemaakte kaascrackers.  Zij vindt ze heerlijk. Wat een uitkomst is dit. Het geeft net even een bite in de avond. Ik voel me zo gelukkig. Het is zo bijzonder dat mijn vrouw dit nieuwe eten met mij aangaat. Samen door dik en dun is voor ons geen loze kreet. Morgen wordt het spannend; dan gaan we naar onze stacaravan en we zullen nu extra moeten nadenken over wat er allemaal mee moet.  

DAG VIJF ZATERDAG

We gaan het weekend naar onze stacaravan in Ommen. Een paar dagen geleden wisten we niet eens of het zou doorgaan vandaag, omdat Marja zich zo slecht voelde. Maar ze voelt zich veel beter en we gaan dus toch nog naar de camping. Yeahhhh.

Voor we weg gaan stap ik nog even snel op de weegschaal: 104,2 kilo. Yessssss min 2,5 kilo! Ik voel me zo geweldig. Dit werkt echt! Gisteren stond ik in de badkamer voor de spiegel en keek ik sinds lange tijd eens kritisch naar mijn lichaam. Hoe heb ik het toch zover kunnen laten komen? Hoe zal ik eruit zal zien als ik straks 20 kg (of misschien wel meer) kwijt ben? Lang genoeg gemijmerd, we moeten weg.

Later in de auto eten we nog even een halve rookworst. Dit voelt als snacken. Mmmmmmmm heerlijk. En…… een makkelijke lunch!

In de caravan 
Rond etenstijd komen we aan. Ook in onze caravan hebben we vorige week al alle “foute” levensmiddelen weggedaan. Ook hier geen verleidingen dus! Althans niet qua eten 😊 We vullen meteen de koelkast met gezonde producten en even later genieten we van de heerlijke maaltijd uit de startgids. De maaltijden die ik tot nu toe bereid heb, waren allemaal lekker en zo klaar. 

Makkelijk
Ik heb nooit geweten dat gezond koken zo makkelijk kan zijn. TheNewFood  heeft al het denkwerk al voor ons gedaan. En lusten we de groente of het vlees of de vis van het menu een keer niet dan kunnen we deze simpel omruilen voor iets anders uit het boek. Het kost natuurlijk wel iets meer moeite omdat alles zelf bereid moet worden, maar…….. het is het zeker waard. En zelfs hier op de camping is het koken geen probleem.

’s Avonds neem ik nog een heerlijke kaascracker met zaden als tussendoortje. Jeetje wat staan er heerlijke tussendoortjes in de startgids. Marja neemt ook nog even een kop bouillon en dan gaan we slapen bij het geluid van de vele vogels die rondom onze caravan leven. 

DAG ZES ZONDAG

Marja staat nu elke dag fit op. Het drinken van bouillon met extra zout in de avond is voor haar echt dé oplossing. We ontbijten deze dag op de camping ieder verschillend. Voor Marja yoghurt met siroop en voor mij gebakken eieren met spek.

Dan is het tijd om het gras te gaan maaien. Terwijl Marja hier mee bezig is, zorg ik dat onze vogels genoeg te eten hebben. Ook zij krijgen verantwoord voer: zaadjes, vet en pinda’s. Daarna is het tijd om te lunchen en dit doen we in het zonnetje en het voelt zo ontzettend luxe. Een restaurant kan ons inziens niet een lekkerder salade serveren dan die wij nu zelf gemaakt hebben. Echt smullen. 

Wandelen

Het is wisselvallig weer, maar we besluiten toch te gaan wandelen in de mooie omgeving van de Lemelerberg. We hebben afgesproken dat we iedere dag samen een wandeling maken. Niet alleen bij onze caravan, maar ook als we thuis zijn. Bewegen is belangrijk, maar dit wandelen is nieuw voor mij. Marja loopt met gemak 20 kilometer en doet dat ook regelmatig als ze er alleen op uit gaat.

Maar ik kom nog niet veel verder dan 5 kilometer. Dit wil ik natuurlijk op gaan bouwen. “Wacht maar Marja, straks loop ik jou eruit” 😊 Van bewegen krijg je trek en niet veel later genieten we weer van een lekkere en gezonde maaltijd. Deze avond heb ik voor het eerst geen tussendoortje nodig. Ik voel me lekker verzadigd. Ik herinner me niet dit ooit eerder te hebben meegemaakt. 

DAG ZEVEN MAANDAG

Het weer is bar en boos en we slapen lekker uit. Als we eindelijk aan eten toe zijn is het eigenlijk al lunchtijd en we besluiten het ontbijt over te slaan. Het leuke van deze nieuwe fase is dat we veel meer tijd nemen om te eten en ervan te genieten. Het is een moment om naar uit te kijken.

Omdat we niet anders kunnen als binnen blijven, maken we samen vast de boodschappenlijst voor week 2. Wauw, wat staan er weer heerlijke recepten in voor de komende week. Die week hebben wij het beiden wel druk, dus het is even afwachten hoe het dan zal gaan. Ook zijn we veel buitenshuis en krijgen we visite. Uiteraard op veilige afstand. 😉 Ik merk dat ik dat wel spannend vind.

Na het eten gaan we naar huis. Voor het zover is halen we altijd de koelkast leeg. Andere keren ging er dan heel veel mee terug naar huis. Maar door de weekmenu’s heb ik dusdanig afgepast ingekocht dat alles, behalve de roomboter en de eieren, schoon op is. 

Thuiskomen

Rond 22 uur zijn we thuis en uitgepakt. We drinken samen nog even wat en nemen de laatste kaascrackers. Marja mist haar wijntje een beetje. “Geen punt hoor”, zegt ze direct, “maar dit is zo’n moment dat ik dat tegenkom”. We hebben wel gelezen dat dat later best eens mogelijk is. Zeker voor haar omdat zij niet af hoeft te vallen. Ikzelf drink nooit wijn of drankjes met alcohol, dus hier heb ik nu eindelijk eens een voordeeltje.

Delen
BLOG 2 We zijn begonnen!

BLOG 2 We zijn begonnen!

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koor-dirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG ÉÉN DINSDAG

Bijna waren we vandaag niet gestart met de weekmenu’s. Dit was toen we onze kasten met “verkeerde” levensmiddelen aan het leegruimen waren. “Zullen we soms eerst alles opmaken voor we gaan beginnen, dit is toch zonde?” vraag ik aan Marja. We overwegen dit zelfs even serieus.

Maar gelukkig beseffen we allebei dat dit niet verstandig is. Het zou dan nog weken kunnen duren voordat we konden beginnen. Terwijl we er NU klaar voor zijn! En dan is daar het moment dat ik op de weegschaal stap om mijn exacte startgewicht te kunnen invullen: 106,7 kilo! 

Een nieuw begin van de dag

Om je eerlijk de waarheid te zeggen, ben ik nogal lui ’s morgens en een uitslaper. Jarenlang ben ik verwend met ontbijt op bed: 2 boterhammen met pindakaas en een glas vers sinaasappelsap. Ik schoof dat vervolgens gedachteloos naar binnen.

Maar nu wil ik zelf aan de slag met mijn nieuwe eten. Symbolisch sta ik op tijd op om zelf die eieren met spek van het menu te bakken. Mij realiserend dat dit de eerste stap is naar een gezonder leven en gewichtsverlies. Het smaakt me goed en de dag kan beginnen.

Alles is wennen…

Lunchen deed ik eigenlijk nooit. Nu is dit een must. Het is even lastig om de tijd te vinden om deze klaar te maken en ook de rust te vinden om het op te eten. Maar de lunch werd uiteindelijk een echt genietmoment met een heerlijke salade met gerookte kip.

Drinken vind ik lastig. Ik dronk tot gisteren namelijk heel veel Cola Light. Er ging minstens 1 grote fles per dag doorheen.  Ik drink nooit koffie,  dus ik haalde mijn cafeïne uit de Cola. Ik mis nu mijn oppeppertje. Dit is dus nog wel een dingetje. Maar…. vanavond mag ik 1 glas Cola!

Ik merk wel dat ik de hele dag bezig ben met wat ik mag en wanneer ik moet eten. Het is ook een beetje jammer dat ik uitgerekend op mijn eerste TheNewFooddag niet echt veel afleiding had. Ik leef daardoor van maaltijd naar maaltijd.

Het eten is lekker en verzadigend

De laatste maaltijd vandaag is courgette spaghetti met tonijn.  Makkelijk  te maken en snel klaar. Ik schrik van de hoeveelheid  die op mijn bord ligt. Is dit alles? Mijn bord is zeker de helft minder gevuld dan ik gewend ben. Ik besluit rustiger te eten en echt te proeven. Het is lekker! En gek genoeg, het vult!

Later op de avond krijg ik toch trek. Gelukkig kan ik een tussendoortje kiezen uit de startgids. Ik neem een gekookt eitje en mijn trek is over. Dag één zit erop en het was een positieve ervaring!

DAG TWEE WOENSDAG

Ik moest vannacht vier keer mijn bed uit om te plassen. Normaal slaap ik de nacht gewoon door. Het kostte me steeds wel weer even tijd om in slaap te vallen. Het levert me natuurlijk wel mooi meer stappen 😊.

Maar dan het ontbijt: wat een heerlijke  chocolademousse staat er op het menu!  Ik miste mijn boterhammen  met pindakaas niet. Omdat ik rond het middaguur niet thuis ben, maak ik vast mijn lunch klaar om mee te nemen. Wonderlijk genoeg heb ik in de middag geen moment honger gevoeld, terwijl ik normaal gesproken ’s middags altijd lekkere trek kreeg en daar ook aan toegaf.

Ik ging dan op zoek in onze kast naar iets lekkers in de vorm van koekjes of chocolade. Als het dan maar bij één koekje of één stukje chocolade had kunnen blijven, was dat misschien niet eens zo erg geweest. Maar ik kon geen maat houden!

Heeft Marja afkickverschijnselen?

Helaas reageert Marja niet zo positief op de verandering. Ze voelt zich niet fit, is trillerig, misselijk en heeft diarree. We denken dat dit komt doordat zij nooit eerder veel vet aan haar maaltijden toevoegde,  laat staan roomboter en room. Het geeft haar een gevoel van stress. We weten dat het erbij kan horen, maar vragen het toch even na via de Facebookpagina.

Het blijkt dat we de verkeerde magnesium gebruiken, van deze soort kun je diarree krijgen! Ook hadden we het advies over zout niet goed gelezen. We gebruikten echt veel te weinig. We halen de juiste producten in huis. De misselijkheid van Marja kan er inderdaad ‘gewoon’ bijhoren begrijpen we, vanwege de overgang naar dit andere eten. We lezen dat vitamine D voor iedereen onmisbaar is en bestellen die gelijk mee.

Ik ben vandaag laat thuis en begin dus direct met koken. Romige spinazie en zalm. Snel klaar en heerlijk. In de avond weer dat trekmoment en een plakje ham gevuld met roomkaas genomen. Heerlijk en het mag!

DAG DRIE DONDERDAG

Ik kan het niet laten om vanmorgen toch al even op de weegschaal te gaan staan. Ik weet het, dit is te vroeg, niet verstandig, maar ik deed het toch. En….. tot mijn grote verbazing is er al 2 kilo af. YEAHHHHHH! In mijn nakie ren ik naar Marja die thuiswerkt. “Mar, je gelooft het niet…” Oeps, ik heb me niet gerealiseerd dat Marja in een online vergadering had kunnen zitten, terwijl ik door het beeld rende.  Gelukkig was dit niet zo. 😅

Deze verloren kilo’s zijn vast vooral vocht, maar het stimuleert wel enorm. Ook weet ik dat mijn gewicht per dag zal schommelen, maar ik was gewoon erg nieuwsgierig. Ik voel ook dat de spanning van mijn maag af is. Of verbeeld ik me dat? Kan dat wel, zo snel? Het geeft me in ieder geval  vertrouwen dat er iets met mijn lichaam gebeurt.

Een onverwachts uitje

De smoothie die Marja al klaar heeft gemaakt, smaakt prima als ontbijt. De dag kan beginnen. Mijn dochter belt of we vandaag wat samen kunnen ondernemen. Ja leuk, zeg ik direct en we spreken voor een uur later af. De paniek slaat toe als ik me bedenk dat ik met de lunch niet thuis zal zijn.

De startgids is mijn redding. Ik maak snel een bakje met tussendoortjes klaar, om mee te nemen als lunch. Niet veel later loop ik heerlijk te wandelen met mijn dochter. We strijken neer op een terrasje. Voorheen bestelde ik dan steevast een stukje taart, maar nu kostte het me geen enkele moeite om dit wel aan mijn dochter aan te bieden, maar het zelf te houden bij een heerlijk glas muntthee. 

Sceptisch

Mijn dochter is sceptisch over keto eten. “Dit houd je niet vol mam”, zegt ze. Zelf is ze bezig met koolhydraatarm. Marja en ik hebben veel gelezen over deze aanpak en wij voelden ons hier het beste bij. We houden het nu bij TheNewFood. Al zullen er altijd anderen zijn die het beter weten.

Mijn meegenomen lunch eet ik na de wandeling in alle rust in de auto op en op de autoradio speelt op dat moment toevallig BIG GIRL van Mika. Is dat toeval? Thuisgekomen voel ik me moe. Ik besluit eraan toe te geven en nestel me met een dekentje op de bank en ga even Netflixen, waarbij ik ook even in slaap val. Dit is iets wat ik normaal niet doe, maar ik laat het gewoon gebeuren.

Zuurkool

Als het tijd is om te gaan koken, voel ik me alweer een stuk energieker en het bereiden van de zuurkoolschotel kost me dan ook geen enkele moeite. Noch Marja, noch ik zijn echt liefhebbers van zuurkool. Maar dit recept wilden we toch een kans geven. En gelukkig maar, want het smaakt ons erg goed.

Marja heeft hier voor de hele verdere avond genoeg aan, maar ik maak later nog een lekkere warme chocolademelk uit het boek. Ik weet niet of ik dit nu nodig heb omdat ik af moet kicken van “vulling” in de avond of van de gewoonte dat ik dit altijd deed? Gelukkig mag het gewoon.

Delen
BLOG 1 Weg ermee!

BLOG 1 Weg ermee!

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koor-dirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

Van maat 38 naar maat 52

Twee jaar geleden beloofde ik mijzelf om nooit meer te beginnen met lijnen. Ik wilde niet meer falen! Vanaf mijn twintigste was ik al aan de lijn. Ik ging van maat 38 naar uiteindelijk maat 52. Natuurlijk schommelde mijn gewicht regelmatig omdat ik mijn leven lang al diëten heb gevolgd. Alle lijnpogingen resulteerden in gewichtsverlies, maar met snel daarna weer nóg meer aankomen. Daar kon ik niet meer mee dealen.

En zo staan we nu voor de grote stap om het anders aan te gaan pakken: we gaan onze eet/leefwijze volledig omgooien.

Nooit meer lijnen

Ik wilde nooit meer lijnen, maar ik wilde wel graag slanker en gezonder zijn. We besloten de  aanpak te gaan volgen van TheNewFood. Omdat we niet in de verleiding willen komen verkeerde voeding te eten, hebben we alle levensmiddelen die in huis waren en niet meer in dit eetpatroon passen, weggedaan. Gelukkig konden we er nog iemand anders blij mee maken, want het was best veel, zoals je kunt zien op de foto hierboven. 

Het was behoorlijk confronterend om dit te doen. Waar heb ik mijn lichaam al die jaren mee gevuld? Geen wonder dat ik al zo lang worstel met overgewicht. De belangrijkste reden om het roer nu zo drastisch om te gooien, is voor mijn vrouw Marja en mij: gezondheid en vitaliteit!

Vanaf nu wil ik eerlijk zijn

Door deze stap komt er veel bij me los. Ik besef nu pas hoe ik mezelf jarenlang voor de gek heb gehouden. Ik vertelde iedereen dat ik geen problemen met mijn gewicht had. Niet fysiek en niet emotioneel. Ik riep altijd: “Dit gewicht past bij mij, ik heb er geen last van;  ik ben nog steeds soepel en het belet me nergens in”. Maar is dat wel zo? Nee, eerlijk gezegd de laatste jaren niet! Pas nu durf ik dat onder ogen te zien. 

De realiteit is, dat ik wel degelijk voelde dat het me ging beperken en mijn spiegelbeeld bevalt me al lang niet meer. Het kostte me veel energie om mezelf geloofwaardig te houden en net te doen alsof het me niet kon schelen. De weegschaal zit nu ruim boven de 100 kilo en ik durf voor het eerst sinds lange tijd binnen te laten dat ik me hier heel ongelukkig bij voel. Ik wil mezelf niet langer voor de gek houden. Het roer moet om!

Op naar een slanker, gezonder en fitter leven

Marja weegt 57 kilo en is mooi slank. Zij heeft nooit overgewicht gekend, maar tobt wel met schildklierproblemen, waarvoor zij al vele jaren medicijnen slikt. Ook lijdt zij aan chronische vermoeidheid.

Zelf heb ik naast mijn overgewicht ook al jaren last van een te hoge bloeddruk, waar ik medicijnen voor slik. Mijn streefgewicht is voorlopig 85 kilo. Zover ben ik nog lang niet en tegen die tijd, kijk ik gewoon hoe ik me voel. Mocht ik me hier goed bij voelen, dan blijf ik zeker deze eetstijl volhouden voor mijn gezondheid. Maar eerst maar eens zo ver zien te komen.

Het gaat echt gebeuren!

Ik weet dat ik nog een lange weg te gaan heb, maar ik heb er alle vertrouwen in dat dit me gaat lukken. Dat ik op deze manier echt zal afvallen. En belangrijker nog: dat ik gezonder en vitaler zal worden. Om anderen en zeker ook mezelf te motiveren, deel ik hier mijn ervaringen. Vandaag gaan we dan echt starten met de weekmenu’s! Marja en ik gaan ervoor. Ieder met ons eigen doel. Ik heb er zin in!

Delen
Deborah (1975) valt 60 kilo af!

Deborah (1975) valt 60 kilo af!

Deborah woog 115 kilo, en met een lengte van 1.60 meter is dat heel veel te zwaar. Ze kreeg haar sokken niet meer aan, had pijn in haar gewrichten en kon niet meer normaal lopen. Gelukkig kwam TheNewFood op haar pad! In april 2021, ruim een jaar na haar start was ze 60 kilo kwijt. Sindsdien eet ze elke dag keto volgens de aanpak van TheNewFood en is ze nog altijd stabiel op gewicht.

Steeds zwaarder en ongezonder

“Jaren geleden besloot ik gezonder te willen worden: ik stopte met roken! Een enorme stap in de goede richting. Helaas begon ik nadat ik gestopt was aan te komen. Iets wat natuurlijk niet de bedoeling was, ik wilde immers gezonder worden, maar het gebeurde gewoon. Iedere keer een beetje, met uiteindelijk 55 kilo extra op de teller.

Niet alleen slopen die extra kilo’s er aan. Ik merkte ook dat ik minder gezond werd. Mijn hartslag was in rust net wat te hoog (zo rond de 90) en mijn bloeddruk was ook een beetje te hoog (145/95). Ik had veel last van stress en slikte anti-depressiva. Ook kreeg ik maagklachten, waar ik medicatie voor ging gebruiken.”

Alles ging steeds moeizamer

“Naast dat ik merkte dat ik steeds meer kwaaltjes kreeg, kwam ik er ook achter dat het gewone dagelijkse leven steeds moeizamer ging. Aankleden, bukken, sokken aantrekken… Ook met werken merkte ik dat ik veel te zwaar was: ik ben rij-instructrice en moet daardoor bijvoorbeeld vaak in en uit de auto stappen. Dat was voor mij vaak een hele klim, helemaal niet prettig. Ook het sporten werd zwaar.

Het is niet zo dat ik maar alles at, ik deed altijd mijn best om mijn eten onder controle te houden. Vetarm eten en veel sporten had maar weinig effect. En ik dacht op een bepaalde manier toch dat het wel meeviel allemaal. Tot ik een video terugzag die was opgenomen tijdens een body combat en zumba les. Ik schrok van hoe ik bewoog en eruitzag. Vreselijk vond ik het, dat was een wake-up call!”

Haar leerling liet zien dat het anders kan

“Een leerling van me kwam altijd fietsend naar de rijlessen, op een gegeven moment kwamen we door haar fietstocht naar de rijlessen toe aan de praat. Ze vertelde zo’n 45 minuten heen en 45 minuten terug te moeten fietsen. Ik was verbaasd: wat actief! Ze vertelde me toen dat ze koolhydraatarm/keto eet, en daardoor veel energie heeft en makkelijk heen en weer kan fietsen.

Ze vertelde dat ze dankzij deze aanpak 40 kilo afgevallen was, zonder honger en met heerlijk eten! Ik was meteen geïnteresseerd en besloot dit ook te gaan doen. Diezelfde dag nog ben ik op zoek gegaan naar TheNewFood en kwam ik via Facebook de combi-aanbieding van de twee startgidsen tegen. Die bestelde ik, en zodra ik ze binnen had ben ik begonnen!”

Direct al heel veel fitter

“In het begin at ik nog wel eens iets wat niet in de startgids stond. Uiteindelijk merkte ik dat dat voor mij niet werkte. Het ging toch allemaal niet zo goed als ik hoopte. Ik besloot toen toch heel strikt de startgids te gaan volgen. Na een paar dagen heel strikt de startgids volgen, kreeg ik toen alsnog last van wat afkickverschijnselen.

Ik kon me herinneren dat ik hier ooit op de Facebook van TheNewFood iets over gelezen had en ging weer op zoek. Daar was het: mineralen aanvullen! Ik ben daar toen direct mee begonnen: mijn afkickverschijnselen verdwenen als sneeuw voor de zon. Ik voelde me ook direct al fitter worden. Vooral dat ik eigenlijk direct al meer energie kreeg verbaasde me enorm!”

Maanden werkeloos thuis door coronamaatregelen

“Door de coronamaatregelen heb ik maanden werkeloos thuisgezeten. Ik mocht geen rijlessen geven en we konden niets doen. Dat gaf veel stress. Vroeger zou ik dan zijn gaan eten en de hele dag tv zitten kijken, maar dat gebeurde nu niet. Je krijgt zoveel eetrust. Ik hield me vast aan de menu’s en bleef actief. Tijdens de lockdown ben ik zelf gestart met vasten, dus minder vaak eten. Dat bevalt me heel erg goed.

Ik eet nu minder vaak op een dag (deelvasten IF), regelmatig zelfs maar één keer dag (OMAD One Meal A Day). Dat boost het afvallen, geeft me nog meer energie en helpt me om, samen met het sporten, nog strakker in mijn vel te komen. Ik ben nu zelfs gestopt met de anti-depressiva, die ik slikte vanwege stressproblemen. Dit andere eten doet zóveel voor je!”

De teller staat op min 60 kilo en alles gaat beter!

“Nu, ruim een jaar later, ben ik 60 kilo kwijt en ben ik ook verlost van mijn lichamelijke kwalen. Mijn hartslag is enorm veel lager geworden. Nu is deze zo rond de 60 in rust, wat normaal is! Ook mijn bloeddruk is weer helemaal gezond. Maagtabletten slik ik ook niet meer, daar kon ik al vrij snel mee stoppen. Nooit heb ik meer last gehad van maagzuur en maagpijn. 

Ik kan nu écht alles weer doen. Veters strikken, de auto in en uit springen… Ik heb geen pijn meer in mijn gewrichten en loop weer recht en als een kieviet. Ik zie er jonger uit en ben fit! Ik sport nog steeds veel. Voor de lol heb ik mezelf nu weer een keer gefilmd tijdens het sporten. Wat een verschil!

Koolhydraatarm/keto eten heeft mijn leven veranderd!

“Ondanks dat ik het spannend vond in het begin, zo anders eten, ben ik enorm blij dat ik dit heb doorgezet. Het heeft mijn leven echt veranderd! Ik voel me zoveel beter, gelukkiger en fitter. Ik wil nooit meer anders. Ik eet nog steeds elke dag uit de boeken en geniet van het heerlijke eten. Natuurlijk heb ik favorieten en met de nieuwe lentespecial heb ik er een favoriet bij: wraps met asperges en zalm. En dat terwijl ik geen vis at!!

Dit wil ik anderen ook graag meegeven: deze manier van eten is niet alleen een manier om makkelijk en zonder honger af te vallen. Het verandert je leven! Wat je doelen ook zijn: ik raad je aan om koolhydraatarm/keto te gaan eten. Houd vol, ook als je even minder resultaat ziet. Je bereikt uiteindelijk zoveel meer dan alleen het afvallen!”

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

OVERZICHT ALLE ARTIKELEN

 Je kunt hier ook zoeken op de site:

Delen
Calorieën tellen en afvallen

Calorieën tellen en afvallen

Dat dacht jij toch ook altijd? Als je wilt afvallen dan móet je calorieën tellen, want daar draait het om? Inmiddels weet je dat daar de sleutel niet zit, toch? Of denk je stiekem dat je toch calorieën moet tellen, ook al doen wij daar niet aan?

Heeft calorieën tellen zin?

Laten we eerlijk zijn: velen van ons zijn lopende calorieëntabellen. Sommige zien zelfs geen eten meer, maar vooral calorieën. Het vreemde is, dat sinds we zo zijn gaan focussen op die calorieën en mager en minder eten (uithongeren dus), we niet massaal slanker zijn geworden. In tegendeel: we werden juist steeds dikker en zieker… Terwijl onze (verre) voorouders zonder al dat tellen wél slank en gezonder waren.

Uithongeren werkt niet

Je lijf tekort doen, minder eten dan je nodig hebt, dat werkt dus niet. Die focus op minder calorieën zorgt er vooral voor dat je lijf zuiniger omgaat met energie. Het zet de kachel lager. Jij krijgt letterlijk minder energie. Je slaapt vaak slechter en je kunt steeds meer gezondheidsklachten krijgen. Helaas gaat die kachel niet meteen weer omhoog als jij weer ‘normaal’ gaat eten. Je lijf kan nog lange tijd in de spaarstand blijven staan en ondertussen slaat het zoveel mogelijk eten op als reserves. Je wordt snel weer dikker. 

Niets doen en toch extra calorieën verbruiken?

Wie wil dat niet? Als je nog erg bezig bent met calorieën (ik hoop aan het einde van dit artikel niet meer) dan moet dat als muziek in je oren klinken. Hoe zit dat? Als je gezond koolhydraatarm/keto gaat eten dan schakelt je lijf over op een vetverbranding.  Dat kost je lijf meer moeite dan koolhydraten verbranden. Je lijf gebruik naar schatting wel 350 calorieën per dag extra, alleen omdat jij anders bent gaan eten!

Minder vetopslag door minder insuline

Nog een voordeel: Om vet op te slaan als reserve is het hormoon insuline nodig. Die maak je vanzelf aan als je koolhydraten eet. Als je net als velen, insulineresistent bent, maak je zelfs heel erg veel insuline aan. Zo word je dikker en dikker… Het grote voordeel van een keto aanpak is dat je vrijwel geen koolhydraten eet, waardoor je vrijwel geen insuline aanmaakt. En zonder insuline kan je lijf lastig reserves opslaan! 

Bovendien zorgt veel insuline ervoor dat je lijf maar heel moeilijk de eigen vetreserves kan gebruiken. Insuline is een opslaghormoon, en geen hormoon wat helpt om vetten vrij te maken uit je opslag (zoals die dikke buik). Ga je gezond keto eten dan maak je heel weinig insuline aan en daardoor kun je ook veel gemakkelijker de eigen vetreserves gebruiken.

De ene calorie is de andere niet 

Wanneer je koolhydraten eet (zoals brood) heb je vaak sneller honger dan na eiwitten en vetten. Dit blijkt ook uit een onderzoek (zie bronnen) onder mensen met overgewicht. De ene groep at eieren voor het ontbijt en de andere groep een broodje. Beide maaltijden bevatten evenveel calorieën. Maar de groep die het eierontbijt at, was veel langer vol en verzadigd en at vanzelf minder met de lunch.

In een ander onderzoek moesten de deelnemers 500 calorieën minder eten dan normaal. Ze aten een week lang vetarm en vervolgens een week koolhydraatarm, met steeds dezelfde lagere hoeveelheid calorieën. Alle deelnemers vielen meer af tijdens de koolhydraatarme week dan tijdens de vetarme week. Terwijl ze dus evenveel calorieën aten. Kortom; het maakt veel uit waar de calorieën vandaan komen!

Verzadiging als geheim wapen 

Wanneer je gezond koolhydraatarm/keto gaat eten voel je je al snel beter verzadigd dan daarvoor. Al na een dag of tien merk je dat je minder trek hebt en geen tussendoortjes meer hoeft. Je krijgt eetrust en hebt niet meer steeds de neiging om te snaaien en veel meer te eten dan je nodig hebt. Het is belangrijk om daarnaar te luisteren. Na een maand of 2 kun je zelfs een maaltijd overslaan, zonder honger.

Ik raad je aan om met gezond koolhydraatarm/keto te starten via de weekmenu’s uit de startgidsen. Dat is de meest eenvoudige en relaxte manier om kennis te maken met deze effectieve aanpak. Je hoeft niets te tellen of te meten. Je eet tot verzadiging.

Stop met calorieën tellen!

Ik snap dat het spannend is en misschien vind je het zelfs eng. Maar neem van mij aan: deze aanpak werkt! Stop met calorieën tellen. Focus op minimaal bewerkte voedingsmiddelen die hoogwaardige eiwitten en ruim natuurlijke vetten bevatten. Zoveel mensen vielen tientallen kilo’s af en verbeterden hun gezondheid, door eenvoudigweg de weekmenu’s en de aanwijzingen uit de startgids te volgen. Je hoeft niets te tellen.

Je hoeft alleen simpelweg vertrouwen te hebben in deze aanpak en in wat je lijf aangeeft. En als je echt moeite hebt om af te vallen, blijf dan weg van calorierijke koolhydraatarme tussendoortjes, met een hoge ‘dooreetfactor’ waar je gemakkelijk te veel van kunt eten, zoals kaas, noten en koolhydraatarme baksels. Focus je liever op voedzame hoofdmaaltijden. 

Wat zeggen andere keto-experts en artsen hierover?

Dokter Eric Westman, die al tientallen jaren aan zijn patiënten een keto aanpak voorschrijft en expert is op dit gebied, geeft het ook aan: ga geen calorieën tellen. Want het is niet zinvol. Kijk naar waar de calorieën vandaan komen. 300 calorieën uit zalm doet heel andere dingen in je lijf dan 300 calorieën uit koek. Als je gezond koolhydraatarm/keto eet én luistert naar je lijf, dan eet je vanzelf niet méér calorieën dan je nodig hebt.

Keto-artsen aan het woord

Nog niet helemaal overtuigd? In onderstaande video beantwoorden keto-artsen/experts de vraag of calorieën tellen zinvol is als je wilt afvallen…

BRONNEN BIJ DIT ARTIKEL

 

Obesity (Silver Spring) 2015: Relationship of insulin dynamics to body composition and resting energy expenditure following weight loss [randomized crossover trial; moderate evidence]

Journal of the American Medical Association 2012: Effects of dietary composition during weight loss maintenance: a controlled feeding study [randomized crossover trial; moderate evidence]

British Medical Journal 2018: Effects of a low carbohydrate diet on energy expenditure during weight loss maintenance: randomized trial [randomized trial; moderate evidence]

Nutrition and Diabetes 2017: Enhanced insulin sensitivity in successful, long-term weight loss maintainers compared with matched controls with no weight loss history

Nutrition & Metabolism 2004: Comparison of energy-restricted very low-carbohydrate and low-fat diets on weight loss and body composition in overweight men and women

Journal of the American College of Nutrition 2005: Short-term effect of eggs on satiety in overweight and obese subjects

European Journal of Clinical Nutrition 2013: Ketosis and appetite-mediating nutrients and hormones after weight loss

PLoS One. 2018: A high carbohydrate, but not fat or protein meal attenuates postprandial ghrelin, PYY and GLP-1 responses in Chinese men

The Lancet 2011: National, regional, and global trends in body-mass index since 1980: systematic analysis of health examination surveys and epidemiological studies with 960 country-years and 9·1 million participants

Journal of the International Society of Sports Nutrition 2004: Is a calorie really a calorie? Metabolic advantage of low-carbohydrate diets 

Applied Physiology, Nutrition & Metabolism 2015: Protein: a nutrient in focus 

The Journal of Nutrition 1994: Atwater and USDA nutrition research and service: a prologue of the past century

Medicine and Science in Sports and Exercise 2015: Examining variations of resting metabolic rate of adults: a public health perspective

Journal of the American Dietetic Association 2006: Best practice methods to apply to measurement of resting metabolic rate in adults: a systematic review. 

OVERZICHT ALLE ARTIKELEN

 Je kunt hier ook zoeken op de site:

Delen
Aspergequiches met zalm of ham

Aspergequiches met zalm of ham

Deze heerlijke quiches zijn supermakkelijk te maken. Je eet ze koud, bijvoorbeeld als lunch en ze zijn handig om mee te nemen. Ook lekker bij een kop soep of met een salade als diner.  Je vult ze met asperges, gekookte eieren en gerookte zalm (zie de TIPS voor meer variatie). Volg je de weekmenu’s? Dan kun je je diner of lunch gerust een keer ruilen voor dit gerecht. Heb je de startgidsen met weekmenu’s nog niet in huis? Maak gebruik van deze aanbieding!

Meer recepten met asperges vind je in de lentespecial, een overzicht van alle gerechten uit dit boek vind je onder dit recept.

DIT HEB JE NODIG VOOR 6 QUICHES (± 1 GRAM KH PER STUK)

200 gram witte asperges, ongekookt (uit pot kan eventueel ook)

2 grote (niet gekookte) eieren 

50 gram crème fraîche

50 gram Grana Padano kaas, geraspt

100 gram gerookte zalm (zie TIP), in repen

2 hardgekookte eieren, grof gehakt

zwarte peper en zout naar smaak

1 el gehakte peterselie (vers of diepvries)

ZO MAAK JE HET

1. Verwarm de oven voor op 180 graden en zet een siliconen bakvorm klaar met 6 muffinvormen (een bakvorm met kleinere muffinvormen kan ook). Heb je geen siliconenbakvorm, vet dan een gewone plaat met muffinvormen goed in met roomboter.

2. Klop in een kom de ongekookte eieren los met de crème fraîche, Grana Padano, peper en zout.

3. Schil de asperges (als dit nog niet is gedaan), breek de uiteinden af en snijd de asperges in stukken van rond een centimeter.

4. Schep de aspergestukjes door het eimengsel, samen met de zalm, de gehakte hardgekookte eieren en de peterselie.

5. Verdeel dit mengsel over de muffinvormen en bak goudbruin en gaar in 35 minuten in het midden van de oven.

6. Haal de bakvorm met de quiches uit de oven en laat een paar minuten afkoelen. Haal ze dan uit de vorm (gewoon ‘eruit kiepen’ of even iets losmaken met een mes) en laat ze ondersteboven verder afkoelen.  

VARIATIE In plaats van gerookte zalm kun je ook voor een lekkere ham kiezen, in plakjes in repen of hamblokjes, garnalen (klein of grote in stukken) of krab uit blik.

VEGETARISCHE VARIANT Vervang de zalm door kleine blokjes blauwe kaas, feta of een andere kaas naar keuze.

 

MEER ASPERGE RECEPTEN VIND JE IN DE LENTESPECIAL, DEZE RECEPTEN VIND JE IN DIT BOEK:

Delen
Bertha (74): na 30 jaar insulinevrij

Bertha (74): na 30 jaar insulinevrij

Bertha (74) heeft al 30 jaar diabetes 2, waarvoor heel veel insuline spuit. De laatste jaren zien haar kinderen haar steeds zieker en depressiever worden. Ze maken zich veel zorgen. Uiteindelijk lukt het schoondochter Saskia om Bertha te overtuigen met de startgids te beginnen. Nog geen acht maanden later zijn haar bloedsuikers bijna weer normaal, is ze van vrijwel alle medicatie af en weer vrolijk, slank en energiek.

Via zoom ging ik met Bertha en Saskia in gesprek.

Bertha werd steeds zieker

Het ging steeds slechter met Bertha, achteraf ziet ze dat zelf ook wel. “Ik kon geen 100 meter meer lopen. Ik werd steeds dikker en met mijn bloeddruk ging het ook slecht, ik zat tegen de 160 aan. Elke avond waren mijn benen pijnlijk en opgezwollen. Ik was zo ontzettend moe en depressief, ik had nergens zin meer in. Ik sliep vrijwel niet meer, hooguit drie uur per nacht. En ik was altijd met eten bezig in mijn hoofd.”

Ze had nergens zin meer in, ook het koken schoot er vaak bij in. “Ik zorgde steeds slechter voor mijzelf. Echt gezond koken deed ik al jaren niet meer. Ik at veel menthos pepermuntjes en altijd koek bij de koffie. Ik had altijd honger en zin in eten. Een uur na m’n brood tussen de middag had ik alweer gierende honger. Dan at ik gerust een halve rol koekjes. Ook ’s nachts ging ik eruit om koekjes te eten en restjes uit de koelkast.”

Ze geloofde niet in ‘anders eten’

Schoondochter Saskia at toen zelf al drie jaar gezond koolhydraatarm/keto en ze wist dat dit Bertha zou kunnen ‘redden’. “Zelf ben ik met deze aanpak 18 kilo afgevallen en dat niet alleen, het heeft mijn leven veranderd. Ik was altijd moe en had altijd buikpijn. Ik voel me nu zo ontzettend veel beter, dat gunde ik Bertha natuurlijk ook. Ik had bij TheNewFood veel gelezen over diabetes en ik heb vaak geprobeerd haar over te halen.”

Maar Bertha wilde niet. Bertha: “Ik vond het onzin. Als dat zou werken waarom deed niet iedereen dat? En daar kwam bij dat mijn internist er niet achter stond, die zei: “Dat red je niet, je hebt suikerziekte en daar kom je nooit van af”. Dus toen dacht ik: dan ga ik het niet doen ook. Het maakte me echt niet zo uit om mijn brood en andere dingen op te geven, maar ik geloofde er gewoon niet in. Ik verklaarde Saskia voor gek.”

De kinderen wilden zo niet verder

Inmiddels maakten de kinderen zich ernstige zorgen. Saskia: “Er moest iets gebeuren! We zijn met z’n allen naar haar toe gegaan, dat was vlak voor onze vakantie. We vonden het lastig om haar alleen te laten, het moest écht anders. En toen eindelijk zag ze in dat het zo niet door kan gaan. Ze zei: Oké Saskia, ik wil het proberen, ik wil net zo eten als jij. Ik heb haar toen mijn startgids uitgeleend, zodat ze kon beginnen.”

Saskia vond het wel spannend omdat zij zelf op vakantie gingen. Hoe zou dat gaan met Bertha? Ze moest het echt alleen doen met de startgids. Maar het ging boven verwachting goed. Bertha was er direct vol voor gegaan en zag ook al meteen resultaat. “Ze stuurde ons steeds appjes met foto’s van haar eten en het resultaat op de weegschaal. Ze was zó blij dat ze eindelijk afviel en al mocht minderen met haar diabetesmedicatie.”

Bertha kreeg weer lol in koken

De afgelopen 12 jaar, sinds haar man is overleden, had Bertha eigenlijk geen plezier meer in koken. Ze maakte zich er altijd makkelijk van af, maar dat veranderde door de startgids. Bertha: “Van ‘aanfladderen in de keuken’ ging ik ineens weer koken. Het was zó lekker allemaal en het werkte, dat motiveert natuurlijk ook. Ik vond het ook fijn dat ik weer iets te doen had, een doel. En ik had eindelijk niet meer de hele dag honger.”

In het verleden had ze al vaak aan de lijn gedaan, ze viel dan heel moeizaam een paar kilo af. “Dit was zo anders dan alle diëten die ik in mijn leven heb geprobeerd. Dan had ik altijd honger. Ik heb ook zoveel komkommers gegeten ik kan geen komkommer meer zien. Ik had ooit een diëtiste die zei: verstop dat lekkers dan op zolder. Ik dacht die is gek, dan ga ik het daar toch halen als ik zin heb?  Steeds weer dat smakeloze magere eten en halvarine… en nu zit ik aan de roomboter en val ik eindelijk af, haha.”

Met de dag gezonder 

De diabetesverpleegkundige heeft Bertha heel goed begeleid in het afbouwen van haar insuline, ondanks het feit dat haar internist er niet achter stond. Bertha slikt nu alleen nog één metformine, dat waren er twee. Haar bloeddruk is weer gezond, haar bloedsuikers gaan steeds vaker richting 5. Ze schommelen nog wel, ze had verwacht dat ze sneller zouden zakken. Maar dat is heel normaal, je lijf moet eerst ‘suikers opruimen’. 

Als je diabetes 2 hebt dan zit je lever en ook andere organen vol met opgeslagen suiker. Die suikers komen vrij als je keto gaat eten en die kunnen je bloedsuikers de eerste tijd weer verhogen. Saskia: “Ik snap precies hoe dat zit en dat is wat we zien bij mijn schoonmoeder. Haar bloedsuikers kunnen nog flink schommelen daardoor, maar langzaam maar zeker dalen ze tot bijna normaal. Het heeft tijd nodig.”

Bertha: “Ik ben hiermee gestart vanwege mijn bloedsuikers, maar inmiddels ben ik ook al 28 kilo afgevallen, ik ging van broekmaat 52 naar maat 42! Mijn Hb is weer goed en mijn bloeddruk is weer gezond. Ik voel me zoveel beter en ben weer veel actiever. Ik doe weer van alles en leef echt weer. Dat motiveert me enorm! Het leuke is dat het eten nog heerlijk is ook.” 

Hoe heeft het zover kunnen komen?

Nu ik toch in gesprek ben met Bertha en Saskia, stel ik ze de vraag die mij altijd bezighoudt: aten ‘we’ heel vroeger anders? Saskia vertelt over het verschil bij haar thuis vroeger en hoe het bij haar schoonouders ging. “Ik was opgevoed met: alleen taart als het echt feest is. Toen ik dertig jaar geleden kennis maakte met mijn schoonouders wist ik niet wat ik meemaakte. Er was elke dag iets lekkers en niet alleen bij de koffie.”

Bertha: “Bij mij thuis was het vroeger geen vetpot, iets lekkers was een luxe. Maar je kreeg het beter en dan kon er meer. En zo is het er ingeslopen. Ik zie dat achteraf wel. Ook hoe ik mijzelf voor de gek hield. Ik was ‘altijd aan de lijn’: op een verjaardag nam ik geen taart, want ik wilde laten zien dat ik het kon. Maar de volgende dag stond ik bij de bakker om taart te kopen. En dan koos ik wel het allerlekkerste taartje.”

De internist

Bertha is deze week bij haar internist geweest voor controle, ze vond het wel spannend. “De laatste keer wilde hij mij nog aan een insulinepomp hebben. Ik weet wel dat ik heel goed bezig ben. Ik ben ook trots op wat ik heb bereikt. Maar toch was ik heel erg bang voor wat hij zou gaan zeggen. Gek is dat eigenlijk. Gewoon omdat hij er niet in geloofde.”

De internist was hoogst verbaast en eigenlijk ook aangenaam verrast dat haar suiker zo goed onder controle is en dat ze zoveel is afgevallen! Hij complimenteerde haar! “Ik denk dat hij er gewoon heel weinig van weet. Ik eet zo ontzettend lekker nu, hoezo zou ik dat niet kunnen volhouden?  Ik heb weer zin in het leven en weer plezier in het koken. Terwijl hiervoor alleen de medicijnen me overeind hielden.”

Samen sterker

Voor Bertha is het heel motiverend om dit samen met Saskia te doen. Maar ook Saskia zelf merkt dat ze het echt leuk vindt. “We sturen elkaar vaak foto’s van gerechten en vertellen elkaar wat we hebben gegeten. Zo van: dit is zo lekker, heb je dit al geprobeerd? En een paar dagen later proberen we dat dan. Zo doe je het toch een beetje samen en dat motiveert mij ook weer. Je krijgt er zelf ook weer veel meer plezier in.”

Saskia weet zeker dat ze nooit meer terug wil: “Ik barst weer van de energie en heb ook niet meer altijd honger. Een paar keer ben ik ’teruggevallen’ en toen had ik direct weer buikpijn en was ik gelijk weer super moe, dat wil ik niet meer. Inmiddels eet ik vaak nog maar twee keer per dag, ik ben vorig jaar gaan trainen voor de halve marathon. Ik ben nog nooit zo snel geweest en dat op een nuchtere maag!”

Blijft Bertha zo eten?

Bertha: “Ik geloofde het eerst niet, maar het is echt zo, het werkt echt. Ik ben zeker van plan om zo door te gaan, ik heb er ook plezier in. Ik wil nog een paar kilo afvallen, maar zo ben ik ook al tevreden. Ik word ook zelfs nog ijdel op mijn oude dag, want ik heb net een afspraak gemaakt om mijn spataderen weg te laten halen. Dat soort dingen vallen extra op als je slanker wordt.

Bertha is blij dat ze haar verhaal heeft kunnen delen: “Ik hoop dat ik met mijn verhaal ook anderen kan motiveren om dit te gaan doen. Ik vind het heel raar dat het niet wordt aangeraden door de artsen en zelfs wordt tegengewerkt. Iedereen zou dit moeten weten.”

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

Delen
Gezond keto tegen migraine

Gezond keto tegen migraine

Gezond koolhydraatarm/keto kan je enorm veel opleveren. Veel gezondheidsproblemen blijken af te nemen of zelfs te verdwijnen. We horen vaak dat mensen met migraine door deze aanpak veel minder vaak aanvallen krijgen en dat de aanvallen minder heftig verlopen. Uiteindelijk verdwijnen de aanvallen zelfs in veel gevallen! Dat is geen wonder of toeval, maar heel logisch als je begrijpt hoe het werkt…

In dit artikel leggen we aan de hand van wetenschappelijk onderzoek uit waarom keto zo goed werkt bij migraine. Ook delen we ervaringen met migraine en keto in de praktijk. Onderaan de pagina vind je tips voor als je migraine hebt en ook wilt starten.

Migraine wordt veroorzaakt door een brandstofprobleem

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat migraine vooral een ‘brandstofprobleem’ in de hersenen is. Onderzoeker en migraine-expert Angela Stanton (PhD) legt het als volgt uit: Mensen met migraine hebben een aangeboren ‘afwijking’ in de hersenen: de hersencellen werken harder (hierdoor kun je gevoeliger zijn voor prikkels als geuren en smaken) en hebben meer brandstof nodig om goed te kunnen werken.

Die extra brandstofbehoefte is eigenlijk het probleem. Koolhydraten kunnen niet goed voorzien in die behoefte aan extra brandstof, zeker niet rond de menstruatie. De hersenen van vrouwen met hormoongerelateerde migraine hebben in die periode juist extra brandstof nodig, maar de hormonen oestrogeen en progesteron houden dat tegen. Er ontstaat een energietekort tekort in de hersenen dat migraine veroorzaakt.

Vaak worden klachten minder als ‘de pil’ wordt gebruikt, omdat de hormonen stabiel blijven. Maar dat is natuurlijk geen ‘natuurlijke oplossing’. Bovendien kunnen aanvallen ook worden uitgelokt door stress en zou je eigenlijk het brandstofprobleem zelf moeten oplossen.

Anders eten als oplossing van migraine

Kun je die hersencellen die zo hard brandstof nodig hebben op een andere manier voeden? Ja, dat kan. Deze hersencellen kunnen zich veel beter voeden met vetten als brandstof. Je moet dan wel zorgen dat je insulinelevels laag blijven. Dat doe je door heel weinig koolhydraten te eten, dus met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. Je eet dan ook veel meer gezonde vetten om je brein mee te voeden.

Met de startgidsen en weekmenu’s is die overstap snel gemaakt. Onderaan de pagina vind je meer informatie over het starten en nog extra tips.

Ervaringen van anderen 

Inmiddels hebben al veel mensen met migraine ervaren dat dit echt werkt. Soms al direct en soms pas na een paar weken of maanden. Een aantal van hen deelt hieronder hun verhaal, om zo ook anderen te helpen. Want een leven zonder migraine, dat gunnen ze iedereen. 

Herdi Oostendorp (47): “Vanaf het moment dat ik met de startgids begon heb ik geen aanval meer gehad!”

“Sinds mijn jeugd heb ik last van migraine. Met de jaren kreeg ik hier steeds weer andere medicijnen voor en dat hielp soms een tijdje en dan begon het weer. Op het laatst slikte ik 2 soorten medicatie plus 4 paracetamol van 500 mg per dag om een beetje de dag door te komen.

In november 2020 was ik bij mij zus en zag ik 2 startgidsen van TheNewFood bij haar staan en het sprak me meteen aan omdat ik altijd te zwaar ben en zo vaak last van gal heb (zelfs na 20 jaar verwijderd). Ik heb direct de boekjes besteld, dinsdag binnen en die woensdag gelijk begonnen. Vanaf dat moment heb ik geen last meer van migraine! Met de neuroloog heb ik rustig alle medicatie afgebouwd en ik ben nu een maand vrij van alles.

In de afgelopen 17 weken ben ik bijna 17 kilo afgevallen, daar ben ik zo blij mee, na jaren alle diëten te hebben geprobeerd en zelfs met een sleeve lukte het me niet om onder de honderd te komen. Maar nu gaat het bijna vanzelf 😊. Ook geen last meer van gal. Inmiddels alle boekjes in huis, dus keuze zat en zo makkelijk te volgen. Dank je wel Matty, ik voel me weer gezond!”

Joyce de Haas (55): “Het enige wat ik jammer vindt, is dat ik hier niet veel eerder aan ben begonnen!”

“Ik heb al sinds mijn zestiende hevige migraine-aanvallen. In de loop van de jaren kwamen de aanvallen steeds vaker en werden ze steeds erger. Mijn leven werd enorm beïnvloed door de migraine. Ik kon nergens meer naar toe zonder medicatie. Ik heb een eigen bedrijf waar ik het erg druk mee heb. En ook mijn sociale leven is erg belangrijk voor me.

Maar ik had altijd die onzekerheid: krijg ik weer een migraine-aanval?! Het was afschuwelijk… De afgelopen vijftien jaar had ik wel 3 migraine-aanvallen per week. En dat met medicatie!  Ik wist nooit wanneer de aanvallen kwamen, dus controleerde ik continu of ik wel voldoende medicatie bij me had.

Ik heb onwijs veel medicatie geprobeerd, maar mijn lijf wende aan alle soorten medicatie. Uiteindelijk heb ik zeven jaar lang een medicijn geslikt waarmee ik redelijk kon functioneren, of nou ja, wat je functioneren noemt… Ik had erg veel last van de bijwerkingen van dit medicijn. Zo kon ik bijvoorbeeld amper de stoel nog uit komen. Ik voelde me écht een wrak al die tijd. En ook dan was het altijd afwachten: wanneer werkt het niet meer? Wanneer ga ik wéér meer aanvallen krijgen?

Ik ben op 2 januari 2020 begonnen met de STARTGIDS, dit was echt mijn laatste hoop. Ik geloofde er eerlijk gezegd niet echt in, maar gelukkig heb ik het een kans gegeven. Ik heb er geen moment spijt van gehad! Ik knapte binnen een week op en werd lichamelijk twintig jaar jonger. Ik heb, sinds ik koolhydraatarm/keto eet volgens de startgids, geen migraineaanvallen meer gehad. Echt: vanaf dag één geen aanvallen meer!

Ik heb een veel scherper en helderder hoofd. Door de migraine voelde ik me altijd ‘zompig’ in mijn hoofd. Ik kon me niet goed concentreren en veel dingen gingen langs me heen, ik nam dan medicatie om me weer scherp te voelen. Nu is dat helemaal anders. Hierdoor kan ik me beter concentreren op mijn werk en zijn sociale contacten ook veel leuker geworden: ik krijg alles weer helder en scherp mee. En ik heb bakken energie, ben inmiddels 18 kilo kwijt en van maat 44 naar maat 38 gegaan.”

Astrid de Groot (49): “Ik voel niets meer in mijn hoofd; heel vreemd, maar ook ongelooflijk lekker!”

“Ik heb al vanaf mijn 16e migraine en ik slikte jarenlang zware medicatie. Jaren geleden ging ik op advies van mijn homeopaat minder suiker en koolhydraten eten, ik had meteen minder last. Maar ik bleef behoefte aan koolhydraten houden en dus mijn eten was een jojo. Migraine kreeg ik er niet echt mee onder controle.

Vorig jaar kreeg mijn man te horen dat hij heel ernstig ziek is. Dat bracht natuurlijk meteen veel stress met zich mee met migraine… niet normaal. Aanvallen van drie dagen lang, met vaak maar één dag zonder aanval ertussen. Niets hielp, injectie zelf zetten ook niet en zelfs niet de nog zwaardere medicatie die ik van de neuroloog kreeg…

Drie maanden geleden ben ik begonnen met de aanpak van TheNewFood. Ik moest vreselijk afkicken en dat ging gepaard met migraine natuurlijk. Maar de aanvallen kwamen steeds minder vaak en werden minder hevig. Sinds een maand heb ik nu een hoofd waar ik niets meer in voel… helemaal niks. En dat is heel vreemd, maar zo ongelooflijk lekker. Al vanaf me 16e voelde ik altijd iets steken, of pijn, of een strakke band om m’n hoofd. Ik voelde altijd wel iets. En nu niets meer!

En ik weet zeker dat het door de nieuwe manier van leven is. Drie weken geleden is mijn vader plotseling overleden, aan corona: dat ook nog, naast de stress die ik al heb door de ziekte van mijn man. Maar ondanks alle stress heb ik nu geen migraine.

Een jaar terug zou ik met zoveel stress uitgeschakeld worden door m’n hoofd. Nu dus niet: ik voel me super goed en sterk!” 

Linda Blommert (34): “Ik heb nog af en toe hoofdpijn, maar dat kan je geen migraine meer noemen!”

“Ik heb 15 jaar ernstige migraine gehad. Ik had altijd 3 dagen migraine bij het begin van mijn menstruatie en soms ook tussendoor. Het begon met lichte hoofdpijn, dat zette door tot flinke pijn achter mijn oog, trok door tot in mijn oor. Ik werd al snel misselijk, soms tot overgeven toe. Meestal hield ik me op de been met veel pijnstillers. Een enkele keer lukte dit niet.

Ik ben een jaar gelden gestart TheNewFood, echt migraine heb ik niet meer, wel af en toe hoofdpijn als aankondiging van de menstruatie. Meestal maar 1 dag en snel onder controle.  Ik ben 15 kilo afgevallen, heb geen maagpijn meer, geen last meer van mijn darmen en ik voel me veel fitter en energieker. Dat merkt iedereen in huis. 

Als ik wel wat meer koolhydraten heb gegeten is dat meestal ook in periodes met meer stress en heb ik wel eens tussendoor hoofdpijn. Maar dat is nu al enkele maanden niet meer aan de orde. Het gaat steeds beter.

De gerechten uit de boekjes zijn echt heerlijk en super eenvoudig te maken, ik kook uit diverse gidsen en mijn absolute favoriet is de Thaise Kippensoep; die is zo lekker! Goed plannen van de maaltijden is voor mij het sleutelwoord, en de boekjes helpen daar enorm bij. En het mooie is: ik heb nooit last van honger!”

Marieke Kootstra (42): “Ik heb geen migraine-aanvallen meer, zelfs niet in deze stressvolle tijd!”

Ik had in mijn pubertijd al last van migraine. Ik linkte dit aan de hormoonhuishouding. Met name een week voor de menstruatie had ik migraine. Naarmate ik ouder werd, was er geen patroon meer dat verband hield met de menstruatie. Te pas en te onpas had ik migraine. Ik merkte wel dat migraine vooral de kop opstak als ik stress had en ongezond ging eten.

Aanvallen duurden zo’n 2 dagen en dienden zich aan door kriebels in het zichtsveld, geen aura want het was geen halve cirkelvorm. Ik heb nooit medicatie van de huisarts gekregen, ik gebruikte ibuprofen 400 met paracetamol. De eerste dag was ik echt gevloerd en lag ik op bed. De 2de dag kon ik wel weer van bed af, maar deed ik rustig aan. M’n hoofd voelde dan heel zwaar. Gaandeweg de 2de dag kon ik wel rustig aan wat doen. Ik ging vaak vanaf de 3de dag weer aan het werk.

Zomer 2020 de beide startgidsen aangeschaft en keto eten opgepakt. Ik heb sindsdien geen migraineaanval meer gehad. Ondanks de rare en soms stressvolle tijd waarin we nu leven. Momenteel ervaar ik veel onrust met mijn opleiding, examen staat voor de deur, veranderingen op het werk en een pittig huishouden. En nog steeds migrainevrij!

Ik ben hier heel blij mee natuurlijk, ook dat ik veel meer energie heb, ondanks mijn CVS. Ik ga deze aanpak zeker volhouden. Ik heb alle boekjes en ik vind ze allemaal super, maar de eenpanspecial en ovenspecial zijn echt mijn favorieten. Ik steek mensen in mijn omgeving ook aan met de boekjes. Ook zij boeken goede resultaten en vinden de boekjes een mooie houvast!”

Jannet Bodewes (54): “Ik heb geen migraineaanval meer gehad en voel me stukken beter!”

“Sinds ik op mijn elfde ongesteld werd, heb ik last van migraine. Heel lang heb ik niet beseft dat het migraine was, omdat ik verhalen had gehoord dat je dan geen licht aan je ogen kon verdragen en dat had ik niet. Ik kreeg bonkende hoofdpijn tot ik er misselijk van werd. Ik had het ook bij drukte en stressvolle situaties, zoals examens en bij extreme temperatuurverschillen.

Na mn laatste zwangerschap 15 jaar geleden, heb ik een tijdje een minipil geslikt, waar de migraine grotendeels mee werd onderdrukt. Ik had op die manier de migraine redelijk onder controle. Van zo’n gemiddeld 20x per jaar, nog zo’n 4 a 5 keer per jaar. Twee jaar terug wilde ik ermee stoppen, maar na drie dagen meteen een dikke migraine-aanval, dus weer begonnen.

Vorig jaar ben ik begonnen met keto en ik ben in 9 maanden 31 kilo overgewicht kwijtgeraakt. Mijn energielevel ging met sprongen vooruit. Na die negen maanden besloot ik opnieuw die pil te laten staan, om te kijken wat er zou gebeuren. We zijn nu 3,5 maand verder en ik heb nog geen migraine-aanval weer gehad. ik voel me echt stukken beter!

Ik ga zeker door met koolhydraatarm/keto. Met de boekjes van TheNewFood is dat super makkelijk, we eten elke dag heerlijk. De startgidsen zijn ook echt een aanrader; alles helemaal kant-en-klaar staat aangegeven; de weekmenu’s en de gerechten. Het is allemaal heel gemakkelijk en je hoeft zelf niets uit te rekenen of uit te zoeken, dat is geweldig! En het werkt dus echt!”

Een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak is dus veel meer dan een afvaldieet!

Een gezond koolhydraatarme/keto aanpak is niet ‘het zoveelste dieet’.  Het is een puur gezonde manier van eten die past bij ons lijf. Een aanpak die veel schade kan herstellen die is ontstaan door het eten van te veel koolhydraten, als je lijf daar niet mee om kan gaan. Wanneer je insulineresistent bent, zoals mensen met migraine, dan is dit dé aanpak om ervoor te zorgen dat je lijf weer tot rust komt.

Opvallend is dat veel mensen vertellen dat zodra ze een keer ’terugvallen’ en weer meer koolhydraten eten, dat direct de klachten terugkomen. Dat komt omdat je lijf dan direct weer van koolhydraten gebruik gaat maken als brandstof, en daarmee kun je je hersencellen minder goed voeden, zéker als je insulineresistent bent.

Wil jij jezelf ook gezonder eten? 

Je kunt direct starten met deze aanpak. Je hebt er alleen maar bij te winnen! Net als al die anderen. Beginnen is eenvoudig, je hoeft niets uit te zoeken of te berekenen. Volg simpelweg de effectieve weekmenu’s uit de STARTGIDSEN. Je leert op deze manier vanzelf hoe je een koolhydraatarme/keto menu samen kunt stellen. Je vindt de STARTGIDSEN hier. Meer heb je niet nodig om aan de slag te gaan. 

Let op: ‘gewoon koolhydraatarm’ werkt niet voldoende

Alle mensen die op deze pagina aan het woord kwamen, en die nu vrijwel klachten vrij zijn, eten STRIKT koolhydraatarm/keto, volgens de aanpak van de startgidsen. Dat is iets anders dan ‘wat minder koolhydraten eten’ of gewoon koolhydraatarm of koolhydraatbeperkt.

Dit werkt alleen optimaal met strikt koolhydraatarm/keto met maximaal 25 gram koolhydraten per dag en méér gezonde vetten. Je lichaam schakelt dan over op een vetverbranding. De minimale hoeveelheid koolhydraten die je dan nog wel eet, geven vaak geen klachten. 

Extra tips van dr. Stanton 

Dr. Angela Stanton, een Amerikaanse arts en wetenschapper die zelf ook migraine had en hier veel onderzoek naar heeft gedaan, adviseert een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak bij migraine. Ze heeft een paar extra tips voor als je start met deze aanpak bij migraine. 

1. Neem meer zout!!
Doordat de hersencellen van mensen met migraine actiever zijn, hebben de hersencellen ook meer zout nodig. Heb je migraine en ga je koolhydraatarm/keto eten? Neem dan een extra halve theelepel zout meer dan wij normaal adviseren, in ons mineralenadvies.

2. Vasten is mogelijk niet zo geschikt
Mensen met migraine moeten voorzichtiger zijn met (deel)vasten. Vasten kan migraine-aanvallen veroorzaken. Wil je toch starten met vasten? Bouw dit dan langzaam op en hou goed in de gaten of je meer migraineaanvallen krijgt. 

3. Magnesium misschien niet voor de nacht nemen
Last van slapeloosheid en nachtmerries? De hersenen van mensen met migraine zijn gevoeliger. Hierdoor kunnen zij heftig reageren op magnesium voor de nacht.  Je kunt het best magnesium bij de maaltijd nemen. Heb je last van nachtelijke krampen? Neem dan 2 capsules magnesium bij de laatste maaltijd en denk aan je zout!

4. Houd zoetstoffen in de gaten
Bij veel mensen met migraine kunnen (sommige) zoetstoffen aanvallen uitlokken. Het is beter om zoetstoffen de eerste 8 weken te laten staan, zodat je lijf goed kan wennen aan de vetverbranding. Daarna kun je kijken of je lijf reageert op deze zoetstoffen door dit af en toe in je menu toe te voegen en te kijken of je hierdoor migraine-aanvallen krijgt. 

Merk je na een half jaar nog geen verschil?

Het kan een heel enkele keer lang duren voor echt veel verbetering optreedt. Merk je na een half jaar nog vrijwel geen verbetering? Mogelijk speelt er dan meer mee, wat de migraine veroorzaakt.  Dan raden wij je aan om minimaal 6 weken het eliminatie/provocatiedieet te volgen. Hoe je dat doet lees je bij de vragen onderaan op deze paginaMaar begin dus altijd eerst gewoon met keto eten volgens de startgids, vaak is dat al voldoende om de migraine te stoppen. Heb je hier vragen over? Stel ze via een Facebook bericht!

 

BRONNEN BIJ DIT ARTIKEL

Bhoi, S. K., Kalita, J., & Misra, U. K. (2012). Metabolic syndrome and insulin resistance in migraine. The Journal of Headache and Pain, 13(4), 321–326. https://doi.org/10.1007/s10194-012-0416-y

Gur-Ozmen, S., & Karahan-Ozcan, R. (2019). Factors Associated with Insulin Resistance in Women with Migraine: A Cross-Sectional Study. Pain Medicine, 20(10), 2043–2050. https://doi.org/10.1093/pm/pnz055

Siva, Z. O. ş., Uluduz, D., Keskin, F. E., Erenler, F., Balcı, H., Uygunoğlu, U. ğ., … Siva, A. (2017). Determinants of glucose metabolism and the role of NPY in the progression of insulin resistance in chronic migraine. Cephalalgia, 38(11), 1773–1781. https://doi.org/10.1177/0333102417748928

Fava, A., Pirritano, D., Consoli, D., Plastino, M., Casalinuovo, F., Cristofaro, S., … Bosco, D. (2013). Chronic migraine in women is associated with insulin resistance: a cross-sectional study. European Journal of Neurology, 21(2), 267–272. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24238370/ 

Rainero, I., Govone, F., Gai, A., Vacca, A., & Rubino, E. (2018). Is Migraine Primarily a Metaboloendocrine Disorder? Current Pain and Headache Reports, 22(5), 240–250. https://doi.org/10.1007/s11916-018-0691-7

Wang, X., Li, X., Diao, Y. B., Meng, S. H., Xing, Y. H., Zhou, H. B., … Zhao, Y. S. (2017). Are Glucose and Insulin Metabolism and Diabetes Associated with Migraine? A Community-Based, Case-Control Study. Journal of Oral & Facial Pain and Headache, 31(3), 240–250. https://doi.org/10.11607/ofph.1843

Bongiovanni, D., Benedetto, C., Corvisieri, S., Del Favero, C., Orlandi, F., Allais, G., … Fadda, M. (2021). Effectiveness of ketogenic diet in treatment of patients with refractory chronic migraine. Neurological Sciences. https://doi.org/10.1007/s10072-021-05078-5

Di Lorenzo, C., Coppola, G., Bracaglia, M., Di Lenola, D., Sirianni, G., Rossi, P., … Pierelli, F. (2019). A ketogenic diet normalizes interictal cortical but not subcortical responsivity in migraineurs. BMC Neurology, 19(1), 136. https://doi.org/10.1186/s12883-019-1351-1

Di Lorenzo, C., Coppola, G., Sirianni, G., Di Lorenzo, G., Bracaglia, M., Di Lenola, D., … Pierelli, F. (2014). Migraine improvement during short lasting ketogenesis: a proof-of-concept study. European Journal of Neurology, 22(1), 170–177. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25156013/ 

Di Lorenzo, C., Pinto, A., Ienca, R., Coppola, G., Sirianni, G., Di Lorenzo, G., … Pierelli, F. (2019). A Randomized Double-Blind, Cross-Over Trial of very Low-Calorie Diet in Overweight Migraine Patients: A Possible Role for Ketones? Nutrients, 11(8), 1742. https://doi.org/10.3390/nu11081742

https://stantonmigraineprotocol.org/

Fighting Migraine Epidemic, complete guide how to treat & prevent migraines without medications – Angela A Stanton, Ph.D.

Aanvulling:

UIT HET BOEK VAN ANGELA A STANTON (PhD)

Hormoongerelateerde migraine –> vrouwelijke geslachtshormonen oestrogeen en progesteron maken óók gebruik van insuline als transporter, net als glucose. Oestrogeen en progesteron binden sterker aan insuline dan glucose. Als er veel oestrogeen of progesteron aanwezig is, zal er daarom geen insuline meer beschikbaar zijn voor transport van glucose.

Bij mensen met migraine is er een aangeboren ‘afwijking’ in de hersenen: de hersencellen werken harder (hierdoor ben je bijvoorbeeld gevoeliger voor prikkels als geuren en smaken), hierdoor hebben ze meer brandstof nodig om goed te kunnen werken. Ook is er meer voltage (actiepotentiaal in de neuronen/hersencellen) nodig tijdens de menstruatie. Er ontstaat sneller energietekort –> stress –> migraine.

Daarnaast: tijdens hormoonschommelingen gedurende de cyclus (normale hormoonschommelingen!!) kan je migraineaanvallen krijgen, bijvoorbeeld als er ineens meer progesteron/oestrogeen aangemaakt wordt en dit insuline bezet houdt: er is te weinig brandstof beschikbaar voor de hersencellen.

Tijdens de cyclus wisselen de hoeveelheden progesteron en oestrogeen, waar het lijf normaal gesproken goed mee om kan gaan en wat niet direct leidt tot migraine. Bij oestrogeendominantie en progesterondominantie kan migraine wel veroorzaakt worden door hormonen: er is teveel hormoon aanwezig, waardoor er te weinig insuline aanwezig is om de hersencellen nog van brandstof te kunnen voorzien.

Hersencellen kunnen zich ook heel goed voeden met vetten als brandstof, waardoor je geen gebruik hoeft te maken van insuline en daardoor geen energietekort krijgt tijdens je cyclus en de hormoonschommelingen.

Vaak worden klachten minder als je anticonceptiepil gaat gebruiken, omdat je dan minder hormoonschommelingen hebt (hormonen worden stabiel gehouden). Het is echter veel beter om koolhydraatarm/keto te gaan eten en voldoende zout te gebruiken om de hersencellen goed te laten werken.

 

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Waarheid over kanker

Waarheid over kanker

De waarheid over kanker 

Uit recente onderzoeken blijkt dat verkeerd eten (koolhydraatrijk en vetarm bij insulineresistentie) en overgewicht bijna even schadelijk zijn als roken. Dit in tegenstelling tot allerlei andere aannames (rood vlees, te weinig vezels, etc), waarvoor geen enkel ‘hard bewijs’ te vinden is, aldus dokter Jason Fung. Dokter Jason Fung is een vooraanstaand nefroloog en expert op het gebied van oorzaak/gevolg van insulineresistentie. 

Onderstaand artikel is gebaseerd op deze presentatie van dokter Fung. Bronnen staan onderaan het artikel genoemd.

Verkeerd eten en overgewicht bijna even gevaarlijk als roken

Wat is de belangrijkste oorzaak van kanker volgens jou? Grote kans dat de écht belangrijkste oorzaak anders is dan jij altijd hebt gedacht. Volgens dokter Fung blijkt uit onderzoeken dat verkeerd eten/overgewicht en roken het meeste risico geven op overlijden door kanker.  Ook de genen (‘aanleg’) spelen een minder grote rol dan we altijd hebben gedacht. Zoals je kunt zien in onderstaande tabel staan roken en overgewicht/verkeerd eten als aanwijsbare oorzaken van overlijden door kanker, ruim bovenaan!

We wijzen vaak de verkeerde schuldige aan

Toch hoor je weinig over overgewicht en de verkeerde voeding als oorzaak van kanker. Vaak krijgen bijvoorbeeld rood vlees, verzadigd vet en te weinig vezels de schuld, maar die blijken niet écht een rol te spelen bij het ontstaan van kanker. Dit is uitgebreid vele malen onderzocht! Ook de hoeveelheid vezels lijken geen belangrijke rol te spelen bij het risico op kanker.

Volgens dokter Fung zouden we veel meer moeten kijken naar de ideale omstandigheden voor kanker om te groeien dan naar vetten, vlees, toevoegingen (E-nummers) en bijvoorbeeld (te weinig) vezels te wijzen.

Kanker groeit onder ideale omstandigheden

Dokter Jason Fung maakt de vergelijking met een zaadje waar een bloem uit moet groeien, de omgeving moet optimaal zijn, de omstandigheden ideaal. Dus de bodem waar je het zaadje in stopt, moet alles bevatten wat het nodig heeft, om het zaadje goed uit te laten groeien tot een bloem. Bij kankercellen werkt dit precies zo: als de grond (de omgeving in je lijf) niet goed genoeg is, zal kanker niet kunnen groeien.  

Uit recente onderzoeken blijkt volgens Fung dat de omgeving (dus de ‘bodem’ in je lijf) wel voor 60% het risico op de groei van kanker bepaalt. Dit geldt voor vrijwel alle kankersoorten, ook voor maagkanker, darmkanker, longkanker, borstkanker, eierstokkanker en leukemie. 

Wat zijn ideale omstandigheden voor kankercellen?

Kankercellen kunnen niet groeien en leven zonder suikers (koolhydraten), ze hebben dit nodig als brandstof. Ze doen het dus goed in een omgeving met veel suiker én waar veel insuline aanwezig is. Want om die suikers op te kunnen nemen, maken ook kankercellen gebruik van insuline. Kankercellen hebben meer en betere ‘insulinepoortjes’ om suikers uit het bloed te halen dan gezonde cellen.

Waarom was er vroeger veel minder kanker?

Heel vroeger aten we maar weinig koolhydraten en veel meer gezonde, natuurlijke vetten, legt Fung uit. Het menu wat past bij ons lijf, waar ons systeem voor is gemaakt. Dat veranderde allemaal in één klap in de jaren ’70 van de vorige eeuw. Mensen moesten van de overheid ineens vetarm en koolhydraatrijk gaan eten. Dat zou gezonder zijn. Fabrieken gingen natuurlijk vet uit voedsel halen en er suiker aan toevoegen.

Helaas is dat helemaal verkeerd uitgepakt. Sinds die tijd is er een enorme toename te zien van overgewicht en ziekte. Mensen werden dikker  nadat ze meer koolhydraten en minder vet gingen eten. Er een heuse ‘obesitas-epidemie’ gaande. En helaas komt er sinds die grote verandering in de jaren ’70 ook steeds meer kanker voor. De verandering van voeding heeft dus gezorgd voor een toename van overgewicht en kanker.

Insulineresistentie is de sleutel

Wanneer je veel meer koolhydraten gaat eten dan waar je lijf voor is gemaakt, dan krijgt je lijf problemen met het verwerken van al die koolhydraten. We noemen dat ‘insulineresistentie’.  Het gevolg is dat koolhydraten niet goed meer kunnen worden opgenomen als brandstof, maar al snel worden opgeslagen als vetten in onze gretige vetcellen. Maar niet alleen vetcellen smullen van koolhydraten, ook kankercellen!

Bij mensen met diabetes 2 zijn de gevolgen van insulineresistentie volgens dokter Fung erg goed te zien. Mensen met diabetes type 2 hebben een bewezen groter risico op het krijgen van (alle soorten) kanker én het overlijden aan kanker. Dat komt omdat mensen met diabetes type 2 structureel hogere bloedsuikers en teveel insuline in hun bloed hebben, waardoor de kankercellen zich erg goed kunnen voeden met suikers.

Wees kankercellen te slim af!

Kankercellen lijken dus minder insulineresistent te zijn dan gezonde cellen en lijken dus beter en effectiever suikers op te kunnen nemen. Maar wat kankercellen niet kunnen (en gezonde cellen wel!!) is leven en groeien van vetten als brandstof. Gezonde cellen kunnen wel gebruik maken van vet als brandstof en hebben geen suikers nodig om in leven te blijven of te groeien. 

De oplossing voor het grote probleem van het nog steeds toenemende aantal kankergevallen én van toegenomen overgewicht, is volgens dokter Fung eigenlijk heel eenvoudige: stap over op een brandstof waar kanker niets aan heeft en waar je vetcellen niet blij van worden. Stap over op een puur gezonde koolhydraatarme/keto aanpak met veel minder koolhydraten en veel meer gezonde vetten als brandstof! 

Gezond koolhydraatarm/keto eten 

Wil jij jezelf ook weer slanker eten en het risico op kanker laten afnemen? Je kunt heel eenvoudige en effectief starten door de weekmenu’s te volgen uit de STARTGIDSEN. Hierin vind je alle informatie die je nodig hebt inclusief acht simpele haalbare weekmenu’s. Wil je liever zelf aan de slag zonder boeken te kopen? Hier kun je zien hoe je een gezond koolhydraatarm/keto menu samenstelt 

Meer weten?

Dr. Jason Fung heeft een boek geschreven, the cancer code, waarin nog veel meer informatie te vinden is. Dit boek vind je hier: https://www.bol.com/nl/f/the-cancer-code/9200000130196715/

Niet alleen dr. Jason Fung, maar ook oncoloog dr. Lemanne sprak hier twee jaar geleden over bij het grootste keto congres. Zij adviseert koolhydraatarm/keto binnen de behandeling van kanker. Haar presentatie is hier te zien: https://www.youtube.com/watch?v=1tteYZfMat4  

Verder lezen over kanker op de site

Nieuwe inzichten over kanker: https://thenewfood.nl/boek-kankervrij-nieuwe-inzichten
Koolhydraatarm/keto effectief bij borstkanker https://thenewfood.nl/koolhydraatarm-keto-effectief-bij-borstkanker/
Onderzoek: kanker voedt zich met suiker https://thenewfood.nl/kanker-voedt-zich-met-suiker/

 

BRONNEN BIJ DIT ARTIKEL
  • Schatzkin, A., Lanza, E., Corle, D., Lance, P., Iber, F., Caan, B., … Slattery, M. (2000). Lack of Effect of a Low-Fat, High-Fiber Diet on the Recurrence of Colorectal Adenomas. New England Journal of Medicine, 342(16), 1149–1155. https://doi.org/10.1056/nejm200004203421601 
  • Lack of Effect of a High-Fiber Cereal Supplement on the Recurrence of Colorectal Adenomas. (2000). New England Journal of Medicine, 343(13), 980. https://doi.org/10.1056/nejm200009283431321
  • Song, M., Fung, T. T., Hu, F. B., Willett, W. C., Longo, V. D., Chan, A. T., & Giovannucci, E. L. (2016). Association of Animal and Plant Protein Intake With All-Cause and Cause-Specific Mortality. JAMA Internal Medicine, 176(10), 1453. https://doi.org/10.1001/jamainternmed.2016.4182
  • Low-Fat Dietary Pattern and Risk of Invasive Breast Cancer: The Womenʼs Health Initiative Randomized Controlled Dietary Modification Trial. (2006). Obstetrics & Gynecology, 107(5), 1164. https://doi.org/10.1097/01.aog.0000209482.30180.e4
  • Barkin, J. S. (2008). Low-Fat Dietary Pattern and Risk of Colorectal Cancer: The Women’s Health Initiative Randomized Controlled Dietary Modification Trial. Yearbook of Medicine, 2008, 469–470. https://doi.org/10.1016/s0084-3873(08)79045-x
  • Ambrosone, C. B., Zirpoli, G. R., Hutson, A. D., McCann, W. E., McCann, S. E., Barlow, W. E., … Albain, K. S. (2020). Dietary Supplement Use During Chemotherapy and Survival Outcomes of Patients With Breast Cancer Enrolled in a Cooperative Group Clinical Trial (SWOG S0221). Journal of Clinical Oncology, 38(8), 804–814. https://doi.org/10.1200/jco.19.01203
  • Loehrer, P. J. (2006). Vitamin E in the Primary Prevention of Cardiovascular Disease and Cancer: The Women’s Health Study: A Randomized Controlled Trial. Yearbook of Medicine, 2006, 167–170. https://doi.org/10.1016/s0084-3873(08)70418-8
  • Ebbing, M. (2009). Cancer Incidence and Mortality After Treatment With Folic Acid and Vitamin B12. JAMA, 302(19), 2119. https://doi.org/10.1001/jama.2009.1622
  • Esposito, K., Chiodini, P., Colao, A., Lenzi, A., & Giugliano, D. (2012). Metabolic Syndrome and Risk of Cancer: A systematic review and meta-analysis. Diabetes Care, 35(11), 2402–2411. https://doi.org/10.2337/dc12-0336
  • Gallagher, E. J., & LeRoith, D. (2020). Hyperinsulinaemia in cancer. Nature Reviews Cancer, 20(11), 629–644. https://doi.org/10.1038/s41568-020-0295-5
  • Hsu, I. R., Kim, S. P., Kabir, M., & Bergman, R. N. (2007). Metabolic syndrome, hyperinsulinemia, and cancer. The American Journal of Clinical Nutrition, 86(3), 867S-871S. https://doi.org/10.1093/ajcn/86.3.867s
  • Lee, B., Oh, S.-W., & Myung, S.-K. (2015). Efficacy of Vitamin C Supplements in Prevention of Cancer: A Meta-Analysis of Randomized Controlled Trials. Korean Journal of Family Medicine, 36(6), 278. https://doi.org/10.4082/kjfm.2015.36.6.278 

Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt mensen, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. 

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Samen 68 kwijt en weer gezond

Samen 68 kwijt en weer gezond

Sandra (46) en haar man Marco (53) waren al jaren te zwaar. Sandra had ook veel pijn door lipoedeem en brandend maagzuur. Ze sliep vrijwel niet meer door haar slaapapneu. Ook haar man had veel gezondheidsproblemen. Ze waren bang dat ze zo samen niet oud zouden worden. Dan ontdekken ze TheNewFood. En dat heeft hun leven volkomen veranderd! Sandra vertelt hun verhaal…

Sandra: “Ik ben 1.50 lang en had met 86 kilo flink wat overgewicht. Ook had ik gezondheidsklachten; vanwege slaapapneu had ik elke nacht wel 31 ademstops per uur. Daarbij had ik enorm veel pijn in mijn benen door mijn lipoedeem. En erg veel last van brandend maagzuur. Daar slikte ik dan remmers voor. Ik voelde me absoluut niet goed en ook mijn ouders maakten zich ernstig zorgen om mijn gewicht, vooral mijn moeder.

Ik viel soms wel af, maar kwam telkens dubbel weer aan

De rest van de familie was ook bezorgd. Het heeft al met al jaren geduurd voor ik echt aan de slag ging ermee, omdat ik niet wist hoe ik moest beginnen. Ik had heel weinig zelfvertrouwen. Een aantal keren heb ik Sonja Bakker gedaan en daar viel ik wel wat van af, maar ik kwam telkens het dubbele weer aan; ik had last van het jojo-effect, en dat is juist heel slecht voor mijn lipoedeem. Dus dat was het absoluut niet voor mij.

Ik had allerlei boeken, ook over koolhydraatarm eten, maar die bleven in de kast liggen omdat ik het allemaal veel te onduidelijk vond. Er stonden ook geen weekmenu’s in waardoor ik het allemaal zelf uit moest zoeken. De één is daar misschien heel handig in, maar ik vond het te omslachtig, te moeilijk. Uiteindelijk kwam in oktober 2020 het moment dat ik op mijn zwaarst was. Ik zat helemaal niet meer lekker in mijn vel.

Zo zouden we samen niet oud worden

Ik had maat 44/46 en ik woog 86 kilo, bij een lengte van 1.50 meter. Ik sliep niet door de slaapapneu en had vreselijk veel pijn in mijn benen. Dat kon zo echt niet langer. Ook mijn man had gezondheidsklachten – onder meer een zeer pijnlijk hielspoor en nierstenen. En daarnaast had hij ook flink wat overgewicht: hij was bang dat hij een hartaanval zou krijgen als hij zo doorging. We waren bang elkaar te verliezen.

Eindelijk een aanpak die werkt!

Gelukkig ontdekte ik jullie boeken met die handige weekmenu’s; dat heeft mijn leven volledig veranderd. Ineens viel alles op zijn plek, werd het allemaal duidelijk en overzichtelijk. Ik ben onmiddellijk met de startgids begonnen en het ging vanaf het eerste moment als een speer! Ik viel eindelijk af, voelde me per dag beter en mijn gezondheid ging met sprongen vooruit.

Ik had eigenlijk geen enkele heimwee naar het vorige eten. Het was ook zo fijn om vragen via Messenger van de Facebookpagina van TheNewFood te kunnen stellen, ik voelde me enorm gesteund. En onduidelijkheden werden zo direct opgelost. Moeilijke momenten zijn er eigenlijk niet, omdat we met de dagmenu’s nog ruimte hebben voor wat kleine “snacks” uit de lijst, zodat je toch voldaan bent.

28 kilo afgevallen

Ik weeg nu 58 kilo – dat is 28 kilo minder dus – en ik draag nu broekmaat 36. Ik had nooit durven dromen dat ik weer in die maat zou komen, vooral met de lipoedeem niet. Het is een wonder op zich. Ze zeggen vaak bij lipoedeem dat als je afvalt er niks afgaat van je benen, maar mijn benen zijn juist veel dunner geworden met deze manier van eten.

Mijn maagzuurklachten verdwenen als sneeuw voor de zon, ik heb nooit meer maagzuurremmers geslikt. En mijn slaapapneu? Nou dat moet wel een stuk minder geworden zijn, want mijn man hoort me niet meer snurken!

Ik voel dat ik er weer mag zijn en soms geloof ik niet dat het me zo goed gelukt is. Mijn pijnklachten zijn zo goed als weg en ik loop veel makkelijker nu. Veel minder omvang en ik zat al in stadium 2 met mijn lipoedeem! 

Marco is 40 kilo kwijt

Ik ben samen met mijn man Marco gestart. Hij woog 124 kilo en droeg maat XXXL. Hij is nu 40 kilo afgevallen; hij is er ook heel gelukkig mee. En van zijn hielspoor en nierstenen heeft hij geen last meer gehad. Dus die is al net zo enthousiast als ik. We zijn 25 jaar samen en gaan heerlijk gezond verder op deze manier!

Mijn familie is ook heel trots op ons. Mijn vader zei: “Je moeder en ik komen alleen maar aan en jullie vallen af. Mag ik bij jullie komen wonen, dat je voor mij kookt?”

Nooit meer terug naar ‘normaal’

Deze verandering van leven bevalt ons echt enorm en dit blijven we ook zo doen. We gaan nooit meer terug naar ‘normaal’ eten. Ondertussen genieten we samen van de verrukkelijke gerechten uit de specials: vooral de salade Vitello tonato uit zomerspecial, de soepen uit de soepspecial, de tosti uit startgids 2 en nog veel meer: gewoon teveel om op te noemen, zo lekker allemaal. Onze zoon van 17 eet ’s avonds vaak met ons mee.

Ik voel dat ik er weer mag zijn!

Ik krijg zoveel complimenten. Het klinkt misschien gek maar ik heb mezelf een heel lange tijd niet mooi gevonden en was altijd onzeker over mijn uiterlijk; ik was ook niet tevreden over mijn lichaam. Nu voel ik me weer mooi en het zelfvertrouwen komt helemaal terug. Ik kan het soms gewoon nog niet geloven dat er in een half jaar zoveel is veranderd. Ik ben zo blij dat ik TheNewFood heb ontmoet!”

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

Delen
Onbehandelbare eczeem verdwijnt

Onbehandelbare eczeem verdwijnt

Petra (1975) heeft al ruim 20 jaar last van eczeem, waarvoor ze bij verschillende specialisten werd behandeld. Maar niets hielp echt of blijvend. Dan krijgt ze de tip dat voeding mogelijk de oorzaak is en na een omweg gaat ze aan de slag met TheNewFood. Al direct merkt ze verbetering en na een half jaar is haar eczeem helemaal weg. Petra voelt zich nu vele malen beter en is ook nog eens flink afgevallen.

Al ruim 20 jaar eczeem in haar handen

“Inmiddels heb ik al ruim 20 jaar last van eczeem, vooral in mijn handpalmen, maar ook op mijn benen, hoofd, liezen, oren en voeten. Eigenlijk een beetje verspreid over het lichaam. In die 20 jaar heb ik natuurlijk ook meerdere allergologen en dermatologen gezien. Ik heb allerlei zalfjes en tabletten gehad van zowel allergologen als dermatologen uit verschillende ziekenhuizen.

Ook waren er zalfjes bij die oorspronkelijk niet tegen eczeem bedoeld zijn maar de dermatoloog had geen zalfjes meer die ik nog niet geprobeerd had. Dus werd ik een soort proefkonijn.”

Gips tegen het krabben

“Twee jaar geleden was de eczeem weer dusdanig ontstoken dat ik toch maar weer een dermatoloog geraadpleegd heb. De standaard allergietesten wezen niet op een allergie dus werd daar ook weer niet verder naar gezocht. Als laatste redmiddel werd ik met mijn linkerhand tien weken in het gips gezet zodat ik niet zou krabben. Hierdoor werd uiteraard de eczeem op die hand minder want ik kon niet krabben.

Na die tien weken gips was het eczeem op mijn hand nagenoeg weg, de dermatoloog adviseerde me om weer contact op te nemen als de eczeem terugkwam: dan zou ik opnieuw in het gips gezet worden. Na een paar maanden zat mijn hand (en uiteraard meer plekken op mijn lichaam) weer helemaal onder het eczeem. Ik wilde niet nogmaals in het gips.”

De gouden tip

“Die gipsperiode had op zich niet echt geholpen, maar leverde me wel de gouden tip op. Door het gips kwam ik in gesprek met iemand die mij wees op voeding als oorzaak. Ik bleek allergisch voor aardappel en tarwe (later kwamen er nog meer allergieën uit). Ik ben etiketten gaan lezen en heb mijn eetpatroon omgegooid. Maar door gebrek aan inspiratie at ik heel eentonig en werd futloos. Wel viel ik al heel veel af.”

TheNewFood

“Een vriendin vertelde over TheNewFood en liet mij de boeken zien. Bij thuiskomst heb ik meteen boeken besteld. Hier en daar was het een beetje aanpassen door de andere voedselallergieën. Na één week voelde ik me al geweldig. Ik had weer meer energie en de jeuk werd minder waardoor ik ook weer beter ging slapen. Nu, inmiddels 3 maanden nadat ik begonnen ben met TheNewFood, ben ik bijna eczeemvrij.

Ik ben ik alles bij elkaar 16 kilo af gevallen en heb weer een productief leven. Ik ben ontzettend blij met de andijviestamppot en zuurkoolschotel. Ik heb ook wel recepten van anderen geprobeerd, maar niks is zo lekker als de recepten van TheNewFood.  Ik ben inmiddels helemaal fan van de ovenspecial, veel is vooraf al klaar te maken en de oven doet de rest.”

Eczeemvrij

“Inmiddels ben ik vrijwel eczeemvrij. Het is inmiddels wel duidelijk dat mijn eczeem reageert op suiker. Ondanks dat ik altijd gezegd heb dat ik het gevoel had dat de eczeem van binnenuit kwam is er niet één specialist geweest die naar voeding gekeken heeft. Als ik dit 20 jaar geleden al ontdekt had, dan was mij een hoop ellende bespaard gebleven.

Ik ben er nog niet, ik merk dat ik af en toe nog wel smokkel onder het mom “die ene keer moet kunnen” maar ook die ene keer veroorzaakt meteen weer een reactie van mijn eczeem. Dat is een kwestie van steeds beter worden in de juiste keuzes maken.”

Afvallen en een nieuw leven

“Inmiddels ben ik 16 kilo afgevallen, dit is een leuke bijkomstigheid aangezien ik gestart ben om mijn eczeem tegen te gaan. Mijn gezondheid is er enorm op vooruitgegaan. Met mijn spastische darm gaat het nu ook stukken beter en ik heb veel meer energie. 

Ik kan niet genoeg benadrukken hoe blij ik ben dat ik deze manier van leven heb ontdekt en hoeveel beter mijn gezondheid nu is. Mijn omgeving reageert heel positief op deze manier van leven, ze zien en merken dat ik een heel ander persoon geworden ben, in de positieve zin.”

Samen

“Mijn man doet niet helemaal mee, hij probeert zoveel mogelijk met het avondeten mee te eten en vind de meeste dingen ook lekker, maar het is een moeilijke eter. Soms kook ik nog 2 maaltijden, maar aardappels komen hier al maanden niet meer op tafel. Mijn man kijkt de boeken inmiddels ook meer in om te kijken wat hem lekker lijkt. 

Hij is er nu makkelijker in dan eerder. Toen was het in zijn ogen een ‘dieet’ en nu is het voor mij een gezondheidskwestie dus staat hij er ook anders tegenover. En dat maakt het voor mij weer makkelijker en ook weer leuker om dingen uit te gaan proberen. Vooral nu we zien dat het zo’n positief effect heeft op mijn gezondheid.”

Dankbaar

“Ik ben zo ontzettend dankbaar dat ik mijn energie en gezondheid weer terugheb en dit motiveert om door te gaan. Ik blijf proberen om mensen te motiveren om te starten, het kan je zoveel opleveren. Afvallen is leuk en voor veel mensen de reden om met keto te beginnen. Voor mij was het voedselallergieën waardoor ik extreem last had van eczeem.

Ik wil hierbij mijn vriendin Linda bedanken, die me op TheNewFood gewezen heeft en wil ik TheNewFood bedanken voor de geboden recepten en steun. Zonder jullie was dit allemaal niet gelukt.” 

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

Delen
Keto effectief bij Alzheimer

Keto effectief bij Alzheimer

Opnieuw laat onderzoek zien dat een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak veelbelovend is bij de behandeling van Alzheimer. De onderzoekers zagen ‘aanzienlijke verbetering’ in het functioneren bij deelnemers die gezond koolhydraatarm/keto gingen eten. Na afloop van het onderzoek wilde ruim de helft van de deelnemers zelfs niet meer terug naar ‘normaal eten’! Wat een hoopvolle resultaten weer!

Wat laat dit nieuwe onderzoek zien?

De proefpersonen in dit recente onderzoek volgden twaalf weken lang een strikt koolhydraatarme/keto aanpak. Er werd specifiek gekeken naar hun cognitie, het functioneren in het dagelijks leven en de kwaliteit van leven. Het resultaat was verbluffend: op heel veel gebieden verbeterden de klachten, en dat al binnen twaalf weken! 

Ook werd een verbetering gezien in het cognitief functioneren die, volgens de onderzoekers, niet eerder is gezien bij medicatie die wordt gebruikt bij Alzheimer. De proefpersonen ervoeren, afgezien van afkickverschijnselen, geen ‘bijwerkingen’ van deze aanpak.

Er was ook een controlegroep van mensen die ‘normaal’ (volgens de schijf van vijf) bleven eten. Bij de deelnemers in deze controlegroep (op een standaard dieet) zagen de onderzoeken juist een verslechtering op alle gebieden in die twaalf weken tijd.

De onderzoekers zagen nog meer…

Het onderzoek was bedoeld om te kijken wat het effect is van een koolhydraatarme/keto aanpak bij Alzheimer. Maar deze andere manier van eten bleek nog meer op te leveren voor de deelnemers. Ze vielen allemaal af en hun bloedsuikers werden flink lager. Ook werd hun risico op hart- en vaatziekten binnen twaalf weken aanzienlijk minder. De deelnemers konden deze nieuwe manier van eten goed volhouden.

Ruim de helft van de proefpersonen besloot door te gaan met deze aanpak

Veel proefpersonen merkten dat ze zich vele malen beter voelden dan voordat ze startten met deze aanpak. Ruim de helft van de proefpersonen besloot om na het onderzoek door te gaan met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. Deze aanpak leverde hen zoveel op dat ze niet anders meer wilden. Ze gaven ook aan dat het voor hen goed vol te houden is. De gerechten waren eenvoudig te maken en het eten was lekker.

Hoe kan keto zo’n positieve invloed hebben?

Alzheimer is (naast ernstig overgewicht en bijvoorbeeld diabetes 2) ook een mogelijk gevolg van insulineresistentie, het wordt ook wel diabetes 3 genoemd. Doordat hersencellen koolhydraten als brandstof minder goed kunnen opnemen, ontstaat een energietekort in het brein. Hierdoor kan onder andere Alzheimer ontstaan. Wanneer niets wordt veranderd aan het menu gaan mensen met Alzheimer steeds verder achteruit.

Door gezond koolhydraatarm/keto krijgen de hersenen weer brandstof. Ketonen zijn zelfs een betere brandstof voor het grootste deel van je hersenen. Vroeger werd gedacht dat hersencellen afsterven bij Alzheimer, maar dat is niet zo. Hier schreven we al eerder over (zie bronnen): onderzoek laat zien dat de cellen alleen ‘slapen’ en door een andere manier van eten weer ‘wakker kunnen worden’. 

Conclusie

De conclusie van de onderzoekers is dat een ketogene aanpak veelbelovend kan zijn als haalbare en effectieve behandeling bij Alzheimer. Zij geven aan dat het opmerkelijk is dat zoveel deelnemers door willen gaan met deze aanpak, omdat vaak wordt beweerd dat deze manier van eten moeilijk vol te houden is. De deelnemers zelf hebben dat dus anders ervaren.

MEER ALZHEIMER ONDERZOEK VIND JE HIER

BRONNEN BIJ DIT NIEUWSARTIKEL

Het onderzoek

Randomized crossover trial of a modified ketogenic diet in Alzheimer’s disease
Phillips, M.C.L., Deprez, L.M., Mortimer, G.M.N. et al. Randomized crossover trial of a modified ketogenic diet in Alzheimer’s disease. Alz Res Therapy 13, 51 (2021).

Eerdere artikelen en besproken onderzoeken

Alzheimer terug te draaien

Verbetering alzheimer met keto

Internist Sijpkens behandelt Alzheimer patiënten met keto

MEER RECENT NIEUWS

Low carb dieet kan kanker bestrijden volgens medici

Door weinig koolhydraten te eten, krijgen kankercellen in ons lichaam minder kans. Het is algemeen bekend dat lichaamscellen zowel glucose als vet gebruiken, maar kankercellen gedijen alleen op glucose en kunnen niet overleven op ketonen (die vrijkomen als ons lichaam...

Dementie veroorzaakt door koolhydraten

Bang om (ooit) dement te worden? Dat lijkt niet nodig. Alzheimer wordt in zijn geheel veroorzaakt door het eten van koolhydraten, en dus kun je zelf het verschil maken. Dat beweert topneuroloog en auteur van het boek Grain Brain, David Perlmutter. De beroemde...

Mogelijk transvetverbod in VS

Er komt mogelijk een verbod op transvetten in voeding in heel de VS. Voedselautoriteit FDA heeft geconcludeerd dat transvetten niet veilig voor het menselijk lichaam zijn. Volgens de commissaris zou een ban 7.000 doden per jaar in de VS kunnen schelen. ' Transvetten...

Roomboter is gezonder dan margarine!

Roomboter is gezonder én lekkerder dan (cholesterolverlagende) margarine. Dat concludeert dr. John Briffa (auteur van 'Butter and your heart: The Facts') in een artikel in de Times. Hij benadrukt dat we ons niet langer moeten focussen op het effect van verzadigd vet...

Geheugen verslechtert door hoge bloedsuikers

Een bloedsuikerspiegel die verhoogd is, maar nog als 'normaal' wordt gezien, kan toch geheugenproblemen veroorzaken. Dat blijkt uit een nieuwe studie, gepubliceerd in het medische tijdschrift Neurology. Voorgaande studies hadden al een link aangetoond tussen...

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
“Keto is meer dan een afvaldieet”

“Keto is meer dan een afvaldieet”

In 2010 kwam Annemiek veel kilo’s aan, door problemen met haar voet. Een paar jaar later krijgt ze een dochter met het Prader-Willi syndroom, die daardoor áltijd honger heeft. In de strijd tegen haar eigen overgewicht en voor de gezondheid van haar dochter, begon een zoektocht naar gezonde voeding. Sinds 2018 eten Annemiek en haar gezin koolhydraatarm/keto, en profiteren ze allemaal van de enorme gezondheidswinst!

Het begon met een gebroken voet

“In 2010 liep ik een gecompliceerde breuk op aan mijn voet. Hierdoor moest ik meerdere keren geopereerd worden. In deze periode raakte ik overspannen. Zo veranderde ik van iemand die dagelijks sportte en niet op voeding lette, naar iemand die gefrustreerd in bed lag en zich vol vrat. Het resultaat loog er niet om: ik woog binnen no-time 30 kilo meer. Ik baalde hier stevig van, maar het lukte me niet om af te vallen.”

Een kind wat altijd honger heeft

“Ik begon mij eigenlijk pas verder te verdiepen in voeding toen mijn dochter Jacqueline in 2012 geboren werd. Zij is geboren met een complexe handicap, het Prader-Willi syndroom. Dat houdt onder andere in dat ze aanleg heeft om heel erg snel dik te worden, doordat haar stofwisseling anders werkt. Hierdoor zou eigenlijk 30% minder moeten eten dan haar leeftijdsgenoten. 

Maar dit is erg lastig, want Jacqueline mist ook een ‘verzadigingsgen’, waardoor ze altijd honger heeft. Ze kan echt om eten ‘huilen’/’vragen’. En als je dan minder mag eten omdat je direct aankomt, kan dat enorm frustrerend zijn. Dat was het ook voor Jacqueline. Daarnaast hebben kinderen met dit syndroom bijvoorbeeld een groter risico op gezondheidsproblemen, zoals diabetes type 2.”

Suikervrij en Paleo

“We besloten al snel op zoek te gaan naar een andere manier van eten, om haar gewicht onder controle te houden en ervoor te zorgen dat ze zo gezond mogelijk blijft. En dit wilden we haar niet alleen laten doen: geen apart dieet, maar iets waar het hele gezin aan mee kon doen. We wilden allemaal zo gezond mogelijk leven! 

Onze zoektocht begon dus al in 2012. Ik las steeds vaker dat suikers schadelijk waren, dus we besloten suikervrij te gaan eten. We leerden etiketten te lezen, en hoe meer we dat deden, hoe bewuster we om gingen met wat we aten. In 2013 gingen we een stapje verder: we besloten Paleo te gaan eten. Dat betekent alleen nog maar puur en onbewerkt eten. We voelden ons er erg goed bij, maar toch bleef ik zelf veel te zwaar.”

Epileptische aanvallen

“Op een gegeven moment kreeg mijn dochter epileptische aanvallen in haar slaap die niet met medicatie te behandelen waren. Haar neuroloog adviseerde om haar keto te laten eten, dat zou de aanvallen kunnen verminderen. 

In 2018 besloten we over te stappen op een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. Het was voor ons geen grote omschakeling, omdat we al puur en onbewerkt aten. We voegden enkel vet en andere producten toe, bijvoorbeeld Griekse yoghurt en kaas, en lieten koolhydraatrijke producten, zoals zoete aardappel en peulvruchten, weg. Al snel veranderde ons hele leven.”

Verbluffende resultaten

“Het was bijna niet te geloven, maar meteen al had Jacqueline geen epileptische aanvallen meer. Ze blijft sindsdien bovendien ook heel gemakkelijk op het juiste gewicht, wat heel bijzonder is voor een kind met het Prader-Willi Syndroom! En er veranderde veel meer…

Mijn oudste zoon is door koolhydraatarm/keto te eten verlost van zijn migraine. Dit was een serieus probleem voor hem, de migraine belemmerde hem om te doen wat hij graag wilde! Ook had hij erg veel last van hooikoorts, daar is hij ook helemaal vanaf! 

Mijn man en andere zoon hebben nooit overgewicht of gezondheidsproblemen gehad, maar ook zij hebben meer energie gekregen en voelen zich veel fitter. Ze doen bijvoorbeeld vaak mee aan hardloopwedstrijden en merken dat dit zelfs erg goed gaat op deze aanpak!  Ook slanke mensen worden dus fitter en gezonder met een koolhydraatarme/keto aanpak.”

28 kilo lichter

“Al die kilo’s waar ik jarenlang tegen gevochten heb, ben ik kwijt, ik viel 28 kilo af. Ook kreeg ik eindelijk weer veel meer energie. Iets wat ik enorm gemist had. Ik was vroeger altijd erg sportief, maar de extra kilo’s hielden me al die tijd tegen. Tegenwoordig wandel ik met gemak iedere dag vijf kilometer. Ik voel me fit, energiek en veel zekerder van mezelf!

Ik schaam me niet meer voor mijn lijf en kan weer stoeien en spelen met de kinderen en met de hond. Al met al: ik kan veel meer hebben, fysiek én mentaal!” 

Gemakkelijk vol te houden

“Voor ons is het inmiddels onze tweede natuur geworden om zo te eten, we voelen ons er allemaal veel beter bij! Zondigen doe ik niet, dat zorgt bij mij bijvoorbeeld direct voor hoofdpijn. Dit is iets wat we met het hele gezin willen blijven doen!

Ook mijn kinderen staan hier helemaal achter, heel af en toe (vooral buiten de deur) nemen ze iets met wat meer koolhydraten, maar ze vinden al het eten uit de gidsen heerlijk en zeggen niks te missen. En als we even een dipje hebben? Dan pakken we gewoon weer een weekje de menu’s van TheNewFood en zitten we er zo weer in!”

Wat wil je anderen meegeven?

“Zoek bij gezondheidsproblemen niet direct de oplossing in medicatie. Zeker niet als je te maken hebt met overgewicht of welvaartsziekten (bijvoorbeeld diabetes 2). Voeding is het beste medicijn! Ik wil dit ook graag meegeven aan ouders van kinderen met epilepsie of een handicap, of mensen met een verstoorde stofwisseling: deze aanpak kan voor zoveel mensen dé oplossing zijn voor een gezonder lijf en leven!”

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!   

Delen
Margot heeft weer volop energie!

Margot heeft weer volop energie!

Van trauma’s, moe en lusteloos, naar een fitte en gelukkige moeder

MEDISCH PASPOORT Geslacht: Vrouw Leeftijd: 29 jaar Lengte: 1.70m Gewicht: 75kg
VOORGESCHIEDENIS Neurologische uitval door trauma’s in het verleden
MEDICATIE Geen

In de praktijk

Ik zie dat Margot op mijn spreekuur staat. Een jonge vrouw die ik goed ken. Jaren geleden moest ik met spoed bij haar komen, omdat ze opeens onbedaarlijk aan het trillen was en niets meer kon. Ik was erg onder de indruk van het beeld en heb haar toen met spoed ingestuurd naar de neuroloog. Ik dacht toen aan heftige neurologische ziektebeelden of misschien wel een hersentumor.

In de weken die volgden onderging zij talloze onderzoeken. Ik weet nog dat de conclusie van de neuroloog mij verraste: er was niet zozeer iets mis in haar hersenen, maar haar lijf bleek onbewust een heel duidelijk signaal af te geven dat het niet goed met haar ging. 

Wat volgde was jaren van revalidatie en therapie: keihard heeft ze gewerkt, met vallen en opstaan kreeg ze weer grip op haar lijf en leven. Heel voorzichtig krabbelde ze weer op. 

Kinderwens

Ik realiseer me dat ik haar al een tijdje niet meer gezien heb. Ik ben heel benieuwd hoe het met  haar is. Ze gaat zitten en vertelt: “Het gaat eigenlijk best wel goed. Ik heb grote stappen kunnen zetten in de therapie en heb de draad van het leven eigenlijk best wel weer goed opgepakt. Het gaat eigenlijk zo goed dat mijn vriend en ik overwegen om binnenkort te proberen zwanger te worden. “ 

Te moe om moeder te worden

Ik ben zo blij om dit te horen, wat een enorme vooruitgang heeft zij geboekt, maar ik zie ook twijfel. Ik vraag haar ernaar, ze zit natuurlijk niet voor niets bij mij. Ze vertelt:

“Wat mij en ons nu nog tegenhoudt, is het feit dat ik zo moe ben. Ik ben en blijf zo verschrikkelijk moe. Dit beperkt me enorm in het dagelijks leven. Zo kan ik toch niet voor een kindje zorgen? Wil je meedenken of ik hier iets aan kan doen?” 

De klacht met 1001 oorzaken..

Moeheid is een lastige klacht er zijn wel duizenden redenen waarom iemand moe kan zijn en meestal is het er niet één,  maar een combinatie van een aantal van die redenen die ook nog eens voor iedereen uniek is.

De eerste stap is dat we samen uitsluiten dat alle waarden in haar bloed die vermoeidheid kunnen veroorzaken in balans zijn. Na een paar dagen krijg ik daar de uitslagen van binnen en alle bloedwaarden zijn in orde. 

Huiswerk van de huisarts

Vervolgens vraag ik haar om een eetdagboekje bij te houden zodat ik een beetje kan inschatten hoe ze zichzelf voedt. Sinds ik me onderdompel in alles wat met een keto/koolhydraatarme leefstijl te maken heeft, krijgt menig patiënt een eetdagboek als huiswerk..

Dit is voor mij de snelste en makkelijkste manier om helder te krijgen wat iemand binnenkrijgt aan voedingsmiddelen en aan vulmiddelen. Ik zie in het boekje dat ze eet zoals de meeste nederlanders: veel koolhydraten, brood, pasta, rijst, vetarm en weinig groenten.

Wie niet waagt..

Als ze weer terugkomt op het spreekuur hebben we een wat langere afspraak waarbij ik het eetdagboek bespreek en haar aangeef dat het de moeite waard is om de komende 4-6 weken te gaan starten met koolydraatarm/keto eten. Ze is verbaasd, maar wil het zeker wel proberen. Ze schaft de startgids aan. We spreken af dat ze aan de slag gaat. Dat als ze er niet uitkomt, ze contact met me opneemt en dat ze met een week of zes terugkomt. Ik weet niet of haar dit gaat helpen, maar ik vind het de moeite waarde om het te proberen. 

Na 2 weken ontvang ik een e-consult: ze is enorm enthousiast: ‘Ik voel me veel beter. Het lijkt wel of er een soort sluier uit mijn hoofd weg is en ik ben heel duidelijk minder moe. Ik had nog niet zo duidelijk verteld dat ik ook veel last heb van zware benen, maar ook dat is nu veel minder! ‘ 

Ik schaam me toch

Wat ben ik blij om dit te horen! Weer een ervaring om mee te nemen dat ook bij vermoeidheidsklachten op zo’n jonge leeftijd koolydraatarm/keto werkt! Direct realiseer ik me ook dat dit misschien voor heel veel patiënten die ik in het verleden gezien heb een oplossing was geweest. Als je het niet weet, kun je het niet adviseren, dat weet ik ook wel, maar toch schaam me ik een beetje.

Of misschien kan ik beter zeggen, voelt het alsof ik die patiënten een beetje tekortgedaan heb… 

Een nieuw leven

Ik zie haar een week of zes na het e-consult weer op het spreekuur staan. De assistente heeft erbij geschreven dat ze komt voor het bespreken van haar kinderwens en dat haar partner meekomt. Jeetje denk ik, in die paar weken hebben ze dus zoveel vertrouwen in deze aanpak dat ze het zien zitten om te gaan proberen zwanger te worden.

Het verhaal is nog mooier, want ze komen heel blij en trots vertellen dat ze op dat moment al zwanger is! We hebben het over hoe je deze leefstijl voort kunt zetten tijdens de zwangerschap en daarna nemen we afscheid (hier lees je er meer over). Maar wat een fantastisch nieuws! 

Een práchtige zoon

Inmiddels is Margot moeder van een prachtige zoon en gaat het heel goed met haar! Ze geniet nog steeds van een koolhydraatarme/keto levensstijl. Voor mijzelf was dit weer een wijze les: koolydraatarm/keto kan dus letterlijk een levensgroot verschil maken!

Tot een volgende blog!!
Dokter Dete

Let op: Wanneer je met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak start, is onmiddellijk afbouwen van diabetesmedicatie nodig als je diabetes hebt. Ook tijdig afbouwen van medicatie bij hoge bloeddruk is belangrijk. Stop nooit met medicatie zonder overleg met je behandelaar Geef eventueel deze brief. Is je behandelaar niet bereid om met je mee te denken, of heb je vragen, neem dan contact op met ons via het contactformulier of via onze Facebookpagina. Wij helpen je graag.

Disclaimer: Deze blog en de personage is gebaseerd ervaringen in mijn praktijk, maar gaan niet over één bepaalde, bij mij bekende, patiënt. 

Delen
Zoutarm bij hoge bloeddruk blijkt onzin

Zoutarm bij hoge bloeddruk blijkt onzin

Jarenlang leerden we dat zout de bloeddruk verhoogt. Wie een te hoge bloeddruk heeft zou daarom zoutarm moeten eten. Maar dat advies blijkt helemaal niet te kloppen. Hoge bloeddruk wordt namelijk veroorzaakt door suikerrijke en koolhydraatrijke voeding. In dit artikel, geschreven door arts en auteur William Cortvriendt, kun je lezen hoe dat precies zit. Onderaan het artikel vind je ons advies over zout en andere mineralen.

Goedbedoelde onzin

Decennialang hebben we ons kunnen vasthouden aan simpel lijkende richtlijnen voor gezonde voeding. We moesten voeding consumeren met minder cholesterol, minder verzadigde vetten, matigen met calorieën en juist meer light producten nuttigen zoals margarines die industrieel waren verrijkt met linolzuur. En oh ja, natuurlijk moesten we ook zout matigen, want daar krijgen we immers hoge bloeddruk van.

Echter, modern onderzoek heeft bijna al deze voedingsadviezen tot goedbedoelde onzin gedegradeerd en in sommige gevallen zelfs laten zien dat hierop gebaseerde voeding zelfs ronduit ongezond is. Want vele zogenaamd gezonde adviezen – zoals het minderen van vetconsumptie – hebben kort na hun invoering in elk land aantoonbaar geleid tot spectaculaire toenames van vooral obesitas en diabetes.

Bovendien blijkt dat wanneer we weer gewoon teruggaan naar onbewerkte verse en volvette voeding de vele door moderne voeding veroorzaakte chronische aandoeningen weer afnemen en zelfs kunnen genezen. Gelukkig dat we tenminste het advies om minder zout te eten kunnen handhaven zonder dat onze gezondheid kleerscheuren oploopt. Of is dat advies misschien ook maar onzin?

Geen verband tussen zoutgebruik en bloeddruk

Onlangs is er een boek gepubliceerd dat ondertussen in de VS een bestseller is, The Salt Fix geschreven door Dr. James DiNicolantonio, een algemeen gerespecteerd farmacoloog en wetenschapper op het gebied van hart- en vaatziekten. Volgens DiNicolantonio heeft overmatig zoutgebruik weinig tot niets te maken met het feit dat grote delen van de westerse bevolking lijden aan te hoge bloeddruk en heeft de op grote schaal ingevoerde zoutbeperking juist geleid tot een toename van onder andere hart- en vaatziekten en obesitas. Oeps!

Er wordt al vele jaren lang in de medische vakliteratuur heftig gediscussieerd door voor- en tegenstanders van zoutbeperking. In elk geval is er wat merkwaardigs aan de hand. Als we naar de bloeddruk in verschillende regio’s van de wereld kijken is het ontegenzeggelijk zo dat bevolkingsgroepen die meer zout consumeren ook een hogere bloeddruk hebben.

Alleen, wanneer we binnen die bevolkingsgroepen zelf gaan kijken waar de mensen min of meer dezelfde voeding eten maar met een verschillend zoutgebruik is er totaal geen verband meer te vinden tussen de hoeveelheden geconsumeerd zout en bloeddruk. Bovendien leidt het matigen van zout slechts zelden tot verlaging van een reeds bestaande te hoge bloeddruk.

Onderzoek toont zelfs aan dat door zoutbeperking in veel gevallen de bloeddruk juist hoger in plaats van lager wordt. De vraag is dus gerechtvaardigd of er misschien een ander bestanddeel van westerse voeding verantwoordelijk zou kunnen zijn voor de te hoge bloeddruk.

Koolhydraten verhogen de bloeddruk

Nu is het zo dat onze moderne voeding onnatuurlijk veel suiker en ander snel verteerbare koolhydraten bevat die hoge bloedspiegels van glucose en insuline tot gevolg hebben. En laat nu al in de jaren twintig van de vorige eeuw, kort na de ontdekking van insuline, beschreven zijn dat deze combinatie van veel glucose en insuline leidt tot verhoging van de bloeddruk.

Nadat dit onderzoek lange tijd was vergeten, laat modern onderzoek zien dat dit komt doordat hoge glucose- en insulinespiegels je nieren minder goed laten functioneren en dat je daardoor teveel zout en water vasthoudt.

Nu heb ik zelf eerder waargenomen bij patiënten die ik heb behandeld tegen welvaartsziekten met onbewerkte verse voeding dat niet alleen het bestaande overgewicht spectaculair snel naar beneden gaat maar ook de vaak verhoogde bloeddruk, terwijl dit alles vaak samengaat met het opvallend afslanken van het gelaat. Een van de deelnemers van de televisiedocumentaire “Hoe word ik 100” vertelde in zijn eigen woorden dat zijn ‘plofkop’ van voorheen was verdwenen.

Koolhydraatarm als medicijn tegen hoge bloeddruk

En inderdaad is de initiële snelle gewichtsdaling van vaak enkele kilo’s in de eerste paar weken nadat obesitaspatiënten overschakelen op onbewerkte koolhydraatarme en suikervrije voeding mede het gevolg van onmiddellijk beter functionerende nieren. Hierdoor worden niet alleen vele liters (en dus kilo’s) overtollig vocht uitgescheiden, maar wordt dit ook gevolgd door een daling van de bijna altijd verhoogde bloeddruk.

Vandaar dat ik hierbij ook alle huisartsen oproep dat zij niet zozeer beperking van zout maar juist beperking van suiker en overige koolhydraatrijke voeding gaan aanraden als eerstelijnstherapie voor hoge bloeddruk.

Maar hoe kan het nu dat zoutbeperking volgens DiNicolantonio juist tot bloeddrukverhoging kan leiden? Zout vormt een belangrijk onderdeel van de smaak van voeding, versterkt daarbij ook nog eens de smaak van andere nutriënten en dient bovendien om voeding langer te kunnen bewaren. En wat stopt de voedingsmiddelenindustrie in onze voeding als er minder zout wordt gebruikt om het toch smaakvol te maken en voldoende lang houdbaar? Inderdaad, u raadt het al: Grote hoeveelheden suiker!

Nooit meer bang voor zout

Raad ik nu bij dezen aan om maar eens uitbundig zout op je eten te strooien? Nee, geenszins. Ik raad aan om op basis van honderden wetenschappelijke studies zoveel mogelijk industrieel bewerkte voeding te vervangen door verse volvette voeding die bovendien koolhydraatarm is. Dergelijke voeding bevat van nature vrij weinig zout en daaraan kun je gewoon zout naar smaak toevoegen zonder er ooit bang voor te hoeven zijn dat je teveel zout consumeert.

Een dergelijke, simpele verandering in je voedingspatroon brengt niet alleen je verhoogde bloeddruk snel naar beneden, maar normaliseert bovendien je gewicht, je gaat er beter uitzien, je eventuele gewrichtsklachten verminderen en je risico op kanker, hart- en vaatziekten en nog vele andere chronische aandoeningen vermindert drastisch.

Zo word je zelf je beste dokter. Veel beter dan wat de meest begaafde arts ooit voor je zal kunnen betekenen!

Zouten en mineralen aanvullen bij starten met koolhydraatarm/keto

Wanneer je start met deze gezonde aanpak verlies je al direct ook veel vocht. Met dat vocht verlies je ook mineralen, zoals zout en magnesium. Het is dan (zeker zolang je afvalt) belangrijk je zout aan te vullen en in veel gevallen ook andere mineralen. Zo voorkom je heftige ‘afkickverschijnselen’, vermoeidheid, spierpijn, kramp en stoelgang problemen. Bekijk hier ons advies wat betreft zout en andere mineralen.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Bloeddruk verlagen met voeding

Bloeddruk verlagen met voeding

Ria gaat van fors overgewicht en medicatie voor hoge bloeddruk naar een pilvrij leven, meer energie, minder pijn en maatje 42.

MEDISCH PASPOORT Geslacht: Vrouw Leeftijd: 66 jaar Lengte: 1.75m Gewicht: 110kg
VOORGESCHIEDENIS Fibromyalgie (een chronisch pijnsyndroom) sinds haar 35e. Sinds haar 50e een hoge bloeddruk. Daarnaast heeft zij rugklachten waaraan zij geopereerd is. 
MEDICATIE Enalapril (bloeddrukverlager) 

In de praktijk

Zo’n vier jaar geleden komt Ria op het spreekuur. Zij is gepensioneerd directeur van een grote zorginstelling. Ze is goedlachs, een tikkeltje eigenwijs en ik ken haar niet anders dan met overgewicht. We hebben altijd leuke gesprekken en ik moet altijd een beetje gniffelen om haar eigenwijsheid, die ze heel goed van zichzelf kent. ‘ Ik ga niet een pil extra slikken hoor, dus dat hoef je me niet aan te raden, nu niet en nooit niet’.

Een jojo-ende dieetexpert

Ria is recent geopereerd aan haar rug, omdat het laatste stukje van het ruggenmerg knel zat. Hierdoor heeft zij een pittig revalidatietraject en beweegt zij moeilijk. Haar gewicht zit haar hier duidelijk bij in de weg. Ria kampt al sinds haar twintiger jaren met overgewicht. Elk dieet wat er voorhanden is heeft zij wel geprobeerd. Diëten waar ik nog nooit van gehoord heb, zij kent ze wel. We hebben samen wel eens gekscherend geconcludeerd dat zij een rasechte dieetexpert is.

Vol goede moed gaat ze elke keer aan de slag, maar er komt telkens een moment dat het ‘mis’ gaat en dan wordt ze zwaarder dan toen ze begon met het dieet. Hoe frustrerend is het als je zo je best doet en het gewoon niet het gewenste resultaat oplevert.

Elk pondje gaat…

Dit kom ik vaak tegen: een enorm doorzettingsvermogen, maar elke keer weer een terugval, elke keer weer jojo-en. Hoe vaak wordt er niet gezegd: je doet je best niet, je moet gewoon minder eten en meer bewegen? Zo krijg je een heel onterecht label: jij kiest er voor om te zwaar te zijn en je bent te lui om er iets aan te doen, met alle gevolgen van dien: schaamte, isolement en een flinke deuk in het zelf vertrouwen. 

We hebben ook al vaker besproken dat deze mate van overgewicht een hoog risico met zich meebrengt om hier in de toekomst ziek van te worden, maar daar bleef het dan wel een beetje bij, wat had ik nog toe te voegen aan al die dieetervaringen? Gelukkig kan het anders!

Bij twijfel doen!

Ria zegt: ‘luister eens, mijn vriendin is begonnen met een koolhydraatarm dieet. De kilo’s vliegen ervan af, ze voelt zich heel erg goed en ervaart helemaal geen honger. Wat denk je, zal ik nog een keer een poging wagen? Je weet wel dat ik niet fanatiek kan sporten hè?’ Ik ben verrast door deze vraag, ik merk dat ik meteen denk: ehm ja in theorie wel, maar deze vrouw heeft al zoveel geprobeerd, zou het voor haar dan toch ook werken? Ik realiseer me dat er maar één manier is om hierachter te komen, dus ik ga het haar uitleggen en ik ga haar begeleiden!

Van dieet naar leefstijl

Ik bespreek met haar dat het niet een koolhydraatarme/keto dieet is maar een koolhydraatarme/keto leefstijl. Je verandert je eetpatroon blijvend, het is dus niet iets wat je tijdelijk doet, maar je gaat het roer omgooien om letterlijk een gezondere koers te varen. Je gaat je lichaam weer voeden, eigenlijk zoals we in de oertijd deden, je gaat eten en drinken waar we voor gemaakt zijn.

Medicatie afbouwen

Ik leg haar uit dat als ze deze leefstijl blijvend omarmt dat ik er van overtuigd ben dat zij niet alleen zal gaan afvallen, maar dat we waarschijnlijk de medicatie voor haar hoge bloeddruk ook af kunnen bouwen. Misschien kunnen we de medicatie op den duur wel helemaal stoppen. Ria glundert als ik haar dit vertel, maar ik zie ook meteen twijfel. “Denk je echt dat dit gaat werken? Ik heb al zoveel geprobeerd!”

Ik vertel haar eerlijk dat ik deze aanpak nog niet heel lang ken, maar dat ik enorm onder de indruk ben van wat het voor mensen kan doen. De theorie klopt en dat zou moeten betekenen dat het ook voor haar werkt. Mogelijk heeft het wel even wat tijd nodig, maar dat vindt ze gelukkig geen probleem. Ze gaat vol goede moed aan de slag met de startgids van de TheNewFood.

Een derde vrouw minder

In de komende maanden houden we contact. Het is opnieuw bijna niet te geloven, maar in een maand of 6 verliest zij 34 kilo aan lichaamsgewicht. Haar buikomvang neemt met 20 cm omvang af en haar heupomvang met 30 cm! Het lukt haar beter om meer te bewegen doordat ze én minder zwaar is, maar ze heeft ook meer energie en minder pijn van haar fibromyalgie.

Ze kan meer bewegen dan de jaren hiervoor, ondanks de operatie aan haar rug! Elke keer als we contact hebben straalt ze en is ze zo trots, na al die energie die ze haar hele leven in diëten heeft gestoken zonder het gewenste resultaat, lukt het haar dit keer wel!

Een pilvrij bestaan:

Ook haar bloeddruk zakt heel snel, waardoor we de medicatie eerst snel moeten afbouwen en eigenlijk al heel snel moeten stoppen, omdat ze zich steeds zo licht in haar hoofd voelt. Bij herhaling blijkt haar bloeddruk zonder medicatie 120/70 mmHg te zijn en te blijven: keurig volgens het boekje. Na 6 maanden blijken ook haar cholesterolratio’s te zijn verbeterd.

Ik ben alweer verbijsterd. In alle huisartsenprotocollen staat hoe je medicatie moet starten en moet ophogen, maar er wordt werkelijk nooit gesproken over afbouwen en stoppen. Zeker niet bij medicatie voor hoge bloeddruk of cholesterol.

Passende leefstijl

Als ik aan Ria vraag hoe ze zich voelt zegt ze: ‘ik ben zo blij, ik voel me echt heel veel beter, ik hoef geen pillen meer te slikken en ik kan me niet herinneren dat mijn gewicht zo laag en zo stabiel was!’ Ria geeft aan dat deze leefstijl werkt voor haar omdat ze lekker mag eten en al heel snel minder behoefte aan zoet had. Ze zegt dat dit echt bij haar past.

Verder geeft ze aan dat ze het een leefstijl vindt die ook goed vol te houden is als je met vrienden eet of uit eten gaat. Ze is alleenstaand, maar heeft veel sociale contacten, gaat veel uit eten of eet samen met mensen. In alle diëten was dit een struikelblok, doe je mee met de rest en stap je af van je dieet of ontzeg je je de gezelligheid? Nu hoeft ze niet meer te kiezen!

Van overgewicht naar overschatten

Als ik haar vraag wat ze lastig vindt, met in het achterhoofd haar dieet-expertise, krijg ik het volgende verrassende antwoord: eigenlijk was het lastigste het wennen aan een ander lijf. Ik ben geneigd om mijn kleding veel te groot te kopen. Ik ben nog niet helemaal gewend dat ik van maat
48 naar maat 42 gegaan ben. Ik overschat mezelf tegenwoordig!

Nu, jaren later, is Ria’s gewicht nog steeds stabiel en slikt zij nog steeds geen medicatie, het beste bewijs dat er geen jojo-effect is opgetreden en dat een keto-koolhydraatarme leefstijl goed vol te houden is!

Zien is geloven en een beetje vergeten

Elke keer weer als ik zie wat het ‘simpelweg’ veranderen van je leefstijl teweegbrengt, geloof ik het bijna niet. Ik realiseer me dat het echt niet voor iedereen ‘simpel’ is om zijn of haar leefstijl om te gooien. Maar het is en blijft zo indrukwekkend om te zien hoeveel beter het veranderen van je leefstijl werkt dan welk pilletje dan ook. En als je het letterlijk bekijkt is dit de leefstijl die bij ons allemaal past, hier zijn we voor gemaakt.

We zijn het alleen even een beetje vergeten…

Keer de koers van het schip

Precies dát vergeten nekt ons nu in tijden van Corona. Onze ongezonde leefstijl en de gevolgen daarvan maken dat we vatbaarder worden voor het coronavirus, maar ook dat als we het virus oplopen we zieker worden. Laten we met zijn allen het schip keren en weer de gezonde koers gaan varen zodat we het virus lachend achter ons kunnen laten! Beter gisteren dan vandaag! Je hebt niets te verliezen… behalve gewicht!

Tot een volgende blog!!
Dokter Dete

Let op: Wanneer je met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak start, is onmiddellijk afbouwen van diabetesmedicatie nodig als je diabetes hebt. Ook tijdig afbouwen van medicatie bij hoge bloeddruk is belangrijk. Stop nooit met medicatie zonder overleg met je behandelaar Geef eventueel deze brief. Is je behandelaar niet bereid om met je mee te denken, of heb je vragen, neem dan contact op met ons via het contactformulier of via onze Facebookpagina. Wij helpen je graag.

Disclaimer: Deze blog en de personage is gebaseerd ervaringen in mijn praktijk, maar gaan niet over één bepaalde, bij mij bekende, patiënt. 

Delen
Keto verandert zijn leven

Keto verandert zijn leven

Vandaag deel ik mijn eerste blog over keto in de praktijk. Ik wil jullie meenemen naar mijn eerste ervaring met gezond koolhydraatarm/keto bij een patiënt, inmiddels alweer een aantal jaar geleden…

De patiënt

Op het spreekuur komt meneer H, een vijftiger. Meneer H is opgeleid als IT-er, maar zit nu in de bijstand. Ik ken meneer H vrij goed. Hij heeft een uitgebreide psychiatrische voorgeschiedenis. Zijn psychiater belde mij laatst dat hij meneer H eigenlijk niet meer verder kan behandelen en naar een gespecialiseerd centrum wil verwijzen. Daarnaast heeft hij flink overgewicht, rugklachten en heeft hij een bloedstolsel in een beenvat gehad. Ik ben benieuwd waar hij nu voor komt.

Depressie, overgewicht en rugpijn

Meneer H geeft aan dat het niet goed met hem gaat, dat hij continu veel pijn in zijn rug heeft en dat dit maakt dat hij eigenlijk de bank niet meer af komt. Hij heeft zelf de link gelegd met zijn overgewicht en geeft aan dat hij dit zo niet meer wil. Hij vraagt of ik hem hiermee wil helpen.

TheNewFood als huiswerk

Ik twijfel even, maar leg hem voor dat ik net zelf ontdekt heb wat het beperken van koolhydraten kan betekenen voor je gewicht en je algehele gezondheid. Ik ken meneer als een heel intelligente man en vraag hem om zelf de informatie op de site van TheNewFood door te lezen en mij te laten weten of hij het ziet zitten om dit te proberen.

Een hoopgevende enthousiaste reactie

Een dag later of misschien zelfs dezelfde dag, ontvang ik een enthousiaste mail van meneer H, hij snapt de onderbouwing van deze aanpak en wil het heel graag gaan doen om te zien wat het voor hem kan betekenen. Twee weken later komt meneer H op het spreekuur om te vertellen hoe het met hem gaat. Als ik hem uit de wachtkamer ophaal, zie ik een totaal andere man, hij straalt, ik weet niet wat ik zie!

Hij vertelt dat hij zich enorm goed voelt, hij is al een kilo of 5 kwijt en meerdere centimeters buikomvang. Hij ervaart dat hij meer energie heeft en zich veel minder down voelt. Hij merkt ook dat hij niet continu meer pijn in zijn rug voelt. Kortom ik weet niet wat ik hoor!

Dat is nog niet alles

Meneer H vertelt ook dat hij weer voor zichzelf is gaan koken. Beschamend realiseer ik me dat ik er in mijn enthousiasme en onervarenheid niet eens aan gedacht heb om hem te vragen hoe hij hiervoor at en hoe hij dit klaarmaakte. Hij bleek de afgelopen 10-15 jaren alleen maar magnetronmaaltijden voor zichzelf klaargemaakt te hebben. Ik moet nog lang aan ons gesprek denken, los van het feit dat hij deze manier van eten dus volop als leefstijl lijkt te omarmen, maakt het ook dat hij de keuze kon maken om weer beter voor zichzelf te zorgen.

Hoe ging het verder…

In de maanden die volgen valt meneer H 40 kilo af. Zijn buik slinkt zienderogen en de pijn in zijn rug verdwijnt vrijwel helemaal.  Het gaat heel goed met hem. Geen psychiater meer nodig. Meneer H sluit het contact met zijn psychiater af, hij heeft hem gebeld en aangegeven dat hij hem niet meer nodig heeft, omdat het zo goed met hem gaat. Jaren later is dit nog steeds het geval. Niet heel veel later heeft hij weer een baan en komt hij uit de bijstand!

Waarom wist ik dit niet eerder?

Naast dat deze ervaring met meneer H mij enorm motiveerde om als huisarts op deze weg door te gaan, stemde het me ook een beetje verdrietig. Als dit ‘alles’ was wat er nodig was om zo’n enorme verandering in het leven van meneer H te veroorzaken, waarom wist ik dit niet? Blijkbaar wist geen van de hulpverleners die meneer H in de jaren daarvoor getroffen heeft dit. Wat had het een verschil gemaakt als hij dit 15 jaar geleden als advies had gekregen…

Het was uiteindelijk meneer H die ervoor zorgde dat ik dacht en nu nog steeds denk: als hij het kan, dan kan iedereen het. Ik hoef geen excuses te verzinnen voor
patiënten waarom het voor deze persoon te lastig of te ingewikkeld is. Meneer H is daar het levende bewijs van.

 

Tot een volgende blog!
Dokter Dete, huisarts bij TheNewFood

 

Delen
Arts: beter cholesterol zonder pillen

Arts: beter cholesterol zonder pillen

Hoe lager je cholesterol hoe beter? Nee, zegt arts en auteur William Cortvriendt: met een hoger cholesterol kun je juist gezonder ouder worden. Een lager of hoger cholesterol maakt je niet gezonder. Wat vooral belangrijk is, is de samenstelling van je cholesterol. En daar kun je zelf heel eenvoudig wat aan doen, door weer te gaan eten waar we voor gemaakt zijn: puur gezond koolhydraatarm/keto. Je hebt geen pillen nodig én je kunt daarmee ook je weerstand aanzienlijk verbeteren. 

In dit artikel vertelt Arts William Cortvriendt er meer over.

Verbeter zelf je cholesterol zonder medicijnen

Bijna iedereen is opgegroeid met het idee dat cholesterol gevaarlijk is voor je gezondheid en dat hoge bloedwaarden aderverkalking veroorzaken met later hartaanvallen en beroertes tot gevolg. En als je cholesterolwaarde in het bloed te hoog is, dan moet je liefst onmiddellijk cholesterolverlagende statines slikken, meestal voor de rest van je leven.

Alleen bestaat hier wel een probleem. Want, onderzoek na onderzoek laat zien dat hoe hoger je totale cholesterolwaarde in je bloed is, hoe hoger je levensverwachting is, hoe beter je cognitieve geestelijke prestaties zijn, hoe beter je geheugen functioneert, hoe beter je immuunsysteem werkt, hoe minder infecties je krijgt en hoe lager je risico is op kanker en de ziekte van Parkinson?

Waarom verlagen we dan toch massaal ons cholesterol met medicijnen?   

Cholesterol, wat is dat eigenlijk?

Cholesterol is een vetachtige en onmisbare bouwstof voor ons lichaam die niet in water en dus ook niet in bloed oplosbaar is. Om cholesterol veilig te kunnen vervoeren zonder dat er vetbolletjes in het bloed worden gevormd, zit er een zogenaamde laagje ‘lipoproteïnen’ omheen die zorgen dat het vette cholesterol toch in het bloed oplosbaar is. Een dergelijk deeltje met relatief veel lipoproteïnen wordt HDL- (‘High Density Lipoprotein’) cholesterol genoemd en LDL- (‘Low Density Lipoprotein’) cholesterol als het een deeltje met relatief weinig lipoproteïnen betreft.

HDL- (ofwel ‘het goede’) cholesterol blijkt sterk risico verlagend te werken voor hart- en vaatziekten. Zo sterk zelfs, dat de 20 procent van de vrouwen met de laagste HDL-cholesterol bloedspiegel driemaal vaker een hartaanval krijgen dan de 20% van de vrouwen met de hoogste spiegel. Bij mannen bedraagt dat verschil maar liefst een factor 4! Anders ligt het bij LDL- (‘het slechte’) cholesterol, aangezien hoge bloedwaarden juist het risico op hart- en vaatziekten lichtjes verhogen. Echter, recent onderzoek laat ook zien dat niet alle LDL-cholesterol slecht is en dat dit type cholesterol eigenlijk onderverdeelt moet worden in de onschadelijke grote zogenaamde ‘fluffy’ deeltjes en de kleinere wel schadelijke LDL- deeltjes. 

Wanneer krijgen we ‘slecht’ cholesterol?

Het ontstaan van slecht cholesterol werd tot vrij recent geweten aan het teveel consumeren van voeding zoals garnalen, kaas, boter, eieren en kokosolie waarin cholesterol en verzadigde vetten voorkomen. Dit is echter onjuist. De hoeveelheid van de kleine en dus slechte LDL-cholesteroldeeltjes in ons bloed wordt vooral bepaald door de mate waarin we koolhydraten zoals suiker en deegproducten consumeren. Naarmate we dergelijke voeding vervangen door verzadigde vetten, verlagen we juist ons risico op hartaanvallen.

Wat wel verwarrend lijkt, is dat door het minderen van suiker en het meer consumeren van vetten zowel het HDL- als het LDL-cholesterol stijgen, waardoor veel artsen onterecht denken dat dit juist tot meer hartaanvallen zou kunnen leiden. Zij zijn namelijk niet op de hoogte van het feit dat de samenstelling van het LDL-cholesterol verandert en dat door het minderen van suiker en koolhydraten relatief meer onschadelijke fluffy deeltjes en juist minder kleine schadelijke deeltjes ontstaan.

Helaas maken de laboratoria bij de analyses van bloed (nog) geen onderscheid tussen deze twee verschillende vormen van LDL-cholesterol zodat we uit de verstrekte HDL- en LDL-cholesterolwaarden eigenlijk niet goed kunnen opmaken of we nu wel of geen verhoogd risico op hart- en vaatziekten lopen. Gelukkig is er een eenvoudige manier voor artsen en voor jezelf om hier toch een goede indruk over te krijgen. Want, meer en meer onderzoeken laten zien dat consumptie van suiker en deeg producten leidt tot een hoog triglyceridengehalte in het bloed die we kunnen meten. De verhoogde triglyceriden zijn vervolgens een aanwijzing voor teveel kleine LDL-cholesteroldeeltjes en wijzen uiteindelijk op een  verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Er zijn dan twee getallen die belangrijk zijn. Allereerst deel je de som van HDL- plus LDL-cholesterol door de HDL-cholesterol en dit getal wil je het liefst rond de 3,5 of lager hebben. Als deze waarde hoger is dan 5 loop je een verhoogd risico op hart- en vaatziekten. Belangrijker dan deze veel gehanteerde ratio is echter het getal dat je krijgt door de waarde van je triglyceriden te delen door die van je HDL-cholesterol. Als dit getal hoger is dan 3 begin je risico te lopen. Je wilt eigenlijk streven naar 2 of zelfs nog lager. 

Cholesterol verlagen door medicijnen of de kwaliteit van cholesterol verbeteren door leefstijl

Cholesterolverlagende middelen, bijna altijd in de vorm van zogenaamde statines, behoren tot de meest voorgeschreven medicijnen en verminderen de hoeveelheid slechte LDL-deeltjes en verlagen daarmee het risico op hart- en vaatziekten. In bijna alle gevallen betekent dit dat statines langdurig moeten worden ingenomen, vaak zelfs levenslang. Soms is dit snel voorschrijven van statines terecht, maar vaak ook niet. Want, het is namelijk meestal mogelijk om zelf de kwaliteit van je cholesterolwaarden te verbeteren zonder deze te verlagen!

Een sterke beperking van de consumptie van suiker en koolhydraten zorgt er namelijk voor dat de hoeveelheid triglyceriden in je bloed sterk daalt. Vervolgens kan daardoor zowel je HDL- als je LDL-cholesterol mogelijk iets stijgen. In het geval van HDL-cholesterol is dat natuurlijk gunstig. In het geval van LDL-cholesterol lijkt dit op het eerste gezicht minder gunstig, echter het blijkt dat deze lichte stijging wordt veroorzaakt door de toename van de onschadelijke fluffy deeltjes. Hierdoor neemt de kwaliteit van cholesterol in je bloed toe en verbetert met name de verhouding tussen triglyceriden en HDL-cholesterol zoals hierboven beschreven.

Verder kan ik aanraden om meer te gaan bewegen aangezien dit doorgaans leidt tot zowel een lager triglyceridengehalte als een hoger HDL-cholesterol met bewezen gunstige invloeden op je hart- en vaatstelsel.

Dergelijke maatregelen die je zelf kunt nemen hebben een veel groter gunstig effect dan het nemen van levenslange statines en vermijden ook de vele bekende bijwerkingen van die medicijnen zoals spierpijn. Bovendien ga je je veel gezonder voelen en neemt volgens heel recent onderzoek ook je weerstand tegen Covid-19 toe. 

BRON Dit artikel is beschikbaar gesteld aan TheNewFood, door arts en auteur William Cortvriendt.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen