Selecteer een pagina
BLOG 12 Meneer B wil pasta

BLOG 12 Meneer B wil pasta

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven.

ELKE WEEK SLANKER

Toen ik begon met koolhydraatarm/keto eten werkte ik wat extra in de thuiszorg, omdat we vanwege lockdowns niet konden optreden. Veel van mijn cliënten zagen mij elke week een stukje slanker worden en ze leefden enorm met mij mee. Meneer en mevrouw B leek het niet op te vallen, tot mevrouw B na drie maanden ineens zei: “Jij bent behoorlijk afgevallen volgens mij.” En inderdaad: ik was op dat moment al 11 kilo kwijt.

GEEN LEVEN ZONDER KOOLHYDRATEN

Ik vertelde over mijn aanpak met heel weinig koolhydraten. Het leek meneer B maar niets: geen pasta, geen aardappelen, geen brood… allemaal dingen die hij erg graag eet en die hij niet kon missen. Ik vertelde eerlijk dat ik ook wel een beetje sceptisch was in het begin en dat ik ook niet verwacht had dat ik het vol zou houden, maar dat het boven verwachting goed te doen is.

Ik vertelde dat ik er aan begonnen was vanwege een collega, die hiermee 40 kilo afgevallen was. En dat ik al snel veel meer voordelen merkte: geen opgeblazen gevoel meer, meer energie en geen last meer van maagzuur. Alleen daarvoor al laat ik  graag wat dingen staan die ik altijd lekker vond. Daarnaast eet ik zo lekker uit de boekjes van TheNewFood dat ik eigenlijk niets mis.

IK WIL PASTA

Mevrouw B was direct erg geïnteresseerd, zeker nadat ik vertelde dat ik van dat opgeblazen gevoel af was. Want ook zij had altijd last van haar buik. Ze wilde het eigenlijk wel gaan proberen, maar dan wel samen. Overdag zou geen probleem zijn, want dan aten zij en haar man elk hun eigen maaltijden. Maar twee aparte warme maaltijden te bereiden, dat zag ze niet zitten. Hoopvol keek ze naar haar man.

Meneer B was ook onder de indruk van mijn verhaal. Hij kon zelf ook best wat kilo’s missen, maar was niet enthousiast te krijgen over het laten staan van brood, aardappelen en zeker niet van de pasta. Pasta was zijn lievelingseten! Dus nee, hij wilde geen koolhydraatarm avondeten. 

HEERLIJK!

De week daarna nam ik mijn ovenspecial mee. Ik stelde mevrouw B voor dat ze hem een poosje zou lenen. “Zoek gewoon iets uit wat je lekker lijkt en vertel hem gewoon niet dat het koolhydraatarm is.” raadde ik haar aan. “Ik weet zeker dat hij zijn geliefde koolhydraatrijke producten niet eens mist!” Samen bladeren we het boekje door en ze zag het helemaal zitten. Die avond ging ze meteen de preischotel met Franse kaas maken.

Drie dagen later kreeg ik een berichtje van haar: “Wat een heerlijke recepten! En weet je wat? Hij vindt het ook heerlijk en mist de aardappelen en pasta niet eens. Tenminste, dat denk ik, want ik hoor hem nergens over.” De keer daarna tref ik het stel niet thuis. De ovenspecial ligt op tafel met een briefje: “Dank voor het lenen! Heb inmiddels zelf een paar boekjes besteld.” Meneer B is blijkbaar ook om. 😊

Delen
BLOG 12 – Een ander kind

BLOG 12 – Een ander kind

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs schrijft ze over haar eigen reis en over die van haar gezin.

Een andere Senn

Mijn mannen zijn erg tevreden over hun zelfgekozen weekendlunch. Ze smullen van hun heerlijke taart! Al met al zeer geslaagd dus, ondanks dat ik problemen had met het opkloppen van de slagroom. Ik had laatst een gesprek op school, er gebeurt veel bij Senn. “Ik herkende hem bijna niet terug toen ik met hem aan het werken was”, vertelde een juf. 

Ze vertelde dat ze de concentratie die ze bij het werken zag, niet herkende van Senn; hij was zo geconcentreerd en serieus aan het werk. Veranderingen die wij zelf ook merken. Veranderingen aan hem en in hem die de omgeving ook niet onopgemerkt blijven. Zijn het de welbekende ontwikkelingssprongen? Of heeft het anders eten hier toch een grote invloed op? Al snel krijg ik antwoord op deze vraag…

Snoep!

Op woensdagmiddag speelde Senn bij een ander kindje waar hij veel snoep kreeg aangeboden. Het is en blijft een kind dus ja, hij heeft veel gesnoept. Ik merkte het al aan zijn gedrag toen ik hem op ging halen, hij was DRUK!!!! Hij had zelf ook zichtbaar last van zijn eigen gedrag en zat zuchtend naast me in de auto. ‘Mam ik ga dadelijk echt mee Charlie uitlaten, ik heb zóveel energie, ik móet rennen’.

Als ik hem vraag of hij dan niet fijn gespeeld heeft, want van spelen wordt hij vaak wel moe. “Jawel, maar ik heb heel veel snoepjes en chips gegeten, ik denk dat dat mij druk maakt. Ben je nu niet boos op mij mam?” Ik antwoord dat ik niet boos ben en ook niet teleurgesteld.

Boos?

Waarom zou ik boos moeten worden op hem. Omdat hij de verleiding van onbeperkt toegang tot allerlei suikers en andere koolhydraten niet kon weerstaan? Als geen ander weet ik hoe lastig dat is en ook dat als je eenmaal begint, de rem moeilijk te vinden is. De rest van de dag hebben wij een mannetje is huis wat weer extreem druk en onrustig is. Hij heeft geen rust en is té aanwezig maar afwezig tegelijk.

Hij heeft geen geduld om mij goed aan te kijken wanneer ik tegen hem praat, als ik ervoor kies om over te schakelen naar gebarentaal kijkt hij ook niet. De communicatie verloopt op deze manier moeizaam. Wanneer ik hem vraag hoe hij zich voelt, kijkt hij me aan met een diepe zucht: “Mam ik word zó moe van al die energie”. Voor mij een teken om pas op de plaats te maken met hem.

Afschakelen

We kruipen samen op de bank en ik zet zijn favoriete film aan, even samen afschakelen. De spanning in zijn lijfje verdwijnt al snel en hij kan zich wat meer ontspannen. Wanneer ik ’s avonds in bed lig en de dag in mijn hoofd afsluit, realiseer ik me dat mijn vraag; of het een ontwikkelingssprong is of voeding, bij deze is beantwoord. We merken met name bij hem zoveel verschil in zijn ‘zijn’.

Zonder de suikers en koolhydraten is hij scherper, alerter, is er meer concentratie en lijkt hij beter in zijn vel te zitten. Soms lijkt het alsof hij  wakkerder is. Vandaag leek het alsof er een waas was tussen ons tweeën in, waar hij zelf niet doorheen kwam.

Nee zeggen

Wanneer we de volgende ochtend aan het ontbijt zitten, zegt hij opgelucht: “Ik heb mijn energie eruit geslapen!” Fijn, de waas die er gisteren was tussen ons, is verdwenen. Samen kletsen we nog even na over wat er gisteren gebeurde met hem. Dan zegt hij: “Eerst voelde ik me altijd zoals gisteren”.  Hij zegt dat hij dit niet meer wil. Ik geef aan dat hij het heus mag zeggen, als hij geen snoep en zo wil eten. Dat vindt hij wel spannend.

Maar hij voelt nu zelf zo goed het verschil nu, in wat dat eten met hem doet; hij weet zeker dat hij het niet meer wil. We bedenken samen dat hij ook iets mee kan nemen als hij ergens gaat spelen. En dat ik het vooraf kan aangeven bij de ouders of ze er rekening mee kunnen houden en geen snoep, chips en andere dingen aanbieden. Dat vindt hij een fijn idee. 

Paaseitjes

Een paar dagen later komt hij weer zo druk uit school. “Mama, ik heb het weer gedaan…” zegt hij verdrietig. Mijn keel knijpt samen, wat vind ik dit zielig voor hem. Hij vertelt dat er paaseitjes werden uitgedeeld in de klas en dat hij geen nee durfde te zeggen. “Ik vind het gewoon moeilijk.” zegt Senn. Alweer zo herkenbaar. Je wilt mensen niet teleurstellen immers. En je wilt ook niet altijd maar ‘anders zijn’.

Later die middag krijg ik een berichtje van school. “Ik begrijp nu waarom Senn anders eet… hij was DRUK!” Ik spreek af dat ik wat bifiworstjes mee zal geven, zodat er altijd iets ligt voor Senn, als er weer een keer wordt uitgedeeld op school. Senn is dolblij als ik hem vertel over de afspraak. Hij is zichtbaar opgelucht. En ik ben zó trots op hem. Hij doet het toch maar allemaal…

Delen
BLOG 11 Verslaafd aan pizza

BLOG 11 Verslaafd aan pizza

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven.

VERSLAAFD AAN PIZZA

‘Vroeger’ aten wij elke week minstens één keer pizza. De pizzeria was altijd mijn favoriet als we kozen voor uit eten of laten bezorgen. Zelf pizza kopen of maken, deed ik ook regelmatig. Toen we begonnen met keto eten, vond ik dat wel even een dingetje. Want zo’n koolhydraatrijke pizza eten, was er natuurlijk niet meer bij. In die eerste weken had ik TheNewFood ook nog niet ontdekt.

PIZZA SCHRAPEN

Ik vond op internet een pizzabodem recept met amandelmeel. Dat leek me de moeite waard om te proberen. Toen ik het deeg gemaakt had, kwam ik er achter dat ik een deegroller moest gebruiken. Die had ik dus niet! Leermomentjes! De eerste: lees altijd eerst het hele recept en bereidingswijze door. De tweede: een glazen fles kan ook prima als deegroller gebruikt worden.

Helaas werd het, ondanks mijn prachtige geïmproviseerde deegroller, een plakkerige slappe toestand, die ik met geen mogelijkheid netjes van het bakpapier af kreeg. Uiteindelijk heb ik het met het bakpapier eronder in stukken gesneden hebben we die avond dus pizza van bakpapier geschraapt. De smaak was best oké trouwens, dus ik had wel goede hoop dat ik uiteindelijk een goede keto variant zou kunnen maken.

MISKOOP

Op een gegeven moment kwam er een advertentie voorbij waarin tegen een behoorlijke prijs kant-en-klaar keto pizzabodems aangeprezen werden. Na een tijdje wikken en wegen wilde ik het een kans geven. Het smaakte geen van ons lekker, dus de helft van die bodems zijn in de kliko belandt. Dat doe ik dus nooit meer!

Ik ben erg van de ‘geen eten verspillen’, maar dit vonden we echt niet te eten. Bovendien zaten er allerlei minder gezonde dingen in om het lang houdbaar te maken. En wat mij betreft, gaat deze manier van eten juist over puur en écht eten.

ZONDER BODEM

Gelukkig ontdekte we al snel TheNewFood. Niet alleen de boekjes, maar ook de vele adviezen op de site. Ook het artikel over ‘uit eten bij de pizzeria‘. Toen Sem weer pizza wilde eten hebben we toch een keer weer besteld; pizza’s met extra veel beleg! De bodems zouden we niet opeten. We hebben zitten smullen, eerlijk waar, maar het voelde toch ook een beetje raar om die bodem dan weg te gooien.

DE ULTIEME PIZZABODEM

Gelukkig ontdekte ik in de ovenspecial een hele simpele pizzabodem van kaas, waar we allemaal van genoten. Sem vindt deze pizzabodem zelfs lekkerder dan de normale bodem! Wij houden zelf wel van een beetje pittig, dus roer ik een mespuntje sambal door het beslag voor de bodem. Sinds die ontdekking aten we weer elke week lekker pizza. Helemaal ketoproof en zonder amandelmeel of ongezonde ingrediënten.

Toen later startgids 2 uitkwam kwamen er opties bij: pizzabodems van kipfilet of tonijn. Ik moet bekennen dat ik die nog steeds niet heb geprobeerd, al ben ik wel nieuwsgierig. Maar de pizzabodem uit de ovenspecial bevalt ons gewoon heel erg goed. Bovendien bedenk ik vaak op het laatste moment dat het weer ‘pizzatijd’ is en die bodem flans je heel snel in elkaar. Mmmm ik voel een pizza-avond aankomen…

Delen
JANNET BLOG 10 Emo-eten en snaaien

JANNET BLOG 10 Emo-eten en snaaien

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte begin 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven.

EMO-ETER

Ik ben altijd een ‘emo-eter’ geweest. Als ik niet lekker in mijn vel zat, was mijn voorraad chocola, chips, kaas, drop en noem het maar op, niet veilig. Dat is veranderd nu ik 100% koolhydraatarm/keto eet. Ja, ik ben nog steeds een emo-eter, maar ik heb er zelden meer echt last van. Niet alleen omdat ik al die koolhydraatrijke zooi niet meer in huis heb of doordat ik nu doorgaans veel lekkerder in mijn vel zit.

Maar tegenwoordig ben ik me veel bewuster van het feit dat ik een emo-eter ben. Ik ben me gaan realiseren dat dat emo-eten vaak een dieperliggende oorzaak heeft en dat ik beter kan proberen die oorzaak aan te pakken. Dus kijken ‘waar de pijn zit’. Dat is de afgelopen 2 jaar steeds beter gegaan. Met vallen en opstaan…

ETEN TEGEN DE PIJN

Een mooi voorbeeld is die week in september 2020. Ik was toen ruim een half jaar bezig met gezond koolhydraatarm/keto. Het eten ging begin die week niet zo goed. Op zich was er qua maaltijden niets aan de hand. Maar ik had steeds een soort onbestemd gevoel, dat ik omzette in snaaien. Olijven, kaas, pinda’s, worst; alles wat aangebroken was moest op. Niks was veilig. Ondanks dat ik dus totaal geen hongergevoel had. 

En ik bedoel dan niet een plakje of blokje kaas, maar gewoon hele pakken voorgesneden kaas. Eerst één plakje, maar steeds liep ik weer naar de koelkast om nog een plakje te halen, en al snel meteen twee of meer tegelijk. En zo ging dat dan met alles wat ik kon vinden in de koelkast. Ik bleef maar eten gedurende die dagen, om te proberen van dat nare gevoel af te komen…

MARCO

Pas na een paar dagen met dat rare, onbestemde gevoel rond te hebben gelopen, viel het kwartje. Marco’s verjaardag kwam er aan! Marco, mijn zoon, is geboren op 19 september 1988. Hij overleed op 6 december van datzelfde jaar. Oorzaak: wiegendood. Wat er eigenlijk op neerkomt dat er geen verklaring te vinden was waarom hij die avond dood in z’n bedje lag.

In 1988 was het ‘in de mode’ om dit soort dingen, na een ‘gepast tijd’ van rouw, weg te stoppen en dan bedoel ik ook echt heel ver weg te stoppen. In de jaren daarna ging 19 september regelmatig voorbij zonder dat ik er erg in had. Pas na de geboorte van mijn jongste zoon, 18 jaar later, besefte ik dat wegstoppen niet hetzelfde is als verwerken. Het ‘verwerken’ van het verlies van je kind is een levenslang proces, weet ik nu.

VERDRIETIG ZIJN

Toen ik die week in september 2020 in de gaten kreeg wat er dus eigenlijk aan de hand was, besloot ik te proberen dat verdriet heel bewust toe te laten, in plaats van weer op zoek te gaan naar iets om te snaaien. Ik bezocht zijn grafje. Daar heb ongelooflijk zitten huilen. Het verdriet mocht er gewoon zijn en dat was zo fijn. Het ruimde zoveel op. Ik was ook meteen klaar met dat snaaien. 

Ik realiseer me steeds vaker dat niks, maar dan ook echt niks, zoveel invloed heeft gehad op mijn verdere leven en beslissingen als de dood van Marco. En niet alleen in negatieve zin. Er zijn ook veel bijzondere mooie dingen gebeurd naar aanleiding van Marco zijn korte leventje. 

TROOST

In 2002 schreef ik het nummer Dear Johnny (hier te horen), dat gaat over een vrouw die haar partner verliest en verder moet, maar ik heb het geschreven met mijn gevoel bij Marco. Ik kan ondertussen wel een boek schrijven over wat er vanwege dat liedje allemaal gebeurd is… Het heeft in Australië weken op 1 gestaan in de Country charts, ik kreeg zelfs mail uit Australië van mensen die zich getroost voelden door het liedje…

Als ik het live zong, met uitleg over het ontstaan van het liedje, dan gebeurde er ook altijd wel iets bijzonders. Huilende mensen, mensen die na afloop hun eigen verhaal kwamen vertellen. Een man vertelde dat hij jaren terug zijn dochter en kleinkind verloren was bij een ongeluk en dat hij sindsdien eigenlijk op de automatische piloot leefde. Nu had hij voor het eerst weer gehuild. “Ik heb eindelijk weer lucht,” zei hij, “ik leef weer…”

ETEN HELPT NIET

En nu leerde ik van Marco dat emoties wegeten niet helpt. Die emoties zijn er niet voor niets: mijn hart vraagt op zo’n moment om aandacht. Zo zie en voel ik dat nu. Die emoties mogen er zijn. Huilen om pijn en verdriet helpt! Als ik nu weer snaaizin krijg, probeer ik de oorzaak te zoeken! Meestal kom ik er wel achter en dat besef is vaak al voldoende om niet te gaan snaaien.

Helaas is het voor mij niet altijd gelijk zo duidelijk als toen. Maar in plaats van de koelkast open te trekken, trek ik mijn jas aan en ga een stuk wandelen met de hond of ik ga heerlijk mijn favoriete muziek luisteren. Niet alleen om mijzelf af te leiden. Zo komt er ruimte voor datgene wat aandacht wil in mij. Ik heb met deze aanpak zoveel meer gewonnen dan alleen een slanker en gezonder lijf, dat realiseer ik me steeds vaker.

Delen
BLOG 11 – Typisch ‘zondageten’

BLOG 11 – Typisch ‘zondageten’

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs schrijft ze over haar eigen reis en over die van haar gezin.

Lekker thuis

In de weekenden ging het ‘vroeger’ vooral om makkelijk en lekkers. Heel veel lekkers. En lekker(s), dat kan nog steeds met koolhydraatarm/keto, alleen dan zonder kant-en-klaar gemak. Tegenwoordig maak ik een pan soep voor het weekend, waar we twee dagen mee kunnen lunchen. Ik maak er dan vaak het pitten/zadenplatbrood bij uit de ontbijt en lunchspecial, zodat ze dat heerlijk in de soep kunnen soppen.

Op zaterdag eten we vaak hamburgers in sla of shoarma. Ze vinden dit beide heerlijk en genieten daar enorm van. Dat is nu een beetje het nieuwe ‘weekendeten’. Op zondag kook ik op de manier zoals ik de rest van de week kook: volwaardig en met ruim groentes.

Lusten we niet

Zo hadden we afgelopen zondag de gebakken boerenkool uit de eenpanspecial. Toen ik het op tafel zette, haalde ze beiden hun neusje al op. Ze hadden er geen zin in. Ze gingen, zoals broers dat doen, samen de discussie aan met mij. “Lusten we niet”, “Vind ik niet lekker”, “En wat is dit wat er tussen zit?” Ik hou van deze momenten. Ze hoeven niet altijd lief, braaf en meegaand te zijn.

Ik vind het genieten om te zien hoe bij ieder van hun het eigen karakter tot uiting komt. Senn geeft het dan al snel op en gaat gewoon eten, Vinz daarentegen is wat dwarser. Wanneer ze iets echt niet lusten hoeven ze het niet te eten, maar ik weet dat ze boerenkool en alle andere ingrediënten die erin zit lusten.  Ze hadden alleen liever wat anders gehad. Vinz eet uiteindelijk met moeite een paar happen…

Zonde om weg te gooien

Er blijft een halfvolle pan met eten over. Zo zonde om weg te gooien. En dat ga ik dan ook niet doen. Ik roer een paar eieren door het restant van de stamppot en bak hier omeletten van in veel roomboter. Ik snijd de omeletten in de vorm van pizzastukken, dat ziet er ook wat aantrekkelijker uit. De volgende ochtend willen de jongens alvast even zien wat ze meekrijgen in hun lunchtrommel. “Oh yes, pizza-ei,” roept Vinz opgetogen.

Pizza-ei

Hij smult al bij de gedachte dat dit zijn lunch is. Ik heb stiekem pret. ’s Middags als ze uit school komen, vraagt nota bene Vinz direct of er nog pizza-ei is terwijl hij de koelkast al opentrekt. “Er is nog genoeg! Mag ik nu ook een klein stukje?” En zo zitten ze beiden na school op de bank met nog een stukje pizza-ei. Ik merk op dat ik zie dat ze het wel erg lekker vinden. ‘Ja dit is écht goed!’ zegt Vinz blij.

“Maak je het nog een keer als het op is?” Vraag Senn. “Wat zit er eigenlijk allemaal in? “Wil Vinz weten. Wanneer ik vertel dat het avondeten van gisteren erin zit, betrekt zijn snoetje wel een beetje, hij denkt even na. “Op deze manier vind ik het wel lekker” besluit hij. Ik vraag ze wat er gisteren nu was tijdens het avondeten. Beiden geven aan dat het geen ‘zondageten’ was. Want dat hoort speciaal te zijn en éxtra lekker.

Zondageten

Ik leg uit waarom we op zondag voortaan ook ‘gewone maaltijden’ eten. Maar op hetzelfde moment realiseer ik me dat er iets niet klopt. Hoezo ga ik ervan uit dat alleen ‘gewone maaltijden’ gezond zijn? Misschien is dat toch een ingesleten iets van vroeger wat ik nu los mag laten. Ik mag hier best veel creatiever mee omgaan. En niet alleen met het avondeten, maar misschien ook wel met de lunch.

Ik ben bijvoorbeeld dol op de aardbeienbrokken uit de vastenspecial. Dat is natuurlijk ook een prima maaltijd, maar zo voelt dat voor mij nog niet. Net als de auberginefrieten bijvoorbeeld, waar iedereen hier dol op is. Zoiets voelt voor mij toch nog als ‘zondigen’ blijkbaar en niet als écht volwaardig eten. Terwijl het dat natuurlijk wel is. Het is puur en echt eten en géén vulling zonder voedingswaarde, zoals we vroeger aten.

Samen koken

Ik deel mijn nieuwe inzicht met de jongens. Uiteraard zijn ze het helemaal met mij eens. Ze zien het helemaal zitten: lunchen met ‘maaltijdijs’. Ze hebben er zin in om samen ons nieuwe ‘zondageten’ te gaan ontdekken en we spreken af dat ze om de beurt elke week gaan helpen kiezen uit de boekjes. “Mogen we dan ook helpen met koken op zondag?” vragen ze. “Dat lijkt mij erg gezellig,” antwoord ik. 

Misschien toch een beetje bang dat ik me weer bedenk, duiken de jongens al direct in de boeken. Al snel hebben ze een flinke lijst met zondageten voor mij klaarliggen. Volgend weekend gaan we lunchen met de verwentaart zie ik. En gelijk hebben ze. Wat voelt het goed om dat ‘krampachtige idee’ over wat ‘hoort’ met eten, nog meer los te mogen laten. Ik kijk nu al uit naar die taart, wat een feest! 

Delen
Cardioloog twijfelt aan cholesterolverhaal

Cardioloog twijfelt aan cholesterolverhaal

Steeds meer artsen ontdekken de kracht van gezond koolhydraatarm/keto. Zo ook dokter Marc Waskowsky, cardioloog in het Isala ziekenhuis te Zwolle. Tegenwoordig adviseert hij zijn patiënten op de hartpoli om de koolhydraten drastisch te gaan minderen, in plaats van dat hij (meer) medicatie voorschrijft. Wij wilden hier natuurlijk graag meer over weten en gingen met dokter Waskowsky in gesprek. 

Pillen werken blijkbaar niet 

Twee jaar geleden, begin 2020, ontdekte Waskowsky dat cholesterol in de praktijk eigenlijk helemaal niet zo’n goede voorspeller is van hartproblemen. Dat besef kwam niet zomaar uit de lucht vallen: een kritisch artikel waarin werd beweerd dat cholesterol niet de oorzaak is van hart- en vaatziektes, maakte hem nieuwsgierig. De wetenschappelijke onderbouwing in het artikel klopte. Stel dat die bewering echt waar was? 

Hij ging met andere ogen naar de praktijk kijken: “Op de hartrevalidatie zie ik dagelijks mensen die een hartinfarct hebben gehad, maar zij hebben beslist niet allemaal een veel te hoog cholesterol. We zien ook niet dat mensen die cholesterolverlagers slikken gezonder worden, hoeveel pillen ze ook slikken. De standaard behandeling werkte dus blijkbaar niet. Maar waarom niet eigenlijk?”

De olifant in de kamer

In zijn zoektocht ontdekte hij al snel dat insulineresistentie in feite de ‘olifant in de kamer’ is: “Ik ontdekte dat hoge bloedsuikers door insulineresistentie een belangrijke rol speelt bij het ontstaan van allerlei ziektes. Niet alleen bij diabetes, maar ook bij hoge bloeddruk, overgewicht én hartproblemen. Insulineresistentie leren wij artsen wel over, maar niet als zijnde zo’n belangrijk ‘centraal thema’.”

“Als het over hartgezondheid gaat, gaat het altijd over vet en cholesterol als oorzaak”, vertelt Waskowsky: “Je leert wel dat leefstijl aan de basis ligt van hart- en vaatproblemen, maar in de praktijk gaat het vooral over medicijnen voorschrijven. En nauwelijks over afvallen, meer bewegen, beter slapen of voeding. Terwijl de oplossing hem niet zit in pillen slikken, maar in leefstijl en dan met name minder koolhydraten eten.” 

Pasta en pannenkoeken

Hij was vastbesloten het anders aan te gaan pakken in de praktijk, maar wilde eerst onderzoeken hoe hij er zelf voorstaat qua leefstijl. Naast een stappenteller en een slaap- en stressmeter gebruikte hij een continue glucosemeter, om te zien wat zijn voedingspatroon met zijn bloedsuikers deed. Zo ontdekte hij dat zijn bloedsuikers meerdere malen op een dag veel te hoog waren. “Daar schrok ik wel wakker van”.

Hij at helemaal niet zo gezond als hij dacht: “Ik bleek dagelijks al snel aan de 300 gram koolhydraten te zitten. Bij ons thuis staat regelmatig pasta en pannenkoeken op het menu, zoals dat gaat in een gezin met jonge kinderen. Eten waar bij je na een uur weer honger hebt.” Hij besloot drastisch te minderen met koolhydraten. “Ik merkte al direct verschil in hongergevoel en verzadiging. Mijn leven draaide niet meer om eten.”

Nog opmerkelijker was het verschil qua fitheid en alertheid. “Normaal had ik toch wel dat ik op mijn werk halverwege de ochtend een beetje ‘inzakte’ zeg maar en dat was er niet meer. Mijn energie nam toe en mijn focus werd scherper. Dat ‘zelfonderzoek’ heeft mij veel inzichten gegeven. En zo kwam ik uiteindelijk bij koolhydraatarm/keto eten als tegenhanger van medicatie, om weer gezonder te worden.” 

Het gaat niet meer over cholesterol

Zijn aanpak op de hartrevalidatie ziet er nu anders uit. “Ik vraag nu standaard een insulineresistentie-onderzoek aan. Dat wordt niet vaak gedaan, maar insulineresistentie is voor mij leidend en niet het cholesterol. Cholesterol is het laatste waar ik eventueel naar kijk. Ik draai het nu dus om. En wat me opvalt: mensen willen helemaal geen pillen, net als ik. Mensen willen zelf iets doen!”

Hij laat mensen zien wat de werkelijke oorzaak is van veel gezondheidsproblemen: “Ik heb het nu met name over het alternatief voor pillen en over leefstijl en wat zij zélf kunnen doen om gezonder te worden. Het afgelopen jaar heb ik gezien dat mensen enorm veel kunnen bereiken als ze gemotiveerd zijn om echt iets te veranderen. Veel mensen hebben al genoeg aan een duwtje in de goede richting en kunnen dan zelf op pad.”

Waskovsky herinnert zich zijn eerste ‘succesverhaal’: een man van begin 60 met overgewicht, diabetes 2, te hoge bloeddruk en al meerdere beroertes achter de rug. Na uitleg over zijn insulineresistentie, de oorzaak en de oplossing, is de man zelf aan de slag gegaan. Een jaar later slikte hij nog maar één van de acht pillen, alleen nog een bloedverdunner, ‘voor de zekerheid’. Hij had geen aantoonbare ziektes meer.  

Hoog cholesterol is geen ziekte

Hij verbaast zich meer en meer over de angst voor een hoog cholesterol: “Er zijn legio mensen die pillen slikken en daar niets aan hebben. Ik zie mensen die statines slikken omdat hun cholesterol te hoog is, maar ze zijn niet ziek. Ik vraag me dan af: waar is de ziekte die je aan het behandelen ben? Als er geen ziekte is, dan zijn pillen toch overbodig?”

En de richtlijnen dan? “In de richtlijnen staat één regel over leefstijl (meer bewegen en minder eten) en vervolgens gaat het vooral over pillen. Ik vind dat er meer aandacht zou moeten zijn voor leefstijl, omdat daar de échte kansen liggen voor de patiënt. Ik zeg vaak: je kunt pillen kunnen slikken, maar het is de vraag of het je ook beter maakt. Pillen hebben bovendien mogelijk bijwerkingen, iets wat je ook niet wilt.”

Zelf het verschil maken

In plaats van pillen geeft hij mensen liever de tools om de leefstijl te verbeteren, daarbij adviseert hij ook om drastisch te minderen met koolhydraten. “Sommige patiënten worden erg gemotiveerd door de getallen en feiten. Ze gaan daar zelf mee aan de slag. Er zijn ook mensen die zenuwachtig worden van al die getallen. Die raken daarvan in de knoop. Zij willen gewoon een plan van wat ze moeten doen.”

Hij verwijst mensen daarom regelmatig naar de site van TheNewFood en de boekjes. “Via een patiënt kwam ik op het spoor van TheNewFood. Hij was samen met zijn vrouw meer dan 30 kilo afgevallen door de weekmenu’s te volgen en erg enthousiast over deze lekkere en makkelijke aanpak. En zij zijn niet de enige. De boekjes zijn ideaal voor mensen die graag willen starten, maar niet heel veel willen lezen en puzzelen!”

Niet alles wat kan dat hoeft

Nu hij met een andere blik naar de oorzaak van veel chronische ziektes kijkt, wordt hij steeds kritischer: “Niet alles wat kan is ook werkelijk de beste oplossing. Kijk naar diabetes: je kunt steeds meer pillen nemen, of insuline spuiten of weer nieuwere medicatie gaan gebruiken. Maar wat als je er nou gewoon niet steeds koolhydraten ‘in stopt’? Dan hoef je die koolhydraten er ook niet uit te halen met medicijnen.”

Je leefstijl omgooien is niet altijd makkelijk, geeft hij toe. Sommige patiënten willen wel, maar haken onderweg toch af. “Mensen krijgen veel tegenstrijdige boodschappen over cholesterol en wat gezond is. Vaak vragen anderen ‘waar ze nu mee bezig zijn’. Soms zijn er meerdere behandelaars en niet allemaal staan ze hier achter. Dat soort dingen maakt mensen onzeker, ik probeer ze dan toch dat vertrouwen te geven.”

Het gaat niet meer alleen over pillen

Niet iedere patiënt maakt makkelijk die omslag. Met name als er sprake is van een suikerverslaving dan is er echt meer nodig dan alleen maar een goed advies. “Als cardioloog ben ik hier niet voor opgeleid. Je kunt ook zo makkelijk aan je ‘drugs’ (suiker en ander koolhydraatrijk eten) komen. Dat verslavingsaspect is lastig. Ik denk dat mensen daar meer ondersteuning bij nodig hebben dan ik ze kan bieden.”

Soms is het dus nog wel een zoektocht hoe hij mensen het beste kan helpen. Maar dat het nu niet meer alleen gaat over meer pillen, maar vooral over meer gezondheid, en dat dat vaak ook echt wat oplevert, dat maakt zijn werk een stuk leuker. “Ik merk dat ik nu toch al vaak het verschil kan maken. En dat is toch waarom ik arts ben geworden.” 

Wil jij ook starten met deze aanpak?

Je kunt op een gezonde en effectieve manier starten met de koolhydraatarme/keto aanpak, door de weekmenu's in de STARTGIDSEN te volgen. Al binnen enkele weken zul je merken dat je je heel veel beter en energieker gaat voelen, je al veel gewicht kwijt bent en allerlei kwalen verminderen. Ook je bloeddruk normaliseert vrijwel altijd weer, al kan dat soms wat langer duren.

HEB JE DIABETES 2? Lees eerst onze informatie over starten met diabetes 2, je kunt niet altijd zomaar starten. En hier kun je een 'uitlegbrief' downloaden voor je behandelaar, voor als deze vragen heeft over deze aanpak.

ANDERE GEZONDHEIDSPROBLEMEN? Misschien heb je aanvullende informatie nodig voordat je gaat starten. Kijk voor je start op deze pagina.

Delen
Koolhydraatarm/keto effectief bij hersentumor

Koolhydraatarm/keto effectief bij hersentumor

Uit recent onderzoek (zie bronnen) blijkt dat mensen met een hersentumor baat kunnen hebben bij een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak, als aanvulling op een reguliere behandeling van chemotherapie en bestraling.

Opzet onderzoek

Voor het onderzoek werden 25 mensen met astrocytomen graad 2-4, na een reguliere behandeling met chemotherapie, acht weken op een strikt koolhydraatarm/keto dieet gezet. Dit in combinatie met 2 dagen per week (bijna helemaal) vasten. Op de vastendagen aten zij maximaal 20% van hun normale calorie-inname. 

Na deze acht weken concludeerden de onderzoekers dat de deelnemers aan het onderzoek betere bloedsuikers en insulinespiegels hadden en dat hun vetvrije massa toenam (de deelnemers raakten vetmassa kwijt). Maar nog veel belangrijker: hun brein, inclusief de hersentumor(en), had geen suiker meer ter beschikking, doordat vetten/ketonen als brandstof werd gebruikt. 

Conclusie

Dit zijn veelbelovende resultaten: eerder werd geconstateerd dat dit type kankercellen zich voeden met suikers en niet kunnen overleven op ketonen. Door koolhydraten sterk te gaan beperken en meer vet te gaan eten, wordt dit type kankercellen als het ware ‘uitgehongerd’. Terwijl gezonde hersencellen juist erg goed overleven op ketonen als brandstof. 

Volgens de onderzoekers is dit erg goed nieuws. Behandelmethodes voor dit type kanker zijn beperkt en de overlevingskansen zijn niet groot.  Mogelijk wordt de levensduur en overlevingskans van deze patiënten groter als zij naast de reguliere behandeling ook een strikt koolhydraatarme/keto aanpak volgen.

Ondersteunen behandeling

Dit onderzoek staat niet op zich. Eerder onderzoek (zie bronnen) toonde al aan dat bij dit soort hersentumoren een strikt koolhydraatarm/keto dieet het effect van de bestralingen vergroot. De behandeling zou beter aanslaan door de invloed van ketonen. 

BRONNEN BIJ DIT ARTIKEL
  •  Schreck, K. C., Hsu, F. C., Berrington, A., Henry-Barron, B., Vizthum, D., Blair, L., Kossoff, E. H., Easter, L., Whitlow, C. T., Barker, P. B., Cervenka, M. C., Blakeley, J. O., & Strowd, R. E. (2021). Feasibility and Biological Activity of a Ketogenic/Intermittent-Fasting Diet in Patients With Glioma. Neurology, 97(9), e953–e963. https://doi.org/10.1212/wnl.0000000000012386

  • Woodhouse, C., Ward, T., Gaskill-Shipley, M., & Chaudhary, R. (2019). Feasibility of a Modified Atkins Diet in Glioma Patients During Radiation and Its Effect on Radiation Sensitization. Current Oncology, 26(4), 433–438. https://doi.org/10.3747/co.26.4889

MEER RECENT NIEUWS

dr. Harcombe: Geen bewijs tegen koolhydraatarm

NU.nl kopte in augustus 2018: met “Vleesrijke koolhydraatarme diëten kunnen levensduur verkorten”. De BBC waarschuwde: “Koolhydraatarme diëten kunnen je leven verkorten, volgens studie”. Wereldwijd verschenen vele vergelijkbare krantenkoppen naar aanleiding van een...

Mogelijke verbetering Alzheimer met LCHF/keto

Arts schrijft echtgenoot een gezond koolhydraatarm/keto menu voor De echtgenoot van dokter Mary Newport met een al vergevorderde mate van Alzheimer knapte zienderogen op van een koolhydraatarm/keto menu met ruim vetten, onder andere kokosolie.  Waar hij eerst bijna...

Nieuwe studie: koolhydraatarm en vetrijk écht gezonder

Een koolhydraatarm, vetrijk dieet is minstens net zo effectief is als andere diëten voor gewichtsverlies, "met als extra voordeel dat dit dieet zeer verzadigend werkt, waardoor mensen spontaan minder calorieën gaan eten", aldus de onderzoekers. Zij kwamen...

TheNewFood bij het LCHF congres in Kaapstad

Ook TheNewFood was in Kaapstad, Zuid Afrika bij het eerste low-carb high-fat congres ter wereld. Het was een ontzettend leerzaam en erg inspirerend congres! Wij zijn nog veel meer dan eerst doordrongen van het feit dat het echt anders moet en dat het ook anders kan!...

Ludwig: Verminderen van koolhydraten gouden greep

Wetenschappers en specialisten zijn het erover eens dat een dieet met zéér weinig koolhydraten en veel vetten, een zogenaamd ketogeen dieet of LCHF, beter is voor gewichtsafname, diabetes en de stofwisseling, dan diëten die vooral gericht zijn op beperkte inname van...

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
BLOG 10 – Een uitdagende missie

BLOG 10 – Een uitdagende missie

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Op missie

We zijn met een missie op pad in de supermarkt. Maar de jongens lijken dat even te zijn vergeten. Ze worden helemaal in beslag genomen door de rijen vol chips, snoep, koek en frisdrank. Opgewonden lopen ze langs de schappen, joelend en vol verlangen… “Dit hebben we al lang niet meer gehad, zullen we dit kopen?”, vragen ze steeds, zakken snoep en chips voor mijn neus zwaaiend. 

Het zweet breekt mij uit met deze twee losgeslagen jongens in de winkel. Ik vraag me af wat ik mijzelf aandoe. Even overweeg ik zelfs de winkel uit te rennen met ze, maar dan zucht ik een paar keer diep en herpak ik mijzelf. Ik realiseer me wat er gebeurt. Ik had het kunnen weten. Als ze al die suikers en koolhydraten zien dan missen ze het. Alles in hen roept om die ‘koolhydratenkick’.

Verleidingen

Hoe vaak heb ik mijzelf wel niet in bedwang moeten houden in de supermarkt. Mijzelf vermanend toesprekend, om alleen maar te kopen wat ik nodig had en niet meer. Om me niet in de verleiding te laten brengen. Natuurlijk hebben zij dat ook. Nu ik me dit realiseer, word ik rustig. Ik roep de jongens bij me en vraag ze waarom we in de supermarkt zijn. Teleurgesteld kijken ze me aan. “Voor onze missie.”, zegt Vinz.

“Klopt, pak jullie briefje erbij en ga op zoek naar de vervanging voor de soepstengels met smeerkaas.” Vinz probeert me nog om te kopen: “Als we dat doen, mogen we daarna dan een snoepje uitzoeken?” Ik reageer hier niet op en ze laten het los. 

De beste keuze

Ze gaan op zoek naar de spullen die ze nodig hebben. De stokjesvervanger is zo gevonden, maar de smeerkaas is een ander verhaal. Zoveel verschillende soorten met een groot verschil aan koolhydraten. Na ze allemaal uitvoerig bestudeerd te hebben komen ze trots met één bakje aanlopen. “Dit is de beste!” Het klopt, wat doen ze dit goed!

Bijna bij de kassa komt Senn op het idee om in het park vlakbij wat te gaan drinken. Wat een leuk idee, het is ook best lekker weer. “Zal ik drie flesjes water pakken?” vraagt Senn. Ik ben onder de indruk dat hij niet vraagt om frisdrank en stel voor dat we ook bifiworstjes meenemen. Even later komt hij trots terug met het water en bifiworstjes. De zakken snoep en chips lijken te zijn vergeten.

Druk in je hoofd

Even later zitten we in het park en hebben we het nog even over wat er gebeurde toen we in de supermarkt kwamen. Vinz geeft aan: “Toen ik al dat lekkers zag brak het zweet mij uit.” Senn vult aan: “Ik werd er vooral heel druk door in mijn hoofd.” Ik vertel dat ik dat ook had in het begin en dat het steeds makkelijker is geworden. Maar ik wil eerlijk zijn en voeg er aan toe dat ik het soms nog moeilijk vind, vooral als ik gestrest ben.

Samen komen de heren tot de conclusie dat een supermarkt eigenlijk maar raar is. Er ligt zoveel wat je niet nodig hebt, de winkel zou zeker de helft kleiner zijn als ze dat allemaal weg zouden laten. Een ‘keto-winkel’ zou ideaal zijn en dan kost boodschappen doen ook minder tijd.

Smullen

De volgende dag als ze uit school komen staat de smeerkaas met ‘stokjes’ van komkommer op ze te wachten. Ze genieten ervan en vinden het een goed alternatief. Samen besluiten ze een lijstje te gaan maken met dingen die ze nog meer willen vervangen; hier gaan we later in de week samen naar kijken. Het plan is om dan ook vaker op missie te gaan in de supermarkt. Ik moet wel even slikken bij die gedachte 😉

Delen
Van depressief naar een lichter leven

Van depressief naar een lichter leven

Aafke de Bruijn (36) had ernstige depressies en een traumastoornis, waarvoor ze ook meerdere malen opgenomen is geweest en wel 30 pillen per dag slikte. Ze was altijd al zwaarder maar de kilo’s vlogen er in die jaren aan, tot Aafke het helemaal zat was: ze wilde zelf weer grip hebben en met haar gezondheid aan de slag. Uiteindelijk viel ze niet alleen ruim 50 kilo af: ook innerlijk veranderde er veel.

De dikke en de dunne

“Als kind was ik al aan de zware kant en na de puberteit werd ik echt te zwaar. Mijn tweelingzusje en ik verschilden hierin altijd ook enorm, we waren een soort ‘de dikke en de dunne’. Er werd bijvoorbeeld iets verzonnen om ons uit elkaar te halen: ik was degene met de bolle toet, mijn zusje degene met de smalle toet. Op mijn achttiende was ik daar helemaal klaar mee. Ik besloot dat ik er iets aan moest doen.

Ik ben toen erg streng gaan lijnen en veel gaan sporten. Dit werd uiteindelijk een soort obsessie voor mij. Ik zat bijna iedere avond urenlang in de sportschool en het moest altijd sneller en beter. Ik viel uiteindelijk 45 kilo af.” 

De kilo’s vlogen eraan

“In 2013 overleed mijn broertje en begon voor mij een zware tijd waarin ik erg depressief werd. Ik raakte de grip op mijn leven totaal kwijt. Ik had de energie niet om bijvoorbeeld voor mezelf te koken en ging slechter en slechter voor mijzelf zorgen. Ik at gemaksvoedsel uit pakjes en zakjes, maar at ook vooral veel suiker. Alles wat maar voor handen was, at ik op. 

Het kon me op dat moment ook niet zoveel schelen, ik had wel andere dingen aan mijn hoofd. In de loop der jaren werd ik meerdere keren  opgenomen. Ik heb ook veel therapie gehad en heel veel medicatie geslikt.”

Niet goed genoeg…

“Ik werkte in een winkel, toen ik weer eens werd opgenomen in een kliniek. Op een gegeven moment kwam er iemand van mijn werk bij mij op bezoek die een opmerking maakte over mijn gewicht. Ik vatte dit op als: ‘je bent niet goed genoeg om met dit gewicht in de winkel te komen staan’. Terwijl ik toen nog niet op mijn zwaarst was. Ik denk daar nog steeds vaak aan terug. 

Deze uitspraak heeft achteraf gezien veel in gang gezet. Op een gegeven moment was ik twee jaar ziek en werd mijn arbeidsovereenkomst daardoor stopgezet. Dat was voor mij nog meer bevestiging van dat ik niet goed genoeg was zoals ik was. Ik zakte nog dieper weg en werd nog zwaarder. Uiteindelijk woog ik 115 kilo, met mijn lengte (1.68m) was dat fors overgewicht, ook wel morbide obesitas genoemd.” 

Opkrabbelen

“Heel langzaam kwam ik hier overheen en ging het steeds weer wat beter. Ik besefte dat ik het wél waard was, hoe dan ook. Maar er moesten wel dingen veranderen en dat begon bij mezelf. Ik moest beter voor mezelf gaan zorgen. Ik wilde me ook weer lekker in mijn lijf voelen. Ik las veel op internet over minder koolhydraten eten en begon vrijwel direct met koolhydraatbeperkt eten.

Heel rigoureus maakte ik de sprong. Al direct na de start merkte ik dat het enorm veel invloed had op hoe ik me voelde: ik was direct al fitter en energieker. Hoe meer ik me ging verdiepen, des te meer ik las over hoe kwalijk koolhydraten eigenlijk zijn. Ik besloot nog een stapje verder te gaan en het helemaal goed aan te pakken: ik wilde écht koolhydraatarm/keto gaan eten.”

TheNewFood

“Ik kwam steeds weer bij TheNewFood terecht. Ik zag op Facebook hoe deze aanpak veel mensen hielp en ik las aandachtig alle informatie op de site. Helaas had ik op dat moment niet de financiële middelen om de boeken te kopen, dus ik startte met de recepten op de site. Toen kwam er een winactie voorbij en ik besloot de gok te wagen en met succes: ik won een paar boekjes! Nu kon ik de boeken echt helemaal gaan volgen.

Ik was verbaasd over hoe lekker de maaltijden zijn. Direct na de start, in de eerste week, merkte ik al dat het me zoveel beter deed! Ik merkte dat ik meer energie had, lekkerder in mijn vel zat, weer meer zin had om te sporten en bewegen en dat ik mentaal veel rustiger was. Die suikerpieken hadden enorme invloed gehad op mijn stemming en gevoelens, blijkt achteraf!” 

Medicatie en gezondheid

“Tijdens mijn grootste dieptepunt slikte ik 30 pillen: een handjevol dus. Allemaal antidepressiva en aanverwante medicatie. Medicatie die niks goeds doet voor de lijn, maar wel heel hard nodig waren. Toch lukte het nu, ondanks al die medicatie, om af te vallen! Ik begon me ook weer beter te voelen en ben weer gaan sporten. Eigenlijk als een vorm van zelfzorg.

Ik start elke dag met een rondje hardlopen. Daarbij heb ik niet meer (zoals vroeger) het streven sneller of beter te zijn dan de dag ervoor. Ik doe dit op mijn tempo en als mijn lijf een dagje iets minder wil, wandel ik gewoon. Dat is ook helemaal prima!

Inmiddels ben ik van alle medicatie af en heb ik mijn behandeling binnen de GGZ afgerond. Mijn therapeut was zo onder de indruk van mijn resultaat dat zij nu al haar patiënten aanraadt om hiermee te starten! Ik ben gelukkig, stabiel en heb mijn leven weer op kunnen pakken!” 

Moeilijke momenten

“Dat betekent overigens niet dat ik nooit meer moeilijke momenten heb, terwijl ik toch mentaal veel stabieler ben geworden. Ik moet me steeds bewust blijven van mijn emoties en gevoel. Want als ik probeer weg te lopen voor moeilijke situaties die ik meemaak en wat dat met me doet, dan ligt ‘de mist ingaan’ op de loer. Ik neig dan direct weer naar koolhydraten eten. En dat wil ik niet. Ik schiet er niets mee op. 

Dreigt het toch echt mis te gaan dan helpt het mij goed om even ‘uit de situatie’ te gaan. Als ik het moeilijk heb, dwing ik mezelf bijvoorbeeld om een rondje te gaan lopen en het gevoel iets ‘fouts’ te moeten eten even ‘uit te stellen’. Dat werkt erg goed. Als ik dan weer terug ben, lukt het me beter om het in een ander perspectief te zetten en om andere keuzes te maken.

Ik heb ook geleerd dat ik het niet alleen hoef te doen. Ik mag om hulp vragen als ik het moeilijk heb. Liever te vroeg dan te laat. Even iemand bellen om te kunnen spuien of mijn zinnen te verzetten. Zo heb ik verschillende ’tactieken’ om niet terug te vallen in dat emotie-eten.”

Ik kan het!

“Ook bij mij is het niet ‘vanzelf’ gegaan. Ik was heel eerlijk en duidelijk naar mijzelf: wat wil je? Ben je er nu aan toe om het echt te veranderen, om er echt mee aan de slag te gaan? Ik heb ook echt met mijzelf afgesproken: je kunt wel bij voorbaat denken dat dit ook niet werkt, maar dat kun je niet weten. Dus ga ervoor. Je kunt altijd van het negatieve uitgaan, als je dat maar vaak genoeg zegt, ga je (lijf) het ook geloven Maar dat geldt ook voor als je van het positieve uitgaat. Als je gelooft dat dit voor je werkt en dat je het waard bent, dan zal het resultaat ook beter zijn.

Ik had briefjes in huis opgehangen om mezelf hier steeds aan te herinneren. Ik heb elke morgen tegen mijzelf gezegd: “Je kunt het en je bent het waard.” Dat doe ik nu nog. Ik heb nu ook nog een briefje in huis hangen waarop staat: “Je kan het!” Er is echt meer nodig dan maar gewoon starten en dan zien we het wel. Je moet het willen en voelen en elke dag opnieuw beslissen dat je dit ook deze dag gaat doen.”

Deelvasten

“Op een gegeven moment merkte ik dat ik minder trek begon te krijgen, en dat ik langere periodes zonder eten kon. Iets wat ik wel had gelezen online, maar waarvan ik nooit had gedacht dat dat ook voor mij zou opgaan. Als je mij een paar jaar geleden zou zeggen dat je prima op twee, of zelfs één, maaltijd per dag zou kunnen zou ik je voor gek hebben verklaard: je hebt steeds brandstof nodig om te kunnen functioneren dacht ik!

Inmiddels eet ik eigenlijk nooit meer een ontbijt, en soms eet ik maar één keer per dag. Als ik naar mijn werk ga, neem ik wel vaak een trommeltje met koolhydraatarme/keto lunch-dingen mee, om te voorkomen dat ik iets kant-en-klaars uit de winkel moet pakken. Het komt echter heel vaak voor dat ik het trommeltje gewoon weer mee naar huis neem, onaangeroerd. Ik voel me dan gewoon nog verzadigd.”

Nooit meer anders

“Inmiddels weeg ik rond de 64 kilo. Dit is precies het gewicht wat bij me past, mijn lijf voelt zich prettig en ik ben tevreden! Ondanks dat ik nu mijn streefgewicht heb behaald, blijf ik absoluut de rest van mijn leven zo eten. Ik weet dat ik hoofdpijn krijg en me niet lekker in m’n vel voel als ik dat niet doe. En juist het me fijn voelen, de energie en de mentale rust en stabiliteit die het me oplevert, zijn me veel meer waard!

Ik geniet enorm van in de keuken staan en het koken uit de boeken: ook dit is een belangrijk onderdeel van mijn leven geworden! Ik kook nog steeds bijna uitsluitend uit de boekjes! Het is makkelijk en ook goed te doen met een kleine beurs. Ik ben nog elke dag blij met deze keuze.

Wat ik anderen wil meegeven: er is nooit een perfect moment om te starten. Er zijn altijd wel redenen waarom je het (nog) niet zou doen. Hak de knoop door en start gewoon! Liever vandaag nog dan morgen, stel het niet uit. Ook als je in een depressie zit. Zelf ben ik zo blij dat ik juist toen ben gestart. Wie weet wat het jou allemaal oplevert!”

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!   

Delen
JANNET BLOG 9 Last van zuivel

JANNET BLOG 9 Last van zuivel

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke ketoleven.

NIEUWE GAST AAN TAFEL

Een paar weken terug kwam mijn zoon Kevin op visite met zijn Hongaarse vriendin. Ik had ze uitgenodigd om ook te blijven eten. Ik was van plan de shoarmaplate uit de eenpansspecial te gaan maken. Voor de zekerheid vroeg ik mijn zoon of ik nog rekening moest houden met bepaalde dieetwensen of allergieën. Hij stuurde vervolgens een foto met een enorme lijst met dingen die ze niet eet.

Niet vanwege een allergie, maar omdat ze er last van krijgt bij regelmatige consumptie. Ze bleek ook geen tarwe, spelt, rijst en aardappelen te eten, eigenlijk at ze dus richting koolhydraatarm, ook al noemt ze dat niet zo. Helaas stonden op het lijstje ook eieren, zuivel en hazelnoten. De shoarmaplate was dus geen goed idee en ik moest echt goed nadenken over een oplossing.

KETO SNERT- ALTIJD EEN SUCCES

Ook erwten stonden op het lijstje en dat inspireerde mij om te gaan voor de erwtensoep zonder erwten 😊, een recept uit de stamppotspecial. Ik heb gelijk maar weer een hele grote pan vol gemaakt en de rest in porties ingevroren. Ik vind deze snert echt heerlijk en tot nu toe ik heb ik nog van niemand gehoord dat het niet lekker was. Ook meneer Miep vindt het altijd heerlijk.

SEM

Eigenlijk past de bijnaam ‘meneer Miep’ niet meer bij Sem, want de tijd dat hij liep te miepen over het eten ligt allang achter ons. Hij eet altijd met ons mee en eigenlijk vindt hij het meeste gewoon heerlijk. Zelfs de gerechten die absoluut niet zijn favoriet zijn eet hij zonder zeuren. Hij eet verder niet strikt keto, maar wel koolhydraatarm. Niet omdat dat van mij moet, maar omdat hij zelf steeds vaker hiervoor kiest.

Hij had zelfs onenigheid met een leraar, die erg fan is van de schijf van vijf. Sem gaf aan het hier niet mee eens te zijn en vertelde over hoe ik nu eet, hoeveel ik ben afgevallen en hoeveel gezonder ik nu ben! Geweldig! Vanaf noem ik hem, bij gebrek aan een beter passende bijnaam, gewoon Sem. Sem B zou nog een optie kunnen zijn, zo heet hij op school, vanwege meerdere Semmen. Maar die slaan wij over; hij is geen crimineel.  😎

LACTOSE-INTOLERANT

De vriendin van Kevin was verrast over mijn keuze voor erwtensoep. Natuurlijk heb ik verteld dat snertliefhebbers hem altijd verrassend lekker vinden. Zelfs mensen die totaal niet van de traditionele snert houden, vinden deze keto variant heerlijk. Voor mijn zoon Kevin was het ook de eerste keer dat hij de keto variant at. Na een paar happen knikte hij goedkeurend; dit smaakt echt lekker! Ook zijn vriendin vond het heerlijk.

Al snel kwam het gesprek zo op gezond koolhydraatarm/keto eten. Ik vertelde dat ik op haar lijstje een hoop dingen had zien staan die ik nu ook niet meer eet. Ik heb haar foto’s van ‘vroeger’ laten zien en uitgelegd hoe dit mijn hele leven veranderd heeft. Hoe ik mij eerst altijd voelde en hoe geweldig ik me nu voel.

SCHOONMOEDERS 

De kwaaltjes en ongemakken die ik noemde zoals opgeblazen gevoel, maagzuur, buikpijn, waren dingen die haar bekend voor kwamen. Ik vertelde dat ik zelf jaren heb gedacht dat ik lactose-intolerant was of niet tegen zuivel kon, maar dat ik door keto heb ontdekt, dat dit niet de oorzaak van mijn klachten is. Ik eet nu gewoon kaas, yoghurt en andere keto-zuivel en heb nooit meer last van mijn buik!

Normaal zou ik echt mijn best hebben gedaan om haar over te halen om ook te starten. Ik zou haar misschien zelfs een boekje hebben uitgeleend. Al was dat nu geen optie, want ze spreekt geen Nederlands. Maar ik wilde niet gelijk de alles-beter-wetende schoonmoeder uithangen door te opperen dat zij wellicht ook keto eten zou kunnen proberen 😎, al kostte het me wel moeite om me in te houden. 😁

Delen
Onderzoek: koolhydraten oorzaak hoge bloeddruk

Onderzoek: koolhydraten oorzaak hoge bloeddruk

Het is nu écht bewezen: steeds te veel suikers en koolhydraten zijn de (belangrijkste) oorzaak van een hoge bloeddruk. Hoge bloeddruk is (zelfs mét medicatie) gevaarlijk. Onderzoekers onderzochten of je dit proces ook om kunt keren. Het goede nieuws is dat het inderdaad andersom ook werkt. Je kunt een hoge bloeddruk op den duur weer verlagen door koolhydraten rigoureus te schrappen. 

Een op de drie heeft een hoge bloeddruk

Een op de drie 30- tot 70-jarigen heeft een hoge bloeddruk. Het blijkt dat bijna de helft van deze mensen niet weet dat de bloeddruk te hoog is, zij gebruiken dus ook geen medicatie! Dat is zorgelijk want ook al voel je een hoge bloeddruk meestal niet en denk je dat het wel meevalt, het kan zo ongemerkt toch erg veel schade veroorzaken. 

Gevaren van een te hoge bloeddruk

Een te hoge bloeddruk speelt een enorm grote rol bij het ontstaan van hart- en vaatziekten. Precies dat waar velen zo bang voor zijn. Vaatwanden verzwakken door een te hoge bloeddruk, waardoor je veel meer kans loopt op ontstekingen van de vaatwand. Ook als je bloeddrukverlagers slikt kan er nog schade ontstaan of al ontstaan zijn. 

Bij een te hoge bloeddruk is de kans op hartfalen 3 keer zo groot en de kans op een beroerte 4 keer zo grootOok kan het immuunsysteem door een te hoge bloeddruk minder goed werken, waardoor je een groter risico loopt ziek te worden en/of minder  makkelijk geneest als je ziek bent. Om hoge bloeddruk te voorkomen is het belangrijk dat we goed weten waar dit door ontstaat.

De verkeerde aanname

Overgewicht en zout werden tot nu toe als schuldige aangewezen, bij het ontstaan van hoge bloeddruk. Mensen met een te hoge bloeddruk krijgen altijd het advies om, naast bloeddrukverlagers gebruiken, de zoutinname flink te verminderen en af te vallen. Er wordt altijd van uitgegaan dat voor iedere kilo die je kwijtraakt je bloeddruk zo’n 1 mmHg zakt. Dus val je 10 kilo af dan zakt je bloeddruk van 140/90 naar 130/80. In de praktijk blijken die adviezen vaak niet te werken en nu is duidelijk waarom!!

De échte oorzaak is eindelijk bekend!

Uit nieuw onderzoek (zie bronnen onderaan) blijkt dat zout en overgewicht helemaal niet dé boosdoener zijn. De werkelijk oorzaak is insulineresistentie! Hierbij reageert je lijf op koolhydraatrijke voeding door steeds heel veel insuline aan te maken. Nu blijkt precies dat een teveel aan insuline in je bloed ervoor zorgt dat je bloeddruk hoger wordt! Het lijkt te komen doordat je nieren meer vocht en zout vasthouden. 

Bloeddruk verlagen door het omgekeerde te doen!

De onderzoekers keken ook wat er gebeurt als je dit proces omkeert. Dus wat gebeurt er als de hoeveelheid insuline in het bloed wordt verlaagd, door koolhydraten juist te schrappen uit je menu. Gaan de nieren dan meer zout en vocht loslaten, waardoor de bloeddruk daalt? Om dit te onderzoeken kregen 154 proefpersonen met een hoge bloeddruk  een koolhydraatarme/keto aanpak voorgeschreven.

Het resultaat was verbluffend: Na 24 maanden bleek de bloeddruk bij alle deelnemers aanzienlijk lager! Bijna 20% van de deelnemers die medicatie gebruikten voor een hoge bloeddruk kon hiermee stoppen en veel andere deelnemers konden de medicatie flink afbouwen. Bij de mensen die helemaal konden stoppen met de medicatie daalde de bovendruk 14,8 mmHg en de onderdruk 8,1 mmHg.

Speelt afvallen een rol?

Werd de bloeddrukverlaging veroorzaakt door het afvallen? Nee, dat was niet de belangrijkste reden! Veel deelnemers vielen veel af, maar lang niet allemaal. Er was zelfs een deelneemster die al slank was bij de start, maar ook bij haar zakte de bloeddruk zodanig, dat ze kon stoppen met medicatie. Dit alles geeft aan dat gewicht niet de belangrijkste speler is als het gaat om het verlagen van de bloeddruk.

Eerst werd altijd aangenomen dat een hoge bloeddruk een chronische ziekte is, met medicatie als oplossing. De adviezen om af te vallen en zout te minderen leverden vrijwel geen resultaten op. Vrij uitzichtloos dus. Maar nu is er hoop! Door gezond koolhydraatarm/keto te eten, kun je je bloeddruk op een gezonde manier verlagen én loop je in de toekomst minder risico op bijvoorbeeld een hartaanval of een beroerte. 

Heb jij een hoge bloeddruk?

Iedereen met een hoge bloeddruk kan zonder problemen starten met deze aanpak. Je bloeddruk zal al snel lager worden, vaak binnen enkele weken/maanden. In veel gevallen kan je afbouwen of stoppen met de bloeddrukmedicatie. Je bloeddruk kan zelfs weer helemaal gezond worden! Wil je meer weten over deze aanpak en een hoge bloeddruk? Klik hier.

BRONNEN BIJ DIT ARTIKEL
  • Unwin, D. J., Tobin, S. D., Murray, S. W., Delon, C., & Brady, A. J. (2019). Substantial and Sustained Improvements in Blood Pressure, Weight and Lipid Profiles from a Carbohydrate Restricted Diet: An Observational Study of Insulin Resistant Patients in Primary Care. International journal of environmental research and public health16(15), 2680. https://doi.org/10.3390/ijerph16152680 
  • https://actueel.hartstichting.nl/12-miljoen-nederlanders-onwetend-over-hoge-bloeddruk-en-daarmee-grotere-kans-op-hart–of-vaatziekte/

MEER RECENT NIEUWS

dr. Harcombe: Geen bewijs tegen koolhydraatarm

NU.nl kopte in augustus 2018: met “Vleesrijke koolhydraatarme diëten kunnen levensduur verkorten”. De BBC waarschuwde: “Koolhydraatarme diëten kunnen je leven verkorten, volgens studie”. Wereldwijd verschenen vele vergelijkbare krantenkoppen naar aanleiding van een...

Mogelijke verbetering Alzheimer met LCHF/keto

Arts schrijft echtgenoot een gezond koolhydraatarm/keto menu voor De echtgenoot van dokter Mary Newport met een al vergevorderde mate van Alzheimer knapte zienderogen op van een koolhydraatarm/keto menu met ruim vetten, onder andere kokosolie.  Waar hij eerst bijna...

Nieuwe studie: koolhydraatarm en vetrijk écht gezonder

Een koolhydraatarm, vetrijk dieet is minstens net zo effectief is als andere diëten voor gewichtsverlies, "met als extra voordeel dat dit dieet zeer verzadigend werkt, waardoor mensen spontaan minder calorieën gaan eten", aldus de onderzoekers. Zij kwamen...

TheNewFood bij het LCHF congres in Kaapstad

Ook TheNewFood was in Kaapstad, Zuid Afrika bij het eerste low-carb high-fat congres ter wereld. Het was een ontzettend leerzaam en erg inspirerend congres! Wij zijn nog veel meer dan eerst doordrongen van het feit dat het echt anders moet en dat het ook anders kan!...

Ludwig: Verminderen van koolhydraten gouden greep

Wetenschappers en specialisten zijn het erover eens dat een dieet met zéér weinig koolhydraten en veel vetten, een zogenaamd ketogeen dieet of LCHF, beter is voor gewichtsafname, diabetes en de stofwisseling, dan diëten die vooral gericht zijn op beperkte inname van...

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Keto in de spreekkamer bij POH Joke

Keto in de spreekkamer bij POH Joke

Joke Postma, POH (praktijkondersteuner) bij huisartsenpraktijk Havelte, viel zelf in een jaar 25 kilo af met de aanpak van TheNewFood en is nu fitter en energieker dan ooit. Ze gunde ook al haar patiënten dit succes en inmiddels adviseren Joke en haar collega deze aanpak ook in de praktijk met veel succes aan hun patiënten!

Elk jaar een beetje zwaarde

“In het verleden heb ik wel eens koolhydraatarm gegeten met de boeken van dr. Frank. Ik ben daar toen zo’n 20 kilo mee afgevallen maar vond het eten niet zo geweldig. Het was erg bewerkelijk, ik greep vaak naar hetzelfde en ik vond het eten op een gegeven moment saai. Steeds vaker en vaker greep ik daardoor weer naar ‘normaal eten’ met veel koolhydraten.

In de loop van de jaren daarna ben ik alles wat ik destijds was afgevallen weer aangekomen, plus de nodige extra kilo’s.  Ik probeerde wel op te letten en sprak met mijzelf af dat ik nooit boven de 100 kilo zou komen.” 

Heerlijk gezond keto eten

Op een dag zat ik tijdens de middagpauze aan mijn ‘treurige’ boterhammetjes, terwijl een collega een heerlijk ogende salade aan het eten was. Ik vroeg haar naar het recept en ze gaf aan sinds een week te eten volgens de weekmenu’s van TheNewFood. Het beviel haar erg goed. Ze hoefde niet zoveel af te vallen maar wilde vooral gezonder en energieker worden.

Geïnspireerd door haar ben ik op zoek gegaan naar wat de aanpak van TheNewFood inhield. Dat sprak me meteen aan. Ik heb direct de startgidsen als PDF besteld. Erg fijn, want die heb je direct in huis. Toen ik begon te lezen was ik direct enthousiast en besloot te overleggen met mijn dochter van 27, of ze ook mee wilde doen. Ook zij gaf direct een volmondig ‘JA!’. We besloten er samen voor te gaan.”

Anders dan andere koolhydraatarme diëten

“Ik had al lang niet op de weegschaal gestaan en bleek 110 kilo te wegen! Een grens overschreden dus en ik was nog gemotiveerder. Het viel al meteen op dat deze aanpak heel anders was. De menu’s zijn erg makkelijk te maken en alles is heerlijk. Ik merkte in de eerste week al dat ik me veel beter voelde: ik had meer energie en zat lekkerder in mijn vel. Ook was de vetbult in mijn nek, die ik al jaren had, ineens verdwenen.

Het afvallen liep ook lekker en uiteindelijk ben ik in een jaar tijd al 25 kilo afgevallen, terwijl ik heerlijk eet en nooit honger heb! Inmiddels heb ik alle boekjes en stel ik hier zelf mijn menu mee samen. Zelfs na een jaar koolhydraatarm/keto te eten, vind ik nog steeds dat ik erg gevarieerd eet. En alles koop je gewoon in de supermarkt. Ook patiënten zagen mijn veranderingen, ze vroegen hoe ik zoveel ben afgevallen.”

FOTO LINKS: Joke vóór ze begon met de startgidsen…
FOTO RECHTS: Joke nu, in haar spreekkamer met de posters van TheNewFood.

HET VERHAAL GAAT VERDER ONDER DE FOTO

POH

Dit gunden we iedereen

“Een half jaar na mijn start besloten Marije en ik dat we dit wilden doorgeven. Wij zien voornamelijk patiënten met diabetes en hart- en vaatziekten, soms ook met overgewicht. Zij zouden hier ook veel baat kunnen hebben. We gingen in gesprek met de huisartsen en ook zij waren enthousiast over het idee dat we dit als optie aan zouden bieden. Zodat bijvoorbeeld patiënten met diabetes 2 hun eigen gezondheid zouden kunnen veranderen. Het hielp natuurlijk dat wij zelf ook mooie resultaten hebben behaald.

We bestelden een informatiepakket bij TheNewFood. De posters hangen nu in de spreekkamer en de andere informatie en boekjes liggen hier ter inzage. De huisartsen staan helemaal achter ons en verwijzen patiënten naar ons. Ze laten de uitvoer en het adviseren aan ons over. Voor uitgebreid advies verwijzen we regelmatig naar de informatie en artikelen op de site van TheNewFood.”

Enthousiast!

“Patiënten reageren vaak enthousiast. Vaak zien ze de informatie boekjes en beginnen ze er zelf al over, of ze vragen hoe ik zelf die kilo’s ben kwijtgeraakt en dan willen ze zelf ook aan de slag. We zien mensen heel goed afvallen en alle bloedwaardes in snel tempo beter worden. Ook de cholesterolsamenstelling veranderd. Al zijn sommige patiënten niet meteen overtuigd dat meer vet eten gezond is.

Dat is niet zo raar: we hebben jarenlang ‘geleerd’ dat volle producten en verzadigde vetten vermeden moeten worden. En nu zeggen wij: maak je geen zorgen, deze voeding is júist heel gezond, dat is ook keer op keer bewezen. Ik verwijs hen dan graag naar de site van TheNewFood, waar onder meer veel onderzoeken en wetenschappelijke informatie te vinden is over deze aanpak en uitleg over LDL.”

Direct minder medicatie

“Met patiënten met diabetes die op controle komen gaan we nu vaak in gesprek. Zeker als de bloedsuikers te hoog zijn. Ik geef hen aan dat ze dan twee keuzes hebben: meer medicatie (pillen of insuline) of iets heel anders. Iets waarmee je zelfs van de medicatie af kunt komen. De meesten zijn erg geïnteresseerd. Met behulp van de posters kunnen we goed laten zien wat voeding doet met je bloedsuikers.

Als mensen besluiten te starten met de startgids, vraag ik ze altijd dit vooraf tegen me te zeggen. Dat is belangrijk want de bloedsuikers dalen vanaf dag één en ze hebben vrijwel direct minder medicatie nodig. Mensen zijn vaak daar vaak helemaal verbaasd over. Wie nog niet echt overtuigd is raden wij een continue glucose meter (freestyle libre) aan, zodat ze zelf kunnen zien hoe effectief deze aanpak is en hoe de bloedsuikers de hele dag stabiel blijven. Dit motiveert hen extra om ook te starten of door te gaan met deze aanpak. 

Afvallen is niet het belangrijkste

“Voor veel mensen is het onwijs fijn dat ze met deze aanpak eindelijk gemakkelijker gewicht verliezen, maar dat is natuurlijk niet alles. Dat vertel ik mijn patiënten ook altijd. Ondanks dat je misschien nog geen perfect BMI hebt, kun je al vele malen gezonder zijn geworden en dát is zoveel belangrijker. Dit geldt ook voor mijzelf: ik was al blij met de eerste 10 kilo, en toen met de eerste 20, en nu ben ik 25 kilo kwijt.

We zien wel wat er nog gaat komen, het meest belangrijke is: ik voel me zoveel beter en dat zie ik ook bij patiënten die op deze manier gaan eten! Ze behalen heel mooie resultaten en kunnen vaak al snel medicatie afbouwen. Ik ben blij dat we nu tools in handen hebben om mensen nog beter te kunnen helpen. Want dit gun je iedereen! ”

Wil jij ook starten?

Je kunt op een gezonde en effectieve manier starten met deze gezonde keto aanpak, net als Joke en de patiënten van Joke. Start hiervoor met de weekmenu’s in de STARTGIDSEN. Er is ook een kortingspakket met extra weekmenu’s.

Al binnen enkele weken zul je merken dat je je heel veel beter en energieker gaat voelen, je al veel gewicht kwijt bent en allerlei gezondheidsproblemen verminderen. Ook je bloeddruk normaliseert snel. Je lijf wordt snel weer gezonder en sterker. Juist nu zo belangrijk! 

HEB JE DIABETES 2? Je bloedsuikers zakken vrijwel direct, lees altijd eerst dit stappenplan en maak eventueel eerst een plan met je behandelaar.
HEB JE HOGE BLOEDDRUK? Hier vind je meer informatie.
HEB JE ANDERE GEZONDHEIDSPROBLEMEN? Kijk dan in dit overzicht wat voor jou de beste aanpak is.
BEN JIJ EEN ZORGPROFESSIONAL? Ga naar de speciale sectie op onze site, voor meer informatie en ondersteunende materialen (o.a. posters). 

Steeds meer zorgprofessionals adviseren koolhydraatarm

Er komen gelukkig steeds meer artsen, diabetesverpleegkundigen en diëtisten bij, die pleiten voor een koolhydraatarm/keto menu als onderdeel van een gezonde leefstijl. Ik vind dat een geweldige ontwikkeling en heb veel respect voor deze zorgprofessionals die het anders aan durven te pakken. Door in te zetten op méér energie, méér gezondheid en mínder medicatie! 

Lees hier hun succesverhalen. Zoek je een zorgprofessional die ook achter onze koolhydraatarme/keto aanpak staat? Je vindt ze op ons platform: koolhydraatarmnederland.nl.  

Verder lezen

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
BLOG 9 – Gezond leren koken

BLOG 9 – Gezond leren koken

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Lekker thuis

Het is woensdagmiddag. Als de jongens thuiskomen uit school hebben ze beiden niet met andere kinderen afgesproken, ze blijven lekker thuis. Heerlijk vind ik dat!  Wanneer we klaar zijn met de lunch (alweer de tosti’s) en we samen alles hebben opgeruimd, gaan ze ieder hun ‘ding’ doen. Senn wil hij tekenen, en vraagt of hij er muziek bij aan mag zetten? Ik vind het prima. 

Vinz kiest ervoor om naar de zolder te verdwijnen, want hij wil ook muziek luisteren. De muziek die Senn leuk vind, vind Vinz niks aan. Hij gaat boven met de Playmobil spelen, met zijn eigen muziek op de achtergrond.

Rust 

Senn zit de hele middag te tekenen met zijn muziekje op de achtergrond. Normaal had hij er vaak de rust niet voor om stil te zitten. Er lijkt nu een soort kalmte te zijn in Senn. Ik kan het niet goed benoemen en ik weet ook niet of ik het zie omdat ik zo graag effect wíl zien van het anders eten. Een vriendin die even langskomt, ziet het ook: “Wat is jullie Senn rustig”. Het is alsof de onrust die zo vaak in zijn lijfje zit, gekalmeerd is.

Ik ben best opgetogen hierover. Dit was immers één van de redenen waarom ik de jongens wilde meenemen in dit avontuur! Zij hebben ook zoveel te winnen… Wanneer ik ga beginnen begin met het avondeten realiseer ik me dat ze beiden niet eens om iets lekkers hebben gevraagd. Het voelt een beetje onwennig. Maar dan denk ik aan de eetrust die ik nu zelf ervaar, zouden zij die nu ook zo ervaren?

Echt lekkere spruiten

Als ik bezig ben de spruiten met rookworst uit de eenpanspecial te maken, komen de jongens kijken.  Vinz haalt direct zijn neus op: “Ik lust geen spruiten en jij ook niet”, laat hij mij ietwat beledigd weten. “Klopt, maar veel mensen vinden het op deze manier wél lekker las ik. Ik dacht we gaan het gewoon proberen”. Hij haalt z’n schouders op en sjokt wat geïrriteerd weg. Wanneer we aan tafel zitten kijkt Dave ook wat raar.

“Jij en Vinz lusten toch geen spruiten?” Vinz haakt er (nog altijd wat geërgerd) op in: “Mama denkt dat we het op deze manier wel lekker vinden.” Hij begint met 5 spruitjes en even later schept hij nog een keer op. “Mam ik vind spruiten nu écht lekker!” Dat vind ik zelf ook eigenlijk. Ik antwoord: “Vinz, nu lusten we samen voortaan spruiten”. Senn is helemaal in zijn nopjes bij de gedachte dat we nu vaker spruiten gaan eten. 

Leren koken

In het weekend wil Senn leren koken! Maar niet zomaar koken; hij wil gezond leren koken. Zodat hij later ook zijn kinderen gezonde dingen voor kan zetten. Hij geeft aan dat hij graag een omelet wil maken met spek en kaas. Ik vind het een prima plan en samen gaan we aan de slag. Of ja eigenlijk Senn, ik sta erbij voor de aanwijzingen en om te kijken of alles goed gaat. Het blijkt toch niet zo makkelijk te zijn om eieren te breken.

Voor Senn het in de gaten heeft ligt er een hoop schil tussen het ei in de schaal. Voorzichtig probeer ik het met een lepeltje er tussenuit te halen, maar het is zoveel dat het niet werkt. Ik zet het aan de kant en we gaan een volgende poging doen. Ik doe het eerst voor, daarna doet hij het geconcentreerd na. Hij glundert als hij ziet dat het hem nu wel lukt. Vol overgave en concentratie is hij bezig. Trots op elke stap die hij zet.

Lekkerder dan van mama

Het resultaat is een lekkere lunch voor beide heren. Vinz benadrukt nog even dat Senn dit veel lekkerder kan maken dan mama. De heren genieten van hun lunch en ondertussen babbelen we over het nieuwe eten. Het gaat allemaal veel gemakkelijk dan ze hadden verwacht. Maar er is één ding wat ze erg missen en dat komt steeds weer terug: die bakjes met smeerkaas en kleine soepstengels erbij, die aten ze zo graag.

We bedenken samen hoe we dit zouden kunnen vervangen. Voor Vinz en Senn de uitdaging om hier zelf mee aan de slag te gaan en dat wat ze nodig hebben zelf te gaan kopen. We doen onze jassen aan en gaan op weg naar de supermarkt, de heren met een duidelijke ‘missie’.

Delen
JANNET BLOG 8 Een keto-wonder

JANNET BLOG 8 Een keto-wonder

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke ketoleven.

GITARIST

Mijn partner Henkjan (67) speelt al vanaf zijn vroege tienerjaren gitaar en hij heeft er zijn beroep van gemaakt. Een jaar of acht terug kreeg hij een ernstige infectie aan de wijsvinger van zijn linkerhand. Hij kwam er met spoed mee in het ziekenhuis. De chirurg wilde amputeren om verdere verspreiding tegen te gaan, ervan uitgaande dat die vinger toch niet meer bruikbaar zou zijn.

Henkjan wilde dit niet en de artsen hebben toen de behandeling ingezet die de vinger zou sparen. Er werd hem wel verteld dat gitaar spelen nooit meer zou lukken, zeker niet op professioneel niveau. Een half jaar later, met veel fysio, veel oefenen, veel gevloek en met wat nog over was van de vinger, verbaasde hij zijn arts, chirurg en fysiotherapeut. Hij kon weer spelen en de inval-gitarist kon zijn plek weer aan hem afstaan.

Reuma

Niet voor lang helaas… Hij kreeg in de jaren daarna door reuma steeds meer last van zijn handen. De reuma in zijn vingers maakte het spelen steeds moeilijker en begon zijn plezier in het spelen langzaam te verpesten. De pink van zijn linkerhand kon hij al niet meer sturen en spelen ging in de loop van de jaren alleen nog met steeds meer pijnstilling. Hij was bang dat hij het gitaarspelen zou moeten opgeven.

Henkjan had zich er zelfs al min of meer bij neergelegd dat hij zijn plek als sologitarist in de band af zou moeten staan. Om wel muzikaal actief te kunnen blijven, schafte hij begin 2020 een pedalsteelgitaar aan. Het bespelen daarvan is zeker niet gemakkelijk, maar door ander gebruik van je vingers, voor hem wel een uitkomst. In ieder geval kon hij zo nog blijven spelen.

Een wonder

Toen ik 2 jaar terug begon met de aanpak van TheNewFood, besloot Henkjan ook mee te doen. We raakten allebei flink wat kilo’s kwijt en ik voelde me al snel heel veel beter. Mijn gezondheidsklachten namen af. Maar bij hem leek er verder niet zo veel te veranderen. Tot hij na een maand of 2 opeens verbaasd vaststelde dat hij zijn pink weer kon gebruiken.

Het viel hem ineens ook op dat hij veel minder pijnstillers nodig had, omdat hij minder pijn in zijn vingers had. Zijn vingers werden ook steeds soepeler. Na 18 weken eten volgens de TheNewFood aanpak ging het zo goed met hem dat hij met gemak weer een hele avond kon spelen. Zelfs zonder dat de band hem af en toe moest overnemen, om zijn vingers even rust te geven.

Samen optreden

We zagen nieuwe mogelijkheden: een optreden met z’n tweeën, avondvullend akoestisch. Ik zingen en hij gitaar spelen. Een optreden waar hij lang over twijfelde of we dat zouden kunnen doen. Want in een band kan even iets minder goed spelen vrij onopgemerkt blijven voor de luisteraar, maar als je de enige bent die speelt, valt elk gemiste nootje op. We wilden het erg graag en we besloten ervoor te gaan.

We namen voor de zekerheid wel pijnstillers mee, maar die bleven ongebruikt in de tas. Inmiddels is dat bewuste optreden alweer anderhalf jaar geleden en speelt Henkjan nog steeds zonder pijn. Hij heeft geen reumaklachten meer! En de pedalsteelgitaar? Die staat al maanden onaangetast in de muziekkamer, want stoppen met gitaarspelen is niet meer aan de orde!! Zo werd anders eten de ‘redding’ van zijn carrière! 

Delen
BLOG 8 – Heerlijke tosti!

BLOG 8 – Heerlijke tosti!

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Nog meer samen

Week twee alweer van onze gezamenlijke ketoreis. Wat gaat de tijd toch snel. Ik betrapte mijzelf er vorige week op dat ik toch veel alleen heb gedaan. Ik heb zelf vrijwel alle keuzes gemaakt over wat er op het menu stond. Vooral omdat het sneller ging en ik zelf wilde wennen aan het nieuwe ritme. Maar deze week wil ik de jongens er meer bij betrekken.

Zo leren zij weer bij en hebben ze ook het gevoel dat ze regie hebben over wat ze eten. Nieuwe week, nieuwe kansen, nieuwe inzichten. Ik maak de afspraak met ze dat we samen gaan kijken wat ze volgende week mee naar school willen. De jongens hebben er echt zin in!

De opmerkingen over de inhoud van de lunchboxen zijn de afgelopen week steeds verder afgenomen. Nu gaat het soms nog over de tussendoortjes, want dat moet fruit zijn. Het zijn dan klasgenootjes die hier opmerkingen over maken. Senn heeft al een prima standaard antwoord gevonden: “Dit is veel lekkerder”. De jongens zijn nog steeds super enthousiast!

Alternatieven

Wanneer we samen aan tafel zitten om het plan voor de komende week te maken, merk ik hoe fijn het is om ze er daadwerkelijk actief bij te betrekken. Ze mogen dingen aangeven en dan gaan we samen kijken of dit past binnen deze aanpak en als het niet past zoeken we samen een goed alternatief. Ze denken goed mee, noemen dingen op die ze lekker vinden. 

Veel dingen die eerst heel gewoon waren, passen nu niet meer in het menu. Samen zoeken we naar alternatieven waar we ons allemaal goed bij voelen. Zo willen ze beide heel graag een tosti op woensdagmiddag. Ik geef aan dat wit brood niet past binnen deze leefstijl. Maar waarom niet?

Tosti

We nemen de tablet erbij en zoeken op hoeveel koolhydraten er in 1 snee wit brood zit, google vertelt ons dat dit 21 gram is. Ze schrikken ervan en stellen direct de vraag:  “waarom zitten daar zoveel koolhydraten in?” Wanneer ik vertel dat dit voornamelijk door het zetmeel komt wat erin zit en dit in glucose wordt omgezet, haakt Senn op mij in en zegt: “Dan wordt ons lichaam overbelast”.

Ik reken hem goed en ik zie dat ze tevreden zijn met deze uitleg. Ik pak de startgids deel 2 erbij en laat de tosti zien die erin staat. Senn smult al bij het zien van de foto, Vinz reageert op zijn manier: “Dat ziet er ook wel oké uit”. We besluiten samen dat dit de tosti voor woensdagmiddag gaat worden. We noteren het snel op ons lijstje.

Het mag makkelijker…

Over vrijdagmiddag zijn ze het direct samen eens. Het wordt een smulplank! Senn somt op wat hij er graag op wil hebben liggen: “Paprika met roomkaas, worstjes, kaas en de kaas met pitjes erin”. Vinz vult hem mooi aan: “Ik wil gevulde eieren en scones”. We noteren het op het lijst erbij. De jongens willen ook graag gehaktballetjes en kipspiesjes mee naar school.

Het zijn échte vleeseters en genieten daar enorm van. Ik besluit om wat meer te maken en mijn ideaal beeld over vers los te laten. Ik kan ook porties in het voren maken en een deel invriezen. Dat is toch ook ergens wel heel gemakkelijk, als het zo voor het grijpen is.  Wellicht komt er ook nog wel een tijd dat ik wraps, omelet en pannenkoeken ga invriezen. Voor we het weten is ons plan voor de komende week klaar.

Eerst proeven

Ik heb bewust de keus gemaakt om ze alleen voor het ontbijt, tussendoortje op school en de lunch mee te laten beslissen. Zelf kies ik de avondmaaltijden uit. Dit omdat ze nogal eens snel kunnen zeggen dat ze iets niet lusten, zonder het geproefd te hebben. Dat vind ik jammer. Ze kunnen eerst dus beter niet weten wat er inzit, laat ze maar eerst ervaren en proeven. Maar al met al zijn ze verbazingwekkend meegaand.

Ik had meer discussie over snoepjes, chips en friet verwacht. Ik merk dat het samen zoeken naar alternatieven en hen daar deels regie in geven, écht werkt. Ze ontdekken steeds meer wat ze ook ‘mogen’ eten en zien daardoor dat er zoveel meer lekkers is als chips en snoep. Ze lijken nóg meer te genieten nu we echt samen kiezen. Die tosti woensdag was een hit en ‘moest’ ook meteen de donderdag mee als lunch.

Delen
JANNET BLOG 7 Ontbijten met braadworst

JANNET BLOG 7 Ontbijten met braadworst

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke ketoleven.

UIT ETEN

Om de goede afloop van het borstonderzoek van vorige week te vieren, gaan we uit eten. Als voorgerecht namen we een vleesplankje voor 2 personen. Prima keto, al had ik geen idee wat het kleine trosje druiven te zoeken had op dat plankje. Als hoofdgerecht neemt Henkjan een stukje vlees. De bijgerechten kan je apart bestellen, dus hij bestelt de groente van de dag erbij.

Ikzelf bestel een pittige stoofschotel met groenten en gamba’s. Als ik er salade bij wil bestellen vertelt de serveerster dat er standaard salade bij geserveerd wordt. Ik vraag haar dan wel de dressing apart te serveren. Vaak zit er veel suiker in de dressing, dan laat ik deze liever staan. Ik vraag eventueel om olijfolie en azijn en vaak is dat geen probleem.

ONGEVRAAGD

Als we ons eten geserveerd krijgen blijkt bij het gerecht van Henkjan een bak patat met mayonaise te horen en naast mijn bord liggen 4 stukken stokbrood. Oeps, vergeten aan te geven dat we geen friet of brood eten. Dit stond ook niet op de kaart, dat het erbij zou zitten. Ik sta in tweestrijd: normaal vraag ik in zo’n geval om het direct weer mee terug te nemen. Zo komen we ook niet in de verleiding.

Maar de jonge serveerster is nogal onbeholpen bezig en doet wel zo ontzettend haar best. We gokken dat ze hier nog maar net aan het werk is en vinden het zielig voor haar. Ik besluit het maar zo te laten en de patat en het stokbrood gewoon te laten liggen. 

MIJN EERSTE KEER

Dit doet ons denken aan de eerste keer dat we buitenshuis gingen eten, nadat we begonnen waren met de aanpak van TheNewFood. Onze eerste keer buitenshuis eten was in Duitsland, in de American Western Saloon, waar we een optreden verzorgden. Ik wist van eerdere keren dat op het menu vooral allerlei burgers stonden, geserveerd met broodje, veel saus, wat rauwkost en veel patat of gebakken aardappelen.

Ik vond  het best spannend. Ik had de artikelen van TheNewFood, over waar je bij restaurants op moet letten, vooraf goed doorgelezen. Tot mijn vreugde ontdekte ik op het menu ook een verdwaalde maaltijdsalade met kip! Uit de 3 verschillende dressings waar ik uit kon kiezen, koos ik de yoghurtdressing, die leek me het meest veilig 😊. Maar wel apart geserveerd en dat was maar goed ook. De saus was mierzoet.

ONTBIJT MET BRAADWORST

Ik was in die tijd al zo’n 17 kilo afgevallen en dat werd door iedereen die mij kende wel opgemerkt. Een van mijn muziekcollega’s zag mij die avond mijn kipsalade eten en ging er gelijk maar van uit dat ik mijn gewichtsverlies te danken had aan salades en water. Dat idee werd de volgende dag gelijk bijgesteld toen we hem weer tegenkwamen tijdens ons ‘ontbijt’.

Het hotel waar we verbleven serveerde in verband met de coronaregels geen normaal ontbijt, maar alleen ontbijtpakketten. Aangezien daar ook brood, sinaasappelsap en een appel in zat, kozen we daar niet voor. We stelden ons ontbijt uit en kochten onderweg naar de volgende locatie koffie met braadworst bij wijze van ontbijt! Mijn muziekcollega geloofde zijn ogen niet en zo had ik weer wat uit te leggen. 😅

Delen
BLOG 7 – Frika’s op school

BLOG 7 – Frika’s op school

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Ontdekkingstocht

Wie zou twee jaar geleden gedacht hebben dat wij als gezin helemaal anders zouden gaan eten. Of überhaupt dat mijn leven (en lijf) er zo anders uit zou zien. Ik geniet er zo van om dit samen te doen en het voelt echt als een ware ontdekkingstocht die we samen aan het maken zijn. Het was een goede eerste week. Vinz en Senn vonden de lunches die ze mee kregen naar school krijgen vele malen lekkerder dan daarvoor.

Wat ze wel lastig vonden waren de opmerkingen van anderen. Ze kunnen beiden goed voor zichzelf opkomen, al gaat Vinz dat iets makkelijker af dan Senn. Onze Senn weet toch minder goed hoe hij moet reageren of wat hij moet zeggen. Hij vindt het ook al snel irritant al die opmerkingen.

Ruilhandel

In ieder geval hadden ze genoeg aandacht de afgelopen week. De reacties van de andere kinderen liepen uiteen. Er was kritiek in de trant van:  ‘zoiets mag je niet mee naar school nemen’, maar ook jaloezie. Kinderen die aangaven dat zij dat ook wel in hun boterhamtrommel zouden willen hebben. Vooral toen de jongens een bockworst erin hadden.

Senn werd zelfs gevraagd of hij zijn bockworst wilde ruilen tegen een koekje. Heel trots vertelde hij mij later dat hij dit niet heeft gedaan, ook omdat hij de bockworst zoveel lekkerder vindt dan een koekje! 

Schoolbeleid

Ook een leerkracht liet van zich horen. Eén van de jongens kwam thuis met het verhaal dat de juf een opmerking over de inhoud van de lunchtrommel had gemaakt. Dit zou niet in het schoolbeleid passen. Blijkbaar zijn koekjes, reepjes en suikerwater in de vorm van sapjes, wel verstandige keuzes. Ik had hier natuurlijk al op gerekend en mijn antwoord is heel simpel: deze discussie ga ik niet aan.

Ze hebben zelf gezien wat voor transformatie ik heb doorgemaakt en hoe ik dat heb gedaan. Ik weet wat ik doe. Ik weet nu veel beter wat gezond is en dit is, voor ons als gezin, het nieuwe normaal. Dat zou het voor iedereen moeten zijn. Ik vraag aan de jongens wat onze reactie wordt op het commentaar van de leerkracht. Gaan we stoppen? Of worden het morgen frika’s? “FRIKA’S!”, roepen de jongens in koor.

Frika’s als antwoord

En zo ging ik diezelfde avonds nog naar de winkel om spullen te halen voor de frika’sDe heren waren de volgende ochtend blij verrast en zo enthousiast toen ze zagen dat ze écht frika’s mee naar school kregen! “Wow wij krijgen gewoon frikandellen mee naar school!” Beide lachend en met glunderende ogen. Toen ze die middag thuiskwamen uit school waren ze dan ook vol verhalen. Ze hadden met trots gegeten van hun frika’s.

Eén kindje had mogen proeven en hij vond het lekkerder dan echte frikandellen. De kinderen stelden vragen en werden nieuwsgierig naar ‘hoe dat dan zit met dat gezonde eten’. Ik heb het hier al uitgebreid over gehad met de jongens. Dat deze manier van eten voor veel mensen onbekend is. Dat was het voor ons ook. Wij zouden ‘vroeger’ ook bedenkelijk gekeken hebben als iemand met zo’n trommel op school kwam.

Praten over gezonde voeding

Genoeg kansen de afgelopen week om het gesprek over voeding aan te gaan. Vinz wil dat maar al te graag, al merkt hij wel dat het lastig is. Er ontstond een discussie in de klas over voeding. Vinz zei dat vet gezond is, maar het merendeel van de kinderen vond dat vet ongezond is. Zuchtend kwam hij uit school en zei: “mam als de spreekbeurten eraan komen wil ik het over keto eten doen en over koolhydraten”.

Hij gaat er echt helemaal voor onze Vinz, wie had dat gedacht.  Juist Vinz, die er toch best wel tegenop zag. Na de frika-actie vroeg hij strijdlustig: “Wat als we weer een opmerking krijgen, mogen we dan pannenkoek met aardbeien en slagroom mee?” Er zijn ook ineens dingen die hij nu wel lust en eerder niet: een wonder! Paprika en tomaat wilde hij nooit, nu eet hij ze smakelijk op en vertelt zelfs dat hij het best wel lekker vind.

Stap voor stap?

Op woensdag willen ze toch een snoepje of koekje. Ze weten ook waarom: “We zouden het stap voor stap doen toch?” Ze hebben gelijk en ik geef ze wat snoep. Maar vrijdagavond, als ze normaal een bakje chips kregen, geven ze aan dat het niet hoeft. Ze genieten beiden van een spiesje met kaas, worst, tomaat en komkommer.

En zaterdagavond is standaard onze filmavond. In plaats van een bakje met snoepjes had ik nu een plankje gemaakt met gehaktballetjes, gevulde eieren en wat noten. De noten vinden ze wennen, maar wel lekker, misschien ook omdat er niks anders was 😉.

Milkshakes

De voetbaltraining van Senn vond ik een uitdaging. Na het voetballen heeft dat mannetje HONGER! Ik kreeg zelf niet bedacht hoe ik dit kon opvangen en besloot Matty te vragen om even mee te denken. Ze stelde voor een smoothie te maken uit de ontbijt&lunch special. Inderdaad een simpele praktische oplossing. Vinz wilde natuurlijk ook proeven en zo zaten ze beide op de bank met hun smoothie. 

Ze waren er enthousiast over “het lijkt wel op een milkshake” zei Vinz enthousiast. “Wil je die vaker maken mam!” vroeg Senn. Al met al een geslaagde eerste week. Volgende week wil ik nog iets anders aanpakken. De eerste week heb ik vooral zelf het menu van de dag bepaald, met af en toe wat input van de heren. Vanaf nu wil ik de jongens daar nog actiever bij gaan betrekken.

Delen
JANNET BLOG 6 Geruisloze overgang

JANNET BLOG 6 Geruisloze overgang

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke ketoleven.

ONTSTEKING

Twee weken geleden ontdekte ik dat bij een klein bultje aan de buitenkant van mijn borst een verdikking was ontstaan die ook rood en pijnlijk was. De huisarts schreef een antibioticakuur voor. Het innemen van de pillen moest vier keer per dag en op een lege maag. Vanaf twee uur voor inname tot één uur na inname mag je dan niks eten.

Van de apothekersassistente kreeg ik een uitgebreid schema mee, waarop stond hoe ik dan toch drie maaltijden kon eten. Dat schema ging bij thuiskomst natuurlijk direct de prullenbak in want ik eet toch maar één hoofdmaaltijd per dag, met nog een kleiner eetmoment ergens op de dag. Dat plannen was dus niet zo heel lastig. Ik kan met gemak ook wat langer vasten.

TOCH NAAR DE MAMMA-POLI

De huisarts had me voor de zekerheid ook doorverwezen naar de mammapoli, voor een uitgebreider borstonderzoek. Gewoon voor de zekerheid, want hij verwachtte dat het verder niet ernstig zou zijn. Ik vond het allemaal vreemd. Hoe kon ik met mijn keto leefstijl nou opeens aan zo’n ontsteking in mijn lijf komen? Want een betere ontstekingsremmer dan deze manier van eten is er niet.

Die vraag hield me de hele week bezig, naast uiteraard de spanning voor het onderzoek, waarbij ze hopelijk kanker konden uitsluiten. De ochtend van het onderzoek had ik eerst een gesprek over mijn medische geschiedenis en uitleg wat er ging gebeuren.

EEN GERUISLOZE OVERGANG

De arts vroeg ook of ik al door de overgang heen was. Ik antwoordde dat ik sinds anderhalf jaar in elk geval niet meer menstrueer, maar dat ik voorheen ook jarenlang een pil slikte om hormoongerelateerde migraine te onderdrukken en dat daardoor mijn hele cyclus al jaren in de war was. Met die hormonen kon ik stoppen nadat ik keto ben gaan eten. Mijn migraine-aanvallen waren verleden tijd!

Maar eerlijk gezegd is tot nu toe het hele overgangsgebeuren bijna onopgemerkt langs me heen gegaan. Dus geen verdere overgangsklachten? Eh nee, eigenlijk niet. Heel af en toe heb ik het wel eens opeens warm op een onlogisch moment, maar verder niks. De arts keek hoogst verbaasd!

BETER ETEN

Ik vertelde dat ik sinds ongeveer twee jaar ketogeen eet. Dat ik daar enorm mee ben afgevallen en dat ik nu ook veel fitter ben en op allerlei gebieden veel gezondheidswinst geboekt heb. Wellicht heb ik daardoor ook vrijwel geen overgangsklachten opperde ik. De arts wendde haar hoofd af naar haar computerscherm en zei: “Tja: de een heeft veel last, de andere weinig, en waardoor dat komt…dat kan van alles zijn!”

Ze was duidelijk niet van plan mijn geruisloze overgang aan ketogeen eten toe te schrijven. Ik heb het maar laten rusten….. Tenslotte had ik ook wel even andere dingen aan mijn hoofd.

OPLUCHTING

Een kleine twee uur en een mammografie en echo later kwam het verlossende oordeel! Er zat een behoorlijke ontsteking, die naar alle waarschijnlijkheid ontstaan was door een naar binnen gegroeid haartje… Pfew. Ik ben nog nooit zo blij geweest met een  haartje 😁

Delen
BLOG 6 – De eerste dag

BLOG 6 – De eerste dag

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Het gaat gebeuren

We gaan het doen. Het voelt nog steeds goed. Maar ik vind het ook spannend. Allerlei gedachtes gaan rond in mijn hoofd; wat ga ik ze meegeven naar school, wat gaan ze ontbijten, welke boodschappen moet ik halen, hoe pak ik het aan. Wat ga ik kiezen? Ik kan zoveel lekkere en leuke dingen bedenken om ze mee te geven naar school: er schieten ook steeds weer nieuwe ideeën door mijn hoofd. Hoe krijg ik hier lijn in?

Nu het alleen in mijn hoofd zit lijkt het allemaal zoveel meer en groter dan het werkelijk is. Ik moet gaan ordenen! Het moet uit mijn hoofd en op papier, dan wordt het tastbaar. Ik maak in Word een schema dat ik voor elke dag kan invullen. Het geeft meteen rust. Omdat ik van het ‘vers’ ben wordt het ook iets vroeger opstaan, ik wil het graag op de dag zelf klaarmaken. Ik merk dat ik het zelf spannender vind als Vinz en Senn.

Tot nu toe gaan ze er best relaxed mee om, zelfs voor Vinz lijkt het niet zo groot te zijn als wat ik dacht. Hij gaat er op een fijne manier in mee.  Wel bespreek ik met ze wat ze als antwoord kunnen geven mochten ze vragen krijgen. Ze kunnen vertellen dat ze minder koolhydraten gaan eten omdat we dit samen gezonder vinden, kort maar krachtig. Zelf maken ze zich overigens niet zoveel zorgen over eventuele reacties.

Lunchboxen

Wanneer ik naar mijn ingevulde schema kijk besef ik dat de huidige lunchboxen niet geschikt zijn. Ook hebben ze een goede drinkfles nodig. Het aanbod in de winkel valt tegen; bijna alles is uitverkocht. Nou ja, ze hebben wel een mooie lunchbox, maar alleen niet de juiste kleur. Met een roze exemplaar maak ik mijn kinderen niet blij. Jammer. Geheel tegen mijn principes in bestel ik ze uiteindelijk online.

Ik kies deze eerste week voor ‘makkelijk te bereiden’. Dit omdat ik zelf ook even in het nieuwe ritme wil komen. Alhoewel ik wel het gevoel heb extra mijn best te moeten doen, zodat ze het zeker lekker gaan vinden. Een goed begin is immers het halve werk. Wanneer ik ‘s ochtends opsta ga ik eerst met Charlie onze dagelijkse ochtendwandeling doen. Ik vind dit altijd het fijnste moment van de dag: die stilte op straat.

Trommeltjes vullen

Wanneer ik weer thuis ben kan ik aan de slag. Als ontbijt krijgen de jongens Griekse yoghurt met blauwe bessen. Als tussendoortje op school krijgen ze komkommer met kaas, tomaat met mozzarella en salami met roomkaas mee. Voor de lunch wilden ze beide heel graag een wrap. Ik bak wraps van het mozzarella pannenkoekenbeslag. De wraps besmeer ik met kruidenroomkaas en beleg ik met sla,  salami en paprika. 

Verder snijd ik nog wat worst en wortel in schijfjes en stop ik de overgebleven paprikastukjes erbij. Ik vind het er zelf  veel smakelijker uitzien dan voorheen met die saaie boterhammen. De trommels op deze manier zijn gewoon een feestje om naar te kijken. Ik ben zo benieuwd wat Vinz en Senn ervan vinden. En natuurlijk krijgen ze lekker fris water mee, in plaats van een pakje drinken, in hun mooie nieuwe bekers!

Smullen

Wanneer de heren wakker, gewassen en aangekleed zijn komen ze naar beneden. Ze smullen van hun yoghurt en willen graag zien wat ze mee naar school krijgen. Ze reageren beide enthousiast en krijgen er nu al trek in. Senn roept nog: “Dit is veel lekkerder dan een boterham!”

Na het ontbijt krijgen ze pillen. Al sinds het begin van de coronaperiode krijgen ook Vinz en Senn dagelijks vitamine C, vitamine D en zink. Vanaf vandaag komt daar ook magnesium bij. De jongens willen weten waarom. Ik houd mijn uitleg kort en geef aan dat als je net start met strikt keto eten je magnesium kunt verliezen. En dat moet je aanvullen. Ze slikken het braaf.

Wanneer ze samen naar school fietsen, merk ik dat ik zelf toch wel heel nieuwsgierig ben naar hoe het zal gaan vandaag. Als ik zelf weer naar binnen loop en de keuken zie, die er wat ontploft uitziet, moet ik lachen en besef ik dat ik hier duidelijk nog een ritme in moet gaan vinden.

Delen
JANNET BLOG 5 – Meneer Miep

JANNET BLOG 5 – Meneer Miep

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke ketoleven.

MENEER MIEP

Sem, mijn 15-jarige zoon die als enige nog thuis woont, was altijd lastig met eten. De meeste warme maaltijden werden bestempeld met kreten als ‘lustikniet’, ‘vinniknietlekker’ en ‘datzieterviesuit’. Waar je hem wel blij mee kon maken waren burrito’s, kippenpoten, de grote gele M, pizza, patat en pannenkoeken en dan hield het wel op. Champignons bijvoorbeeld, waren eng 😀. En zo kwam Sem aan zijn bijnaam: meneer Miep.

KETO SPRUITJESSTAMPPOT

In het begin van mijn keto-avontuur, kookte ik voor meneer Miep nog wel eens iets apart of iets erbij. Toen ik de heerlijke stamppotten uit de stamppotspecial ontdekte, besloot ik op een avond hem ook gewoon de spruitjesstamppot met worst voor te zetten. Meneer Miep at er zichtbaar smakelijk van. Halverwege de maaltijd keek hij nog eens goed rond op de tafel en zei: “Hey, jullie eten komt uit dezelfde pan als het mijne, maar jullie eten toch geen aardappelen?” Toen ik dat bevestigde, keek hij verbaasd naar zijn eigen bord: “Wat eet ik nu dan??” 😁

Sindsdien kook ik eigenlijk nooit meer iets apart of extra voor hem en zijn gemiep is eerlijk gezegd ook niet meer noemenswaardig. Zelfs de keto- variant van de pizza, met de bodem uit de ovenspecial, vindt hij heerlijk.

INTERESSANT

Meneer Miep is mijn metamorfose ook niet ontgaan en dat vind hij best knap en interessant. Daarnaast heeft hij ook wel gemerkt dat ik veel meer energie heb: we lopen ook regelmatig samen een stuk. Hij is er ondertussen zelf ook wel van overtuigd dat koolhydraatarm/keto een gezondere manier van eten is en hij maakt daarin zelf ook regelmatig de betere keuzes.

Het smaakt Meneer Miep allemaal erg goed en regelmatig zoekt hij ook zelf een recept uit de boekjes. De roomsoep van gebakken tomaten uit de ovenspecial is een van z’n favorieten. Daar maak ik hem nu heel blij mee. Wel met balletjes 😊.

MAG NIET VAN MATTY

Toen ik laatst met hem in een restaurant ging eten, hadden we allebei iets uitgezocht wat standaard met gebakken aardappelen of friet geserveerd werd. Ik gaf aan bij de serveerster dat ik geen aardappelen of friet erbij hoefde. Tot mijn verbazing zei Meneer Miep: “Voor mij ook niet.” Toen de serveerster weg vroeg ik enigszins verrast en verbaasd: “Zeker weten? Geen patat?” Meneer Miep keek me grijnzend aan en antwoordde: “Nee, dat mag niet van Matty!” 😁 

Delen