Selecteer een pagina
BLOG 20 Weg met de weegschaal

BLOG 20 Weg met de weegschaal

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Paniek

Gefrustreerd zoek ik nieuwe batterijen. Na veel rommellades en kasten vind ik ze. Ik weet niet hoe snel ik ze in de weegschaal moet doen. Maar er gebeurt niets. De weegschaal is overleden… Ik voel paniek opkomen, wat moet ik zonder? Hoe houd ik mijzelf onder controle zonder weegschaal? Hoe kan ik nu weten of ik vandaag super op moet passen omdat ik ben aangekomen? Waar moet ik me aan vasthouden?

Ik ren naar mijn telefoon beneden. Enigszins gefrustreerd en paniekerig ga ik op zoek naar een nieuwe weegschaal. Ik wil ook meteen een andere soort, bedenk ik me. Ik doe een weegschaal in mijn online-mandje en nog een of misschien toch deze… Er is veel te veel keus! Ik weet niet welke ik moet nemen. Ik besluit om mijn telefoon aan de kant te gooien en even wat anders te gaan doen. Anders blijf ik maar wikken en wegen.

Wat voegt het toe?

Maar het laat me niet los. Als ik nu bestel heb ik hem morgen! Ik ga toch weer zitten en zoek verder. Inmiddels heb ik acht weegschalen in mijn mandje. En ineens vraag ik me af: wat voegt het eigenlijk toe? Als ik eerlijk ben: het voegt heel veel onrust toe en vaak frustratie. De weegschaal geeft me vaak toestemming (als ik iets ben afgevallen) om die dag wat extra te snacken. Terwijl ik juist nog meer af wil vallen!

Nu ik er zo even bij stil sta, begrijp ik ineens niet meer waarom ik een weegschaal moet hebben. Die weegschaal gaat niet voor mij afvallen of niet aankomen. Dat moet ik zelf doen. En ik weet precies hoe! Ik weet precies wat voor mij werkt en wat niet werkt. Ik weet dat als ik eenmaal begin met eten, dat ik niet meer op kan houden. Ik ben en blijf verslaafd aan eten. Die weegschaal is gewoon een smoesje om te mogen eten…

Een plan

Voor mij werkt het om structuur te hebben in het eten. De weekmenu’s volgen of zelf weekschema’s maken. Een plan wat mij het meeste eetrust geeft. En dat is voor mij OMAD (One Meal A Day). Ik kan prima toe met één maaltijd per dag. Wanneer ik me aan OMAD houd, ervaar ik eetrust. Ik geniet er dan ook meer van om te koken en écht iets lekkers op tafel te zetten voor ons allemaal hier. 

Dit voelt goed! Ik ga gewoon weer strikt OMAD doen, ik merk dat ik er echt zin in heb! En ik ga voor zover het kan de boodschappen voor één week doen zodat ik zo weinig mogelijk naar de supermarkt hoef. Want de supermarkt blijft verleidingen houden, vooral wanneer ik mijzelf niet zo fijn voel. Dan belanden er al snel teveel lekkere kaasjes, worstjes en nootjes in mijn kar. 

Twijfel

’s Avonds, na het eten, zit ik op de bank toch weer naar weegschalen te kijken. Ik ben weer in onderhandeling met mijzelf. Ik kan toch ook OMAD gaan doen én een weegschaal kopen? Ik schrik ervan wat een onrust die kapotte weegschaal me geeft. Diezelfde weegschaal die mijn dagen bepaalt. Wordt het een blije dag? Of een verdrietige… Die weegschaal die me er voor moet behoeden dat ik ooit weer 140 kilo ga wegen…

Maar zo kom ik er nooit uit. Dat zie ik nu ineens heel scherp. Ik wil mijn leven niet meer laten bepalen door mijn gewicht of hoe ik eruitzie. Die weegschaal de deur uit kan me daar misschien bij helpen. Resoluut haal ik alle weegschalen uit mijn mandje. Ik ga het voorlopig zonder weegschaal doen en kijken hoe dat zal gaan zijn. 

Acceptatie

Ik heb zoveel geleerd over mijzelf en ‘het leven’ sinds ik ben begonnen met TheNewFood. Ik leerde anders naar mijzelf kijken. Ik leerde dat acceptatie de sleutel is naar alles. Maar dat gaat niet altijd vanzelf. Sommige dingen vind ik lastig te accepteren. De ene dag is het ook makkelijker dan de andere. Er is ook niet altijd voldoende rust in mij, regelmatig verlies ik me nog in de waan van de dag

Ik ben zo onzeker over mijn lijf. Over de sporen die mijn strijd met de kilo’s heeft achtergelaten. Daar ben ik niet trots op. Ik schaam me er zo vaak voor. Niet terecht, dat weet ik. Arm lijf. Het heeft zo hard voor me gewerkt en nu schaam ik me ervoor. Liefdevol strijk ik over mijn buik. Dat voelt goed. Ik moet ervan glimlachen. Het gaat geweldig worden zonder weegschaal! 

Delen
Afvallen met een beperking

Afvallen met een beperking

Moeder Gisella en haar man willen graag het verhaal delen van hun zoon Jacob. Gisella is enorm trots dat Jacob, die een verstandelijke beperking heeft, deze gezonde koolhydraatarme/ keto aanpak van TheNewFood volgt. Het gaat hem geweldig goed af, hij heeft prachtige resultaten en voelt zich veel beter nu. Eerder lukte het hem niet om af te vallen, maar nu gaat dat heel erg goed en blijft hij op gewicht! 

Zwaarder door medicatie

Gisella: “Jacob is een knul van 25 jaar met autisme en een syndroom waardoor hij psychoses heeft en verstandelijk licht beperkt is. Hiervoor slikt hij medicijnen die kunnen zorgen voor overgewicht. We zijn jarenlang bezig geweest om te proberen deze kilo’s weer kwijt te raken, wat steeds maar niet lukte. Toen kwam ik via zangeres Janet Kuilder (zij viel met deze aanpak 58 kilo af), op het spoor van TheNewFood.”

Niet geschoten altijd mis

“Ik was in het begin zeker heel sceptisch want we hadden al zoveel geprobeerd. Maar ons motto is: ‘nooit geschoten is altijd mis’ Ik heb toen de startgidsen besteld. In begin was het voor Jacob soms lastig om zich aan het menu te houden. Wij deden ons best, maar ja: hij moet het ook zelf doen natuurlijk. Hij nam toch nog wel eens iets wat niet paste. 

Nadat we hierover samen een goed gesprek hebben gehad, ging het beter en vlogen de kilo’s eraf. Omdat hij verstandelijk beperkt is moesten we vooral in het begin alles heel duidelijk en meerdere malen uitleggen. Soms is dat nog wel een dingetje, maar de aanhouder wint. Ook omdat we de twee startgidsen blijven herhalen is het voor hem nu duidelijk en weet hij wat hij kan verwachten.”

Afvallen ondanks medicatie

“Jacob met een gewicht van 122.5 kilo en weegt nu 88, zijn streefgewicht. Dus ruim 34 kilo is hij afgevallen en dat ondanks de medicatie! Hij is nu stabiel op gewicht. We zijn zo enorm trots op hem. Hij weet nu ook heel goed wat hij kan eten. Naast dat hij zoveel is afgevallen, is hij veel actiever en ook een stuk minder moe. Hij zegt dat hij nu ook beter kan fietsen.

Qua psychoses is er zeker meer rust gekomen. Hij hoort minder stemmen. Slaapt beter en hij fladdert minder met zijn handen. Voor hem een duidelijk pluspunt. Hij blijft nog wel wat last houden van maagzuur. Dit kan komen door de medicatie voor zijn psychoses. Hij gebruikt nu ook magnesium en extra zout volgens het advies, om duizeligheid, waar hij in het begin soms last van had, te voorkomen. 

Favorieten

“Als hij één favoriet moet noemen dan is dat toch wel de witloflasagne uit de eerste startgids. Daar is hij echt dol op en dat maakt hij zelf. De startgidsen zijn echt zijn houvast en het mooiste is dat daarin alles heel duidelijk en stap voor stap staat beschreven. Hierdoor kan hij soms helemaal zelf zijn maaltijd bereiden. Dat is echt heel erg fijn voor hem. Jacob is zo trots als een pauw en dat doet ons ook supergoed!

Wij zijn echt enorm trots op hem, met wat hulp van ons doet meneer het toch maar even mooi. Niet iedereen dacht dat het hem zou lukken maar hij laat maar mooi zien dat ook mensen die een beperking hebben doorzettingsvermogen kunnen hebben! Jacob vertelt iedereen over hoe hij zoveel afvalt en hij duwt iedereen de boekjes onder de neus.”

Samen gezonder eten

“Mijn man of ik maken meestal samen met hem zijn eten. Heel soms heeft hij het wel eens heel moeilijk, bijvoorbeeld als hij bij een vriend eet. We zorgen er inmiddels voor dat ze dan iets makkelijks kunnen eten, bijvoorbeeld de shoarma met sla of een halve kip en dan lukt het prima. Op dit moment gebeurt er veel binnen het gezin vanwege mijn eigen gezondheid. Dat raakt hem enorm. Maar ondanks alles blijft hij heel goed in zijn ritme. Echt petje af.

We willen ons verhaal heel graag delen zodat we ook andere ouders of verzorgers van mensen met een beperking kunnen inspireren om samen gezonder te eten en af te vallen. Samen willen we laten zien dat mensen die een beperking hebben dit zeker ook kunnen en dit voor het grootste gedeelte zelf kunnen doen! In de startgidsen van TheNewFood is alles zo duidelijk beschreven, dat dit een hele fijne houvast is.”

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

Delen
Hart- en vaatproblemen door calciumpillen

Hart- en vaatproblemen door calciumpillen

In Nederland worden regelmatig calciumsupplementen (zoals calcichew) voorgeschreven om botbreuken tegen te gaan en botontkalking te verminderen. Uit onderzoeken blijkt echter dat de bijwerkingen van deze calciumsupplementen levensgevaarlijk kunnen zijn. Opgepast dus. Bovendien blijken ze het probleem (botontkalking) maar nauwelijks of zelfs juist helemaal niet op te lossen.  

Calcium pillen (ook op recept) kunnen kwaad doen!

De onderzoeken (zie bronnen) liegen er niet om. Zo laat een recent onderzoek zien dat voor iedere botbreuk die voorkomen wordt, twee mensen een potentieel dodelijke beroerte of hartaanval krijgen. Een ander onderzoek toont aan dat mensen die voorgeschreven calciumsupplementen slikken, zes keer meer risico hebben op een hartaanval. Neem jij dus calciumpillen (voorgeschreven of niet) lees dan deze informatie goed door.

Deze problemen lijken te ontstaan wanneer je een teveel aan calcium gaat stapelen in je lijf, doordat het niet in je botten terechtkomt. Er ontstaat dan een overschot aan calcium dat de aderen verstopt. En daar zit natuurlijk niemand op te wachten. Wat nu? Voor wie zijn deze calciumsupplementen eigenlijk nuttig?

Waarom calciumsupplementen?

Een calciumtekort speelt met name bij vrouwen na de overgang. Naar schatting heeft één op de vijf vrouwen van boven de 50 last van botontkalking (osteoporose). Hierdoor kunnen botten gemakkelijker breken, wat zeker op oudere leeftijd voor blijvende problemen kan zorgen. Ook na een maagverkleining en in combinatie met bepaalde medicatie wordt standaard een calciumsupplement aangeraden. 

Nu blijkt dus uit onderzoeken dat de calcium (= kalk) in deze supplementen vaak niet op de juiste plaats (je botten!) in het lichaam terechtkomt. De vraag is: hoe kun je wél zorgen voor meer calcium in je botten en dus sterkere botten? Met het eten van veel meer calciumrijke producten alleen kom je er niet, want ook calcium uit voeding kan gaan ‘stapelen’ en in je aderen terechtkomen. 

Calciumtekort is vaak niet het probleem!

Het probleem bij calciumtekort in de botten blijkt vooral te worden veroorzaakt doordat het lichaam calcium uit voeding (of supplementen) niet goed kan opnemen. Dit probleem is niet nieuw. Om het lichaam te helpen bij een betere opname wordt al veel langer vitamine D3 toegevoegd aan calciumsupplementen, zoals bij calcichew. Die vitamine D3 zorgt ervoor dat het lichaam beter calcium kan opnemen.

Dat is heel mooi! Alleen… daar stopt de bijdrage van vitamine D3. Vitamine D3 kan je lichaam namelijk niet helpen om ervoor te zorgen dat calcium ook echt op de juiste plaats terechtkomt. Namelijk in je botten en niet in je aderen. Terwijl je lijf van nature echt wel zorgt dat al die processen goed verlopen. Alleen heeft het daar wel de juiste tools voor nodig. De tool die het nodig heeft is: vitamine K2.

Aderverkalking door een vitaminetekort

Vitamine K2 speelt een ontzettend belangrijke rol in het transporteren van calcium naar de juiste plekken. Het zorgt ervoor dat calcium naar de botten gaat en niet gaat zwerven in zachte weefsels als gewrichten, en in je aderen. Een Nederlands onderzoek uit 2004 liet zien dat mensen die meer vitamine K2 uit voeding binnenkregen langer leefden dan mensen die minder vitamine K2 binnenkregen.

Aangetoond werd dat mensen die meer vitamine K2 binnenkregen een aanzienlijk kleiner risico op aderverkalking hadden. Daarmee wordt ook het risico op hart- en vaatziekten kleiner. Het is dus zaak om naast vitamine D3 (wat zorgt voor opname van calcium) te zorgen voor voldoende vitamine K2 (wat calcium de juiste weg wijst). Beiden zijn enorm belangrijk, maar veel mensen hebben een tekort aan zowel vitamine D3 als K2.

Hoe kom je aan voldoende vitamine K2

Vitamine K2 vind je in planten, alleen kunnen wij mensen dat er niet uithalen. Herkauwers (zoals koeien) kunnen dat wel voor ons doen. Een goede (keto) bron van vitamine K2 is dan ook vlees van grasgevoerde dieren (niet graangevoerd). Dit vlees vind je niet in de gewone supermarkt, maar bij (online) slagerijen die speciaal ‘grasgevoerd vlees’ verkopen. Ook zuivel van grasgevoerde dieren levert je vitamine K2.

En verder leggen kippen die nog ‘grazen’ en planten en kruiden eten, eieren met meer vitamine K2 in de dooier, dan kippen die enkel ‘bijgevoerd’ worden met bijvoorbeeld granen en maïs. Ook kan je vitamine K2 halen uit ganzenlever, roomboter (liefst grasboter) en natto (gefermenteerde sojabonen). Vlees en zuivel van graangevoerde dieren bevat aanzienlijk minder vitamine K2.  

Hoeveel vitamine K2?

Het is lastig te zeggen hoeveel vitamine K2 je precies nodig hebt, er zijn geen ‘vastgestelde’ doseringen van deze vitamine. Ook hangt het samen met het tekort dat je hebt en de eventuele schade (botontkalking én aderverkalking) die je al hebt opgelopen. Eet je niet dagelijks flinke hoeveelheden grasgevoerd vlees, eieren van grasgevoerde kippen, of natto, ga dan voor supplementen. De onderzoekers adviseren:

  • Voor iedereen: bij 45mcg vitamine K2 per dag neemt het risico op bijvoorbeeld een beroerte of hartaanval al aanzienlijk af.
  • Voor vrouwen in en na de overgang wordt 240mcg vitamine K2 per dag geadviseerd.
  • Bij ernstige botontkalking en ernstige aderverkalking: dosering tot 400mcg K2 per dag.
  • Neem nooit meer dan 400mcg K2 per dag, dit wordt gezien als een veilige grens.
  • De onderzoekers geven geen advies voor wie calciumpillen krijgt voorgeschreven na een GBP. Tot 400mcg K2 kan door iedereen veilig worden geslikt en is zeker verstandig om naast de calciumpillen te gebruiken. Als er geen sprake is van botontkalking (wat in dit geval meestal (nog) niet zo is) dan is mogelijk alleen vitamine D3 en K2 voldoende, dus geen calcium. Overleg met de behandelaar!

SLIK JE BLOEDVERDUNNERS? Het is dan belangrijk eerst te overleggen met je behandelaar of je vitamine K2 mag gebruiken. Vitamine K2 kan invloed hebben op de werking van de bloedverdunner.

Hoe kom je aan voldoende vitamine D3 

Je lijf kan zelf vitamine D3 aanmaken, maar daarvoor moet je wel heel veel tijd met weinig kleren aan in de zon doorbrengen. In Nederland lukt dat niet, vandaar dat je er heel verstandig aan doet om vitamine D3 als supplement te slikken. Vitamine D is niet alleen belangrijk voor het opnemen van calcium, maar ook voor je immuunsysteem, je hormoonhuishouding, je brein, je zenuwen, je botten (+tanden) en spieren.

Je KUNT DUS NIET zonder!! Maar ga nooit alleen vitamine D3 slikken. Je lijf neemt dan calcium op, maar zonder vitamine K2 erbij kunnen je botten brozer worden en je aderen verkalken.

Is het verstandig om preventief een calciumsupplement te slikken?

Nu we weten dat niet een calciumtekort maar een tekort aan vitamine D3 en K2 de oorzaak is van botontkalking, lijkt preventief calcium slikken onnodig. Het geeft onnodig risico en kan precies het verkeerde effect hebben, zeker als je er geen vitamine K2 bij slikt. Als je voldoende vitamine D3 en K2 slikt, wordt er meer calcium uit voeding opgenomen én komt de calcium terecht op de plekken waar je lijf het nodig heeft: je botten.

Wil je dus preventief iets doen om goed te zorgen voor je botten en botontkalking te voorkomen, dan zijn vitamine D3 en K2 een beter idee! Wil je weten wat wij precies aanraden qua hoeveelheden en soorten vitamine D3, K2? Ons supplementenadvies vind je hier

Wat als een calciumsupplement wel echt noodzakelijk is?

In sommige gevallen (zoals bij ernstige osteoporose) kan een calciumsupplement wel aan te raden zijn. Zorg dan dat je het er vitamine D3 en K2 (90-180mcg per dag) bij gebruikt, om het risico op aderverkalking te verkleinen. Overleg wijzigingen in je voorgeschreven calciumsuppletie zelf altijd met je behandelaar, neem eventueel dit artikel (inclusief de bronnenlijst met verwijzingen naar alle onderzoeken) mee naar je behandelaar

Welke supplementen als je keto eet?

Wil je weten wat wij precies aanraden qua hoeveelheden en soorten vitamine D3, K2 en andere aanvullende supplementen? Ons supplementenadvies vind je hier

LET OP! Voorgeschreven medicatie wijzig je altijd in overleg met je behandelaar! SLIK JE BLOEDVERDUNNERS? Het is dan belangrijk eerst te overleggen met je behandelaar of je vitamine K2 mag gebruiken. Vitamine K2 kan invloed hebben op de werking van de bloedverdunner.

BRONNEN
  • Baucom, K., Pizzorno, L., & Pizzorno, J. (2014). Osteoporosis: The Need for Prevention and Treatment. Journal of Restorative Medicine, 3(1), 2–29. https://doi.org/10.14200/jrm.2014.3.0102
  • Bischoff, H. A., Stähelin, H. B., Dick, W., Akos, R., Knecht, M., Salis, C., Nebiker, M., Theiler, R., Pfeifer, M., Begerow, B., Lew, R. A., & Conzelmann, M. (2003). Effects of Vitamin D and Calcium Supplementation on Falls: A Randomized Controlled Trial. Journal of Bone and Mineral Research, 18(2), 343–351. https://doi.org/10.1359/jbmr.2003.18.2.343
  • Bolland, M. J., Avenell, A., Baron, J. A., Grey, A., MacLennan, G. S., Gamble, G. D., & Reid, I. R. (2010). Effect of calcium supplements on risk of myocardial infarction and cardiovascular events: meta-analysis. BMJ, 341(jul29 1), c3691. https://doi.org/10.1136/bmj.c3691
  • Bolland, M. J., Grey, A., Avenell, A., Gamble, G. D., & Reid, I. R. (2011). Calcium supplements with or without vitamin D and risk of cardiovascular events: reanalysis of the Women’s Health Initiative limited access dataset and meta-analysis. BMJ, 342(apr19 1), d2040. https://doi.org/10.1136/bmj.d2040
  • Booth, S. L. (2009). Skeletal Functions of Vitamin K-Dependent Proteins: Not Just for Clotting Anymore. Nutrition Reviews, 55(7), 282–284. https://doi.org/10.1111/j.1753-4887.1997.tb01619.x
  • Cranenburg, E., Schurgers, L., & Vermeer, C. (2007). Vitamin K: The coagulation vitamin that became omnipotent. Thrombosis and Haemostasis, 98(07), 120–125. https://doi.org/10.1160/th07-04-0266
  • Geleijnse, J. M., Vermeer, C., Grobbee, D. E., Schurgers, L. J., Knapen, M. H. J., Van der Meer, I. M., Hofman, A., & Witteman, J. C. M. (2004a). Dietary Intake of Menaquinone Is Associated with a Reduced Risk of Coronary Heart Disease: The Rotterdam Study. The Journal of Nutrition, 134(11), 3100–3105. https://doi.org/10.1093/jn/134.11.3100
  • Geleijnse, J. M., Vermeer, C., Grobbee, D. E., Schurgers, L. J., Knapen, M. H. J., Van der Meer, I. M., Hofman, A., & Witteman, J. C. M. (2004b). Dietary Intake of Menaquinone Is Associated with a Reduced Risk of Coronary Heart Disease: The Rotterdam Study. The Journal of Nutrition, 134(11), 3100–3105. https://doi.org/10.1093/jn/134.11.3100
  • Gundberg, C. M. (1998). Vitamin K Status and Bone Health: An Analysis of Methods for Determination of Undercarboxylated Osteocalcin. Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 83(9), 3258–3266. https://doi.org/10.1210/jc.83.9.3258
  • Hurtaud, C., Faucon, F., Couvreur, S., & Peyraud, J. L. (2010). Linear relationship between increasing amounts of extruded linseed in dairy cow diet and milk fatty acid composition and butter properties. Journal of Dairy Science, 93(4), 1429–1443. https://doi.org/10.3168/jds.2009-2839
  • Iwamoto, J., Takeda, T., & Sato, Y. (2006). Role of Vitamin K2 in the Treatment of Postmenopausal Osteoporosis. Current Drug Safety, 1(1), 87–97. https://doi.org/10.2174/157488606775252629
  • Krueger, T., Westenfeld, R., Schlieper, G., Cranenburg, E., Heidenreich, S., Holzmann, S., Vermeer, C., Ketteler, M., Floege, J., & Schurgers, L. (2010). P66 VITAMIN K2 SUPPLEMENTATION REDUCES THE ELEVATED INACTIVE FORM OF THE CALCIFICATION INHIBITOR MATRIX Gla PROTEIN IN HEMODIALYSIS PATIENTS. Atherosclerosis Supplements, 11(2), 30. https://doi.org/10.1016/s1567-5688(10)70133-1
  • Lee, N. K., Sowa, H., Hinoi, E., Ferron, M., Ahn, J. D., Confavreux, C., Dacquin, R., Mee, P. J., McKee, M. D., Jung, D. Y., Zhang, Z., Kim, J. K., Mauvais-Jarvis, F., Ducy, P., & Karsenty, G. (2007). Endocrine Regulation of Energy Metabolism by the Skeleton. Cell, 130(3), 456–469. https://doi.org/10.1016/j.cell.2007.05.047
  • Masterjohn, C. (2007). Vitamin D toxicity redefined: Vitamin K and the molecular mechanism. Medical Hypotheses, 68(5), 1026–1034. https://doi.org/10.1016/j.mehy.2006.09.051
  • Schurgers, L. J., Geleijnse, J. M., Grobbee, D. E., Pols, H. A. P., Hofman, A., Witteman, J. C. M., & Vermeer, C. (1999). Nutritional Intake of Vitamins K1 (Phylloquinone) and K2 (Menaquinone) in The Netherlands. Journal of Nutritional & Environmental Medicine, 9(2), 115–122. https://doi.org/10.1080/13590849961717
  • Tolan, A., Robertson, J., Orton, C. R., Head, M. J., Christie, A. A., & Millburn, B. A. (1974). Studies on the composition of food. British Journal of Nutrition, 31(2), 185–200. https://doi.org/10.1079/bjn19740024
  • Vermeer, C., Shearer, M. J., Zittermann, A., Bolton-Smith, C., Szulc, P., Hodges, S., Walter, P., Rambeck, W., St�Cklin, E., & Weber, P. (2004). Beyond Deficiency: European Journal of Nutrition, 43(6), 325–335. https://doi.org/10.1007/s00394-004-0480-4

MEER RECENT NIEUWS

Maagzuurremmers niet zonder risico!

Uit een recent onderzoek is gebleken dat langdurig gebruik van een bepaalde type maagzuurremmers, zoals Omeprazol, dodelijke hart- en vaatziekten, chronische nierschade en maagkanker kan veroorzaken, zelfs wanneer je deze medicatie in lage dosering slikt. In oktober...

19 mei 2019 staat TheNewFood in Leende op de LCHF markt

Ook dit jaar organiseert GezondDorp Leende weer een markt rondom het thema LCHF / koolhydraatarm. Er is van alles te doen, van workshops tot lezingen en informatiestands. En natuurlijk zijn wij van de partij! Lancering nieuw boek .... STARTGIDS DEEL 2, het vervolg!...

Onderzoek: Effectievere aanpak diabetes 2

Vroeger werd gedacht dat mensen per se af moesten vallen om het risico op diabetes te verminderen en hoge bloedsuikers te verlagen. De manier waarop dit gewichtsverlies bereikt moest worden maakte niet uit. Veel mensen werden op een ‘low calorie’ of ‘low fat’...

NIEUW: GROENTERIJST UIT DE DIEPVRIES

MAKKELIJK VOOR IN JE KOOLHYDRAATARME MENU: Groenterijst uit de diepvries van het merk Bonduelle. Te koop in vrijwel elke supermarkt.   IS HET NET ZO GEZOND ALS VERS? Deze groenterijst van Bonduelle bestaat uit puur groente, dus zonder toevoegingen, direct vers...

TheNewFood bij koolhydraatarm congres in Denver!

Het grootse congres ter wereld! Begin maart 2019 waren Matty en Lara van TheNewFood in Denver aanwezig, bij het tot nu toe grootste congres te wereld over koolhydraatarm/keto eten. Drie dagen lang vertelden artsen en wetenschappers, over de nieuwste...

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Minder suiker, minder dementie

Minder suiker, minder dementie

Wie veel koolhydraten consumeert, vergroot de kans op alzheimer. Insulineresistentie kan in zo’n geval namelijk leiden tot uithongering van de hersenen. Deze wetenschap biedt ook mogelijkheden om de ziekte te voorkomen of te bestrijden. Arts en auteur William Cortvriendt schreef er onderstaand artikel over.   

Dementie door overmatige consumptie van suiker en zetmeel

In 1906 werd voor het eerst een snel voortschrijdende cognitieve stoornis beschreven bij een vijftigjarige vrouw, die enkele jaren later aan haar dementie overleed. Bij autopsie werden in haar hersenen abnormale concentraties van de eiwitten amyloïd en tau aangetroffen. Bovendien bleek dat de zenuwcellen waren gekrompen. Deze snel voortschrijdende vorm van dementie werd daarna bekend onder de naam van de Duitse ontdekker Alois Alzheimer.

Inmiddels zijn we meer dan honderd jaar verder, maar wat betreft de oorzaak en behandeling zijn we nauwelijks een stap verder gekomen. Dementie is nog steeds onbehandelbaar en we lijken nog steeds in het duister te tasten over de oorzaak. Wel weten we dat mensen een hoger risico lopen op alzheimer wanneer zich in hun DNA meerdere zogenaamde ApoE-genen bevinden en indien er in hun hersenen ophopingen van het eerdergenoemde eiwit amyloïd aanwezig zijn.

Hoge bloedsuikerwaarden

De laatste jaren is ook gebleken dat mensen met abnormaal hoge bloedsuikerwaarden een sterk verhoogde kans op alzheimer hebben. Dit risico is zelfs dermate hoog dat sommige wetenschappers alzheimer diabetes type 3 noemen. De diabetes-epidemie heeft aantoonbaar geleid tot een sterke toename van het aantal alzheimerpatiënten. Ook werpt dit een volledig nieuw licht op de ontstaanswijze van alzheimer. De eerste onderzoeken wijzen erop dat er spectaculaire mogelijkheden zijn tot preventie en behandeling van deze aandoening. Hoe zit dat?

Onze lichaamscellen kunnen voor hun energievoorziening gebruikmaken van drie verschillende brandstoffen, namelijk glucose (dat afkomstig is uit koolhydraten, zoals suiker en zetmeel), vetten en de door de lever uit vetten geproduceerde ketonen, wanneer onze bloedsuikerspiegel laag dreigt te worden. In tegenstelling tot bijna alle andere lichaamscellen kunnen hersencellen nauwelijks vetten voor energie gebruiken, omdat deze de zogenaamde bloedhersenbarrière niet kunnen passeren. Met andere woorden, hersencellen zijn voor hun energie afhankelijk van glucose en ketonen. Nu is er als gevolg van ons zeer koolhydraatrijke dieet nauwelijks nog sprake van productie van ketonen door de lever. Het gevolg is dat onze ‘westerse’ hersenen voor 97-99 procent van energie worden voorzien door glucose en nauwelijks nog door ketonen.

Uitgehongerde hersencellen

Maar wanneer onze bloedsuikerspiegels langdurig hoog blijven vanwege de consumptie van veel koolhydraten in de vorm van suiker en zetmeel, krijgen we ook hoge spiegels van insuline, het hormoon dat nodig is om glucose vanuit de bloedbaan de cellen binnen te krijgen. De wetenschap heeft ondertussen ontdekt dat langdurig hoge insulinespiegels leiden tot ongewenste gewichtstoename, hoge bloeddruk, artrose, ontstekingen, kanker, gewichts-toename en in latere instantie diabetes type 2. Een fenomeen dat hierbij een centrale rol speelt is dat bijna alle lichaamscellen zogenaamde insulineresistentie ontwikkelen, door de voortdurend hoge insulinespiegels. Dit betekent dat die cellen, waaronder onze hersencellen, steeds meer insuline nodig hebben om glucose uit het bloed op te nemen.

Het bloed dat vervolgens de hersencellen bereikt bevat weliswaar veel glucose, maar deze is vanwege de insulineresistentie moeilijker op te nemen. Daarbij worden ketonen als mogelijk alternatief vanwege het hoge bloedsuikergehalte niet meer door de lever aangemaakt. Met andere woorden: de hersencellen worden uitgehongerd.

En wat blijkt nu?

Zoals kan worden verwacht laten hersenscans van alzheimerpatiënten zien dat hun hersenen tussen de 40 en 50 procent minder glucose kunnen opnemen dan normale hersenen! Als gevolg van deze uithongering krimpen de hersencellen en verliezen geleidelijk hun functie. Naar we nu beginnen te begrijpen worden er amyloïd-eiwitten geproduceerd, die niet de oorzaak zijn van alzheimer, zoals eerder gedacht, maar juist een poging om de hersencellen tegen de gevolgen van de uithongering te beschermen.

Uit het bovenstaande volgen ook meteen de maatregelen die je kunt nemen om de ziekte van Alzheimer te voorkomen en mogelijk zelfs te behandelen, namelijk door het vermijden van hoge bloedsuikerspiegels door het minderen van zetmeelinname en het vermijden van suiker. Hierdoor blijven de hersencellen gevoelig voor insuline, waardoor deze ongestoord toegang houden tot glucose. Bovendien produceert de lever bij koolhydraatarme voeding ketonen als tweede belangrijke brandstof.

Maatregelen die je kunt nemen tegen de ziekte van Alzheimer

Ondertussen zijn ook de resultaten van de eerste klinische onderzoeken beschikbaar waarbij men heeft geprobeerd de insulineresistentie bij alzheimerpatiënten te verminderen en de hoeveelheid ketonen in het bloed te verhogen. Hiervoor bestaan twee methoden met ons dieet.

Als eerste is dit het ketogeen dieet, dat bijzonder koolhydraatarm is. Dit verlaagt weliswaar de bloedsuikerspiegel, maar door de onmiddellijk waarneembare afname van de insulineresistentie krijgen de hersencellen weer toegang tot glucose voor hun energie. Bovendien gaat de lever ketonen aanmaken en is daarmee een tweede energiebron beschikbaar gekomen. Hetzelfde resultaat kan bereikt worden met regelmatig periodiek vasten, hoewel dit voor alzheimerpatiënten niet altijd gemakkelijk vol te houden is.

Daarnaast zijn er nog andere mogelijkheden met supplementen, namelijk door het direct oraal toedienen van ketonen, kokosolie of zogenaamde MCT’s (Medium Chain Triglycerides). Het toedienen van ketonen heeft als bezwaar dat deze vrij duur zijn en bijzonder slecht smaken. Kokosolie en MCT’s zijn daarentegen goedkoop en smaken veel beter. De benodigde doseringen hiervan zijn respectievelijk 50 en 30 gram per dag.

Genoemde maatregelen leiden tot aanmerkelijke verbeteringen bij alzheimerpatiënten. Er is ook een alledaagse bezigheid waarvan we al langer weten dat deze alzheimer kan tegengaan, namelijk lichaamsbeweging. En we weten nu ook hoe dat werkt. Regelmatige lichaamsbeweging zorgt voor lagere bloedsuikerspiegels, meer insulinegevoeligheid en een toename van ketonen in het bloed.

De toegenomen kennis van onze stofwisseling lijkt dus een belangrijke stap in het voorkomen en behandelen van dementie. De rol van de stofwisseling was al langer bekend bij diabetes. Daaruit volgden mogelijkheden tot het omkeren ervan door andere voeding. Het is te hopen dat medici snel koolhydraatbeperking zullen accepteren als standaard-instrument in hun therapeutisch arsenaal bij vele aandoeningen, waaronder alzheimer.

 

BRON Dit artikel is beschikbaar gesteld aan TheNewFood, door arts en auteur William Cortvriendt.

WIL JIJ OOK EEN BETERE BRANDSTOF VOOR JE BREIN? Dit is heel eenvoudig met de weekmenu’s. Lees er hier meer over.

Delen
BLOG 19 Mijn eerste vierdaagse!

BLOG 19 Mijn eerste vierdaagse!

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Trots

Het is de laatste dag van de avondvierdaagse. De tranen rollen over mijn wangen. Geen tranen van vermoeidheid of pijn. Tranen van ongeloof, van dankbaarheid, van dat intense gevoel van kracht en overtuiging in mij. Ik geniet, dit is kostbaar. Iets wat jaren onhaalbaar leek, is werkelijkheid geworden. Even denk ik dat ik droom, maar het is echt! Ik heb het echt gedaan!

Vinz en Senn glunderen en vliegen mij beiden om mijn nek om me een knuffel te geven. Ze zijn trots op me! Want dit is de eerste keer dat ik meeliep. Eerder kon ik dat niet. Ik was nooit fit en had altijd pijn…

Een kapotte enkel

In 2005 verbrijzelde ik mijn enkel door een ongeluk. Ondanks elf operaties, veertien opnames, rolstoelen, krukken, een trippelstoel, aangepaste schoenen en revalidatietrajecten werd ik niet meer de oude. Ook niet met medicatie, heel veel medicatie. Mijn enkel was versleten, het spronggewricht was weg. Ik had altijd pijn door gewrichtsontstekingen en zenuwbeschadigingen (CRPS).

Net voordat Vinz werd geboren kreeg ik te horen dat ik was ‘uitbehandeld’ en artsen niets meer voor mij konden betekenen. Jarenlang heb ik in de overtuiging geleefd dat ik ‘het mee moest doen’. Ik voelde me vaak een slachtoffer. Het was allemaal zo oneerlijk dat dit mij was overkomen. Ik stortte mij op de zorg voor mijn kinderen en voor anderen. Tot ik in 2018 door een val opnieuw werd stilgelegd…

TheNewFood

Met eten dempte ik mijn verdriet en de pijn. Eten was mijn troost en beloning. Ik werd steeds zwaarder en zwaarder, waardoor het bewegen nóg moeilijker werd. Ik kon geen kant meer op. Op een dag was ik er klaar mee. Ik besloot te kiezen voor het leven. Voor mijzelf. En daar hoorde ook weer slanker en gezonder worden bij. De startgidsen had ik al tijden in huis, maar de knop had ik nog niet om kunnen zetten. 

Durfde ik dit wel? Het eten was zo anders dan hoe ik het ‘geleerd’ had. Mensen om mij heen waarschuwde me: “Moet je dit wel echt willen op deze manier?” en “Dit kan toch niet gezond zijn?”. Maar mijn gevoel was duidelijk; ik ga dit aan! Het was misschien wel voor het eerst dat ik mijn eigen gevoel vol overtuiging ging volgen. En vandaag realiseer ik me des te meer wat TheNewFood me allemaal heeft gebracht.

Weer op de been

Dat ‘rare eten’ leverde me uiteindelijk zoveel meer op dan een slanker lijf. De ontstekingen in mijn enkel namen af en uiteindelijk bleven ze helemaal weg (keto werkt ontstekingsremmend!). Ik kreeg steeds minder pijn en werd steeds mobieler. Elke dag ging ik wandelen, steeds wat verder. Met twee mooie kleine mannen om mij heen om mij aan te moedigen.

Als ik geen zin had stond er altijd wel eentje voor me: “Mam, we gaan nog wandelen”. Wat zijn ze vandaag trots op mij. Trots op hun moeder die twee jaar geleden nog geen paar honderd meter kon lopen. Een moeder die altijd nee moest zeggen. Een moeder die zichzelf nog nooit zo gezond, fit en vol energie heeft gevoeld als het laatste jaar. 

Dankbaar

Ik ben veranderd en ik verander nog iedere dag. TheNewFood heeft mijn leven veranderd. Het heeft het leven van mijn kinderen veranderd. Ik heb weer vertrouwen in mijn lijf, vertrouwen in mijzelf. Ik ben zo dankbaar dat ik tot hier ben gekomen. Dankbaar dat ik het lef had om er voor te gaan. Ik had nooit gedacht dat anders eten zoveel verschil kan maken.

Het waren vier heerlijke avonden. Wat was het geweldig om dit samen te doen met ‘mijn mannen’. Dit smaakt naar meer. Ik hoef dan ook niet lang na te denken over hun vraag of we straks ook de mini-kennedymars gaan lopen. Kom maar op!

Delen
Zit je ‘in de gevarenzone’?

Zit je ‘in de gevarenzone’?

Ed Nissink (61) is moderator en inspirator bij TheNewFood. Hij heeft een achtergrond in communicatie, coaching, oosterse vechtkunsten en mindfulness en deelt regelmatig tips en oefeningen die je kunnen helpen bij het starten met deze fijne aanpak én bij het volhouden!

HET WERKT NIET VOOR MIJ!

Heb je wel eens zo’n moment waarop het je allemaal even teveel wordt? Dat niets lijkt te werken? Dat zijn momenten waarop je de neiging kunt krijgen om te gaan smokkelen, of om troost in koolhydraten te zoeken. Misschien roep je wel uit: “Het werkt niet voor mij.” En ook al weet je diep van binnen dat deze aanpak geweldig werkt, zelfs al voel je je veel beter met gezond koolhydraatarm: toch wil je het opgeven. Op zulke momenten saboteer je jezelf. “Dit gaat me nooit lukken,” denk je. “Ik geef het op.”

TERUG NAAR JE KRACHT EN LIEFDE

Het is heel belangrijk om jezelf de ruimte te geven dit te voelen, te denken, maar ook om weer terug bij jezelf, bij je kracht te komen. Helaas lukt dat niet met ‘gewoon positief denken’ of tegen jezelf zeggen: “Je kunt het!” Gelukkig is daar een prachtige oefening voor. Je kunt op een eenvoudige manier weer terug bij jezelf, bij je kracht te komen en daar is de oefening in de video voor bedoeld. Door bewust in een speciaal ritme te ademen, kom je terug bij jezelf, je liefde, je kracht en heb je weer de moed en de zin om door te gaan. Probeer het direct of lees hieronder eerst wat meer over deze aanpak.

GEEF JEZELF DIT CADEAUTJE: TEL TOT VIER!

Vierkant ademen is een eeuwenoude oefening die in yoga, tai-chi en nog veel andere richtingen wordt gebruikt. Adem is leven, en als je de adem volgt, volg je het leven. Je lichaam herkent het ritme als je deze oefening doet, en je geest, je denken komt tot rust. Alles is weer in orde; heerlijk! Op die manier krijg je je motivatie weer terug, weet je ineens weer waarvoor je het allemaal doet – een betere gezondheid, minder pijn, afvallen, blijer en energieker door het leven gaan: noem de voordelen maar op. Je richt je weer op wat mogelijk is en wat je kunt.

EEN PAAR MINUTEN OEFENEN, EEN LEVEN LANG PROFIJT

Deze oefening leer je in een paar minuten en je hebt er de rest van je leven profijt van. Het leven is na de oefening weer wat minder zwaar voor je en dat mag en kun je jezelf geven, telkens weer. Je kunt het zo vaak doen als je maar wilt. En dat niet alleen: deze oefening werkt perfect voor alle momenten waarop je je niet goed genoeg voelt, je jezelf afkeurt en heel graag wat extra moed en kracht zou willen. Die kracht en moed zitten al in je: en hiermee activeer je ze. Na een paar keer merk je al dat het gaat werken. Adem je mee?

OVERZICHT ALLE ARTIKELEN

 Je kunt hier ook zoeken op de site:

Delen
Niet snaaien maar kloppen

Niet snaaien maar kloppen

Ed Nissink (61) is moderator en inspirator bij TheNewFood. Hij heeft een achtergrond in communicatie, coaching, oosterse vechtkunsten en mindfulness en deelt regelmatig tips en oefeningen die je kunnen helpen bij het starten met deze fijne aanpak én bij het volhouden!

WORDT HET JOU SOMS ALLEMAAL EVEN TE VEEL?

Herken je dit? Er gebeurt van alles in je leven, je hebt het te druk, te zwaar, te veel zorgen, te veel dingen aan je hoofd… Het maakt je vreselijk onrustig en je zou zo graag willen dat het even stopt… Dat zijn vaak gevaarlijke momenten waarop eten, of liever gezegd snaaien, de enige oplossing lijkt. Het lijkt alsof je er zelf niets over te zeggen hebt, de drang is zo groot: je móet iets doen!

HO WACHT, PROBEER DIT EERST!

In deze video kun je zien hoe een simpele ‘klopoefening’ je kan helpen om weer even tot rust te komen. Deze oefening heeft mij zelf ook vaak geholpen en ik heb het in mijn werk al aan veel mensen geleerd. Het werkt erg goed: je energie richt zich weer op wat je wilt: gezond worden en blijven. En dan is het ineens niet meer zo moeilijk om het snaaien over te slaan. Je weet weer waar je het voor doet, voelt je sterk en kan weer lachen. Probeer het direct of lees hieronder eerst meer over deze methode.

EMOTIONELE VRIJHEID

De oefening komt uit EFT, een afkorting van Emotional Freedom Techniques (technieken om emotionele vrijheid te krijgen), en maakt gebruik van een aantal punten op je lichaam die ook bij acupunctuur worden gebruikt. De oefening wordt ook in uitgebreidere vorm door therapeuten gebruikt bij angsten en fobieën, onverwerkte trauma’s en – – bij angsten, fobieën en onverwerkte trauma’s en is oorspronkelijk ontwikkeld in Amerika door Gary Craig, voor het succesvol helpen van Vietnam veteranen die met PTSS en andere stoornissen kampten.

HOE WERKT HET?

Kort gezegd breng je je energiesysteem in beweging door op de energiebanen (meridianen) te kloppen. Daardoor ontspan je, raak je in balans en worden je emoties zachter, minder heftig. Je zult al heel snel merken dat je er rustig van wordt; zeker als je het een paar keer herhaalt. Emoties als angst, boosheid, paniek, maar ook het gevoel dat je het niet waard bent, dat je het niet kunt en dat je wel zult mislukken, zetten zich vast in je energie. En door op de energiebannen te kloppen trillen die gevoelens los en kun je ze laten gaan. Het is een heerlijk gevoel om die beklemming los te kunnen laten.

OPLUCHTING

Vaak beginnen mensen te geeuwen of te zuchten tijdens deze oefening; of ze voelen ineens ontspanning in het lichaam waar het eerst gespannen was. Dat zijn allemaal signalen dat je energie zich weer aan het herstellen is. En dat is erg prettig. Het maakt ook dat je deze oefening steeds vaker wilt doen. Doe deze oefening zo vaak als je maar wilt en geniet van de voordelen. Het is echt super eenvoudig om te doen, iedereen kan het. Bekijk de video maar eens en doe lekker mee. Het kost je niets meer dan een minuutje van je tijd en het levert echt heel veel op.

VOOR WIE? WANNEER?

Voor iedereen, altijd! De oefening helpt je te ontspannen, je leven weer wat beter aan te kunnen, wat meer los te laten en de kracht terug te vinden om te doen wat nodig is. Je kunt ‘m doen bij snaaidrang, maar ook bij veel andere dingen. Experimenteer ermee! Het hele team van TheNewFood is inmiddels behoorlijk aangestoken en gebruikt de techniek regelmatig. Het werkt namelijk écht! Probeer het ook eens, kwaad kan het zeker niet. Mocht je meer willen weten over EFT; hier vind je de officiële website https://www.emofree.com/

OVERZICHT ALLE ARTIKELEN

 Je kunt hier ook zoeken op de site:

Delen
BLOG 19 Keto voor iedereen

BLOG 19 Keto voor iedereen

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven.

Wat gaat u doen?

Zaterdag 11 juni zit ik al heel vroeg in de taxi op weg naar Amsterdam. Ik ben door TheNewFood uitgenodigd om als ervaringsdeskundige mee te gaan naar een symposium van de stichting Ancestral Health Nederland. Het thema van vandaag is, hoe kan het ook anders, ketogeen eten. Het is een lange reis en mijn taxichauffeur is nieuwsgierig: “Mag ik vragen wat u gaat doen in Amsterdam?”

Ik vertel haar uitgebreid over TheNewFood en over hoe ik met deze manier van eten zoveel ben afgevallen en zoveel fitter en gezonder ben geworden. Ondertussen zoek ik op m’n telefoon even de voor/ na foto. Ze is enorm onder de indruk. Ze eet zelf graag vers en gezond, maar dat voeding zoveel verschil kan maken, dat vindt ze wel erg bijzonder. Ik verwijs haar naar de facebookpagina voor meer ervaringsverhalen.

Angelique

Voor ik het weet zijn we al bij het UMC in Amsterdam waar Angelique al op me staat te wachten. Ik vertel haar over mijn inspirerende gesprek onderweg en ik blijk niet de enige te zijn. Zelf was ze ook in gesprek geraakt met haar taxichauffeur en deze bleek diabetes 2 te hebben. Hij moest zijn medicatie ophogen en was juist op zoek naar een andere oplossing. Hoe is het mogelijk!

Wat een geluk voor deze man dat hij juist haar trof. Angelique eet niet alleen zelf al jaren volgens TheNewFood, ze heeft zelf ook diabetes 2. Door deze aanpak verlaagden haar bloedsuikers en kon ze haar medicatie afbouwen. De taxichauffeur is enorm enthousiast en zo heeft An al voor het symposium goed en wel is begonnen iemands leven kunnen veranderen.

Keto hapjes

Ik heb Angelique tot nu toe alleen online gesproken en vind het erg leuk om haar nu in persoon te zien! Een uurtje later hebben we de stand van TheNewFood mooi aangekleed en ingericht en nog voor het symposium officieel van start gaat, zijn we alweer uitgebreid in gesprek met bezoekers en geïnteresseerden.

Er wordt ook al direct volop geproefd van de hapjes die Matty speciaal voor dit symposium heeft gebakken. Dat proeven gaat de hele dag door. Tussen de lezingen door komen mensen speciaal even langs om iets van de schalen mee te nemen. Voor sommigen is het een eerste kennismaking met ketogeen eten en ze zijn vaak verbaasd over hoe heerlijk het allemaal is. 🥰

Simpel starten

En zo gaat het de hele dag door, tussen de lezingen door zijn we steeds uitgebreid in gesprek. Sommigen eten zelf ook al volgens TheNewFood en herkennen ons! Anderen eten wel ketogeen, maar hebben de boekjes van Matty nog niet ontdekt. Sommigen vertellen dat ze het lastig vinden om het vol te houden, omdat ze tot nu toe steeds zo’n beetje hetzelfde eten. Ze worden erg enthousiast van de receptenboekjes…

We spreken ook verschillende zorgprofessionals die al wel overtuigd zijn van ketogeen eten, maar nog wel zoekend zijn naar een eenvoudige aanpak voor patiënten die ook willen starten. Ze zijn enorm enthousiast over de boekjes en over de ‘uitleg posters’ voor in de praktijk. Verpleegkundige Lara Schalk zal later nog contact met ze opnemen…

Gewoon keto

We volgen zelf ook zoveel mogelijk lezingen. Niet allemaal want het is best veel allemaal, wat er op je afkomt op zo’n dag. Eén van de sprekers is onderzoeks- en medisch journalist Gary Taubes, hij komt steeds langs om te snoepen van onze keto hapjes. Ik maak er natuurlijk een foto van! Het is nauwelijks bevatten hoe bijzonder dit allemaal is, wat er vandaag gebeurt. Het voelt heel speciaal om hier onderdeel van te mogen zijn.

Ik raak in gesprek met één van de andere sprekers; voedingsdeskundige Amy Berger. Zij eet zelf al jaren keto, maar dan zonder alle toeters en bellen, zoals ze zelf zegt. Dus geen macro’s en van alles bijhouden, maar gewoon simpel keto. Precies waar TheNewFood ook voor staat! Haar lezing gaat vooral over wat keto eten kan doen voor je hersenen, ook bij Alzheimer. Ze schreef daar zelfs een boek over (De Alzheimer aanpak). 

Alzheimer

Ik heb deze slopende ziekte bij verschillende mensen van dichtbij mee gemaakt en krijg nog tranen in mijn ogen als ik terugdenk aan mijn moeder in de fase dat ze zelf doorhad dat het ‘daarbinnen, tussen haar oren’ helemaal mis ging. “Alles is gewoon in de war, Jannet, het lijkt wel of ik nergens meer goed over na kan denken. Ik vergeet van alles, terwijl ik voel dat ik het ergens wel weet, maar ik kom er gewoon niet meer bij.”

Ze huilde veel, ze was er zo verdrietig van. Ik kon alleen maar hopen dat die fase snel voorbij zou zijn. Dan herkent ze mij misschien ook niet meer wist ik, maar alles beter dan deze wanhoop en dit verdriet. Nu denk ik: had ik ketogeen eten maar 10 jaar eerder ontdekt!! Misschien had ik haar kunnen overtuigen, misschien had ik haar dit kunnen besparen. Alzheimer is zelfs terug te draaien met keto!

Eerst keto

Je kunt het haast zo gek niet bedenken of keto eten kan het verschil maken. Niet voor niets is de eerste reactie van Matty altijd: “Ga eerst maar eens keto eten en ontdek wat het voor jou kan doen!” Ook Amy Berger raad het iedereen aan. “Het lijkt voor iemand die er niks van af weet soms heel vreemd,”vertelt ze, “want wat iemand ook heeft, het eerste wat ik vraag is of ze keto al hebben geprobeerd.”

Dus niet alleen bij overgewicht, maar ook bij diabetes, migraine, alzheimer, depressie, darmproblemen, noem het maar op. Amy: “Keto is geen tovermiddel, maar het is altijd een goed idee om het te proberen. Zoveel klachten kunnen verminderen of zelfs helemaal verdwijnen. Het is eigenlijk absurd dat er zo krampachtig vastgehouden wordt aan die vaak zo vreselijk foute voedingsadviezen.”

Foute voedingsadviezen

Gedurende de dag wordt het me vooral heel duidelijk dat het echte gevecht dat we moeten leveren gaat over het alle foute voedingsadviezen die al tientallen jaren als waarheid worden gezien. En nog steeds worden geadviseerd. Terwijl zoveel onderzoeken laten zien hoe fout die adviezen zijn. En hoe we daardoor steeds verder afdwalen van de voeding die wel past bij ons lijf en die ons gezond maakt en houdt.

Aan het einde van de dag ben ik nóg enthousiaster over TheNewFood dan ik al was. En ik wist niet dat dat mogelijk is 😅. Keto eten is zoveel meer dan een dieet om af te vallen. Dat is ook deze dag weer zo duidelijk. Ik zeg altijd al: “Het is alsof ik een goedbewaard geheim heb ontdekt.” En na vandaag is mijn verwondering nog groter dat niet iedereen dit geheim kent.

Delen
BLOG 18 Waar het hart vol van is

BLOG 18 Waar het hart vol van is

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven.

HOE DOE JE DAT?

Begin 2020 ben ik 10 kilo afgevallen als ik de deur uitga om een flink stuk te wandelen. Voor mijn deur staan twee buurvrouwen te praten. Ze kijken vol bewondering naar me. “Jij bent flink afgevallen, zeg! Hoe doe je dat? Is dat alleen door het lopen?”, vraagt mijn buurvrouw. Ik vertel dat het lopen meer het gevolg van veel meer energie hebben doordat ik sinds 2 maanden koolhydraatarm/keto eet.

De buurvrouw roept gelijk: “Oh, minder koolhydraten eten, dat heb ik ook gedaan. Toen was ik ook 15 kilo kwijt, maar alles en nog veel meer zit er weer bij. Dat zal je straks zelf ook wel merken als je weer gewoon gaat eten.”

BETER IN MIJN VEL

Ik vertel haar dat ik niet alleen afval, maar ook veel beter in mijn vel zit en geen darmproblemen meer heb. Ik ben van het eeuwige opgeblazen gevoel af en dat wil ik graag zo houden. En ik heb nu zoveel meer energie… Daarom ben ik helemaal niet van plan weer terug te gaan naar ‘vroeger’, naar ‘normaal eten’ met koolhydraatrijke maaltijden. Ik mis het brood, de rijst en de pasta niet. Zelfs niet alle zoetigheden.

“Dat zeg je nu,” antwoordt ze, “maar je gaat echt wel weer zin krijg aan die dingen…, wacht maar af!!” Mijn buurvrouw heeft geen gelijk gekregen. Inmiddels zijn we ruim 2 jaar verder en ben ik 30 kilo lichter. Mijn gewicht is stabiel en ik voel geen enkele behoefte om weer eten zoals vroeger. Ik voel me nu zo geweldig! En dat blijft niet onopgemerkt: mijn buurvrouw is nu ook bezig met TheNewFood. 😎

INSPIRATIE

Zij is niet de enige. Tijdens de afgelopen jaren heb ik al velen kunnen inspireren om ook het roer om te gooien en anders te gaan eten. Ik weet nog dat ik een keer met Sem aan het wandelen was, toen we een vroegere juf van zijn basisschool tegenkwamen. Ik was toen bijna 30 kilo kwijt. Ze viel letterlijk bijna van de fiets toen ze me zag. Ze was stomverbaasd. En ook zij vroeg natuurlijk: hoe dan?

Ik vertelde haar uitgebreid over mijn keto-avontuur en uiteindelijk beloofde ik haar mijn startgids uit te lenen. Zelf wilde ze namelijk al jaren ook wel graag flink wat kilo’s kwijt. Toen ze wegfietste, zei Sem: “Best grappig; vroeger als we mensen tegenkwamen ging het bijna altijd over muziek en nu gaat het ineens bijna altijd over keto eten en dan soms ook over muziek”.

WAAR HET HART VOL VAN IS

Ik realiseer me dat hij gelijk heeft. “Waar het hart vol van is, stroomt de mond van over”, schiet me te binnen. Zingen is mijn passie en helemaal als ik merk dat ik mensen echt emotioneel raak, dan ben ik zo blij en dankbaar. Met keto eten en TheNewFood is het eigenlijk net zo. Ik ben natuurlijk heel blij dat ik dit ontdekt heb en er zoveel gezondheidswinst mee heb geboekt.

Maar het raakt me vooral dat ik zoveel mensen hiermee kan helpen. Want ik gun iedereen een gezonder en fitter leven. Ik vind het geweldig dat ik op mijn eigen manier mag meehelpen om deze gezonde aanpak bekender te maken. Ik voel me gelukkig met deze 2 passies in mijn leven, waar ik vanuit mijn hart mee bezig kan zijn. Dus ja, de kans is groot dat je met mij in gesprek raakt over muziek of gezond ketogeen eten. 😊

Delen
BLOG 18 De liefste moeder

BLOG 18 De liefste moeder

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Wortel

“Als je maar niet denkt dat ik dat ga eten”, roept Vinz verontwaardigd als hij ziet dat ik wortel aan het raspen ben. “O, maar deze wortel ga jij echt wel lekker vinden hoor”, stel ik hem gerust. Vinz lust namelijk geen wortel 😉. Ik vertel hem niet dat ik met een speciaal project bezig ben. Vandaag ga ik ze verrassen met een keto-tulbandcake. 

Ze vonden zo’n tulbandcake vroeger altijd heerlijk, vooral met veel suikerrijke abrikozenjam. Nu ze keto eten past dat natuurlijk niet meer en dat vinden ze dan toch jammer. Of ik hem niet keto kon maken, vroegen ze me laatst. Nu ben ik niet zo van alles namaken met amandelmeel, ik wil ook iets voedzamers maken! Zo kwam ik op het idee om de ontbijtkoek uit de ontbijt&lunchspecial te maken, maar dan in mijn tulbandvorm!

Tulbandcake

Inmiddels ligt er al een hele berg geraspte wortel. Het is maar goed dat Vinz naar school gaat en mij niet nauwlettend in de gaten kan houden en ziet dat die wortel de basis vormt van de ontbijtkoek. Het is woensdag en Vinz is als eerste thuis uit school. Het hele huis ruikt heerlijk. Trots laat ik de vermomde ontbijtkoek zien. Vinz is zo blij met deze ‘tulbandcake’ dat hij ernaar blijft staren. “Ik heb veel honger mam!”, laat hij weten.

Niet veel later komt Senn thuis. “We hebben tulbandcake”, roept Vinz zodra hij binnenkomt. Senn stormt naar de keuken. Enthousiast roept hij: “ja mam dit heb ik gemist; het ruikt heerlijk!” Verwachtingsvol kijken ze mij aan maar ik moet ze teleurstellen. De cake is pas voor straks, tijdens onze filmmiddag. Eerst mag hij ook nog verder afkoelen en gaan we lunchen.

Haast

De jongens voelen wel dat ik niet toe ga geven en zwijgend beginnen ze aan hun lunch met kippenvleugeltjes! Ze haasten zich wel, want hoe eerder ze klaar zijn hoe sneller het straks tijd is voor de film. Ze eten er elk zes. Voor we samen aan dit avontuur begonnen, zouden ze niet genoeg hebben gehad aan 6 kippenvleugeltjes als lunch. Nu zijn ze veel sneller verzadigd, valt mij op.

We hebben een programma af te werken en voor ik het weet, zitten de jongens al in de auto. Geen moment hoef ik ze aan te sporen. Wat zo’n tulbandcake al niet kan doen, denk ik gniffelend. In de bibliotheek zoeken de jongens snel nieuwe boeken uit en ook de nieuwe schoenen voor Senn zijn snel gevonden. We haasten ons tenslotte naar het gemeentehuis voor de nieuwe ID-kaart voor Vinz.

“Eet mij”

Thuisgekomen zitten de heren voor ik het weet al opgetogen op de bank klaar. Ze kijken elkaar verwachtingsvol aan als ik kom aanlopen met hun plak tulbandcake. Het is een enorm succes! Ik vind het zelf ook heel erg geslaagd. Ik heb deze ontbijtkoek nog nooit eerder gemaakt. Tijdens mijn afvalperiode hield ik het echt vooral bij de hoofdmaaltijden en een enkele keer een hartig tussendoortje of een toetje.

Ik had namelijk al snel in de gaten dat dit soort baksels mij toch weer hongerig maakte en dat ik dan geen maat kon houden. Zo’n baksel bleef de hele dag roepen om gegeten te worden. Het móest op. Mijn oplossing was dus om het gewoon helemaal niet te eten. Dat werkte heel goed. Ook voor Vinz en Senn is één stuk niet genoeg merk ik, ze willen nog meer. “Mogen we het ook mee naar school morgen?”, vraagt Vinz. 

Hints

Tijdens het avondeten, we eten spruiten met rookworst uit de eenpanspecial, vertellen ze Dave in geuren en kleuren over de tulbandcake. “Pap, je moet die écht proeven hoor”, benadrukt Vinz. Na het eten breng ik Senn naar de voetbaltraining en onderweg krijg ik het éne na het andere compliment van Senn. “Jij kunt écht goed bakken; jij maakt écht lekkere dingen.” En “Dit is het lekkerste wat ik ooit heb gehad.”

En, gaat hij onvermoeibaar verder: “Ik zou dit wel elke dag dit willen eten. Misschien kan ik het straks samen met papa proeven. Ik vind het fijn dat je zo goed voor mij zorgt.” En tot slot met zijn allerschattigste stem: “daaaaaaaaag mam tot straks met een dikke kus erbij!” Deze jongen weet wel hoe hij zijn moeder moet inpalmen.

Trigger

Eenmaal thuis snijd ik lekker dikke plakken af voor de jongens en Dave en besmeer ze met roomboter. Als Senn binnenkomt na de voetbal ziet hij de bordjes al op tafel staan. Een brede glimlach verschijnt op zijn gezicht. “Bedankt dat jij mij zo goed begrijpt mam!” Samen genieten ze van de ontbijtkoek; ook Dave vindt het heerlijk. De volgende dag krijgen de heren alle drie cake mee in hun lunchtrommel.

Er zijn nog een paar plakken over. De hele dag roepen die plakken… Ik wil ze niet opeten, want ik wil de jongens niet teleurstellen, maar het kost me heel veel moeite. Uiteindelijk eet ik de helft op. Ik snap niet zo goed hoe anderen dit soort dingen in huis kunnen hebben zonder alles in één keer op te eten. Voor mij werkt het niet, dit moet ik mijzelf niet elke week aan gaan doen besluit ik. Dan ben ik maar niet de liefste moeder…

Delen
BLOG 17 On the road again

BLOG 17 On the road again

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven.

Patat met gehaktballen

Dit voorjaar beginnen we eindelijk weer een leuk gevulde agenda te krijgen met de muziek. Ontzettend leuk, maar ook wennen, want ‘on the road’ betekent ook vaak onderweg of op locatie eten en op vreemde tijden.  Vaak wordt er door een organisatie eten aangeboden en dit verschilt van een gehaktbal met patat tot compleet 3 gangenmenu. We namen het er altijd goed van! 

Maar nu ik gezond koolhydraatarm/keto eet, vraagt het wat meer creativiteit en voorbereiding. Gelukkig weet ik ondertussen wel precies wat ik wel en niet kan eten en ben ik heel handig geworden in dit soort gelegenheden voorbereiden.

Broodjes kaas

Twee maanden terug hadden we voor het eerst weer een lang ‘on the road weekend’. We begonnen met een duo-optreden in de middag, op maar een half uurtje van huis. Ik had eiercakejes mee (de eiercake uit de startgids, gebakken in kleine vormpjes) en zelfgebakken platbrood uit de ontbijt en lunch special. We lunchten tussen de twee optredens door met onze broodjes, belegd met roomboter en oude kaas.

’s Avonds moesten we met de band 50 km verderop zijn. We zouden vooraf in een restaurant eten, maar waren nog steeds verzadigd. ’s Avond in de eerste pauze heb ik de eiercakejes tevoorschijn gehaald. De rest van de bandleden keek een beetje sip, omdat ik niet, zoals vroeger, genoeg voor iedereen mee had. “Sorry jongens, ik ga het binnenkort goedmaken!”

Schuldig

Die vrijdagavond hebben we alweer een bandoptreden, toevallig ook weer dicht bij huis. Voor de bandleden die van ver kwamen, Amsterdam en Antwerpen, heb ik thuis een extra grote pan met shoarmaplate gemaakt uit de eenpanspecial. Iedereen vindt het heerlijk. En voor ’s avonds heb ik in muffinvormpjes een hele lading eiercakejes gemaakt met frambozen erdoor. Ze zijn in de eerste pauze al bijna allemaal op 😊.

’s Avonds komt er regelmatig een schaal met hapjes langs. Er zit ook genoeg tussen voor ons. Wat een verschil met ‘vroeger’, als ik dan weer eens een lijnpoging deed probeerde ik me te beperken tot komkommer of tomaatjes en voelde ik me bijna schuldig als ik iets van kaas of vleeswaren nam. Nu weet ik dat ik met een gerust hart daar wel iets van kan nemen, dus we kunnen gewoon ‘meedoen’…

Een stralend weerzien!

Die avond betekent ook een weerzien met veel mensen die we door alle maatregelen al lang niet gezien hebben. Ik word regelmatig vol bewondering aangesproken over mijn metamorfose. Want dat er een hoop kilo’s af zijn, dat is natuurlijk heel duidelijk! Een collega laat weten dat ze ook zo duidelijk kan zien en merken aan mij dat ik veel energieker ben en duidelijk goed in m’n vel zit. “Je straalt gewoon!”

Ik vertel dat het inderdaad niet alleen de kilo’s zijn, maar dat ik me veel fitter voel en ook nooit meer last heb van mijn darmen of opgeblazen gevoel of maagzuur. Dat die dingen eigenlijk ook de grootste reden zijn om gezond koolhydraatarm te blijven eten! Ik ben zoveel gezonder en voel me zoveel beter! Ze is helemaal verbaasd dat anders eten zoveel verschil kan maken.

Hard werken

Waar ik vooraf wel tegenop zag, is dat gesleep met alle spullen voor het optreden. Auto inladen (alle apparatuur staat bij ons thuis), uitladen, alles opzetten op locatie, drie keer een uur spelen (zingen voor mij), apparatuur weer afbouwen, auto weer inladen en thuis alles weer uitladen. Normaal waren we dan de volgende dag totaal kapot. Meerdere van dat soort optredens in één weekend deden we daarom al lang niet meer.

Maar nu ben ik de volgende dag gewoon weer opvallend fit! Ik ben normaal op tijd uitgerust wakker en heb nergens last van. Nou ja… ik heb wel spierpijn én flink last van zere voeten. Dat komt vast door mijn schoenen, die helemaal niet geschikt zijn voor de hele avond staan en al dat gesjouw van en naar de auto. Maar ja, ze staan zo leuk bij dat jurkje 😅Sommige dingen kan zelfs keto niet verhelpen.

Delen
BLOG 17 Keto verjaardag

BLOG 17 Keto verjaardag

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Ontbijttaart

Vinz is vandaag al vroeg, heel vroeg, wakker. Je wordt immers maar één keer elf en dan moet je wel alles uit de dag halen. Weken heeft hij ernaar uitgekeken, maar vandaag is het eindelijk zover. Zijn ogen glunderen wanneer hij het ontbijt ziet: de feesttaart uit de lentespecial! “Dit is de eerste keer dat ik op mijn verjaardag taart als ontbijt heb!” Na de taart is het tijd om zijn cadeautjes uit te pakken.

Hij is dolblij als hij zijn nieuwe nerf ziet en wil meteen samen met Senn een nerfbattle spelen. Maar Senn vertrekt zo, zoals altijd op zaterdagochtend, naar voetbal. Hij wilde eerst afzeggen, maar het is de laatste wedstrijd van dit seizoen. Het seizoen wordt altijd leuk afgesloten, hij wil dit niet missen. Rond het middaguur is hij weer thuis, ruim op tijd voordat het feest echt begint.

Keto-stijl

Ik duik met Vinz de keuken in om deze feestdag verder voor te bereiden. Het is bij ons traditie om dat samen doen. We hebben een heel lijstje af te werken. Dit jaar is zijn eerste verjaardag in keto-stijl. Vinz had eigenlijk veel meer dingen ‘besteld’ voor vandaag, maar de dag loopt wat anders, omdat iedereen in de middag komt. Vanavond dus geen gasten aan tafel. Wat we zelf gaan eten vanavond dat zien we dan wel…

Gisteren heb ik de feesttaart al gemaakt. Vandaag gaan we burgersaladebowl uit de vastenspecial maken voor de gasten die komen lunchen. En daarna hebben we rauwkost met dipsausjes, worst, kaas en ook meloen met ham en de rundvleessalade uit de zomerspecial. We zetten ook lekkere noten op tafel:  amandelen, pistachenoten en een notenmix.

Aan de slag 

Vinz begint met het snijden van de groenten en ik begin met de dipsausjes en de rundvleessalade. Tijdens het snijden begint Vinz wat onrustig te worden en te zuchten: “Het is wel veel meer werk dan anders”, merkt hij op. Hij wiebelt wat heen en weer. Hij heeft gelijk. Eerdere verjaardagen haalden we alles kant-en-klaar in huis. We hoefden eigenlijk alleen verpakkingen open te maken en de etenswaar uit te stallen op schalen.

Hoe anders is deze verjaardag! Ik vind het ook spannend. Hoe gaan mensen reageren? Ik geef Vinz de keus en geef aan dat als hij niet meer wil helpen, dat ook prima is. Maar nee, hij is vastbesloten: hij wil toch echt alles samen doen. “Dit is veel leuker, want nu maken we echt alles zelf mam!” Moedig gaat hij verder. Het wordt allemaal erg lekker en tot grote vreugde van Vinz moet er veel geproefd worden.  

Burgersaladebowl

Als alles gesneden is denkt Vinz dat we klaar zijn. Maar we moeten de lunch nog maken! “Mam ik ben nu wel heel moe,” klaagt Vinz. Wanneer ik nogmaals aangeef dat hij best mag stoppen, rent hij naar bank om zijn nieuwe boek te gaan lezen. Als lunch hebben we Burgersaladebowl met burgersaus uit de vastenspecial. Inmiddels heeft Dave Senn ook weer opgehaald van het voetballen. Ik ben net klaar als de deurbel gaat.

Oma is er met een tante, zij blijven lunchen om op deze manier de drukte voor te zijn. We lunchen samen met de burgersaladebowl. Ze zijn beiden onder de indruk van hoe lekker het geheel is, vooral de saus valt heel goed in de smaak! Na de saladebowl krijgen de dames een punt feesttaart. Even denken ze dat de gebakjes van de bakker komen, zó lekker! Ik voel me vereerd door deze opmerking.

Feest!

Niet veel later druppelt de één na de ander binnen, het is een gezellige drukte. Ze worden allemaal even enthousiast ontvangen door Vinz. De feesttaart krijgt veel complimenten, iedereen vindt het heerlijk. Vinz staat er trots bij te glunderen en vertelt wat hij nog meer samen met mij heeft gemaakt. Iedereen ‘moet’ alles proeven van hem. Hier wordt door de gasten maar al te graag gehoor aan gegeven.

Ik had veel opmerkingen verwacht over de keto-hapjes, maar het blijft stil, al zie ik wel dat het de gasten smaakt. Ik weet dat niet iedereen onze keuze begrijpt om de jongens mee te nemen op ons gezonde keto reis. Sommige vinden het zielig omdat het ze teveel zou beperken in het onbezorgd kind zijn. Alsof je alleen kind kunt zijn met veel snoep en ander eten waar je moe, druk en wazig in je hoofd van wordt…  

Hapjesdiner

Wanneer al het bezoek naar huis is, ruim ik alvast wat op. Dave laat Charlie uit en de heren zitten nog even in het zwembad. We hebben geen van allen echte honger meer en besluiten om als diner het restant hapjes op tafel te zetten. Voor Vinz en Senn maak ik er een fruitsalade van meloen en aardbeien bij uit de zomerspecial. Aan tafel merk ik al snel dat Senn niet lekker in zijn vel zit. Hij heeft buikpijn en wil graag slapen.

Beroerd

Al snel gaat de buikpijn over in misselijkheid en spugen. Senn ligt huilend in bed met de spuugemmer binnen handbereik. Wat is er aan de hand? Dan komt het hoge woord eruit. Allebei hebben ze een zak snoep gekregen met de mededeling erbij dat mama niet alles hoeft te weten. En tja, die verleiding was hem te groot. Samen met een vriendje heeft hij de hele zak stiekem leeggegeten. Maar zijn lijf is dat niet meer gewend.

Het arme kind is niet alleen beroerd van het snoep, hij voelt zich ook heel slecht omdat hij zo baalt van zichzelf dat hij de fout in is gegaan. En hij snapt het niet… “Willen ze me dood hebben?” vraagt hij snikkend. Natuurlijk kook ik van binnen. Ik ben woedend. Niet op Senn, natuurlijk niet. Maar wel op het feit dat anderen hem dit aandoen. Hem zo voor het blok zetten. En onze wens én de wens van de jongens niet respecteren. 

Schuld

Ik stel hem gerust. Het is zo begrijpelijk dat hij de verleiding niet kon weerstaan. Daar hoeft hij zich niet schuldig over te voelen. Ik zeg dat ik het vooral heel zielig voor hem vind dat deze dag zo is afgelopen. En dat vindt hij zelf dan eigenlijk ook wel. Hij kalmeert en valt gelukkig al snel in slaap. Ik denk nog lang na over deze gebeurtenis. En vraag me af waarom het voor anderen blijkbaar zó lastig is dat wij andere keuzes maken. 

Beneden heb ik het er later nog even over met Vinz. Hij had zijn zak snoep op de kast gelegd, niet goed wetend wat te doen met de situatie, maar zeker niet van plan ervan te eten. “Je weet toch dat ik dat niet ga doen mam”, verzekert mijn elfjarige me! Wat zijn ze moedig mijn jongens! 

Delen
BLOG 16 Besparen met keto!

BLOG 16 Besparen met keto!

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven.

IS HET DUURDER?

Een van de vragen die ik vaak krijg is: “Is deze manier van eten duurder?” Ik snap die vraag, want toen ik net begon met deze aanpak vroeg ik mij dat zelf ook af. Vanwege die terugkerende vraag heb ik op een gegeven moment mijn eerdere uitgaven en die van sinds ik koolhydraatarm/keto eet, eens naast elkaar gelegd. Ik kwam tot de verrassende ontdekking dat ik minder geld kwijt ben aan boodschappen dan eerst.

DE START

In het begin moest ik wel veelgebruikte basisproducten en kruiden in huis halen. Daarvoor maakte ik bij het koken vooral gebruik van kant-en-klaar producten en pakjes en zakjes. Maar juist daar zit de meeste suiker en andere koolhydraten in, dus dat was geen optie meer toen ik weer puur en echt ging eten. Maar als je die basisproducten eenmaal in huis hebt, dan merk je dat er ook veel afvalt wat je niet meer hoeft te kopen.

Ook was ik in het begin wat extra kwijt, omdat ik voor Sem ook nog extra aardappelen of rijst of pasta kookte. Maar gaandeweg is hij steeds meer met ons mee gaan eten. Ik kocht voor onszelf natuurlijk al vanaf de start geen extraatjes zoals snoep, koek en chips meer, en ook Sem had daar steeds minder behoefte aan. En dat scheelde veel, want al die tussendoortjes, dranken en extraatjes, die kunnen flink aantikken!

DEELVASTEN

En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat we tegenwoordig ruim verzadigd zijn met maximaal 2 hoofdmaaltijden. Dus van minimaal 6 keer per dag eten (3 hoofdmaaltijden en zeker 3 keer iets tussendoor) zijn we naar 2 hoofdmaaltijden per dag gegaan. En dat is een flinke besparing.  Als ik nu puur kijk naar wat we totaal kwijt zijn aan eten en drinken ben ik veel minder geld kwijt dan vroeger.

Misschien zijn sommige maaltijden en de (pure verse) ingrediënten wel iets duurder, maar daartegenover staan ook genoeg heerlijke goedkope recepten en eten we dus minder vaak op een dag. Als je nog ‘normaal eet’ dan kijk je daar misschien raar tegenaan, maar echt, je krijgt uiteindelijk zoveel ‘eetrust’! Je bent steeds zo heerlijk verzadigd, dat deelvasten gaat vanzelf en het voelt heerlijk.

NIKS WEGGOOIEN

Wat me ook opvalt: vroeger gooide ik ook veel meer groentes weg. Dat bleef dan eerst bewaard en uiteindelijk wist niet waar ik het in kon verwerken en verpieterde het in de koelkast, waarna het alsnog in de groene bak belandde. Toen we de weekmenu’s gingen volgen was dat meteen al anders. Ik kocht heel gericht wat ik nodig had en verder niets. En als er wel restjes waren, dan maakte ik een ‘bakje vol’ lunch.

Blijven er in de loop van de week toch nog wat restjes in de groentela over, dan voeren we een ‘groentela moet leeg’ dagje in. Dan maak ik bijvoorbeeld een grote omelet met groente en soms een omeletpizza, ik wok de groente dan eerst even voor ik ze over een bijna gare omelet verdeel. Of ik doe de groente in een ovenschaal met erover geklutst ei met kruiden, kaas en (slag)room, en dan zo’n 40 minuten op 180 graden.

HANDIGE RECEPTEN INDEX

Tegenwoordig blijft er zo maar weinig over. Ik check trouwens ook vaak de handige recepten-index van TheNewFood, als ik even geen inspiratie heb voor iets wat ik nog in huis heb. Je vult gewoon in wat je in je koelkast hebt. Niet zelden ontdek ik zo ook weer een nieuw favoriet gerecht. Ik vind die index ook super handig voor als bepaalde groente of vlees in de aanbieding is, zo kan ik flink besparen. Ook als je de weekmenu’s volgt kun je altijd voor een andere maaltijd kiezen uit de boekjes. Je zit dus nergens aan vast en dat is heel fijn als je goedkoper wilt.

Mijn conclusie is dat deze aanpak zeker niet duurder is dan ‘normaal’ eten. Uiteindelijk kun je zelfs een stuk goedkoper uit zijn. De winst zit hem ook in alles wat je niet meer eet en dus niet meer in huis hoeft te halen. Eigenlijk is het enige duurdere aan deze gezonde koolhydraatarme/keto aanpak dat ik allemaal nieuwe kleding heb moeten aanschaffen in 3 tot 4 maten kleiner.

Delen
BLOG 16 De spreekbeurt

BLOG 16 De spreekbeurt

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Vet gezond

Als het in de klas een keer gaat over voeding, beweert Vinz stellig dat vet gezond is. “Maar,” zeggen de kinderen: “Het voedingscentrum zegt toch juist dat vetten niet gezond zijn?” Vinz weet te antwoorden dat vet juist van nature in pure voeding zit. Dat is het eten dat wij mensen horen te eten. En niet eten waar het vet is uitgehaald, zoals bijvoorbeeld magere kaas. De andere leerlingen zijn niet zomaar overtuigd.

Ze vinden het allemaal toch best wel ‘raar’. Hij krijgt ook regelmatig vragen nu de inhoud van zijn lunchtrommel zichtbaar veranderd is. Vinz wil het graag uitleggen, dus toen hij hoorde dat de spreekbeurten eraan kwamen, wist hij direct waar hij het over wilde doen… Gezond keto eten!

Aan het werk

In de vakantie hebben we samen hard aan zijn spreekbeurt gewerkt. Vinz haalde zelf het belangrijkste wat hij wilde vertellen van de website van TheNewFood. Hij heeft daarna geprobeerd om het in zijn eigen woorden uit te leggen. Het viel niet mee om alle informatie goed en duidelijk in een PowerPoint-presentatie te krijgen. We wilden het ook weer niet te lang laten duren om te voorkomen dat het zou gaan vervelen.

Vinz wilde het liefst écht alles vertellen. Ook over insulineresistentie, want dat is zo belangrijk vindt hij. Maar al snel merkten we dat dit lastig is om op een simpele en kort maar krachtige manier uit te leggen. Vinz besloot de uitleg er verder uit te laten, maar insulineresistentie wel te benoemen. En hij wilde heel duidelijk maken welke klachten je kunt krijgen wanneer je steeds te veel koolhydraten eet.

Controle

Toen zijn spreekbeurt klaar was, hebben wij het nog even laten checken door Matty. Zij heeft hier en daar nog wat aangepast en aangevuld. Daar was Vinz zo blij mee! Nu wist hij zeker dat het allemaal helemaal klopt! Hij heeft nog een paar keer alles doorgenomen en geoefend. Daarmee stonden de puntjes op de i en was alles klaar. De tolk kreeg als eerste de spreekbeurt te zien.

Vinz heeft een tolk gebarentaal in de klas die alles voor hem vertaalt. Om zich te kunnen voorbereiden vinden zij het vaak fijn om spreekbeurt e.d. van tevoren te krijgen. Toen zij daarna terug appte dat ze het een interessant en goed onderwerp vond, glunderde hij helemaal.

Feesttaart

De dag voor de spreekbeurt hebben we samen de feesttaart uit de lentespecial in cupcake-vorm gemaakt, om dit te laten proeven aan zijn klasgenoten, de leerkracht en de tolk. Vinz wilde graag laten zien dat ketogeen ook heel erg lekker is en een ware traktatie kan zijn. Dat hij ook nog lekkere dingen mag eten.

Eigenlijk heeft hij zelf die ‘lekkere dingen’ niet eens meer nodig, want het meeste wat hij eet, vindt hij tegenwoordig erg lekker. Het is zo’n oordeel dat veel mensen hebben als je zegt dat je ketogeen eet. ‘Dan mag je geen lekkere dingen meer!’ Dit is ook iets wat de jongens vaak te horen krijgen. Soms voelt het dan alsof je dat moet gaan ‘verdedigen’. 

Spannend

Die avond kan hij niet slapen. “Mam ik ben zo zenuwachtig,” gebaart hij. “Ik moet als allereerste van de klas.” Komt erachteraan. Hij vindt het zo spannend. Ik stel hem gerust met dat het altijd goed is. Dat wij zijn inzet hebben gezien en hoe hard hij heeft gewerkt, voor ons is het al geslaagd! Wanneer ik nog even wat met hem klets/gebaar op zijn bed wordt hij rustiger en valt hij in slaap. 

De spanning was ’s ochtends nog duidelijk aanwezig. Hij hoopt natuurlijk op een goed cijfer. Maar zijn inzet zegt zoveel meer dan dat cijfer, we hebben een ‘gedreven’ jongen gezien die vol overgave aan zijn spreekbeurt en presentatie heeft gewerkt en dat was goud. Bovendien weet hij nu nóg zekerder dat hij gezond keto wil blijven eten! Dat is ook al zoveel waard.

Trots

Helemaal trots komt hij thuis met een mooi cijfer; een 8! De spreekbeurt ging heel goed volgens Vinz! De klas was geïnteresseerd en iedereen luisterde aandachtig. Hij kon de informatie die hij verzameld had goed overbrengen. De kinderen vroegen zich wel af hoe hij bij ketogeen eten was gekomen. Toen heeft hij verteld over mij, dat ik eerst veel te dik was en veel pijn had. En dat ik nu weer gezond ben en geen pijn meer heb.

Ook heeft hij verteld waarom hij en Senn ook ketogeen zijn gaan eten. Omdat zijn tijd erop tijd zat was er niet heel veel tijd meer voor andere vragen. Maar de kinderen begrijpen nu wel waarom zijn lunchtrommel er anders uitziet en waarom hij zo eet. Veel kinderen gaven aan dat ze het knap van hem vonden! De feest-cupcakes waren een groot succes. Ze werden dankbaar ontvangen en iedereen smulde ervan!

Benieuwd naar de spreekbeurt van Vinz? Je kunt hem hier downloaden

Delen
BLOG 15 WEEKENDJE WEG

BLOG 15 WEEKENDJE WEG

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven.

ONDERWEG

We gaan een dag repeteren bij ons Belgische bandlid en overnachten in een hotel. Voor zoonlief, die het weekend op de hond past, heb ik eiercakejes, kippenpoten en de roomsoep van gebakken tomaten (ovenspecial) klaargezet. Allemaal favorieten van hem, dus hij kan het weekend gemakkelijk en keto-proof doorkomen.

Met een kan koffie voor onderweg vertrekken we naar Ossendrecht. Onderweg genieten we op een parkeerplaats van een kop koffie en de meegenomen eiercakejes. Het is heerlijk zonnig weer, dus dat vakantiegevoel hebben we gelijk te pakken.

ONGEVRAAGD

Aangekomen bij het hotel reserveren we voor 19 uur een tafel in het restaurant. Het is werkelijk prachtig weer en we maken eerst nog een wandeling en drinken wat op het terras. Bij de koffie krijg ik een koekje en later bij mijn Spa rood een bakje nootjes en chipsachtige dingetjes. Ik heb er gelukkig geen moeite mee om dat te laten liggen, maar als je dat soort dingen erg lekker vindt, kan dat wel een valkuil zijn.

Zeker als je net start met keto en je nog een beetje in de ‘ach één keer moet kunnen’ modus zit, dan kunnen die ongevraagde verrassingen gevaarlijk (en zonde!) zijn. Het blijft oppassen met dingen die je zomaar ergens bij krijgt. Voor het diner kies ik vooraf een carpaccio en als hoofdgerecht een lamsrump met asperges en nog wat andere groenten. Ik benadruk dat ik er geen friet of iets anders bij hoef. 

KETO-ONTBIJT

De volgende ochtend is er een ontbijtbuffet. Normaal eet ik nooit meer ontbijt en dat bevalt me erg goed. Maar tijdens zo’n weekendje laat ik het deelvasten even varen. Er is genoeg keuze voor een lekker keto ontbijt. Gebakken spek, allerlei worst en kaassoorten, tomaten, olijven, gekookte en gebakken eieren en scrambled eggs.

Ik weet dat je moet oppassen met scrambled eggs. In een hotel wordt hier vaak een kant-en-klaar poeder voor gebruikt, wat veel koolhydraten bevat. Daarom vraag ik eerst even of het wel vers is gemaakt of uit een pakje. We hebben geluk, het is vers! We genieten van ons heerlijke ontbijt.

OVERVLOED

We vertrekken naar ons Belgische bandlid. Zijn vrouw Vera weet dat wij keto eten, ze doet altijd erg haar best om hier rekening mee te houden en ons te verwennen. Ze heeft dan ook een heerlijke salade gemaakt, gevulde tomaten, gevulde eieren en reuze gamba’s. Het één is nog lekkerder dan het andere… Ik eet deze dag veel meer dan ik gewend ben sinds ik volgens TheNewFood aanpak eet.

LEKKER VOL

Als we ’s avonds naar huis rijden heb ik voor het eerst sinds maanden het gevoel echt te veel gegeten te hebben. Maar ik zit ‘lekker vol’, dus  zonder het volle opgeblazen gevoel en de buikkrampen, zoals ik dat vroeger dagelijks had. Hoe heerlijk is dat! Ik blijf het zo bijzonder vinden, dat de oplossing voor mijn jarenlange buikproblemen uiteindelijk zo simpel is.

De volgende dag begint het gewone leven weer. Ik begin mijn dag met koffie en neem naast af en toe een glas water niets. Ik voel me nog de hele dag heerlijk verzadigd. ’s Avond geniet ik van de snelle kip curry uit de eenpanspecial! Ik vind dit zo fijn van deze manier van eten. Je kunt gerust maaltijden overslaan als het zo uitkomt, of juist weer even een weekendje wat meer eten. De weegschaal blijft nog altijd mooi in balans.

Delen
BLOG 15 Naar het zwembad

BLOG 15 Naar het zwembad

 Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Geen ontkomen aan

Lang heb ik onder het zwemmen met de jongens uit kunnen komen. De lockdown en alle coronamaatregelen, waaronder de QR code waaraan ik niet wens mee te doen, waren wat dat betreft mijn beste vrienden. We kónden niet zwemmen. Maar nu is er geen houden meer aan. Er is geen nette manier meer om eronderuit te komen. Alles is weer open, er zijn geen rare maatregelen meer. We kunnen weer zwemmen!

Uiteraard tot grote vreugde van de jongens. Zij wel. Maar ik zie er als een berg tegenop. Niet dat ik zwemmen niet leuk vind, ik vind het juist heerlijk. Maar dat lijf… Ik realiseer me dat ik me nu veel meer schaam voor mijn lijf dan vroeger, toen ik nog 65 kilo zwaarder was. Toen boeide het me niets (dacht ik). Maar met de kilo’s die ik ben kwijtgeraakt lijk ik steeds kritischer te zijn geworden over mijn lijf.

Hangend lijf

Mijn lijf, mijn lichaam, hoe het eruit ziet… het hangen van ‘alles’. Het is in een badpak zo zichtbaar. Het voelt zo oncomfortabel, het maakt me onzeker. Met kleding aan begin ik steeds meer te wennen aan mijn nieuwe lijf, ondanks dat het verre van perfect is. Lang leven de corrigerend ondergoed. Maar in een badpak is dat toch echt een ander verhaal. 

Vorig jaar heb ik in badpak rondgelopen in de tuin, waar het veilig is en er geen andere ogen zijn dan die van ons gezin. Ik lag heerlijk in het zwembad in de tuin op de warme dagen. Dan genoot ik ervan om op een luchtkussen in het water mijn boek te lezen als de heren nog op school waren. Ik genoot er intens van om samen met ze te ravotten in het water wanneer ze weer thuis waren uit school.

Buikpijn

Maar nu ga ik in een openbaar zwembad zwemmen met de jongens. Ik heb er buikpijn van, ik heb er slecht van geslapen en voel me onrustig. Vandaag is het toch echt zover: er is geen ontkomen aan met twee enthousiaste hyper-mannetjes die voor me staan. Ik trek boven mijn badpak aan en bekijk mijzelf in de spiegel. Ik voel de onzekerheid weer opkomen. 

Het is eigenlijk best gek, want in die ‘dikke jaren’ voelde ik me niet zo kwetsbaar als ik me nu voel. Toen keek ik niet zo vaak en zo kritisch in de spiegel als ik nu doe. In die periode had ik de houding: niets interesseert me en niemand kan me wat maken. Ik zie mijn oude badpak liggen en maak een foto van die twee naast elkaar. Wát een verschil! Even denk ik wat maak ik me druk, even voel ik me trots op wat ik bereikt heb…

De realiteit

Totdat ik weer word teruggeroepen naar de werkelijkheid. Straks loop ik in badpak door een overvol zwembad waar vast iedereen naar mijn uitgezakte lijf kijkt. Ik raak nu echt in paniek en app een vriendin. Zij zegt: “Is het belangrijk wat wie dan ook over jouw lijf denkt? Hoe belangrijk is dat voor jouw zijn, voor jouw bestaan, voor jouw geluk, voor wie je bent?  Zijn wij juist niet allemaal gelijk? Zijn we niet allemaal licht en liefde?”

Bam! Haar woorden zetten met even terug in de realiteit. Ben ik iemand anders doordat ik geen perfect lijf heb? Niet goed genoeg? Gaat het er nu juist niet om dat ik plezier kan maken met de jongens? Ik spreek mezelf moed in en ik ga ervoor. Ik mag zijn! Dit lijf laat zien waar ik vandaan kom en dat ik daar trots op mag zijn. Ik ga voor plezier maken, ik ga voor léven!

Bloot

Als we in het zwembad aankomen is het erg druk. We moeten eerst nog een plekje zoeken om onze spullen neer te zetten. Ik heb mijn t-shirt nog aan over mijn badpak, dat voelt daar rondlopend toch wat comfortabeler. Maar maakt juist dat t-shirt niet dat ik juist méér opval tussen al die in badkleding lopende mensen? We installeren onze spullen, Vinz en Senn willen direct gaan zwemmen.

Omdat er ook twee vriendjes komen zwemmen willen ze eerst hun aqua-ci (gehoorapparaat voor in het zwembad) op, zodat ze die kunnen horen. Het ombouwen van de ‘gewone’ ci naar de aqua ci kost tijd. Ik sta daar in mijn t-shirt, het is goed heet. Ik wil dat ding uit en doe dat ook. Het voelt onwennig, maar eigenlijk helemaal niet zo slecht, stel ik blij vast. Als de ci’s klaar zijn, sleurt Senn me direct mee het zwembad in.

Samen genieten

We zwemmen, we hebben plezier, we springen in en uit het water, gaan door de golven, door de stroming. Ik hoef deze middag geen enkele keer nee te zeggen tegen Vinz en Senn, ik kan en doe alles met wat ze al jaren graag met me hadden willen doen. Deze dag ben ik een genietende, plezier makende, meezwemmende, spelende, stortbaan rennende, moeder die enorm geniet van en met haar kinderen.

We hebben zelf heerlijk gevulde lunchboxjes mee. Ook de vriendjes hebben zelf eten meegenomen. Dat was mijn voorwaarde om samen te gaan zwemmen. Dat we allemaal zelf onze lunch meenemen. Het is een heerlijke dag!

Delen
JANNET BLOG 14 Op gewicht blijven

JANNET BLOG 14 Op gewicht blijven

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven.

OP GEWICHT BLIJVEN

Eén van de meeste gestelde vragen, nadat ik 32 kilo was afgevallen, was: “Blijf je nu ook zonder moeite op gewicht?” Ja, het eerste half jaar was dat zeker zo! Ik was ook heerlijk bezig met mijn nieuw verkregen energie om mijn conditie op te bouwen. Ik was  begonnen met hardlopen, wandelde veel en at nooit vaker dan twee keer op een dag. Ik viel zelfs nog 3 kilo extra af! Totdat ik een nare blessure opliep…

VACCINATIE

In mei 2021 besloot ik, na lang wikken en wegen, om de vaccinatie tegen corona te halen. Ik was beslist niet overtuigd dat ik dat nodig had, ik ben door deze nieuwe manier van eten sterker en gezonder dan ik ooit geweest ben. Ik had ook mijn twijfels bij de veiligheid van het vaccin. Maar ik wilde weer aan het werk als zangeres zonder al dat testgedoe en beperkingen. Het was dus vooral uit gemak, dat ik overstag ging.

Een paar dagen na de vaccinatie kreeg ik vanuit het niks opeens ontzettende pijn aan de schouder van de arm waar het vaccin in gezet was en leek die schouder ook helemaal vast te zitten. Ik kreeg m’n arm geen enkele kant op. 

HUISARTS

Het was zo enorm pijnlijk dat ik een afspraak heb gemaakt bij de huisarts. Toen hij m’n arm pakte en probeerde te bewegen, was de diagnose binnen 3 seconden gesteld. Duidelijk een ‘frozen shoulder’! En niet een klein beetje ook. Hij twijfelde tussen beginnen met pijnstillers of een injectie en gaf aan dat zelfs een operatie mogelijk noodzakelijk zou zijn. Ik zei dat ik wel even klaar was met injecties en koos voor pijnstillers.

Ik begreep dat zo’n frozen shoulder een ontstekingsreactie is en dat het vaak komt door overbelasting of stress/trauma reactie. Van beide dingen kon ik niks bedenken waar ik het van zou moeten krijgen. Kon het een bijwerking zijn van de vaccinatie? Want het begon een paar dagen na die tijd. De arts kon het niet met zekerheid ontkennen of bevestigen. Ik ga er zelf inmiddels vanuit dat dat wel de oorzaak is.

FRUSTRATIE-ETEN

Hoe dan ook, het kon makkelijk anderhalf jaar duren en als ik pech had, wel drie jaar! Door die schouder kon ik ineens niet meer hardlopen en zelfs wandelen lukte niet meer, met die zeer pijnlijke schouder. Gelukkig was er nog Netflix! In plaats van hardlopen en wandelen, zat ik ‘gezellig’ met ons hondje Meis en een bakje noten of andere keto-snacks op de bank film te kijken. Vaak bleef het niet bij één bakje…

Ik paste mijn maaltijden niet aan. Regelmatig nam ik zelfs weer een ontbijt, terwijl ik al tijden maximaal 2 maaltijden per dag at en het ontbijt vrijwel altijd standaard oversloeg. Maar nu ging ik dus weer vaker eten, terwijl ik juist mínder trek had! Het resultaat laat zich raden; er slopen langzaam weer wat kilo’s aan en de zo trots aangeschafte kleding in 3 tot 4 maten kleiner dan voorheen, ging behoorlijk strak zitten!

ONTSTEKINGSREMMER

Dat was voor mij de eye-opener! Ik wilde nooit meer te strakke kleding én ik wilde ook niet opnieuw naar de grotere maten! Ik had tenslotte niet voor niets al die te grote kleding weggegeven. Ik stopte abrupt met het snacken en ging weer terug naar optimaal keto eten, dus met maximaal twee maaltijden per dag. Die paar extra kilo’s verdwenen in de loop van de maanden daarna gelukkig weer. 

Mijn herstel ging een stuk vlotter dan verwacht. Na ruim een half jaar kon ik mijn schouder weer redelijk zonder pijn bewegen, en dat dus zonder injectie of operatie. Niet zo raar, als je weet dat keto de beste natuurlijke ontstekingsremmer is die je kunt hebben. Langzaam kwam ik weer in beweging, al was ik mijn enthousiasme voor het hardlopen wel een beetje kwijt geraakt.

LUISTEREN NAAR JE LIJF

Vier maanden later was ik helemaal hersteld. Ik kan mijn arm en schouder weer pijnvrij alle kanten op bewegen en ik ben weer veel aan het wandelen én aan het hardlopen. Ik heb van deze ervaring niet alleen geleerd dat keto echt heel veel kan doen voor je gezondheid, maar ook dat het op zich geen garantie is dat je op gewicht blijft. Daarvoor blijft het belangrijk dat ik niet vaker of meer eet dan ik nodig heb.

Dat betekent niet dat ik nooit meer gezellig snack met keto-hapjes bijvoorbeeld, maar dan ga ik daarna niet meer uitgebreid een maaltijd eten. Ik eet in principe niet als ik (nog) verzadigd ben. Dat betekent dat ik soms maar één keer per dag eet. Ik luister nu nog beter naar mijn lijf! Zo kan ik moeiteloos op gewicht blijven. En na dit avontuur besloot ik ook het bij die 2 eerste prikken te laten, voor mijn lijf geen boosters.

Delen
BLOG 14 Verslaafd aan eten

BLOG 14 Verslaafd aan eten

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Oortjes

Het was een hectische week. Zo’n week waarin er te veel ‘moet’ in te weinig tijd. Wanneer ik naar een afspraak in de stad ga en tussendoor ook nog een belangrijk telefoontje verwacht, neem ik mijn oortjes voor de telefoon mee. In alle drukte vergeet ik om ze vast in te pluggen. Eenmaal op de snelweg gaat mijn telefoon. Verdorie denk ik, die oortjes!

Ik probeer snel de oortjes alsnog in de telefoon te pluggen. Terwijl ik daarmee bezig ben, merk ik dat er een auto naast me gaat rijden. Even later rijdt de auto voor me en zie ik het signaal: ‘politie volgen’…

Rijbewijs

Er gaat van alles door me heen. Natuurlijk baal ik vooral, want ik zie een dure boete aankomen. De agenten spreken me aan op wat ze me zagen doen. Ik leg ze de situatie uit. Ze hebben begrip, maar toch krijg ik een boete, laten ze weten. Of ze mijn rijbewijs mogen zien. Ik overhandig mijn rijbewijs aan één van de agenten. Hij kijkt naar mijn rijbewijs en kijkt naar mij en hij kijkt nog eens…

“Ik vroeg u om úw rijbewijs”, zegt hij ten slotte, terwijl hij mijn rijbewijs weer teruggeeft. “Maar dit ís mijn rijbewijs”,  antwoord ik. Hij kijkt me wat ongelovig aan en overlegt met zijn collega… “Dan bent u wel heel veel veranderd”, aarzelt de agent. Voor ik het weet rollen de tranen uit mijn ogen. Alles wat ik kan uitbrengen is: “Ja, het is voor mij ook wennen dat ik er nu zo uitzie…”

Pijn

De tranen blijven rollen en ik zie dat de agenten ook niet goed weten wat ze ermee aan moeten. Ze spreken hun bewondering uit dat ik er zo goed uitzie. Die opmerking zorgt voor nog meer tranen, ze blijven stromen en ik kan niet meer stoppen met huilen. Er komt zoveel verdriet naar boven. Verdriet over dat veel te dikke lijf, wat me toch ook zo lang veilig heeft gehouden. Achter die muur kon niemand mij raken.

En ook verdriet om die strijd… Ik zie me weer hunkerend voor de koelkast staan. Op zoek naar eten… of eigenlijk was ik niet op zoek naar eten; ik zocht iets om de pijn te stillen die in mij verscholen lag. Iets om de leegte mee te vullen, de gaten die ik voelde van binnen. Alleen eten kon dit allemaal heel even uitzetten. Zodat ik me een moment beter kon voelen, heel even maar. Want meteen daarna kwam het schuldgevoel. 

Verslaafd

“Nancy, het is jouw schuld niet”, zei Matty me laatst, “je bent verslaafd. Verslaafd aan eten. Verslaafd aan koekjes, chips en al die andere rotzooi. Die verslaving is jouw manier om om te gaan met alles wat er mis is gegaan vroeger. Het is belangrijk dat je dat ziet. Dat het geen zwakte is, of een tekortkoming. Want het is niet jouw schuld, maar jij bent wel de enige die hier iets aan kan veranderen…”

Ik was blij geweest met haar woorden, het maakte zoveel duidelijker. Jarenlang had ik mijzelf afgekraakt en uitgescholden. Omdat het me niet lukte om te stoppen met eten. Ik begreep nu pas waarom ik nog steeds van die onweerstaanbare eetbuien heb. En juist op dit moment, hier langs de kant van de weg, voel ik ineens het oneindige verdriet wat onder al dat eten zit. Ik huil en huil, hard en intens.

Afwijzing

Ik voel voor het eerst de pijn en afwijzing van mensen die er voor mij hadden moeten zijn, maar er nooit geweest zijn. En ik voel ook de pijn van alle mensen die me pas zagen staan toen ik af ging vallen. “Wat zie je er goed uit, knap hoor dat je zoveel bent afgevallen…” Zelf vind ik het vooral knap dat ik ondanks alles, mijzelf niet in de steek heb gelaten. Dat ik steeds weer ben opgestaan en dat ik zo mijn best doe om verder te komen.

Ik weet dat ik hier niet zomaar vanaf ben. Dat ik steeds weer, als ik ‘moet eten’, zal moeten onderzoeken wat er werkelijk aan de hand is. Waar de pijn zit in mijzelf. Door mijn tranen heen, zie ik de agenten wegrijden. Ik heb blijkbaar geen bekeuring gekregen. Ik weet even niet wat me meer oplucht… Die bon waar ik onderuit kom of die enorme huilbui, waardoor er voelbaar meer rust en ‘vrede’ is gekomen binnenin mij. 

Delen
BLOG 13 Sugarblues

BLOG 13 Sugarblues

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven.

EIGEN LEKKERS MEE

Sem wil mee boodschappen doen want hij gaat over een paar dagen logeren en wil dan zijn eigen ‘lekkers’ meenemen. “Want daar hebben ze altijd alleen maar chips…” Sem kiest zelf normaal voor pinda’s en de cheesepops. Maar nu vielen zijn ogen op de “negerzoenen”, ja, die met een of andere witte room gevulde, met chocola omhulde koeken. “Oh mam, die heb ik al heel lang niet meer gehad, die zijn zooooo lekker!”

MAG NIET VAN MATTY

Ik neem de verpakking aan en draai hem zo dat ik de ingrediënten en voedingswaarden kan lezen. Ik gebruik het zinnetje wat hij ooit zelf bedacht had: “Dit mag niet van Matty!!” 😎 Dit bevat echt veel te veel suiker en koolhydraten! Maar Sem vindt dat het voor een keer wel moet kunnen. “Dan zeg je het gewoon niet tegen Matty”, bedenkt hij. Tja, het is zijn geld, zijn keuze en hij mag eten wat hij wil. 

SUGARBLUES

De volgende dag loop ik langs zijn slaapkamer, rond de tijd dat hij normaal opstaat. Ik doe de deur open en zie dat hij nog in bed ligt. Ik zeg dat het tijd is om op te staan, omdat hij anders te laat komt. Ik hoor een zielig stemmetje vanuit het bed: “Mam, ik ben nog heel moe en ik voel me misselijk.” Een blik richting zijn bureau maakt de situatie meteen duidelijk; het hele pak negerzoenen is leeg!

Wijzend op het lege pak zeg ik dat ik snap dat hij zich niet lekker voelt. Zijn lijf is dit soort eten helemaal niet meer gewend. Hij heeft de sugarblues. Ondanks dat dat waarschijnlijk de belangrijkste les van vandaag was, moet hij van mij evengoed wel naar school. 😎

EEN NIEUW LIED

Het gebeuren laat mij niet los. Hoeveel mensen hebben hier wel niet last van. Misschien wel elke ochtend! Ik heb zin om er iets mee te doen. De inspiratie voor mijn eigen liedjes haal ik meestal gewoon uit het dagelijks leven. Niet altijd autobiografisch, maar vaak wel dicht bij huis. Ik ga de komende dagen eens even stoeien met een tekst. Sugarblues lijkt me een leuke titel voor dit liedje. Met dank aan Sem.

Delen
BLOG 13 Rommelig eten

BLOG 13 Rommelig eten

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Vakantie

Het is een heerlijke rustige week. Ik hou zo van vakanties, vooral wanneer beide heren thuis zijn. De vakanties houden wij ook zoveel als het kan afsprakenvrij. Op die manier kunnen we de dagen zelf invullen zoals we willen, is er geen tijdsdruk. Door de gehoorbeperking die Vinz en Senn hebben kost school ze veel inspanning en energie. Het is hard werken om als CI-drager alles bij te benen in de ‘horende’ wereld.

Vakanties staan hier in het teken van bijtanken en even in de slowmotion stand. Het is heerlijk weer en we zitten veel buiten in de tuin. Ik voel me altijd zo gezegend met een tuin op het zuiden. Vinz en Senn vinden het leuk om samen ‘duizenden’ te spelen. Vroeger stond er altijd iets lekkers bij. Ze vragen er nu ook om, maar ik heb even geen inspiratie. De worstjes, kaasjes en komkommer hebben ze inmiddels ook wel gezien. 

Nieuwe snacks

Ik vraag Matty of zij ideeën heeft voor meer variatie in makkelijke snacks. Ze komt met noten. Gezond, heerlijk en onmisbaar voor de kinderen, vult ze aan. Dat ik daar helemaal niet aan heb gedacht. Ik was zelf, toen ik begon met deze aanpak, al snel helemaal gestopt met noten. Voor mij bleek dat gevaarlijk ‘dooreetvoedsel’. Net als gebak of brood van amandelmeel. Daar moet ik echt niet aan beginnen.

Ik ben blij met deze nieuwe inspiratie en fiets meteen naar de winkel. Ik neem noten voor ze mee. Als ze weer samen in de tuin gaan duizenden, zet ik wat noten bij ze neer. Ze smullen ervan. Vooral de paranoten zijn favoriet bij beide. Ik merk dat, sinds zij op deze wijze eten, ze veel bewuster eten, ze genieten veel meer van eten als vroeger. 

Bijna jarig!

Vinz is bijna jarig, hij vindt het spannend want het is zijn eerste verjaardag in keto-style. Hij heeft al driftig door de boekjes zitten bladeren en exact aangegeven wat hij graag wilde op zijn verjaardag. Ik ga het druk krijgen die week met koken en bakken als ik alles ‘moet’ gaan maken wat hij heeft gemarkeerd. Samen kijken we er naar en maken we een haalbaar lijstje. Hij wil graag helpen om alles klaar te maken.

Als gezellige snacks hebben we ook rauwkost met dipsaus uit de startgids. Nog een tip van Matty voor een makkelijke snack. We willen glaasjes met wat dipsaus vullen en daar komkommerstengels, paprikareepjes en bleekselderij in te zetten. En verder in ieder geval de feesttaart (lentespecial), botercakejes, hazelnootflikken (kerstspecial) en de rundvleessalade (zomerspecial). We hebben er nu al heel veel zin in!

Oubliehoorn

Als we later langs een gebakkraam komen krijgen de jongens zin in een oubliehoorn met slagroom. “Kun jij die ook maken mam?” Lastige vraag, lastig gerecht. Ik ben er geen voorstander van om alles precies proberen na te maken. En amandelmeel probeer ik te vermijden, uit eigenbelang. Maar ik beloof dat ik mijn best ga doen. Nieuwsgierig als ze zijn willen ze meteen weten wat het is, maar ze moeten nog even wachten.

De volgende dag bak ik voor de lunch de pannenkoeken met mozzarella. Ik bestuif ze met wat poedersuiker (Sukrin Icing) en vul ze ruim met slagroom. De jongens zijn opgetogen en vallen direct aan. Alles valt uit elkaar. Toch vinden ze het heerlijk! Het smaakt naar meer! De volgende ronde snij ik de pannenkoeken eerst door de helft, dat werkt wel iets beter. Het blijft wat rommelig eten, maar ze genieten er enorm van! 

Delen