Selecteer een pagina
RIAN BLOG 63 Keto Kerst

RIAN BLOG 63 Keto Kerst

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG TWEEHONDERDÉÉNENTWINTIG ZATERDAG

Uitslapen is er vandaag niet bij. Er moet nog veel gebeuren voordat vanmiddag de kinderen er zullen zijn. Mijn dochter, schoonzoon en kleindochter Layna komen met hun Labradoodle pup Khody van 9 maanden.

Feestbrood

We nemen wel de tijd om samen te ontbijten. Marja heeft het feestbrood – uit de kerstspecial – gebakken . We besmeren dit met roomboter en het smaakt als een gebakje. Wat is dit ongelooflijk lekker! We genieten ervan. Het is verleidelijk om niet nog een plakje te nemen. Dit doen we niet, want morgen staat dit brood immers weer bij ons op het ontbijtmenu. Zo kunnen we er meerdere dagen van genieten.

Grillplaat

Ondanks dat ik voor makkelijk heb gekozen, moeten we nog wel wat voorbereidingen doen. We hebben een hele grote grillplaat gekocht van 1.00 meter bij 23 cm die op de tafel komt te staan. Hierop kunnen we vlees en vis bereiden. Er kunnen ook pannetjes opgezet worden, om groente te wokken, en ringen waarmee we pannenkoekjes en ei kunnen bakken.

Dit lijkt ons ideaal, zo kunnen we allemaal eten wat we willen en dit op onze eigen manier bereiden. Samen met Layna maak ik kerstboompjes van komkommer. Zelf had ik kaarsjes voor naast het bord gemaakt van kaas en een mini knakworstje. De kaas heb ik met een kleivormpje als sterretje uitgestoken. Het staat heel gezellig naast het bord.

Kerstspel

Voordat we gaan eten heb ik een leuk interactief kerstspel voorbereid, waar we in twee teams mee aan de slag gaan. Natuurlijk wil Layna bij Marja en Oma in het team. Ik projecteer de vragen en opdrachten op het televisiescherm. Iedereen doet fanatiek mee. Layna geniet natuurlijk het meest, ik heb het dan ook vooral voor haar gemaakt natuurlijk. Het is dan ook geen toeval dat wij met Layna in ons team winnen.

Je zult het niet geloven maar voor we eindelijk aan tafel gaan, hebben de honden ook nog een spelletje gedaan. Het was wel even spannend hoe het zou gaan in huis, met twee enthousiaste pups en al die brandende kaarsen. We hebben ons voor niets ongerust gemaakt. Het gaat fantastisch, ze gedragen zich helemaal top en hebben plezier met elkaar. We genieten van die twee kanjers, ze zijn samen zo ontzettend lief.

Diner

Dan is het tijd om te gaan eten. Vooraf heb ik carpaccio. We zitten uren aan tafel, bereiden de ene na de andere lekkernij. Mijn kinderen zijn verbaasd wat ik allemaal kan eten. Op de ene kant van de plaat bakken we in olijfolie en op mijn stukje bak ik met roomboter. In de pannetjes maak ik knoflook-champignons met gebakken ui. Later maak ik nog een mini omeletje met brie en de TheNewFood pannenkoekjes.

Voor iedereen heb ik gekocht wat zij het lekkerst vinden. Voor mijn schoonzoon heb ik: Duitse biefstuk, hamburgertjes en speklapjes, voor mijn dochter: kipfilet, kiphamburgertjes, ossen- en varkenshaas en voor Layna: cordonbleu, zigeunerschnitzeltjes en kipgehakt. Marja en ik hebben zalm en garnalen. Layna eet wat friet en ik heb ook stokbrood. Hier eten Marja en ik niet van. Dat kost ons geen enkele moeite.

Koffie

Als afsluiter is er voor de volwassenen nog koffie. Layna eet een bakje ijs, ook uit de kerstspecial. Daarna zijn we zo verzadigd dat we geen pap meer kunnen zeggen. We kletsen nog even na en dan gaan de kinderen naar huis. Samen gaan wij de keuken opruimen. Het was een heerlijke middag en avond.

DAG TWEEHONDERDTWEEËNTWINTIG ZONDAG

Deze ochtend krijg ik kerstbrood op bed met een heerlijk kop muntthee. Wat een verwennerij. Ik geniet er intens van. Sinds ik met TheNewFood ben begonnen, eet ik nooit meer op bed.

Monique

Na het ontbijt gaat Marja onze Monique in Delft ophalen. We weten niet of ze nog beseft dat het Kerstmis is. We willen het voor haar gezellig maken. Daar genieten we zelf ook van. Ze is erg blij als ze Marja ziet en wil graag met haar mee. Ik ben thuis gebleven om het een en ander voor te bereiden. Als Monique binnenkomt is het direct feest. Ze is zo blij dat ze weer bij ons is en om mij te zien.

Ze duikt direct op haar vertrouwde plekje op de bank en laat zich de rest van de dag verwennen. Ze geniet zichtbaar, ook al kan ze zich niet meer uiten. Voor haar heb ik van alles in huis gehaald wat ze lekker vindt. We gaan eerst wat drinken en daar hoort natuurlijk wat bij. Voor Marja en mij hebben we zelfgemaakte truffels en pindakaas/chocolade bonbons, voor Monique hebben we een mergpijpje, dat zij altijd regenpijpje noemt.

Kerstliedjes

Als ze het ziet, gaan er twee armen omhoog met een luid “hoera”. Dat is nog maar het begin van haar genieten. Want als er voor Marja en mij wat verantwoorde snackjes op tafel komen, zijn er voor haar toastjes met filet american, daar smult ze van. Wij hebben gevulde eieren en verschillende soorten kaas. Ook zo ontzettend lekker.

Met Monique zingen we natuurlijk ook de bekende kerstliedjes en hoewel ze de woorden niet meer weet, zingt ze op klank gezellig mee. Dit is een heel waardevol moment. Aan de einde van de middag komt er een vriendin van ons die Monique ook goed kent. Monique is dan ook blij om haar te zien. Het wordt vanavond een tapas kerstmenu en voor Monique hebben we een keuze gemaakt uit alles wat zij lekker vindt.

Tapas

We beginnen met gerookte zalm en daar smult Monique ook van. Daarna heb ik een cocktail van avocado met garnalen voor ons drieën en eet Monique een paar stukjes kibbeling. Wat is ze daar gek op. Wanneer er nog veel meer hapjes op tafel komen die ik allemaal rondom een salade heb gedrapeerd, is er voor Monique lasagne. Natuurlijk een klein stukje, want grote porties kan zij niet meer op.

Marja, mijn vriendin en ik eten zelfgemaakte tonijnsalade, huzarensalade van bloemkoolrijst, garnalen, tonijn, kipfiletstukjes in ketjap/sesamsaus, gevulde ei en nog veel meer. Voor Monique en mijn vriendin is er ijs toe. Marja en ik genieten van koffie en thee met een bonbonnetje. Dat bonbonnetje gaat er later bij mijn vriendin ook in als we nog een koffierondje doen.

Bailey’s

Naast de koffie staat de zelfgemaakte Bailey’s – uit de kerstpecial – die een succes is. Monique is inmiddels ingestort en wordt door Marja naar huis gebracht. Als Marja een tijdje later weer thuiskomt, is onze vriendin inmiddels naar huis. Alles is opgeruimd en afgewassen en de rust is weergekeerd. Voor Marja heb ik een heerlijk glas whisky neergezet, waar ze intens van kan genieten.

De avond is verder rustig en gezellig. Het wordt laat, om 02.00 uur gaan we naar bed. We kijken terug op fijne kerstdagen met mooie momenten, veel gezelligheid en heerlijke maaltijden.

Opgezet

Ik voel wel dat ik veel meer heb gegeten dan ik de laatste tijd gewend ben. Mijn buik is wat opgezet. Ik zal best een beetje aangekomen zijn van al dat lekkere eten. “Was het dat waard?”, vraagt Marja me. Ja, daar hoef ik niet lang over na te denken; dat is het zeker waard. Want al ben ik misschien wat aangekomen en niet afgevallen, ik weet toch dat ik verantwoord bezig ben geweest. Ik heb niets gegeten wat niet in de leefstijl/aanpak past.

Mijn koolhydraten heb ik in de gaten gehouden, ik ben niet boven de 25 gram gekomen. Maar ik heb wel veel gegeten van dat waar geen koolhydraten inzitten. Maar dat is geen punt. Dinsdag ga ik weer ‘back to normal’. Eerst nog even morgen mijn verjaardag vieren.

DAG TWEEHONDERDDRIEËNTWINTIG MAANDAG

Vandaag is het feest. Ik ben jarig! 67 jaar alweer. Wat gaat de tijd toch snel. Dankzij mijn nieuwe leefstijl voel ik me veel jonger en écht gezond. Dus 67 is maar een getal. De dag begint goed met ontbijt op bed van Marja. We smullen allebei voor de derde dag van het feestbrood.

Cadeautjes

Daarna krijg ik mijn cadeautjes. Een prachtige choker, oorringen en een schildersezel. Wat ben ik ontzettend verwend! Ik voel me écht jarig! Ik ben graag jarig en hou dan normaal gesproken ook van een huis vol visite. Dat is er nu natuurlijk niet bij. Om 11.00 uur staat een vriend met zijn vrouw voor de deur. Van hem krijg ik een wc-verhoger voor in onze camper, die hij zelf gemaakt heeft. Ik had me hier ooit over uitgelaten.

Ik vind het zo leuk dat hij hier gehoor aan heeft gegeven. We drinken koffie en thee. Voor hem maak ik nog een gebakje van de restjes van de botercake en de chocoladecake met mascarpone, jam en slagroom. Natuurlijk vertel ik erbij dat dit helemaal verantwoord is, geen suiker bevat en dit een lekkernij is die ik ook kan eten. Ik doe dat nu niet, want ik heb voor nu wel even genoeg lekkers gehad.

TheNewFood

Hij geniet er zichtbaar van en is verbaasd dat dit allemaal kan binnen mijn nieuwe leefstijl. Natuurlijk is TheNewFood weer even onderwerp van gesprek en vertellen we uitgebreid wat we de afgelopen dagen allemaal gegeten hebben. Ik wil voor hen nog van allerlei verantwoorde hapjes klaarzetten, maar ook zij zijn verzadigd door de afgelopen dagen. We houden het bij drankjes.

Wanneer ze rond lunchtijd weer vertrokken zijn, besluiten Marja en ik om niet te eten. We voelen allebei dat ons lichaam anders aanvoelt dan de laatste maanden. We zijn volgegeten. Ik misschien wel iets te vol. Maar wat heb ik ervan genoten. In de middag komen er nog twee vriendinnen. Een ervan heb ik al lang niet meer gezien, het eerste wat zij zegt: “Wat zie jij er goed uit en wat ben je veel afgevallen”.

Trots

Ik vertel trots over mijn proces en dat ik er nog niet ben. Ik wil immers nog heel wat kilo’s afvallen. Voor bij de thee heb ik de chocolade cakejes uit de vriezer gehaald die ik een beetje garneer met mascarpone crème en jam. Ze smullen ervan. Dan is het borreltijd en schenk ik de zelfgemaakte Baily’s en een wijntje in. De Baily’s is een enorm succes.

Op de salontafel staan inmiddels lekkere kaasjes, wat worst, tonijnsalade en gevulde eieren waar ik nog wat van over had. Mijn vriendinnen genieten hier beiden van. Het is een gezellige middag geworden. Als mijn vriendinnen naar huis gaan, geef ik ze nog van alles mee wat wij de komende dagen toch niet op krijgen. Ze zijn er blij mee. Zo kunnen ze ook kennismaken met onze eetwijze.

Restjes

Marja en ik koken deze avond niet en maken nog wat restjes van de kaas op als avondmaaltijd. Het is mooi geweest. We hebben meer dan genoeg gehad. Bij de koffie steek ik de laatste truffels en een pindakaas/chocolade bonbon in mijn mond en dan is het echt klaar. Misschien was het zelfs beter geweest als ik dat laatste niet had gedaan. Maar iets wat Marja met zoveel liefde heeft klaar gemaakt, kan ik niet weerstaan.

Overdosis

We kijken vanavond geen kerstfilm meer. Ook dat is klaar. We hebben een overdosis aan romantiek gehad en hebben echt behoefte aan de wat betere films. We zoeken er eentje uit en beginnen hier vol goede moed aan. Maar bij ons beiden is de man met de hamer gekomen na drie drukke dagen waarop we ook veel gegeten hebben. We vallen op de bank in slaap en hebben geen idee waar de film over ging.

Als we allebei weer wakker zijn, gaan we Coosje nog even uitlaten. Daarna gaan we direct naar bed. Morgen begint het gewone leven weer en gaan we weer maat houden. We weten nu al dat het ons geen enkele moeite zal gaan kosten. We voelen ons daar beter bij.  

Delen
Emmy viel 80 kilo af

Emmy viel 80 kilo af

Emmy (56) was als kind te dik en op haar twaalfde kwam ze voor het eerst bij een diëtiste terecht. Zonder veel succes. Met de jaren werd ze steeds zwaarder en kreeg ze steeds meer lichamelijke en ook geestelijke klachten. Ze had steeds meer medicatie nodig. In haar hart wist ze: “dit moet anders kunnen” en dat was het begin van een nieuwe koers.

Emmy viel uiteindelijk 80 kilo af! Hoe doe je dat? Hier ging ik met haar over in gesprek…

Wat heb je geprobeerd om af te vallen?

“Tja wat heb ik niet geprobeerd eigenlijk. Al als kind werd ik op dieet gezet en daar ben ik m’n leven lang af en aan mee doorgegaan. Alles is langsgekomen. Weinig vet, kleine porties, meerder keren per dag eten, pillen en poeders, maaltijdvervangers, noem het maar op. Dat afgewisseld met periodes dat ik weer gewoon at. Zelfs dan durfde ik nooit echt te snaaien. Ik kende de gevolgen… om moedeloos van te worden.

Lijnen en jezelf uithongeren is net een elastiek dat je eindeloos uitrekt. Er komt altijd een moment dat het knapt. Dan móet je lijf weer eten. Terwijl je kachel nog op een laag pitje brandt, omdat je je lijf maanden te weinig hebt gevoed. En een lijf met een kachel op een laag pitje heeft maar weinig voedsel nodig, de rest sla je dan op. En zo werd ik toch steeds zwaarder, ondanks dat ik voor mijn gevoel ‘altijd aan de lijn’ was.”

En op een dag woog je 150 kilo… 

“Niet alleen die 150 kilo wegen was vreselijk, maar ook dat ik steeds zieker werd. En toch heb ik nooit echt opgegeven. Ik had áltijd buikpijn, al mijn hele leven lang. En ik had een te hoge bloeddruk, maagklachten, syndroom van Sjögren en vooral kreeg ik steeds meer last van mijn gewrichten. Bewegen is altijd lastig voor me geweest, als kind al. Ik had altijd pijn in m’n lijf en ik viel regelmatig flauw. 

Uiteindelijk kwam ik in een rolstoel terecht. De overgang maakte alles erger. Ik slikte een handvol medicatie per dag, de helft was om de bijwerkingen van de andere medicatie weg te nemen. Cholesterolpillen heb ik steevast geweigerd, daar heb ik altijd een slecht gevoel over gehad. Het boek ‘de cholesterolmythe’ bevestigde dat gevoel: die pillen zijn er niet om je beter te maken, maar om farma nog rijker te maken.

Toen besloot je het anders aan te pakken?

“Mijn onderbuikgevoel vertelde me al langer dat er echt iets moest gebeuren. Dat ik het zo niet lang meer zou redden. Ik ging naar de huisarts en zei: “Hier heb je al mijn pillen, het moet anders!”. Hij stuurde me door naar het ziekenhuis voor een volledige check-up. Daar vonden ze geen oorzaak voor al mijn lichamelijke klachten, ik was in principe gewoon ‘gezond’. Ze konden niets voor me doen. 

Dit was voor mij de “duw” die ik nodig had om het anders aan te gaan pakken. Ik vond een huisarts die gespecialiseerd is in natuurgeneeskunde. Zijn advies was om Paleo te gaan eten. Dat is puur en echt eten, zonder granen en zonder zuivel. Daarmee ben ik in een jaar tijd 25 kilo afgevallen. Ik kon ook al medicatie afbouwen, maar ik was nog niet medicatievrij. Ook de buikpijn bleef en ik viel niet verder af.”

En toen stapte je over naar keto?

“Keto kwam via een bijzondere omweg op mijn pad. De coronamaatregelen begin 2020, waren voor met name één van mijn autistische zoons erg ingrijpend. Er gebeurde veel met hem en zijn gezin en dat had ook zijn uitwerking op mij. Er kwamen veel herinneringen aan gebeurtenissen in mijn eigen jeugd naar boven. Dingen die ik goed had verstopt. Ik realiseerde me dat ik al die jaren heel veel pijn en verdriet had vastgehouden.

Pas toen ik daar echt verdriet over mocht hebben kon ik het loslaten. En ik denk dat dat het moment was waarop ik ook echt klaar was met dat dikke lijf. Ik had die ‘beschermingslaag’ niet langer nodig. Alsof het zo moest zijn kwam ik bij een acupuncturist terecht vanwege nekklachten en hij adviseerde mij om over te stappen op een ketoleefstijl. Ik ben me gaan inlezen, ik wilde alles erover weten. Zo vond ik ook TheNewFood.

Merkte je meteen al resultaat?

“Al na een paar weken keto was mijn buikpijn weg. Voor het eerst van mijn leven had ik geen buikpijn meer! En dat gaf mij zo’n boost, ik wist zeker dat deze leefstijl bij mijn lijf paste. Ik heb wel nog twee sessies met een ketocoach gedaan, maar ik moest ik weer van alles gaan tellen. Daar had ik geen zin in! Ik was mijn hele leven al met dat tellen bezig geweest. Ik deed het dus op mijn manier en dat ging gewoon heel goed.

De boekjes van TheNewFood gaven me houvast en inspiratie, maar ik stelde mijn eigen menu’s samen. Ik ben niet zo van de weekmenu’s, ik maak graag mijn eigen keuzes. Ik ben me met de dag beter gaan voelen en kon met alle medicatie stoppen. Ook mijn lijf ging steeds minder pijn doen. Uiteindelijk viel ik nog 55 kilo af in anderhalf jaar tijd. Ik weeg nu rond de 70 kilo en dat houd ik zo. Ik ben nu echt een gelukkig mens.”

Was de overstap naar keto lastig?

“Het kostte me eigenlijk niet veel moeite want ik was vastbesloten. Het was vooral wennen aan dat ik ineens weer zoveel ‘mocht’. Ik heb m’n hele leven mijzelf nooit toetjes gegund omdat je daar dik van werd. En met keto mag ik die toetjes wel weer. Dat alleen al is echt puur genieten. Ik ben heel anders gaan koken. Ik maak er ook graag werk van, maar dat ben ik, ik ben gek op koken. Je kunt keto ook heel eenvoudig houden.

Niet kijken naar wat je niet mag, maar naar wat je wél mag. Dat heeft mij enorm geholpen. En nooit smokkelen!  Dat is echt belangrijk. Ik zie vaak dat het misgaat bij mensen die het niet helemaal serieus nemen, ze eten dan toch nog regelmatig iets van een broodje of koekje. Maar dan kom je er niet, dan kom je er nooit. Je moet het wel echt willen. Je moet dit jezelf gunnen, lief zijn voor jezelf en dus ook: eerlijk zijn tegen jezelf.”

Je bent al snel begonnen met vasten?

“Na een week of zes begon ik met maaltijden overslaan. Dat ging eigenlijk vanzelf omdat ik al snel echt verzadigd was en ’s ochtends vaak geen honger meer had. Voor mij is het vasten iets wat hoort bij keto. Ik at regelmatig alleen lunch en diner en dat afgewisseld met één keer per dag eten of langer vasten. Soms 48 uur en zelfs 72 uur. Dat gaf niet alleen het afvallen een boost, maar ook mijn gezondheid. Ik knap er altijd van op.

Ik weet zeker dat het vasten er ook voor heeft gezorgd dat ik dit heb kunnen bereiken, die 80 kilo. En dat geldt ook voor mijn best strakke huid. Ik heb opmerkelijk weinig overtollig vel. Alleen op mijn buik een beetje. Met vasten geef je je lijf de tijd en ruimte om cellen te vernieuwen. Dus ook de cellen van je huid! Natuurlijk zal het niet bij iedereen zo uitpakken, wat betreft je huid is het ook genetisch bepaald denk ik.”

Mis je niets qua eten?

“Eerlijk? Ik mis niets. Ik kan niets bedenken wat ik ‘vroeger’ wel kon eten en nu niet meer. Ik eet elke dag heerlijk. Met de keto-leefstijl ontdekte ik een nieuwe manier van gerechten maken. Hierin ben ik creatief, zodat alles in mijn leefstijl past. Ik houd ervan om voor anderen te koken en dat doe ik nog steeds. Ik kook complete menu’s, maar dan keto. Mijn gasten genieten volop. 

Ik kook ook veel uit de boekjes. De salade vitello tonato, uit de zomerspecial is een grote favoriet. Maar ook de Mojito, de BBQ ideeën en de chips van courgette vind ik erg lekker. Uit de lentespecial, mijn favoriete boek op dit moment, maak ik graag de hazelnotenschuimtaart, zó heerlijk! En de courgette-frittata, het brunchtaartje, de stokbroodjes en lemoncurd komen ook regelmatig voorbij. Uit startgids 2 eet ik vaak de pizza tonijn.”

Denk je wel eens: dat het zover heeft moeten komen?

“Ik heb een zwaar leven gehad en dit was de prijs, zo voelt dat. Toen ik drie jaar geleden wist: ‘dit moet anders’, ben ik weggegaan bij mijn man. Niet omdat ik niet van hem hield, maar omdat ik niet van mijzelf hield. Ik voelde toen dat het tijd was om daarmee aan de slag te gaan. We zijn nog steeds goede vrienden hoor en samen perfecte ouders en grootouders. Maar ik moest echt eindelijk zelf gaan leven. Mijzelf de ruimte geven.

Ik mocht leren om van mezelf te gaan houden. Dat klinkt misschien vaag, maar net als veel andere vrouwen leefde ik niet echt mijn eigen leven. Ik was altijd ‘in dienst van’. Als een ander wat vraagt dan doe je dat. En ondertussen voelde ik mij slecht over mijzelf, ik kon het nooit goed doen. Dat was best bijzonder om toen te ontdekken, want ik was altijd al met spiritualiteit bezig. Maar dit had ik niet eerder zo sterk gevoeld bij mijzelf.”

Hoe voel je je nu je 80 kilo lichter bent?

Mijn lijf is er heel blij mee ik ben er zelf nog veel blijer mee. Het is zo fijn om je eindelijk ook eens ‘sexy’ te kunnen voelen. Om zomaar een hele nieuwe garderobe aan te kunnen schaffen. Heel veel mensen herkennen me niet meer, bekenden lopen gewoon langs mij heen. Soms word ik aan mijn stem herkend. Dat is heel bijzonder om mee te maken. Maar het gekke is: je blijft je ook nog lang ‘te dik voelen’, dat zit zo in je hoofd. 

Ik moest leren dat dingen die jij in je hoofd hebt over wat anderen van je denken en hoe anderen jou zien, niet waar hoeven te zijn. Deze hele reis gaat over zoveel meer dan alleen afvallen! En ook dit stuk is belangrijk. Anders houd je het afvallen niet vol, dan blijf je terugvallen. Je móet bereid zijn om ook te gaan onderzoeken wie jij bent. In je diepste wezen. Dus ook zónder al die kilo’s die je misschien jaren hebben beschermd.”

Hoe is het nu met je gezondheid?

“Mijn conditie is enorm verbeterd, ik voel me een heel ander mens! Geen hoge bloeddruk meer en mijn buikklachten zijn helemaal verdwenen. De reumaklachten zijn weg. Heel soms houd ik nog wat vocht vast, maar dan gebruik ik weer even mijn steunkousen en kan ik er weer tegen. Mijn arts is enorm onder de indruk. Hij verwacht niet dat ik ooit nog terug aan de reuma-medicatie hoef. Ik kan zelfs weer hele einden fietsen!

Alleen afstanden lopen dat gaat niet meer. Mijn enkels zijn stuk en dat komt niet meer goed. Heel soms houd ik nog vocht vast, dan draag ik weer even een paar dagen mijn steunkousen. Dat geeft wat tegendruk op een natuurlijke manier en dat heb ik liever dan pillen. Maar het gebeurt zelden meer dat ik ze nodig heb. Ik gebruik wel supplementen, uiteraard ook vitamine D en magnesium. Zo blijf ik sterk en gezond.”

Je bent vast een inspiratie voor anderen?

Veel mensen vragen mij hoe ik het heb gedaan en ik vertel dan over keto en over TheNewFood. Ik heb al veel mensen geinspireerd om ook te starten. Met geweldige resultaten! Maar, niet iedereen lukt het. Sommige mensen hebben de neiging te snel af te haken. Ja, de eerste week kan je je echt wat ziekig voelen door het afkicken van de koolhydraten. Maar daar moet je even doorheen. Gewoon doorgaan, niet te snel opgeven. 

En altijd onthouden: je doet het niet alleen voor je lijn, maar ook voor je gezondheid. Ook de gezondheid van mijn ex-man is enorm verbeterd hiermee. Hij had veel jicht-klachten en had daar ook medicatie voor. In het begin was hij nog bang voor vlees, vanwege de jicht. Maar ik zei: “man neem toch een biefstuk, dat is gezond en puur natuur!” Hij is 35 kilo afgevallen inmiddels en van de medicatie af. Zijn arts kon het niet geloven.”

Wat wil je anderen meegeven?

“Kies voor de aanpak van TheNewFood. Ik voelde me echt gedragen en gesteund. Die verbinding, ook op de Facebookpagina, is prachtig. Mensen helpen elkaar. Ook de Facebookgroep is een heel bijzondere groep. Geen haat en nijd maar allemaal licht en liefde. Zo heel anders dan in andere groepen op Facebook. Maak daar gebruik van! Gun jezelf een ander lijf en leven! Ik ben nu trots op mijzelf omdat ik ben geworden wie ik nu ben.

Ik moest zelf eerst de liefde voor mijzelf herstellen. Wil jij daar ook aan werken? Het is niet zo moeilijk als het misschien lijkt. Volg eens een paar minuten je adem, voel hoe je in en uit ademt, leg je hand op je hart. Zo maak je weer contact met jezelf en voel je wat er zich in jou afspeelt, wat gezien wil worden en gevoeld. Ga daarmee aan de slag. Je kunt meditaties volgen, mooie muziek luisteren, of in stilte de natuur ingaan.” 

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!   

Delen
RIAN BLOG 62 Kerstavond

RIAN BLOG 62 Kerstavond

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG TWEEHONDERDZEVENTIEN DINSDAG

Wanneer ik wakker word denk ik, weegdag! Yeah. De weegschaal geeft 83.3 aan! Weer 1 kg eraf, vorige week woog ik 84.3 kg. De 80 kg komt nu in zicht, dat had ik nooit durven dromen. Het is zo fantastisch dat ik nooit helemaal stilsta en toch steeds weer iets gewicht kwijtraak. Het zou heel normaal zijn als dat niet zo was, ik hoefde me dan ook geen zorgen te maken. Maar dit is veel fijner. Mijn dag kan beginnen.

Quiz

Op mijn manier heb ik het vandaag druk. Voor vanmiddag 16.00 uur heb ik een online kerstborrel met quiz georganiseerd voor mijn koorleden. Daar gaat een hele voorbereiding aan vooraf. Zo’n quiz maken is echt een hobby van mij. Ik beleef daar veel plezier aan. Normaal presenteer ik de quiz tijdens een lunch; op een zodanige manier dat we ook actief met elkaar bezig zijn.

Nu kan dat natuurlijk niet omdat we allemaal thuis achter onze computers zitten. Het voorbereidende deel gaat me goed af. Maar om dit nu online te gaan doen, vergt wel wat handigheid. Ik heb me hier de afgelopen dagen al wat in bekwaamd. Helemaal safe voel ik me er nog niet bij. Ik wil dat het een fijne belevenis wordt en verdiep me er vandaag nog even in.

Snelle lunch

Tussendoor lunch ik met een slablad met eiersalade, uit de ontbijt- en lunchspecial. Daarna trek ik er met Marja en Coosje op uit in het nabijgelegen natuurgebied Hitland. We zijn op tijd thuis voor de online kerstborrel. Wanneer ik om 15.45 uur inlog, komt de een na de ander binnen en is het een gekakel van jewelste. Zoals afgesproken had iedereen een drankje en een hapje naast de computer staan.

Kerstborrel

Er wordt eerst even geproost op de komende feestdagen en het nieuwe jaar. De stemming zit er direct goed in. Het is leuk om te zien hoe een ieder het gezellig gemaakt heeft. Sommige koorleden zitten met 2 of 3 dames bij elkaar, en hebben culinair aardig uitgepakt. Ik heb voor mezelf een gevuld eitje gemaakt en een paar hamrolletjes met roomkaas.

Ik heb het zo druk, dat ik daar tijdens de Zoomsessie niet aan toe kom. Maar het smaakt daarna ook nog lekker. De quiz verloopt weliswaar wat rommelig, maar is toch een succes. Er worden nog even naar hartenlust een paar kerstliedjes gezongen. Kortom: het is een succes al gaat online natuurlijk nooit boven het live samenzijn.

Courgettepasta

Omdat ik al een beetje gesnackt heb, heb ik niet veel trek. Toch maak ik wat omdat ik weet dat het beter is om het laatste gaatje nog even te vullen en dit als de maaltijd te zien. Als ik wacht totdat ik trek krijg, ga ik later op de avond nog eten. Dat verkort ook de rusttijd, die mijn maag en darmen nodig hebben.

Ik maak een kleine portie courgettepasta met tonijn uit de eenpanspecial. Marja is geen grote eter; voor haar is het ook prima zo. Zij eet liever kleine porties dan een vol bord.

DAG TWEEHONDERDACHTTIEN WOENSDAG

Vandaag hebben we een rustige opstart. We slaan het ontbijt over. Als eerste gaan we ons rondje met Coosje wandelen, ze moet er nodig uit.

Trimsalon

Door de aangescherpte Coronaregels zijn alle kappers gesloten maar de trimsalon van Coosje is gewoon open. Onze afspraak kan gewoon doorgaan. Dit is de tweede keer sinds we haar hebben dat ze getrimd wordt. Het is belangrijk dat ze hieraan went. Al hoeft er natuurlijk niet zoveel te gebeuren.

Coosje gaat lekker in bad, haar nageltjes worden geknipt, oren worden verzorgd, de tandjes worden nagekeken en ze wordt weer wat gemodelleerd. Daar zou ik ook wel aan toe zijn om me zo te laten verwennen. Ik ben gewoon een beetje jaloers. Ze is anderhalf uur onder behandeling en die tijd besteed ik om even een boodschap te doen.

Visboer

Ik heb niet ontbeten. Als ik in het winkelcentrum loop waar alleen de supermarkt, de bakker, de slager en de visboer open zijn, besluit ik om mezelf te trakteren. Ik kies voor de visboer. Wat liggen daar allemaal heerlijke delicatessen. Dat is natuurlijk voor de kerst. Het brengt me op ideeën en ik informeer dus even wat er allemaal in zit.

Daar schrik ik van! Die heerlijk uitziende hapjes ogen heel puur, maar dat is niet het geval. Als ik dit met kerst op tafel zou zetten, zou ik ver boven mijn maximale hoeveelheid koolhydraten komen. Dat wil ik natuurlijk niet. Gelukkig staan er genoeg hapjes in de kerstspecial, dus ik kan me uitleven. Voor nu neem ik een klein bakje met paling, zalm en garnaaltjes.

Luxe Lunch

Ik loop terug naar de auto waar ik eerst de airco op verwarmen zet. Snel nog even Sky radio aan en ik geniet van mijn luxe lunch. Daarna is het alweer tijd om Coosje op te gaan halen. Als een echt knuffelbeertje staat ze me op te wachten. Ze heeft zich voortreffelijk gedragen bij de trimsalon. Zij is klaar voor de Kerst!

Roomsoep

Bij thuiskomst is Marja met de roomsoep van gebakken tomaten uit de ovenspecial bezig. Marja, die zelden kookte, vindt het nu echt leuk om dit te doen. Met name het maken van soep vindt ze geweldig. Zeker ook omdat ik, die nooit een soepfan was, door haar lekkere soepen nu echt een soepliefhebber ben geworden. Dat stimuleert natuurlijk ook.

Ik maak daar nog even de snelle kaascracker bij, die als tip worden aangegeven. Onze maaltijd is weer helemaal compleet en ontzettend lekker.

DAG TWEEHONDERDNEGENTIEN DONDERDAG

Na de ochtendwandeling met Coosje ontbijten we samen: ik een spiegeleitje met ham en kaas en Marja een bakje yoghurt.

Boodschappendag

Het is boodschappendag. Deze keer gaan Marja en ik samen, want het gaat om de kerstboodschappen voor eerste en tweede kerstdag en mijn verjaardag. Dan is het toch echt leuker om dit samen te doen. We mogen Coosje bij een vriendin brengen waar ze vaker komt. Daardoor hebben we echt even de tijd voor de boodschappen.

Het is natuurlijk druk in de winkel maar wij laten ons niet opjagen en werken rustig ons lijstje af. We gaan hiervoor naar twee supermarkten, en komen met volle tassen thuis. Maar dit jaar is het zo anders als al die voorgaande jaren. In de winkel heb ik Marja meerdere keren gewezen op lekkernijen, die ik vroeger zeker in mijn boodschappenkarretje gelegd zou hebben.

Goedkoper

Allemaal ongezond natuurlijk en dikmakers met veel suiker. Ook veel kant-en-klare schalen, die rond kerst altijd aangeboden worden. Maar wat zit daar vaak een troep in. Deze kerst maken we alles zelf. Ook de toevoegingen in de vorm van sausjes. Zelfs de kruiden mengen we zelf. Ik heb daar zoveel plezier in.

Waar we wel tegenaan lopen, is dat de kant en klare schalen/producten vaak goedkoper zijn dan het pure gezonde voedsel dat wij kopen. Dat is eigenlijk zo oneerlijk. Zo word je niet gestimuleerd gezonde keuzes te maken. Ik heb die stimulans niet meer nodig. Ik wil niet anders meer en het is het me dik waard.

Opruimen

Het kost ons ruim drie uur om alles in huis te halen. Daarna kost het ook tijd om dit weer in de kasten, in de koelkast en op het balkon te krijgen. Het is hier en daar wat proppen maar het is gelukt. Daarna gaan we Coosje ophalen, die het heerlijk heeft gehad en ons uitbundig begroet. We drinken nog even wat bij onze vriendin en haar man.

Shoarma

Als we dan eindelijk best wel moe thuiskomen, is het alweer etenstijd. Dat komt toch iedere dag weer terug hè? Na het ontbijt hebben we niets meer gegeten en hebben we dan ook wel trek. Tijdens het boodschappen doen heb ik al rekening gehouden met deze maaltijd. Inschattend dat we best moe zouden zijn en we geen van beiden nog zin zouden hebben in koken.

Dan komt onze favoriete makkelijke maaltijd weer om de hoek kijken. Shoarma uit de startgids! Marja braadt dan altijd even de kip, die ik gekruid heb, ik maak de knoflooksaus. Dan even sla op het bord, wat geraspte kaas erover, het vlees en de saus erop en smullen maar.

DAG TWEEHONDERDTWINTIG VRIJDAG

Stilte voor de storm vandaag. We hebben allebei een rustige opstart en voor de dag weinig plannen. Omdat we wat later opstaan, ontbijten we niet. We zijn van plan om er een gezellige kerstavond van te gaan maken.

Kerstmenu

Wat Marja niet weet is dat ik bij de visboer nog wat voor vanavond heb besteld. Ik wil voor ons samen een lekker klein kerstmenu bereiden. Daar hadden we met al die boodschappen geen rekening mee gehouden. We zouden het heel eenvoudig houden met een omeletje. De komende drie dagen zouden we al genoeg eten. Maar ik vond dat niet passend op kerstavond.

Nu ik weet dat ik toch een kerstmenu ga maken, besluit ik niet te lunchen. Een OMAD-dagje dus. Marja moet zelf nog even naar de apotheek en in die tijd doe ik stiekem mijn boodschappen. Zo blijft het voor haar een verrassing. Ik ben zo weer terug want ik had mijn boodschappen besteld en deze lagen voor mij klaar. Ik heb alles net weer in de koelkast als Marja thuiskomt.

Vis

Voor de komende dagen heb ik allemaal recepten uit de boekjes van TheNewFood gehaald. Maar voor vandaag heb ik een andere keuze gemaakt. Uiteraard heb ik zojuist nog wel bij de visboer geïnformeerd of alles puur bereid is. Dat viel nog tegen en ik heb mijn keuze nog moeten veranderen.

Eerst had ik gevulde kabeljauw en zalm, maar daar zat een puree in op basis van aardappelen. Goed dat ik het nog even vroeg. Mijn keuze moest dus herzien worden en viel nu op kabeljauwfilet met een vulling van zeewier, tomaat en zeekraal. Daarnaast had ik rauwe tonijn en zalm besteld. Als het etenstijd is, ga ik de tafel gezellig dekken en zet de oven alvast aan.

Zalmcocktail

Ondertussen begin ik met het maken van een zalmcocktail. Deze maak ik met avocado, wat room, beetje tomatenpuree, zout, een paar druppeltjes zoetstof, kruiden en een klein scheutje witte wijn. Op de bodem van het glas leg ik een paar kleine plakjes zalm, dan een laagje van dit mengsel, weer wat plakjes zalm, gevolgd door dit mengsel en gegarneerd met zalm en peterselie.

Voor bij de kabeljauwfilet maak ik een frisse salade van ijsbergsla, komkommer, een beetje ui, snacktomaatjes, een augurkje en ei. Marja is verrast als ze de gezellig gedekte tafel ziet. Voor haar heb ik een glaasje wijn klaargezet. De cocktail staat al op haar bord. De kaarsen branden en de kerstmuziek gaat aan. Smullen maar.

Kabeljauwfilet

De zalmcocktail is een succes en we genieten er allebei van. We laten het even zakken, want het is best een zwaar voorgerechtje. Als het ovenbelletje gaat en ons vertelt dat de kabeljauwfilet klaar is, schep ik dit op ons bord: de salade serveer ik er apart bij. We hebben er een hele “kluif” aan, maar ons bord gaat wel leeg. Het is te lekker om iets te laten staan.

Tegenwoordig doe ik dat wel regelmatig. Als ik verzadigd ben, is het klaar en ongeacht of mijn bord dan leeg is, stop ik met eten. Dat is best een hele verandering voor iemand die vroeger juist altijd twee keer opschepte.

Toetje

Als toetje heb ik een soort gebakje van het chocoladecakeje uit de kerstspecial gemaakt. Ik heb dit bestreken met een mengsel van mascarpone, wat zoetstof en een druppel vanille, dan een plakje van het botercakeje – ook uit de kerstspecial – erop en gegarneerd met een klein toefje suikervrije aardbeienjam. De cakejes had Marja eerder gemaakt en lagen nog in de vriezer. Ik heb het geheel koud geserveerd: als toetje was dit extra lekker.

Na ons diner, waarvoor we best wel lang aan tafel hebben gezeten, kijken we de zoveelste romantische kerstfilm. We lopen om 01.00 uur samen met Coosje een rondje in deze mooie kerstnacht.

Delen
RIAN BLOG 61 Kerststemming

RIAN BLOG 61 Kerststemming

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG TWEEHONDERDVEERTIEN ZATERDAG

Vandaag gaan Marja en ik samen naar de tweede puppytraining van Coosje. Voordat we de deur uitgaan, maakt Marja nog snel een tosti. Ik besluit om na de training te lunchen en als het lukt maak ik er een OMADdag van.

Puppytraining

Het is erg mistig en dus vochtig: niet ideaal om lang buiten te zijn. Maar wie A zegt, moet ook B zeggen. Vol goede moed gaan we richting het bos voor de puppytraining. Omdat het zoveel geregend heeft, lijkt het grasveld wel een moeras. Voor we het weten staan we bijna tot onze enkels in de modder. Coosje heeft nergens last van en dartelt heerlijk rond. Zelfs op de commando’s ‘zit’ en ‘lig’ reageert ze braaf.

Wij zouden daar nu niet aan moeten denken. Maar voor wat lekkers doe je alles, toch? Het is een leuke training, die Marja en ik beurtelings doen. Na een uur hard oefenen zijn we er alle drie wel even klaar mee. Eigenlijk willen we nog even het winkelcentrum in. Maar omdat nu de verwachting is dat Nederland vanavond op slot gaat, zal heel Capelle daar wel te vinden zijn. We besluiten om naar huis te gaan.

Persconferentie

We vinden het altijd fijn om thuis te komen, maar in de decembertijd nog wel meer. De kerstboom is aan, we steken altijd veel kaarsen aan. De kerstversiering is sfeervol. Voor vanavond heb ik hapjes gemaakt. Deze gaan we “gezellig” tijdens de persconferentie verorberen. Ik heb gevulde snacktomaatjes, gevulde eieren, olijven, verschillende kazen, ossenworst, avocado, zalm, roomkaas, kipspiesjes en komkommer. 

De avocado en komkommer gebruik ik om er iets op te smeren. Het staat allemaal erg gezellig. We genieten van al dat lekkers. Jammer dat ik er geen foto van heb gemaakt, dan hadden jullie mee kunnen genieten. We genieten er gelukkig langer van dan de persconferentie duurt. De persconferentie vertelde ons wat we eigenlijk al wisten. Waar we gewoon mee moeten dealen. De lekkernijen smaken ons er niet minder om.

Wegzwijmelen

’s Avonds kijken we de zoveelste kerstfilm. Tot nu toe hebben we niet heel veel bijzonders gezien. Behalve de film A boy called Christmas. Een echte familiefilm waar heel veel in zat.  Tot aan mijn verjaardag kijken we iedere dag een kerstfilm. Heerlijk om bij weg te zwijmelen.

DAG TWEEHONDERDVIJFTIEN ZONDAG

We beginnen de dag met het schrijven van kerstkaarten. Dat hadden we eigenlijk een beetje afgeschaft. De meeste mensen zien we ook zo. Er wordt veel gedeeld op Facebook en via appjes. Een kerstkaart is misschien wel een beetje ouderwets. 

Kerstkaarten

In deze tijd krijgt een kaart toch weer een extra dimensie. Omdat we elkaar veel minder of niet zien. We ontbijten niet maar nemen er allebei wat te drinken bij. Marja koffie met slagroom en ik muntthee met een kaneelstokje. We zetten een kerstmuziekje op en de sfeer zit er direct in. Het blijft genieten: Marja gaat vandaag allemaal lekkere dingen maken en bakken. Die gaan we invriezen voor de kerst en mijn verjaardag.

“Wat zal ik het eerste maken?” vraagt Marja. Eigenlijk weet ze dat wel. Wat ik het allermeeste mis is chocolade en pindakaas.

Pindakaasbonbons

Laat er nu een heerlijk recept in de Kerstspecial staan waar deze 2 heerlijkheden in verwerkt zijn. PINDAKAASBONBONS! Daar begint ze als eerste aan. Het is erg makkelijk en zo klaar. Ik mag natuurlijk het schaaltje uitlikken. MMMMM wat is dat smullen zeg! Ik kan niet wachten totdat ze in de koelkast wat stevig zijn geworden. Dan kan ik er eentje keuren. De rest gaat daarna de vriezer in.

Dat uurtje duurt lang als je zo naar iets verlangt. Maar het is het dik waard! Het is echt een delicatesse.

Chocoladecakejes

Ondertussen is Marja begonnen aan de chocoladecakejes uit de kerstspecial. Dit is wat bewerkelijker. Ze heeft er veel plezier in om dit klaar te maken. Ik mag natuurlijk weer even keuren. Het smaakt heerlijk. De chocolade kan de vriezer in. Deze moet hier een uurtje in blijven staan alvorens het verwerkt kan worden in het cakebeslag.  Zodra het geheel in de oven staat, begint het te rijzen.

In het boekje staat dat je ze ook direct uit de oven kunt eten omdat de chocolade die in het midden zit er dan heerlijk uitloopt. Jullie begrijpen dat ik dat wel wil ervaren. Marja en ik nemen allebei de helft . Ik kan je verzekeren, deze zijn véél lekkerder dan al die brownies die ik bij de bakker kocht of in een restaurant heb gegeten. Ik geniet steeds meer van pure chocolade. In dit geval PUUR 99%.

Kerstgevoel

Inmiddels hebben we alle kaarsjes aangestoken. Marja heeft een wijntje ingeschonken en ik geniet van een grote mok muntthee. Dat samen met een gezellig kerstmuziekje en de heerlijke bakgeur die in huis hangt. We hebben er een kerstgevoel door, waar we samen van genieten. Vanavond houden we het makkelijk en eten we gebakken ei met geitenkaas en spinazie. Marja eet het met geitenkaas en ik neem blue cheese.

Ook al is het een eenvoudig gerecht, het smaakt ons uitstekend en vult ook goed. De verdere avond hebben we geen drang om nog iets te snacken. Dat gaat sowieso erg goed de laatste tijd. Voor Marja is dat natuurlijk geen enkel probleem, maar voor mij is het beter om dat niet te doen.

Buikrust

Ik vind het geen enkel probleem meer als Marja iets voor zichzelf maakt. Ik kom niet in de verleiding. Marja voelt zich dan soms wat bezwaard en wil solidair zijn. Onzin natuurlijk! Het is niet alleen dat ik nu buikrust heb dat ik de verleidingen kan weerstaan, het is ook dat ik het écht niet meer wil.

DAG TWEEHONDERDZESTIEN MAANDAG

Door gewijzigde plannen kan ik vandaag rustig opstarten. Ik ga eerst Coosje uitlaten en leef me daarna nog even uit in het huishouden.

Zoom

Vandaag zou ik eigenlijk een bijeenkomst hebben met een bevriende dirigent en zijn “rechterhand”, over nieuw te ontwikkelen koorplannen. Maar door de aangescherpte maatregelen hebben we ervoor gekozen dit niet live te doen maar via Zoom.  Ik heb me voorgenomen wel te lunchen, maar de tijd is ineens zo hard gegaan dat ik achter mijn laptop moet kruipen voor de Zoomsessie en hier geen tijd meer voor heb.

Ik ben nog steeds geen fan van Zoom. Maar eenmaal in gesprek, weten we elkaar zó te inspireren. Het enthousiasme is zelfs via de online Zoomsessie voelbaar. Zonder dat we het in de gaten hebben, zitten we ruim drie uur te brainstormen. Het is geweldig om samen plannen te maken, uitdagingen aan te gaan en elkaars passie voor muziek te delen.

Mexicaanse bloemkool

Als we besluiten de sessie te beëindigen en we ook een live afspraak hebben gemaakt, begin ik toch wel te voelen dat ik nog helemaal niets gegeten heb. Ik besluit om vroeg te gaan koken. Marja heeft gelukkig ook al een beetje trek. Vanavond staat de Mexicaanse bloemkool uit de startgids deel 2 op het menu. Eerder had ik deze al eens gemaakt met kipgehakt, nu maak ik het met rundergehakt zoals in het recept staat.

Het smaakt ons goed. Al blijven we geen fan van rundvlees. Als het goed voor je is, dan moet je die keuze af en toe maken. Nadat alles is opgeruimd en Coosje uitgelaten is, kruipen we vroeg op de bank voor onze dagelijkse kerstfilm.

Delen
RIAN BLOG 60 Marja

RIAN BLOG 60 Marja

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG TWEEHONDERTIEN DINSDAG

Vandaag worden we al heerlijk op tijd wakker. Dinsdag weegdag! Direct als ik uit bed ben en mijn noodzakelijke dingen heb gedaan stap ik op de weegschaal. 84,3, ik sta stil in gewicht, maar ik voel me er rustig bij.

Veranderingen

Ik denk dat het wel even goed is, want ik merk dat mijn lichaam beter in proportie komt. Het is aan het veranderen. De grootste winst behaal ik op dit moment in mijn taille. Mijn BH-omvang is ook aan het veranderen, de nieuwe bh’s die ik gekocht had met een extra tussenstukje draag ik nu zonder dit tussenstukje en niet eens op de laatste haakjes. Mijn bovenbenen worden steeds slanker en lijken steviger te worden.

De rimpels in mijn gezicht zijn echt minder diep nu ik mijn huid 2x per dag verzorg met de producten die ik van een lieve koorvriendin heb gekregen. Ik heb hiervoor nog nooit veel aandacht aan gezichtsverzorging besteed. Op een simpele dagcrème na. Ik geloofde nooit zo in deze sprookjes, maar mijn huid ziet er echt gezonder en strakker uit. Smeren dus!

Eetrust

Wanneer ik mezelf in de spiegel even goed bekijk, heb ik maar één plek waar ik beslist nog vanaf wil. Aan weerskanten van mijn buik zit nog veel te veel vet. Het is mijn doel om hier nog af te komen. Natuurlijk zijn er nog plaatsen die verre van strak zijn, maar ach wat wil je als je bijna 67 jaar bent? In het begin ging ik hier denk ik wel een beetje overdreven mee om. Maar nu kan ik goed relativeren.

Wat is nu echt belangrijk? Dat is voor mij de gezondheidswinst en het feit dat ik mijn eet obsessie volledig kwijt ben. Ik ben heel bewust met voeding bezig, maar ik ben niet meer constant op zoek naar ongezond lekkers. Het fijnste vind ik dat mijn eigenwaarde beslist een boost heeft gekregen. Ik kan dit! Ik val niet meer terug! Ik heb hier gewoon mijn leef/voedingsstijl van gemaakt en dat bevalt me zo ontzettend goed.

Boerenkool

Vandaag hebben we een rustig dagje thuis. We rommelen wat aan en doen onze noodzakelijke wandelingen met Coosje. Ik ben zo blij met Coosje, want ze zorgt er toch voor dat we naar buiten “moeten” en ik in de sleur van alledag toch aan mijn beweging kom. Verder zetten we de laatste kerstspullen in huis zodat we er helemaal klaar voor zijn.

Wanneer het tijd is om te gaan koken, maak ik Stamppot boerenkool met worst en een heerlijke jus uit de stamppotspecial. Het smaakt ons beiden heerlijk! Na het eten ploffen we nog even voor de televisie, we maken het niet te laat vandaag.

DAG TWEEHONDERDELF WOENSDAG

Ik heb heerlijk geslapen en word goed uitgerust wakker. Tijdens de ochtendwandeling met Coosje schiet er van alles door mijn hoofd heen.

Marja

Ik merk dat de OMADdagen me steeds beter en gemakkelijker afgaan. Marja eet wel 3 keer per dag. Ze was in het begin teveel afgevallen, terwijl dit natuurlijk niet de bedoeling was. Als je ineens van voedingswijze gaat veranderen, is onvermijdelijk dat je lichaam daarop reageert. Ze voelde zich echter niet goed met het gewichtsverlies.

De afgelopen maanden heeft ze er in tegenstelling tot mijn afvalproces voor gezorgd dat ze weer wat aankwam. Dit was moeilijk. Een paar onsjes erbij en weer wat meer eraf. De omgekeerde wereld van aankomen, waarbij het meestal zo is dat je wat afvalt en dan weer meer aankomt. Gelukkig lijkt er nu een ommekeer te zijn en komt zij weer wat aan. In ieder geval is ze nu op een gewicht waar zij zich veel beter bij voelt.

CVS

Ik vind het persoonlijk ook mooier. Maar ook bij haar gaat het natuurlijk om gezondheid. Haar doel is, de vermoeidheid die ze al jaren heeft, te overwinnen. Ze let nog steeds op dat ze geen toegevoegde suikers eet en houdt zich aan het maximum gram koolhydraten per dag. Marja heeft CVS en hoewel zij hiermee leerde leven en eigenlijk niet beter wist, begint ze nu te merken dat ze iets meer energie krijgt. Super toch?!

Het kan nog veel beter, maar het begin is er. Ik ben blij dat ze dit een kans heeft willen geven en niet direct is afgehaakt toen het bij haar allemaal niet meteen ging zoals wij hoopten.

Rustige dag

Vandaag staat op het menu: roerbakei met spinazie en geitenkaas uit de vastenspecial. Het is een heerlijk gerecht. Het was vandaag weer een rustige dag. En eigenlijk vind ik het nu niet eens zo erg. Ik merk dat er van alles in mij gebeurt. Het is alsof mijn mindset weer een “upgrade” krijgt. De OMADdagen gaan me goed af. 

Niet alleen overdag lukt het me beter, ook in de avond. Ik heb al drie avonden geen nootjes en kaas gepakt. Ik ben daar best wel trots op! Ik voel me rustig van binnen.

DAG TWEEHONDERDTWAALF DONDERDAG

Bij het wakker worden zie ik direct dat het heerlijk weer is! Samen met Coosje starten we de dag met een fijne wandeling. Heerlijk om de dag zo te beginnen.

Herkennen

Daarna gaan we naar Monique. Nu zij qua dementie zo achteruit gaat, gaan we wat vaker. Iedere keer is het spannend of ze ons nog zal herkennen en of we haar nog wel een beetje blij kunnen maken. Gelukkig is dat vandaag beide zo. De begroeting is als altijd heel vrolijk en we merken dat onze aanwezigheid haar echt goed doet. Andersom is dat ook zo, haar op deze manier te zien doet ons ook goed.

Echt praten kunnen we niet meer met haar, maar de vele knuffels die ze van ons krijgt maken dat weer goed. We zingen samen nog de bekende kerstliedjes die zij op klank nog mee weet te zingen. Monique heeft al een mooi kerstboompje en vandaag brengen we haar kamertje nog iets meer in kerstsfeer. We zien dat ze hiervan geniet.

Verleiding

Wanneer de verzorging met een lekker plakje zelfgebakken cake met slagroom voor haar komt, is het een feest! Wij krijgen dit lekkers ook aangeboden, maar bedanken hiervoor. Het kost me geen enkele moeite, voorheen kon het best een kwelling zijn. Marja had daar sowieso niet zoveel last van. Maar zelfs nu ik vandaag nog niets gegeten heb, doet het me niks. Als Monique aan tafel gaat, gaan wij weer op huis aan.

Pakjes

Zoals zo vaak als we richting Delft gaan, staan we weer in een lange file. Ik vind dit zo zonde van mijn tijd. Ik wil immers voor Marja nog even op cadeautjesjacht voor Kerstmis. Niet dat wij daar een groot cadeau festijn van maken. Eigenlijk ben ik er heel erg op tegen. Bij Sinterklaas horen pakjes en Kerstmis is een totaal ander feest. Kerst vind ik wel heel romantisch. Ik kan het dus niet laten om toch iets onder de boom leggen.

Echt consequent ben ik dus niet. Het is best even aanpoten om te vinden wat ik hebben wil. Doordat de winkels al om 17.00 uur sluiten, ben ik in tijdnood gekomen. Maar het is gelukt.

Gevulde Paprika’s

Rond 18.00 uur ben ik weer thuis en begin ik direct aan het eten. Voorheen plofte ik dan op de bank, maar tegenwoordig proberen we voor 19.00 uur te eten. Ik maak de gevulde paprika’s uit de ovenspecial. Het is weer zo klaar, al moet het nog wel dik een half uur in de oven. Het smaakt weer heerlijk.

De rest van de avond zit ik achter mijn laptop. Ik ben bezig met de voorbereiding van de online Kerstborrel en quiz voor mijn koor aCapelle. Dat is voor mij echt ontspanning. Ik kan zo genieten van de voorpret.

DAG TWEEHONDERDDERTIEN VRIJDAG

Als ik wakker word kan ik het niet laten om even op de weegschaal te gaan staan. Het is alsof ik een voorgevoel heb dat ik weer iets afgevallen ben. En jaaaaaaa, dat is zo! En niet zo’n beetje ook! Dat beloofd wat op mijn weegdag volgende week!

Invriezen

Omdat we dit weekend een aantal lekkernijen uit de specials gaan maken die we voor de kerstdagen in gaan vriezen, moet ik nog even de winkels in. Ik heb geen hekel aan boodschappen doen, maar wel als ik naar meerdere supermarkten moet om mijn dingen te halen. Ik ben nu eenmaal een LIDLganger. Voor een aantal producten moet ik bij AH zijn. Als ik daar dan ook niet slaag, dan volgt een bezoekje aan de Jumbo.

Marja die echt fan is van AH, neemt vaak de boodschappen die daar gekocht moeten worden op zich. Vandaag heeft zij daar geen gelegenheid voor. Het blijft vandaag gelukkig bij 2 winkels. Bij de slijter koop ik nog een goede fles whisky voor Marja. Aangezien zij niet af hoeft vallen kan ze er zo af en toe lekker van genieten.

Drinken

Heel eerlijk ben ik de drankjes wel een beetje zat. Er is weinig variatie. Mijn favoriete drankje Cola wil ik niet drinken en dat was eigenlijk het enige waar ik me op kan verheugen. Alhoewel we veel theesoorten in huis hebben, ook regelmatig verse munt en/of gember gebruiken, is thee gewoon niet mijn favoriet. Koffie drink ik niet. Wijn drink ik niet, al zou dat ook niet zo’n goed idee zijn omdat het het afvallen kan stoppen.

Soms neem ik mineraalwater met suikervrije siroop, maar hier wordt ik ook niet echt blij van. Water vind ik in de zomer best lekker en dorstlessend, maar in de winter drink ik dit te weinig. Ik weet niet zo goed hoe ik hier verandering in kan brengen. Ik ben nu toch al een hele tijd bezig en heb op het gebied van drinken al van alles geprobeerd. Wie weet vind ik nog alternatieven.

Schilderen

Vandaag ga ik ook weer eens schilderen. In de zomer schilderde ik veel stenen, na de vakantie is daar de klad in gekomen. Nu wil ik voor kerst nog even wat mooie kerstcreaties maken. Ik vind het heerlijk om te doen en het ontspant me enorm. Ik neem me voor de komende dagen ook nog wat stenen te gaan schilderen. Eigenlijk begrijp ik niet dat ik hiermee gestopt was.

Als ik klaar ben met mijn eerste kerststeen ga ik koken. Ik grijp toch maar weer eens naar de Zomerspecial, want we hebben allebei wel trek in Gado Gado. Oh, wat is dit toch lekker. Het is licht verteerbaar, maar desondanks verzadigt het goed. Na het eten gaan Marja en ik nog even de duisternis in met Coosje en dan kan de avond beginnen.

Kerstfilm

We kijken op dit moment iedere dag een kerstfilm. Gewoon even blik op oneindig en verstand op nul. Een echt goed verhaal zit er meestal niet in, maar het past wel goed bij alle kaarsjes die in huis branden en alle kerstversiering die ons huis sfeervol maken. Na de kerstfilm laten we Coosje nog even plassen en duiken we alle drie ons mandje in.

Delen
Blog 59 Drunchen

Blog 59 Drunchen

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG TWEEHONDERDZEVEN ZATERDAG

De zoveelste dag dat we wakker worden van het gekletter op de balustrade van ons balkon. We draaien ons nog even om. Als we uiteindelijk opstaan, is het droog en schijnt zelfs de zon. Dat is maar goed ook, want straks heb ik hondentraining. Marja ontbijt met een gebakken eitje en ik sla het ontbijt over.

Energiek

De training van Coosje is om 13.00 uur, dus lunch gaat hem dus niet worden. Ik blijf me nog steeds verbazen over het feit dat ik gewoon kan blijven functioneren zonder dat ik me gammel ga voelen. Nu maakt het eigenlijk helemaal niet uit wanneer of hoe vaak ik eet. Ik voel me altijd goed en energiek. Natuurlijk heb ik wel eens trek, maar ik blijf me goed voelen. De trek zit vaak tussen mijn oren. 

Training

Het is de eerste keer dat Coosje in de nieuwe groep mee gaat trainen ons is aangeraden om maar met 1 “baasje” te komen. Vandaag ga ik met Coosje, natuurlijk breng ik verslag aan Marja uit. Het is even wandelen om bij het trainingsveld te komen. De training is intensief en vraagt fysiek ook wel wat van mij. Het gaat me allemaal makkelijk af. Samen met Coosje ren ik als een jonge hond over het veld. Voor mij is dit allemaal niet vanzelfsprekend. Ik heb eerder honden gehad en altijd met hen getraind. Ik vond het altijd leuk, maar zwaar.

Nu kan ik nog uren doorgaan met wandelen, rennen, bukken. Wat een verandering! Na de training ga ik direct naar huis, want zowel Coosje als ik zitten onder de modder. Thuisgekomen schop ik eerst mijn laarzen uit, laat ik mijn broek nog voor de deur op de grond vallen en gaat Coosje direct mee naar de douche. Niet veel later is er bij geen van ons meer modder te bekennen. 

Rotzooi

Dan is het tijd om boodschappen te gaan doen. Coosje mag de supermarkt natuurlijk niet in en ze kan nog niet alleen thuisblijven. Ik doe daarom eerst de routineboodschappen en Marja werkt later mijn speciale lijstje af waar al veel producten voor de kerstdagen op staan. We hebben de afgelopen dagen veel in de Kerstspecial gebladerd en er heel wat lekkere hapjes en gerechten uitgehaald die we klaar willen gaan maken.

Wanneer ik in de winkels loop en zie hoeveel ”rotzooi “er aan wordt geboden, voel ik me dankbaar dat TheNewFood op mijn pad is gekomen. Ik ben trots op de verandering die in mij heeft plaatsgevonden. Als ik om 18.00 uur thuiskom met 3 volle boodschappentassen staat Marja al klaar om op pad te gaan. Ze vindt het leuk om op zoek te gaan naar de bijzondere kruiden en alle andere dingen die we normaal niet in huis hebben.

Kerstdagen 

Wij hebben eigenlijk 3 kerstdagen, de dag na kerst ben ik jarig en een paar jaar geleden is deze datum ook nog eens onze trouwdag geworden. Dagen van gezelligheid, bezoek, veel eten en snoepen. Dat eten en snoepen deed ik altijd erg ongezond en in overdaad. Nu denk ik heel bewust na wat ik wel en niet wil eten. Ik zal iedereen die bij ons komt kennis laten maken met gezond snacken.

Ik ga heerlijke dingen maken! Uit de vastenspecial de chocoladefudge en chocoladetruffels. De botercakejes en puddingbroodjes uit de kerstspecial. Ondanks dat het verantwoorde lekkernijen zijn, hou ik mijn koolhydratentotaal in de gaten. 

Rundergehakt

We eten laat vandaag. Iets wat ik wilde voorkomen, maar soms kan het gewoon niet anders. We eten kerriekool en gehaktballen uit de stamppotspecial. Matty heeft aangegeven dat het toch wel goed zou zijn om wat vaker rundvlees te eten. Het smaakt erg lekker bij elkaar. De avond is al deels om als we uitgegeten zijn en meer dan verzadigd in de chill-mode gaan. Het is mooi geweest voor vandaag.

DAG TWEEHONDERDACHT ZONDAG

We zijn al op tijd wakker vandaag. Beiden slaan we het ontbijt over omdat we later vandaag gaan drunchen. Eerst is het tijd voor onze dagelijkse ochtendwandeling met Coosje. 

Drunchen

Ik moest even aan dit nieuwe woord wennen. De restaurants hebben dit bedacht als alternatief op brunchen. Nu de mensen alleen in de middag uit eten kunnen, wordt het een mix tussen lunch en diner. We hebben om 14.00 uur met mijn dochter en schoonzoon afgesproken bij de Beren. Mijn dochter is maandag jarig en omdat ze dan moet werken, maken we het vanmiddag gezellig. 

Zoveel keus

Het restaurant is al helemaal in kerstsfeer en het is gezellig druk. Zowel de hond van mijn dochter als Coosje zijn mee. Voor hen heb ik van allerlei lekkers in mijn tas. De menukaart is aangepast op het drunchen. Het is erg gevarieerd er is voor ieder wat wils. We starten met een voorgerechtje ik kies de in knoflook gebakken gamba’s is. Ohhhhh, wat is dit ongelooflijk lekker.

Daarna heb ik een plate met zalm, parmaham, kaas, salade en carpaccio. Verrukkelijk. Voor we het weten is het alweer 17.00 uur en moeten we het restaurant verlaten. Best jammer, want we waren nog lang niet uitgepraat. Buiten laten we de honden nog even stoeien en niet veel later gaan we op huis aan.

OMADdag

Bij thuiskomst maken we eerst een wandeling met Coosje. Voor we naar boven gaan halen we nog even de kerstspullen uit de berging. Zodat we daar morgen mee aan de slag kunnen. Daar was het tot nu toe nog niet van gekomen. Het is vandaag een OMADdag geworden. De ruk naar de lunch van morgen lijkt me best pittig, maar ik ga het aan.

Maar ik maak het mezelf niet te moeilijk. Als ik morgenochtend voel dat ik iets nodig heb, neem ik wat te eten.  Ik luister goed naar mijn lichaam!

DAG TWEEHONDERDNEGEN MAANDAG

Vandaag ben ik op tijd wakker, ik draai me nog even om. Als ik eenmaal uit bed stap besluit ik het ontbijt over te slaan. Ik voel aan alles dat dit niet mijn beste dag gaat worden. Eerst ga ik een ronde wandelen met Coosje, een frisse neus zal me vast goed doen. 

Sleur

Wanneer je gewend bent wekelijks veel mensen om je heen te hebben, is dit een saaie tijd. Meestal kan ik daar goed mee dealen. Maar vandaag even niet. We zijn het vandaag allemaal even zat. Door corona valt er zo weinig te beleven en iedere spontaniteit om iets te ondernemen wordt direct de kop ingedrukt. Marja werkt nog online, maar daar word je ook niet altijd vrolijk van.

Ik mis de gezelligheid van mijn koren en het zingen enorm. Het is zo’n dag waarin er weinig gebeurt, de sleur voelbaar en merkbaar is. 

Kerstproof

We besluiten om onze schouders eronder te zetten. De dozen met kerstspullen hebben we immers niet voor niks uit de berging gehaald. Rustig aan maken we ons huis kerstproof. Als we het niet buiten de deur gezellig kunnen hebben, dan maken we het thuis extra gezellig. Koken, daar kunnen we zo van genieten. Vandaag wordt het één van onze favorieten: de gebakken boerenkool uit de stamppotspecial.

Wanneer ik eenmaal bezig ben met het eten realiseer ik me dat ik vandaag eigenlijk ongemerkt weer een OMADdag heb gehad. 

Motivatie

Ik neem Coosje mee voor haar laatste wandeling. Dan duiken we snel het bed in, om morgen weer vol goede moed op te staan. Ik ben zo benieuwd of ik morgen weer ben afgevallen. Ik weet dat het er bij hoort om regelmatig stil te staan, zeker aan het einde van de rit. Ik zie ook wel dat mijn lijf blijft veranderen. Het motiveerde me meer toen ik de kilo’s eraf zag gaan.  

Delen
RIAN BLOG 58 Monique

RIAN BLOG 58 Monique

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG TWEEHONDERDRIE DINSDAG

Het is weegdag dus ik spring direct na het plassen op de weegschaal. Hij geeft 84.3 kg aan, niet veel minder dus, maar inmiddels ben ik wel ruim 22 kilo kwijt. En dat blijft onwerkelijk.

Topslank

Inmiddels ben ik niet meer teleurgesteld als er niet veel af is, maar gewoon blij dat ik toch steeds een klein beetje afval. Voorheen kwam ik na het volgen van een dieet na een paar maanden altijd weer aan en dan was het hek vaak van de dam. Nu voel ik dat deze voedingswijze mijn lichaam goed doet en dat ik beslist niet aankom. De belangrijkste kilo’s zijn er nu af en dat wat ik hierna nog bereik is voor mij alleen maar extra. 

Topslank zal en wil ik ook niet worden, maar ik hoop ooit (en daar zet ik voor mezelf geen termijn meer op) de 75 kg te bereiken. Ondertussen blijf ik gezond eten en bewegen. De grootste motivatie voor mij is mijn spiegelbeeld. Ik loop de laatste dagen veel in broeken met een trui. Ik kan me niet meer heugen dat ik me hier zo comfortabel in heb gevoeld. Steeds als ik mezelf zie, denk ik: dikker wil ik NOOIT meer worden. 

Hondenweer

De anders zo drukke dinsdag begint rustig. Althans voor mij, want Marja zit al weer vroeg achter haar laptop te vergaderen. Dit betekent natuurlijk ook dat ik Coosje voor mijn rekening neem. Ze is nog steeds niet 100% zindelijk en daarom lopen we vanaf het opstaan om de 2 uur buiten. Vandaag regent het en is het waterkoud. Hondenweer dus, maar geen echt hondenuitlaatweer. Je hoort mij niet mopperen.

Ik zie het uitlaten inmiddels ook als goede beweging die mijn afvallen ook ondersteunt. Het ontbijt heb ik overgeslagen en de lunch ga ik ook skippen. Ik heb besloten dat het vandaag weer een OMADdag (1 keer per dag eten) wordt. Matty heeft me aangeraden om dat vaker te doen. 

ANWB

Ik verricht deze morgen wat koorwerkzaamheden. Want al kunnen we nu even niet repeteren, ik wil wel goed voorbereid zijn voor als we straks weer mogen gaan repeteren. Daarbij wil ik het contact met de koordames houden om hen te motiveren. Als Marja klaar is met werken, gaan we nog even voor mij naar de ANWB om te kijken of we daar voor een hondenuitlaatjas voor mij kunnen slagen.

Ik heb op internet al wat voorwerk gedaan en er zijn 4 jassen die ik graag wil passen. Het leuke is dat ik nu gewone maten kan passen. Voorheen kon ik natuurlijk niet bij de ANWB slagen. Het geeft echt een kick. Met één van die 4 jassen ga ik later ook de winkel uit. Nu ben ik net als Marja ook beschermd bij alle weersomstandigheden.

Vroeg eten

Voor we naar huis gaan, maken we nog even een wandeling in het bos dicht bij huis en vinden we onszelf best stoer. Zonder hond zit je met dit weer toch thuis en nu lopen we samen buiten heel stoer de regen en kou te trotseren. Bij thuiskomst begin ik direct aan het eten. Matty heeft de tip gegeven niet zo laat meer te eten. Hoe langer de periode van de laatste maaltijd tot aan de eerste maaltijd van de volgende dag is, hoe beter.

Het schijnt dat als je later op de avond eet dat je bloedsuikers sneller verhogen. Je maakt dan insuline aan en daardoor ga je vet opslaan, in plaats van gebruiken. Ik heb dat nooit geweten. Maar vanaf nu wil ik het dus anders aan gaan pakken. Omdat wij best een onregelmatig leven hebben, zal dit niet altijd haalbaar zijn, maar als het kan, dan heeft dat vanaf nu onze voorkeur.

Courgettesoep

We eten vanavond weer eens de courgettesoep uit de startgids. Dit was het eerste recept wat Marja ooit bereidde en ik herinner me dat ik het toen erg lekker vond. Destijds heeft het me verbaasd dat deze soep voldoende voedt. We waren beiden volledig verzadigd. Daarna volgden nog andere soepen uit de soepspecial en allen konden doorgaan voor een volledige maaltijd. Vanavond dus ook weer.

Ik besef dat ik vandaag wel heel weinig koolhydraten heb verorberd. Voorheen dacht ik dat dan niet goed was, maar nu weet ik dat mijn lichaam ook zonder koolhydraten kan. 

DAG TWEEHONDERDVIER WOENSDAG

Het is Laynadag! Vroeg uit de veren dus. Even snel een bakje yoghurt en dan in de kleren en snel opstarten, ik zou eigenlijk geen yoghurt meer eten, maar kan het niet laten.  Ze gaat vandaag niet naar school omdat ze een paar dagen grieperig is geweest (geen corona) en dat betekent dat ik haar eerder op ga halen. Ze ziet nog wel bleekjes, maar voelt zich weer helemaal fit voor omadag.

Shoppen

Allereerst gaan we even samen shoppen, want haar mama is snel jarig. Ze heeft dit heel aandoenlijk voorbereid en weet precies wat ze voor haar wil gaan kopen. En dat van haar eigen geld. Daar is ze zo trots op. Ze heeft aan alles gedacht. Er moeten ballonnen in de vorm van een hartje komen, een grote ballon met haar leeftijd, een slinger en nog veel meer. Trots vertelt ze dat ze ook samen met papa nog van alles gaat kopen.

Film

Als verrassing heb ik gereserveerd voor een film die ze graag wil zien. Ik heb even getwijfeld of ik het wel veilig vond om naar de film te gaan, maar bij het reserveren bleek dat er heel veel plaatsen rond ons vrij blijven. Als we de zaal inkomen, blijkt er slechts 1 ander kindje met haar Opa en Oma te zitten en hebben we de zaal verder voor ons alleen. Layna vindt dat wel heel bijzonder. We hebben een privebioscoop Oma, zegt ze.

Ondertussen smikkelt ze van haar broodje dat ik voor haar heb meegenomen. In de pauze volgen we de traditie en krijgt zij een bak popcorn. Voorheen gunde ik haar de allergrootste, maar nu vraag ik haar de kleinste te nemen. Het hoeft immers allemaal niet zo overdadig. Het feit dat ze de zoute popcorn neemt, maakt het gelukkig wat minder ongezond.

Courgettespaghetti

Wanneer de film is afgelopen, duiken we samen even de supermarkt aan de overkant van de bioscoop in. Want ik had nog niets in huis gehaald voor haar voor de maaltijd vanavond. Niet weer patat he Layna, zeg ik. Wat zou je dan willen eten? Ze moet even nadenken en zegt dan: Kan jij lekkere spaghetti maken Oma? Nou en of ik dat kan! Ik ga de spaghetti met gehaktballetjes in tomatensaus maken uit de vastenspecial.

Later thuis gaan we eerst gezellig spelletjes doen en niet al te laat begin ik met koken. Layna weet nog niet dat ze spaghetti van courgette gaat eten, ik vind dat best wel spannend. Gelukkig vind ze het gewoon erg lekker. We smullen allemaal en voor Layna zijn er aardbeien toe.

TV

Na het eten breng ik haar weer naar Zoetermeer en blijf ik natuurlijk nog even gezellig bij mij dochter en schoonzoon hangen. We kletsen nog even bij. Rond 22.00 uur ben ik eindelijk weer thuis. Het was een heerlijke dag, maar Marja en ik hebben nog geen tijd met elkaar doorgebracht. We gaan dus eerst even ons beider ervaringen van de dag delen en kijken nog even wat televisie.

DAG TWEEHONDERDVIJF DONDERDAG

Ik word wakker als Marja weggaat. Zij moet naar de tandarts. Coosje is al uitgelaten. Ik hoef me dus niet te haasten, want de eerste 2 uur zijn dan weer veilig. Een rustige opstart dus. Vandaag ontbijt ik niet.

Verkeerd

Ik heb de ANWB even gebeld. Ik ben achteraf toch niet zo blij met mijn jas. Ik heb de verkeerde keus gemaakt. Hij is me gewoon te zwaar, te dik en te stug. Alhoewel ik alle kaartjes er al af had gehaald, mag ik hem nog ruilen. Ik ga dus met Coosje richting de winkel en weet precies welke jas ik dan wel wil hebben. Coosje heb ik natuurlijk meegenomen en zij zit prinsheerlijk in de rugtas.

Gelukkig is de jas die ik, denk ik, wel graag wil hebben ook in mijn maat in de winkel. En hij staat me inderdaad een stuk beter. Ik voel me hier veel fijner in, wat een opluchting. Ik besluit hem direct mee te nemen, ook al is hij wat duurder. 

 Italiaanse omelet

Marja is inmiddels thuis, maar voelt zich niet topfit. Ik maak een lunch voor mij alleen. Er is nog wat pastasaus met gehaktballetjes over van gisteravond. Die maak ik even warm en dan roer ik hier 2 eieren en wat geraspte kaas doorheen. Het wordt een heerlijke Italiaanse omelet waar ik van smul. Om 14.30 uur is het tijd om naar Coosjes hondentraining te gaan. 

Ik ga dus even alleen, wat natuurlijk helemaal geen probleem is. Het is nog een 1 op 1 training en vandaag hoor ik of we in de groep in kunnen gaan stromen. We hebben hard getraind met Coosje en bij ons doet ze alles echt helemaal top. Maar ja, op een ander terrein met allerlei indrukken en prikkels is dat toch wat anders. Desondanks doet ze het geweldig. Aanstaande zaterdag mogen we met de groep mee gaan trainen.

Kipshoarma

Na de training maak ik nog even een wandeling door het bos waar de training was. Het is inmiddels weer eens gaan regenen, maar met mijn nieuwe water- en winddichte jas is dit geen enkel probleem. Als ik zie dat Coosje wat moe wordt, lopen we naar de auto en gaan we weer naar huis. Onderweg duik ik even de ALDI in. Ik neem een zakje sla en zie kant-en-klare kipshoarma liggen. Natuurlijk lees ik even het etiket.

Oeps, er zit 3.5 gram koolhydraten per 100 gram in. In kip zelf zitten geen koolhydraten dus waar komen die dan vandaan? Bij de ingrediënten zie ik meel en glucosestroop staan. Foute boel dus. Ik neem kipfilet mee en ga het gewoon lekker zelf kruiden.

Fröbelen

Na het eten, ga ik nog even beginnen met het maken van een kerst pub quiz voor een van mijn koren waarvoor ik een online kerstborrel organiseer. Ik vind dat soort dingen zo leuk om te doen. Lekker creatief fröbelen op de laptop. Marja ligt heerlijk languit van een film te genieten. Wanneer ik eindelijk mijn laptop sluit, is het natuurlijk weer veel te laat geworden. Nog heel even met Coosje naar buiten en dan onder de wol.

DAG TWEEHONDERDZES VRIJDAG

Ik word al op tijd wakker, dat komt goed uit want we hebben vandaag een drukke dag. Ik sla alweer het ontbijt over, heerlijk toch dat dat gewoon kan en dat ik me dan toch heel goed erbij voel.

Oorbellen

Omdat ik bijna jarig ben, wil Marja er vandaag even met mij op uit om een cadeautje voor me te kopen. Ik wil graag oorbellen hebben van dezelfde serie waar ik al een armband, een ketting en andere oorknopjes van heb. De zaak waar we deze destijds gekocht hebben, is in Zoetermeer en daar gaan we dan ook even naar toe. Gelukkig bestaat het merk en de serie nog en al snel heb ik mijn oorringen gevonden.

Marja ziet nog een prachtige ketting en vraagt me die ook nog even te passen. Wauw, wat staat die geweldig. Helemaal mijn stijl. Het is een soort spang. Zo’n sieraad kon ik eerder nooit dragen, want daarvoor was mijn nek veel te dik. Zoiets viel nooit mooi. Nu valt deze ketting heel goed en doet het mij nog weer eens beseffen hoe mijn lichaam veranderd is. Ik vind het natuurlijk veel te gek, maar zij wil beide sieraden voor mij kopen.

Drankje

Wanneer we de deur van de juwelier uitlopen, beloof ik haar te vergeten wat ze gekocht heeft 😉. Ik ben immers nog niet jarig. We lopen nog even de Dorpsstraat van Zoetermeer door en strijken nog even neer in een gezellig restaurantje voor een drankje. Even twijfelen we of we er zullen lunchen, maar we kunnen geen van beiden iets vinden waar we warm voor lopen. Ik heb bovendien nog steeds geen honger.

Monique

We gaan op bezoek bij Monique. We willen even horen hoe het Sinterklaasfeest bij haar is geweest en om haar een kerstboompje te brengen. Monique kan zich eigenlijk pakjesavond al niet meer herinneren, al weet ze wel dat ze de warme pantoffels die ze aan heeft, van Sinterklaas heeft gekregen. Verder vertelt de leiding in geuren en kleuren hoe gezellig het geweest is en hoe Monique genoten heeft.

De kerstbomen in de woning zijn gisteravond ook al opgetuigd en het komt dus goed uit dat Monique nu ook een boompje in haar kamertje krijgt. Ze is er echt blij mee. We blijven niet te lang want we willen op tijd eten omdat we vanavond bij een vriendin langsgaan die een privé wellness heeft. We hebben er veel zin in!

Tartaartjes

Onze vroege avondmaaltijd is onze eerste maaltijd van de dag. En we houden het eenvoudig. Het wordt spinazie met tartaartjes uit de startgids. Tartaartjes zijn niet mijn favoriet, maar Marja is er dol op. Het geheel smaakt me toch heel goed. We vertrekken al snel om te genieten van het zwembad, de sauna’s en stoombad. Marja en ik genieten optimaal en voelen ons herboren. Zo lief dat we bij haar zo mogen genieten.

Zij heeft zelf ook 2 lieve hondjes en past dan ook nog op onze Coosje. En……. we mogen ook nog terugkomen. Dat laten we ons natuurlijk niet 2 keer zeggen. Als we naar huis rijden, voelen we ons optimaal ontspannen, heerlijk rozig en hebben we eigenlijk geen zin meer om met Coosje buiten te lopen. Het wordt dus een heeeeel kort wandelingetje en bij thuiskomst duiken wij meteen ons bed en Coosje haar bench in.

Delen
RIAN BLOG 57 Winterjas

RIAN BLOG 57 Winterjas

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG TWEEHONDERD ZATERDAG

Vandaag slaap ik lekker uit en heb ik geen behoefte aan een ontbijt. Ik sla dus het ontbijt over. Heerlijk die eetrust. Ik hoop ook dat ik met vaker het ontbijt overslaan de weegschaal weer verder in beweging krijg! Het ontbijt overslaan is volgens Matty effectiever dan de lunch overslaan.

Winterjas

Na de ontzettend koude dag van gisteren, ben ik toch tot de conclusie gekomen dat mijn dikste jas niet warm genoeg is. Marja heeft onlangs een heerlijke warme wind- en waterdichte jas gekocht en eigenlijk vindt zij dat ik mezelf ook zo’n jas moet gunnen. “We zijn nu zoveel buiten,” zegt ze. “Dat het belangrijk is dat je overal op voorbereid bent.”

IJdel

Ik ga overstag en we gaan dus op zoek naar een all weatherjas voor mij. Helaas slagen we niet. De jassen die voldoen aan ons eisenpakket zijn allemaal zo zwaar en stug en maken me zooo dik. “Ach, met zo’n jas moet je daar niet op letten, Rian,” zegt Marja. “Dit gaat nu even om comfort en warmte en niet om je figuur.” Maar ja, ik ben best een beetje ijdel geworden nu ik afgevallen ben en heb hier nog wel wat moeite mee.

Ik ben lang genoeg een Michelinmannetje geweest, hihi. Voor vandaag houd ik het voor gezien wat de jassen betreft. Voor Marja vinden we nog een heerlijke thermobroek die zij op haar wandelingen naar Drenthe kan gaan dragen. Er moeten nog wel wat boodschappen gedaan worden, dus ik zet Marja en Coosje eerst bij huis af en ga dan zelf nog even richting supermarkt.

Kipkerriesoep

Ik heb deze keer geen boodschappenlijstje gemaakt en moet zelf dus even het een en ander bedenken. Maar ach: dat is niet zo’n probleem hoor want ik heb inmiddels al een aardige routine opgebouwd. Als ik thuiskom ruik ik direct dat Marja aan het kokkerellen is geweest. Ze heeft een kipkerriesoepje gemaakt, uit de soepspecial. Dat is een meevaller want ik had me er net op voorbereid dat er ook nog gekookt moest worden.

Zo leuk dat Marja inmiddels ook plezier heeft in het koken. Zij is niet iemand die vanuit zichzelf kan koken en heeft de recepten hard nodig. Ze volgt die dan ook voor 100% op, maar dat is natuurlijk helemaal geen probleem. Ze heeft me ook beloofd dat ze een aantal lekkernijen uit de kerstspecial gaat maken. Ik verheug me er nu al op.

DAG TWEEHONDERDEEN ZONDAG

We slapen lekker lang uit. Met Coosje is dat geen enkel probleem. Zij blijft ook gewoon heerlijk slapen totdat wij in actie komen. Marja laat haar rond 11.00 uur even snel uit en als zij thuiskomt ben ik ook uit de veren. Vandaag hoeven we helemaal niets. Pyamadag dus! En inmiddels heb ik ook zo’n heerlijke, warme onesie. Wie had ooit kunnen denken dat ik daarin zou (durven) lopen?

Filmpje

Wij eten niet, maar Coosje staat al verlangend naar haar etensbakje te kijken. Ik kook snel even wat kip en niet veel later geniet ze daarvan. Marja en ik zitten even later met een heerlijke kop munt- en gemberthee op de bank en doen iets waar we eigenlijk een hekel aan hebben: tv-kijken. Overdag staat hier de televisie zelden aan, maar nu hebben we gewoon zin om in onze huispakken naar een gezellig filmpje te kijken.

Courgettespaghetti

Als de film is afgelopen is het al 16.00 uur en begin ik een beetje trek te krijgen. Ik heb vanaf gisteravond niets meer gegeten. We waren van plan te lunchen, maar door de film zijn we dit helemaal vergeten. We besluiten er een One Meal a Day, een OMAD-dagje van te maken en wat vroeger te gaan eten. Ik maak courgettespaghetti uit de vastenspecial.

De courgettespaghetti koop ik altijd kant en klaar gesneden. Maar nadat ik deze een paar keer te lang heb gekookt, roer ik deze pas op het laatste moment door de vleessaus heen en warm het kort op . Zo blijft het een beetje een bite houden en wordt het niet te papperig en te waterig. Misschien moet ik het zelf eens maken, dan is de spaghetti steviger. Na het eten maken Marja en ik nog een wandeling met Coosje.

Onesie

Marja heeft haar huispak onder haar jas en ik mijn onesie. Nu maar hopen dat we niemand tegenkomen in dit kloffie! Voor mij komt daar ook nog bij dat ik me vandaag helemaal niet heb opgemaakt. Eigenlijk ga ik nooit zonder make-up de deur uit. Niet dat ik me overdreven opmaak hoor, maar een lijntje om mijn ogen, een wenkbrauwtje, wat blush en lippenstift heb ik meestal wel. Daar voel ik me gewoon fijn bij. Nu dus niet!

DAG TWEEHONDERDTWEE MAANDAG

Marja moet vandaag weer (online) werken en ik kies ervoor om vanmorgen eens heerlijk met Coosje in het bos te gaan lopen. Het is zo fijn dat we nu een hondje hebben. Samen met Marja wandelen deed ik al wel, maar sinds we geen hond meer hadden, ging ik er nog maar zelden alleen op uit in de natuur. Nu met Coosje doe ik dat wel weer. Je hebt dan toch gezelschap.

Koor

Tegen het middaguur ben ik weer thuis en heb ik geen zin om een lunch voor mezelf klaar te maken. Ik kies dus voor gemak en pak een paar plakjes ham die ik besmeer met roomkaas. Echt even een genietmomentje. Daarna zit ik uren e-mails te versturen naar alle Nederlandse Red Hat Society Chapters in Nederland, over de doorstart van mijn landelijke koor REDtekeHAT, die in februari 2022 plaats gaat vinden.

Ooit ben ik hiermee gestopt om allerlei redenen, maar de afgelopen jaren werd mij vaak gevraagd of ik alsjeblieft weer wilde beginnen. Daar had ik toen geen ruimte voor, maar nu is er een geweldige dirigent op mijn pad gekomen die dit koor toekomst wil geven. Ik heb beloofd hem te ondersteunen bij het (opnieuw) oprichten van dit koor en de eerste tijd actief betrokken te blijven. Wie weet ga ik er zelf wel in zingen.

Zuurkoolschotel

Het is al 19.00 uur geweest als ik aan het eten begin. Ik maak weer eens de zuurkool uit de startgids. Dit winterse kostje past echt bij de koude, regenachtige dag van vandaag. Destijds toen ik dit gerecht voor het eerst at omdat ik de startgidsen volgde, was ik verbaasd dat ik dit lustte. Sterker nog, ik vond het heerlijk, terwijl ik niet van zuurkool hield. Ook vandaag smaakt het ons beiden weer prima!

Doordat we nu toch wat later gegeten hebben, is het geen enkel probleem om de verleiding van iets extra’s in de avond te weerstaan. Nou ja, verleiding? Dat valt eigenlijk best wel mee hoor. Het is meer een mindset.

 

Delen
Keto kaasfondue – gezellig & gezond

Keto kaasfondue – gezellig & gezond

Feestelijk en gezellig kaasfonduen? Ook als je koolhydraatarm/keto eet dan kun je heerlijk genieten van kaasfondue. Uiteraard met een aantal aanpassingen. Zo bind je de fondue niet met maizena of meel en uiteraard vervang je het brood. Ik help je graag op weg met deze 3 recepten voor keto kaasfondue en opties om mee te dopen. Lees vooral alle tips die je onderaan vindt, voordat je aan de slag gaat! 

ZWITSERSE FONDUE VOOR 2 PERSONEN (totaal ± 5 gram koolhydraten)

200 ml droge witte wijn
3 el ( + 75 gram) smeerkaas (0,1 gr kh / 100 gr, kijk hier voor opties)
1 teen knoflook, geperst
200 gram gruyère, vers geraspt
200 gram emmentaler, vers geraspt
OPTIE: 1 el kirsch
OPTIE: snufje versgemalen nootmuskaat
INDIEN NODIG: citroensap
INDIEN NODIG: extra emmentaler, vers geraspt

Bereiden
1. Warm de wijn in een pan met dikke bodem (zie tips).
2. Roer de knoflook en de smeerkaas erdoor, tot de kaas is opgelost.
3. Draai het vuur wat terug, de wijn/fondue mag vanaf nu NIET meer koken! Voeg een flinke hand kaas toe, laat even smelten, roer door met een houten pollepel en voeg zo de rest van de kaas toe. Roer ook goed over de bodem.
4. Voeg eventueel wat emmentaler toe (of jongbelegen kaas), als het niet dik genoeg wordt.
5. Voeg eventueel 1 el citroensap toe als de fondue te draderig is. 
6. Voeg eventueel wat nootmuskaat toe en 1 el kirsch. Giet de kaasfondue in de kaasfonduepan (zie tips) en serveer direct. Houd de fondue warm op tafel (zie tips). 

GEITENKAAS FONDUE VOOR 2 PERSONEN (totaal ± 4 gram koolhydraten)

200 ml droge witte wijn
3 el (+ 75 gram) smeerkaas (0,1 gr kh / 100 gr, kijk hier voor opties)
300 gram belegen (harde) geitenkaas, vers geraspt
125 gram (zachte) verse geitenkaas naturel
100 gram (of meer) jongbelegen kaas, vers geraspt
INDIEN NODIG: citroensap
OPTIE: 1 el vieux of cognac

Bereiden
1. Warm de wijn in een pan met dikke bodem (zie tips).
2. Roer de knoflook en de smeerkaas erdoor, tot de kaas is opgelost.
3. Draai het vuur wat terug, de wijn/fondue mag vanaf nu NIET meer koken! Voeg een flinke hand geitenkaas toe, laat even smelten, roer door met een houten pollepel en voeg zo de rest van de kaas toe. Roer ook goed over de bodem.
4. Verbrokkel de zachte geitenkaas boven de fondue en roer langzaam tot deze is opgelost.
5. Voeg de belegen kaas toe en laat weer langzaam smelten terwijl je roert.
5. Voeg eventueel 1 el citroensap toe als de fondue te draderig is. Roer er eventueel 1 el vieux of cognac door.
6. Giet de kaasfondue in de kaasfonduepan (zie tips) en serveer direct. Houd de fondue warm op tafel (zie tips). 

MEXICAANSE FONDUE VOOR 2 PERSONEN (totaal ± 4 gram koolhydraten)

200 ml slappe kippenbouillon of kippenfond
2 el plakjes jalapeñopepers (of meer of minder naar smaak)
3 el (+ 75 gram) smeerkaas (0,1 gr kh / 100 gr, kijk hier voor opties)
2 el citroensap
1 bol mozzarella (125 gram), in stukken gescheurd
300 gram cheddar, vers geraspt
100 gram (of meer) belegen boerenkaas, vers geraspt
OPTIE: verse koriander, fijngeknipt

Bereiden
1. Warm de bouillon in een pan met dikke bodem (zie tips), voeg de stukken mozzarella, smeerkaas, citroensap en pepers toe en roer tot de kaas is opgelost.
2. Draai het vuur wat terug, de fondue mag vanaf nu NIET meer koken! Voeg een flinke hand cheddarkaas toe, laat even smelten, roer door met een houten pollepel en voeg zo de rest van de kaas toe. Roer ook goed over de bodem.
3. Voeg de boerenkaas toe en laat ook smelten terwijl je roert met een pollepel.
4. Giet de kaasfondue in de kaasfonduepan (zie tips) en serveer direct. Bestrooi eventueel nog met wat verse koriander. Houd de fondue warm op tafel (zie tips).

OM TE DIPPEN 

Vlees/vis etc
Gedroogde worst, in plakjes (mijn favoriet: droge worst met walnoten van ‘Streeckgenoten’)
Bockworst, in stukjes
Gehaktballetjes (zie stamppotspecial of ovenspecial) of hier online
Garnalen, gekookt
Plakjes uitgebakken spek (in stukken)
Blokjes gekookte ham, beenham OF plakjes ham, opgerold en in stukken gesneden
Blokjes/stukjes gekookte kip of gerookte kip
Stukjes frika (afgebakken en liefst warm) 

Groenten met heel weinig koolhydraten
Broccoliroosjes, beetgaar gekookt
Champignons even gekookt in bouillon
Bleekselderij stukjes
Groene asperges, in drie stukken en beetgaar gekookt
Witlofblaadjes
Blokjes (stevige) avocado
Paksoistengel (witte deel), in stukken
Komkommer plakken of minikomkommers in stukken

Groenten met wat meer koolhydraten
Spruitjes, beetgaar gekookt
Venkel in stukjes, beetgaar gekookt
Rauwe bloemkoolroosjes
Radijsjes (eventueel gehalveerd)
Kleine tomaatjes of stukken vleestomaat zonder pit
Paprika geel, rood of groen, in stukken of repen
Amsterdamse uien (pot Kesbeke)
Mini-augurkjes (pot Kesbeke)
Groene olijven, eventueel met knoflook

Brood
Keto stokbrood, in stukken (recept lentespecial of hier online)
Zadenpittenplatbrood of bruine bolletjes uit de ontbijt&lunchspecial.

TIP DRINKEN VOOR ERBIJ
Drink ik er lekker thee bij, dat smaakt geweldig samen! 

TIPS VOOR HET MAKEN VAN KAASFONDUE

De pan of schaal
Maak de kaasfondue in een ruime pan met een dikke bodem, zoals een fonduepan, of braadpan. Let op dat je je fondue daarna nooit in een koude schaal doet. De schaal waar je de fondue straks in opdient, verwarm je vast voor. Dat kan door hem in de oven warm te maken of op het vuur met heet water warm te laten worden. Op tafel houd je de pan goed warm. Gebruik een fondueset met brander, of zet een geschikte schaal op een tafelgrillplaat of warmhoudplaat. Zorg wel voor voldoende warmte, maar laat de fondue nooit koken.

Porties groter maken
Maak je grotere porties verdubbel dan de vloeistof niet, maar neem eerst wat minder, bijvoorbeeld 1,5 keer de vloeistof als je de portie verdubbelt. Extra vocht toevoegen kan altijd nog.

Wijn of bouillon
Voor de klassieke fondue vind ik wijn het lekkerste, maar het mag ook bouillon zijn. Voeg dan wel 1 el extra citroensap toe.

De kaas
Rasp de kaas altijd vers, gebruik dus geen zakjes geraspte kaas. Haal de kaas een paar uur vooraf uit de koelkast, zodat deze op kamertemperatuur is. Het is belangrijk om temperatuurverschillen te vermijden als je kaasfondue maakt!

Binden
Ik gebruik smeerkaas in de kaasfondue vanwege de smeltzouten, dit helpt bij de binding. Verder gebruik ik niets. Maar ben jij niet tevreden over de binding, of krijg je het niet dik genoeg? Dan kun je konjacpoeder gebruiken om te binden. Dit bestel je online (bijvoorbeeld hier). Strooi 1 tl over een portie fondue voor 2 personen en laat een paar minuutjes al roerend meewarmen tot het mengsel is gebonden. Je kunt dit herhalen indien nodig. Het fijne van deze poeder is dat je het niet proeft.

 


 

MEER FEESTRECEPTEN VIND JE IN DE KERSTSPECIAL!  HIERONDER ALLE RECEPTEN

Delen
RIAN BLOG 56 Gezelligheid

RIAN BLOG 56 Gezelligheid

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG HONDERDZESENNEGENTIG DINSDAG

Natuurlijk stap ik weer eerst op de weegschaal. Deze geeft 84,4 aan, 3 ons minder aan dan vorige week. Alweer minder kwijt dan ik had gewild, maar ik heb er wel vrede mee dat dit er bij hoort. En ik zie toch nog steeds hoe mijn lichaam met de week verandert. Ook al sta ik stil.

Koor

Vandaag hoef ik niet vroeg op en me niet te haasten, want door de aangescherpte coronamaatregelen en ook door de persoonlijke voorkeuren van vele koorleden, zijn er in ieder geval tot januari 2022 helaas geen koorrepetities meer. Ik mis het nu al, maar het is niet anders en ik weet mijn vrije tijd altijd zo weer in te vullen.

Wandeltochten

In de middag willen we er even voor Marja op uit, die het plan op heeft gevat om weer flinke wandeltochten te gaan maken. Ze wil van hieruit in 11 etappes naar Drenthe gaan lopen en haar doel in ieder geval volgend jaar april bereikt hebben. Hoe ze die etappes precies gaat verdelen, weet ze nog niet helemaal. Eerst maar eens wat conditie opbouwen.

Omdat ze hier graag binnenkort mee wil starten, heeft ze wel een all weather jas nodig die alle weersomstandigheden aankan. Ze heeft er al een gespot maar voordat we op pad gaan, lunchen we eerst even want geen van beiden hebben wij ontbeten. We maken weer eens Matty’s tosti uit startgids deel 2 en mmmmm, wat is die toch lekker! Met een zeer verzadigd gevoel gaan we even later op pad; Coosje gaat natuurlijk mee.

Jas

De jas die Marja op het oog had, is er gelukkig in haar maat en voldoet aan al haar wensen. Als ik Marja vraag of ze dan geen andere wandelschoenen nodig heeft, antwoord zij dat ze die toch heeft, maar als ik haar erop attent maak dat dit zomerschoenen zijn, is haar interesse snel gewekt en kijken we ook nog even bij de schoenen. Het resultaat is dat ze heerlijk warme, waterdichte, halfhoge wandelschoenen koopt.

Oh ja, de rugtas moet natuurlijk ook waterdicht zijn, die nemen we ook mee, evenals speciale wandelsokken en wandelhandschoenen. Marja vindt het allemaal wel veel, maar ik overtuig haar ervan dat ze zichzelf dit moet gunnen. Dat doet zij namelijk niet zo makkelijk en ook deze keer kost het mij wel wat overredingskracht. Wanneer ze uiteindelijk met alle spullen naar huis gaat, is ze er ontzettend blij mee. 

Stamppot spruitjes

Als we thuiskomen is het al etenstijd. Het is altijd verleidelijk om eerst even te gaan zitten, maar ik weet ook dat ik dan weer moeilijk overeind kom om de keuken in te gaan. Dus maar direct even doorpakken om straks niets anders meer te hoeven dan Coosje uitlaten. We eten stamppot spruitjes uit de stamppotspecial, wat we al een keer eerder hebben gegeten en zelfs Marja, die niet van spruitjes houdt, vond het toen heerlijk.

Na het eten drinken wij meestal even een mok thee. Marja eigenlijk altijd sterrenmuntthee en ik kies bijna iedere avond iets anders. We hebben inmiddels veel theesoorten in huis en ik vind dat echt verwennerij. Ik doe er wat zoetstof in en zo is het voor mij een lekkernij waar ik me echt op kan verheugen. In de avond neem ik (tegen het advies van Matty in) nog wat pecannoten en dan is het mooi geweest voor vandaag.

DAG HONDERDZEVENENNEGENTIG WOENSDAG

Vandaag vieren we met onze kleindochter Layna bij ons thuis Sinterklaas. Deze woensdag is oppasdag en we hebben heerlijk de hele middag tijd om hier aandacht aan te besteden. Net als voor de jongste kleinkinderen heb ik een spel gemaakt op haar niveau en gaan Marja en ik samen met haar de rondes hiervan spelen. Als ik haar van school haal, heeft ze er al helemaal zin in.

Pannenkoeken

Er moet natuurlijk eerst even geluncht worden en dat doen we met TheNewFood pannenkoeken uit de startgids, deel 2. Eerder kocht ik deze nog kant-en-klaar voor haar, maar nu wilde ik eens proberen of zij deze ook kon waarderen en ja hoor: ze smult ervan.  Dan kan het feest beginnen!
Het is tijd om Layna’s gedicht te gaan lezen. Layna gelooft dit jaar voor het eerst niet meer, maar vindt toch allemaal nog een beetje spannend.

Ze geniet van iedere spelronde, is soms behoorlijk fanatiek, wint veel en pakt het ene cadeautje na het andere met heel veel plezier uit. Marja en ik genieten ook van de spelrondes met kleien, tekenen, kruiswoordpuzzels, kleuren, Sinterklaas-Sudoku, woordzoeker, Sinterklaas-ganzenbord, rebussen, uitbeelden enzovoort. Je voelt je zelf ook weer even een beetje kind, en we merken dat de tijd voorbijvliegt met al die gezelligheid.

Kiphamburger

Voor het avondeten heeft Layna een verzoek: “Oma… mag ik patat met die lekkere kiphamburgers die je de vorige keer had?” Natuurlijk mag dat en ik snel nog gauw even naar de supermarkt om dit, appelmoes en een toetje te halen. Ik had me eigenlijk voorgenomen om ook Layna gezonder eten voor te zetten, maar ik vind dat toch echt nog lastig. Marja en ik eten een heerlijke salade van avocado, ei en zalm. We smullen alle drie.

Tevreden

Rond 20.00 uur brengen we Layna naar huis en zijn haar ouders natuurlijk reuze benieuwd hoe haar middag is geweest en wat ze allemaal gekregen heeft. De roze onesie die ze cadeau kreeg heeft ze inmiddels aan, evenals de heerlijk warme sokken die daarbij horen: Layna is tevreden en wij ook. Dan is het alweer tijd voor ons om naar huis te gaan, waar we nog even nagenieten van deze heerlijke middag.

DAG HONDERDACHTENNEGENTIG DONDERDAG

Vandaag staan we bijtijds op want we krijgen een vriend op bezoek. Voor onze vriend komt, wil ik nog even naar de winkel, want ik heb ineens een ingeving gekregen dat ik hem iets voor Sinterklaas wil geven en Ik weet al precies wat.

Bezoek

Ik weet dat ik er nog even een gedichtje bij wil maken. Op zo’n moment dat dit dan in me opkomt, heb ik ook direct de geest en rolt het gedicht in no time uit de printer. De boodschappen zijn snel gedaan, ik heb ook nog wat lekkers voor de lunch meegenomen en niet veel later zitten we heerlijk te eten en gezellig met hem bij te praten. Voor onze gast maak ik heerlijke broodjes met rosbief en flinterdunne kipfilet.

Zelf neem ik ook een paar plakjes rosbief waar ik wat roomkaas in smeer, plus wat tomaatjes en een stukje gewone kaas. Mijn vriend is erg verrast over zijn cadeau en het leuke gedicht en kan dit erg waarderen. Wat is het toch altijd een goed gevoel om iemand weer even blij te maken. Het is een gezellige morgen geworden en iets na tweeën gaan wij naar Monique in Delft.

Monique

Ook voor haar hebben we de afgelopen dagen Sinterklaasinkopen gedaan die zij samen met de andere bewoners zaterdagavond tijdens pakjesavond aldaar gaat uitpakken. Het is ook zo leuk om te zien dat alle bewoners, allen boven de 50 jaar, heilig in Sinterklaas geloven. Er hangt zo’n gezellige sfeer. Er wordt echt veel aandacht aan besteed. Monique is blij dat we er weer zijn.

Een echt gesprekje is vandaag niet met haar mogelijk. Ze is wat verward, staart soms een beetje met lege ogen en je kan merken dat ze het zelf soms moeilijk vindt dat ze dingen niet meer weet. De verzorging laat ons weer eens weten dat haar proces best hard gaat en dat we daar natuurlijk wel op voorbereid moeten zijn. Dat zijn we natuurlijk ook, al is het iedere keer toch best moeilijk om te zien dat ze achteruitgaat. 

Gevulde aubergine

We zijn langer gebleven dan we van plan waren en natuurlijk rijden we dan weer midden in de spits. Dat betekent file en daar zijn we niet blij mee. Niets aan te doen: het is helaas niet anders. We zijn dus laat thuis en hebben best wel trek. Ik maak snel een Spaanse gevulde aubergine uit de ovenspecial. We eten de laatste tijd best vaak met het bord op schoot. Dat is er ongemerkt in geslopen.

We eten er beslist niet minder lekker om hoor, want iedere dag is het weer een verrassing wat er op ons bord komt en iedere dag is het weer genieten. Maar dit gerecht vraagt er gewoon om dat we aan de eettafel eten, ook omdat het echt gesneden moet worden en dat gaat lastig op schoot. Het is niet alleen praktischer zo, maar we merken dat je toch wat rustiger en nog bewuster eet als je dit samen aan tafel doet.

DAG HONDERDNEGENENNEGENTIG VRIJDAG

Brrrrr wat is het ongelooflijk koud vandaag. Ik loop al vroeg met Coosje buiten, totaal niet bedacht op deze kou en er dus niet op gekleed. Het is echt even afzien en uitgerekend dan neemt Coosje natuurlijk alle tijd om haar behoeftes te doen. Tja, dan kun je niet anders dan daar even op wachten natuurlijk.

Pap

Als ik thuiskom, heb ik dan ook enorme behoefte aan iets warms. Ik neem een bord kokospap volgens het recept uit de ontbijt- en lunchspecial. Eerlijk gezegd houd ik helemaal niet van pap al ben ik opgegroeid met Brinta en havermoutpap. Eigenlijk had ik me voorgenomen, mede op advies van Matty, om niet meer te ontbijten. Maar nu ik zo verkleumd ben, wijk ik even van deze beslissing af.

De pap smaakt me best goed, alhoewel ik niet helemaal weg ben van de kokosmelk. Maar ik ga zeker nog wel eens een ander papje proberen, misschien dan wel de notenpap met amandelmelk, die ook in de ontbijt- en lunchspecial staat.

Poetsen

Inmiddels ben ik ook weer helemaal opgewarmd en voel ik me prima. Lunchen doe ik nu natuurlijk niet, want ik wil de tijd tussen de maaltijden toch graag zo lang mogelijk laten duren. Het is inmiddels echt weer eens tijd om wat in huis te doen. Dus ik ga maar weer eens even de vlijtige huisvrouw uithangen. Gewoon een muziekje op mijn oren en poetsen maar.

Training

Om 15.00 uur hebben we puppytraining met Coosje bij ons in het Schollebos. De training in Zoetermeer is ons niet goed bevallen. Veel te veel honden en merendeels gepraat in plaats van oefeningen en actie. Gelukkig hebben we nu hier in Capelle toch wat gevonden en voordat we in kunnen stromen in de reeds gestarte groep krijgen we eerst 2 privélessen. Ook nu is het echt heel koud, maar we zijn erop voorbereid.

Gehuld in onze dikke jassen, mutsen en handschoenen gaan we op pad. Het is beslist de moeite waard, want het is echt een top les, waarin we veel leren. Coosje doet het voorbeeldig. Na een stevig half uur trainen, zit het er voor vandaag op en gaan we nog even in het bos wandelen. Pffff hadden we dat maar niet gedaan, want we krijgen een flinke bui over ons heen. Wij zijn erop gekleed, maar Coosje is doorweekt.

Gratin

Thuis nemen we direct even een warme kop bouillon en duik ik in de boekjes van TheNewFood. Mijn oog valt op de gratin van spitskool en ham uit de ovenspecial. Ik heb nog een spitskool liggen en de rest heb ik ook in huis. De schotel is zó gemaakt en staat dus al snel in de oven. Nog geen half uur later zitten we al van dit gerecht te genieten. Het is beslist een maaltijd die goed verzadigt.

Avondsnack

Van Matty heb ik de tip gekregen om voorlopig geen kaas of noten in de avond te nemen, maar ervoor te zorgen dat het avondeten mijn laatste maaltijd is. “Als de maaltijd je nog niet verzadigd heeft, neem je nog maar een lekker toetje,” zegt ze. In dit geval is dat niet nodig en ik taal in de avond ook niet naar iets extra’s. Ach misschien zit dat altijd wel tussen mijn oren hoor.

Het is ook een beetje een gewoonte geworden natuurlijk. Of, beter gezegd: eigenlijk vind ik het gewoon enorm gezellig om ’s avonds nog even een kleinigheidje te nemen. Honger heb ik vanaf dat ik met The NewFood begonnen ben eigenlijk nooit meer.

Delen
Onderzoek: volle zuivel beschermt hart en vaten!

Onderzoek: volle zuivel beschermt hart en vaten!

Voor wie nog steeds denkt dat volle zuivel kan hart- en vaatziekten veroorzaken: alweer onderzoek dat het tegendeel bewijst! Inmiddels zijn er veel onderzoeken waaruit blijkt dat volle zuivel júist een goed idee is voor je!

Geen verband 

Recente observatiestudies (zie bronnen onderaan) tonen aan dat er, ook op de lange termijn, géén verband is tussen zuivelconsumptie en het risico op hart- en vaatziekten. Ook blijkt dat verzadigd vet in zuivelproducten geen enkele rol speelt in het ontstaan van hart- en vaatziekten of sterfte door een probleem aan hart en vaten, en dit zelfs het risico op hart- en vaatziekten verkleint.

Vetzuurketens in zuivel beschermen!

Uit de onderzoeken blijkt dat gefermenteerde zuivelproducten, zoals kaas en volle Griekse yoghurt, je juist kunnen beschermen tegen hart- en vaatziekten. De reden hiervoor? In zuivel zitten vetzuurketens (C15:0 en C17:0) die een gezonde uitwerking hebben op hart en vaten!

Uit de onderzoeken blijkt dat zuivelvet leidt tot 10-14% MINDER risico op hart- en vaatziekten. Ook blijkt uit muizenstudies dat deze vetzuurketens gezond zijn om allerlei redenen die kunnen leiden tot hart- en vaatziekten: de ketens remmen ontstekingen, verminderen insulineresistentie (metabool syndroom), de ratio’s cholesterol worden beter en het totale cholesterol wordt lager.

Zuivel bevat belangrijke voedingsstoffen

Waarom deze vetzuurketens in zuivel zo gezond zijn, is nog niet helemaal duidelijk. Aangenomen wordt dat deze vetzuurketens komen met belangrijke voedingsstoffen die beschermen tegen hart- en vaatziekten en zelfs enorme voordelen kunnen hebben voor hart en vaten.

Zo is kaas een uitstekende bron van vitamine K (naast de supplementen die wij adviseren, niet in plaats van!). Vitamine K kan het risico op hart- en vaatziekten positief beïnvloeden, het speelt een belangrijke rol in het tegengaan van aderverkalking. Daarnaast speelt het een belangrijke rol in het remmen van ontstekingen. (Laaggradige) ontstekingen kunnen bijdragen aan een hoger risico op hart- en vaatziekten. Om deze reden zou kaas ook het risico op een beroerte (veroorzaakt door vaatproblemen) sterk verminderen. 

Ook probiotica in zuivelproducten zoals yoghurt kunnen voordelen opleveren voor hart en vaten: een gezonde darmflora kan het risico op hart- en vaatziekten verminderen.

Zuivel in je koolhydraatarme/keto menu

Zuivel is dus een geweldige toevoeging aan je menu! Het is lekker, voedzaam, erg gezond én past bovendien perfect binnen een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak, waarmee je hart- en vaten nog meer beschermt. Als je eet volgens de startgids, eet je voldoende zuivelproducten om hiervan de voordelen te kunnen merken.

Wil jij weten hoe je ook kunt starten met jezelf gezonder en slanker eten? Hier vind je informatie over de startgids.

MEER RECENT NIEUWS

Wat maakt cola zo ongezond?

Dat het achteroverslaan van frisdrank niet héél gezond is, weten de meesten van ons inmiddels wel. Maar waarom is dat? Wat gebeurt er precies in je lijf nadat je bijvoorbeeld een blikje cola hebt gedronken? Binnen 10 minuten Binnen heel korte tijd krijgt je lichaam...

Niet groen door groente, niet vet door vet!

'Boter, olijfolie, vette room en bacon zijn geen schadelijke voedingsproducten. Integendeel. Vet is het allerbeste voor mensen die gewicht willen verliezen. En er is geen verband tussen het eten van veel vet en hart- en vaatziekten'. Aldus een Zweeds onderzoekscomité...

Vitamine D vergroot overlevingskansen kanker

Patiënten met hogere vitamine D-waarden bij kankerdiagnose hebben betere overlevingskansen en een grotere kans op herstel dan patiënten die vitamine D-tekorten hebben. Dit blijkt uit een meta-analyse dat is gedaan in opdracht de van Endocrine Society in Amerika....

Hyman: ‘De ene calorie is de andere niet!’

De overgrote meerderheid van voedingsdeskundigen en artsen geven verkeerd voedingsadviezen. Dat stelt arts, geleerde en schrijver Mark Hyman op de site van de Huffington Post. 'Laten we eerlijk zijn,' schrijft hij in zijn column, 'als hun advies goed en uitvoerbaar...

BRONNEN
  • Gholami, F., Khoramdad, M., Esmailnasab, N., Moradi, G., Nouri, B., Safiri, S., & Alimohamadi, Y. (2017). The effect of dairy consumption on the prevention of cardiovascular diseases: A meta-analysis of prospective studies. Journal of Cardiovascular and Thoracic Research, 9(1), 1–11. https://doi.org/10.15171/jcvtr.2017.01 
  • Steur, M., Johnson, L., Sharp, S. J., Imamura, F., Sluijs, I., Key, T. J., Wood, A., Chowdhury, R., Guevara, M., Jakobsen, M. U., Johansson, I., Koulman, A., Overvad, K., Sánchez, M., Van der Schouw, Y. T., Trichopoulou, A., Weiderpass, E., Wennberg, M., Zheng, J., . . . Forouhi, N. G. (2021). Dietary Fatty Acids, Macronutrient Substitutions, Food Sources and Incidence of Coronary Heart Disease: Findings From the EPIC‐CVD Case‐Cohort Study Across Nine European Countries. Journal of the American Heart Association. Published. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28451082/

  • Guo, J., Astrup, A., Lovegrove, J. A., Gijsbers, L., Givens, D. I., & Soedamah-Muthu, S. S. (2017). Milk and dairy consumption and risk of cardiovascular diseases and all-cause mortality: dose–response meta-analysis of prospective cohort studies. European Journal of Epidemiology, 32(4), 269–287. https://doi.org/10.1007/s10654-017-0243-1
  • Liang, J., Zhou, Q., Kwame Amakye, W., Su, Y., & Zhang, Z. (2017). Biomarkers of dairy fat intake and risk of cardiovascular disease: A systematic review and meta analysis of prospective studies. Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 58(7), 1122–1130. https://doi.org/10.1080/10408398.2016.1242114
    Lordan, R., Tsoupras, A., Mitra, B., & Zabetakis, I. (2018). Dairy Fats and Cardiovascular Disease: Do We Really Need to Be Concerned? Foods, 7(3), 29. https://doi.org/10.3390/foods7030029
  • Mozaffarian, D., & Wu, J. H. (2018). Flavonoids, Dairy Foods, and Cardiovascular and Metabolic Health. Circulation Research, 122(2), 369–384. https://doi.org/10.1161/circresaha.117.309008
  • Shioi, A., Morioka, T., Shoji, T., & Emoto, M. (2020). The Inhibitory Roles of Vitamin K in Progression of Vascular Calcification. Nutrients, 12(2), 583. https://doi.org/10.3390/nu12020583
  • Trieu, K., Bhat, S., Dai, Z., Leander, K., Gigante, B., Qian, F., . . . Marklund, M. (2021). Biomarkers of dairy fat intake, incident cardiovascular disease, and all-cause mortality: A cohort study, systematic review, and meta-analysis. PLOS Medicine, 18(9), e1003763. https://doi.org/10.1371/journal.pmed.1003763
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
RIAN BLOG 55 Sinterklaas

RIAN BLOG 55 Sinterklaas

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG HONDERDDRIEËNNEGENTIG ZATERDAG

De wekker staat op 7 uur en we zijn dus vroeg in actie. Deze keer eten we allebei wel even wat, want we hebben geen idee hoe de dag qua eten zal gaan lopen. Ik maak een voedzame omelet en Marja eet haar favoriete yoghurt. Al vroeg zitten we in de auto naar Drenthe.

Drenthe

Op de achterbank de zakken met cadeautjes en in mijn tas het Sinterklaasspel dat wij vandaag gaan spelen. We hebben er zin in. Vlak voor aankomst bel ik de kleinkinderen dat we er bijna zijn en vertel hun in grote verbazing dat er vanochtend bij ons in de kamer 2 zakken met cadeautjes voor hen stonden. Ik denk dat Sinterklaas wist dat wij vandaag naar jullie toe zouden gaan, zeg ik.

De kinderen staan helemaal te stuiteren als we aankomen. “Oma, hoe kan dat nou, het is toch nog geen pakjesavond?”, riep mijn kleinzoon. De Sint heeft in een brief uitgelegd dat hij wist dat oma naar ze toe zou gaan. Die Sinterklaas weet ook alles! Sinterklaas vertelt ook nog dat hij een leuk spel heeft gemaakt waarvan hij graag wil dat we dat met elkaar in teams gaan spelen.

Uitpakken

Na iedere ronde van het spel mag er dan een cadeautje uitgepakt worden. De kids zijn direct helemaal in the mood en nog geen kwartier nadat we zijn aangekomen, zijn de teams gevormd en beginnen we aan het eerste spel. Er werd gedurende de middag gedobbeld, gekleurd, gezongen, geknutseld, gesjoeld, sinterklaasmemory gespeeld en de kids schrijven hun naam met kruidnoten.

Als afsluiter zijn er pannenkoeken die zij mogen versieren als Piet en Sinterklaas. Het is een heerlijke middag waarbij de kinderen genieten van het spel en de cadeautjes en we met z’n allen weer mooie herinneringen maken. Wat een heerlijk feest is dit toch.

Chinees

Het is al laat als mijn zoon Chinees gaat bestellen en even denk ik dat ik daar ook wel aan mee wil doen. Dan zou ik Tjap Tjoy nemen of één van de andere gerechten die volgens de aanwijzingen van TNF kunnen van de Chinees. Maar, ik heb niet voor niets mijn boerenkool mee genomen, dus kies daar toch voor. Ik bak vast de pannenkoeken voor de kleintjes, zet alle versiersels op tafel en zet mijn prakkie vast in de magnetron.

Als de Chinese maaltijd wordt bezorgd is alles klaar en kunnen we allemaal aan tafel. Ik ontferm me over de kids die pannenkoeken mogen versieren en eet ondertussen mijn eigen maaltijd op, die me prima smaakt. Het kost me echt geen moeite om tussen een gezelschap te zitten dat smult van verschillende Chinese gerechten. Ik geniet er zelfs van.

Duim

Als we klaar zijn met eten is het al best laat en wordt het bedtijd voor de kinderen. Natuurlijk vertel ik hen nog even een verhaaltje voor het slapen gaan. Ze vinden het altijd heerlijk als ik dat uit mijn duim zuig. Zij mogen dan zeggen waar het over moet gaan en ik verzin er dan op los. Altijd loopt het natuurlijk goed af, al was het deze keer best spannend, vond mijn kleinzoon.

Weer terug in de huiskamer drinken we nog even wat voor we weer richting huis gaan rijden. Weer een rit van ruim 2 uur waar we geen van beiden onze hand voor om draaien. Het was een heerlijke dag en de vele foto’s die we gemaakt hebben, geven ons een blijvende herinnering.

DAG HONDERDVIERENNEGENTIG ZONDAG

Yes, we kunnen weer even heerlijk uitslapen. Coosje wordt pas om 10.00 uur wakker en we hebben pas eind van de middag een afspraak. Marja gaat er wel uit om deze tijd, maar ik draai me nog even om en wordt (schrik niet) om 13.00 uur wakker. Ik heb dus echt een gat in de dag geslapen. Mijn moeder zei dan altijd: “Dan zal je het wel nodig hebben.” Daar houd ik het dan maar op.

Afspraak

Nu ben ik degene die Coosje weer even uit gaat laten en daarna ga ik me een beetje optutten voor onze afspraak. Het concert van Roon Staal gaat dan wel niet door, maar aangezien hij wel in de buurt in een hotel verblijft hebben we toch even een afspraak gemaakt om bij te praten en een nieuw concert te plannen. In de gezellige bar is het ongezellig stil, maar maken wij het met elkaar even heel gezellig.

Er ontstaan mooie plannen en we zijn weer helemaal bijgepraat. De bar sluit om 17.00 uur en er zit niets anders op dan weer op huis aan te gaan. Tot mijn schrik besef ik dat de koelkast zo goed als leeg is en heb ik geen idee wat we vanavond moeten gaan eten.

Eitje

Maak er geen punt van, zegt Marja, ik bak wel een eitje. Dat is niet tegen dovemans oren gezegd, want veel zin om iets klaar te gaan maken heb ik eigenlijk niet. Ik heb gewoon een beetje een luie dag. Ach dat mag toch ook wel eens. Het worden dus 2 eieren die Marja heel eenvoudig eet, maar ik beleg met kaas, avocado en een tomaatje. Het smaakt en voedt goed. In de avond buig ik me weer even over koorzaken.

Ik moet een lastige beslissing nemen mbt de doorgang van de repetities met de aangescherpte coronamaatregelen. Ik ben in strijd met mezelf en kom er nog niet helemaal uit. Toch moet de kogel uiterlijk morgen door de kerk, want de koorleden moeten voor dinsdagochtend weten waar ze aan toe zijn. Ik stel vast een mail op, die er morgen zo uit kan, maar waar ik eerst nog één nachtje over wil slapen.

DAG HONDERDVIJFENNEGENTIG MAANDAG

Vandaag is het voor mij een spannende dag. Ik krijg de uitslag van mijn bloedwaardes die afgelopen week geprikt zijn en mijn bloeddruk wordt gemeten. Ik ben zo benieuwd of mijn waardes weer verbeterd zijn net als dit de vorige keer al het geval was.

De huisarts

Toen was de huisarts nog niet helemaal tevreden, maar vond ik de scores al geweldig. Matty en Lara deelden deze mening ook met mij. Ze waren toen wel verbaasd dat ik mijn bloeddruktabletten moest blijven slikken en de huisarts mij ondanks de goede uitslag toch aan de statines wilde hebben. Dit laatste heb ik ook niet gedaan, maar omdat ik al jaren bloeddruktabletten slik, ben ik dat wel blijven doen.

Vandaag blijkt mijn bloeddruk weer gedaald te zijn ten opzichte van de vorige meting. Hij is 130/70. Dat heb ik echt nog nooit gehad als ik bij een arts was. Deze morgen was ik voordat ik naar de huisarts ging al behoorlijk actief geweest, dus de meting was beslist niet vanuit rust. Hoe geweldig is dit dan? Direct zei ik: nou dan mag ik zeker wel van de tabletten af. Maar nee, dat was beslist niet de bedoeling.

Voorzorg

Omdat ik nu eenmaal al jaren en jaren deze tabletten slik, is het verstandig om dit mijn hele verdere leven te blijven doen, mits ik geen klachten krijg als duizeligheid en trillen en hij niet permanent onder de 110 bovendruk komt. Gewoon uit voorzorg. Ik vind het onbegrijpelijk, maar dit blijft het advies van de huisarts. Wanneer we naar mijn bloedwaardes gaan kijken, vertelt zij mij dat alles weer vooruit is gegaan, dus naar beneden.

Maar die cholesterolwaardes, daar is ze nog niet tevreden over. Weliswaar verlaagd, maar nog niet goed genoeg. Haar advies is dan ook om nu toch aan de statines te gaan. De vorige keer was dit al een punt van discussie en gaf het mij veel verwarring, maar ook nu de waardes nog beter zijn, krijg ik dit advies. Of eigenlijk is het niet eens een advies, maar wordt het als noodzaak gebracht.

Gezond dus aan de pillen

Juist nu ik zo gezond en bewust bezig ben, zou dit een goede keus zijn, want dan sluit ik immers veel (hart)risico’s uit en blijf ik optimaal gezond. Ik kan er gewoon niet bij. Bijna mijn hele volwassen leven heb ik morbide obesitas gehad en nooit heb ik voor een verhoogd cholesterol iets moeten slikken. Nu mijn waardes mooier zijn dan ze ooit geweest zijn, zou dit noodzakelijk zijn.

Ik ben in de war, voel me verdrietig en neem contact op met Matty. Zij is net zo verbaasd als ik en zelfs boos. Wat een bizar advies, zegt ze.  Alsof je zonder pillen niet optimaal gezond kunt zijn! Ik heb geen statines nodig! Net zo min als ik nog bloeddruktabletten nodig heb, als mijn bloeddruk weer mooi laag en stabiel is. Ze stuurt me nog een filmpje van cardioloog Malhotra die statines slechts als verdienmodel ziet.

Huilen

Ik voel me na dit alles niet goed, heb knallende hoofdpijn en het huilen staat me nader dan het lachen. Gelukkig heb ik wat afleiding, want mijn vriendin uit Zoetermeer komt langs en we gaan vandaag heerlijk kringlopen en waarschijnlijk ook even ergens lunchen. Het wordt een heel gezellige middag, waardoor ik mijn boosheid en verwardheid even kan parkeren.

We een lopen behoorlijke tijd rond in de kringloopwinkel. Ik koop een kerstpuzzel van 1000 stukjes voor Marja in de Jan van Haasterenstijl. Het kost een habbekrats en is goed voor uren puzzelplezier. Dan wordt het tijd om te gaan lunchen en dat doen we bij Brownies & Downies in het stadscentrum. Ik maak daar uiteraard weer een heel gezonde keus. Carpacciosalade. Deze is werkelijk heerlijk.

Coosje

In het restaurant hebben we veel bekijks van het personeel omdat ik Coosje bij me heb in de rugtas. Ze zijn er helemaal weg van en willen haar als we klaar zijn met eten allemaal even knuffelen. Coosje gaat van hand tot hand en geniet er enorm van. Dan is het tijd om verder te gaan, want ik wil nog even wat Sinterklaascadeautjes voor Monique gaan kopen. Het is altijd moeilijk te bedenken waar je haar nu echt blij mee maakt.

Uiteindelijk kies ik voor een mooi grijze fleecedeken met roze roosjes, heerlijk warme pantoffels, een warm nachthemd, een agenda met pen en een kunstplantje voor in haar kamertje. Ik spot ook een warme trui met een soort buidelzak waar je je hondje in kan. Ik heb dit nog nooit gezien. Zo apart. En de prijs is en lachertje. Slechts 5.00 euro. Ik twijfel dus geen moment en koop deze voor Marja.

Pillen

Bij thuiskomst is het tussen Marja en mij direct weer onderwerp van gesprek. Ik kan het gewoon nog niet loslaten. Ik merk dat ik toch de bevestiging van een arts zou willen hebben. Nee, zegt Matty, wat ik nodig heb, is weer de baas worden over mijn lijf. Ik bepaal wat ik wel en niet doe. Dit is natuurlijk niet onverantwoord want mijn waardes en bloeddruk zijn prachtig. Ik mag mijn eigen keuzes hierin maken.

Net als toen ik koos voor deze manier van eten. Dit is immers ook niet de manier van eten volgens ‘het boekje’, zoals je wordt aangeraden. Ik eet nu absoluut niet volgens de schijf van vijf, maar moet je eens kijken wát een goede keuze dat is geweest voor mijn gezondheid. Haar advies en het gesprek met Marja doet me goed en maakt me zekerder. Ik wil geen pillen stoppen in een gezond lijf ‘voor de zekerheid’. Klaar!

Boodschappen

Bij thuiskomst geef ik de trui natuurlijk direct aan Marja en niet veel later heeft ze hem al aan en zit Coosje heerlijk warm in de zak op haar buik. Marja vindt het geweldig. Met z’n drietjes drinken we nog even een kop thee en dan gaat mijn vriendin weer richting Zoetermeer en ik richting de supermarkt voor de wekelijkse boodschappen. Veel zin heb ik deze keer niet, maar dat moet toch even gebeuren.

Om het iets aantrekkelijker te maken, kies ik deze keer voor een supermarkt waar ik zelden kom; DIRK. Het is leuk om weer eens heel andere producten te zien. Dat doorbreekt even de sleur. Het lukt me om alles wat op mijn lijstje staat in mijn karretje te krijgen en met 2 overvolle tassen kom ik later thuis en zijn de kasten in no-time weer gevuld.

Moe

Pfffff, het was een lange en drukke dag en ik ben best een beetje moe. Toch moet er weer even iets op tafel komen en om te voorkomen dat ik er straks helemaal geen zin meer in heb, duik ik achter de pannen. Ik maak de Oosterse spitskool uit de eenpanspecial. Het is zo klaar, smaakt zalig en is ook zo op. Dan is er eindelijk even rust en kijk ik even naar (mijn quilty pleasure serie) Goede Tijden, Slechte Tijden.

De verdere avond heb ik mijn handen vol aan het beantwoorden van de vele mailtjes van mijn koorleden die allemaal hebben gereageerd op mijn email over de tijdelijke stop van de koren. Ontzettend jammer, juist in een tijd waar kerstoptredens, een Sinterklaaslunch en een Kerstontbijt gepland stonden. Het was een moeilijk besluit, maar het bleek onder de huidige corona-omstandigheden de beste beslissing.

Delen
RIAN BLOG 54 Tegenvaller

RIAN BLOG 54 Tegenvaller

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG HONDERDNEGENENTACHTIG DINSDAG

Het is iedere dinsdag hetzelfde. Opstaan en wegen. Schoon aan de haak. De weegschaal laat me niet het gewicht zien wat ik vandaag hoopte te zien, maar is stil blijven staan op dezelfde stand als vorige week. 84.7 kg. Dat is wel even slikken.

Ongeduldig

Het gaat de laatste tijd zoveel langzamer en ik merk dat ik ongeduldig begin te worden. Ik wil zo graag naar die 80 kilo. De eerste 20 kilo gingen er zo makkelijk af, maar nu wordt mijn geduld wel op de proef gesteld. Je raakt toch gewend aan dat tempo. Terwijl ik weet dat het afvallen ook met periodes van stilstand gepaard gaat. Dat heb ik goed begrepen. Maar als je dan ook ineens een week stilstaat dan ga je toch twijfelen.

Twijfel

Ik denk dat ik maar weer eens wat kritischer naar mijn voeding ga kijken. Niet dat ik ook maar iets verkeerd doe hoor. Ik ben echt heel sterk en zondig nooit. Maar misschien kan ik de yoghurt laten staan. Ik eet 1 keer in de week yoghurt op mijn koordag, maar als het wel eens erg druk is en ik toch wat trek heb, is het erg makkelijk om even snel een bakje yoghurt te pakken. Yoghurt moet ik misschien maar even niet doen.

Verder eet ik zo af en toe later in de avond ook wel wat noten of een stukje kaas en ik weet dat het beter is om dat niet te doen. Hoe meer buik-/maagrust er na de avondmaaltijd is, des te beter. Zolang ik goed bleef afvallen, vond ik het geen enkel punt om hier zo af en toe van te genieten, maar nu ik in slow motion ga, wil ik toch eens kijken of ik hier verandering in kan brengen.

Aangekomen

Nu merk ik dat ik echt wat ongeduldiger word en ik eigenlijk als de dood ben dat ik op een dag op de weegschaal sta en mogelijk wat ben aangekomen. Als ik straks eenmaal op mijn gewicht ben, weet ik dat ik best wel wat kan gaan schommelen, maar nu dat nog niet zover is, wil ik dat voorkomen. Marja merkt direct dat ik teleurgesteld ben. Misschien moet je wat meer water gaan drinken, zegt zij.

In de zomer deed je dat zo goed, maar tegenwoordig zie ik je niet vaak meer met een flesje water in je hand. Tja, daar heeft ze wel een punt. In de zomer is water heerlijk dorstlessend en kost het mij totaal geen moeite om een paar flesjes per dag te drinken. Maar nu heb ik veel minder dorst en moet ik me er echt toe zetten. Vanaf morgen zal ik mezelf weer gaan dwingen tot het drinken van 2 liter water per dag.

Koor

Om me er al een beetje op voor te bereiden, stop ik alvast 2 flesjes in mijn koortas. Ondanks mijn frustratie over het niet afvallen, zit ik vandaag wel goed in mijn vel en heb ik er weer echt zin in. Mijn tempo van repeteren ligt vandaag dus lekker hoog en er worden heel wat nummers gezongen. We voelen allemaal een beetje druk omdat we nog maar 4 repetities hebben voor het kerstoptreden.

Wanneer ik om 13.00 uur even tijd heb om snel wat thuis te gaan eten, voelt het alsof ik een work-out heb gedaan. Ik eet even snel een blad ijsbergsla met Johma eiersalade en ga direct daarna de deur weer uit. Ook met het koor in Rotterdam Ommoord is het flink aanpoten, want ook zij hebben begin januari al een optreden. Omdat we door kerst wat repetities missen, moeten we echt even in een hoog tempo aan de slag. 

Verrassing

Wanneer ik naar huis rijd, vraag ik me af wat Marja vandaag gekookt zal hebben. Dat is iedere dinsdag een verrassing. Het is heerlijk om thuis te komen en even helemaal niets meer te hoeven en later met een bord op schoot voor de TV te kunnen eten. Marja heeft gekozen voor pittige groenten met gehakt uit de ovenspecial. Als ik thuiskom staat het gerecht al in de oven en niet veel later kunnen we aanvallen.

Er blijkt bleekselderij in te zitten. Iets wat ik eigenlijk helemaal niet lust. Maar ik heb het niet geproefd. Toch zal het wel bij gedragen hebben aan de totaalsmaak en die is werkelijk heerlijk. Na het eten ga ik even met Coosje naar buiten, want Marja heeft er al heel wat wandelingetjes op zitten vandaag door dat ik de hele dag weg was. Ik vind het heerlijk om weer even buiten te zijn en in beweging te komen. 

Overleg

Ik overleg ook nog even met Matty wat te doen met het niet afvallen, want ik baal er nog steeds erg van. Zij probeert me weer gerust te stellen: het is heel normaal om na zoveel kilo’s een periode stil te staan. Je lijf heeft dat nodig. Je ziet vaak wel dat ook dan je lijf wel verandert qua vorm, ook al sta je stil op de weegschaal. Er gebeurt dus toch veel. Zij raadt aan om nu geen ‘gekke dingen’ te doen, maar juist zo door te gaan. 

Maar het is lastig om me daarbij neer te leggen. Helemaal stoppen met yoghurt is haar advies. Maar ik laat mijn yoghurt liever niet weg, geef ik aan. Dat doe ik 1 en hoogstens 2 keer in de week en daar verheug ik me op. Zolang ik gewoon af blijf vallen en dus niet te lang stilsta, wil ik dit behouden.

Eigenwijs

Natuurlijk ben ik best wel eigenwijs. Matty betrapt mij daarop. Ik vraag om advies, maar volg het niet altijd precies op. Of ik vraag om geruststelling en ik blijf in paniek. Ze kent mij goed inmiddels. Ik ga in ieder geval wel haar tip opvolgen om eerder te eten, want nu eten we vaak erg laat. En dan regelmatig ook in de avond nog wat noten of kaas. 

Als je in de avond eet dan verhoogt dat je bloedsuikers veel meer en dat zorgt voor insuline-aanmaak, legt Matty uit, en dat kan voor stilstand zorgen. Ook raadt ze me aan om echt steevast het ontbijt over te slaan. Dat is het meest efficiënt, omdat de periode dat je dan niet eet zo lang mogelijk is. Ik ga mijn best doen. Ik ben dan wel eigenwijs, maar ik hecht heeeeeel veel waarde aan haar deskundigheid, eerlijkheid en tips.

DAG HONDERDNEGENTIG WOENSDAG

Het is vroeg opstaan geblazen, want ik moet weer even bloed gaan prikken en urine in gaan leveren voor mijn check bij de huisarts. Dan wordt als ik de uitslag hiervan ga halen ook weer even mijn bloeddruk gemeten.

Nuchter

Ik moet nuchter zijn, maar dat is natuurlijk geen enkel probleem. Ik ben vaak nuchter tot aan de lunch of zelfs langer. Ik bof want het is niet druk bij de prikpost en in sta dan ook in no-time weer buiten. Ik heb nog veel dingen te doen, maar ga eerst even langs huis. En dan krijg ik bericht dat het concert wat ik aanstaande zondag voor de zanger Roon Staal heb georganiseerd niet door kan gaan. Jeetje wat een teleurstelling en wat een probleem.

Plannen wijzigen

Het ventilatiesysteem van de locatie is kapot en kan op korte termijn niet gemaakt worden. Het is dus onverantwoord om een concert te geven. Wat nu? Op zo’n korte termijn is het denk ik onmogelijk om nog een andere geschikte locatie te vinden. Desondanks zet ik mijn plannen van de middag even opzij en ga ik hard aan de slag om iets anders te zoeken. Dit betekent veel locaties afbellen en sommige bezoeken.

Vandaag leidt dit helaas tot niets, maar ik blijf het natuurlijk de komende dagen proberen. De kogel moet natuurlijk wel op tijd door de kerk, want iedereen die gereserveerd heeft moet wel op tijd op de hoogte gebracht worden. Mijn middag is dus heel anders gelopen dan ik gepland had en ik ben ook heel laat thuis. Door alle stress die dit toch geeft, heb ik totaal geen trek en zou het liefst eigenlijk niets eten.

Champignonsoep

Aangezien Marja natuurlijk wel iets zou willen eten, kies ik voor een eenvoudig soepje. Het wordt de romige champignonsoep uit de Kerstspecial. Heel makkelijk te maken en snel klaar. Ik heb alleen geen sherry. Dat halen we nooit in huis, want dat wordt bij ons niet gedronken. Dan maar een scheutje witte droge wijn. We zullen nooit weten wat het verschil in smaak is, maar de soep was in ieder geval heel erg lekker. 

De avond gebruik ik om alles wat ik vanmiddag gehoord en besproken heb uit te werken en nog op zoek te gaan naar andere locaties. Ondertussen is er in de media veel onrust over de maatregelen met betrekking tot corona die aangescherpt gaan worden en kan het natuurlijk zijn dat het geplande concert van aanstaande zondag helemaal geen doorgang kan gaan vinden. Toch ga ik door, want ik houd ervan om alles altijd goed te regelen.

DAG HONDERDÉÉNENNEGENTIG DONDERDAG

Als ik wakker word, besteed ik eerst aandacht aan mijn centimeters en constateer dat dit nu stabiel is. Geen centimeters eraf dus, maar gelukkig ook niet erbij. Tenminste niet op de plaatsen waar ik meet. Ik heb wel het idee dat mijn kuiten, mijn hals en mijn polsen steeds slanker worden, maar die heb ik nooit gemeten. Ik ontbijt niet en dat bevalt mij ontzettend goed.

Tijdwinst

Niet in de eerste plaats omdat ik dan ‘s morgens veel minder tijd nodig heb voor ik aan mijn dagprogramma kan beginnen. Pure gemakzucht dus soms. Maar wel heel fijn dat dit nu kan, want voorheen stond ik dan te trillen op mijn benen en kon ik maar moeizaam functioneren. Dat is verleden tijd. Ik kan nu zelfs een koordag draaien zonder gegeten te hebben en voel me topfit. Wat een verandering.

Concert

Zodra ik in de kleren en opgemaakt ben, ga ik op pad naar mogelijke andere locaties voor het concert. Het lukt me om alle locaties te bezoeken die op mijn lijstje staan, maar helaas zit alles vol of blijkt het te duur voor dit kleinschalige concert. Dit betekent dat het concert nu definitief gecanceld gaat worden en ook daar gaat natuurlijk weer tijd in zitten. Maar ach, ik ben van de straat en ik maak me nuttig hihi.

Inkopen

Ik kan hier vandaag even niet meer tijd aan besteden, ik moet nog wat inkopen doen voor het Sinterklaasfeest, dat ik zaterdag bij mijn zoon en gezin in Drenthe ga vieren. Het is onwijs druk in het winkelcentrum. Het lijkt wel of iedereen voordat de maatregelen verscherpt gaan worden nog even alle boodschappen in huis wil halen voor Sinterklaas. Thuis pakken Marja en ik alles direct in. Dat vind ik altijd erg gezellig om te doen.

Sinterklaasmuziekje op de achtergrond, de jute zakken uit de kast gehaald en de rollen papier op tafel. Het blijkt een hele klus, maar ook al zijn we het op een gegeven moment een beetje zat, we zijn tegen etenstijd toch klaar. Verbazend is dat in de drie zakken die klaar staan, voor ieder kind slechts 1 lekkernij zit en wel een heerlijke chocolade letter. Meer vonden wij niet verantwoord nu we weten hoe schadelijk suiker is.

Overtreding

Omdat het best wel laat geworden is, kiezen we voor een snel te breiden maaltijd. We eten de shoarmaschotel. Hier maak ik dan altijd de heerlijke knoflooksaus bij uit de startgids. Dat is altijd weer genieten. Ik schrijf “weer” omdat we dit gerecht al best wel vaak hebben gegeten. Maar het is ook zo lekker! Ik heb altijd een beetje het gevoel dat ik in overtreding ben, terwijl dit natuurlijk helemaal niet zo is.

Vroeger was het de verkeerde ongezonde hap, nu is het een heerlijke verantwoorde en gezonde maaltijd. In de avond duik ik nog even in de laatste kerstnummers die nog door de koren ingestudeerd moeten worden. Voor ik het weet is het laat en zou ik er eigenlijk verstandig aan doen om naar bed te gaan. Maar mijn hoofd zit nog te vol. Ik heb het echt nodig om mijn blik nog even op oneindig te zetten en mijn verstand op nul.

Marja

Dat betekent voor mij gewoon even languit op de bank naar de TV kijken. Marja is inmiddels al naar bed en uiteindelijk doe ik natuurlijk heel zachtjes als ik ga douchen en later naast haar in bed kruip. Ik schrijf niet vaak over Marja, dat heeft ermee te maken dat Marja heel erg op haar privacy gesteld is en het niet fijn vindt wanneer ik in dit blog uitweid over dingen die zij te persoonlijk vindt.

In het begin deed ik dat met haar toestemming wel. Maar omdat het voor Marja best een zoektocht is, vanwege haar gezondheid, maar ook in de dingen die ze nu in haar leven tegenkomt, ben ik daar nu eerst mee gestopt. Voor nu voelt dat het beste en zal ik inhoudelijk niet meer schrijven over zaken die Marja te persoonlijk vindt om te delen.

DAG HONDERDTWEEËNNEGENTIG VRIJDAG

Ik sla weer netjes het ontbijt over. Het is mijn laatste schilderdag van dit seizoen. Jammer want mijn schilderij is nog lang niet af en nu moet ik tot januari wachten voor ik er weer mee verder kan. Mee naar huis nemen en het daar afmaken heeft geen zin, want ik heb nog veel sturing nodig. Het blijkt veel moeilijker dan ik ooit dacht. 

Schoenen

Als de les is afgelopen, heb ik nog wat tijd voor ik naar mijn lunchafspraak ga. Ik wip nog even de schoenenwinkel in. Het is Black Friday en op alle schoenen krijg je 25% korting. Dat is de moeite. Marja heeft van de week prachtige all-weather laarzen gekocht. We zijn in weer en wind buiten en dan is het heerlijk om goed schoeisel te hebben. Ik ga dus vandaag maar eens even wat passen.

Niet van die laarzen waarmee je voor de kramen langs kan, maar puur gericht op kou, regen en gladheid. Ik ga uiteindelijk de winkel uit met zeer comfortabele, robuuste waterdichte laarzen die ik ook nog eens voor een prikkie op de kop heb getikt. Ze waren al afgeprijsd en daarna ging er nog eens de Black Friday korting af. Dat was mooi meegenomen.

Lunchen

Het is inmiddels tijd om naar het restaurant te gaan waar ik heb afgesproken met een collega-dirigent. Ik ben altijd degene die iets uitzoekt en reserveert als ik ergens met iemand ga eten. Dan weet ik zeker dat er iets op de menukaart staat wat ik kan en wil eten. Ook nu is me dat weer gelukt. Mijn collega moet uit Brabant komen en heeft wat vertraging in het verkeer. Ik neem dus vast een lekker glas warme muntthee.

Niet veel later zitten we gezellig te brainstormen en hebben we een lekker lunchgerecht besteld. Er is veel keus. Ik kies heel veilig voor ei met champignons en kaas, zonder brood. Het smaakt me ook echt goed. Het wordt een heerlijke middag waarin wij met elkaar tot mooie ontwikkelingen en plannen komen. We bruisen allebei van energie. Wat is het toch heerlijk om met iemand te sparren die dezelfde passie deelt.

Stamppot

Tegen 18.00 uur nemen we afscheid en rijd ik richting huis. Daar maak ik stamppot gebakken boerenkool met rookworst, uit de stamppotspecial. Dit gerecht past echt bij de koude en druilerige dag van vandaag. Ik mis er de aardappelen echt niet in. Ik heb iets teveel gemaakt omdat ik wat mee wil nemen naar mijn kinderen morgen. Ik heb geen idee wat er in de avond op tafel komt en ik wil niet de fout in gaan.

In de avond schrijf ik nog wat Sinterklaasgedichten en ga ik Coosje nog even uitlaten voor we gaan slapen. Dit wordt een wandeling in de stromende regen, maar met mijn nieuwe warme laarzen, mijn warme jas met capuchon is dit geen enkel probleem. Coosje is wel helemaal doorweekt en staat eenmaal thuis te trillen op haar pootjes. Dus even goed afdrogen en dan haar warme mandje in voor de nacht. 

Delen
RIAN BLOG 53 Op de borrel

RIAN BLOG 53 Op de borrel

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG HONDERDZESENTACHTIG ZATERDAG

Al 2 weken moeten we op zaterdag vroeg op voor puppytraining. Vandaag niet, want we vinden deze training geen enkele meerwaarde hebben voor onze Coosje. Alles wat we daar leren weet en kan zij al en ook wij krijgen geen nieuwe informatie.

Luxe ontbijt

We blijven dus nog even heerlijk uitslapen, want inmiddels is Coosje ook gewend aan ons onregelmatige ritme en ligt dus nog lekker te pitten. Om 10.00 uur laat zij van zich horen en spring ik eruit. De eerste gang is dan naar buiten voor de dagelijkse uitlaat en daarna gaan Marja en ik eens bekijken wat we willen ontbijten. Het wordt een heel luxe ontbijt; gevulde avocado met zalm uit de ontbijt & lunchspecial.

We zijn allebei fan van avocado en de combinatie met zalm ei en kaas is echt heel erg lekker. We maken het even samen klaar. Het komt steeds vaker voor dat we samen in de keuken staan, dat is heel gezellig! Marja hield nooit van koken. Zei ook altijd dat ze gekookt water nog kon verpesten, maar inmiddels heeft ze al heel wat uit de boekjes bereid. En belangrijker nog, ze heeft er plezier in. 

Inkopen

In de middag gaan we naar het Alexandrium om voor de kleinkinderen inkopen te doen voor de Sinterklaas. Het is er gezellig druk. Coosje gaat natuurlijk mee in de rugtas en we hebben daardoor veel bekijks. Voordat we weer naar huis gaan, laten we Coosje nog even wandelen. Want van al die uren in de rugtas is ze toch wel een beetje stijf geworden. We komen vandaag dus ook weer aan onze stappen.

Gevulde aubergine

Het is alweer 19.00 uur als we thuiskomen en alhoewel we niet geluncht hebben, hebben we geen van beide nog zin om iets te gaan eten. We gaan allebei eerst even wat drinken, lezen wat en kiezen er om 21.00 uur voor om nog even iets te maken. We gaan voor de aubergine gevuld met feta uit de ovenspecial.  Waar we ons een beetje op verkeken hebben is de tijd dat dit in de oven moet.

We moeten op dit late tijdstip dus ook nog 50 minuten geduld hebben voor we aan tafel kunnen. Nou ja, het is zaterdag, dus dat is ook helemaal geen punt. En het smaakt weer ontzettend lekker, dus het was de moeite van het wachten zeker waard.

DAG HONDERDZEVENENTACHTIG ZONDAG

We beginnen de dag ontspannen, maar we ontbijten niet. We zitten nog vol van onze late maaltijd.

Sauna

Vandaag zouden wij naar Thermen Sauna in Bussloo gaan en we zouden daar ook één overnachting hebben, waarna we de maandag ook in de sauna zouden gaan genieten, Maar helaas heeft de lockdown weer roet in het eten gegooid. De sauna is wel open, maar slechts tot 18.00 uur en om 20.00 uur moet je uitgegeten zijn, want dan gaan de restaurants dicht. Voor ons, doorgewinterde saunagangers, is juist de avond zo heerlijk.

Wij benutten vaak de hele dag, eten dan rond 19.00 uur een licht hapje en gaan daarna nog een paar saunarondes doen. Nu met een overnachting rol je dan zo je bed in. Dat is pure luxe en na een gezond ontbijt zouden wij er dan nog één saunadag aan vast geplakt hebben. Nu dit niet op deze manier kan, annuleren we en stellen we dit uitje uit tot januari.

Op de borrel

We rommelen allebei wat in huis en lunchen ook best wel laat met een eenvoudig spiegelei met ham en kaas. Eind van de middag gaan we even bij Marja’s zus borrelen. We zijn er een tijd niet geweest en hebben heel wat bij te praten. Als we nog maar net een glaasje wijn en een Colaatje voor ons hebben, serveert zij heerlijke verantwoorde hapjes en verschillende noten.

Jeetje, wat heeft ze daar een zorg aan besteed voor ons. Er is komkommer met brie en walnoot, komkommer met blauwschimmelkaas en met kruidenkaas en zalm en de heerlijke macadamias, cheesepops, walnoten en amandelen. Natuurlijk houden we in de gaten dat we niet teveel noten eten, maar aan de rest van de hapjes doen we ons flink tegoed.

Zus

Inmiddels is Marja’s zus ook koolhydraatarm gaan eten en heeft ook al resultaat geboekt. Haar buik en maag zijn flink geslonken. Ik doe het niet zo streng als jullie hoor, zegt ze. Ik eet niet ketogeen, maar koolhydraatarm of soms beperkt. Ook zij voelt zich hier goed bij. Rond 19.00 uur gaan we terug naar huis en eigenlijk is etenstijd dan voorbij.

We zijn nog verzadigd van de hapjes en hebben niets meer nodig. Het enige wat we nog even nemen is een kop bouillon. Maar later op de avond kom ik nog wel even in de verleiding om toch weer een stukje kaas te nemen, maar ik merk dat dit wel een gewoonte gaat worden. En dat is wat ik niet meer wil. Dat wordt dan een valkuil voor mij. Ik moet dus gewoon even sterk zijn en hier niet aan toegeven. En dat lukt!

DAG HONDERDACHTENTACHTIG MAANDAG

We besluiten niet te ontbijten, want we zijn van plan tussen de middag even feestelijk te gaan lunchen.

Bijzonder

 Het is voor ons een bijzondere dag omdat onze relatie ooit op deze dag is begonnen. We staan daar weer eens even bij stil en beseffen allebei hoeveel we in afgelopen jaren samen hebben meegemaakt. Ons leven is best een rollercoaster geweest. Omdat Marja toch vrij is doordat we immer nog in Bussloo zouden zijn, gaan we er vandaag ook een gezellig dagje samen van maken.

Marja heel graag van die all weather laarzen hebben. We hebben even gegoogled en bij de ANWB in Gouda hebben ze een behoorlijke sortering. We gaan dus die kant op en Marja vindt daar precies de laars die zij in haar hoofd had.

Late lunch

Het is inmiddels al 15.00 uur en omdat we niet ontbeten hebben, beginnen we toch wel een beetje trek te krijgen. De lunch is er inmiddels ook bij ingeschoten. We gaan dus maar even een gezellig restaurantje opzoeken. Ik moet vanavond al vroeg naar schilderles en het lijkt ons een goed idee om dan nu iets warms te eten, zodat we dan thuis niet meer hoeven koken. We strijken neer in een sfeervol restaurantje.

Marja kiest voor een heerlijk visgerecht en ik neem een hamburger XXL met spek, kaas, uit en champignons. Uiteraard vragen we de friet en het brood weg te laten. Het smaakt ons allebei goed. Hier kunnen we zeker wel weer een paar uur op teren. En dat is maar goed ook, want op de weg terug naar huis komen we in de file, waardoor ik maar net op tijd ben voor de schilderles en ik dus thuis niets meer kan eten.  

Delen
RIAN BLOG 52 Kledingstijl

RIAN BLOG 52 Kledingstijl

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG HONDERDÉÉNENTACHTIG MAANDAG

In alle vroegte loop ik deze morgen al heerlijk buiten met onze Coosje te genieten van de herfstkleuren en de frisse wind om mijn oren. Wat een verrijking is het toch: een hondje in huis. Niet alleen om het hondje zelf, dat het geweldig doet en zich al aardig aanpast aan onze gewoontes, maar zeker ook omdat je met een hond veel meer naar buiten gaat en dus lekker in beweging bent. 

Pauze

De afgelopen week nam ik even een schrijfpauze. Waar ik ongelooflijk trots op ben, is dat ik in deze toch wat heftige week geen enkele keer in de verleiding ben gekomen om met betrekking tot voeding de fout in te gaan. Ik ervaar inmiddels zo ongelooflijk veel voordelen van deze manier van leven en eten, dat geen haar op mijn hoofd eraan denkt om hier niet serieus mee bezig te zijn.

Natuurlijk is het wel zo dat ik soms heel eenvoudige keuzes maak en simpelweg een eitje bak of ontbijt met Griekse yoghurt. Ik heb ook twee keer gevast tot aan het avondeten. Hiermee heb ik het nuttige met het aangename gecombineerd. Nuttig omdat er gewoon nauwelijks tijd was om te eten en aangenaam omdat dit dan gewoon kan als dat zo uitkomt, zonder honger te krijgen of me zwak te voelen.

Smokkelen

Ondanks de drang die ik echt nog wel eens voel om even stiekem de fout in te gaan, doe ik dit nooit. Maar geloof me, dat kost me soms wel heel veel moeite. Het is nog steeds een strijd in mezelf. Ach, 1 keertje denk ik dan. Maar ik weet ook dat 1 keertje, 2 keertjes wordt en dat het hek dan van de dam is. Verder heb ik eigenlijk nog maar weinig verleidingen. Ik ben ook al lang niet meer de hele dag bezig met eten.

Dat geeft zo’n enorme rust. Mijn lichaam vraagt niet meer en in mijn hoofd kan ik het steeds beter loslaten.

Mijn lijf

Ik voel nog steeds dat mijn lichaam aan het veranderen is en de centimeters zich ook steeds weer aanpassen. De verhoudingen worden nu anders. Het komt meer in balans. Ook in mijn gezicht. En dat zal voorlopig nog wel even zo blijven. Nu we zoveel buiten zijn, draag ik graag broeken en een kort warm jack. Daar had ik een tijd geleden toch niet voor mogelijk gehouden. Ik in een broek met een kort jack.

Dan zag ik er echt niet uit. Nu staat het me gewoon sportief. Charmant vind ik dit nog steeds niet en mijn voorkeur gaat daar nog steeds wel naar uit, maar in de buitenlucht is deze kleding wel heel functioneel.

Geld

Online heb ik weer 2 nieuwe jurkjes besteld. Normaal koop je natuurlijk niet zo vaak iets nieuws. En ook al geef ik er zo min mogelijk geld aan uit, het komt er nu toch bij. Ik troost me altijd maar met de gedachte wat ik uitspaar doordat ik geen gebak, junkfood, kapsalon, ijs, frites, frikandellen of chocolade meer eet en geen eten meer bestel. Dat alles kostte ook veel geld. Dat geld heb ik nu over voor kleding.

Soms hoor ik mensen zeggen dat het eten op de manier waarop ik nu doe erg duur is. Ik vind dat wel meevallen. Ik doe mijn boodschappen heel bewust, koop gedoseerd en gooi veel minder weg dan ik vroeger deed. Ik ben wel op koopjes gaan lopen als het om vis gaat. Zo heb ik eigenlijk overal wel mijn adresjes voor. Ik ga eigenlijk door deze levenswijze niet alleen bewuster met voeding om, maar ook met geld.

DAG HONDERDTWEEËNTACHTIG DINSDAG

Het is weer weeg- en koordag. En weer ben ik iets afgevallen. Niet heel veel, maar ik zit nu op 84.7 kg. Onder de 85 kg, dat vind ik zo gaaf. Eerder was die 85 kg mijn einddoel en nu ga ik dus gewoon door met afvallen. Ik heb mijn einddoel ook bijgesteld. Dit omdat ik dolgraag een gezond BMI wil hebben. En dat bereik ik pas als ik 75 kg weeg. 

Uiterlijk

Eerder was mijn graadmeter: Hoe voel ik me en hoe zie ik er dan uit? Ik voel me onwijs goed en sta nog steeds verbaasd over mijn spiegelbeeld. Maar toch? Er zijn nog wel wat rondingen waar ik dolgraag af wil. Ik weet dat uiterlijk niet het allerbelangrijkst is, maar als ik me dan toch zo gezond en energiek voel, dan is het toch mooi meegenomen dat de aanblik ook steeds prettiger wordt.

Koor

Zoals iedere dinsdag kleed ik me weer met zorg, ontbijt ik met yoghurt en sta ik al weer vroeg in de recreatiezaal om alles voor de ochtendrepetitie van het koor in orde te maken. Zoveel inspanning als me dit in het begin kostte, des te makkelijker gaat het me nu af. Het doet niets af aan mijn energie die ik altijd hard nodig heb voor een repetitie.

Al snel klinken de kerstklanken door de zaal. Ik heb er flink het tempo in, want voor dit kerstproject hebben we maar weinig tijd alvorens we op gaan treden. Het is topsport. Zowel voor de koorleden als voor mij. Gelukkig heb ik nog 20 minuten voor ik weer naar mijn volgende koor in Rotterdam ga. Ik lunch deze keer niet. Mijn lichaam vraagt hier totaal niet om, dus ik gebruik de tijd even om mijn hoofd leeg te maken.

Eitje

Rond 18.00 uur rijd ik weer naar huis, waar Marja al een eitje heeft gebakken omdat zij zo’n trek had. Maak jij maar even iets voor jezelf, zegt zij. Ik kies er ook voor om het dan maar even heel eenvoudig te houden en maak ook een heerlijk ei met spek, tomaatjes, ui en kaas.  Dan plof ik op de bank en voel dat de dag toch wel heel intensief is geweest. Ik geef er gewoon even aan toe, pak een dekentje en val dan ook vrij snel in slaap.

Als ik wakker word is de avond al voor een groot deel voorbij. Eerst maar even Coosje uitlaten en dan nog even wat TV kijken. Het is dus een heerlijke rustige avond die ik afsluit met de laatste uitlaat van Coosje. Ook hier geniet ik van. Wat een stilte is er nu. Ik hoor alleen de bladen van de bomen ritselen, voel de wind zachtjes om mijn oren en er is geen verkeer meer op straat.

DAG HONDERDDRIEËNTACHTIG WOENSDAG

Vandaag heb ik geen afspraken en ik kies ervoor om me zeer comfortabel/makkelijk te kleden. Een broek met een hoodie. Dat ik dit ooit nog zou dragen, heb ik me echt niet voor kunnen stellen. Ik vind het nog steeds wat onwennig als ik naar mezelf kijk, maar het zit zo lekker.

Kledingstijl

Marja zegt: Hier houd ik van. Zo zie ik je graag. Maakt het echt niet te dik, vraag ik nog even. Nee hoor, ik zal weer eens even wat foto’s van je maken, zegt zij, dan kan je het zelf zien. Ze maakt dus foto’s van mij in een broek met een wat kortere trui. Eerder was er geen haar op mijn hoofd die daarover nadacht. Nu kijk ik nog wel wat verbaasd naar deze foto’s, maar moet ik toegeven dat het best kan.

Eerder durfde ik nooit truien te dragen die op mijn kruis of erboven vielen en koos ik altijd voor halverwege mijn dijbeen of zelfs langer. Maar als ik dat nu doe, maakt dit zelfs dikker en staat het verre van vlot. Ik zal dus gewoon aan deze aanblik moeten wennen. Het geeft me wel een heel fijn gevoel dat Marja er zo van geniet als ik zo gekleed ga. Niet dat ze er niet van houdt als ik voor een wat charmantere outfit kies hoor.

Comfortabel

Dit is gewoon haar ding. Zelf gaat zij ook altijd heel comfortabel gekleed. Zij draagt nooit een tuniek of jurk. Natuurlijk is er bij haar wel onderscheid in stijl en kleed zij zich naar de gelegenheid. Maar de comfortabele spijkerbroek is bij haar wel favoriet. En dat staat haar ook geweldig. Wij zijn in alles zo ontzettend verschillend. Dat maakt het juist zo leuk.

Advies 

Ik kreeg vorige week zo’n lief berichtje van iemand: “Hi Rian, wat ik je aan wil raden is jezelf een kleur en stijl advies cadeau te doen. Je leert opnieuw kijken naar je figuur en krijgt dan tips om je figuur zo optimaal mogelijk te kleden. Je moet na zoveel afvallen ook opnieuw je lichaam en haar pluspunten leren zien. Het gaat niet over smaak maar over vorm en hoe je die met stijl positief kunt beïnvloeden.

Met een paar goede tips wordt kleding kiezen makkelijker en het voorkomt miskopen. The do’s & dont’s zeg maar. Maar het allermooiste is dat je met liefde leert kijken naar jezelf 😉. Respect voor je doorzettingsvermogen!” Zó bijzonder vond ik dat en wat een goed advies!

10.000 stappen

Het is mooi weer, de zon schijnt en het is werkelijk heerlijk om vandaag met Coosje buiten te zijn. Het is dus echt geen straf, om in verband met haar zindelijkheidstraining, zoveel naar buiten te moeten. Mijn stappenteller is er ook erg blij mee. Ik haal met gemak de 10.000 stappen. Coosje mag nog niet zo lang lopen. Dat moet heel rustig worden opgebouwd.

Maar ik weet nu al dat we samen heel wat lange wandelingen zullen gaan maken. Marja is ook dol op wandelen, maar de laatste tijd zat er bij ons beiden een beetje de klad in. Maar we voelen allebei dat we dit ook nodig hebben.

Carpaccio

Ik heb het ontbijt overgeslagen en lunch met kant-en-klaar carpaccio. Ik besef dat zo’n lunch wel echte luxe is maar, vertel ik mezelf, ik verdien dit zo af en toe. Want ik ben eigenlijk best trots op mezelf dat ik deze levenswijze ondanks alle verleidingen zo goed volhoud en niet meer teruggevallen ben ik mijn oude gewoontes. Dat mag best beloond worden, toch?

Verder vul ik de middag met de organisatie van de komende Sinterklaaslunch, de kerstconcerten en het kerstontbijt van de koren. Daar komt best wat bij kijken. Ook zitten Marja en ik al samen in de voorbereidingen van het Sinterklaasfeest voor de kleinkinderen. De jongste 2 geloven nog en voor Layna (9) is het de eerste keer dat zij weet hoe het echt zit. Ze vindt het lastig maar is ook trots dat ze dit geheim mag bewaren.

Sinterklaas

Zelf ben ik een grote Sinterklaasfan. Het is zo’n heerlijk feest. Ieder jaar deed ik me ook al weken voor pakjesavond tegoed aan gevulde speculaas, marsepein, borstplaat en chocoladeletters. Als ik een hele dag gewerkt had en dan thuis kwam, at ik met gemak een heel bakje marsepein op, bleef er niets over van de chocoladeletter en werd menig stuk gevulde speculaas verorberd.

Ook zorgde ik naast de gewone kadootjes voor de kids altijd voor veel snoep in de vorm van die mierzoete kikkertjes, chocolademunten, chocoladeletters en meer. Dit jaar voor het eerst heb ik besloten, maar 1 eetbaar kadootje in de zak te stoppen. Het voelt echt niet goed meer om de kinderen te overvoeren met lekkernijen.

Oliebollen

Waar ik me ook vaak aan bezondigde in deze tijd, waren de oliebollen en de appelflappen. Vanaf het moment dat de kramen overal kwamen te staan, kocht ik iedere week wel iets bij zo’n kraam. Soms alleen een lekkere appelbol of beignets, soms een zak met oliebollen of appelflappen. En daar bleef dan natuurlijk niets van over.

Wanneer ik nu de vele kramen zie staan, kan ik eigenlijk allen maar denken: zouden al die mensen wel weten hoe ongezond dit is? Ach, de meeste mensen weten dit misschien wel, net als ik het natuurlijk wist. Maar de verleiding was te groot. Totdat ik echt voor mezelf koos en ging eten waar mijn lichaam blij van wordt. En wat me nu al zoveel energieker, slanker en gezonder heeft gemaakt.

Recepten

Voor pakjesavond ga ik wat lekkernijen van TheNewFood maken. De gevulde reepjes en de marsepein aardappeltjes… Niet alleen voor onszelf, maar ook om aan mijn kinderen te laten zien dat snoepen ook gezond kan zijn. Op hartig gebied, weet iedereen dat eigenlijk al wel. Als we ergens op visite gaan, staat er vaak ook van alles voor ons klaar wat we mogen hebben. Of eigenlijk moet ik zeggen “willen” hebben. 

Rond etenstijd maak ik een lekkere soep. De zoetzure kippensoep uit de soepspecial. We moeten allebei wel wennen aan deze smaak, maar uiteindelijk smaakt het ons toch heel erg goed.

DAG HONDERDVIERENTACHTIG DONDERDAG

Vanmorgen moeten we heel vroeg op. Marja moet om 8.00 uur in Voorschoten zijn. Ik ga mee en maak van de gelegenheid gebruik om een vriendin op te zoeken die ik al lang niet heb gezien.

Verrast

Ik had haar niet verteld dat ik zo afgevallen ben en ze reageert dat ook verrast. “Wat zie je er goed uit,” zegt zij. Ik vertel haar natuurlijk direct dat ik hier ook blij mee ben, maar dat hoe ik me voel de grootste winst is. Zij kent mij alleen maar heel energiek en kan zich niet voorstellen dat het nog energieker kan. Ik leg haar uit dat het nu heel anders is. Dat ik me heel anders voel. Ik dacht ook altijd dat ik heel veel energie had.

Ik noemde mezelf ook altijd een soepele dikke. Ik kon immers alles!. Nu pas weet ik dat alles kunnen me toch echt moeite heeft gekost, maar dat ik mezelf eigenlijk een beetje voor de gek hield. Ik was inderdaad wel vaak een stuiterballetje, maar dat kwam meer door enthousiasme dan door energie. Het klopt dat ik heel veel kon, maar het is wel zo dat ik het naderhand moest bezuren. Dat is nu niet meer zo en dat is pure winst.

Ovenschotel

Als we thuiskomen, is het alweer tijd om te gaan koken. Ik heb nog geen plan en kijk dus wat er in de koelkast ligt en wat ik daarvan kan maken. Ik gebruik daar regelmatig de handige index voor op de site van TheNewFood. Je kunt invoeren wat je in huis hebt en je kunt in één keer zien welke gerechten je daarvan kunt maken, uit welke boeken. Het wordt bloemkool met brie uit de ovenspecial. 

In de avond maak ik alvast een paar gedichten voor het Sinterklaasfeest, kijken we een romantische film en gaan we vroeger dan we gewend zijn naar bed. We hebben de afgelopen nacht immers maar heel kort geslapen.

DAG HONDERDVIJFENTACHTIG VRIJDAG

Oeps, ik heb me verslapen. Ik weet nog dat ik de wekker hoorde en uitdrukte, maar ik ben weer in slaap gevallen. Gelukkig wordt ik net iets na negenen wakker. Want om 10.00 uur begint mijn schilderles.

Schilderles

Wat is het dan fijn dat mijn lichaam niet direct zoals vroeger om eten vraagt en ik me alleen maar aan hoef te kleden en daarna direct weg kan. Nou ja…… direct. Coosje moet er natuurlijk even uit, want Marja is nog in dromenland. Het is weer een fijne en gezellige schilderles. Ik ben bezig met olieverf en dat vind ik geweldig. Wel moeilijker dan acrylverf, maar het geeft me veel meer uitdaging.

Wanneer ik om 12.00 uur het atelier verlaat ga ik direct maar even de boodschappen voor het avondeten doen. Ik heb nog niet gekeken wat we gaan eten, maar ben inmiddels zo geroutineerd in het inkopen, dat ik zonder lijstje ook wel weet wat ik allemaal in huis moet hebben om veel uit de specials te kunnen maken. Ook scoor ik nog even een paar kadootjes voor 5 december en wat lekkers om te kluiven voor Coosje.

Monique

Als ik thuiskom is het al 14.00 uur en ga ik even lunchen. IJsbergsla met eiersalade. Ik vind dat zo ideaal als je weinig tijd hebt. Het is zo klaar en smaakt heerlijk. Niet veel later zitten we in de auto en rijden we richting Delft waar Monique zoals altijd weer heel blij is om ons te zien. Uiteraard hebben we Coosje weer bij ons en alle medebewoners van Monique knuffelen haar dan ook enthousiast. Nou alle?

Monique heeft het er vandaag niet zo op. Ze wil geen haren op haar kleren en niet vuil worden. We vertellen haar dat Coosje niet verhaart en beslist niet vuil is, maar dat helpt niet. Ach, dat is ook helemaal geen punt. De volgende keer kan het ook weer heel anders zijn. Coosje heeft er geen weet van, want zij krijgt meer dan genoeg aandacht.

Stamppot

Rond 17.00 uur gaat Monique altijd eten en gaan wij weer naar huis. Vanavond eten we weer eens een stamppot. Stamppot rucola & kipsaté. De stamppot smaakt heerlijk en is voor herhaling vatbaar. Het is weer iets heel speciaals en de radijsjes maken deze stamppot nog bijzonderder. 

In de avond ga ik nog even aan de knutsel voor 5 december en ga ik verder aan het spel dat ik voor pakjesavond maak. Ook voor het koor ga ik een leuke quiz in elkaar flansen die we dan tijdens de 6-wekelijkse lunch gaan spelen en waarbij cadeautjes de ronde gaan doen. Ik vind het heerlijk om hier allemaal mee bezig te zijn. Ik vind het altijd zo leuk als de Sinterklaaspret wat langer duurt dan het uitpakken van de cadeautjes.

Pakjesavond

Bij kleine kinderen is het uitpakken in een mum van een tijd gebeurd, want ze rusten niet totdat het laatste pakje is uitgepakt. Daarom doen wij een leuk spel in verschillende rondes en na iedere ronde wordt er dan een pakje uitgepakt. Er zijn allerlei opdrachten die natuurlijk allemaal met Sinterklaas en Piet te maken hebben. De kids genieten daar altijd enorm van.

Deze keer gaan we  beginnen met het versieren van pannenkoeken in Sinterklaasstijl. Voor De volwassenen ga ik de pannenkoeken van mozzarella, ei en kaneel maken. Ik ben benieuwd wat mijn zoon en schoondochter daarvan vinden. Maar goed; zover is het nog niet. We zitten nog in de voorbereiding. Marja heeft de hele avond heerlijk zitten lezen en samen kijken we nog even naar de TV voordat we naar bed gaan.

Delen
Waarom je niet afvalt van sporten

Waarom je niet afvalt van sporten

Een bijdrage van Sportarts Hans van Kuijk: 

Overgewicht en obesitas treffen steeds meer mensen in de laatste decennia. Mensen met overgewicht die hulp zoeken om af te vallen denken vaak dat ze kunnen afvallen door (meer) te gaan sporten. Maar is dat wel zo? In de praktijk lukt het immers vaak niet. En dat zien we ook in de landelijke cijfers, kijk maar naar de grafiek boven dit artikel; we zien dat volwassenen in NL steeds meer zijn gaan bewegen, maar dat overgewicht en obesitas toch zijn toegenomen in diezelfde periode. Hoe kan dat dan? In dit artikel probeer ik dat helder te maken. 

Lichaamssamenstelling is belangrijker dan de weegschaal

Mensen met overgewicht hebben een overmaat aan vetmassa. Overigens zijn er ook volop mensen met een normaal gewicht en een normale body mass index (BMI), die toch een verhoogde vetmassa hebben. Dat zijn vaak mensen met dunne armen en benen maar met een buikje. Of mensen met een normaal slank postuur die toch verhoogde vetopslag in en tussen hun organen hebben (de slanke binnenvetters).

De bedoeling van het afvallen voor al die categorieën moet dan ook zijn om overmatige vetmassa te verliezen en niet af te vallen in de vetvrije massa (spieren, organen, botten). Soms moet er zelfs vetvrije massa bij komen, met name in de vorm van spierweefsel. Het gaat dus niet simpelweg om kilo’s verliezen, maar het gaat er meer om een goede lichaamssamenstelling te verkrijgen, een betere balans.

Vetcellen slaan overtollige energie op

Eén van de belangrijkste functies van ons vetweefsel is opslag van energie. De hoeveelheid energie wordt meestal uitgedrukt in calorieën (kcal) of kilojoules (kJ). Eén gram puur vet bevat 9 kcal aan energie. Dus 100 gram vet bevat 900 kcal en 1 kg vet bevat 9000 kcal aan energie. Nu is het vetweefsel in ons lichaam niet puur vet, er wordt ook water in vetcellen opgeslagen. In de praktijk komt het er op neer dat 1 kg vetweefsel zo’n 7700 kcal aan opgeslagen energie bevat. Om 1 kg vetmassa te verliezen moet je 7700 kcal aan energie verbranden vanuit je vetweefsel.

Met sporten verbruik je energie

Maar hoe veel energie verbruik je bij het sporten? En hoe weet je dat die energie vanuit je vetweefsel geleverd wordt?

Om met die laatste vraag te beginnen: grofweg zijn er twee methoden om daar enige zekerheid over te hebben. De beste en meest zekere methode is om te zorgen dat je volledig “vet geadapteerd” en “in ketose” bent en dan het sporten doet op nuchtere maag. Vet adaptatie en ketose bereik je door gedurende langere tijd achtereen de (snel beschikbare) koolhydraten in de voeding fors te beperken. Via de voeding komt dan voornamelijk energie binnen vanuit voedingsvetten. Ons lichaam en met name ons spierweefsel kan dan niet anders dan gaan functioneren op vetverbranding.

De koolhydraatverbranding neemt daarbij zeer sterk af en blijft alleen draaien in een aantal weefsels die niet zonder koolhydraatverbranding kunnen functioneren (hersenen, bloedcellen, immuunsysteem). Als je dan vervolgens gaat sporten op nuchtere maag, dan weet je ook zeker dat de voedingsvetten van je laatste maaltijd niet meer in je bloed circuleren en dat je lichaam dus de energie voor het sporten vrijwel volledig moet leveren uit het eigen vetweefsel.

Hartfreqeuntie meten om vetten te verbranden met sporten

De tweede methode is duidelijk minder zeker en betrouwbaar, maar wel in de praktijk redelijk goed bruikbaar. En die houdt in dat je de intensiteit van het sporten relatief laag houdt. Bijvoorbeeld door je hartfrequentie te monitoren. Een veel gebruikte bovengrens voor “vetverbranding” is dan een (gemiddelde) hartslag van maximaal 130 slagen per minuut. In rust draait je metabolisme namelijk vrijwel volledig op vetverbranding.

Maar hoe intensiever de arbeid of sportinspanning wordt, des te meer van de energie dan komt vanuit de koolhydraatverbranding. En daar val je niet van af. Want die koolhydraten komen vooral uit (sport)voeding en (sport)drankjes en die moeten we steeds blijven aanvullen, omdat er maar een heel beperkte opslagcapaciteit voor koolhydraten is in ons lichaam (max 400 gram als spierglycogeen bij gespierde atleten, max 100 gram als leverglycogeen en nog een schamele 5 gram circulerend in ons bloed als bloedglucose).

Als het spierglycogeen op is dan kun je plotseling veel minder goed sporten. Sporters herkennen dat waarschijnlijk wel als “hongerklop” of “de man met de hamer”; na ongeveer 60-90 minuten intensief sporten kom je plotseling niet meer vooruit als je niet goed hebt aangevuld met sportdrank en/of sportvoeding. Dat is ook de reden dat je wielrenners in langere etappes altijd ontzettend veel ziet drinken en eten onderweg. Dus om vetmassa te verminderen moet je energie vanuit je eigen vetweefsel geleverd worden en daarvoor moet je de intensiteit van inspanning relatief laag houden.

Sporten en afvallen (door energie te verbruiken)

Terug naar de vraag “hoe veel energie verbruik je bij het sporten?”. Hiervoor gebruik ik ter illustratie een rekenvoorbeeld van mezelf. Hieronder twee screenshots van mijn fietscomputer.

Vandaag reed ik 75 km op de racefiets, ik heb mijn best gedaan om rustig te fietsen en de gemiddelde hartslag ongeveer op 130 slagen per minuut te houden. Omdat het vrij hard waaide was dat op de stukken met wind tegen nog best wel moeilijk! De gemiddelde snelheid was 27.2 km/uur en ik heb in totaal 2 uur 45 minuten onafgebroken gefietst. Daarbij heb ik 1700 kcal verbruikt.

Omdat ik ten eerste volledig vet geadapteerd ben (ik eet al meer dan zeseneenhalf jaar op een gezonde manier koolhydraatbeperkt), ten tweede de inspanning heb geleverd ruim 4 uur na een licht low-carb ontbijtje en bovendien de inspanning laag-intensief heb gehouden weet ik vrijwel zeker dat alle benodigde energie uit mijn vetweefsel is geleverd. Hoeveel vetmassa heb ik dan door deze training verloren? Dat is 1700 / 7.7 = 220 gram. Als ik door dit soort trainingen 1 kg vetmassa wil verliezen dan moet ik dus 4.5 keer deze training doen. Oftewel 12.5 uur sporten op deze intensiteit. Nog anders gezegd ca 340 km fietsen op de racefiets met deze snelheid. En dat voor slechts 1 kg gewichtsverlies op basis van vetmassa. Dat is nou niet bepaald efficiënt.

En daarmee kun je dus gerust de conclusie trekken: van sporten val je niet af. Punt.

Hoe moet afvallen dan wel?

Dat heeft veel meer te maken met wat je eet. En hoe vaak je eet. En of je lekker in je vel zit. En goed slaapt. En nog wat van dat soort zaken. Maar daarover meer in een volgende blog. 

Deze blog is met toestemming van dokter Hans van Kuijk overgenomen van zijn LinkedIn.

 

In een volgende blog zal sportarts van Kuijk uitleggen hoe gezond koolhydraatarm/eten wél het verschil kan maken! 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
RIAN BLOG 51 Kledingjacht

RIAN BLOG 51 Kledingjacht

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG HONDERDTWEEËNZEVENTIG ZATERDAG

Ik ben vroeg wakker. Te vroeg om Marja en Coosje al wakker te maken, maar mijn lichaam wil gewoon niet meer liggen. Ik sluip er dus uit in de hoop dat Coosje me niet hoort en dat ik dus niet direct naar buiten hoef.

Krokante eieren

Helaas Coosje ontgaat niets en ze is toch meteen wakker. Na de nacht moet er natuurlijk direct een plasje gedaan worden, anders weet je zeker dat ze dit in huis doet. Ik trek even snel wat aan en loop dus in alle vroegte buiten. Zo vroeg in de ochtend maken we er nooit een echte wandeling van. Niet veel later sta ik Krokante gevulde eieren te maken.

Dat had ik eerder van de week al zien staan in de vastenspecial, ik werd nieuwsgierig. Dit is een uitgelezen dag om dit gerecht uit te proberen. Ik maak direct maar 2 porties, want ik verwacht dat Marja dit ook wel lust. Voor haar is een dergelijk gerecht als ontbijt te machtig, maar tussen de middag verdraagt ze het wel. Na het ontbijt gaan we richting de hondenschool in Zoetermeer voor de puppytraining.

Puppytraining

Op het veld waar de honden bij elkaar komen staan allemaal plastic opstapjes waar de baasjes op kunnen gaan zitten met de honden aan hun voeten. Even gaat er door me heen: Wat ben ik blij dat ik afgevallen ben, want een half jaar geleden zou ik echt niet in die zithouding kunnen komen en er al helemaal niet vanaf op kunnen staan. Nu gaat dit zonder enig probleem.

De training duurt 45 minuten en dat is net lang genoeg, want het is best koud. Ondanks dat we warm zijn gekleed en op regen voorbereid, met onze kaplaarzen. Het park waar de training is heeft gelukkig een gezellig restaurant, waar we onder het genot van een kopje koffie en thee even op gaan warmen. We blijven namelijk nog even in Zoetermeer voor we naar huis gaan.

Autostoeltje

We gaan nog even naar een dierenwinkel om een autostoeltje voor Coosje te kopen. Daarna wil ik nog even oriënteren op een nieuw jurkje en een lang vest.  Alles wat in de kast lag voor de herfst en winter is gewoon veel te groot en datgene wat van de zomerkleding nog wel past is echt te koud. Ik kan daar natuurlijk wel een vest overheen doen, maar ook die zijn veel te groot. Helaas slaag ik niet en ik geef het op voor vandaag.

Knippen

We rijden naar huis en ik besluit, voor we gaan eten, eerst even mijn haar te gaan knippen. Ik doe dit al jaren zelf en weet dan in ieder geval zeker dat het niet te kort geknipt wordt. Die angst is ontstaan toen ik nog zo zwaar was. Ik heb geen haar om te laten groeien en houd ook wel van korte kapsels, maar als mijn haar te kort was, vond ik dit niet in verhouding tot mijn dikke lijf. Het klopte dan gewoon niet.

Ik ben toen gewoon begonnen met zelf de schaar te hanteren, niet gehinderd door enige kennis. Dat pakte zo goed uit, dat ik sinds die tijd ook regelmatig het haar van Marja, Monique en een vriendin knip. Het is echt leuk om te ervaren dat ik er niet voor heb hoeven leren en dit gewoon zelf heb kunnen ontwikkelen. Ik knip niet alleen zelf, maar ik kleur ook zelf.

Rood

En geloof me, voor ik mijn haar grijs uit liet groeien, heb ik vele kleuren gehad. Nu houd ik het bij natuurlijk grijs en een zwarte lok. Mijn kleindochter Layna vindt dit wel niet bij mijn nieuwe figuur passen. Ze vraagt me vaak wanneer ik mijn haar weer rood verf, ze vindt dat dat beter bij me past, juist nu ik zoveel ben afgevallen. Maar ik heb het er niet meer voor over om ooit weer door die uitgroeifase heen te moeten.

Gourmetten

Als ik klaar ben, ga ik koken. Nou ja koken… We gaan gourmetten. Het is heel lang geleden dat we dit gedaan hebben. En als we dit dan deden, dan kwam er natuurlijk ook stokbrood en friet op tafel. Nu doen we dat natuurlijk niet en we missen het ook niet. We volgen de tips voor gourmetten op uit de kerstspecial. Er is zoveel keus aan vlees, vis, groente en sausjes. We bakken zelfs rösti pannenkoekjes.

Het is echt een feestmaal! Er staan overigens zo ontzettend veel lekkere recepten in de kerstspecial dat het zonde is om dit boekje alleen rondom kerst te gebruiken. We hebben lang getafeld en het is al best laat. Ik wilde eigenlijk vanavond nog even aan de kerstnummers voor het koor en Marja wilde gaan tekenen, maar dat komt er niet meer van. 

DAG HONDERDDRIEËNZEVENTIG ZONDAG

Coosje wordt laat wakker dus we slapen lekker uit. Het is 9.30 uur als zij zich laat horen. We staan dus direct op en voor we ontbijten, laten we haar even uit. Marja ontbijt met een bakje yoghurt en ik maak een salade van avocado en eiersalade van Johma. Ik heb deze eiersalade al eerder gegeten in een slablad, maar omdat de avocado’s erg zacht zijn en dus op moeten, kies ik voor deze combinatie. Het smaakt goed! 

Kledingprobleem

Als ik voor mijn kledingkast sta, ben ik echt niet blij. Ik heb echt even een dipje. Het is natuurlijk heel erg fijn om veel af te vallen, maar het feit dat ik steeds weer een kledingprobleem heb, is niet altijd makkelijk. Ik heb de afgelopen tijd regelmatig wat goedkopere kleding gekocht. Maar dan blijkt het als ik het een dag heb gedragen toch net niet te zijn en voel ik me er opgelaten in.

Ik ben echt geen verwend poppetje hoor, maar ik voel me in de korte truitjes op broeken, bepaalde modellen jurken of tunieken gewoon niet op mijn gemak. Het past dan gewoon niet bij me. Ik koop het dan met het idee: dan heb ik maar weer even wat, maar dat zou ik beter niet kunnen doen. En dat ga ik dus ook niet meer doen. Ik heb mijn lesje wel geleerd.

Kledingjacht

Vanmiddag gaat Marja weer even naar Monique en ga ik toch maar weer even op kledingjacht. Aangezien Coosje nog niet alleen thuis kan blijven, neem ik haar mee. Omdat ze nog niet lang mag lopen, kies ik ervoor om haar op mijn rug te dragen in een voor haar zeer comfortabele rugtas. We gaan samen winkel in en winkel uit en in verschillende winkels zet ik de rugtas even op een krukje omdat ik wat wil passen.

Ze vindt het allemaal best en geeft geen kik. Ik vind het eigenlijk wel heel gezellig om zo met haar op pad te zijn. Ik slaag deze keer ook nog. Maar liefst 2 jurkjes , een hoodie trui en een blouse. Ik kan dus weer even een paar weekjes vooruit. Broeken heb ik genoeg, maar ik had er eerder niets op. Nu dus wel. Het is dus een heel geslaagde middag en het meenemen van Coosje was een succes en zeker voor herhaling vatbaar.

Blij!

Voor we weer naar huis gaan, wandelen we nog even door het park bij ons appartement en als we thuiskomen, is ze dan ook moe en valt als een blok in slaap. Marja is nog niet thuis en ik wacht met het uitpakken van mijn nieuwe aanwinst totdat zij er is. Natuurlijk moet alles dan even gepast en geshowd worden. Goh, zegt ze, je ziet er weer een heel stuk blijer uit dan vanmorgen toen je voor de kledingkast stond.

Marja is blij dat ik zo goed geslaagd ben en vindt alles geweldig staan. “Zowel sportief als elegant, vind ik je geweldig,” zegt ze. “Je kan het allebei zo goed hebben.” Ook zij heeft een fijne middag bij Monique gehad. Monique vindt het altijd een feest als zij of wij komen en je kan dus niet anders dan vrolijk bij haar vandaag komen.

Cola

Van het shoppen heb ik een beetje trek gekregen en ik neem een stukje kaas en een paar plakjes kipfilet. Daar drink ik een glas cola bij. Of eigenlijk drink ik cola met water. Dat had Matty mij al eens aanbevolen om op die manier van het cola drinken af te komen, maar eerlijk gezegd trok het me niet en had ik dit nog niet uitgeprobeerd. Dit was ook geen bewuste keus toen ik dit voor het eerst dronk.

Ik had namelijk een glas water gedronken voor ik cola wilde inschenken en niet gezien dat dit water nog niet op was. Ik schonk dus cola in het water. Ik vond het zonde om het niet op te drinken. Gelukkig maar, want het was verbazend lekker. Vanaf dat moment meng ik als ik thuis ben mijn cola merendeels met water.

Lui

Ik ben vanavond best wel lui. Een enkele keer komt het voor dat ik totaal geen zin heb om te koken en de verleiding is er dan wel eens om toch maar weer eens iets te bestellen. De laatste keer dat we dat deden waren we veel geld kwijt voor een Griekse maaltijd die ook nog bijna koud bezorgd werd en erg tegenviel. Gelukkig denk ik daar aan terug en geeft me dit de boost die ik nodig heb om toch maar even wat te kokkerellen.

Ik kies voor de snelle kipcurry met romige bloemkoolrijst uit de vastenspecial. Het staat in een mum van een tijd op tafel en ik ben trots op mezelf dat ik niet toe heb gegeven aan oude gewoontes en gewoon gekookt heb. Het is net of de maaltijd daardoor nog lekkerder smaakt hihi.

DAG HONDERDVIERENZEVENTIG MAANDAG

Na 25 weken dagelijks een dagboek bij te hebben gehouden besluit ik vandaag even zonder schrijfsel voorbij te laten gaan. Ik ben er met m’n hoofd niet helemaal bij merk ik.  Dus vandaag even niet, misschien morgen weer? Of over een paar dagen? Ik laat het nu maar even zijn zoals het is. Natuurlijk blijf ik ondertussen qua eten lekker doorgaan met deze aanpak hoor, geen haar op mijn hoofd die erover denkt om te stoppen.

Delen
RIAN BLOG 50 Pizza

RIAN BLOG 50 Pizza

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG HONDERDACHTENENZESTIG DINSDAG

Als ik vanmorgen op de weegschaal sta ben ik gelukkig weer wat afgevallen. Ik stond natuurlijk stil door de griep en alle stress die dit voor mij opleverde door de angst dat ik niet op tijd beter zou zijn om het optreden van afgelopen zaterdag te kunnen doen. Ik ben weer helemaal beter, zit weer goed in mijn energie en de stress is weg. Veel is het overigens niet hoor, slechts 3 ons, maar beter iets eraf dan stilstaan of aankomen toch?

Beter

Als ik dit blij aan Matty schrijf met de mededeling dat ik nu wel weer snel zal afvallen, vertelt zij mij dat mijn lichaam geen machine is en het heel goed kan zijn dat het vanaf nu veel langzamer gaat dan de maanden hiervoor, dat ik zelfs weken of maanden stil kan staan. Ik kom immers steeds dichter bij mijn streefgewicht. Heb respect voor je lichaam zegt ze. Geef het de tijd die het nodig heeft en ga geen rare dingen doen.

Ik weet ook dat dit zo is. Ik zal er ook niet al te krampachtig mee om gaan. Matty laat ook vaak weten dat ik het hartstikke goed doe allemaal, dus daar hoef ik me geen zorgen over te maken. En ik voel me gezond en weer energiek en dat is het allerbelangrijkste, niet hoe snel ik afval.

Koor

Ik verheug me op de repetitie met aCapelle omdat we natuurlijk met elkaar nog even na gaan genieten van het succes van ons optreden en de gezellige avond. Ook is het weer met iets nieuws beginnen altijd leuk. Ik ga op tijd naar beneden om de zaal in orde te maken en zit dan ook weer klaar als de eerste koorleden binnendruppelen. Natuurlijk is ons optreden onderwerp van gesprek.

Maar er moet ook weer gezongen worden, want 18 december staat ons kerstoptreden gepland en voor het zover is gaan we nog veel kerstnummers instuderen. De dames zingen deze morgen de sterren van de hemel.

Spruitjes

Tegen 13.00 uur is de repetitie ten einde en ga ik snel even naar huis om wat te eten voor ik naar mijn middagkoor in Rotterdam ga. Ik heb nog een restje spruitjesstamppot in de koelkast en daar schep ik een klein beetje van op. Mmmmmm ook nu is het weer zo lekker. Zelfs koud dus! De middag verloopt ook weer ontzettend gezellig en ook dit koor zingt enthousiast. Ik loop hierdoor altijd uit.

Pizza

Het wordt dan ook altijd een latertje voor ik thuis ben. Marja heeft weer gekookt en een heerlijke pizza gemaakt uit de ovenspecial. Belegd met champignons, ui, mozzarella en tonijn. Zoooooo ontzettend lekker en zo voedzaam. Deze pizza wordt weer aan ons lijstje van favorieten toegevoegd. Na het eten verloopt de avond gezellig en rustig, want het is wel weer even mooi geweest voor vandaag.

DAG HONDERDNEGENENZESTIG WOENSDAG

Ik moet vandaag vroeg opstaan voor een afspraak. Marja gaat er gelijk met mij uit voor het uitlaten van Coosje.

Afscheid

Ik heb een afspraak in Zoetermeer op de locatie waar ik met al mijn vorige koren jaren heb gerepeteerd. Toen corona kwam, ben ik met al die koren gestopt. Ik besloot om met pensioen te gaan. Maar door de omstandigheden had ik nog niet al mijn spullen meegenomen. Ook de apparatuur moet worden uitgezocht en meegenomen en veel gewonnen bekers en oorkondes zullen een plekje gaan krijgen bij ons thuis.

Best emotioneel allemaal, omdat ik dan eindelijk de fijne jaren aldaar afsluit. Het neemt best veel tijd in beslag en ik realiseer me ineens dat ik helemaal niet ontbeten heb. Tijd en mogelijkheid om te lunchen is er niet. Ik heb ook niets meegenomen. Dat doe ik anders altijd wel. Het feit dat ik dit nu vergeten ben, geeft wel aan dat ik niet meer 24/7 met eten bezig ben. Wie had dat kunnen denken?

Ik kon toen nog niet weten dat het bloed toch kruipt waar het niet gaan kan en ik in mijn nieuwe woonplaats ook weer een koor zou oprichten en gevraagd zou worden voor een koor in Rotterdam.

Griepprik 

Voor ik naar huis ga, moet ik om 15.00 uur nog even een griepprik halen. Ik heb erg getwijfeld of ik deze wel wilde nu ik net gevaccineerd ben tegen Corona. Al dat gif in je lijf, kan toch niet goed zijn? Maar de huisarts heeft me er toch van weten te overtuigen dat het beter voor me is en dat ze het me wel aanraadt omdat ik ook Astma heb. Dat klinkt ernstig, maar eerlijk gezegd heb ik daar zelden last van.

Wel is het zo dat ik als ik griep heb altijd direct te kampen heb met hoesten, benauwdheid en dit de laatste jaren vaak heeft geleid tot longontsteking. Eigenlijk ging iedere griep over in een lichte of zwaardere longontsteking. Vandaar ook dat ik op een gegeven moment er toch voor gekozen heb om de griepprik te nemen. Met ietwat gemengde gevoelens laat ik de prik dus toch zetten.

Witlof

Dan kan ik eindelijk naar huis, waar ik natuurlijk mijn auto vol koorspullen moet uitladen en een plekje in onze berging met geven. Ook dat is best weer een heel klusje. Ik voel me wat bezwaard naar Marja dat zij er nu met Coosje eigenlijk al dagen alleen voor heeft gestaan. Ze komt nergens aan toe, want ieder uur gaat ze aan de wandel. En dit in weer en wind. Vanaf morgen zal ik daar ook weer even flink aan bijdragen.

Als ik zie dat het bijna half 6 is, ga ik snel koken. We eten witlof met gerookte zalm uit de eenpanspecial. Ik zou zelf nooit aan die combinatie gedacht hebben, maar het is echt heel smakelijk. Voor het eerst verzadigt deze maaltijd me niet helemaal, misschien omdat ik verder nog niets gehad heb vandaag. Ik neem dus als toetje nog even een lekker stukje schimmelkaas.

DAG HONDERDZEVENTIG DONDERDAG

Ik ontbijt met een schaaltje avocado en kip, aangemaakt met een sausje van mayonaise en kruiden. Een heerlijke start van de dag. Mijn dochter appt niet veel later dat ze beneden staat en vlak daarna lopen we buiten.

Pups

Mijn dochter heeft een pup van 7 maanden, een Australian Labradoodle. We hebben afgesproken deze ontmoeting van de honden eerst even buiten plaats te laten vinden. 2 jonge pups, dat wordt vast onstuimig. Nou ja, lopen? Het danst en springt om elkaar heen en ik ben eigenlijk doodsbang dat die lieve pup van mijn dochter met zijn gewicht van inmiddels 13 kg onze Coosje van 2.5 kg zal bezeren. Maar het gaat goed.

Ze zijn enthousiast, maar niet te wild en zowel mijn dochter als ik genieten van deze eerste hondenkennismaking. Ze zullen veel bij elkaar zijn in de toekomst, dus een goede basis is belangrijk. Wanneer we uitgewandeld zijn, gaan we naar huis, waar het natuurlijk weer afwachten is hoe het gaat. We hoeven ons geen zorgen te maken, die 2 kunnen prima samen.

Dierenarts

Mijn dochter gaat op tijd weer weg omdat we vanmiddag ook al met Coosje naar de dierenarts moeten. We willen Coosje nog even wat rust geven voor de volgende nieuwe en vast enerverende ervaring. Dit geeft Marja en mij ook even tijd om te lunchen. We vonden de pizza van afgelopen week zo heerlijk dat wij deze weer even maken. En deze allebei beleggen met dat wat we lekker vinden.

Bij Marja zijn dit tomaatjes, kipfilet en kaas en ik kies voor zalm en spinazie. Het smaakt ons heerlijk. Ook bij de dierenarts houdt onze Coosje zich geweldig en ze geeft geen kick als ze haar laatste vaccinatie krijgt. Ze blijkt een kerngezond hondje en we zijn erg blij dit te horen. Je weet toch maar nooit. Marja gaat vanuit de dierenarts terug naar huis lopen en ik doe direct even wat boodschappen voor de komende dagen. 

Rundergoulash

Vanavond eten we de snelle rundergoulash uit de eenpanspecial. Het is lang geleden dat we rundvlees hebben gegeten. We kiezen veelal voor kip, kalkoen of vis. Maar Matty vertelt ons dat rundvlees ook heel goede voedingswaarden heeft en het dus goed is om hier af en toe voor te kiezen. Het blijkt een heerlijk gerecht al zal rundvlees nooit onze favoriet worden.

Een volgende keer eens kijken of we dit kunnen vervangen door kip. Dan zal de echte goulashsmaak er misschien niet zijn, maar ook dat is het vast lekker. In de avond trakteert Marja zich op een glaasje wijn met een stukje kaas en ik neem bij hoge uitzondering een bakje pecannoten. Ik doe dit al vrij vroeg in de avond, zodat er toch weer voldoende buikrust komt voordat ik morgen weer ga ontbijten.

DAG HONDERDÉÉNENZEVENTIG VRIJDAG

Sinds Coosje er is, zijn we vroeger uit de veren. Op zich geen punt hoor, want zo heb je een fijne lange dag en staan we om de beurt al heel vroeg buiten. En dat is onder elke weersomstandigheid echt genieten. De opkomende zon, de rust en de zuurstof die je direct bij de start van de dag binnenkrijgt.

Schilderles

Ik ontbijt vroeg met een yoghurt- avocado-smoothie uit de ontbijt & lunchspecial. Dit is snel gemaakt, drinkt zo makkelijk weg en is heel erg lekker. Ik ga weer naar schilderles. Mijn eerste schilderij komt vandaag af. Ik ben daar verre van tevreden over, maar het is een begin. Hiervoor heb ik met acrylverf gewerkt en vandaag begin ik met olieverf. Dit blijkt me meer te liggen en geeft me het echte schildergevoel.

Dat had ik eerder nog niet. Heerlijk weer zo’n creatieve uitdaging. Ik geniet dan ook van deze morgen en kom rond lunchtijd blij thuis. Mijn 1ste schilderij heb ik natuurlijk mee naar huis genomen en we zoeken daar even een geschikt plekje voor. Daarna lunchen we met een tonijnomelet. Meteen naar de lunch vertrekken we naar Gouda om een speciaal tuigje voor Coosje gaan kopen. 

Dierenwinkel

Morgen begint de puppytraining en met zo’n klein hondje is het beter voor de nek om met een tuigje te gaan werken. Mijn dochter heeft ons gewezen op deze winkel. “Je kijkt je ogen uit mam en je moet je hand wel op je portemonnee houden.” Ze heeft niets teveel gezegd. Wat een gave winkel en wat een sortering. Er is zelfs een apart stuk waar de honden kunnen spelen.

Natuurlijk is er ook een restaurant en als we het geschikte tuigje (met bijpassend riempje) voor Coosje gevonden hebben, strijken we daar even neer voor een kopje koffie en een cola zero. En ook daar is het echt helemaal af, want bij de koffie krijgt Marja een koekje in de vorm van een hondenbot. Ze eet dit natuurlijk niet op, maar het ziet er wel gezellig uit. Weer gelaafd rijden we naar huis.

Zuurkool

Als we thuiskomen is het alweer etenstijd. Allebei hebben we een beetje last van de wintertijd. Niet met opstaan hoor, daar merken we niets van. We hebben eerder op de avond behoefte om wat te eten. Dit terwijl we eigenlijk altijd late eters zijn. Geen punt, dan start ik gewoon wat eerder met koken. Ik kies weer eens voor zuurkool met gehakt, uit de eenpansspecial. Ik heb zuurkool leren eten door de startgids.

Nooit eerder was ik een liefhebber van zuurkool, net zo min als ik een fan van soepen was. Maar door de recepten van TheNewFood ben ik beide heerlijk gaan vinden. Het smaakt ons ook vandaag weer erg goed. Onze avond bestaat verder uit lezen, een filmpje kijken en Coosje uitlaten. Voor we gaan slapen, zetten we de wekker, want morgen moeten we vroeg op voor de puppytraining. IK vind het best spannend!

Delen
RIAN BLOG 49 Het optreden

RIAN BLOG 49 Het optreden

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG HONDERDVIJFENZESTIG ZATERDAG

Als ik wakker wordt, merk ik dat ik me alweer een stuk beter voel. Gelukkig! Ik sta vroeg op, bak een voedzaam eitje en drink er een heerlijke kop muntthee bij. Vandaag is de grote dag. Wat heb ik hier lang naar uit gekeken. Voor het eerst sinds ruim anderhalf jaar ga ik weer optreden met een koor. Ik heb er zo’n zin in!

Opbouw

Om 11.00 uur ben ik beneden in de recreatiezaal van ons complex waar al een aantal koordames klaarstaan om me te helpen bij de opbouw van het podium, de zaal en het geluid. We hebben 115 kaarten verkocht en met 48 deelnemende koorleden wordt het een volle zaal. We gaan de opstelling zo ruim mogelijk maken, zodat iedereen zich veilig voelt.

Met elkaar zijn we een paar uur bezig, maar dan staat ook alles precies zoals ik het me had voorgesteld. Er is even tijd om naar huis te gaan voor we in de middag de soundcheck hebben. Ik besluit niet te gaan lunchen, maar die tijd even te gebruiken om wat uit te rusten. De dag is immers nog lang en ik merk dat ik door de griep toch wel een jasje heb uitgetrokken.

Rommelig

Om 15.00 uur sta ik weer beneden om de koordames op te vangen. De soundcheck verloopt wat rommelig. Waarschijnlijk omdat iedereen best nerveus is voor zo’n eerste optreden. En dat al 3 maanden na de oprichting van dit koor. Het lukt me toch om hen later vol vertrouwen in het optreden van vanavond naar huis te laten gaan en iedereen heeft er enorm veel zin in.

Spinaziesoep

Nu eerst even thuis eten. Marja heeft spinaziesoep gemaakt. Ze heeft hier naast ei ook nog wat kipstukjes aan toegevoegd en die combinatie is heerlijk, echt smullen. Misschien wel de lekkerste soep die ik tot nu toe gegeten heb uit de soepspecial. Maar ach, dat zeg ik iedere keer en dan komt er daarna weer iets heel lekkers. Dan is het tijd om me aan te gaan kleden voor het optreden, uiteraard besteed ik hier veel aandacht aan.

Ballonjurk

Het aankleden heeft nog wel wat voeten in de aarde, want de jurk die ik voor vanavond gepland had, blijkt bij mijn heupen veel te wijd te zitten, waardoor het een balloneffect krijgt. Oeps dat is een tegenvaller. Nou ja…… tegenvaller, ik ben dus weer centimeters kwijt. Maar daar had ik nu even niet op gerekend. Ik had de jurk 2 weken geleden nog gepast en toen zat hij goed. Ik voel me niet zeker met dat balloneffect.

Een alternatief is een ander zwart jurkje met korte mouwen. En dan zie je mijn Juliana armen op en neer dansen als ik aan het dirigeren ben. Dat kan dus niet. Ik moet er dus een vestje over dragen. Dat vind ik jammer, want sinds ik wat lijn heb gekregen, wil ik dat ook graag laten zien en met een vestje, valt dat weg. Je kan maar een probleem hebben he? Hihi.

Het optreden

Wanneer ik rond 18.30 uur weer beneden kom, druppelen de dames een voor een binnen. Ze zien er geweldig uit en over en weer worden veel complimenten gemaakt. De spanning van vanmiddag is weg en iedereen kan niet wachten om op het podium te gaan staan zingen. De zaal loopt al aardig vol en niet veel later gaan we ons opstellen om op te lopen. Onder een daverend applaus worden zij op het podium verwelkomd.

Vanaf de eerste minuut is het genieten. Het koor zingt prachtig en hun enthousiasme werkt aanstekelijk op de zaal. Wanneer we dan ook aan de samenzang toe zijn gekomen, zingt iedereen uit volle borst mee en voor we het weten is het pauze. Het eerste deel van ons optreden zit erop en de dames hebben het geweldig gevonden. Ze kunnen niet wachten tot ze na de pauze weer verder kunnen.

Feest

Ook het 2de deel gaat geweldig en met de zaal hebben we er aan het einde een groot meezingfeest van gemaakt. Als de laatste noot klinkt, is iedereen in een feeststemming en de nazit is dan ook beregezellig. De meeste mensen blijven hangen, drinken nog wat en er wordt ook weer gedanst. Ik had me geen mooier en fijner 1ste optreden kunnen voorstellen.

Wanneer ik rond twaalf uur naar huis ga, ben ik blij dat ik eindelijk alles aan Marja kan gaan vertellen die thuis is gebleven vanwege Coosje. Gelukkig heb ik inmiddels al heel wat foto’s en filmpjes van het optreden. We drinken samen nog even een glaasje op dit succes. Marja een lekkere whiskey en ik een glas cola. Marja maakt daar nog even een bordje Franse kaas bij en zo sluiten we deze bijzondere dag af.

DAG HONDERDZESENZESTIG ZONDAG

The day after! Het kostte vannacht even wat tijd om de rust in mijn hoofd te vinden voor ik in slaap viel, maar uiteindelijk heb ik heerlijk geslapen en zelfs een uurtje langer in verband met de wintertijd. 

Spieren

We starten dan ook heel rustig op en genieten van een lekkere chocolade-eiwitsmoothie uit ontbijt en lunchspecial. Bij het opstaan voel ik wel dat ik al mijn spieren heb gebruikt, bij het gesjouw, het dirigeren, het lange staan en het dansen van gisteren. Maar dat hoort er gewoon bij. Ik ben erg dankbaar dat ik het allemaal heb kunnen volbrengen.

De hele afgelopen week stond toch wel in het teken van de griep en mijn twijfel of ik wel voldoende energie zou hebben om ook zelf te kunnen genieten van het optreden en niet aan het overleven zou zijn. Gelukkig was mijn energie net op tijd terug en heb ik van de eerste tot de laatste minuut genoten. Vandaag even een beetje rustig aan doen en dan ben ik weer het meisje.

Regen

Het regent inmiddels pijpenstelen, maar Coosje moet er wel even uit. Ach, dat maakt ook niet uit, we hebben inmiddels jassen die wel een stootje kunnen hebben. We gaan dus samen even een wandelingetje maken. De enige die echt door en door nat wordt is Coosje, maar die maalt er niet om. Eenmaal weer thuis, maak ik even een bordje met wat kaas, rolletjes kip, komkommer en olijfjes. We genieten er beiden van.

Monique

In de middag gaan we nog even naar Monique en dan nemen we Coosje natuurlijk voor haar mee. Haar medebewoners vinden het ook erg leuk dat we haar mee hebben genomen en ze wordt dan ook door vele handen geaaid. Allemaal weer goed voor haar socialisatietraining. Mooi ook om te zien dat een hond juist bij deze bijzondere mensen zoveel plezier geeft. Het is dan ook een heel fijne middag.

Met Monique gaat het weer beter dan de vorige keer dat we er waren en eigenlijk hadden we daar niet meer op gerekend. Maar ze gaat dus nog steeds vooruit en wordt weer een beetje de oude met haar blijheid en haar humor. Eenmaal thuis, ga ik direct koken; helemaal vergeten dat de klok een uur is teruggegaan en dus voor ons eigenlijk behoorlijk vroeg. Maar ach, dan hebben we een lekkere lange avond.

Spruitjesstamppot

Ik maak spruitjesstamppot. Wat een bijzonder recept is dit. Zo heb ik nog nooit een stamppot gemaakt. Marja die eigenlijk niet zo van spruiten houdt, geniet er ook van. Het is wel een stevige maaltijd en Marja laat dan ook wel een beetje staan, maar ik geniet er zo van dat ik mijn bord helemaal leeg eet. Voor het eerst voel ik dat ik misschien wel iets te veel heb gegeten, maar het was ook zo lekker.

Normaal stop ik zodra ik voel dat ik verzadigd ben. Nu voelde ik dat ook, maar nam dus nog wat extra happen omdat het zo ongelofelijk lekker was. Dit ga ik zeker vaker maken. Ik heb nog wat over en dat vries ik direct even in. Na het eten komt de man met de hamer langs en sta ik mezelf toe om wat te dutten op de bank en heerlijk samen met Marja TV te kijken.

DAG HONDERDZEVENENZESTIG MAANDAG

Ik sla het ontbijt over, want ik ga vandaag lunchen met een vriendin die ik 10 jaar niet gezien heb, maar waar ik een heel bijzondere band mee had. Ik verheug me er erg op, maar vind het ook wel een beetje spannend. Hebben we nog wel raakvlakken, is het weer zoals toen, vraag ik me af. 

Lunch

Ik arriveer als eerste in het restaurant waar we hebben afgesproken en zoek ik alvast een tafeltje uit waar we rustig kunnen praten. Niet veel later komt mijn vriendin binnen en lijkt het direct of de tijd heeft stilgestaan. Het voelt meteen vertrouwd en we hebben heel wat bij te kletsen. Ondertussen lunchen we uiteraard en ik heb gekozen voor een omelet met gerookte zalm zonder brood.

Deze was echt lekker en toch weer anders dan wanneer ik dit zelf thuis klaar maak. Als we klaar zijn met eten, zijn we nog lang niet uitgepraat en gaan we weer aan de thee. Voor we er erg in hebben is het al 17.00 uur en app ik Marja even dat we nog steeds aan het kletsen zijn en ik voorlopig dus nog niet thuis ben. Zij antwoordt direct met: Misschien samen nog een hapje eten straks?

Diabetes

Dat is niet tegen dovemansoren gezegd, we genieten beiden van ons samenzijn. Veel trek hebben we niet en we besluiten beiden om voor een voorgerecht te gaan en dan maar eens te kijken of we daarna nog ergens behoefte aan hebben. Mijn vriendin kiest voor carpaccio en ik voor een vis-trio dat bestaat uit, zalm, garnalen en paling. Het blijken flinke porties te zijn en we hebben hier beslist genoeg aan.

Mijn vriendin is ook net flink afgevallen, maar kampt nog wel met flink overgewicht. Ze heeft ook diabetes 2 en andere lichamelijke klachten, waaronder ook moeheid. Zonder ook maar iets op te dringen, vertel ik haar natuurlijk wel wat TheNewFood voor haar gezondheid kan doen, ook in verband met haar diabetes 2. Ze vindt het allemaal heel interessant en gaat als ze thuiskomt lezen over TheNewFood.

Kerstklanken

Het is uiteindelijk 20.00 uur als we naar huis gaan met de belofte dat we elkaar niet meer uit het oog gaan verliezen. We gaan eens ervaren of we ook in het heden weer raakvlakken hebben en samen leuke dingen kunnen doen. Het was een heel fijne ontmoeting. Ik moet nu nog wel even aan het werk, ter voorbereiding van de koorrepetities van morgen.

We gaan met het kerstrepertoire beginnen en dat moet ik echt qua stempartijen nog even ophalen. Het is al 21.30 uur als de muziek en mijn gezang nog even door het huis schalt en de eerste kerstklanken van dit jaar klinken.

Delen
RIAN BLOG 48 Tapasbuffet

RIAN BLOG 48 Tapasbuffet

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar ervaringen in haar blogs.

DAG HONDERDÉÉNENZESTIG DINSDAG

Ik ben een paar ons aangekomen en weeg: 86 kg. Voor het eerst stelt dat me teleur. Het is de allereerste keer sinds ik ben gestart dat ik niet ben afgevallen, maar zelfs een paar honderd gram ben aangekomen. Eigenlijk had ik ook niet anders verwacht. Ik ben flink ziek geweest. Al had ik helemaal geen tijd om ziek te zijn. Daarbij had ik ook best wel veel stress.

Dubbelop stress dus, want van Matty hoorde ik dat ook ziek zijn voor stress in je lijf kan zorgen. En stress kan weer zorgen voor hogere bloedsuikers, legt ze uit. Daardoor maak je insuline aan en dat zorgt ervoor dat je je reserves niet kan gebruiken. 

Koor

Ik ontbijt niet want het is vandaag weer koordag mét lunch! Na de repetitie zal er een gevarieerd tapasbuffet voor ons klaar staan. Ik voel me nog verre van goed, maar ik wil deze repetie niet missen, omdat we zaterdag een optreden hebben. Ik weet ook dat ik wanneer ik voor het koor sta de energie zal krijgen om er een goede repetitie van te maken. En dat wordt het ook!

De dames zijn klaar voor het optreden van zaterdag en iedereen heeft er enorm veel zin in. Na afloop van de repetitie heb ik het gevoel dat ik de marathon heb gelopen, maar het was het waard.

Tapasbuffet

Terwijl we nog aan het zingen waren, is het buffet al voor ons klaar gezet. En wat voor een buffet. Echt geweldig en werkelijk voor iedereen wat wils. Dit is echt ideaal als je koolhydraatarm of ketogeen eet. Ik heb me dan ook flink uit kunnen leven op de garnalen, de Italiaanse ham, gehakt, olijven, tomaten, kazen, vis en nog veel meer. Tijdens de lunch doen we ook weer karaoke en dansen we.

Normaal gesproken ben ik hier een enorme animator in, maar mijn kaarsje is wel een beetje opgebrand. Desondanks start ik de muziekbanden in en kan ik toch de twistmedley niet weerstaan. Om 14.30 uur keert te stilte weer terug in ons wooncomplex en ga ik richting huis, waar ik Marja in geuren en kleuren vertel over deze geweldige repetitie en lunch.

Coosje

Marja heeft het ook druk gehad met onze Coosje die natuurlijk na ieder slaapje, na even spelen, na eten en drinken direct weer naar buiten moet om haar zo snel mogelijk zindelijk te krijgen. Alhoewel ik op de dag dat er een lunch is met het koor, geen tweede koor heb, biedt ze toch aan om vandaag te koken. Ze ziet ook wel dat ik moe ben. Ze heeft even teruggepakt naar de startgids en daaruit de hamburgers in slablad gekozen.

Een eenvoudig maaltje, maar beslist erg lekker en zeker meer dan genoeg. In de tussentijd hebben we beurtelings al weer heel wat keren met Coosje buiten gestaan en na een dag als deze willen we beiden niets anders dan chillen op de bank en een beetje tv kijken. Voor het slapen gaan, laten we Coosje nog even samen uit en dan is het bedtijd.

DAG HONDERDTWEEËNZESTIG WOENSDAG

Vandaag doen we het maar een beetje rustig aan. Zo’n klein puppy maakt toch wel dat je de hele dag in de weer bent en daar moeten we nog even aan wennen. Daarbij moest er ook gewerkt worden en die combinatie is best pittig. We doen in de morgen dus niets anders dan samen ontbijten met de heerlijke chocolademousse uit de startgids. Het smaakt ons heerlijk.

Training

Verder is de ochtend gevuld met Coosje uitlaten, plasjes en poepjes in huis wegredderen en verder helemaal niets. Na de lunch komt de andere Oma met Layna naar Coosje kijken. Ik heb bewust gevraagd of dit na de lunch kon, omdat wij vandaag niet willen lunchen. Dat was natuurlijk geen probleem. Layna die zelf thuis ook een Australian Labradoodle van 8 maanden heeft is helemaal verliefd op Coosje.

Layna geeft ons zo klein als ze is nog een paar tips. Ze heeft ook een kadootje voor haar meegebracht, zo lief. Voor Coosje is het ineens wel heel druk in huis en dat is best onwennig, maar natuurlijk een goede socialisatietraining. Daar zijn we soweiso al aardig mee bezig de laatste dagen. Alles waar ze in haar leventje mee in aanraking gaat komen, moeten we in korte tijd allemaal met haar doen/ondernemen.

Tips

De andere Oma vindt Coosje ook geweldig en op dit moment is er even geen andere gespreksstof dan over ons hondje. Voor Layna heb ik natuurlijk weer wat lekkers, maar ik overvoer haar niet meer met lekkers zoals ik eerder altijd wel deed. Wat heb ik mijn kleinkinderen toch veel suiker gegeven, zonder me hier echt bewust van te zijn. Als ik had geweten wat ik nu weet, had ik het nooit zover laten komen.

Jurkje

Als Layna met haar andere Oma weer naar huis is, ga ik nog even wat boodschappen doen voor het eten van vanavond en loop ik in het winkelcentrum ook nog even een kledingwinkel in. Ik heb nog geen zwarte jurk voor zaterdag. Ik was al eerder in die winkel geweest voor een zwarte jurk en had er toen ook een paar gepast. Maar al die jurken maakte mij onnodig dik en toonden mijn nieuw verkregen taille niet.

De verkoopster vond ze me toen allemaal goed staan, maar ik vertelde haar dat ik veel ben afgevallen en dat ik geen te ruime jurken meer wil dragen en eindelijk eens mijn taille wil laten zien. Oh, zei ze toen, dan zal ik wat mooie jurkjes voor je meenemen de volgende keer. En ze heeft woord gehouden, want toen ik vandaag binnenkwam, vertelde ze mij direct dat ze een mooi getailleerd zwart jurkje voor me had.

Ze had 2 maten meegenomen van de groothandel En… de kleinste zit het mooist. Alhoewel het jurkje heel eenvoudig is en geen enkel apart effect had, besluit ik het toch te kopen. Altijd handig om zo’n jurkje in de kast te hebben hangen en zeker geschikt voor het optreden zaterdag.

Balletjes in tomatensaus

Daarna haal ik nog even ingrediënten voor Spaghetti met balletjes in tomatensaus en dan ga ik snel weer richting huis, waar ik vervolgens ook weer direct met het koken begin. Wij willen eerst eten voor we onze pup te eten geven, anders komt er van rustig eten niets. Zij moet immers direct na het eten weer naar buiten. Hellup, waar zijn we aan begonnen? Nee hoor, zo erg is het niet, maar het is wel heel intensief.

Als Marja ’s avonds uit tekenles komt, verras ik haar met amandeltaart uit de kerstspecial. Dit heb ik tussen de bedrijven door even bereid. Het heeft dus ook nog even tijd gehad om in de koelkast te staan en dan is het ook het lekkerst. Ik heb er opgeklopte slagroom bij gemaakt. Het geheel is erg lekker en echt een traktatie. 

DAG HONDERDDRIEËNZESTIG DONDERDAG

We hebben afgesproken dat ik vandaag de ochtendstart met Coosje doe en dat Marja even lekker uit kan slapen. Om 8 uur hoor ik Coosje bewegen en direct haal ik haar uit de bench, laat ik haar plassen, geef ik haar eten en ga ik weer met haar naar buiten. Zelf ontbijt ik niet.

Wandeling

Het is heerlijk weer en ik besluit er even wat verder met Coosje op uit te trekken. Het wordt het natuurgebied hier om de hoek, waar veel honden komen. Dat is weer goed voor haar socialisatietraining. Ze mag nog maar heel korte stukken lopen, dus ik neem de hondenrugtas mee voor als ze moe wordt. En dat wordt ze, want op het hondenstrandje aldaar speelt ze met grote honden, leert ze voor het eerst zand kennen.

Ze stapt zelfs even door het water. Ik loop terug met haar op mijn rug en dat valt qua gewicht nog best een beetje tegen. Coosje zorgt niet alleen voor meer beweging, maar vraagt conditioneel ook wel wat van me. Maar dat is natuurlijk alleen maar goed.

Niet goed

Wanneer ik thuis kom, voel ik me niet goed. Had ik misschien toch beter eerst even kunnen eten voor ik al die activiteiten met Coosje ondernam? Luister naar je lijf, hoor ik Matty zeggen… Normaal heb ik helemaal geen last van als ik niet eet, maar vandaag voelt het anders, ik ben nog niet de oude. Ik heb nog een avocado, want kipstukjes en snacktomaatjes en hier maak ik snel een lekker hapje van. Dat doet direct goed.

Ik neem nog even extra zout en daarna voel ik me al weer veel beter. De rest van de middag besteed ik weer aan het voorbereiden van het optreden van overmorgen. Draaiboek maken, instructies uitschrijven en een opstelling maken.

Menu

Wanneer ik hiermee klaar ben, haal ik alle TheNewFood-boekjes eens uit de kast en ga ik eens kijken wat we de komende dagen gaan eten. Ik vind het geweldig om al die lekkere recepten voorbij te zien komen en weet gewoon niet wat ik nu weer eens uit zal kiezen. Ook komen de gerechten die inmiddels favoriet zijn weer langs en iedere week gaat er ook wel iets in de herhaling, omdat het gewoon zo lekker is. 

Er zijn 2 boekjes die ik op dit moment superleuk vind en dat zijn de kerstspecial en de ontbijt en lunchspecial. Wat staan daar een bijzondere lekkernijen in. Ik heb besloten de lentespecial en de zomerspecial even opzij te leggen. Des te leuker is dat straks in het voorjaar weer. De startgidsen gebruik ik nog steeds.

Boost

Ik ben ook van plan om binnenkort weer eens terug te grijpen naar die startgidsen om het afvallen weer even een boost te geven. Toen ik volgens deze 2 boekjes kookte, deed ik precies wat er stond. Daarna ben ik de maaltijden samen gaan stellen uit de verschillende boekjes en ben ik af en toe ook zelf aan het kokkerellen gegaan en heb ik al regelmatig eigen gerechten gemaakt die allen precies passen bij deze aanpak.

Sinds ik begonnen ben met TheNewFood is er slechts een enkele dag geweest dat ik geen zin had om te koken. Maar dit kwam dan doordat ik te moe was of het te druk had. Maar zelfs dan raap ik mezelf bij elkaar en staat er in no-time een lekkere maaltijd op tafel. Dat zijn dan vaak de eenpans-, de ovengerechten of een lekkere salade uit de zomerspecial. 

Kip-kerriesoep

Voor vanavond heb ik kip-kerriesoep uitgekozen. Ik heb nog nooit zoveel soep gegeten als de laatste paar maanden. Nooit geweten dat soep zo lekker kan zijn en ook kan volstaan als een maaltijd. Het wordt bijna eentonig, maar wat is het alweer heerlijk En ook snel en makkelijk gemaakt. Onze avond daarna is rustig en ik maak er een beautyavond voor mezelf van. Nou ja…….. beauty?

Ik heb nog steeds wel wat moeite met dat wat ik in de spiegel zie. In mijn nakie vind ik het echt niet mooi. Gek he dat ik met plezier naar mijn dikke lijf kon kijken en me nooit gegeneerd heb en ik nu soms verdrietig wordt van mijn aanblik. Gelukkig overheerst de gedachte dat ik nu veel gezonder bezig ben en dat is het allerbelangrijkste. Maar toch.

Eigen schuld

Misschien komt het wel omdat ik eigenlijk boos ben op mezelf dat ik zo dik geweest ben en nooit maat wist te houden. Eigen schuld, dikke bult, schiet er even door mijn hoofd. Ik werd altijd jonger geschat door mijn bolle, strakke toet. Maar nu hoor ik dat eigenlijk nooit meer. Wel vind ik dat mijn lijf er in de kleren jonger en vlotter uitziet. Dus dat compenseert weer een beetje. In mijn hoofd blijft het toch nog even een worsteling.

Je lichaam schijnt wel een jaar de tijd nodig te hebben om na veel afvallen in proportie te komen. Nu heb ik een heel smal bekkie gekregen, maar mogelijk verandert dat nog wel een beetje. Er zit niets anders op dan gewoon door te gaan op de ingeslagen weg, vertrouwen te hebben in mijn lijf en te proberen mij er maar niet al te druk om te maken. 

Gelukkig heb ik Marja die me als ik weer eens in de onzekerheid en twijfel schiet met mijn beentjes op de grond zet en weet te stimuleren.

DAG HONDERDVIERËNZESTIG VRIJDAG

Eindelijk kan ik weer naar schilderles. Ik heb er maar liefst 3 gemist. Ik heb er echt zin in. Maar eerst Coosje uitlaten en wat eten. Ik heb besloten om weer even drie keer per dag te eten, tot ik me echt weer sterk voel. Ik maak het mezelf makkelijk en bak even een eitje met ham en kaas.

Schilderles

Daarna maak ik Marja wakker zodat ze op Coosje kan letten en ga ik weg. Ik geniet van de morgen in het atelier en kom ook weer een stukje verder met mijn eerste schilderij. Ik ben nog lang niet tevreden, maar voor een eerste probeerseltje kan het er mee door. Na de les moet ik nog even batterijen kopen voor morgen. Ik doe dat altijd bij de Wibra omdat ze daar het voordeligst zijn.

Daar zie ik ook een leuke trui en een leuke jurk hangen. En de prijs is echt een lachertje. Bij de kassa gaat er ook nog 20% af. Ik ben nog steeds in een fase dat ik niet veel geld aan kleding wil uitgeven, maar er wel leuk uit wil zien. Als ik straks op mijn streefgewicht ben, dan wil ik wel weer graag mijn eigen kledingstijl ontwikkelen. Ik houd erg van apart en stijlen die vaak niet de trend zijn. Daar hangen heel andere prijskaartjes aan.

Nasi

Weer thuis, heb ik trek. Er staat nog een klein bakje nasi in de vriezer en dat zet ik even in de magnetron. Ik voel dat ik die lunch vandaag nodig heb. De middag besteed ik aan het uitzoeken van al mijn geluidsapparatuur die al meer dan anderhalf jaar in onze berging staat. Pff, dat is nog wel even een flinke klus. Daar had ik eigenlijk wel eerder aan moeten beginnen. Maar goed, geen gezeur en gewoon doorgaan. 

Kip op bloemkoolrijst

Als ik deze klus heb geklaard, is het alweer tijd om me eens in het eten te gaan verdiepen. Ik kies voor kip op bloemkoolrijst uit de oven. Een recept uit de lentespecial. De voorbereiding is snel en simpel en als alles in de oven gaat, heb ik nog even tijd om bij te komen van de toch wel zware klus van vanmiddag. Als het belletje van de oven gaat, ruikt het inmiddels weer heerlijk in huis en krijgen we echt trek.

Ook dit gerecht hebben we nog niet eerder gegeten, maar dat gaan we zeker veranderen. Ondanks dat ik de lentespecial even apart wilde leggen tot de komende lente… Dit is onweerstaanbaar. We smullen er weer van. Alles wat we maken is zo ongelooflijk lekker!

Vroeg

Vanavond doen we verder helemaal niets en gaan we zelfs vroeg naar bed. Dat komt niet zo vaak voor, maar morgen wordt voor ons beiden een pittig dagje. Voor Marja omdat ze er met Coosje dan helemaal alleen voorstaat en ieder uur wel even naar buiten moet. En voor mij natuurlijk omdat we morgen het eerste optreden hebben met het nieuwe koor. Er moet vooraf veel georganiseerd worden. Ik kijk er ook heel erg naar uit!

Delen