Selecteer een pagina
BLOG 29 Een keto-lunch

BLOG 29 Een keto-lunch

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.

Verjaardagsfeest

Niet lang na het overlijden van mijn moeder ben ik jarig. Andere jaren heb ik mijn verjaardag altijd uitgebreid gevierd, maar daar heb ik geen zin in dit jaar. Ik heb daarom mijn verjaardag samen met Dave en de jongens in de Efteling gevierd. Heel geslaagd en feestelijk genoeg. Alleen zou ik juist nu ook iets met mijn zussen willen doen voor mijn verjaardag. Daarom komen ze morgen alle vier bij mij lunchen, ik kijk er echt naar uit!

Ik heb een prachtige keto-lunch samengesteld, bijna alles komt uit de boekjes. Goulashsoep uit de soepspecial, de tosti uit startgids deel 2, Italiaanse ei met worst uit de kerstspecial en verschillende wraps uit de ontbijt en lunch special. Allemaal simpel te maken en ontzettend lekker. Het enige kant-en-klaar gekochte zijn gegrilde kippenvleugeltjes van de poelier. Zelf ben ik een enorme kipliefhebber, dit voelt als een traktatie.

Heel veel eten…

Terwijl ik alvast sta te koken, denk ik terug aan mijn verjaardagen vóór ik keto ging eten. De tafel was altijd rijkelijk gevuld met veel te veel eten. De frituurpan maakte overuren voor de frikandellen, bitterballen, nasi- en bamihapjes en kipnuggets. Stokbrood met kant-en-klaar smeersels mochten niet ontbreken. Ook taart natuurlijk en dan ook nog de nodige schalen, chips, nootjes, M&M’s en borrelnootjes. Heel veel eten dus.

Ik maakte er een sport van de tafel zo vol mogelijk te zetten. En alles kant-en-klaar gekocht natuurlijk… Ik had altijd veel over, maar dat vond ik niet erg, zo konden we er nog lang van genieten. Ik was mijzelf nog dagenlang aan het volproppen. 

Trots

Hoe anders is dat nu… Ik besteed nu écht aandacht aan het eten en aan de tafel. Ik heb zorgvuldig de lunch samengesteld. ‘Kijk mij nou hier een keto-lunch voorbereiden,’ denk ik terwijl ik aan het koken ben. Ik voel me trots, het is even geleden dat ik deze trots heb gevoeld. Ik wil hier bewust bij stilstaan. Genietend van dit gevoel met een fijn muziekje op de achtergrond sta ik ontspannen in de keuken.

Ik vergeet de tijd: als Vinz ineens binnenkomt vanuit school schrik ik. “Mam, ik ruik goulashsoep, ben je die aan het maken?” Snel kijkt hij in de pan tot zijn vreugde ziet hij dat zijn neus hem niet in de steek heeft gelaten. “Mag ik proeven of het lekker is?” Genietend zit hij aan een kop soep na een lange schooldag druk vertellend over zijn dag. Als Senn even later thuiskomt, kijkt ook hij mij blij vragend aan: “goulashsoep?” 

Nieuw servies

Alles staat zover klaar dat ik morgen niet heel veel meer hoef te doen. Ik kan bijna niet wachten. Onlangs heb ik een nieuw servies gekocht: ons oude servies kon écht niet meer en het paste zeker niet meer bij ons ‘nieuwe eten’. Sinds we het nieuwe servies hebben, lijkt het net alsof het eten nog lekkerder is. Het is op deze manier een feestje om te koken en alles mooi op de borden te leggen. 

Ik dek de tafel met mijn nieuwe servies en kaarsjes. Ik geniet van het feit dat het mij zo blij maakt. De aandacht voor kleine details. Maar als de tafel gedekt is en ik de eerste schalen op tafel heb gezet, voel ik me ineens onrustig worden. Is het wel genoeg? Het is zo karig. De tafel is zoveel leger dan ‘vroeger’… even word ik onzeker, maar dan herpak ik mijzelf en besluit ik dat het goed is zo. Ze zullen niets tekort komen.

Zeer geslaagd

Mijn zussen komen één voor één binnendruppelen en zijn onder de indruk van mijn servies en hoe prachtig het eten eruit ziet. Ik besteedde daar vroeger nooit veel aandacht aan. Dit is ook de eerste keer in mijn leven dat ik zo uitgebreid voor ze heb gekookt. Ze zijn echt onder de indruk. We genieten, alles valt in goede smaak, maar de soep en de Italiaanse ei met worst springen er toch écht wel uit. En het is meer dan genoeg!

Ze willen allemaal weten hoe ik de gerechtjes heb gemaakt. Blij en trots vertel ik er over. Zelf eten ze (nog) niet keto, maar dit willen ze zelf ook wel een keer maken. Ze hebben veel bewondering voor wat ik hebt bereikt met deze manier van eten. In het begin waren ze sceptisch, maar ze zagen wat het me deed. Ze zijn er nu wel van overtuigd dat het werkt. Alleen het deelvasten: dat vinden ze maar niets.

Heerlijk verzadigend 

Een paar dagen later spreek ik mijn oudste zus. Ze vertelt dat ze na die lunch de hele dag geen honger meer had gehad en dat verbaasde haar. Want zoveel had ze voor haar gevoel niet gegeten. Ze is ’s avonds zelfs nog gaan sporten, zonder avondeten dus en dat ging zelfs heel goed. Ik ben blij dat ze nu ook zelf de verzadiging en de eetrust heeft ervaren die deze manier van eten je brengt.

Al met al hebben we allemaal enorm genoten. Voor mijn gevoel is hiermee een nieuwe traditie ‘geboren’. Ik ga het volgend jaar weer op deze manier vieren. Met een heerlijk keto-lunch en mijn vier liefste zussen. 

Delen
BLOG 27 Trouwen in keto-stijl

BLOG 27 Trouwen in keto-stijl

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven.

MAAT 42

Henkjan en ik zijn getrouwd! Heel simpel, zonder poespas, zonder groot feest, maar wat was het mooi! Ik had een leuke jurk gekocht, in maat 42. Wie had dat een drie jaar terug kunnen denken. Ik kocht toen met kerst een feestjurk in maat 50! De trouwerij zelf was om 10.00 in de ochtend, dus ik had bedacht om daarna koffie met eventueel iets lekkers te doen, dat ‘lekkers’ zou ik natuurlijk zelf maken en meenemen.

Rond de middag wilden we dan ergens te gaan lunchen met onze gasten. Ik stuitte op 2 problemen. De eerste was dat bij welk restaurant je ook ging kijken, lunch en brunch toch voor een groot deel bestaat uit tig soorten broodjes. Het tweede ‘probleem’ was dat een uitgebreide lunch eigenlijk niet aan ons is besteed, als we iets bij de koffie hebben gehad. Sinds we keto eten zijn we nu eenmaal snel verzadigd.

NAAR DE ITALIAAN

De plannen werden uiteindelijk omgegooid. Na de trouwplechtigheid koffie, wat (keto)- lekkers en voor wie dat wilde daarna een wijntje (spa rood voor mij). Daarna ging iedereen weer naar huis en ’s avonds zijn we weer bij elkaar gekomen in ons favoriete Italiaanse restaurant. Vroeger wist ik amper dat je bij de Italiaan ook andere dingen kon bestellen dan pizza, maar inmiddels heb ik ontzettend lekkere gerechten ontdekt.

Ik geef alleen aan dat ik geen aardappels of friet erbij wil en ben wel scherp op welke saus slim is. Bij de opmerking “zonder aardappelen” hoort bij ons standaard het grapje: “want dat mag niet van Matty”. Zelfs zoon Sem, toch wel een echte pizza- fan, bestelde een gerecht met kip en zonder aardappelen en ook hij heeft heel erg lekker gegeten. Het was een heerlijke dag en we hebben zalig keto gegeten!

TRAKTEREN

De dag erna had ik een repetitie van het koor waar ik sinds kort bij zing. Ik had als traktatie eiercakejes gebakken. Het recept uit de startgids, maar dan in kleine muffinvormpjes en ik had overal een paar blauwe bessen in gedaan. Een paar koordames zijn altijd wat sceptisch over “dat gedoe zonder koolhydraten”, die lijkt dat maar niks, dus ik had ook wat slagroomsoesjes gekocht.

Al voelde die soesjes eigenlijk helemaal niet goed. Vroeger dacht ik daar nooit over na, maar ik ben me tegenwoordig heel erg bewust van het feit dat suiker zoveel ellende veroorzaakt. Daarom eet iedereen bij mij met de keto-pot mee. Maar voor deze feestelijke gelegenheid ging ik toch een keer overstag door die soesjes als traktatie mee te nemen. Ik wilde het voor iedereen feestelijk maken.

GEWOON KETO!

Het bleek compleet overbodig, want de eiercakejes vielen veel beter in de smaak. Zelfs de sceptische dames aten gretig van de cakejes en er waren veel verbaasde gezichten; is dit ook keto? Ze waren al snel allemaal op. De slagroomsoesjes gingen vrijwel onaangeraakt weer mee terug en zo zat ik dus opgescheept met een lading slagroomsoesjes die wij zelf niet eten. Ik nam me voor nooit meer iets te trakteren wat wij niet eten!

Later dit jaar willen we thuis nog een feestje doen voor wie er die dag niet bij kon zijn. Dan ga ik helemaal los met keto-hapjes. Ik heb er nu al zin in! Net als mij kersverse echtgenoot. Ook hij heeft zoveel te danken aan keto. Zo kon hij een paar jaar geleden haast niet meer gitaar spelen vanwege artrose in zijn vingers. Maar al na een paar maanden keto ging het spelen steeds beter en inmiddels zijn zijn klachten vrijwel weg!

Delen
BLOG 28 De weg kwijt…

BLOG 28 De weg kwijt…

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.

Ons mam is overleden

Na mijn zoveelste slapeloze nacht besluit ik rond half zes om Charlie alvast uit te laten. Dan heb ik dat maar gehad. Het wandelen gaat moeizaam, of liever gezegd: niet. Al dagen heb ik last van een alles overheersende zenuwpijn aan mijn benen. Pijn die mij ook wakker houdt. Pijn die begon na een ongeluk lang geleden en die uiteindelijk tot mijn grote vreugde verdween toen ik volgens TheNewFood ging eten. 

Die pijn is nu weer terug. Ik ben de weg kwijt geraakt met eten. Want ‘ons mam’ is overleden. Haar laatste weken bracht ze in een hospice door, iets wat ze eigenlijk niet wilde. Want ‘ons mam’ wist dat met deze stap ook haar einde naderde. Dat er geen extra reservetijd meer zou zijn. Als ik terugkijk dan denk ik: wat is ze moedig en dapper geweest; ‘ons mam’. Maar wat had ik het zwaar…

De weg kwijt

Als Charlie zijn behoeftes heeft gedaan draai ik me om naar huis. Elke stap die ik zet doet pijn, de tranen rollen over mijn wangen. Eenmaal thuis plof ik weer op de bank en denk ik aan wat ik allemaal moet doen vandaag. Ik word al moe bij de gedachte. Ik sleep me door de ochtendroutine heen als iedereen de deur uit is, zit ik weer op die bank. Ik ben moe, zo moe, ik voel me slachtoffer van mijn eigen lichaam, mijn eigen leven.

De laatste maanden is er zoveel onrust in mij. Ik werd geleefd en liet me leven. Ik vloog van het ene naar het andere. De bezoeken aan ‘ons mam’ en dan weer hier thuis, waar alles door ging. Terwijl ik het lastig vond om dingen uit handen te geven. Want: ‘ik kan het allemaal zelf wel’. Er was geen ruimte voor rust. Misschien ook wel omdat ik probeerde niet te voelen en stil te staan bij mijn verdriet. 

Terugval

Ik ging weer meer eten door die onrust. Ik was aan het overleven, volledig afgesneden van wat ik voelde. Eerst ging ik vooral méér eten, maar wel keto. Zoals extra kaasjes en worst. Maar al snel belandde er een zak dropjes in mijn winkelwagen. En na die eerste zak wilde ik alleen nog maar meer. Meer snoep, meer koek, meer chips. Het hek was van de dam. Een oud patroon: nare gevoelens dempen met eten om overeind te blijven.

Langzaam maar zeker begon ik mijzelf steeds slechter te voelen, maar ik praatte het goed. “Nu mag het, er is zoveel aan de hand nu. Ik hoef echt niet álles te kunnen. Straks als alles achter de rug is, pak ik de draad weer op en ga ik weer volledig keto eten.” Maar dat straks werd elke keer weer een week later. Ik raakte steeds meer de weg kwijt.

140 kilo

Ik begon me steeds meer zoals de oude Nancy te voelen. De Nancy die bijna 140 kilo woog, die ongelukkig was met zichzelf. Altijd uitgeput, negatief en die leefde met constante pijn. Ja, helaas is ook die vreselijke pijn teruggekomen. Doordat ik weer ben gaan eten wat me eerder ook ziek en dik heeft gemaakt. Terwijl ik er altijd volledig van overtuigd was dat ik altijd keto zou blijven eten. Dat ik nooit terug zou vallen…

Maar in de laatste fase van ‘ons mam’ haar leven is het volledig mis gegaan. Terwijl alles in mij schreeuwt: dit wil ik niet meer. Maar hoe pak ik de draad weer op… Ik praat er veel over met Matty. Over het wegrennen voor mijn gevoelens. Nooit ergens tijd voor nemen, altijd druk in de weer. Nooit alleen willen zijn met mijn verdriet, bang voor de tranen. Matty nodigt me uit om te gaan zitten en te voelen en vooral: om te huilen. 

Een zachte landing

En het werkt… Voor het eerst in mijn leven mag verdriet er zijn van mijzelf en zorg ik zelf voor een zachte landing. Als ik voel dat ik moe ben, ga ik slapen. Als ik voel dat ik verdrietig ben, ga ik huilen. Ik hoef niet meer alles weg te eten. Ik heb weer zin om volledig keto op te pakken. Ik start eerst met drie maaltijden op een dag en als dat goed gaat dan wil ik weer naar twee maaltijden. Kleine stapjes zijn nu belangrijk. 

Ik maak een weekplanning met mijn favorieten gerechten. De stoof van varkenshaas en stamppot peen en worstjes uit de stamppotspecial mogen niet ontbreken. Voor de lunch ga ik vooral soepjes maken, dit kan ik voor een paar dagen vooruit maken. Ik begin met de heerlijke goulashsoep en groente-roomsoep uit de soepspecial. Ik krijg er weer zin in om ervoor te gaan en mijzelf weer gezond te gaan eten.

Stap voor stap

Mijn plan werkt. Het voelt goed om op deze manier mijzelf tegemoet te komen en weer actief met eten bezig te zijn. Op mijn telefoon heb ik foto’s gezet van hoe ik eruitzag voordat ik met TheNewFood begon. Eén van de foto’s wordt mijn achtergrondscherm op mijn telefoon. Als ik voel dat mijn eet-onrust weer opkomt, kijk ik naar de foto en spreek ik mijzelf liefdevol, begripvol en ook een beetje streng toe.

Na vier dagen merk ik dat de pijn in mijn benen minder begint te worden en kan ik weer iets langer lopen. Stap voor stap zal ik dit opnieuw moeten gaan opbouwen en mijzelf daar de rust en ruimte voor gunnen. Mijn gedachtes zijn rustiger, ik zit weer beter in mijn vel en vooral heb ik weer de overtuiging dat ik dit kan. Ik voel dat ik deze ‘misstap’ nodig had om te leren dat alle gevoelens er gewoon kunnen en mogen zijn.

 

Delen
Tijdelijke haaruitval door stress

Tijdelijke haaruitval door stress

Als je overstapt op een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak en in korte tijd veel gewicht verliest, dan kan dat stressvol zijn voor je lijf. In reactie op die stress komt het heel soms voor dat mensen tijdelijk meer haar verliezen dan normaal. Dat is natuurlijk niet leuk om mee te maken, maar gelukkig gaat het vanzelf weer over en zal je haar uiteindelijk juist veel gezonder worden. Je leest er alles over in dit artikel.

NORMALE HAARGROEI EN UITVAL

Laten we eerst even kijken naar hoe je haren eigenlijk groeien. Op ons hoofd bevinden zich gemiddeld zo’n 100.000 haarzakjes, waar een haar uit groeit. Zo’n haar leeft maximaal zes jaar en dan komt hij in een paar stappen los uit het haarzakje. Elke dag verlies je op deze manier een klein deel van je haren, gemiddeld zo’n honderd haren per dag. Dat is geen ramp, want in de haarzakjes groeit al direct een nieuwe haar.

Je haren worden dus voortdurend vernieuwd! Je haren groeien gemiddeld rond een centimeter per maand. Als je jonger bent wat sneller, als je ouder bent wat trager. Je hoofdhaar groeit overal even snel. Op het moment dat er bepaalde plaatsen geen nieuwe haren meer groeien, dan wordt je haar dunner en soms helemaal kaal. Dat kan zijn door ouderdom, maar bijvoorbeeld ook doordat de cellen in de haarzakjes worden vernietigd door chemotherapie.

WAT ALS JE HAAR ‘ZOMAAR’ UITVALT?

Wanneer je ‘zomaar’ last hebt van flinke haaruitval, dan is dit vrijwel altijd het gevolg van een periode van extreme stress. Denk bij stress niet alleen aan een spanning, maar ook aan flink ziek zijn, met bijvoorbeeld hoge koorts. Of ingrijpende veranderingen in je leven, zoals iemand verliezen of ernstig trauma. Ook een drastische verandering van je menu of in korte tijd veel gewicht verliezen kunnen stressvol zijn.

Je lijf reageert op extreme stress door alle minder belangrijke functies even on hold te zetten. Zodat je genoeg energie hebt om weer uit de stressvolle situatie te komen. Het zet dan soms ook je haarvernieuwingsproces even on hold. Je merkt dit effect op je haren niet meteen, pas drie maanden na zo’n stressvolle periode kun je ineens last krijgen meer haaruitval dan je gewend bent.

Natuurlijk is het nooit fijn als het jou overkomt. Het gaat om maximaal vijftien procent meer uitval. Het is maar tijdelijk én onschuldig, want er groeien ondertussen ook al nieuwe haren in de haarzakjes. Daar hoef je in principe niets voor te doen! 

GEZOND KETO VOOR JE HAAR

Overstappen op keto en in korte tijd veel gewicht verliezen kunnen dus een oorzaak zijn van tijdelijk extra haaruitval. Maar de kans is groot dat je binnen een jaar een veel gezondere bos haren hebt dan voordat je met deze aanpak begon. Want ook je huid en haren worden gezonder! De kwaliteit van je haar hangt immers ook af van wát je eet. Het is echt waar: je bent wat je eet!

Starten met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak is het allerbeste wat je kunt doen voor je lijf én je haar! Let wel op dat je ruim voldoende gezonde dierlijke vetten en eiwitten binnenkrijgt, zoals wij adviseren. Maak er geen light keto van! Om kennis te maken met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak adviseren wij gebruik te maken van onze weekmenu’s in de startgidsen. 

GEEN TEKORTEN MET KETO!

Wat veel mensen niet weten: dit haarverlies ontstaat niet door een tekort, maar door herverdeling van energie. Je lijf is aan het herstellen. Aan het schakelen. En het kiest op dat moment gericht waar de energie het hardst nodig is.

Niet bij je haar. Maar bij:

  • je lever
  • je darmen
  • je hersenen
  • je vetverbranding
  • je immuunsysteem

Dat is geen fout. Dat is intelligentie. En dat maakt deze tijdelijke haaruitval juist een teken dat je systeem aan het opruimen is.

Met keto ga je je lijf juist weer écht voeden. En dat niet alleen: doordat je heel veel verstorende (fabrieks)voeding weglaat, kan je lijf voor het eerst ook echt alle voedingsstoffen gebruiken. Wil je hier meer over weten lees dan dit artikel.

NOG BETER ZORGEN VOOR JE HAAR?

Wil je nóg meer doen voor je lijf dan is het slim om ook minder vaak te gaan eten. Je lichaam is namelijk uitgerust met speciale tools om je lijf op te ruimen en te herstellen. Dit tooltje heet autofagie. Je lichaam gaat vanzelf aan de slag met autofagie in periodes dat je niet eet. Vasten (autofagie) kan ook zorgen voor een gezondere (minder snel verouderende) huid en gezonde haren. Lees hier hoe je dit simpel aanpakt.

Vaak krijgen mensen adviezen om bepaalde supplementen te gaan slikken bij haaruitval. Maar nu je weet hoe en waarom je deze klachten kunt hebben en dat er gewoon al een nieuwe haar onderweg is, zul je begrijpen dat wij de noodzaak hier niet van in zien. Blijf gewoon gezond koolhydraatarm/keto eten en ga daarbij regelmatig een periode (van een paar uur of langer) gezond vasten. Dan komt het allemaal goed.

HOE VAAK KOMT HAARUITVAL VOOR?

Er zijn geen officiële cijfers van, maar wat wij zien in de praktijk is dat naar onze schatting één op de honderd (vooral) vrouwen last heeft van extra haaruitval, zo’n drie maanden na de start met gezond keto eten. Je zou het misschien kunnen voorkomen door langzaam, in fases, over te stappen van een ‘normaal’ koolhydraatrijk menu naar een strikt koolhydraatarme/keto aanpak. Je valt dan ook langzamer af.

Maar pas op: langzaam overstappen zien we vaak (bijna altijd) misgaan, dat adviseren wij daarom niet. Koolhydraten zijn zó verslavend, je kunt er maar beter in één keer mee stoppen. Vergelijk het met een roker; elke dag een sigaretje minder gaat ook niet werken. En uiteindelijk word je metabool zoveel gezonder, dat is enorm veel waard vinden wij. Ook een eventuele periode met een wat minder volle haarbos.

DISCLAIMER Helaas kan ook bepaalde medicatie zorgen voor (blijvende) haaruitval. Lees altijd de bijsluiter en overleg eventueel met je arts.

BRONNEN BIJ DIT ARTIKEL

Oxidative stress and its impact on skin, scalp and hair.
Trüeb RM.Int J Cosmet Sci. 2021 Nov;43 Suppl 1:S9-S13. doi: 10.1111/ics.12736.PMID: 34424547 

Autophagy is essential for maintaining the growth of a human (mini-)organ: Evidence from scalp hair follicle organ culture.
Parodi C, Hardman JA, Allavena G, Marotta R, Catelani T, Bertolini M, Paus R, Grimaldi B.PLoS Biol. 2018 Mar 28;16(3):e2002864. doi: 10.1371/journal.pbio.2002864. eCollection 2018 Mar.PMID: 29590104 

Hair Loss: Common Causes and Treatment.
Phillips TG, Slomiany WP, Allison R.Am Fam Physician. 2017 Sep 15;96(6):371-378.PMID: 28925637 

Stress and the Hair Growth Cycle: Cortisol-Induced Hair Growth Disruption.
Thom E.J Drugs Dermatol. 2016 Aug 1;15(8):1001-4.PMID: 27538002

An overview of the genetic aspects of hair loss and its connection with nutrition.
Gokce N, Basgoz N, Kenanoglu S, Akalin H, Ozkul Y, Ergoren MC, Beccari T, Bertelli M, Dundar M.J Prev Med Hyg. 2022 Oct 17;63(2 Suppl 3):E228-E238. doi: 10.15167/2421-4248/jpmh2022.63.2S3.2765. eCollection 2022 Jun.PMID: 36479473 

Ketogenic diet for mitochondrial disease: a systematic review on efficacy and safety.
Zweers H, van Wegberg AMJ, Janssen MCH, Wortmann SB.Orphanet J Rare Dis. 2021 Jul 3;16(1):295. doi: 10.1186/s13023-021-01927-w.PMID: 34217336 

MEER TIPS & TRICKS

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
BLOG 27 Keto pizzaretteren

BLOG 27 Keto pizzaretteren

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.

Elke week pizza

Voor ik in 2021 keto ging eten, aten we zeker één keer per week pizza, misschien zelfs wel twee keer. Natuurlijk kocht ik altijd kant-en-klaar pizza’s; lekker makkelijk en lekker snel. Ook de pizzarette stond in het weekend regelmatig op tafel. Ik kocht dan kant-en-klaar pizzabodem en aan tafel kon iedereen die zelf ‘beleggen’. Dat was altijd feest! 

Onze pizzarette staat nu verstopt in een hoekje van een keukenkast. Er zal vast een dikke laag stof op zitten. Sinds ik twee jaar terug zelf ben gestart met mijn TheNewFood is de pizzarette in de kast blijven staan. De jongens vragen er al een tijdje om wanneer we weer zelf pizza’s gaan maken met de pizzarette. Ineens denk ik: misschien is het nu tijd om hem uit de kast te halen.

Keto-pizza’s

Als de jongens in de gaten krijgen dat ik in de kast aan het rommelen ben en eruit kom met de pizzarette, juichen ze van enthousiasme. “Ja, eindelijk: we gaan weer kleine pizza’s maken!” Ik krijg het er haast benauwd van, want gaat me dat echt lukken op een keto-wijze? Hoe gaan we dat doen met de bodem? Gewoon zoals we tegenwoordig de grote pizza’s maken?

Het was hier in huis even zoeken naar dé keto pizzabodem die we allemaal lekker vinden. Onze keus is gevallen op de pizzabodem uit de ovenspecial van TheNewFood. Regelmatig maken we hier een grote plaatpizza mee. Heerlijk vinden we dat. Misschien ook wel een beetje vanwege de bonus: pizza eten betekent bij ons eten voor de tv met een leuke film aan. Het is onze quilty pleasure.

Keuzes maken 

Vanavond staat de pizzarette weer op tafel! Aan de jongens de taak om op te schrijven wat ze graag op de pizza willen en daar meteen een boodschappenlijstje van te maken. Dat is voor hen geen lastige opgave ze weten wat ze willen; kaas, tonijn, salami, ham, bockworst, rode ui, mozzarella, champignon, mosterdsaus en tomatensaus. Samen met Senn ga ik de boodschappen halen.

Tijdens het boodschappen doen bedenkt Senn ineens dat hij heel graag een pizza Hawaï zou willen eten. Die kochten we voorheen natuurlijk altijd kant-en-klaar, de jongens waren er dol op. Zelf weet ik ondertussen hoeveel koolhydraten er in ananas in blik zitten, maar ik vertel Senn dat hij mag gaan kijken en dan zelf mag beslissen of hij het wil. Hij rent vol overgave naar de ananas in blik toe en zoekt het aantal koolhydraten op.

Pizza Hawaï

“Mam er zitten belachelijk veel koolhydraten in, wel 21 gram!!!” klinkt het door de winkel. “Ik hoef het niet,” roept hij vol overtuiging en we gaan weer verder met ons lijstje. Ik sta toch in dubio en stuur Matty een berichtje met de vraag of dat echt niet zou kunnen, die ananas. Gelukkig antwoordt ze meteen: nee, want in die blikken zit veel suiker. Maar de jongens kunnen best pizza Hawaï eten als je verse ananas gebruikt.

Ik vertel Senn het goede nieuws en die is nu bijna niet meer te houden. We rennen terug naar de groente-afdeling om verse ananas te zoeken. Helaas vinden we die niet, ook niet in die kleine bakjes met fruit. Senn is teleurgesteld, maar ik beloof dat ik voor een volgende keer op zoek zal gaan naar verse ananas. Hij knikt enthousiast en we gaan weer verder met ons lijstje.

Een stapel pizzabodems

Als alle boodschappen binnen zijn, ga ik eerst beginnen met de bodems. Deze wil ik meteen in pizzarette-formaat maken. Ik heb extra veel ingrediënten voor de bodems in huis gehaald zodat ik meteen extra bodems voor in de vriezer kan bakken. Het maken van de bodems lukt makkelijker en sneller dan verwacht. De meeste tijd zit in het voorbakken van bodems omdat er maar 6 tegelijk in de oven passen. 

Tijdens het bakken van de bodems snijd ik alles voor op de pizza en doe alles in schaaltjes voor op tafel, ik maak de tomatensaus en de mosterdsaus. Als alles op tafel staat hoef ik de jongens niet te roepen, ze zijn in NO TIME het zwembad uit en kunnen niet wachten om te beginnen. En wat genieten we allemaal… Waarom heb ik hier niet eerder aan gedacht?

Pizzafeest

De jongens pakken het beleggen van hun pizza’s heel verschillend aan. Senn maakt hierin hele bewuste keuzes: die vind vooral pizza met mosterdsaus, bockworst, ui en kaas enorm lekker, Vinz maakt het beleg het liefst zo dik mogelijk en met verschillende combinaties door elkaar. Ze eten tot ze helemaal vol zitten en dan zijn er nog veel pizzabodems over.

Als ik vertel dat ik extra had gemaakt voor in de vriezer, worden ze enthousiast. “Zo kunnen we ook pizza’s voor de lunch maken” roept Senn, Vinz zit erbij de glimlachen: hij ziet dat ook helemaal zitten! Het was hoe dan ook een enorm succes: ons keto-avontuur met de pizzarette.

Pizzaretteren

Als ik de jongens instop hebben we het er nog over. “Dit was écht te lang geleden,” zucht Vinz. “zullen we het snel weer doen, want keto-pizza is gezond,” zegt hij met een triomfantelijk snoetje erbij. Dat vind ik een goed plan want het is gezellig, het is lekker en we zitten een stuk langer gezellig te tafelen of ja: te “pizzarretteren”. Ik houd van zulke momenten met ons viertjes. 

Eigenlijk is het nu leuker dan ‘vroeger’. Nu kunnen we al die pizza’s eten zonder schuldgevoel, want het is gezond. We mogen de pizza’s zelfs rijkelijk beleggen. Het smaakt ons zoveel beter en we zijn goed verzadigd. Dat is was vroeger wel anders. Het viel me toen altijd al op dat pizza’s niet echt heel lang vulden want later op de avond hadden we dan vaak alweer honger. Maar met gezonde keto-pizza’s is dat verleden tijd! 

Delen
BLOG 26  Geen oorontsteking meer!

BLOG 26 Geen oorontsteking meer!

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.

Weer die wachtkamer…

Na een ochtend vol controles en testen in het ziekenhuis, eindig ik met Vinz in de wachtkamer van de kno-arts. De wachtkamer die ik zo goed ken, want hier hebben we heel wat uren doorgebracht met Vinz. Hoe vaak heeft hij wel oorontstekingen gehad? Een oorontsteking is voor Vinz altijd risicovol, omdat hij Cochlear Implantaten draagt vanwege zijn doofheid. We moeten daarom meteen in actie komen bij oorontsteking.

Als de huisarts twijfelt, om wat voor reden dan ook, dan moeten we naar de kno-arts. We zijn al heel wat op en neer gereden. Regelmatig heeft hij ’s winters onderhoudskuren antibiotica gehad van drie maanden om een oorontsteking te voorkomen. We probeerden van alles. Niet meer zwemmen, zwemmen met zwemdoppen, verschillende specialisten, een homeopaat, een osteopaat… Niets hielp, niemand wist raad.

Geen oorontstekingen meer

Vandaag zitten we hier voor de jaarlijkse controle. Als Vinz aan de beurt is, springt hij op: “Eindelijk de laatste afspraak”. De kno-arts is verrast:  “Vinz ik begon me al zorgen om je te maken, ik heb je al zo lang niet meer gezien. Ik ben heel benieuwd hoe het met je gaat.” Vinz roept meteen enthousiast uit: “Ik heb al lang geen oorontsteking meer gehad, daarom hoefde ik niet meer naar het ziekenhuis!” 

Enthousiast vertelt hij over hoe goed het gaat en over het feit dat hij zelfs kan zwemmen zonder zwem-oordoppen en dan nog steeds geen oorontsteking krijgt! De kno-arts luistert aandachtig naar hem en is vooral blij dat het zo goed gaat. “Je bent er misschien overheen gegroeid, over je oorontstekingen?” oppert de arts. “Nee hoor,” antwoord Vinz resoluut. “Dat is het niet… 

Net zo eten als mama

Vinz vervolgt: “Sinds ik net zo eet als mama ben ik niet meer ziek geweest, helemaal nooit meer!” De arts kijkt mij bedenkelijk aan en vraagt wat we hebben veranderd. Ik laat Vinz vertellen, het gaat immers om hem: deze afspraak. Enthousiast legt hij uit wat hij allemaal wel en niet eet, nu hij ook keto eet. Dat hij makkelijker beweegt en wat is afgevallen; zijn kleding van vorig jaar zit hem nu ruim. De arts luistert aandachtig.

Hij vraagt of het niet lastig is en Vinz vertelt dat hij in het begin zijn snoep en chips wel heeft gemist, maar dat hij nu geniet van andere dingen. De arts spreekt zijn bewondering uit, hij vindt het zelf lastig om niet te snoepen: “Eigenlijk ben jij mijn grote voorbeeld nu!” De arts moedigt hem aan om vooral door te gaan op deze manier, omdat het blijkbaar zo’n goed effect heeft op zijn gezondheid.

Altijd ziek

Trots kijk ik naar het tafereel dat zich voor me afspeelt. Het brengt me terug in de tijd dat we zoveel zorgen hadden om Vinz en de tijd waarin hij zo vaak ziek was. Hij hoefde maar te gaan zwemmen en hij had een oorontsteking, hij hoefde maar wat verkouden te zijn en er was een oorontsteking. Hij pikte altijd van alles op en lag dan weer dagen ziek op de bank. Maar dat is nu allemaal verleden tijd.

Sinds hij keto eet, gaat het zoveel beter met hem! Ja, soms vindt hij het nog wel lastig om nee te zeggen. Maar als hij dan even terugdenkt aan de tijd van de vele oorontstekingen en het snelle ziekzijn weet hij waar hij het voor doet. Hij mist het ziekzijn echt niet. Of misschien een klein beetje. Want hij genoot stiekem altijd wel van het onder een dekentje op de bank liggen en dan liefdevol verzorgd en vertroeteld worden door ons. 

Delen
BLOG 25 Trots op mijzelf!

BLOG 25 Trots op mijzelf!

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.

Trots omdat ik het aandurfde…

Zestig kilo afvallen is ontzettend knap volgens anderen. Ik hoor vaak: “Je mag trots zijn op jezelf!” Natuurlijk ben ik trots. Het meeste trots ben ik op het feit dat ik alle twijfels en vooroordelen over deze aanpak, zoals; ‘het is te duur’, ‘het is te veel werk’, ‘het is niets voor mij’, ‘ik kan niet zonder brood’, ‘het is niet gezond’ aan de kant heb kunnen zetten en dat ik mijzelf de kans heb gegeven om het gewoon te gaan ervaren.

Ik sprak met mijzelf af dat ik het dertig dagen zou proberen en “is het niks dan stop ik”. Dat lef om het gewoon aan te gaan, dat ik dat gewoon durfde, dáár ben ik het meeste trots op. Niet op het vele afvallen, want dat kostte uiteindelijk zoveel minder moeite dan die start. Als je eenmaal kilo’s kwijt gaat raken en je je zoveel beter gaat voelen, dan motiveert dat zo enorm om door te gaan. Het ging bijna ‘vanzelf’…

Twijfels

Ik deel mijn succesverhaal met iedereen die het maar wil horen. Sommigen zijn direct overtuigd en willen zo snel mogelijk starten met de aanpak van TheNewFood. Maar meestal gaat het niet zo makkelijk. Mensen willen op zich wel, natuurlijk willen ze van die kilo’s en kwalen af. Maar ze durven niet. Ze zien er tegenop, het is zo anders en ze zijn bang dingen te gaan missen. En dan komen de bekende twijfels…

Koken is weer leuk!

Waar ik zelf het meeste tegenop zag, is het gedoe; het werk wat je ervan hebt. Ik heb altijd al een hekel aan koken gehad. Ik houd van makkelijk, snel en simpel. En wat viel me dat allemaal mee! De recepten zijn heel eenvoudig, makkelijk en snel te maken. Dat had ik niet verwacht. Ik ben nog steeds geen keukenprinses, echt niet. Maar sinds ik op deze manier eet, vind ik koken wel stukken leuker. 

Dat zit hem natuurlijk ook in het feit dat ik de voordelen van deze manier van eten nog elke dag ervaar. Ik zie de veranderingen niet alleen bij mijzelf, maar ook bij Vinz en zéker bij Senn. Verder is het gewoon heel erg leuk om zelf de maaltijden te maken, van gezond, puur en echt eten. En iedere keer weer zit iedereen te smullen aan tafel. Dat maakt koken zoveel leuker! En ik ben uiteindelijk niet meer tijd kwijt dan vroeger.

Minder geld kwijt…

Toen ik startte met TheNewFood had ik natuurlijk niet alles in huis. Voorheen maakte ik veel gebruik van zakjes en pakjes en kant-en-klaar mixen. Ik had veel kruiden en toevoegingen niet in huis, dus die moest ik wel eerst halen in de supermarkt. Dat waren extra kosten. Maar in de weken daarna merkte ik op dat ik vaak juist minder kwijt was aan boodschappen. Zoveel heb ik nu niet meer nodig.

Met wat kruiden, vlees en groente zet ik tegenwoordig zo een maaltijd in elkaar die ook nog eens lekker smaakt. Al eerder schreef Jannet een blog (Wat kost het?) over dat je voordeliger uit bent. En zo ervaren wij dat ook. Eten op deze manier levert je vooral veel op; je valt af, wordt gezonder en energieker. Bovendien krijg je eindelijk eetrust. Je hoeft niet meer om de haverklap te zoeken naar iets te eten. Dat is zo fijn.

Dertig dagen

Ik kan echt iedereen aanraden om het gewoon dertig dagen te gaan doen. Pak gewoon de startgids erbij, die heb je misschien al een poosje in huis? En ga aan de slag met de weekmenu’s. Zet die stap. Dan kan jij straks ook met trots zeggen: ik heb het gewoon gedaan. Ik heb me over alle twijfels en smoesjes heengezet. Ik ben er voor gegaan. 

En wedden dat ook jij je na die dertig dagen afvraagt waarom je hier niet veel eerder mee bent begonnen? Dat je je niet meer voor kunt stellen dat je er zo tegenop hebt gezien? Dat je vooral zin hebt om dóór te gaan? Natuurlijk is het in het begin even zoeken, maar als je eenmaal de slag te pakken hebt, zul je zien dat het heel veel makkelijker is dan je vooraf had gedacht. 

Delen
BLOG 26 Volop genieten!

BLOG 26 Volop genieten!

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven.

JE MOET OOK GENIETEN VAN HET LEVEN…

Het valt me steeds weer op: beginnen met de aanpak van TheNewFood lijkt voor bijna niemand echt een probleem (als je die knop eenmaal om hebt), maar het volhouden is blijkbaar een ander verhaal. Veel mensen die ik ken zijn enthousiast begonnen en merken ook al gauw allerlei positieve veranderingen, maar kunnen de verleidingen van de koolhydraatrijke lekkernijen op een gegeven moment niet meer weerstaan.

En als ze eenmaal beginnen met smokkelen dan wordt het heel erg lastig. Want ben je eenmaal begonnen met smokkelen, dan gaat het andere eten toch weer aan je trekken. Vaak hoor ik dan: “Je moet toch ook genieten van het leven?” Eerlijk gezegd snap ik dat persoonlijk niet. Ik heb namelijk nog nooit zó genoten van mijn leven, wat eten en drinken betreft, als de laatste twee jaar…

EEN GOED BEWAARD GEHEIM

Toen ik twee jaar geleden koolhydraatarm/keto ging eten en zoveel gezondheidswinst behaalde, voelde ik me alsof ik een lang en goed bewaard geheim ontdekt had. Een geheim voor een gezonder en fijner leven! Een geheim om écht te genieten van het leven! En zo voel ik dat nog steeds. Misschien lukt het ook jou om het zo te zien. Hoe blij ben je met alle voordelen van koolhydraatarm/keto eten? Hoe zwaar weegt dat voor je?

Misschien zit het geheim in dat je niet gaat kijken naar alles wat je niet meer ‘mag’, maar vooral kijken naar wat je allemaal wel kunt eten. Ik ken geen enkel dieet waarbij je bijna onbeperkt zoveel heerlijks kunt eten. Ik heb geen dag het gevoel gehad op dieet te zijn. En toch ben ik er zoveel mee afgevallen, heb ik veel meer energie gekregen en ben ik van al mijn vervelende kwalen afgekomen. Ik heb zelfs nooit meer last van migraine!

OPGEBLAZEN EN BUIKPIJN

Ik zeg niet dat het nooit lastig was. Ik was en bén bijvoorbeeld dol op pizza, brood, pasta en taart. Natuurlijk kan het soms lastig zijn dat je ‘anders eet’, zeker in gezelschappen waar je de enige bent. Ja, ik  heb ook wel eens ‘geholpen’ een zak chips leeg te maken, of iets anders gegeten wat niet slim is. Maar in de uren erna wist ik al gauw weer waarom ik die dingen beter niet kon eten.

Ik kreeg daarna vaak al snel een opgeblazen gevoel, last van maagzuur, darmen van streek, al die dingen waarvan ik zo blij was dat ik er van verlost was. Dus de volgende dag ging ik weer gauw terug naar keto en uiteindelijk stopte ik helemaal met smokkelen. Waarom zou je ervoor kiezen om terug te gaan naar de koolhydraten, als daardoor ook de gezondheidswinst weer verdwijnt? Ik wilde me goed blijven voelen…

PIZZA

Ik ben altijd al gek op pizza geweest. Gingen we naar de Italiaan, dan keek ik verder niet eens op de menukaart. Ik nam altijd pizza. Toen we vier maanden na onze start weer naar een Italiaans restaurant gingen, heb ik ook serieus overwogen een pizza te bestellen. Maar ik was te blij met mijn herwonnen gezondheid en energie om dat te riskeren.

Ik heb die avond ontdekt dat je ook zonder pizza heerlijk kunt eten bij de Italiaan. Ik had een heerlijk Italiaans zalmgerecht. Thuis eten we nu nog wel regelmatig pizza trouwens! We genieten bijna wekelijks wel een keer van één van de pizza’s uit startgids deel 2, of van de pizzaschotel uit de ovenspecial. Mijn zoon en ik vinden deze zelfs lekkerder dan een ‘echte pizza’! 

WEER ÉCHT GENIETEN VAN ETEN

Ik heb inmiddels alle boekjes van TheNewFood in mijn keuken en daarmee zoveel heerlijke recepten binnen handbereik, dat ik juist het idee heb nu veel meer ’te leven’. Het voelt niet als afzien. Oh ja, zeker heb ik nog mijn ‘verwenmomentjes’: dan móet ik even iets extra lekkers… En ook dat lekkers is er genoeg binnen deze aanpak en het mág! Mijn ultieme troostvoer? Dat is beslist het droomijs.  

Vroeger, toen ik nog veel te zwaar was, voelde ik me toch altijd een beetje schuldig, als ik zoiets heerlijks at. Maar dat hoeft niet meer. Met deze aanpak kun je én heerlijk eten én weer écht genieten. Ook jij!

Delen
Wat eten keto kinderen? – Deel 2

Wat eten keto kinderen? – Deel 2

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.

Buiten de deur

Vinz (11) en Senn (9) eten nu al ruim een half jaar keto met mij mee. Vorige week vertelde ik (in deel 1) wat ze hier thuis zoal eten. Deze week wil ik meer vertellen over hoe het buiten de deur gaat. Dus op school, als ze ergens anders spelen, bij het sporten of als we een dagje weg zijn naar bekenden of onbekenden, en in andere situaties. Ik krijg daar veel vragen over en deel graag mijn ervaring tot nu toe.

Keto eten op school

Ik wil beginnen met een algemeen advies. Door onwetendheid en onbegrip – op school, bij klasgenootjes en bij vriendjes – zullen er waarschijnlijk opmerkingen komen. Omdat Vinz en Senn ook weten waarom ze zo eten, was het meestal makkelijk hier antwoord op te geven. Soms ontstond een discussie. Ik heb de jongens mee gegeven: je hoeft de discussie niet aan te gaan, je hoeft je niet te verdedigen! Dit is onze keuze.

Senn vond de vragen en het gestaar naar zijn lunchtrommel lastig in het begin. Toen ik opmerkte dat dat gestaar vast kwam omdat hij altijd zulke lekkere dingen bij zich had, terwijl zij elke dag dezelfde saaie boterhammen mee hadden, werd hij er wat losser in. In het vervolg als er weer iemand naar zijn lunch zat te loeren, legde hij vol overgave uit wat hij mee had, hoe het smaakte en hoe ik dat had gemaakt. Dat hielp!

Eten op school en ‘schoolbeleid’

Er zijn vaak regels wat betreft snoep en drinken die geen probleem zijn. Gezonder dan keto kan bijna niet, dus dat zou moeten passen dacht ik … Maar er waren toch leerkrachten die er iets van vonden. Mijn tip: ga de discussie niet aan! Vooral wanneer het gaat over voeding en schoolbeleid. Doe het niet: verspilling van energie! Ik heb één keer uitgelegd waarom Vinz en Senn ook op deze manier eten en daar heb ik het bij gelaten.

Als ze daarna thuiskwamen met de mededeling dat een leerkracht weer een opmerking had gemaakt over de inhoud van de lunchtrommel, reageerde ik daarop door de dag erna iets wat nóg lekkerder was en vooral nóg meer buiten het beleid valt mee te geven, zoals frika’s. Op school hadden ze al snel door dat ze het ermee moesten doen en de opmerkingen van hun kant stopten vanzelf.

Tussendoortjes mee naar school

De tussendoortjes naar school zijn wat beperkt. Bij Vinz op school zijn ze vrij makkelijk, maar bij Senn houden ze écht vast aan ‘alleen groente of fruit’. Vinz en Senn zijn beiden gelukkig dol op snackgroente: van die kleine tomaten, paprika’s en komkommers. Ik combineer dat dan vaak met wat aardbeien, meloen, wortel en blauwe bessen. Om te drinken hebben ze altijd gewoon water bij zich en dat zijn ze ook gewend om te drinken.

Traktaties waren in het begin lastig voor de jongens: de verleiding was dan toch groot, of ze wilden niet ‘nee zeggen’. Maar ze merkten al snel dat ze zich minder fijn of zelfs ziek voelden na zo’n traktatie. Ze wilden het op een gegeven moment echt niet meer. Tegenwoordig hebben ze speciaal bifi-worstjes op school liggen voor de jongens, voor als er een keer getrakteerd wordt. 

Lunch mee naar school

De lunch is mijn favoriete maaltijd om te maken. Ik wil er wel duidelijk bij vermelden dat dit mijn/onze ervaringen zijn en niet ‘hoe het moet’. Zo houd ik ervan uitgebreid te koken, maar het hoeft niet. Je kunt de lunch ook heel simpel houden. Wat betreft de kosten ben ik goedkoper uit voor ons eten, sinds de jongens meedoen met keto. Dat zit hem vooral in alles wat je laat staan en dat we met minder eten sneller verzadigd zijn.

Voor de lunch beleef er plezier aan om steeds weer nieuwe dingen te proberen. De ontbijt&lunchspecial is hierbij een fijne inspiratiebron waar ik bijna dagelijks recepten en tips uit haal. Alles is simpel en snel te maken. De jongens genieten van hun lunch en geven zelfs aan niet meer terug te willen naar elke dag boterhammen! Hieronder een lijstje van wat ik zoal meegeef. Ik maak vaak extra porties die ik invries (staat aangegeven).

  • Een simpele omelet of gebakken ei met kaas, opgerold en in stukken gesneden. Heel eenvoudig en voedzaam. Ook in te vriezen.
  • De tosti uit startgids deel 2 (meer maken en porties invriezen).
  • Eiwraps (ontbijt&lunchspecial), gevarieerd belegd: de ene keer met kruidenroomkaas, sla, kaas, ham en komkommer, een andere keer met kruidenroomkaas, rucola, salami en rode paprika, of bijvoorbeeld met citroenmayonaise, sla, tonijn en avocado.
  • Slawraps: vooral met warme dagen vinden ze deze heel lekker. We doen hier dan vleeswaren, kaas en komkommer in of we kiezen voor vis zoals zalm, tonijn of makreel.
  • Pannenkoeken komen hier zowel in het ontbijt als in de lunch terug. Voor de lunch kiezen we dan vaker voor een hartige pannenkoek met spek, kaas en champignons (meer maken en porties invriezen).
  • Bakje vol met daarin onder andere: kaas, worst, brie met walnoten, bockworst, rookworst, cervelaat, komkommer, tomaat, paprika en ei.
  • Kaaswafeltjes uit de vastenspecial met suikervrije tomatenketchup (Heinz 0%).  (ik bak er vaak meerdere tegelijk en vries ze per stuk in)
  • Fijne rundvleessalade uit de zomerspecial met daarbij ei, komkommer, tomaat en soms een augurk gewikkeld in vlees.
  • Komkommerbroodjes uit de ontbijt&lunchspecial.
  • Omelet met van alles erin wat ‘op’ moet.
  • Cheesecakejes uit de ontbijt&lunchspecial (ik bak er vaak meerdere tegelijk en vries ze per stuk in).
  • Quiches: broccoli-geitenkaasquiches, kaas-groentequiches, ham-preiquiches en kipquiches allemaal uit de ontbijt&lunchspecial. Ook maak ik vaak quiches van avondeten dat over is of van groenten die ‘op moeten’. Ik voeg hier simpelweg wat kaas, eieren, peper en zout aan toe.
  • Scones uit de ontbijt&lunchspecial, deze zijn echt een groot favoriet bij de heren, lekker met jam en mascarpone (meer maken en porties invriezen).
  • Ontbijtkoek uit de ontbijt&lunchspecial, met een dikke laag roomboter (meer maken en porties invriezen).
  • Gehaktbrood uit de ontbijt&lunchspecial (meer maken en porties invriezen).
  • Gehaktballetjes in diverse variaties: gehaktballetjes uit de ontbijt&lunchspecial, de gehaktballetjes die eigenlijk horen bij de spaghetti met balletjes in tomatensaus uit de vastenspecial of de Zweedse gehaktballetjes uit de stamppotspecial (meer maken en porties invriezen).
  • Kleine kipspiesjes (gebakken kipstukjes op een stokje) (meer maken en porties invriezen)..
  • En tot slot de absolute winnaar: frika’s! Ook koud erg lekker, het recept staat op de website van TheNewFood. Meer maken en porties invriezen!
  • Vaak doe ik er ook nog iets van een gekookte ei bij, plakjes worst, wat rauwkost, of wat nootjes.

Slim plannen!

De lunchtrommels van Vinz en Senn zien er dan misschien mooi uit, maar het is niet meer moeite als voorheen. Ik maak veel in het voren. Elke week plan ik een kookochtend of avond, net wanneer het uitkomt. Vandaag heb ik de ei tosti uit startgids deel 2 gemaakt. Ik heb er 10 gemaakt, dit is voor 5 dagen lunch. Ze krijgen deze twee dagen mee naar school er blijven er dan 6 over die ik invries.

Als avondeten hadden wij vandaag spaghetti met balletjes in tomatensaus uit de vastenspecial. Ik maak extra balletjes en die vries ik in. Als ze pannenkoeken mee naar school willen, maak ik dit ook voor 2 dagen. Vaak eten we zondags dan pannenkoeken en zorg ik dat er extra zijn om op maandag mee naar school te nemen. Kaaswafeltjes hetzelfde verhaal, als ik ze ga maken, maak ik er extra die we kunnen invriezen in porties.

Op deze manier is er altijd voorraad wat makkelijk te pakken is. Vinz en Senn zijn goede eters, ze hebben er graag dan ook wat worstjes, kaasjes, komkommer, paprika of tomaatjes bij. Dit is snel klaargemaakt. Het is vooruit denken en plannen en juist dat geeft een chaoot als mij veel rust.

Op stap

Buiten de deur kun je veel te eten krijgen, maar vrijwel niets is keto. Voorbereiden is daarom heel belangrijk. Waar ga je heen, wat is daar te koop en wat neem je zelf mee? Feestjes waar wij als gezin heen gaan zijn makkelijk. Vinz en Senn weten wat ze wel en niet willen, ze weten ook dat er in mijn tas altijd iets voor ze in zit van nootjes of cheesepops. Vaak maak ik ook taart speciaal voor ons. Ze komen niks tekort.

Als ik met vriendinnen en kids weg ga dan sluit ik het vaak van tevoren kort. Wat doen jullie: ga je daar eten halen, of neem je wat mee… Dan kan ik mijn strategie hier op aanpassen. Maar al mijn vriendinnen weten inmiddels van ons eten. Tegenwoordig maak ik zelfs vaak voor iedereen de lunch, omdat de andere kinderen zaten ’te kwijlen’ bij Vinz en Senn hun lunch en dan ook geen eigen meegenomen boterhammen meer wilden.

Op bezoek 

Kinderfeestjes is lastiger: ik geef ze altijd iets lekkers mee wat binnen onze leefstijl past, zoals een opgerolde pannenkoek. Verder vertrouw ik inmiddels op mijn kinderen dat ze hierin een verstandige keus maken. Lukt ze het een keer niet, dan is dat jammer en de volgende keer beter. Zelf voelen ze al snel dat het niet verstandig was om dit te doen. Zie dit als leermoment voor iedereen. Het moet geen strijd en straf worden. 

Op bezoek bij familie en dan vooral de oudere generatie: dat blijft een uitdaging. Zij zien het vaak toch als ‘abnormaal’ en ‘zielig’. Regelmatig proberen ze de jongens iets ‘extra’s’ te geven, meestal snoep. Dat is in het begin regelmatig misgegaan, maar tegenwoordig bedanken ze er meestal zelf voor. We zijn natuurlijk supertrots op de jongens! Wie weet leren ze zo ook deze oudere generatie iets.

Sporten

Als er serieus gesport is, zoals na de voetbaltraining, dan heeft Senn honger. Hij krijgt niets mee, maar eenmaal thuis krijgt hij dan een smoothie voor wat extra proteïne. Ik houd als basis de smoothies aan uit de ontbijt&lunchspecial en varieer hier regelmatig mee. Vóór het sporten heeft hij niets speciaals nodig, geen extra koolhydraten dus. Op keto kun je juist heel goed presteren!

Als de jongens bijvoorbeeld naar het zwembad gaan dan zorg ik er altijd voor dat we zelf een lunch of tussendoortjes meenemen. Gewoon wat ze normaal ook mee naar school krijgen, niets bijzonders verder. Ze genieten er enorm van en klagen niet.

Denk in mogelijkheden!

Toen we hier pas mee begonnen wilde ik alles steeds vers koken. Maar daarmee maakte ik het mijzelf te moeilijk. Tegenwoordig bak ik vaak extra porties om in te vriezen. Heb ik dan bijvoorbeeld een dag geen zin of tijd om een lunchtrommel te maken, dan pak ik zo wat quiches of pannenkoekjes uit de diepvries. Extra porties maken en vooruit denken is belangrijk, zodat je niet voor verrassingen komt te staan!

Aan de andere kant: zo moeilijk hoeft het niet te zijn. De jongens zijn inmiddels helemaal gewend aan keto en dat betekent ook dat ze tussen de maaltijden door nauwelijks meer zin in eten hebben. Ik hoor ze nooit meer vragen om iets. Eten gaat bij ons allemaal dus steeds meer over voeding en niet meer over ‘vulling’. Zij weten en voelen – net als ik – dat dit veel gezonder voor ze is. En dat maakt het alle moeite waard!

Delen
BLOG 25 Meedoen voor de show

BLOG 25 Meedoen voor de show

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven.

WEG MET ALLE KWAALTJES

Ik vond het direct al opvallend, toen ik met de aanpak van TheNewFood begon, dat het me zoveel meer opleverde dan alleen gewichtsverlies. Niet alleen de weegschaal gaf elke week iets minder aan, ook kwaaltjes als een opgeblazen gevoel, maagzuur en hoofdpijn verdwenen als sneeuw voor de zon. Bovendien werd mijn energie meer en ik voelde me steeds lekkerder in mijn vel. Ik peinsde er niet over om te smokkelen…

TROTS 

En dan is er de verjaardag van mijn kleinzoon. Ik neem me voor geen taart te eten. Verder maak ik me niet druk, want als er hapjes op tafel komen zit er altijd wel iets van kaas of worst bij wat ik gewoon kan eten. Dat is trouwens ook een groot verschil met het lijnen van ‘vroeger’. Dat was altijd afzien op feestjes, en hooguit knabbelen op worteltjes en komkommer. 

Bij binnenkomst krijg ik veel bewonderde blikken en complimenten. Ik ben dan zo’n 2,5 maand bezig met keto en de eerste 10 kilo is er af, dat is goed zichtbaar. Mijn kleinzoon is drie jaar geworden en neemt mij direct mee naar de keuken. Trots laat hij zijn eigengebakken verjaardagstaart zien. Daar wil oma toch ook wel een stukje van? Mijn kleinzoon kijkt me hoopvol en vragend aan…

SUIKERBOM

Oei, hier had ik niet op gerekend. Alles in mij schreeuwt: NIET DOEN! Maar ik kan de hoopvolle blik van dat jongetje voor mij niet weerstaan en zeg: “Ja hoor, ik wil jouw taart wel even proeven”. De taart ziet er uit als één grote suikerbom. Ik vraag mijn dochter wat het voor taart is en wat de ingrediënten zijn. Ze begint een beetje te lachen; “Het is niet echt koolhydraatarm, mam.” Ik vraag haar om er een klein stukje van te maken.

Als ik mijn stukje taart eet, staat mijn kleinzoon trots naast me te wachten op mijn reactie. “Goed gemaakt hoor”, zeg ik. Het ligt op mijn tong om te jokken dat ik de taart heerlijk vindt, maar dat is gewoon niet zo. Ik vind het heel erg zoet en het ligt als een blok in mijn maag. Ik ben dit niet meer gewend. Gelukkig is mijn kleinzoon tevreden met mijn compliment en gaat spelen met zijn nieuwe speelgoed.

BUIKPIJN

Eenmaal thuis is het bij Henk-Jan, die ook geen nee heeft durven zeggen tegen de taart, al gelijk al mis. Hij heeft flinke buikpijn en moet rennen naar het toilet. Ook mijn darmen raken van streek en ik voel me de verdere dag moe en lusteloos. We weten natuurlijk allebei wel hoe dat komt. We zijn wel een beetje verbaasd en eigenlijk ook geschrokken hoeveel effect zo’n stukje taart op ons lijf heeft.

We realiseren ons tot onze verbijstering dat dit gevoel wat we nu hebben niet nieuw is. Want voor we keto gingen eten voelden we ons eigenlijk de hele dag niet echt lekker. We hadden alleen niet in de gaten waar dat door kwam, maar we aten de hele dag door suiker en niet alleen in de koffie en thee bijvoorbeeld. Ik nam elke week wel een pak suiker mee van de supermarkt.

EEN WIJZE LES

En zo leerden we dat we ons heel veel beter voelen zonder die suiker. Het is gewoon niet goed voor ons lijf. We leerden ook dat de vragende hoopvolle ogen van je kleinkind geen reden zijn om toch taart te nemen. Tegenwoordig neem ik voor ons zelf iets mee van gebak, uit één van de boekjes van TheNewFood.

Als er weer een kleinkind met taart voor mijn neus staat leg ik uit dat mijn buik ziek voelt als ik die taart met suiker eet. Het is nooit een probleem en het voelt heel veel beter dan meedoen voor de show. 

Delen
Appelcompote van courgette

Appelcompote van courgette

Laat je verrassen door deze heerlijke frisse én verrassende veelzijdige ‘appelcompote’ (grove appelmoes met stukken)! Heerlijk met wat slagroom, op de eiercake als gebakje, in een pannenkoek (zie TIPS), in de yoghurt, of bij de warme maaltijd… Het is super simpel om te maken!

Appelcompote in je weekmenu? Volg je de weekmenu’s uit de startgidsen? Je kunt gerust een keer deze compote inpassen in je menu. Misschien als ontbijt of lunch, op je eiercake, pannenkoek, of bij de maaltijd. Geniet ervan! 

VOOR 3 PORTIES ± 2 GRAM KOOLHYDRATEN PER PORTIE (voor alleen de compote)

DIT HEB JE NODIG VOOR 3 porties appelcompote
1 grote courgette
2 el (zo’n 40 gram) roomboter
2 el suikervrije citroen/limoen-limonade Teisseire 0% (zie TIP)
1 tl koekkruiden
2 tl kaneel

ZO MAAK JE HET
1. Schil de courgettes (gebruik de schillen eventueel voor in de courgettesoep uit de startgids of de soepspecial). 
2. Snijd de courgette in blokjes (iets dikker dan je duim).
3. Verwarm de roomboter in een kookpan (geen koekenpan) en smoor hier de blokjes courgette in, terwijl je af en toe omschept. Laat ze zacht en gaar worden in zo’n 15 minuten.
4. Schep de overige ingrediënten door de blokjes en laat al omscheppend nog 2 minuten doorwarmen. Proef of de compote zoet genoeg is en goed op smaak. Voeg eventueel nog iets extra’s toe van één van de ingrediënten.
5. Eet de compote warm of laat hem eerst goed afkoelen. Eet de compote bij de maaltijd, of als toetje of maak er een gebakje of strudel van (zie TIPS). Heerlijk als ontbijt of lunch!

TIP GEBAKJE (3 gr kh per portie)
Gebruik een derde portie eiercake uit de startgids en schep hier een portie van de appelcompote op. Strooi er eventueel wat poedersuikervervanger  (bijvoorbeeld Sukrin Icing) over en doe er ook nog een toef slagroom op. Om het helemaal af te maken kun je er nog wat pudding over scheppen (zie startgids deel 2), of warme vanillesaus (recept pudding maar wat dunner houden). Maar zonder kan het ook!  

TIP APPELTAART 
Voor een grote appeltaart maak je de eiercakebodem (2 keer het recept) in een grote ingevette springvorm (28cm) en hier verdeel je 6 porties compote over (2 keer het recept hierboven. Ook hier kun je eventueel pudding of vanillesaus over scheppen en natuurlijk maak je het af met slagroom!

TIP APPELSTRUDEL (4 gr kh per portie)
Bak de pannenkoeken van mozzarella (startgids) en bestrooi deze met poedersuikervervanger. Maak van één pannenkoek appelstrudel. Schep in het midden anderhalf portie van de compote en rol de pannenkoek op. Strooi er nog wat poedersuikervervanger over en wat kaneel. Om het helemaal af te maken kun je er nog wat dunne pudding over scheppen (zie startgids deel 2), maar zonder kan het ook!  

TIP LIMONADESIROOP
In plaats van limonadesiroop kun je ook een scheutje citroensap en zoetstof naar smaak toevoegen.

TIP BEWAREN
De compote blijft zeker 4 dagen goed en lekker in de koelkast. Op zich kan de compote worden ingevroren, maar de smaak en structuur gaat wel flink achteruit. Invriezen is geen aanrader dus. Deze compote is vers gewoon het lekkerste

Meer recepten online

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Delen
Wat eten keto kinderen? – Deel 1

Wat eten keto kinderen? – Deel 1

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

De kinderen doen mee

Inmiddels eten Vinz (11) en Senn (9) al ruim een half jaar keto met mij mee. In principe eten ze helemaal volgens de gezonde koolhydraatarme/keto aanpak van TheNewFood. Ik vond het best spannend in het begin. Hoe haalbaar is het? Hoe moeilijk of lastig? En wát gaan ze dan eten? Wat vinden ze er zelf van? 

Allereerst: nu we al enige tijd onderweg zijn, merk ik juist dat het eigenlijk véél makkelijker is dan ik vooraf dacht. En het levert de jongens zoveel op: niet alleen qua gezondheid en gewicht, maar ook mentaal. Het is zó de moeite waard allemaal! Ze willen zelf ook nooit meer anders. Senn weet het heel zeker: “Ik wil nooit meer anders, ik wil me nooit meer voelen zoals eerst én later word ik keto-boer.”

En wát eten ze dan?

Voor wie ook overweegt deze stap te gaan zetten, heb ik een overzicht gemaakt van alles wat ze op dit moment eten. Dus waar ontbijten ze mee, wat nemen ze mee naar school, wat doen we voor het diner, wat eten ze tussendoor, wat drinken ze en hoe doen we het buiten de deur? Een inkijkje in het keto-leven van onze jongens… 

Omdat het een enorme hoeveelheid informatie is, hak ik het in twee stukken. Vandaag geef ik een inkijkje in ons keto-leven hier thuis met de jongens. Volgende week laat ik dan zien hoe we dat doen buiten de deur, dus als we op stap zijn, en wat de jongens meekrijgen naar school. 

Het ontbijt thuis

Ik maak elke week een weekmenu. De jongens kiezen elk per week één keer het avondeten en één keer de lunch op woensdag of in het weekend. Het ontbijt neem ik niet echt op in het weekmenu; veel dingen heb ik gewoon standaard in huis. Ze kunnen aangeven waar ze zelf zin in hebben. Afhankelijk van mijn tijd en wat er in huis is. Inmiddels hebben  Vinz en Senn veel favorieten. 

Vaak maak ik al de avond vooraf hun ontbijt… Een overzicht van ontbijtjes die op dit moment favoriet zijn bij de jongens: 

  • Griekse yoghurt met blauwe bessen, suikervrije limonadesiroop en slagroom
  • Uitsmijter gebakken eieren met vlees/kaas (meestal ‘wat op moet’)
  • Quiches uit de ontbijt & lunchspecial of startgids deel 2 (soms deels met ‘wat op moet’)
  • Snelle pitten/zaden crackers uit de startgids
  • Snel roerei met véél chorizo uit startgids deel 2
  • Pannenkoeken (startgids) met zelfgemaakte jam (thenewfood.nl/jam)
  • Pannenkoekenrol met chocoladeboter uit de startgids deel 2 (soms ook met de pudding)
  • Eiercake met slagroom en wat fruit, uit de startgids

Lunch thuis

Natuurlijk lunchen de jongens de meeste dagen op school: daar volgende week meer over. Voor de lunch thuis vind ik het soms leuk om er wat meer werk van te maken. Daarbij werk ik ook veel vooruit en vries veel dingen in, zodat ik met één keer koken meerdere keren een lunch kan maken. Vooral de woensdagmiddag maken we er graag een bijzondere lunch van, waar ze dan al naar uitkijken. We kiezen dan dingen als:

  • Gevulde paprika uit de ontbijt & lunchspecial
  • Spekbakjes met ei uit de ontbijt & lunchspecial
  • Warme gevulde tomaten uit de kerstspecial
  • Groentetaartjes uit de kerstspecial
  • Puddingbroodjes uit de kerstspecial
  • Italiaans ei met worst uit de kerstspecial
  • Kippenvleugeltjes of –kluifjes uit de vastenspecial
  • Pannenkoeken met een saus uit één van de boekjes, vaak heb ik deze dan nog over van de vorige avond
  • Soep (één van de vele soepen, warm of koud, uit de soepspecial)

Avondeten thuis

s’ Avonds eten de jongens gewoon ‘wat de pot schaft’. Meestal kook ik uit de boekjes van TheNewFood en soms flans ik zelf wat in elkaar. Een aantal favorieten op dit moment (dat kan over een paar weken heel anders zijn): shoarma en hamburger (Senn) en pizza en pompoenlasagne (Vinz). Ook de preischotel met brie (ovenspecial) en de snelle goulash en satéroerbak (beiden eenpanspecial) eten ze heel graag.

O, en niet te vergeten hun (en onze) allergrootste favoriet: de frika’s! Meestal maak ik er de rundvleessalade (zomerspecial), een groene salade of de röstirondjes uit de vastenspecial bij. Daar zijn ze ook echt dol op. Ik heb van zowel de frika’s als de röstirondjes altijd wel een voorraadje in de diepvries. Als toetjes eten ze graag yoghurt of rood fruit met slagroom.

Tussendoortjes thuis

Vroeger was er van alles en wilden ze van alles. Geen tussendoortjes was ondenkbaar en dat lieten ze dan ook horen! Ik had altijd veel in huis: chips, borrelnoten, mini-Marsjes, Snickers, ijs, popcorn, snoepjes etc. Nu eten ze niet alleen andere dingen, ze eten ook veel minder vaak iets tussendoor. Eigenlijk vragen ze echt zelden om iets tussendoor: ik merk dat er ook bij hen eetrust is!

De enkele keer dat ze wel wat tussendoor vragen is het vaak wat nootjes, wat rood fruit of wat rauwkost met een dipsausje uit de zomerspecial. Of gewoon iets wat ze normaal ook mee naar school krijgen. Meloen is ook erg in trek! Is er iets te vieren dan staat vaak de feesttaart uit de lentespecial op tafel. Inmiddels maakt Senn de taart zelfstandig! De eiercake met fruit en slagroom blijft ook een favoriete traktatie.

Weekend thuis

In het weekend aten we altijd ‘makkelijk’ en dat doe ik nog steeds nu we als gezin keto eten. Het is dan pizza (startgids deel 2 of ovenspecial), shoarmaplate of een hamburger in sla (beiden startgids). Nu met het mooie weer eten we vaak een stukje kip of vlees van de barbecue met een salade uit de zomerspecial. Ik heb ontdekt dat hoe kleiner ik alles voor de salade snijdt, hoe lekkerder ze het vinden. 

Op zaterdagavond hebben we bijna altijd een borrelplank op tafel staan. De ene keer met verschillende kaas- met worstsoorten en een andere keer gehaktballetjes (varianten uit de specials) of kipspiesjes. Ook rauwkost met dipsaus doet het goed. Na de borrelplank vaak nog een kop soep. Meestal maak ik voor het weekend een grote pan soep uit de soepspecial, ook handig voor de lunch!  

Drinken
De jongens drinken nu water (soms met gember of citroen) en thee (veel smaakjes, zoals groene thee, citroen, rooibos en gember). Ook thee van verse munt, eventueel met een kaneelstokje, valt erg in de smaak. En verder hebben we de hele reeks Teisseire limonadesiroop (0%) in huis. Ze maken hier zelf limonade van: steeds een andere smaak. Soms maken ze er een mix van. Vol overgave kunnen ze hiermee bezig zijn. 

Vooral in het weekend, dan maken ze vaak cassis van de cassis-siroop met spa rood. Ze vinden het lekkerder dan de echte cassis. Alleen al het feit dat ze zelf hun frisdrank kunnen en mogen maken geeft ze zoveel plezier en voldoening. Nu met het warme weer maken ze volop zelf waterijsjes van aangemaakte Teisseire limonade. Ook aardbeilimonade met klontjes ijs en stukjes aardbei maken ze graag (zie foto).

Kinderboek

De jongens slikken net als ik dagelijks de door TheNewFood aanbevolen magnesium, vitamine D3 en vitamine K2. Sinds dat hele gedoe met corona geef ik ze ook dagelijks vitamine C, al zou ik daar nu ook wel mee kunnen stoppen. Ze komen niets tekort, dat weet ik heel zeker. Ze zien er beter uit dan voor ze keto gingen eten. Ze zijn gezonder en fitter. Dit gun je ieder kind!

Toen we hiermee begonnen zei ik tegen Matty: misschien is het tijd voor een kinderboek. Maar inmiddels weet ik dat kinderen niet anders hoeven te eten dan wij. Ze eten alles met ons mee, hooguit eten ze wat meer noten en keto-fruit dan ik en vaker yoghurt. De jongens helpen graag met koken en de recepten zijn ook makkelijk door hen te begrijpen en te volgen. Ze kunnen het haast alleen! Keto is kinderlijk eenvoudig!

Volgende week zet ik op een rijtje hoe we het aanpakken buiten de deur. Dus op school, met ergens anders spelen en sporten en als we een dagje weg zijn naar bekenden of in andere situaties. 

Delen
BLOG 24 Levend bewijs…

BLOG 24 Levend bewijs…

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven.

MET DE BENENWAGEN

Ik heb een koorrepetitie in Sleen, zo’n 8 kilometer bij mij vandaan en besluit te gaan lopen. Ik ga ruim 2 uur voor aanvang op pad met de koorspullen en een flesje water in mijn rugzak. Als ik net weg ben, bedenk ik dat ik al 17 uur niet gegeten heb. Ik twijfel even om terug te gaan en een paar bifi- worstjes mee te nemen, voor de zekerheid, maar uiteindelijk doe ik het niet.

Het lopen gaat prima. Ondanks mijn nieuwe wandelschoenen die ik slechts een paar keer heb ingelopen op een veel kortere route. Het is de eerste keer dat ik zo’n afstand loop na mijn blessure (een frozen shoulder), maar ik heb er geen last van. Ook de achillespees die voordat ik deze manier van eten ontdekte chronisch ontstoken was, is nog steeds pijnloos.

BEWONDERING

De route is uiteindelijk 7,63 kilometer en ik ben ruim op tijd bij de repetitie. De koordames zijn onder de indruk: “Ben je echt helemaal vanaf Emmen komen lopen??” Veel dames kende mij al voordat ik hen kende, via mijn blogs bij TheNewFood. Ook Rian, die zelf vorig jaar haar blogs deelde over haal afvalreis, leerde ik zo kennen. Ze vroeg mij om een keer op te treden voor haar koor. Natuurlijk wilde ik dat!

Toen Rian mij voorstelde op het podium en daarbij vertelde hoe we elkaar via TheNewFood hebben leren kennen, riep er opeens iemand: “Oh, daar ken ik jullie van!! Ik lees al die blogjes…” En zij was niet de enige… Een aantal dames bleken mij zelfs te volgen op mijn eigen Facebook-pagina: het viel ze zelfs op dat ik dezelfde broek droeg als op de foto’s die ik een dag eerder had gepost. 😊 Ik kreeg veel complimenten.

LEVEND BEWIJS

Als ik in de pauze even zit met een kopje koffie, krijg ik veel vragen. Niet alleen over deze manier van eten, maar ook over dat ik lopend naar de repetitie ben gekomen. Zij zouden het niet kunnen… Ik vertel dat ik voordat ik met deze aanpak begon ook een conditie van nulkommaniks had. Dat ik me dood geneerde toen ik loopschoenen ging kopen en door de winkel moest hardlopen, wat ik nauwelijks kon. Maar ik heb doorgezet.

Het lukte me om steeds langer en verder te lopen. Ik ben blij dat ik deze dag ben komen lopen uit Emmen. Want ik ben het levende bewijs dat het echt mogelijk is om blijvend af te vallen, gezonder te worden én conditie op te bouwen. De reacties van de dames zijn erg enthousiast: “Jeetje wat geweldig! Het kan dus echt!!” Alleen van die nieuwe schoenen was niet slim; eenmaal thuis heb ik wel mooi een blaar op m’n kleine teen 😎 

Delen
BLOG 23 Genieten zonder migraine

BLOG 23 Genieten zonder migraine

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven.

EEN WAZIGE AUDITIE

Op een broeierige zomerdag in 2009 deed ik mee aan talentenjacht ‘Popstars’. Het ging ontzettend goed! De voorronde in de ochtend kwam ik glansrijk door en in de middag zong ik mijzelf met gemak door voorronde twee, wat betekende dat ik ‘s avonds mee mocht doen met de tv- auditie. Naarmate de dag vorderde liepen de temperaturen op en voelde ik de druk in m’n hoofd toenemen. Migraine! Ik nam snel pijnstillers.

Helaas te laat…. de migraine werd met de minuut erger. Als ik aan de beurt ben sta ik als een soort zombie op automatische piloot te zingen. Ik krijg er weinig meer van mee. Jurylid Patricia Paay is toch wel onder de indruk en stelt me een vraag, ik geef geen antwoord maar staar haar wazig aan. Uiteraard ga ik niet door naar de volgende ronde en gelukkig wordt mijn hele tv-auditie wordt er uiteindelijk uitgeknipt. 😊

MIGRAINE VERPESTTE MIJN LEVEN  

Vanaf mijn tienerjaren heb ik last gehad van heftige migraine. Boven de 30 graden was het eigenlijk standaard foute boel en ook snel wisselende temperaturen triggerden vrijwel altijd een aanval. Ook bij stress (zowel positief als negatief) was het altijd mis en rond mijn menstruatie kon ik elke maand rekenen op een paar stevige migraine-aanvallen. En zo werd menig uitje, feestje en optreden vaak behoorlijk verpest door migraine.

Meer dan eens ben ik van mijn werk naar huis gegaan omdat ik overvallen werd door migraine. De receptioniste van het bedrijf waar ik destijds werkte, zag op een gegeven moment al meteen aan me dat het weer mis was. Ik was lijkbleek en mijn ogen stonden ‘raar’. Ik slikte ‘de pil’ omdat het iets hielp tegen de hormoongerelateerde aanvallen, maar weg was de migraine nooit.

MIGRAINEVRIJ

Totdat ik keto ging eten! Ik had het niet meteen in de gaten, maar na een paar maanden eten volgens de aanpak van TheNewFood, merkte mijn partner op: “Goh, ik hoor je nooit meer over hoofdpijn of migraine.” Ik keek hem verbaasd aan en probeerde te bedenken wanneer de laatste migraineaanval was geweest. “Misschien kun je nu ook stoppen met die pil?”, opperde hij. Maar dat vond ik wel spannend.

Eerdere stoppogingen mislukten altijd doordat ik vrijwel meteen heftige migraine-aanvallen kreeg. Ik twijfelde… maar een paar maanden later, inmiddels 9 maanden keto en 9 maanden migrainevrij, nam ik toch de stap. Ik was er bij voorbaat al gespannen over en nam me voor bij het eerste het beste signaal, hoe klein ook, onmiddellijk weer te beginnen. Maar het ging goed! Het ging geweldig!  Ik merkte niets!

GENIETEN VAN DE ZOMER

Inmiddels ben ik al meer dan 2 jaar migrainevrij!  Voor de komende dagen heb ik een aantal openlucht-optredens in de planning en volgens de weersverwachting komen er ’tropische temperaturen’ aan. Heerlijk, denk ik, kom maar op met die zomer!  Want in tegenstelling tot vroeger verheug ik me erop. Eindelijk kan ook ik gewoon genieten van zomerse ‘hitte’, zonder angst voor migraine! 

Wil je hier meer over weten? TheNewFood heeft een speciale ‘migraine pagina, met uitleg over waarom deze aanpak vaak werkt tegen migraine en met tips. Hier vind je ook ervaringen van anderen die de aanpak van TheNewFood volgen en inmiddels migrainevrij zijn.

Delen
BLOG 22 Drie dagen niet eten…

BLOG 22 Drie dagen niet eten…

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

Angst

Door de week eet ik nu standaard OMAD (1 keer per dag) en eigenlijk wil ik nog wel een stapje verder gaan en meerdere dagen vasten. Puur om te kijken of dit mijn buik goed zal doen en wat het me verder oplevert. Als je langere tijd niet eet, gaat je lichaam aan de slag met opruimen en herstel, lees ik in de vastenspecial. Het is super goed voor je lijf. Er staat precies in beschreven hoe je het aanpakt, maar ik durfde tot nu toe niet.

Ik vind het spannend om te gaan vasten, zo spannend dat ik het wél heel graag wil maar steeds weer excuses verzin om er niet aan te beginnen. Het is nieuw, ik vind vaak nieuwe dingen spannend en lastig. Maar vooral is het de onzekerheid. Kan ik dit wel? Dagenlang niet eten druist in tegen alles wat ik geleerd heb. Geen eten, geen energie… toch?

Zorgen

Kan ik dan nog wel alles doen wat ik wil, zoals: de lange wandelingen die ik dagelijks maak, baantjes trekken in het zwembad. Kan ik zonder te eten actief blijven? Of heb ik daar te weinig energie voor? Dat eeuwige getwijfel in mijn hoofd maakt me moe en ik heb er zelf last van. Het geeft vooral onrust. Ik deel mijn onzekerheid met Matty die zelf net een paar dagen aan het vasten is. “Ik voel me geweldig!” Verzekert ze me.

Klaar

En dan, van het ene op het andere moment, is het klaar. Ik besluit de volgende dag te starten met vasten. Of eigenlijk: te stoppen met eten. Het is niet de eerste keer dat ik me voorneem om het morgen te gaan doen. Uiteindelijk durfde ik het dan toch niet aan, of had ik er geen zin in. Maar nu voelt het anders. Ik voel me krachtig en overtuigd. Morgen ga ik ervoor! Ondanks de lunchafspraak die ik heb staan voor morgen. 

Als ik de volgende dag wakker word vind ik het erg spannend, maar ik voel nog steeds dat ik dit 100% wil. Ik wil minstens 3 dagen vasten en daarna weer door met OMAD. Haal ik het niet dan is het ook goed. Ik wil het per dag bekijken en spreek met mezelf af dat ik in ieder geval vandaag niet wil eten. Elke dag dat ik het volhoud, is er één en mooi meegenomen.

Dag één

De eerste dag heb ik ’s middags een lunch bij mijn zus. Ook mijn andere zussen zijn er en wanneer er wordt opgemerkt dat ik niets eet komen er vragen. Ik vertel enthousiast dat ik voor de eerste keer een paar dagen ga vasten. Mijn zussen hebben hun twijfels. Je kúnt niet zonder eten, vinden ze. Ik vind het lief dat ze zo bezorgd zijn. Ik heb er geen enkele moeite mee om hen te zien eten, terwijl ik zelf aan een kop thee zit.

Ik zie wel wat op tegen het bereiden van het avondeten, maar ook dat valt reuze mee. Ik ervaar geen honger wanneer de heren aan het eten zijn. Ik neem wel een kop hele slappe bouillon met extra zout. Juist nu is het belangrijk om mijn zouten extra aan te vullen, had ik gelezen. Als ik naar bed ga, verbaas ik me erover dat ik vandaag eigenlijk geen erge honger heb gehad. En qua energie heb ik geen verschil gemerkt. Ik ben blij!

Pannenkoeken

Ik slaap goed en als ik de volgende ochtend wakker word, voel ik me heerlijk. Nog steeds geen honger! Vinz en Senn willen graag pannenkoeken mee naar school. Even denk ik: ai, dat gaat heel erg lekker ruiken. Maar ook dat valt mee. Het maakt me niet onrustig en de lekkere etensluchten triggeren me niet. Ik durf het deze ochtend aan om een extra lange wandeling te maken en dat gaat uitstekend, ik voel me heerlijk energiek.

Maar ’s middags gaat het mis. Ik wil eten! Ik wil écht eten! Ik móet eten! Even overweeg ik om te stoppen. Dit is al een heel mooie prestatie. Maar wil ik echt wel stoppen? Heb ik echt wel zo’n honger? Of is het vooral dat ik mijn eten mis? Ik houd erg veel van eten natuurlijk… Ik neem weer een kop slappe bouillon met extra zout en dat helpt. Ik voel de rust in mij terugkeren. Het ‘gevaar’ is geweken! De rest van de dag gaat het prima.

Krachtig

De tweede nacht slaap ik echt zó lekker! Dat is lang geleden. Ik word helemaal blij, rustig en vrolijk wakker. Ik voel me goed, vol energie en krachtig. Ik ben trots op mijzelf dat ik het zo goed volhoud. Al moet ik eerlijk zeggen dat het veel makkelijker is dan ik had gedacht. Het zijn vooral mensen om mij heen die het er ‘moeilijk’ mee hebben. De jongens maken zich zorgen over me, ze zijn bang dat ik ga omvallen.

Ik heb het ze uitgelegd. Verteld dat het super gezond is voor je lijf als je een paar dagen niet eet. Ze snappen het, maar toch blijven ze me in de gaten houden. Deze derde dag lijkt het nog weer makkelijker te gaan dan de dagen ervoor. Ik heb eigenlijk helemaal geen ‘hongermomenten’ meer. ’s Middags een hele lange wandeling met Charlie en ’s avonds val ik als een blok in slaap, zónder honger.

Fluitend

Blij word ik wakker. Ik heb er drie dagen vasten opzitten en vandaag wil ik met het avondeten mijn OMAD maaltijd weer oppakken. Ik ga fluitend door de ochtend heen. Ik voel me zó ontzettend goed! Het lijkt wel of alles makkelijker gaat, alsof het helderder is in mijn hoofd, stiller misschien. En het lijkt ook of ik mijn lichaam beter kan voelen… Tijdens het wandelen met Charlie zit ik haast een uur tegen een boom aan te genieten. 

Later, in de middag, krijg ik opeens heel erge honger. Ik probeer dit te negeren en met een kop bouillon tot rust te komen. Maar ik knap er niet van op. Ik word een beetje slap en misselijk en mijn honger neemt toe. Dit is het moment om weer te gaan eten, weet ik. Ik eet een paar walnoten. Ik voel me meteen beter maar toch ook een beetje teleurgesteld. Had ik het langer kunnen volhouden?

Honger

Die avond eet ik weer gewoon met de anderen mee. Het smaakt me goed, maar ik wil – tegen mijn gewoonte in – eigenlijk nog een keer opscheppen. Is dat omdat ik ergens denk dat ik het tekort moet aanvullen? Of moet ik écht eten? Ik besluit te stoppen met eten en neem een kop verse muntthee met een kaneelstokje. Nog even blijf ik die onrust voelen, maar uiteindelijk voel ik me verzadigd en weer rustig.

Later in bed laat ik de afgelopen dagen door me heen gaan. Het is een bijzondere ervaring geweest. Het lukte redelijk goed om er blanco in te gaan en gewoon te kijken hoe het zou gaan. Ik ben erg tevreden en trots op mijzelf. Deze ervaring heeft me sterker gemaakt. Het vasten is voor mij een geschenk gebleken. Dit gevoel wil ik vasthouden. Ik val heel tevreden in slaap.

Eindstand

De volgende ochtend laat de weegschaal zien dat ik bijna 4 kilo ben afgevallen in de afgelopen 4 dagen! Wow! In de dagen erna komt de helft er weer bij, dus per saldo ben ik 2 kilo afgevallen. Dat is altijd leuk meegenomen, maar het was niet de reden dat ik dit wilde doen. Ik wilde ervaren wat niet eten met mij zou doen. Ik bleek me beter te voelen, rustiger, meer verbonden met vooral mijzelf en alles om me heen.

Ik heb gevoeld en ervaren waar ik toe in staat ben als ik maar geloof in mijzelf. Ik heb nog meer vertrouwen gekregen in de aanpak van TheNewFood en ik ben er nu van overtuigd dat wij mensen heel goed een paar dagen zonder eten kunnen. Ik kon alles gewoon doen en voelde me eigenlijk beter dan mét eten. Wie had dat gedacht… ik zéker niet!

Delen
BLOG 22 Waar zit die knop?

BLOG 22 Waar zit die knop?

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven.

‘IK KRIJG DE KNOP NIET OM…”

Ik krijg regelmatig de vraag: “Hoe is het jou gelukt om de knop om te zetten, mij lukt het niet?” Want die knop omzetten, daar worstelen best veel mensen mee merk ik. Ik hoor allerlei redenen dat het niet lukt. Van wisselende diensten tot moeilijke omstandigheden tot veel buiten de deur eten en teveel van het ‘verkeerde eten’ houden… Waarom is het bij mij eigenlijk wel gelukt om die knop om te zetten en hoe dan?

Misschien heb ik het geluk dat ik sowieso niet zo van zoet houd, maar meer van hartig. Maar dat kan denk ik niet de reden zijn dat de knop omging en dat ik het volhield. Heb ik dan zoveel doorzettingsvermogen? Nee, dat is het niet. Ik heb hiervoor zó vaak gelijnd, maar ik hield het niet lang vol. Dan liet ik het op een gegeven moment weer versloffen, waarna de kilo’s, plus nog een paar extra kilo’s er weer bijkwamen.

WAT IS MIJN GEHEIM?

Wat is het dan wel? Ik denk dat een aantal dingen meespeelden bij dat het me nu wel lukte om de knop om te zetten… Ten eerste was ik mijn te zware lijf met alle ongemakken echt helemaal zat!  En ik had een collega die 40 kilo kwijt geraakt was met koolhydraatarm/keto. Dat wilde ik ook!! Ik was dus super gemotiveerd om dit een echte kans te geven. Wat motivatie betreft was de knop bij mij gewoon om. 

En waarom hield ik het vol? Heel belangrijk voor mij: het eten was zo lekker en beslist niet saai, zoals met al die diëten die ik heb gedaan. Wat was het allemaal heerlijk en wat een variatie!! Ik eet nu zoveel lekkerder dan toen ik nog elke dag hetzelfde ontbijt at en diezelfde twee boterhammen met kaas voor de lunch. Ik moet er niet meer aan denken; hoe saai is dat!! Maar dat was niet alles…

MIJN LIJF WIL DIT

Het meest overtuigend om door te gaan was misschien wel wat er gebeurde met mijn lijf. Al na een paar dagen was dat eeuwige opgeblazen gevoel verdwenen. De maagzuurremmers, die ik dagelijks gebruikte, had ik ineens niet meer nodig. En ook de problemen met mijn stoelgang werden al snel minder. Ik sliep beter en kreeg meer energie. Allemaal bijkomende voordelen, die ik niet had verwacht toen ik hiermee begon. 

Dat, en het makkelijke gewichtsverlies, maakte dat ik gewoon echt niet meer terug wil naar het koolhydraatrijke voedsel. Dat ik me zoveel beter ben gaan voelen en van zoveel klachten af ben, is mijn drive om nog steeds strikt keto/koolhydraatarm te eten. Ook al heb ik al anderhalf jaar geen overtollige kilo’s meer. Deze aanpak is geen dieet, maar gewoon een hele andere, lekkere en gezonde manier van eten.

STOP NA VIER WEKEN!

Wat ik iedereen zou willen aanraden die die knop maar niet kan vinden: probeer het vier weken en stop daarna. Volg vier weken de weekmenu’s die in de startgids staan. Vier weken serieus ermee bezig, dus zonder ‘smokkelen’ en zonder uitzonderingen. Dat is te overzien toch? Wat is nou vier weken. En na die vier weken kijk je hoe je verder wilt. Wil je echt stoppen? Prima! Wil je door? Super! Niets hoeft, het is jouw keuze.

Ik ben er van overtuigd dat je al in die vier weken niet alleen afvalt, maar ook zoveel andere gezondheidswinst boekt. Dat maakt al snel dat je niet meer terug wilt. En dat het volhouden steeds gemakkelijker wordt, gewoon omdat je je zoveel beter voelt. Je zult ook zien: deze aanpak is geen kwestie van afzien, want je kunt heerlijk eten! En daarvan eindelijk weer genieten zonder schuldgevoel… Want lekker eten mág!

DE FOUT INGAAN

Zeker, ik ben in het begin heus wel eens de fout in gegaan door te denken dat één keer meedoen en ‘normaal eten’, moet kunnen. Een keer taart op een verjaardag, of een keer lekker makkelijk patat. Maar wat had ik een spijt achteraf. Dat eten lag als een blok beton op mijn maag, mijn darmen raakten van streek en ik werd de volgende ochtend doodmoe wakker. Dat ‘normale eten’ is gewoon niet fijn voor mijn lijf.

Ik zie het als ‘omgaan met een allergie’. Zo heb ik helaas een soort allergie voor aardbeien. Als ik veel aardbeien eet, dan krijg ik enorme jeuk en uitslag rond mijn ogen. Dus ik eet ze niet! Het vooruitzicht van jeuk en uitslag weerhoudt me ervan. En op precies die manier weerhoudt het vooruitzicht van een opgeblazen gevoel, maagzuur, vervelende darmen en vermoeidheid me ervan, om weer te gaan eten zoals eerst.

CHIPS EN APPELTAART

Vaak denken mensen dat ik niet geef om aardappelen, chips, brood, pasta of appeltaart. Dat het me daarom zo gemakkelijk afgaat. “Ik kan echt niet zonder brood, of zonder pasta”, verzekeren ze me dan. Maar vergis je niet! Ik ben er ook dol op! Ik vind het allemaal zalig. Maar de ellende die het in mijn lijf veroorzaakt, dat is het mij niet waard!! Ik kies er dus gewoon heel bewust niet meer voor. En misschien is dát wel mijn geheim.

Misschien kan dat ook jouw geheim worden. Zie deze aanpak niet als het zoveelste dieet waarbij je van alles ‘niet mag’. Want je mág alles, maar wil je dat ook? Of wil je een slanker en gezonder lijf en wil je je beter en energieker voelen? Gun jezelf dan deze aanpak. Kies er bewust voor. Vier weken maar en daarna zie je wel weer. Ik zeg: doen!!

Delen
BLOG 21 Keto tegen ‘ADHD-klachten’

BLOG 21 Keto tegen ‘ADHD-klachten’

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 

ADHD-klachten

Onze Senn van 8 was altijd een ‘intens’ en energiek mannetje. Hij kon zich altijd moeilijk concentreren en luisteren was vaak een probleem. Zelf had hij ook zichtbaar last van zijn eigen ongeleide drukte. Hij had er zelf geen regie over, het overkwam hem gewoon. En dat maakte hem dan weer boos. Regelmatig werd er in begeleidingsgesprekken over Senn op aangestuurd om het ADHD-traject ‘in te gaan’.  

“Want,” zo werd ons verteld: “Wanneer er een diagnose van ADHD is kunnen we Senn beter ondersteunen en begeleiden, wellicht is medicatie voor Senn dan een goed hulpmiddel”. Dave en ik waren het er meteen over eens: dat nooit. We wilden geen label op hem laten plakken en we wilden geen medicatie. We wilden wel onderzoeken of we iets anders voor hem konden betekenen. En precies toen kwam keto op mijn pad…

Keto eten

Ikzelf was vroeger ook altijd zo’n typische ADHD-er (zonder diagnose). Ook in mijn hoofd was het vaak een drukke bende. Ik had moeite om orde aan te brengen in de chaos daarboven. Dat was niet alleen onhandig maar ook zo ontzettend vermoeiend! Nadat ik begon met de keto aanpak van TheNewFood merkte ik dat mijn hoofd steeds rustiger werd. Mijn hoofd werd weer helderder, de zware wolken verdwenen uit mijn kop. 

Zou dat bij Senn ook zo werken? Om dat te onderzoeken zou hij ook helemaal keto moeten gaan eten. We zagen dat Senn steeds meer hinder ondervond van zijn eigen drukte. En dat gaf de doorslag: ruim vier maanden geleden zijn we als gezin helemaal overgestapt op keto! Al snel werden kleine veranderingen bij Senn zichtbaar, ik schreef daar al eerder over in mijn blog ‘een ander kind‘. 

Weer voelen

Ook hij kreeg rust en ruimte in zijn hoofd. De sluiers verdwenen. Hij kon steeds beter ‘voelen’ en luisteren naar dat gevoel. Daar kon hij eerst niet bij. Senn: “Als ik iets voelde of als er teveel in m’n hoofd kwam dan werd ik druk, dat moest gewoon. Maar ik kon niet voelen wát ik precies voelde.” Nu die wolken in zijn hoofd zijn opgelost is er veel meer ruimte gekomen en kan hij veel beter luisteren naar zijn lijf. 

Hij ontdekte dat als hij boos of verdrietig is, hij soms buikpijn krijgt. Hij voelt het nu aankomen: “Wanneer ik mijn buik ga voelen dan weet ik dat er iets aan de hand is.” Vaak komt hij dan bij me en onderzoeken we samen waar die boosheid of dat verdriet vandaan komt. Senn heeft nu ook ontdekt dat wanneer hij hoofdpijn heeft, hij teveel ‘gehoord’ heeft. Hij doet dan zelf zijn gehoorapparaten even af. 

Rust

Vroeger, dus voor keto,  vond Senn het altijd lastig om zijn rust te pakken wanneer hij naar bed moest. Uren kon hij liggen woelen en draaien, of was nog aan het rommelen op zijn slaapkamer. Tegenwoordig gaat hij in bed liggen, draait een keer en valt vervolgens in slaap. Volgens Senn is hij de ‘schatkaart’ van zichzelf aan het ontdekken. Alleen doen we het in de omgekeerde vorm, de schat hebben we al: dat is hij zelf.

Natuurlijk, Senn blijft Senn; hij is en blijft energiek en enthousiast. Maar het is niet meer zo ongeleid. Hij staat beter in contact met zichzelf en met alles om hem heen. Steeds meer mensen zien nu wat er verborgen zat onder die drukte van Senn, een lief, zorgzaam, enthousiast en energiek ventje. Hij voelt zelf heel goed wat keto eten met hem doet. Als ouders zijn wij blij dat we deze stap hebben gezet. 

Later

Wanneer Senn heel soms eens weer ‘normaal’ eet, dus met veel koolhydraten en suikers, zien wij hem veranderen in een ongeleid projectiel dat vooral veel last van zichzelf heeft. Hij wordt dan erg verdrietig en weet zeker dat hij zichzelf nooit meer zo wil voelen. Hij zal ook nooit om een snoepje, chips of wat anders vragen. Senn weet zeker dat hij altijd keto wil blijven eten, het liefst ook uit zijn eigen moestuin.

Hij wil later keto-boer worden en zijn eigen keto-boerderij beginnen. “Mensen die dan heel dik zijn, of ja niet dik maar wat te zwaar zoals jij was, die ga ik dan leren om heerlijk keto te koken.” Vertelt hij me enthousiast. Even later bedenkt hij dat hij toch ook ontdekker en verkenner wil worden en heel misschien ook gymleraar…  😁

Delen
BLOG 21 Keto in Duitsland

BLOG 21 Keto in Duitsland

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven.

KRENTENBOLLEN

We treden op in Duitsland en hebben 635 kilometer voor de boeg. Voor onderweg hebben we de tosti uit startgids 2 bij ons. Anderhalf portie en dat is genoeg voor ons beiden, gedurende de hele reis. Om 9.00 uur vertrekken we, zonder ontbijt. Dat doen we thuis standaard niet meer. Als we pauzeren rond half 12 hebben we allebei nog geen trek, we zijn nog goed verzadigd. Pas halverwege de middag eten we de tosti.

Hoe anders was dat in de tijd voordat ik keto at. We begonnen de dag standaard met een ‘stevig ontbijt’ en dan gingen er voor onderweg in ieder geval veel broodjes, krentenbollen en flesjes Cola mee. En niet te vergeten een flinke zak winegums. Als ik er nu alleen aan denk dan word ik al misselijk. Wat een verschil met toen!

OHNE KARTOFFELN

Aan het eind van de middag komen we aan bij het hotel in het Ertzgeberte, waar we gaan optreden. Ik duik nog even het bos in met de hond en daarna gaan we buiten op het terras zitten om iets te eten. Ik bestel de omelet met champignons. Degene die de bestelling opneemt, kent me inmiddels van vorige bezoeken daar en vult mijn bestelling zelf al aan: “Ohne Kartoffeln und mit extra Salat.” 😊

De volgende ochtend stellen we bij het buffet prima een keto-proof ontbijtje samen. Een soort ‘bakje vol’, met wat kaas, vlees, komkommer en ei. Gekookte eieren zijn vrijwel altijd standaard bij het buffet. Geloof me: keto in een hotel is vrijwel altijd super gemakkelijk. Als we plaatsnemen met ons bordje, komt er snel iemand zeggen dat ze ook met liefde scrambled egg of gebakken eieren willen bereiden. Wat een service!

VERWENNERIJ

We hebben deze dag nog ‘voor onszelf’; we treden pas morgen op. Een jaar geleden waren we hier aanwezig bij het optreden van een bevriend duo. Ze vroegen of ik niet een paar liedjes mee wilde doen. Die spontane actie viel zo in de smaak dat er dit weekend dus een georganiseerde zelfde spontane actie is. Ik ben de surprise act zeg maar. 😁

We zijn nog lang verzadigd van het ontbijt en slaan de lunch over. Tijdens het avondmaal wacht ons weer een verrassing! We worden verwend met een heerlijke eiersalade, bereid van (eigen) eendeneieren en een geweldig kaas- & vlees plankje. We krijgen het met z’n tweeën niet op! Het is echt heerlijk én keto! Echt fijn, dat er zo meegedacht wordt. En dat niemand zegt: “Ach, voor één keertje ‘normaal eten’ kan toch wel?!”

GOOGLE TRANSLATE

Als we ’s avonds nog even buiten zitten, schuift een Duitse dame aan die zo’n 2 maanden terug is begonnen met de aanpak van TheNewFood. Haar arts had gezegd dat afvallen waarschijnlijk nooit zou lukken, vanwege een aantal andere gezondheidsproblemen en bijbehorende medicatie. Maar er is inmiddels 6 kilo af vertelt ze! Ik ben zo blij dat ze toch de stap heeft genomen, ondanks de ontmoediging van haar arts!

Ze is één van de vele Duitsers die, mede door mijn metamorfose, is gestart met de aanpak van TheNewFood. Ik raad Duitse starters meestal de PDF-versie van de boekjes aan, omdat deze via Google translate dan redelijk goed omgezet kan worden in het Duits. Ook deze dame heeft dat zo gedaan, maar dan met de vega-startgids. Ze is enorm dankbaar dat ze door mij deze aanpak heeft ontdekt!

MAAGBANDJE 

We komen nog veel bekenden tegen deze dagen in Duitsland. Ik krijg ook weer een hoop complimenten en verbaasde blikken van mensen die me lang niet gezien hebben. Iemand vraagt zelfs of ik een maagbandje of operatie heb gehad, want het lijkt hem wel een heel moeilijk traject om zoveel af te vallen. Ik vertel hem natuurlijk over keto en TheNewFood. En zo kan ik weer velen inspireren deze dagen in Duitsland. 

GOED HOOR!

Weer terug in Nederland staat een interview met een country magazine op de planning. De interviewers komen uit Brabant en ik ken ze niet persoonlijk, we zagen elkaar niet eerder. Tijdens het interview merk ik dat de dame van het stel vrij veel van mij weet. Volgt ze mij op facebook? En ja hoor, even later wijst ze naar mijn buik, terwijl ze bewonderend knikt, met zo’n ‘kijk jou nou mooi slank zijn blik’.

“Goed hoor”, zegt ze, “Ik heb de boekjes van TheNewFood ook al in huis en begin zodra we weer thuis zijn” 😁❤ 

Delen
Geen hoop meer voor Gisella

Geen hoop meer voor Gisella

Gisella worstelt al vanaf haar twaalfde met haar gewicht. Ondanks al het lijnen en afzien wordt ze steeds dikker en uiteindelijk ook steeds zieker. Een maagverkleining lijkt de enige optie. Maar dat loopt helaas heel slecht af; uiteindelijk kan ze helemaal niet meer eten en krijgt ze sondevoeding, waardoor ze steeds verder verzwakt. Het gaat nu zo slecht met haar, dat Gisella niet lang meer te leven heeft.

Update: Helaas is Gisella op 14 juni 2024 overleden, op 53-jarige leeftijd. Rust zacht en in vrede lieve Gisella. Wij leven mee met iedereen die zij achterlaat. Haar verhaal blijven we hier delen, dat wilde ze zelf graag.

Altijd aan de lijn

Gisella: “Ik begon met diëten toen ik twaalf was en daar ben ik niet meer mee gestopt. Niets hielp blijvend of was lang vol te houden. En als ik wel kilo’s eraf had, kwamen ze er het dubbel en dwars weer aan. In de loop van de jaren werd ik steeds zieker. Ik kreeg astma en ME (chronische vermoeidheid). In 2012 woog ik 150 kilo. Mijn lijf had veel last van die extra kilo’s. Ik was vaak bedlegerig.

De huisarts raadde een maagverkleining aan en stuurde me door naar de obesitaskliniek hier bij ons in het noorden. Ik had gesprekken met een psycholoog en moest vier maanden verplicht naar de diëtiste. Ze stuurden me ook naar de longarts vanwege mijn astma en om slaapapneu uit te sluiten. Daar kwam uit dat mijn longen last hadden van het overgewicht, maar apneu had ik gelukkig niet. Ik kon geopereerd worden.”

De operatie

“Op 3 februari 2014 ging ik onder het mes voor een maagverkleining. Ik moet zeggen dat de operatie me meeviel. Na twee dagen mocht ik alweer naar huis. Daar begon na een week de ellende. Ik had heel veel pijn rond mijn maag. Zelfs vloeibaar eten ging niet en ik werd opgenomen. Ze dachten aan een maagzweer. Daar kreeg ik medicatie tegen en na een paar dagen mocht ik weer naar huis. Daar bleef het moeizaam gaan.

Eten bleef een drama en daardoor viel ik ook veel te veel af. Er werd gedacht aan ‘darmlussen’, wat vaker voorkomt na een maagverkleining. In juni werd ik geopereerd, maar ik bleek geen darmlussen te hebben. Daarna kreeg ik een duodenumsonde, een slang door mijn neus die helemaal naar de dunne darm gaat. Dat was verschrikkelijk en elke acht weken moest ik een nieuwe. Wat een drama.”

Maag en darmen stoppen ermee

Pas veel later kwamen ze er na een aantal slikfoto’s achter dat het eten bleef hangen in de slokdarm. Toen dat bekend was kreeg ik een pegsonde. Ze maken dan een opening in je buik en via een slang kan vloeibare voeding rechtstreeks in de maag lopen. Jarenlang heb ik op deze manier moeten ‘eten’. Ik had altijd pijn en ondertussen was ik 90 kilo lichter.

Ik kreeg steeds meer problemen met mijn maag, die steeds slechter ging functioneren. Uiteindelijk kreeg ik de diagnose gasteoparese. Mijn maagspieren werkten niet meer, daardoor werd mijn maag niet geleegd. De pegsonde werd verplaatst naar mijn darm. Helaas gaat dit ook niet langer goed. Ook mijn darmen zeggen nu: ‘doe het zelf maar’.

Verzwakt

“Doordat ik zo lang op sondevoeding leef en doordat mijn darmen steeds minder goed voedingsstoffen kunnen opnemen, moet het lijf natuurlijk harder werken om gezond te blijven. Vanaf vorig jaar heb ik de ene longontsteking en klaplong na de andere en nu – na zoveel ontstekingen – kunnen ze niet eens meer een bacterie vinden, maar wel veel ontstekingscellen in de longen. 

Ik reageer inmiddels helemaal niet meer op antibiotica en prednison. Ik heb nu een morfinepomp om de pijn en benauwdheid wat onder controle te houden. Ik heb niet lang meer te leven. Ik ben ‘uitbehandeld’ en de artsen hebben mij nog een paar weken of misschien maanden gegeven. We hopen dat we deze zomer nog samen mogen meemaken.

Lichtpuntje

“Een lichtpuntje dit jaar was dat we TheNewFood ontdekte: toen zag ik hoe het ook kan. Onze zoon Jacob heeft een beperking en door zijn medicatie werd ook hij steeds dikker; niets lukte om af te vallen. Maar met de startgidsen lukte het wel, hij is ruim 34 kilo afgevallen en al maanden stabiel (lees hier zijn verhaal)! Ik ben zo trots op hem, dat hij zo goed doorzet. Ondanks de zware tijd die we samen doormaken.

Ik hoop dat Jacob, ook als ik er straks niet meer ben, blijft doorzetten. Ik verwacht het wel, want een voorbeeld van hoe mis het allemaal kan gaan met een maagverkleining ziet hij elke dag. We hebben in totaal drie jongens en de jongste is de laatste jaren ook extreem gegroeid. Helaas wil hij er niets aan doen, maar ik hoop zo dat hij uiteindelijk ook anders gaat eten.”

Spijt

“Ik heb zo’n spijt van die maagverkleining. Ik ben heel blij dat wij in ieder geval voor onze Jacob een andere aanpak hebben gevonden. Dan hoeft hij gelukkig geen GBP en kan hem veel ellende bespaard blijven. Als hij vast blijft houden aan deze manier van eten kan hij gezond oud worden. 

Door mijn verhaal te delen hoop ik dat anderen heel goed nadenken voor ze aan een maagoperatie beginnen en zich goed realiseren dat het ook fataal kan aflopen. Ik hoop dat iedereen deze aanpak van TheNewFood een kans geeft. Het is zo goed te doen, het is lekker en het werkt écht. Dat zien we  nu bij onze Jacob. Wat had ik graag veel eerder van deze aanpak gehoord. Helaas is het nu te laat.”

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

Delen
BLOG 20 Dit is mijn geheim

BLOG 20 Dit is mijn geheim

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven.

SCHRIJVEN

Ik houd van schrijven. Ik zou best wekelijks een blog kunnen schrijven over mijn muziekavonturen. Of over de leuke en vaak grappige gesprekjes met mijn jongste zoon of over het wel en wee als huishoudelijk ondersteuner. Maar vanaf mijn start met TheNewFood schrijf ik vooral over mijn keto-avontuur. Ik deelde mijn ervaringen en verhalen via mijn Facebook. Het was voor mij ook een soort stok achter de deur.

Als er na een paar maanden overduidelijk resultaat te zien en te merken is, begin ik steeds vaker vragen te krijgen in de chat. Ook van mensen die ik niet persoonlijk ken. Dat is op zich niet raar; vanwege de muziek heb ik een hoop volgers en facebookvrienden vanuit de countrymuziek. Ik ken ze lang niet allemaal. Zo kreeg ik vorig jaar ook een berichtje van een collega-zangeres Feonique! 

JOUW GEHEIM?

Feonique laat weten dat ze met een mengeling van enthousiasme en verbazing mijn keto-verhalen leest. Zelf heeft ze van alles al geprobeerd, maar werkelijk blijvend afvallen lukt haar maar niet. Ze is ten einde raad. “Wat is jouw geheim?”, vraagt ze. “Hoe doe jij dit?” Ik vertel haar dat ik het zelf ook amper kan bevatten en dat ik mijn geheim graag met haar wil delen. Het geheim is: gezond koolhydraatarm/keto.

Ik raad haar aan de startgids van TheNewFood aan te schaffen. Niet alleen vanwege de handige weekmenu’s en fijne recepten, maar ook omdat er zo duidelijk in uitgelegd wordt waarom keto/ koolhydraatarm gezond is en enorm goed werkt om overtollige kilo’s kwijt te raken. Feonique volgt mijn advies op… En inmiddels is zij 50 kilo afgevallen, net als haar man Terrence (lees hun verhaal hier)!

MODELLEN

Na dat eerste berichtje hielden we contact, maar we hadden elkaar nog nooit ‘in het echt’ ontmoet. Ik zie haar voor het eerst op een countrymiddag. Ik hoor haar op het podium zeggen dat zangeres Jannet Bodewes er ook is en dat die haar niet alleen muzikaal heeft geïnspireerd, maar haar en haar man ook op het spoor van TheNewFood heeft gebracht. Wat hun leven heeft veranderd…

Ik ben zo blij voor haar en ook best een beetje trots. Later lopen we samen, als een soort TheNewFood-modellen, te pronken over het evenemententerrein. Niet alleen slank, maar ook zoveel gezonder dan eerst…  Er komt iemand naar me toe, die ik al jaren op vele evenementen tegenkom. “Ik had je niet herkend”, zegt hij, “Meid, wat zie je er geweldig uit, hoe doe je dat? Wat is je geheim? 😊” 

Delen