Geen Resultaten Gevonden
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.
Een koolhydraatarme/keto aanpak is goed voor je darmen! Darmklachten nemen steeds meer af wanneer je koolhydraatarm/keto gaat eten. Maar je lijf en darmen moeten wel even wennen aan deze nieuwe manier van eten. En dat kan gepaard gaan met obstipatie (en soms juist diarree). We zien gelukkig altijd dat obstipatie in de loop van de weken of maanden vanzelf steeds minder wordt en dat deze klachten uiteindelijk verdwijnen. Het is dus een tijdelijke ‘kwaal’, maar het kan wel heel vervelend zijn.
Vaak is er ook sprake van uitdroging. Dat komt doordat je meer plast en vocht krijtraakt. Let erop dat je 2 liter vocht binnenkrijgt, naast koffie (koffie werkt vochtafdrijvend). Vergeet ook stap 2 niet, je hebt voldoende zout nodig voor een effectieve vochthuishouding.
Obstipatie: wat kun je doen?
We hebben verschillende tips op een rijtje gezet. Je kunt alleen de eerste tips opvolgen, maar je kunt ze gerust ook allemaal tegelijk opvolgen, als je echt flinke last hebt van obstipatie.
Een beetje extra vet kan je ontlasting soepeler maken! Iedere ochtend op de nuchtere maag een eetlepel lijnzaadolie, of ander vet, kan wonderen doen. Wacht zeker 15 minuten voor je iets anders gaat eten of drinken. Het kan snel gaan, zorg dat je in de buurt van de wc bent! Je koopt het gewoon in de supermarkt. Bewaar aangebroken lijnzaadolie in de koelkast. Probeer dit altijd als eerste: elke ochtend een eetlepel lijnzaadolie op de nuchtere maag. In plaats van lijnzaadolie kun je ook kokosolie, MCT-olie (supermarkt) of olijfolie gebruiken. Vaak werkt het snel, maar bij sommigen duurt het wel even, tot soms zo’n zes uur na het innemen van de olie.
Voldoende zout en mineralen extra is enorm belangrijk als je start met deze aanpak, omdat je meer vocht verliest. Een tekort hieraan kan een belangrijke rol spelen bij obstipatie. Vul je je mineralen al aan op de manier zoals wij adviseren? Je kunt gerust nog wat extra zout nemen.
Heb je dan ook nog andere magnesium nodig? Magnesiumoxide kan niet je andere magnesium vervangen, je neemt OXIDE dus NAAST DE andere magnesium die je nodig hebt om je mineralen aan te vullen. Meer info over minaralen aanvullen vind je hier.
Klik hier voor meer informatie over verschillende vormen magnesium.
Je buik/darmen masseren kan heel goed meehelpen om moeizame stoelgang weer in beweging te krijgen en om je buik weer wat soepeler te maken. Op internet kun je verschillende instructievideo’s vinden, zoals deze video.
PAS OP met extra vezels, of pitten en zaden toevoegen. Dit kan het nog veel erger maken! In principe bevatten de startgids weekmenu’s voldoende vezels, en heb je geen extra losse vezels nodig. Met losse vezels bedoel ik (gebroken) lijnzaad, chiazaad of psylliumvezels. Lijnzaad kán soms wel helpen, bijvoorbeeld verwerkt in crackers, of over yoghurt, maar het kán de obstipatie ook erger maken.
Ook kunnen dit soort vezels ervoor zorgen dat belangrijke zouten en mineralen minder goed opgenomen worden, wat weer veel andere problemen en klachten kan veroorzaken. Probeer liever één van de andere oplossingen. Mocht je er wel voor willen kiezen zorg dat je er in ieder geval ruim voldoende bij blijft drinken.
Je kunt laxeermiddelen in twee groepen indelen: laxeermiddelen die ervoor zorgen dat je darmen ‘harder werken’ en laxeermiddelen die zorgen voor meer vocht in de darmen en daardoor zachtere ontlasting.
De eerste soort laxeermiddelen, dus die je darmen harder doen werken, kunnen je darmen op den duur ‘lui’ maken. De meest gebruikte soort is bisacodyl. Je kunt hier dus beter niet aan beginnen.
De tweede soort laxeermiddelen die meer vocht in je darmen brengen zijn eventueel wel een optie, maar je darmen kunnen hier wel aan gaan wennen. Dat kan lastig zijn als je ermee wilt stoppen. Macrogol, metamucil en lactulose vallen in deze groep laxeermiddelen. Op zich kun je deze wel af en toe gebruiken, maar liever niet ‘standaard’ elke dag.
Pas op met zoetstoffen in laxeermiddelen. Mocht je bijvoorbeeld metamucil willen gebruiken, vraag dan om de suikervrije variant. Lactulose lijkt invloed te hebben op je bloedsuiker en is daarom geen goed idee, zeker voor diabeten wordt dit afgeraden.
Dan vind je hier meer informatie.
VERDER LEZEN
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Ik heb een belangrijke vraag aan je: stel je wordt levensgevaarlijk ziek van pinda’s en je kunt dan alleen gered worden door medicijnen. Je hebt dus een pinda-allergie. Wat doe je dan? Ga je dan toch pinda’s eten? Welnee, dan eet je geen pinda’s natuurlijk! Logisch toch?
Ik heb nog een belangrijke vraag: stel je wordt levensgevaarlijk ziek van het eten van koolhydraten en je kunt dan alleen gered worden door medicijnen. Je hebt dus diabetes type 2 (ofwel suikerziekte). Wat doe je dan? Ga je dan toch koolhydraten eten? Welnee, dan eet je geen koolhydraten natuurlijk! Logisch toch?
Een simpele vraag en het antwoord is eigenlijk ook heel simpel. Alleen, dit is niet wat we doen. Want mensen met diabetes type 2 eten gewoon koolhydraten. En moeten dan een paar keer per dag pillen nemen of medicatie in zichzelf spuiten om die koolhydraten er weer uit te halen zodat ze in leven blijven. Dat is toch niet logisch?
ALS BEPAALD ETEN JE ZIEK MAAKT MOET JE HET NIET ETEN
Mensen met diabetes type 2 worden ziek van (teveel) koolhydraten, omdat hun lijf er niet goed mee kan omgaan. Wanneer bepaald eten je ziek maakt dan moet je dat niet meer eten. En precies op die manier kun je dus heel makkelijk diabetes 2 terugdraaien. En genezen!
Toch wordt koolhydraatarm/keto eten gezien als een soort wondermiddel. Of iets ‘nieuws’. Of ‘gevaarlijks’. Maar dat is het allemaal niet; het is niets anders dan het wegnemen van de oorzaak van de ziekte. Net als geen pinda’s eten als je daar levensgevaarlijk ziek van wordt.
WAT GEBEURT ER NORMAAL ALS JE DOKTER DIABETES TYPE 2 CONSTATEERT?
Wanneer je diabetes type 2 blijkt te hebben, dus wanneer jouw lijf niet goed met koolhydraten om kan gaan waardoor je bloedsuikers verhoogd blijven, dan schrijft je huisarts je pillen of spuiten voor. Die pillen en spuiten moeten de koolhydraten die je hebt gegeten, uit je bloed halen, omdat je lijf dat zelf niet meer kan of wil, waardoor je ziek wordt.
KUNNEN PILLEN EN SPUITEN DIABETES TYPE 2 GENEZEN?
Nee. Het is een doekje voor het bloeden. Pillen en spuiten kunnen de koolhydraten (die allemaal worden omgezet in suiker) uit je bloed vissen, maar ze kunnen er niet voor zorgen dat die suiker wegblijft uit je bloed. Want steeds als je koolhydraten eet, komt er weer een nieuwe lading suiker in je bloed.
Je lichaam wil deze oplossing met pillen en spuiten ook helemaal niet. Want in de loop van de jaren heb je steeds meer pillen en spuiten nodig om die suikers uit je bloed te halen. Je wordt nooit meer beter, je wordt alleen maar zieker en zieker.
KAN KOOLHYDRATEN LATEN STAAN DIABETES TYPE 2 WEL GENEZEN?
Ja! Simpelweg: als je lijf niet kan omgaan met zoveel koolhydraten dan stop je met eten wat je ziek maakt. Net als bij een pinda-allergie. Het resultaat: je hebt geen medicatie (meer) nodig. En je bent niet meer ziek. Logisch toch?
IS KOOLHYDRAATARM ETEN OM DIABETES 2 TE STOPPEN NIEUW?
In 1917 wisten ze dit allemaal al. Dat was voordat er pillen en spuiten kwamen die mensen uiteindelijk eigenlijk alleen maar zieker maakten. In 1917 kregen mensen met diabetes 2 het advies om koolhydraten te schrappen uit hun menu. Een strikt koolhydraatarme/keto aanpak dus.
Artsen adviseerden toen dus om de oorzaak weg te nemen. Terwijl ze nu vooral bezig zijn om de gevolgen te behandelen. Omdat artsen tegenwoordig de oorzaak niet wegnemen, kunnen ze mensen niet genezen van diabetes 2. Daarom zeggen ze tegen hun patiënten: je wordt nooit meer beter. Is dat eigenlijk niet heel raar?
EEN EEUWENOUD RECEPT!
Zie hier het ‘bewijs’ dat deze simpele oplossing al eeuwenoud is!
Hiernaast een meer dan 100 jaar oud recept voor kaassoufflé! Deze foto komt uit een kookboekje voor diabeten uit 1917. Via deze link kun je het hele kookboek bekijken.
Wil jij ook de oorzaak van diabetes type 2 aanpakken?
Als je nu denkt: ik wil niet meer ziek zijn, ik wil geen pillen en spuiten meer en uiteindelijk steeds zieker worden. Dan nodig ik je uit om het anders aan te pakken. Op de ouderwetse manier! Op ‘onze manier’. Al binnen een dag zakken je bloedsuikers! De meeste mensen kunnen al binnen enkele weken helemaal stoppen met insuline en bloedsuikerverlagende pillen.
Ex-diabeet Marcel: “ “Het is toch ook bijna niet te bevatten. Je ziet je ochtendwaardes zakken naar 5 of 6 en je denkt klopt dit wel? In het begin heb ik vaak opnieuw gemeten, omdat ik dacht dat er iets met de meting niet goed was gegaan!” (lees hier het verhaal van Marcel).
BLOEDDRUK EN CHOLESTEROL verbeteren ook heel snel. Medicatie kan vaak al binnen enkele maanden helemaal worden afgebouwd.
Hoe kunnen wij jou helpen?
Informatie & stappenplan Wil je starten met een koolhydraatarme/keto aanpak om zo snel mogelijk van je diabetes type 2 af te komen? Op deze pagina vind je een stappenplan. Je kunt daarmee direct aan de slag gaan.
Persoonlijke hulp Wij kunnen je ook persoonlijk helpen als je het liever niet in je eentje doet (maar een groep niet prettig vindt); want dat is best spannend en misschien ben je er wat onzeker over. Verpleegkundige Lara Schalk kan je 2 maanden begeleiden voor een speciale lage prijs. Hier vind je meer informatie over persoonlijke begeleiding bij diabetes 2 omkeren.
Gelukkig komen er steeds meer zorgprofessionals die het anders aanpakken. Zij richten zich wel op gezonde koolhydraatarme/keto voeding, als belangrijk onderdeel van de behandeling en ter preventie van gezondheidsproblemen. We zijn enorm blij met deze professionals! Hier vind je een aantal van deze zorgprofessionals.
Verder lezen
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.
![]() |
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht. Matty Barnhoorn TheNewFood |
![]() |
Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak. Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of stuur Lara een bericht. |
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.
Lara Schalk (1993) heeft van jongs af aan al problemen met haar gewicht. Ze probeert allerlei diëten, maar valt nooit blijvend af. Vaak wordt ze uiteindelijk zelfs zwaarder dan voordat ze begon met diëten. Daarnaast voelt ze zich vaak moe en futloos en heeft ze last van stemmingswisselingen. In 2015 merkt ze dat overgewicht en gezondheidsproblemen haar steeds meer in de weg gaan zitten, ook in haar werk.
Ze besluit zich te gaan verdiepen in voeding en gezondheid en haar eigen experiment te worden. Dit zal uiteindelijk veel veranderen in haar leven. Ze behaalt niet alleen zelf geweldige resultaten, ze ontdekt ook dat het helpen en motiveren van anderen om anders te gaan eten (om af te vallen en gezonder te worden), haar grote missie is. Haar medische achtergrond komt hierbij goed van pas.
Moe en futloos door koolhydraten
Om eindelijk echt iets aan haar overgewicht te doen, verdiepte Lara zich in 2015 in voeding en gezondheid. Ze ontdekte dat te veel koolhydraten je dikker, moe en futloos kunnen maken. Dus schrapte ze producten als rijst, aardappelen, pasta en brood uit haar eigen menu. Dit zorgde voor verbetering: vermoeidheidsklachten namen af en haar energie nam toe. Maar het afvallen viel tegen. Blijkbaar moest ze het toch anders aanpakken.
Ook merkte ze, dat ze soms ook moe en hongerig werd na het eten van zogenaamd ‘minder ongezonde’ koolhydraten, bijvoorbeeld fruit en magere kwark. Ze ging verder zoeken en toen ze TheNewFood tegenkwam, viel alles op z’n plek. Lara besloot al snel om echt puur koolhydraatarm/keto te gaan eten, volgens de startgids weekmenu’s.
Eindelijk afvallen (ruim 35 kilo!) en niet meer steeds honger
Met deze nieuwe, striktere, koolhydraatarme/keto aanpak viel ze wel snel af en had ze daarnaast geen honger meer. “Vroeger leek ik onverzadigbaar. Ik kon enorme hoeveelheden eten en hoe meer ik at, hoe meer ik wilde eten! Toen ik strikt koolhydraatarm begon te eten, voelde ik me eindelijk vol en verzadigd. Ik had niet continu de behoefte om iets in mijn mond te stoppen. Begrijp me niet verkeerd… ik houd nog steeds van eten. Maar die cravings zijn weg en ik voel nu weer beter wanneer ik honger heb of gewoon ‘zin in iets’.” Ik heb ‘eetrust’!
Uiteindelijk viel Lara binnen veertien maanden ruim 35 kilo af en kon ze zonder veel moeite op gewicht blijven.
“Zorgprofessionals denken vaak nog dat koolhydraten onmisbaar zijn”
Als verpleegkundige heeft Lara in het begin heel wat meningen moeten aanhoren van andere zorgprofessionals, en van kennissen en familieleden. Zij vonden het raar dat zij afweek van wat volgens de ‘norm’ gezond is. “De reguliere gezondheidszorg heeft vooral moeite met de grotere hoeveelheden vetten. Daarnaast wordt er nog steeds vaak gedacht dat koolhydraten nodig zijn om goed te kunnen functioneren. Terwijl het tegendeel waar is.”
Lara had steeds vaker het gevoel zich te moeten verantwoorden. Ze besloot op een gegeven moment dit niet meer te doen en zich te focussen op hoe zij zich voelde, en wat haar lijf nodig had. Ze merkte dat haar gezondheid en energie met sprongen vooruit gingen door deze aanpak!
Uiteindelijk leidde haar enorme gewichtsverlies wel tot meer acceptatie van haar nieuwe eetpatroon. Veel mensen, ook haar collega’s in de zorg, wilden zelfs weten wat ze precies had gedaan. “Ze waren dan echt onder de indruk dat ik dat had bereikt met alleen puur, vers eten met meer gezonde vetten en veel minder koolhydraten.” Steeds meer mensen in haar omgeving en ook collega’s werden enthousiast en wilden ook aan de slag!
Opmerkelijke gezondheidswinst
Maar er gebeurde veel meer dan alleen de kilo’s die eraf vlogen… Want van jongs af aan had Lara al last van maag- en darmproblemen, maar met deze nieuwe manier van eten verdwenen deze klachten helemaal! Ook speelden ernstige immuunproblemen met allergische reacties. Problemen die ook veel minder werden. “De klachten zijn nog niet helemaal weg, maar ik krab ’s nachts niet meer mijn rug open. Ik heb daarnaast veel minder anti-allergiemedicatie nodig.” Ook haar PMS klachten zijn afgenomen, stemmingswisselingen zijn minder hevig geworden en ze heeft al vanaf het begin geen migraine-aanval meer gehad.
Medisch voedingsspecialist en expert in koolhydraatarm/keto eten en gezondheid
De verpleegkundige in Lara is verrast en opgetogen. “Tijdens al mijn onderzoek kwam ik zoveel verhalen van mensen tegen die enorm opknapten toen zij koolhydraatarm begonnen te eten, dat kon ik niet negeren! Ik wist dat ik hier iets mee moest en wilde doen, dit was te mooi om niet verder te vertellen.”
Lara gaat verder met haar studie en wordt al snel een specialist op het gebied van koolhydraatarm/keto eten en gezondheid. Steeds vaker beginnen mensen Lara om advies te vragen bij gezondheidsproblemen die mogelijk met een aangepast menu kunnen verbeteren.
Ze merkt dat dit precies is wat bij haar past. “Helaas bleek er in mijn werk als verpleegkundige binnen een zorginstelling, weinig ruimte om mijn kennis toe te passen als medisch voedingsspecialist en expert in koolhydraatarm/keto eten. Patiënten komen om andere redenen naar ons toe, zijn vaak te kort opgenomen om hen voldoende te informeren en te begeleiden en daarnaast moet de zorg nog wennen aan koolhydraatarm als dieetadvies.”
Lara gaat op zoek naar een nieuwe uitdaging waarbij ze haar kennis en ervaring kan toepassen. En zo komt ze uiteindelijk bij TheNewFood terecht…
“Eindelijk kan ik van mijn passie mijn werk maken!”
Begin 2019 besluit Lara te stoppen met haar baan in de zorg en zich full-time te richten op voeding en gezondheid. Ze sluit zich ook aan bij het team van TheNewFood. Hier kan ze zich helemaal richten op waar ze goed in is: het uitdragen en ondersteunen van de koolhydraatarme/keto boodschap om Nederland gezonder te maken. “Eindelijk kan ik van mijn passie en hetgeen mijn eigen gezondheid zó geholpen heeft, mijn werk maken!”
We hebben er geen gras over laten groeien. Wij (Matty en Lara) gingen begin maart 2019 al direct samen naar een congres in Denver. Het grootste keto-congres ter wereld, waar we weer veel nieuwe inzichten, kennis en inspiratie hebben opgedaan! Deze info delen we op de site en in de boeken. Wij zijn erg blij met Lara in ons team!
– Eenmalig uitgebreid (medisch/keto) advies bij ingewikkelde voedingsvraagstukken.
– Begeleiding bij diabetes 2 omkeren (traject van een half jaar)
Op deze pagina lees je er meer over en kun je je aanmelden.
Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!
Succesvolle aanpak met makkelijke koolhydraatarme menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Boeken ook als PDF leverbaar
Dat je af kunt vallen zonder extra beweging heeft ook mijn eigen dochter Roos (1986) ervaren. Roos is spastisch, volledig rolstoelgebonden en kan vrijwel niet bewegen. Toch viel ze ruim twintig kilo af door strikt koolhydraatarm/keto te eten! Omdat ze er ook zoveel energie van krijgt, wil ze nooit meer anders. Ik vroeg Roos haar verhaal te delen…
Hoe kwam je erbij koolhydraatarm/keto te gaan eten?
“Het is alweer 20 jaar geleden dat ik dit ging proberen! Ik wilde graag wat afvallen want ik werd steeds dikker en had er last van, ook in mijn rolstoel. Mijn moeder adviseerde me om ook koolhydraatarm/keto te gaan doen, net als zijzelf. Ze heeft er verstand van én ze kan erg lekker koken, dus het was niet zo moeilijk om het vol te houden.
Het was wel wennen in het begin. Want je eet toch veel dingen niet meer. Ook op school moest ik steeds nee zeggen als er iemand wat aanbood. Maar ik nam ook vaak zelf eten mee en daar werden ze wel nieuwsgierig naar. Op een gegeven moment maakte mijn moeder zelfs extra lunch, ook voor de anderen om uit te delen!”
Hoe ging het afvallen?
“Het ging snel! Ik merkte het vooral aan mijn kleren, die minder strak zaten. Ik viel 3 kledingmaten af en ik denk wel 20 kilo, maar misschien wel meer. Het is een heel gedoe voor mij om me te wegen, want dan is kunnen staan wel handig en dat kan ik niet, haha. Maar na een paar maanden had ik een nieuwe zitting nodig van de rolstoel, ik was zoveel afgevallen dat hij veel te ruim was geworden. Dat zegt ook veel!
Al na een paar weken merkte ik dat ik ook veel meer energie kreeg. Ik kon veel langer op een dag actief bezig zijn in mijn rolstoel. Daarvoor, voordat ik anders ging eten, lag ik vaak al aan het eind van de middag in bed! Meteen na school was ik dan uitgeput. Maar nadat ik anders was gaan eten kon ik het wel twee keer zo lang uithouden in mijn rolstoel, ik hoefde overdag helemaal niet meer in bed te liggen.”
Dus je bent koolhydraatarm/keto blijven eten?
“Nadat ik zoveel was afgevallen had ik zoiets van: nu is het wel mooi geweest. Ik ging toch weer steeds vaker meer koolhydraten eten. Maar ik merkte dat het ten koste ging van mijn energie. Ik voelde gewoon hoe ik wegzakte nadat ik bijvoorbeeld een koekje had gegeten. Ik kreeg er ook vaak hoofdpijn van. Ik heb toen al snel besloten om er weer honderd procent voor te gaan en dit altijd te blijven doen.
Het geeft me heel veel meer energie, ik kan psychisch meer hebben, mijn stemming is stabieler, ik slaap beter en ik kom niet meer aan! Ook heel fijn is dat ik rust heb, wat het eten betreft. Ik hoef niet meer steeds te snaaien.”
Hoe ziet jouw dagmenu eruit?
“Als ontbijt, eet ik vaak een restje van het avondeten van de vorige dag, of iets met eieren, of allebei. Ik hou erg van hartig. Soms neem ik yoghurt of een smoothie met groentes, avocado en een klein beetje fruit. Tussendoor eet ik soms wat kaas, koffie met slagroom of iets anders kleins, maar ik heb meestal tussen het ontbijt en avondeten geen behoefte om iets te eten. Dan vast ik dus eigenlijk.
Het avondeten verschilt altijd weer; over het algemeen maken we een recept uit één van de boekjes van mijn moeder (ze heeft veel van haar recepten inmiddels opgeschreven), ik heb ze natuurlijk allemaal. Ovenschotels vind ik lekker en ik geniet ook enorm van goedgevulde salades. Nou ja; ik vind eigenlijk alles heerlijk, ik kijk er elke dag naar uit.”
Hoe doe je dat met koken?
“Ik kan jammer genoeg niet zelf koken, omdat mijn armen niet echt meewerken, maar ik vind het wel leuk om nieuwe dingen te zoeken en uit te proberen. Ik vind het ook leuk om nieuwe recepten te testen voor mijn moeder. De zorgverleners gaan er dan voor mij mee aan de slag. Ze eten zelf ook altijd mee en het leuke is dat alle zorgverleners ook steeds minder koolhydraten gaan eten. Ze merkten bij mij én zichzelf het verschil!
Ik vind het prettig om goed voor mezelf te zorgen. Zowel voor mijn lichaam als voor mijn geest. Daar hoort gezond eten bij en dat doe ik. Ook al is het met de hulp van anderen! Ik ben blij dat ik die keuze kan maken en zelf bepaal wat en hoe ik eet. Wat anderen daar ook van vinden.”
Zijn er wel eens momenten dat je het lastig vindt? En wat doe je dan?
“Als ik mee ga boodschappen doen en ik heb trek, dan merk ik wel dat die koolhydraten me soms aanstaren. Maar ik kan me goed inhouden en koop niks koolhydraatrijks. Er zijn genoeg andere lekkere dingen. Op een gegeven moment zit deze manier van eten ook gewoon in je systeem. Ik vind het ook niet erg als andere mensen wel taart eten bijvoorbeeld. Ik denk dan: doe maar lekker wat je wilt.
Sommige dingen mis ik wel, zoals mijn croissantje op zondagmorgen of bijvoorbeeld frieten. Dat is dan zo’n momentje, maar dat gaat snel weer over. Gelukkig kan ik nog steeds héérlijk eten. Er zijn zoveel andere dingen die ik wél kan eten! En de auberginefrieten zijn ook heerlijk! Het is dus niet dat ik niet van dingen met veel koolhydraten houdt, ik kies er gewoon niet meer voor.”
Eet je nooit meer een maaltijd met meer koolhydraten?
“Ik eet zelden iets wat niet in mijn levensstijl past, dus met wat meer koolhydraten. Tien jaar geleden heb ik na een val met mijn rolstoel, een nieuwe (kunst)knie gekregen. Sindsdien ben ik helemaal gemotiveerd om gezond te eten. De kans op problemen door ontstekingen is veel kleiner als je gezond koolhydraatarm/keto eet. Ik eet tegenwoordig ook steeds vaker OMAD (1 maaltijd per dag), al wilde ik daar eerst niet aan.
Eten was en is voor mij echt ‘de hemel’ en ik wilde eigenlijk geen maaltijd missen. Toch werd ik nieuwsgierig wat het voor mijn gezondheid zou doen. En dat bleek toch nog veel! Ik heb met OMAD meer eetrust en een minder opgezette buik. Het voelt erg fijn om mijn lichaam niet steeds met eten te belasten. Ik voel me nog lichter. En mijn energie lijkt ook beter te gaan waardoor ik helderder ben en me ook zo voel.”
Is het geen ‘extra belasting’ voor je?
“Het voelt juist rijk dat ik zelf kan kiezen hoe ik eet. Mensen vinden het vaak zielig dat ik gehandicapt ben, maar zo zie ik dat niet. Ik kan natuurlijk niet veel met mijn lijf, maar in mijn hoofd is alles mogelijk. Er is verder niets mis met mij en ik voel mijzelf helemaal niet beperkt. Beperkingen zitten in je hoofd: hardnekkige overtuigingen zijn het meest beperkend. Mensen zitten vaak vast in negatieve oordelen over zichzelf.
Ze vinden bijvoorbeeld dat ze niet goed genoeg zijn zoals ze zijn. Of dat ze het niet waard zijn om zichzelf iets te geven of echt blij te zijn. Of gelukkig. Mensen zijn vaak zo hard en streng voor zichzelf… Over dat soort dingen schrijf ik op mijn website inspiratievanroos.nl en op mijn facebookpagina. Om anderen te helpen die vrijheid in je hoofd (zonder al dat oordelen) ook te vinden en te voelen.
Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!
Succesvolle aanpak met makkelijke koolhydraatarme menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Jam is erg handig om in huis te hebben, bijvoorbeeld voor op je pannenkoek uit de startgids, of in de yoghurt. Helaas bevat gewone jam (vaak veel) suiker of bijvoorbeeld fructosesiroop, glucosesiroop of vruchtenconcentraat en daarom is geen enkele ‘gewone’ jam in een koolhydraatarm/keto menu, ook niet als er bijvoorbeeld ‘light’ op staat of ‘minder suiker’ of zelfs ‘geen suiker toegevoegd’.
Op deze pagina laten we zien welke jam je wel kant-en-klaar kunt kopen en hoe je zelf heel eenvoudig suikervrije jam maakt.
SWEET JAM BESTE KEUZE!
SWEET JAM is te koop bij Holland&Barrett (voorheen De Tuinen) en alleen bij lowcarbcenter. Verkrijgbaar in diverse smaken.
Zoetstof: Gezoet met Erythritol en Stevia.
Hoeveel koolhydraten? Afhankelijk van de smaak, 4 tot 6 gram kh per 100 gram. Op het etiket zie je veel meer koolhydraten staan, maar de meeste daarvan zijn polyolen (in dit geval erythritol). Erythritol kun je in z’n geheel aftrekken van het totaal aantal koolhydraten, omdat ze niet door het lichaam worden opgenomen.
Je ziet ook wat suiker staan op het etiket, dat is de suiker die in het fruit zelf zit. Er is geen suiker aan toegevoegd.
CÉRÉAL JAM KAN, MAAR LIEVER NIET
Glucoregul Jam
meest geschikt
qua koolhydraten
Céréal jam
minder suiker
minder geschikt
qua koolhydraten
CÉRÉAL JAM is te koop bij veel supermarkten. Deze jam is wat minder geschikt omdat er maltitol in zit als zoetstof. Maltitol kan je bloedsuikers toch verhogen.
Zoetstof Céréal glucoregul: Gezoet met Maltitole en Sucralose (BESTE KEUZE).
Zoetstof Céréal minder suiker: Gezoet met Maltitol.
Hoeveel koolhydraten? De koolhydraten komen vooral uit polyolen (in dit geval maltitol). Maltitol kun je voor de helft aftrekken van het totaal aantal koolhydraten.
Uit tests blijkt dat maltitiol wel deels wordt opgenomen en daardoor de bloedsuikers verhoogt. Een beetje van deze jam kán wel, maar de Sweet Jam die hierboven staat is een veel betere keuze!
Waarschuwing Merk je dat je moe en hongerig wordt na het eten van deze jam dan is deze jam geen goed idee voor jou.
GESCHIKTE JAM ALLEEN ONLINE TE KOOP
Online zijn steeds meer ‘suikervrije’ jams te koop, maar ook nu geldt weer: lang niet alles is ook écht suikervrij!! Dus hoe weet je of een jam geschikt is? Let erop wat er allemaal in zit, de toevoegingen en kijk vooral ook ALTIJD naar de sóórt zoetstof, er kunnen er meerdere inzitten.
Geschikte suikervrije jam voldoet aan de volgende voorwaarden:
– bij voorkeur gezoet met erythritol en/of Stevia (bijvoorbeeld jams van CarbZone).
– geen fructose, vruchtenconcentraat, siroop of suiker toegevoegd.
– liever niet gezoet met maltitol of tagatose omdat deze de bloedsuikers wel blijken te verhogen, zie het artikel over zoetstoffen.
– liever geen Neotaam (gemaakt van aspartaam, dit is niet de waarschijnlijk niet de meest gezonde keuze).
ZELF JAM ZONDER SUIKER MAKEN
Normaal wordt jam gemaakt met veel suiker. Dat zorgt niet alleen voor stevigheid, door suiker wordt jam ook lang houdbaar. Jam zonder suiker is niet lang houdbaar. Reken op maximaal 8 dagen goed afgesloten in de koelkast. Wil je toch grotere hoeveelheden maken? Je kunt deze suikervrije jam heel goed invriezen!
Gebruik bosvruchten (aardbeien, frambozen, bramen, bessen of verse cranberry’s), rabarber of pompoen. Dit bevat het minste koolhydraten. De door ons gemeten koolhydraten in fruit kun je in deze lijst nakijken.
Aardbeienjam maken met gelatine (4 gram koolhydraten per 100 gram)
Vul een kom met koud water en laat hier 2 blaadjes gelatine 5 minuten in weken.
Prak 250 gram aardbeien fijn (zo fijn als jij lekker vindt voor jam, helemaal glad maken met de staafmixer kan ook) en verwarm dit in een pannetje met 50 ml (4 el) water. Laat zo’n 5 minuutjes zachtjes koken, terwijl je af en toe roert.
Voeg eventueel nog zoetstof naar smaak (ik gebruik 3 el Sukrin+) en een scheutje citroensap (beiden kun je ook weglaten).
Zet het vuur uit en roer het blaadje gelatine erdoor, tot deze is opgelost. Laat de jam afkoelen en bewaar maximaal 8 dagen in een goed afgesloten pot of bakje in de koelkast of vries in.
TIP Bosvruchtenjam (5 gram koolhydraten per 100 gram)
Gebruik het basisrecept voor aardbeien wat hierboven staat en vervang een deel van de aardbeien door andere bosvruchten. Ik vind het zelf heerlijk om 50 gram aardbeien door blauwe bessen te vervangen. De jam wordt zo ook wat ‘voller’ van smaak en valt qua koolhydraten mee.
TIP Variatie Maak gerust je eigen variatie qua rood fruit. Houd daarbij goed de koolhydraten in de gaten, die kun je in deze lijst nakijken.
Jam maken met chiazaad (koolhydraten afhankelijk van soort fruit)
Nog makkelijker is het om chiazaad te gebruiken om de jam te binden. Je krijgt dan wel kleine zaadjes in je jam, daar moet je van houden (ik houd er niet zo van).
Prak 250 gram bosvruchten fijn met een vork door. Laat zo’n 5 minuutjes zachtjes koken, terwijl je af en toe roert, zet het vuur uit. Roer er 2 el (zo’n 15 gram) chiazaad door.
Voeg eventueel nog zoetstof naar smaak (ik gebruik 3 el Sukrin+) en een scheutje citroensap (beiden kun je ook weglaten).
Laat de jam afkoelen en bewaar maximaal 8 dagen in een goed afgesloten pot of bakje in de koelkast of vries in.
TIP supersnelle jam met chiazaad
Je kunt in bovenstaand recept voor jam met chiazaad ook het verwarmen achterwege laten. Meng het chiazaad door het koude geprakte fruit. Gebruik dan alleen vloeibare zoetstof of andere zoetstof die makkelijk oplost, zoals Sukrin Icing (of andere poeder zoetstof). Ik vind de smaak van deze niet gekookte versie iets minder ‘jam-achtig’, maar het is zeker een makkelijke optie.
TIP agar agar: ben je vegetarisch en gebruik je liever geen gelatine, dan adviseer ik om voor de chiazaad variant te gaan. Wil je beslist agar agar gebruiken, volg dan de aanwijzingen op de verpakking, want niet elke soort is even sterk. Kook agar agar altijd een paar minuten mee. Jam met agar agar blijft minder lang stevig (een paar dagen) en invriezen is geen goed idee omdat het na ontdooien veel dunner zal zijn.
Op het keto congres 2023 in Denver gaven lipoedeem therapeut Leslyn Keith en onderzoeker Siobhan Huggins van 'The Lipedema Project' een presentatie over de inzet van een gezonde keto aanpak bij lipoedeem. Volgens de sprekers weten veel vrouwen niet dat ze lipoedeem...
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Zussendate Eens in de...
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Eten uit de tuin Vorig...
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Sudderen Aan de manier...
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Leuke dingen Er draait...
Onlangs is een heel opmerkelijk onderzoeksverslag (zie bronnen onderaan) gepubliceerd. Het betreft een 47-jarige vrouw met het syndroom van Down, die ook gediagnosticeerd was met de ziekte van Alzheimer (dementie). Daardoor was ze in een aantal jaar heel erg achteruit...
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn TheNewFood
Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Lara Schalk, verpleegkundige bij TheNewFood, deelt haar eigen verhaal en heeft een belangrijke boodschap voor iedereen met galblaasproblemen. Heb jij galblaasproblemen? Doe je voordeel met haar verhaal!
Ik kreeg mijn eerste aanval op de universiteit, tijdens een college. Ik werd ineens enorm ziek. Ik had vreselijke pijn in mijn bovenbuik en bewegingsdrang. Ik werd angstig en onrustig… Uiteindelijk kon ik nét in de wc komen en daar kwam het: ik moest enorm overgeven. De magere kwark, met ontbijtgranen en een banaantje, kwam er weer uit. Dit zorgde wel voor directe verlichting! Ik kon gewoon naar mn volgende college, denkend dat mijn kwark gewoon niet lekker gevallen was.
Een paar dagen later, en een paar dagen daarna, en uiteindelijk bijna om de dag, kreeg ik koliekaanvallen. Pijn, ellende, hopen dat ik snel kon overgeven, want dat zorgde voor verlichting van de pijn. Ik bedacht uiteindelijk dat ik maar eens naar de huisarts moest gaan, die kwam tot de conclusie: “Mevrouw, u heeft galstenen.”
Het advies was om nog magerder te gaan eten!
Hij vervolgde met: “Ik ga niet laten snijden in een jong lijf. Maar je moet wel afvallen en minder vet eten. We starten binnenkort met een programma voor jongeren die moeten afvallen. Wil je daarbij aansluiten?” IK was verbijsterd. Ik kwam met een klacht (die mijn hele leven overigens beheerste) en werd weggestuurd met: “Daar gaan we niks aan laten doen, maar we hebben wel een afvalclubje voor je”.
Ik zocht een andere huisarts. Vanaf toen werd alles anders. Mijn klacht werd serieus genomen, ik moest geopereerd worden. Tot die tijd moest ik vooral vetten mijden, want die konden nieuwe aanvallen triggeren. Natuurlijk deed ik mijn best om die aanvallen te vermijden door de voedingsadviezen heel precies op te volgen. Alles wat ik at, was super mager.
Om te bakken gebruikte ik bakspray en ik veegde die paar spoortjes vet daarna van mijn magere kipfilet af. MIjn ontbijtgranen at ik met de magerste kwark die ik kon vinden en zonder noten natuurlijk want die zijn vet. Ondanks dat ik het geen-vet-advies opvolgde, had ik nog zeker drie keer per week een koliekaanval.
Ik wilde van die pijn af; dan maar het mes erin
Uiteindelijk werd ik geopereerd en werd mijn galblaas verwijderd. Is was negentien jaar. Toen ik er destijds voor koos geopereerd te worden, wist ik niet beter; ik wilde er alleen maar van af zijn. En zo snel mogelijk. Dan maar het mes er in! Je kunt zonder galblaas zeiden ze, dat ding zou toch nutteloos zijn, niet nodig. En ja! Ik leef, zonder koliekpijn, maar ook zonder galblaas en dat vind ik nu eigenlijk heel raar en erg.
Nog geen twee jaar later kwam ik de koolhydraatarme/keto aanpak op het spoor. Zoals velen van jullie weten, heb ik er een grote sport van gemaakt hier alles over te weten, en alles uit te pluizen. Ik heb mijn medische carrière omgebogen en ben inmiddels medisch voedingsspecialist en expert in gezonde koolhydraatarme/keto voeding, niet alleen in mijn eigen praktijk, maar ook bij TheNewFood.
Als ik toen anders was gaan eten, dan had ik nu nog een galblaas
Het was niet mijn overgewicht dat mij galstenen had bezorgd. Het waren niet de vetten die ik al meed En ook geloof ik niet meer in hetgeen de chirurg zei: “Als je eenmaal klachten hebt, gaan ze nooit meer over”. Het was allemaal niet waar geweest.
Wat was wel de oorzaak? Jarenlang TE WEINIG vet! Jarenlang vetarm en koolhydraatrijk eten heeft mij uiteindelijk mijn galblaas gekost. Want als je je galblaas niet aan het werk houdt met waar hij voor bedoeld is (helpen vetten verteren) dan blijft het gal ongebruikt in je galblaas. En op den duur kan dat gal indrogen en stenen vormen. Het is dus belangrijk je galblaas aan het werk te houden en gewoon te eten waar je lijf voor is gemaakt. Puur echt eten met weinig koolhydraten en ruim vetten!
Ik kan met zekerheid zeggen: een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak werkt, je wordt gezonder, veel klachten nemen af en veel ziektes zijn om te keren…. Als ik toen de kennis had gehad die ik nu heb, zou ik NOOIT mijn galblaas hebben laten verwijderen. En ik hoop dat mensen die op dit moment galblaasproblemen hebben dit lezen, en er over nadenken. Ook de galblaas hoort erbij! Hij hoort in een gezond lijf. Een lijf dat goed gevoed is, zoals de natuur het heeft bedoeld. Met ruim vetten en weinig koolhydraten….
![]() |
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht. Matty Barnhoorn TheNewFood |
![]() |
Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak. Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of stuur Lara een bericht. |
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.
Belangrijk nieuws: maagzuurremmers met Ranitidine, zoals Zantac, zijn per oktober 2019 op grote schaal teruggeroepen. De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd maakte bekend dat deze medicatie waarschijnlijk niet veilig is.
Koolhydraatarme/keto aanpak dé veilige oplossing bij maagklachten
De koolhydraatarme/keto aanpak blijkt goed te werken voor mensen met maagklachten. Bovendien is deze aanpak helemaal veilig en erg gezond! Wij zien in de praktijk vaak dat mensen die overstappen naar een koolhydraatarm/keto menu geen maagbeschermers meer nodig hebben. Zij geven aan dat hun klachten binnen enkele dagen over zijn!
Coby: Mijn man kreeg een tijdje geleden ook maagzuurremmers. Ik heb het recept teruggebracht en we zijn koolhydraatarm/keto gaan eten. Hij heeft nergens meer last van: geen oprispingen én geen opgeblazen gevoel meer!
Ben jij gestart met de startgids aanpak en slik je nog maagbeschermers? Grote kans dat dat helemaal niet meer nodig is. Last van brandend maagzuur?
VERDER LEZEN
Maagzuurremmers (o.a. Omeprazol en Pantoprazol) niet zonder risico!
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn TheNewFood
Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Kaas past goed in een gezond koolhydraatarm/keto menu. Kaas is koolhydraatarm, eiwitrijk, en zit vol gezonde vetten, vitaminen en mineralen! Maar let op: in de winkel vind je ook ‘instinkers’ met meer koolhydraten dan je verwacht! Zoals smeltkaas (‘nep cheddar’).
SMELTKAAS EN CHEDDAR
Cheddarkaas is een heerlijke smaakvolle kaas die makkelijk smelt. Wat veel mensen niet weten: je hebt echte cheddar en namaak cheddar (smelkaas) met veel koolhydraten! Het is dus belangrijk op te letten welke cheddar je koopt! Beide soorten vind je aan het stuk, in plakjes of geraspt (let ook op toegevoegd zetmeel!)
NAMAAK CHEDDAR (SMELTKAAS) NIET GESCHIKT
Namaak cheddar bestaat maar voor een deel uit cheddar en bevat verder veel toevoegingen. Er zit vaak meer dan 5 gram koolhydraten per 100 gram in. Dit past niet in je koolhydraatarme/keto menu!
Je herkent het vaak al meteen, omdat op het etiket staat: SMELTKAAS of SMELTKAAS MET CHEDDAR.
VOORBEELDEN VAN NIET GESCHIKTE CHEDDAR
Country Cow Cheese slices (5,5 gram koolhydraten per 100 gram) PLAKJES o.a. AH
Président Burger gourmand au cheddar (7,5 gram koolhydraten per 100 gram) PLAKJES o.a. AH
Jumbo Cheddar Smaak 45+ (5,25 gram koolhydraten per 100 gram) PLAKJES
ECHTE CHEDDAR WEL GESCHIKT
Echte cheddar bevat net als gewone kaas vrijwel geen koolhydraten. Lees ook bij cheddar altijd het etiket en kies de soort met vrijwel 0 gram koolhydraten! Enkele heel geschikte soorten:
– AH Burgerkaas rode cheddar plakken (0 gram koolhydraten/100 gram);
– AH Kleintje cheddar tophat 48+ (0,1 gram koolhydraten/100 gram);
– Jumbo cheddar red kaas plakken 48+ (0,1 gram koolhydraten/100 gram);
– Jumbo Welch cheddar kaas stuk 48+ (0,1 gram koolhydraten/100 gram);
– Jos H. Mild cheddar stuk (0,1 gram koolhydraten/100 gram) o.a. PLUS;
– En ook gerijpte soorten (stuk) zoals: Castello Cheddar en Cheddar farmhouse black.
Je kunt ook zoeken op ‘cheddar’ en eventueel jouw supermarkt, in onze supermarktlijst.
VRIES EEN VOORRAAD IN!
Zelf heb ik altijd een aantal geschikte kaassoorten in de diepvries, ook cheddar. Juist, omdat je het niet overal kunt kopen. Super handig!
KUN JE SMELTKAAS ‘HERKENNEN’?
Echte cheddar is van nature meestal donkergeel of oranje van kleur. Maar aan smeltkaas, nepcheddar dus, wordt vaak kleurstof toegevoegd, zodat het op cheddar lijkt. Aan de kleur kun je het dus niet zien.
Wel kun je het zien aan de manier van smelten. Echte cheddar verspreidt zich bij het smelten. Maar smeltkaas verandert nauwelijks van vorm als je het smelt. En verder dus écht de etiketten lezen!
PAS OOK OP MET GERASPTE KAAS!
Hier lees je meer: Pas ook op met geraspte kaas
![]() |
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht. Matty Barnhoorn TheNewFood |
![]() |
Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak. Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of stuur Lara een bericht. |
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.
Kaas past goed in een gezond koolhydraatarm/keto menu. Kaas is koolhydraatarm, eiwitrijk, en zit vol gezonde vetten, vitaminen en mineralen! Maar let op: in de winkel vind je ook ‘instinkers’ met meer koolhydraten dan je verwacht! Twee soorten waarbij je moet uitkijken zijn geraspte kaas en smeltkaas (‘nep cheddar’).
Verpakte geraspte kaas
Kaas bevat normaal maximaal 0,5 gram koolhydraten. Als je kaas raspt, bevat het natuurlijk niet ineens meer koolhydraten. Maar toch bevat geraspte kaas vaak meer koolhydraten. Dat komt: vers geraspte kaas kleeft makkelijk aan elkaar en dat willen fabrikanten voorkomen. Daarom wordt antiklontermiddel toegevoegd aan kaas in zakjes, meestal is dat zetmeel met veel koolhydraten.
VERPAKTE ZACHTE GERASPTE KAAS MET MAISZETMEEL NIET GESCHIKT
Vaak wordt maiszetmeel of andere zetmeel toegevoegd aan geraspte kaas in een zakje. Daardoor komt het totaal voor een zakje kaas al snel op 2 of zelfs 3 gram koolhydraten per 100 gram. Dat tikt heel snel aan op je dagtotaal als je onder de 25 gram koolhydraten wilt blijven.
Lees het etiket en let op! Staat (mais)zetmeel als tweede ingrediënt vermeld dan kan het nooit 0 gram kh zijn! Het etiket geeft dan verkeerde informatie.
VERPAKTE ZACHTE GERASPTE KAAS MET CALCIUMCARBONAAT WEL GESCHIKT
Soms wordt calciumcarbonaat gebruikt als antiklontermiddel. Dit is een onschuldige toevoeging die géén koolhydraten bevat. Je vindt het helaas maar zelden, wij vonden een paar soorten die dus beter zijn.
– AH Biologische geraspte kaas (0 gram koolhydraten/100 gram) – AH
– Weerribben zuivel pittig geraspte kaas (0 gram koolhydraten/100 gram) – biowinkels en soms SPAR e.d.
– Grozette cheese sensation flakes (0 gram koolhydraten/100 gram) – AH
ZELF KAAS RASPEN WEL GESCHIKT
De allermakkelijkste oplossing die ook nog eens veel goedkoper is: rasp zelf je kaas! Ik koop zelf vaak grote stukken 48+ kaas in de aanbieding, en deze rasp ik op de grove rasp (dan klontert het minder) met behulp van de keukenmachine. Je kunt zelfgeraspte kaas zeker wel een week in een bakje, bewaren in de koelkast. Koop je je kaas bij de kaasboer? Vaak kunnen zij de kaas vers voor je raspen!
ZELFGERASPTE KAAS INVRIEZEN WEL GESCHIKT
Om kaas langer te bewaren, verpak ik zelfgeraspte kaas in zakjes van zo’n 100 gram. Op het zakje schrijf ik met watervaste stift wat voor kaas het is: bijvoorbeeld jong of oud, en de datum. Vervolgens gaan ze de vriezer in. Je kunt ze ook in goed afsluitbare bewaardozen doen en steeds iets eruit halen en nog bevroren aan gerechten toevoegen.
VERPAKTE HARDE KAZEN WEL GESCHIKT
Aan geraspte ‘harde kazen’ wordt in principe geen zetmeel toegevoegd, want die klonteren niet. Dus kazen als Grana Padana, Zanetti Parmigiano Reggiano of ‘strooikaas’ bevatten vrijwel altijd 0 gram koolhydraten. Maar let op: een heel enkele keer zit er toch zetmeel in dus lees het etiket!
LEES OOK:
Pas op met smeltkaas (nepcheddar)
![]() |
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht. Matty Barnhoorn TheNewFood |
![]() |
Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak. Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of stuur Lara een bericht. |
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.
Heel veel mensen hebben last van maagzuur en zuurbranden. Soms wordt een oorzaak gevonden, zoals een middenrifbreukje, maar vaak is er geen duidelijke oorzaak. Alleen medicatie lijkt het te stoppen. Maar wij hebben goed nieuws… met een strikt koolhydraatarme/keto aanpak verdwijnen deze klachten vaak al snel. Ook wanneer deze klachten al lang aanwezig waren.
Veel mensen slikken maagzuurremmers, zoals Omeprazol, een heel slecht idee!
MAAGZUURREMMERS ZIJN NIET ZONDER GEVAAR!
Artsen schrijven vaak maagzuurremmers voor. Maar slik je langdurig (dus niet een paar weken, maar langer) maagzuurremmers of ‘maagbeschermers’, dan kan dat levensgevaarlijke gezondheidsproblemen veroorzaken. Dit blijkt al jaren uit onderzoeken, en toch worden deze middelen, zoals omeprazol, nog regelmatig voorgeschreven (wil je hier meer van weten: ga naar de link onder dit artikel).
Hoe kun je klachten van maagpijn, maagzuur en zuurbranden dan wel oplossen?
MIJN EIGEN ERVARING MET MAAGZUURKLACHTEN
Vroeger had ik zelf altijd last van maagpijn en brandend maagzuur. Ik heb zelf een ‘middenrifbreuk’ (een ‘gaatje’ in het middenrif). Veel mensen hebben dat overigens, vaak ook zonder dat ze dat weten. Dat kan veel klachten geven van het zuur. Ik slikte maagzuurremmers en nog van alles daarnaast (Rennies, Losec), omdat die maagzuurremmers vaak zelfs niet voldoende hielpen.
Mijn klachten waren binnen een paar dagen helemaal over
Toen ik in 2001 begon met mijn koolhydraatarme/keto aanpak, was ik binnen een paar dagen van de klachten af! Ik kon direct stoppen met alle medicatie. Van de één op de andere dag! Ook mijn klachten door een ‘spastische darm’ verdwenen trouwens. Opmerkelijk, omdat er zelfs al over een operatie werd gedacht.
Zolang ik strikt puur koolhydraatarm/keto eet, heb ik nergens meer last van. Ik heb gemerkt in de loop der jaren, dat koolhydraatarm brood en crackers wel weer klachten kunnen geven. Vooral van gluten en bepaalde vezels (zoals tarwevezels) krijg ik ook meteen weer zo’n opgeblazen buik, maagpijn en vaak het zuur. Check dus vooral even of je geen (brood of crackers met) gluten of bijvoorbeeld tarwevezels eet als je weer last krijgt of houdt. Misschien speelt dat ook bij jou. Probeer het uit door het weg te laten!
Ook wijn kan nog wel eens verkeerd vallen, een zwakke maag blijft een zwakke maag, denk ik dan. Zo verdraag ik nog steeds geen koolzuurhoudende dranken, zelfs niet een slokje. Naast veel boeren krijg ik er maagpijn en het zuur van.
Uitstapjes naar koolhydraatrijk eten gaven direct weer maagzuurproblemen
De enkele keer dat ik vanaf 2001 wel een keer, of zelfs een paar dagen, koolhydraatrijk heb gegeten, was het meteen weer helemaal mis en had ik echt (suikervrije) Rennies of andere middeltjes nodig. Trouwens, ik krijg na die ‘koolhydraatrijke uitstapjes’ vaak ook hartkloppingen en ik voel me een paar dagen flink beroerd en moe. En meteen weer hongerig! Je snapt: dat heb ik er dus niet meer voor over.
Wat zien we in de praktijk bij anderen?
VRIJWEL ALTIJD GAAN HARDNEKKIGE MAAGKLACHTEN OVER
Ik zie het eigenlijk bij iedereen en het is misschien wel één van de meest opmerkelijke veranderingen wanneer mensen de weekmenu’s gaan volgen. Want wie had gedacht dat je zomaar van die nare, vaak jarenlange, klachten af kan komen? En dat door MEER VET te eten, terwijl vet vaak als de boosdoener wordt gezien bij maagzuurklachten!
Je kunt gewoon de startgids weekmenu’s gaan volgen, je hoeft niets te veranderen!
Wat als je toch nog (af en toe) last hebt van brandend maagzuur?
Houd je klachten of krijg je weer klachten? Onderzoek dan waar je klachten vandaan komen. Heb je het steeds na een bepaald product? Eet dat product dan (voorlopig) niet meer. Je kan na een aantal weken nogmaals kijken of je het wel kunt verdragen. Of het gewoon altijd weglaten.
Wanneer je net overstapt op een koolhydraatarm/keto menu kun je in de eerste weken (extra) klachten krijgen. Dat is lang niet altijd zo, maar ik zie het soms. En soms krijg je pas na een paar weken een periode klachten. Appelazijn (1/2 el in een glas water) een half uur vóór je gaat eten kan dan vaak verlichting geven. Neem eventueel zo nodig ook suikervrije rennies. Je gebruikt dit dan tijdelijk tot je maag gewend is.
Houd je klachten zoek dan uit waar die vandaan komen. Soms geven bepaalde supplementen of medicatie klachten, kijk daar ook naar.
Slik je maagzuurremmers, of ‘maagbeschermers’?
Wanneer je dagelijks maagzuurremmers slikt dan raad ik je aan daarmee te stoppen als ze niet (meer) nodig zijn. Ze zijn namelijk heel erg slecht voor je en kunnen je op den duur heel ziek maken. Het kan zijn dat je maag een paar dagen moet wennen nadat je bent gestopt en dat je dan toch even flinke last krijgt. Als het goed is gaat dat snel over. En ook dan kun je appelazijn en suikervrije Rennies gebruiken tot het beter gaat.
Nieuwsberichten over maagzuurremmers
Onderzoek: maagbeschermers (zoals Omeprazol en Pantaprazol) niet ongevaarlijk
Nieuwsbericht: Ranitidine (Zantac) niet veilig
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
BREEK DE DAG, TIK EEN EITJE… Ken je die slogan uit de jaren tachtig nog? Toen wisten we het al: eieren zijn heel gezond! Jammer genoeg hebben eieren de jaren daarna het etiket ‘ongezond’ gekregen, terwijl dat niet terecht is. Gelukkig keert het tij en mág het weer! En niet alleen het eiwit.
Dus in plaats van hooguit drie keer per week, mogen we weer iedere dag genieten van een gezond en voedzaam eitje, of twee, of zeven.
Waar komt die angst voor eieren dan vandaan?
Dertig jaar geleden waren wetenschappers overtuigd van enkele fabels die ons bang hebben gemaakt voor eieren. Zo werden we er voor gewaarschuwd dat eieren eten je cholesterol verhoogde, omdat ze cholesterol bevatten én dat cholesterol ongezond was. Je moest er dus zo min mogelijk van hebben.
Bovendien was men ervan overtuigd dat het slecht voor ons zou zijn om vet te eten: niet alleen vanwege cholesterol, maar je zou er ook dik van worden en er diabetes 2 of er andere nare ziekten door krijgen. Het advies was daarom om alleen het eiwit te eten en niet de vettere dooier, die veel voedingstoffen bevat.
Laten we eerst kijken of het eten van eieren je cholesterol verhoogt.
Je lichaam is een slimme ‘fabriek’
In eieren zit cholesterol. Vroeger werd aangenomen dat cholesterol uit voeding je cholesterol verhoogt, maar wetenschappers zijn er al lang achter dat het anders zit. Je lichaam maakt namelijk zélf cholesterol aan: zoveel het nodig heeft. Als je voeding eet met cholesterol dan komt dat er niet ‘extra’ bij.
Je lichaam is namelijk een heel slimme ‘fabriek’, helemaal afgesteld om alles in evenwicht te krijgen en te houden. Eet je voeding die cholesterol bevat, dan past je lichaam zich aan en maakt het zelf minder cholesterol aan. Eieren verhogen je cholesterol dus niet.
Is het belangrijk om zo min mogelijk cholesterol te hebben?
Zonder cholesterol kun je niet leven. Nog geen dag!
Cholesterol is letterlijk van levensbelang: we gaan meteen dood zónder cholesterol. Het is een bouwstof voor onze cellen, is belangrijk bij herstel van cellen en speelt ook een grote rol bij hormonen, ontstekingen, infecties en bloedstolling (zie link onderaan artikel). Dertig jaar geleden wisten wetenschappers dat allemaal niet.
Toen werd cholesterol nog gezien als de grote boosdoener bij hart- en vaatziekten. Ten onrechte weten we nu, dertig jaar later. Nu is zelfs ontdekt dat het lichaam juist extra cholesterol aanmaakt bij beschadigingen van de vaten om de cellen te helpen repareren.
Is vet de oorzaak van overgewicht, diabetes en andere ziekten?
Vet verhoogt de bloedsuikers niet!
Het is steeds duidelijker dat hoge bloedsuikers, te veel suikers in het bloed dus, de échte veroorzaker zijn van overgewicht, diabetes en allerlei andere ziekten; ook van hart- en vaatziekten. Steeds te hoge bloedsuikers hebben richt dus veel schade aan in je lijf.
Krijg je hoge bloedsuikers van vet eten? Nee! Vet eten verhoogt de bloedsuikers niet. Vet is namelijk geen suiker en je lichaam kan er ook geen suiker van maken. Wat zorgt dan wel voor te veel suiker in je bloed? Koolhydraten! Alle koolhydraten die je eet, ook brood en rijst, worden namelijk direct omgezet in suiker dat in je bloed terecht komt.
Waarom zijn we dan nog bang voor vet?
Hardnekkige fabels maken ons steeds zieker.
Veel mensen geloven nog steeds in de fabels van lang geleden. Dat is niet zo raar, want ze zijn ons met de paplepel ingegoten. Nog steeds halen fabrikanten het vet uit voedsel en voegen ze daarvoor in de plaats suiker en andere koolhydraten toe. Dus ze halen vet uit voedsel wat de natuur ons aanreikt en halen er het vet uit. Daarvoor in de plaats stoppen ze er suiker in. Klinkt dat logisch?
En zo werden en worden te hoge bloedsuikers een steeds groter probleem. Het is lastig om al die oude ‘waarheden’ los te laten en ruimte te maken voor de werkelijkheid. De werkelijkheid is dat we ziek en dik worden van te veel suikers en andere koolhydraten. Niet van vetten, niet van cholesterol en niet van eieren…
Terug naar de eitjes…
Een ei zit vol gezonde voedingsstoffen!
Eieren zitten boordevol gezonde voedingsstoffen, en niet alleen eiwit. Eieren zijn rijk aan vitamine A, B2, B9 (beter bekend als foliumzuur), B12 en E. Ze bevatten veel mineralen zoals seleen, ijzer, fosfor, jodium en zink en veel gezonde vetten. Daarnaast zijn ze zeer voedzaam en zorgen ze voor gezonde verzadiging.
Eieren zijn perfect als vleesvervanger in een vegetarisch menu! Maar ook als je niet vegetarisch eet, zijn eieren een gezond onderdeel van je koolhydraatarme menu. Bovendien: recente studies onder ouderen tonen aan dat het consumeren van minimaal één ei per dag het niveau van antioxidanten verhoogt en preventief werkt bij maculadegeneratie (netvliesveroudering). Ook nog eens goed voor je ogen dus!
In Nederland kun je veel verschillende soorten eieren kopen: scharrel, maïs, meergranen, rondeel, dubbeldooiers, biologische, met extra omega 3 verrijkt… keus genoeg! Soms heeft de naam iets te maken met het welzijn van de kip en soms met het voer dat de kip krijgt. Grofweg zijn er vier categorieën, aangeduid met een code die op het ei gestempeld is.
Biologisch begint met 0 en is het diervriendelijkst, kooi-eieren hebben code 3 en mogen hier niet meer verkocht worden. Wel worden ze nog verwerkt in o.a. koek, gebak, beschuit en pasta: etenswaren die je niet eet in een gezond koolhydraatarm/keto menu. Biologische eieren hebben verreweg de voorkeur. De kippen die dit soort eieren leggen, krijgen de meeste ruimte en hun snavels worden niet geknipt.
Hoe vaak eieren eten?
Je kunt elke dag eieren eten; er is geen maximum aan het aantal eieren per dag. Eieren passen uitstekend in een gezond koolhydraatarm/keto menu! Je kunt ze heerlijk combineren met allerlei groenten, vlees en vis. De variatie is eindeloos: van een simpel zacht gekookt eitje tot een omelet of eiersalade.
Je zult ook merken dat je heel lang een voldaan gevoel hebt na een maaltijd met eieren. Een ontbijt met eieren is niet voor niets het beste begin van de dag! En daar mag gerust een lunch of diner met eieren op volgen!
Geldt dat echt voor iedereen?
Dus niemand hoeft ‘bang’ te zijn voor eieren?
Iedereen kan gewoon eieren eten, zoveel je wilt. Het is ongevaarlijk voedsel en bevat juist veel gezonde voedingsstoffen. Heb jij problemen met je gezondheid en ben je daarom ergens toch bang voor eieren? Lees dan dit artikel over de werkelijke oorzaak van hart- en vaatziekten.
![]() |
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht. Matty Barnhoorn TheNewFood |
![]() |
Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak. Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of stuur Lara een bericht. |
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.
Het lukt Rita (58 jaar) maar niet om blijvend af te vallen en van te hoge bloeddruk af te komen. Ze krijgt ook steeds meer moeite met de nachtdiensten voor haar werk als verzorgende, tot ze TheNewFood tegenkomt en het eindelijk lukt om in slechts vijf maanden wél die twintig kilo af te vallen. Ze geniet er nog elke dag van. “Ik voel me actiever, energieker en ondernemender dan ooit!”
Je vond het lastig om je foto’s te delen?
“Die ‘voor-foto’ inderdaad. Tegenwoordig ga ik zonder problemen op de foto, maar vroeger was dat wel anders. Foto’s … vreselijk vond ik dat … het liefst verstopte ik me, bijvoorbeeld door achter een ander te gaan staan. Ik heb dus weinig foto’s van toen ik zwaarder was, maar ik heb uiteindelijk deze gevonden.”
Hoe ontdekte je dat deze aanpak écht werkt?
“Op tv zag ik een documentaire over koolhydraatarm eten en gezondheid. Door de informatie van de artsen in de uitzending en door de verhalen van mensen die geïnterviewd waren, was ik direct overtuigd dat dit voor mij de weg zou zijn naar een gezonder en slanker lichaam.
Ik ging op zoek en zo kwam ik op het pad van TheNewFood. Ik bestelde de STARTGIDS en wat later gaf ik me ook op voor een buddy-groep. Sinds 1 april 2019 volg ik volledig deze aanpak en ben ik in totaal maar liefst twintig kilo afgevallen en is mijn bloeddruk gedaald naar gezonde waarden! Het ging als vanzelf…”
Vond je het lastig om anders te gaan eten?
“Gelukkig was het helemaal niet lastig te verzinnen wat ik kon eten, want ik heb gewoon de weekmenu’s gevolgd. Zo hoefde ik hier niet over na te denken. Dat was al voor me gedaan. Ook tijdens mijn nachtdiensten was dat heel goed te doen. De maaltijden zijn veelzijdig en divers. Ik heb zelfs pap leren eten ‘op leeftijd’, haha! Heerlijk! Bepaalde producten die ik in het begin een beetje miste, smaken me nu niet eens meer.
In het begin was het even wennen. De eerste week heb ik even last gehad van het afkicken van suiker en koolhydraten. Dat hoort erbij en dankzij de tips in de STARTGIDS en op de site voelde ik me veel beter. Vooral het artikel over het aanvullen van zouten en mineralen heeft me daarbij geholpen.”
Je vertelde dat je je kleding van vroeger weer past?
“Ja geweldig! Zo kocht ik twaalf jaar geleden een jurk die ik precies één zomer heb kunnen dragen, maar waar ik nooit afstand van heb kunnen doen. Laatst dacht ik, nú ga ik toch eens proberen of hij weer past …. tranen in mijn ogen… de jurk zat als gegoten! En zo gaat het met meer kleding.
Ach, de meesten van ons kennen het wel: afvallen en nieuwe kleding kopen die mooi past en als je dan weer aankomt wil je die niet meteen wegdoen, omdat het te strak zit … want …. juist dát, je hoopt altijd. Maar nú ben ik absoluut zeker van het feit dat ik te grote kleding niet meer hoef te bewaren. 😊”
Je bent weer veel fitter, merk je dat ook in je werk?
“Ik merk veel verschil! Vroeger lag ik vaak na het eten al snel uitgeput op de bank. Ik dacht dat het kwam omdat ik ouder werd. De nachtdiensten voor mijn werk als verzorgende vielen me heel zwaar. Het continu moeten schakelen tussen een dag- en nachtritme… vaak had ik een zombie-achtig gevoel. Dat is allemaal anders geworden!
Ik merk een groot verschil in mijn energie. Ik ben ondernemender en actiever. De nachtdiensten zijn geen enkel probleem meer. Ook geen dutjes meer na het eten, ik heb daar helemaal geen behoefte meer aan.”
Hoe is je gezondheid nog meer verbeterd?
Mijn bloeddruk is tegenwoordig ‘om door een ringetje te halen’, volgens de huisarts. Maar er is meer verbeterd. Ik had vroeger vaak last van huidontstekingen en een droge huid. Ik smeerde vaak wel een fles bodylotion per week . Nu gebruik ik het alleen nog af en toe, gewoon omdat ik het lekker vind, maar niet meer omdat het nodig is. En van ontstekingen en een onrustige huid heb ik helemaal geen last meer.”
Je redt je ook goed buiten de deur?
“Dat is geen enkel probleem, ook niet als ik bijvoorbeeld uit eten ga. Ik bereid me vaak gewoon voor door de menukaart vast te bekijken op internet. Mijn ervaring is dat het overal mogelijk is om het menu aan te passen. En dat alleen maar door te vragen. Op vakantie geldt hetzelfde: in het buitenland kun je overal prima koolhydraatarm eten. En koolhydraatrijke producten kun je altijd achterwege laten.
Bij verjaardagen meende ik vroeger altijd dat ik iets moest eten, maar nu helemaal niet meer. Ik zeg gewoon: Nee, dank je. Zonder verdere uitleg.”
Hoe zijn de reacties?
“De steun en motivatie van mijn gezin en van mijn buddy’s en de veelzijdigheid van de recepten zijn doorslaggevend geweest in mijn succes. Mijn man doet nu ook elke dag mee. Het is ook erg fijn dat mijn huisartsenpraktijk er erg positief tegenover staat: “Zou iedereen moeten doen!”, was de reactie van mijn praktijkondersteuner. Mijn omgeving reageert héél positief op ‘de nieuwe Rita’. Ik steek steeds meer kennissen aan met het TheNewFood-virus!”
Wat wil je anderen meegeven?
“TheNewFood heeft mij gebracht waar ik nu sta: ik ben een gelukkig en gezond mens en ik heb er alleen maar voordeel van. Mijn boodschap is: doe jezelf niet tekort! Gun jezelf een ander leven. Word net als ik een spontaner, positiever en beter-in-je-vel-zittend mens. Alleen dáárvoor al kan ik iedereen aanraden te starten.
Als ik mijn boodschap breder doortrek en het maatschappelijk bekijk, zou het mijns inziens ontzettend veel ziektekosten schelen wanneer iedereen gezond koolhydraatarm/keto zou eten. Nederland zou daar letterlijk en figuurlijk rijker van worden. De gezondheidszorg zou weer betaalbaar worden, doordat iedereen gezonder zou zijn!”
Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!
Succesvolle aanpak met makkelijke koolhydraatarme menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Welke zoetstoffen kies je als je gezond keto eet en welke kun je beter laten staan? Wat gebruik je om te bakken en wat doe je in je koffie? Kun je klachten krijgen door zoetstoffen? Op deze pagina vind je onze adviezen over zoetstof.
Bij gezond keto kijken we niet alleen naar het aantal koolhydraten op een etiket. We kijken ook naar wat een zoetstof doet met je bloedsuiker, insuline, darmen, eetdrang, smaak en recepten.
Een overzicht van geschikte opties, waarvan alleen de eerste drie vrij in Nederland te krijgen zijn.
| Zoetstof | Wat is het? | Toepassing |
|---|---|---|
| Stevia | Stevia wordt gemaakt van de steviaplant. Het heeft geen invloed op je bloedsuiker. | Stevia is een zeer zoete, meestal vloeibare zoetstof. Je hebt er maar weinig van nodig. Stevia kan bitter of dropachtig smaken, maar dit verschilt per merk. Een fijn merk (zonder bijsmaak) is Avanz Stevia. |
| Erythritol | Een polyol, of suikeralcohol, die weinig invloed heeft op bloedsuiker. | Fijn in baksels, omdat het ook massa geeft. Erythritol is minder zoet dan suiker en heeft een ander mondgevoel. Het kan wat koel smaken en de warmte van echt zoet missen. Om die reden wordt het vaak gebruikt in combinatie met stevia. |
| Inuline | Een oplosbare vezel uit planten, vaak uit cichoreiwortel, met een lichte zoete smaak. | Geen echte suikervervanger, maar soms bruikbaar voor structuur, vezels of een lichte zoetheid. Inuline werkt prebiotisch, maar kan ook gasvorming, buikpijn of een opgeblazen gevoel geven, vooral bij gevoelige darmen. |
| Monk fruit | Monniksfruit is een zeer zoete zoetstof uit de vrucht luo han guo. Het verhoogt de bloedsuiker meestal niet of nauwelijks. | Monk fruit is verkrijgbaar als vloeibaar extract, geconcentreerd poeder en als kristalzoetstof, vaak gemengd met erythritol. In Nederland is monk fruit niet normaal verkrijgbaar. Je ziet het vooral via buitenlandse webshops. |
| Allulose | Een bijzonder soort suiker uit onder andere vijgen en rozijnen, die zich in de keuken gedraagt als suiker, maar de bloedsuiker niet of nauwelijks verhoogt. | Interessant voor bakken, karamel, ijs en recepten waarbij structuur, vochtigheid of stabiliteit belangrijk is. In Nederland is allulose niet verkrijgbaar als gewone zoetstof, wel via buitenlandse webshops. Meer over allulose en gezondheid vind je in de FAQ. |
Onze praktische voorkeur: voor de meeste mensen zijn stevia, erythritol of een combinatie van erythritol en stevia het meest bruikbaar. Die producten zijn goed verkrijgbaar en werken in veel keto-recepten het meest voorspelbaar.
Hieronder zie je welke zoetstof meestal het handigst is per toepassing en waar je op moet letten bij het kiezen. Je vindt ook steeds een linkje naar geschikte opties in onze Keto Productwijzer.
De voorkant van een verpakking zegt vaak weinig. Een product kan “stevia” heten, maar toch vooral uit iets anders bestaan. Kijk daarom altijd naar de ingrediënten en naar het aantal koolhydraten.
| Kijk naar | Waarom? |
|---|---|
| Ingrediënten | Controleer of het product echt vooral bestaat uit de zoetstof die op de verpakking staat. Misschien bevat het daarnaast ook veel af te raden zoetstoffen of andere ingrediënten die niet passen in een gezonde keto aanpak. |
| Voedingswaarde | Sommige producten lijken geschikt, maar bevatten alsnog veel koolhydraten. Dat zie je pas als je de voedingswaardetabel op het etiket leest. |
| Jouw eigen reactie | Ook geschikte zoetstoffen kunnen bij sommige mensen flinke darmklachten geven. Dit verschilt echt per persoon. Kijk dus vooral ook hoe jij zelf op bepaalde zoetstoffen reageert. |
Belangrijk: kies niet automatisch een product omdat er “suikervrij”, “stevia”, “erythritol”, “keto” of “0% suiker” op staat. Sommige producten bevatten toch veel koolhydraten of zoetstoffen die minder goed passen bij gezond keto.
Sommige zoetstoffen passen eventueel wel in een keto menu, maar lijken niet de meest gezonde of slimste keuze.
| Zoetstof | Waarom liever niet? |
|---|---|
| Maltitol | Maltitol is een suikeralcohol (hier lees je wat dat is). Het is op zich geen ‘slechte zoetstof’, maar liever niet gebruiken bij keto omdat maltitol de bloedsuiker flink kan verhogen (meer dan we vroeger dachten) en geeft vaak heftige darmklachten. Maltitol wordt veel gebruikt in suikervrije chocolade, repen en dieetproducten. |
| Sacharine | Sacharine is een kunstmatige zoetstof. Sacharine verhoogt de bloedsuiker meestal niet of nauwelijks. Liever niet gebruiken vanwege het mogelijke effect op darmflora en koolhydratenrespons. Niet onze voorkeur, maar minder hard af te wijzen dan sommige andere kunstmatige zoetstoffen. Sacharine vind je vaak in vloeibare zoetstoffen, meestal samen met cyclamaat, zoals bij Natreen/Natrena vloeibaar. |
| Xylitol | Xylitol is een suikeralcohol. Liever niet gebruiken omdat het bij sommige mensen de bloedsuiker toch kan verhogen en geeft regelmatig darmklachten. Belangrijk: xylitol is zéér giftig voor honden. Xylitol vind je onder andere in suikervrije kauwgom, pepermunt, snoep, tandproducten en sommige zoetstofmengsels. |
| Sorbitol | Sorbitol is een suikeralcohol. Het bevat minder koolhydraten dan suiker, maar liever niet gebruiken omdat het de bloedsuiker kan verhogen. Het geeft bovendien regelmatig darmklachten, zoals gasvorming, krampen of diarree. Sorbitol vind je onder andere in suikervrij snoep, kauwgom, drop, dieetproducten en sommige lightproducten. |
Onderstaande suikers en zoetstoffen adviseren we nooit binnen gezond keto.
| Suiker of zoetstof | Waarom nooit? |
|---|---|
| Suiker | Suiker is een snelle koolhydraatbron. Het verhoogt de bloedsuiker direct en past niet in een gezonde koolhydraatarme keto-aanpak. Je komt suiker ook tegen onder namen zoals glucose, dextrose, fructose, sucrose, maltose, lactose, honing, agavesiroop, ahornsiroop, rijstsiroop en verschillende soorten siroop. Een uitgebreide lijst met alle benamingen voor suiker vind je bij de veelgestelde vragen. |
| Honing, dadels, agave, kokosbloesemsuiker, palmsuiker | Dit zijn natuurlijke suikerbronnen. Ze klinken gezonder dan gewone suiker, maar leveren nog steeds veel koolhydraten en verhogen de bloedsuiker. Daarom passen ze niet in een gezonde keto-aanpak. |
| Aspartaam | Aspartaam is een kunstmatige zoetstof. Het verhoogt de bloedsuiker meestal niet of nauwelijks, maar is omstreden vanwege de discussie rond mogelijke schadelijke effecten, waaronder kanker. Daarom raden wij aspartaam af binnen gezond keto. Zie ook de FAQ. Je komt aspartaam vooral tegen in light-frisdrank, suikervrije kauwgom, zuivelproducten, poeders en dieetproducten. |
| Sucralose | Sucralose is een kunstmatige zoetstof. Het verhoogt de bloedsuiker meestal niet direct, maar er zijn onderzoeken en zorgen rond mogelijke effecten op darmflora, glucoseverwerking, insuline en verhitting. Daarom raden wij sucralose af. Zie ook de FAQ. Je komt sucralose vaak tegen in suikervrije siropen, sauzen, dranken, eiwitproducten, repen en zoetstofmengsels. |
| Acesulfaam-K | Acesulfaam-K is een kunstmatige zoetstof. Het verhoogt de bloedsuiker meestal niet direct, maar is minder goed onderzocht bij mensen. Er zijn wel signalen en vragen rond mogelijke effecten op darmflora en stofwisseling. Daarom raden wij acesulfaam-K af. Zie ook de FAQ. Je komt acesulfaam-K vaak tegen in light-frisdrank, suikervrije siropen, zuivelproducten, sportdranken, repen en andere lightproducten. |
| Cyclamaat | Cyclamaat is een kunstmatige zoetstof. Het wordt vaak gebruikt in vloeibare zoetstoffen, meestal samen met sacharine. Cyclamaat heeft een omstreden geschiedenis en is niet overal toegestaan. Jaren geleden zagen we producten met cyclamaat nog als praktische optie, zoals vloeibare zoetstof, maar daar zijn we op teruggekomen. Zie ook de FAQ. Je komt cyclamaat vooral tegen in vloeibare zoetstoffen, suikervrije limonadesiropen en sommige lightproducten. |
Sukrin+ (en Sweet like Sugar) zijn uit de handel. Bij bakrecepten in de boeken van TheNewFood geef ik vaak een voorkeur aan voor een soort zoetstof, omdat de soort ook invloed kan hebben op massa, structuur en stevigheid. Staat er Sukrin+ in een recept dan moet je die vervangen.
Sukrin+ (en Sweet Like Sugar) vervangen
Sukrin+ bestaat uit erythritol en stevia. Het mengsel is twee keer zo zoet als suiker. Een recept met 40 gram Sukrin+ gaat dus uit van 40 gram droge stof, maar met de zoetkracht van ongeveer 80 gram suiker.
Vervang je Sukrin+ door een zoetstof die 1 op 1 even zoet is als suiker, dan wordt het recept bij dezelfde hoeveelheid minder zoet. Gebruik je hier keer zoveel, dan verander je de massa van het recept. Dat kan invloed hebben op het resultaat. Wat is wel slim?
Ons advies: gebruik pure kristal erythritol in dezelfde hoeveelheid als aangegeven staat voor de Sukrin+. Vul dit aan met vloeibare stevia naar smaak. Houd er rekening mee dat de meeste baksels wat afnemen in zoetkracht door het bakken, dus maak het lekker zoet.

Regelmatig gebruik van zoetstof kan steeds je zin in meer zoet triggeren. Zelfs als je alleen geschikte keto-zoetstoffen gebruikt. Dat hoeft niet te komen doordat je bloedsuiker stijgt.
Het zit vaak vooral in je smaak en beloningssysteem: je proeft zoet, je brein herkent zoet, en daardoor kan het verlangen naar meer zoet actief blijven. Het is de bekende weg naar beloning voor je brein.
Sommige mensen merken dan dat ze door keto-baksels, zoete drankjes, desserts of zoete tussendoortjes steeds opnieuw zin houden in iets zoets en ook maar moeilijk maat kunnen houden als het om zoet gaat. Dit kan veel eetonrust geven en je zelfs steeds uit ketose halen.
Advies: Merk je dat zoet je blijft triggeren, laat zoetstoffen dan eens 4 weken helemaal staan. Geen zoetjes, geen stevia, geen keto-desserts en geen zoete baksels. Zo geef je je smaak en je brein tijd om opnieuw te wennen aan minder zoet. Daarna kun je kijken of je er beter mee om kunt gaan. Lukt dat niet, dan is het meest helpende advies waarschijnlijk om zoetstoffen voorlopig zoveel mogelijk te mijden. Misschien kun je het later nog eens proberen.
Hieronder vind je extra uitleg bij de meest voorkomende vragen.
Ja, wij adviseren Natreen/Natrena vloeibaar en ‘vloeibaar zoet’ nu niet meer als standaard keuze binnen gezond keto.
Dat vraagt wel om uitleg, want in het verleden hebben wij vloeibare zoetstoffen zoals Natreen/Natrena inderdaad genoemd als praktische optie. De reden was toen vooral dat deze zoetstoffen weinig of geen effect leken te hebben op bloedsuiker en ketonen. Voor keto leek dat dus een handige keuze.
Inmiddels is er meer bekend over deze zoetstof en kijken we breder. Natreen/Natrena vloeibaar is meestal gezoet met cyclamaat en sacharine. Die combinatie verhoogt de bloedsuiker meestal niet of nauwelijks, maar het blijven kunstmatige zoetstoffen. Vooral rond kunstmatige zoetstoffen als groep zijn er de afgelopen jaren meer vragen gekomen over mogelijke effecten op darmflora, glucoseverwerking, stofwisseling en gezondheid op langere termijn.
Daarom is ons advies veranderd. Niet omdat Natreen/Natrena ineens een suikerbom is, maar omdat bloedsuiker niet het enige criterium is. Binnen gezond keto kiezen we nu liever voor stevia of erythritol, en ook die met mate.
Gebruik je al jaren een paar druppels vloeibare zoetstof en merk je nergens last van, dan hoef je niet in paniek te raken. Maar als je nu opnieuw zou kiezen, zouden wij Natreen/Natrena vloeibaar niet meer aanraden als beste optie.
Veel suikervrije limonadesiropen bevatten weinig of geen suiker en hebben daardoor meestal weinig invloed op de bloedsuiker. Toch betekent dat niet automatisch dat ze een goede keuze zijn binnen gezond keto.
Merken zoals Teisseire 0% bevatten vaak kunstmatige zoetstoffen, zoals sucralose of acesulfaam-K. Andere suikervrije siropen bevatten bijvoorbeeld cyclamaat, sacharine of vergelijkbare zoetstoffen. Dat zijn precies de zoetstoffen waar wij inmiddels terughoudender mee zijn geworden.
Wij hebben sommige suikervrije siropen vroeger wel genoemd als praktische optie, vooral omdat ze weinig effect leken te hebben op bloedsuiker en ketonen. Inmiddels kijken we breder dan alleen bloedsuiker. Daarom raden wij deze siropen niet meer actief aan binnen gezond keto.
Een betere optie is zelf limonadesiroop maken met ingrediënten die passen bij gezond keto. Dan bepaal je zelf wat erin gaat en hoef je geen siroop te gebruiken met sucralose, acesulfaam-K, cyclamaat of andere kunstmatige zoetstoffen.
Hier vind je hoe je dat doet: zelf keto limonadesiroop maken.
Dat kan mogelijk, maar het wordt vaak veel groter gemaakt dan het is. Je lichaam kan op zoete smaak soms een kleine voorbereidende reactie geven. Dat betekent dat je lijf alvast reageert omdat het verwacht dat er voeding aankomt. Dit wordt ook wel de cephalic phase insulin response genoemd.
Uit onderzoek blijkt dat deze reactie bij mensen niet altijd duidelijk optreedt. De resultaten zijn wisselend: soms wordt er iets gemeten, vaak niet, en meestal gaat het niet om een grote of duidelijke insulinepiek.
Ook in overzichtsstudies naar laagcalorische of niet-voedzame zoetstoffen wordt meestal geen duidelijke acute stijging van glucose of insuline gevonden. Dat betekent niet dat ieder mens hetzelfde reageert, maar wel dat de uitspraak “zoetstoffen laten je alvleesklier toch insuline aanmaken” veel te stellig is.
Belangrijker is dat zoetstoffen geen glucose leveren zoals suiker dat doet. Ze worden dus niet op dezelfde manier afgebroken tot bloedsuiker. Je kunt daarom niet zomaar zeggen dat zoetstoffen hetzelfde effect hebben als suiker of koolhydraatrijke producten.
Voor iemand met diabetes of insulineresistentie is het veel belangrijker om te kijken naar de totale hoeveelheid koolhydraten in de voeding. Brood, pasta, rijst, aardappels, crackers, ontbijtgranen, fruit, vruchtensap en veel volkoren producten worden uiteindelijk afgebroken tot glucose. Dáár zit meestal de grote bloedsuikerbelasting.
Bronnen:
Dat hangt ervan af hoe je ze gebruikt.
Als je zoetstoffen gebruikt in plaats van suiker, kunnen ze helpen om je bloedsuiker lager te houden. Een product met zoetstof geeft meestal geen suikerpiek zoals een product met gewone suiker dat wel doet.
Maar dat betekent niet dat zoetstoffen automatisch een slimme dagelijkse keuze zijn. Bij TheNewFood kijken we niet alleen naar bloedsuiker, maar ook naar trek, eetdrang, gewoontes en rust rond eten. Zoete smaken kunnen ervoor zorgen dat je behoefte aan zoet blijft bestaan. Sommige mensen merken dat ze door zoetstoffen juist meer zin krijgen in zoet of sneller blijven zoeken naar vervangers.
Daarom is ons advies: gebruik zoetstoffen bewust, niet onbeperkt. Ze kunnen handig zijn bij de overgang naar koolhydraatarm of keto eten, of als vervanging van suiker in een recept. Maar ze zijn geen basisvoeding en geen vrijbrief om de hele dag zoet te blijven eten.
Als je diabetes of insulineresistentie hebt, is de belangrijkste stap niet alleen suiker vermijden, maar vooral begrijpen wat koolhydraten doen. Ook brood, pasta, rijst, aardappels, ontbijtgranen, crackers, fruit, vruchtensap en veel volkoren producten worden in je lichaam omgezet in glucose. Voor je bloedsuiker is dát meestal veel belangrijker dan een beetje zoetstof.
Een suikeralcohol, ook wel polyol genoemd, is een zoetstof die qua structuur lijkt op suiker en alcohol, maar het is geen gewone suiker en ook geen alcohol zoals in wijn of bier.
Suikeralcoholen worden vaak gebruikt in suikervrije producten, omdat ze minder koolhydraten leveren dan suiker en de bloedsuiker meestal minder sterk verhogen. Toch betekent dat niet dat alle suikeralcoholen geschikt zijn voor keto.
Er zijn grote verschillen. Erythritol verhoogt de bloedsuiker meestal niet of nauwelijks en past daarom beter binnen keto. Maltitol, xylitol en sorbitol kunnen de bloedsuiker bij sommige mensen wel verhogen en geven bovendien vaak darmklachten, zoals gasvorming, krampen of diarree.
Daarom kijken we bij suikeralcoholen altijd naar de specifieke soort. Het woord “suikeralcohol” op zichzelf zegt nog niet genoeg.
Suiker staat niet altijd als “suiker” op het etiket. Fabrikanten gebruiken allerlei namen voor suiker of suikerachtige ingrediënten. Let daarom goed op de ingrediëntenlijst.
Veelgebruikte namen voor suiker zijn: suiker, kristalsuiker, basterdsuiker, bruine suiker, rietsuiker, ruwe rietsuiker, poedersuiker, kandij, karamel, karamelsuiker, vanillesuiker en geleisuiker.
Ook veel namen die eindigen op -ose zijn suikers: glucose, fructose, dextrose, sucrose, sacharose, maltose, lactose en galactose.
Daarnaast zijn stropen en siropen meestal suikerbronnen: glucosestroop, glucose-fructosestroop, fructosestroop, maïsstroop, rijststroop, tarwestroop, gerststroop, moutstroop, kandijstroop, invertsuikerstroop, suikerstroop, dadelstroop, agavesiroop, ahornsiroop en maple syrup.
Ook natuurlijk klinkende ingrediënten kunnen gewoon suiker zijn: honing, dadels, dadelpasta, dadelpoeder, dadelsuiker, agave, kokosbloesemsuiker, kokossuiker, palmsuiker, melasse, molasse, vruchtensapconcentraat, appelsapconcentraat, druivensapconcentraat en perensapconcentraat.
Let ook op maltodextrine, dextrine, moutextract en gerstemoutextract. Die smaken niet altijd heel zoet, maar kunnen wel snel als glucose werken in je lichaam.
Een handig ezelsbruggetje is: veel woorden die eindigen op -ose zijn suiker. Maar let op: dit is geen waterdichte regel. Sucralose eindigt ook op -ose, maar is geen gewone suiker. Het is een kunstmatig gemaakte zoetstof.
Let op het suikertrucje op etiketten: ingrediënten staan op volgorde van hoeveelheid. Wat er het meest in zit, staat vooraan. Fabrikanten gebruiken soms meerdere soorten suiker in één product. Bijvoorbeeld een beetje suiker, een beetje glucosestroop, een beetje dextrose en een beetje vruchtensapconcentraat. Elk apart staat dan verder naar achteren in de ingrediëntenlijst. Maar tel je ze bij elkaar op, dan kan suiker alsnog een van de belangrijkste ingrediënten zijn.
Kijk daarom niet alleen of het woord “suiker” vooraan staat, maar scan de hele ingrediëntenlijst op alle vormen van suiker.
Een natuurlijke zoetstof komt uit een natuurlijke bron, zoals een plant, vrucht of fermentatieproces. Denk bijvoorbeeld aan stevia, monk fruit, erythritol of allulose. Dat betekent niet automatisch dat alles wat natuurlijk klinkt geschikt is voor keto. Honing, dadels, agave en kokosbloesemsuiker zijn ook natuurlijk, maar bevatten gewoon veel suiker.
Een kunstmatige zoetstof wordt synthetisch gemaakt. Denk aan aspartaam, sucralose, acesulfaam-K, cyclamaat en sacharine. Deze zoetstoffen verhogen de bloedsuiker meestal niet of nauwelijks, maar zijn wel omstreden vanwege mogelijke effecten op gezondheid, darmflora, stofwisseling of langdurig gebruik.
Bij gezond keto kijken we daarom niet alleen naar de vraag of iets natuurlijk of kunstmatig is. We kijken vooral naar het effect op bloedsuiker, insuline, ketose, darmen, eetdrang en gezondheid.
Kunstmatige zoetstoffen verhogen de bloedsuiker meestal niet of nauwelijks. Dat is dus niet de belangrijkste reden dat wij ze afraden of er terughoudend mee zijn. De discussie gaat vooral over mogelijke effecten op gezondheid, darmflora, glucoseverwerking, stofwisseling, verhitting en langetermijngebruik.
De onderbouwing is niet voor elke zoetstof even sterk. Daarom beoordelen we ze ook niet allemaal hetzelfde.
Aspartaam is vooral omstreden vanwege de discussie rond kanker. In 2023 is aspartaam door IARC ingedeeld als “mogelijk kankerverwekkend voor mensen”. Daarbij ging het om beperkt bewijs, dus niet om hard bewijs dat normaal gebruik van aspartaam kanker veroorzaakt. Tegelijk laat die indeling wel zien dat de discussie over aspartaam niet zomaar uit de lucht komt vallen.
Ons advies: wij raden aspartaam af binnen gezond keto. Niet vanwege een directe bloedsuikerpiek, maar vanwege de verdenking rond mogelijke schadelijkheid.
Bron: IARC/WHO over aspartaam, 2023
Sucralose verhoogt de bloedsuiker meestal niet direct. Toch vinden wij sucralose geen goede keuze. In een humane studie uit 2022 werden persoonsafhankelijke effecten gezien van niet-suikerzoetstoffen op het microbioom en de glucoserespons. Vooral sucralose en sacharine lieten in die studie effecten zien op de glucoseverwerking bij mensen die normaal geen kunstmatige zoetstoffen gebruikten.
Daarnaast is sucralose bij verhitting een aandachtspunt. In onderzoek naar verhitting van voedsel met sucralose wordt beschreven dat hierbij mogelijk ongewenste gechloreerde verbindingen kunnen ontstaan. Daarom vinden wij sucralose zeker geen geschikte zoetstof om mee te bakken of te koken.
Ons advies: wij raden sucralose af binnen gezond keto.
Bronnen: Suez et al., Cell, 2022 en Eisenreich et al., Food Chemistry, 2020
Acesulfaam-K is minder goed onderzocht bij mensen dan bijvoorbeeld sucralose. Er zijn wel dierstudies waarin acesulfaam-K effect had op darmflora, fecale metabolieten en lichaamsgewicht. Dat bewijst niet dat hetzelfde bij ieder mens gebeurt, maar het laat wel zien dat deze zoetstof niet vanzelfsprekend metabool neutraal is.
Ons advies: wij raden acesulfaam-K af binnen gezond keto.
Bron: Bian et al., PLOS ONE, 2017
Cyclamaat heeft vooral een omstreden geschiedenis. De zorgen gingen onder meer over oudere dierstudies en afbraakproducten. Cyclamaat is in sommige landen niet toegestaan, terwijl het in Europa wel wordt gebruikt. Dat betekent niet dat normaal gebruik automatisch schadelijk is, maar het maakt cyclamaat voor ons geen logische keuze om aan te raden.
Ons advies: wij gebruiken cyclamaat liever niet binnen gezond keto.
Bron: National Academies / NCBI Bookshelf over cyclamaat
Sacharine is voor ons een twijfelgeval. De oude zorgen over kanker zijn minder hard geworden dan vroeger werd gedacht. Tegelijk kwam sacharine, net als sucralose, in de humane studie uit 2022 naar voren als een zoetstof die bij sommige mensen invloed kan hebben op het microbioom en de glucoseverwerking.
Ons advies: sacharine wijzen we minder hard af dan bijvoorbeeld aspartaam of sucralose. Het verhoogt de bloedsuiker meestal niet of nauwelijks, maar het is niet onze voorkeurszoetstof binnen gezond keto.
Bron: Suez et al., Cell, 2022
In een grote Franse cohortstudie (NutriNet-Santé) werd de consumptie van zoetstoffen (zoals aspartaam, acesulfaam-K en sucralose) gekoppeld aan een grotere kans op een hartinfarct, beroerte en diabetes type 2.
Kunstmatige zoetstoffen zoals aspartaam, sacharine, sucralose, cyclamaat en acesulfaam-K verhogen de bloedsuiker meestal niet of nauwelijks. Dit werd gezien in een praktijktest:
| Zoetstof | Bloedsuiker | Ketonen | Buikklachten |
|---|---|---|---|
| Sucralose | Geen effect | Geen effect | Kan lichte buikklachten geven |
| Aspartaam | Geen effect | Geen effect | Geen |
| Sacharine | Geen effect | Geen effect | Geen |
| Cyclamaat + sacharine, zoals vloeibare Natrena | Geen effect | Geen effect | Geen |
| Acesulfaam-K | Niet meegenomen in deze test | Niet meegenomen in deze test | Niet meegenomen in deze test |
Dat is dus niet de belangrijkste reden dat wij deze zoetstoffen afraden. Wij raden ze af omdat kunstmatige zoetstoffen omstreden zijn als het gaat om mogelijke effecten op de gezondheid. Daarbij gaat het om stofwisseling en gezondheid op langere termijn.
Stevia is sterk geconcentreerd en de smaak verschilt sterk per product. Dat komt onder andere doordat stevia uit verschillende zoete stoffen bestaat, waarvan sommige sneller bitter, dropachtig of scherp smaken. Gebruik je te veel, dan proef je die bijsmaak meestal sterker. Daarom werkt stevia vaak beter in kleine hoeveelheden, of in combinatie met erythritol.
Inuline is eigenlijk geen echte zoetstof, maar een oplosbare vezel met een licht zoete smaak. Het wordt soms gebruikt om structuur, vezels of een beetje zoetheid toe te voegen aan een recept.
Inuline kan prebiotisch werken, maar het kan ook snel darmklachten geven, zoals gasvorming, buikpijn of een opgeblazen gevoel. Daarom gebruiken we het niet als algemene suikervervanger.
Bij bakken gaat het niet alleen om zoetkracht. Zoetstof kan ook invloed hebben op massa, structuur, stevigheid, vochtbalans en mondgevoel. Vervang je een zoetstof door een product met andere zoetkracht of andere structuur, dan kan het resultaat veranderen.
Dat hangt af van de soort polyol. Erythritol wordt meestal anders beoordeeld dan bijvoorbeeld maltitol of sorbitol. Meer uitleg over koolhydraten tellen, vezels, polyolen en etiketten vind je op onze pagina over etiketten lezen.
Soms lees je ergens dat erythritol hart- en vaatziekten en vaatziekte kan veroorzaken. Deze aanname komt dan voort uit een onderzoek waarin hogere erythritolwaarden in het bloed werden gevonden bij mensen met hart- en vaatproblemen.
Maar die mensen hadden niet bewezen erythritol als zoetstof hadden gegeten en daardoor problemen gekregen, zoals je zou denken als je die koppen leest en zoals sommige artikelen beweren. Want het lichaam kan erythritol namelijk ook zelf aanmaken uit glucose, onder andere via de pentosefosfaatroute.
Bij kart- en vaatproblemen lijkt dit een reacties te zijn van het lichaam zelf! In onderzoeken werd gezien dat het lichaam de erythritolproductie verhoogt bij oxidatieve stress. Het is daarom te kort door de bocht om te beweren dat erythritol als zoetstof de oorzaak is van hart- en vaatproblemen.
Ons advies: wij blijven erythritol geschikt vinden binnen gezond keto en mocht ons advies wijzigen dan laten we het hier weten.
Bronnen: Mazi et al., Nutrients, 2023 en Witkowski et al., Nature Medicine, 2023
Er zijn praktijkmetingen gedaan waarbij bloedsuiker, ketonen en buikreacties werden gevolgd na verschillende zoetstoffen. Zulke tests kunnen nuttige aanwijzingen geven, maar ze zijn niet hetzelfde als groot wetenschappelijk onderzoek.
Daarom kijken we breder: naar ingrediënten, voedingswaarde, bloedsuiker, darmen, smaak, receptwerking en praktische veiligheid.
Een buffet is natuurlijk ideaal, omdat je je eigen keuzes kunt maken. Hieronder vind je tips voor elk soort buffet.
GESCHIKTE OPTIES DIE JE VAAK ZIET BIJ EEN ONTBIJTBUFFET
– Eieren, gekookt of gebakken, eventueel met spek.
– Omelet.
– Gerookte zalm of andere gerookte vis.
– Ham, rosbief, worst of andere vleeswaren.
– Rauwkost.
– Alle soorten kaas.
– Yoghurt: alleen naturel yoghurt.
– Noten: alleen naturel noten (houd het bij een kleine portie).
– Zaden en pitten: alleen naturel zaden en pitten.
– Fruit: alleen wat rood fruit zoals aardbeien, frambozen of bessen (houd het bij een kleine portie).
– GEEN Roerei!! Dit wordt vaak gemaakt van kant-en-klaar poeder en bevat veel koolhydraten.
– GEEN gerechten die niet in een koolhydraatarm menu passen zoals brood, muesli, havermout, gebak etc.
GESCHIKTE OPTIES DIE JE VAAK ZIET BIJ EEN FEESTBUFFET OF LUNCHBUFFET
– Soep: alleen als het een heldere soep is zonder vermicelli (of laat de vermicelli liggen).
– Gerookte zalm of andere gerookte vis.
– Ham, rosbief, worst of andere vleeswaren.
– Gebakken kip, vlees of vis zonder saus (eventueel laat je de saus er zoveel mogelijk afdruipen als je opschept).
– Rauwkost of salade zónder dressing (hier zit vrijwel altijd suiker in), vraag olie en azijn, vaak staat dat er al.
– Gekookte of gebakken groente zonder saus.
– Alle soorten kaas.
– Roomboter, boter of kruidenboter, lekker bij gebakken vlees/vis/kip.
– Tapenade, guacamole, olijven, kappertjes e.d.
– Fruit: alleen wat rood fruit zoals aardbeien, frambozen of bessen (houd het bij een kleine portie).
– GEEN gebakken vlees/kip/vis met een paneerlaagje of in deeg.
– GEEN warme sauzen, deze bevatten vaak veel koolhydraten, jus kan wel.
– GEEN mayonaise of andere sausjes (hier zit veel suiker in), neem eventueel je eigen tube mayonaise mee.
– GEEN gerechten die niet in een koolhydraatarm menu passen met rijst, pasta, aardappels etc.
GESCHIKTE OPTIES DIE JE VAAK ZIET BIJ EEN LUNCH/BROODJESBUFFET
– Eieren, gekookt of gebakken eventueel met spek.
– Omelet.
– Alleen beleg – als je vooral de keuze hebt uit belegde broodjes kies deze dan en eet alleen het beleg.
– Alleen vulling- als je vooral de keuze hebt uit wraps kies deze dan en eet alleen de vulling.
– Soep alleen als het een heldere soep is zonder vermicelli (of laat de vermicelli liggen).
– Fruit: alleen wat rood fruit zoals aardbeien, frambozen of bessen (houd het bij een kleine portie).
– Roomboter/boter je zou wat boter zo kunnen eten om aan je vetten te komen en verzadigd te raken.
De samenstelling van zo’n buffet is nooit gelijk natuurlijk!
ONTBIJT & LUNCH
Je hebt meestal de mogelijkheid om uitgebreid te ontbijten van een buffet. Vaak kan dat halverwege de ochtend. Als je wat later uitgebreid en voedzaam gaat ontbijten dan kun je meestal de lunch overslaan. Neem eventueel een restje mee van het ontbijtbuffet, voor een kleine lunch. Zoals gekookte eieren, misschien wat kaas of vleeswaren. Na een uitgebreid ontbijt heb je daar zeker genoeg aan voor je lunch. Een zakje kan dan handig zijn.
LUNCH OF DINER VAN DE KAART
Eet je in het restaurant maak dan gebruik van de keuze tips op deze pagina.
OP DE KAMER
Vaak kun je gebruik maken van een koelkastje op je kamer. Voor tussendoor zou je hier wat kaas, worst en dergelijke in kunnen bewaren. Of misschien een bakje mascarpone of hüttenkäse. Natuurlijk kun je daar ook een maaltijd van samenstellen. Denk ook aan noten en houdbare worstjes. Ga je korter op reis? Neem eventueel wat zelfgemaakte broodjes mee, zoals de scones of bruine broodjes uit de ontbijt & lunch special. Neem beleg apart mee, of beleg ze met beleg van het buffet. Smeerkaas is ook altijd handig en eventueel crackers (kijk hier voor geschikte soorten).
WAT DRINK JE
Drink water (met of zonder bubbels), thee, en zwarte koffie. In sommige restaurants serveren ze ongezoete amandelmelk of sojamelk voor in de koffie (voor een cappuccino). Een scheutje slagroom is meestal lastig. Drink bij uitzondering eventueel Rivella of light frisdrank als je daar geen last van hebt.
WIJN?
Afhankelijk van je doel kun je wel of niet een glas wijn drinken bij zo’n gelegenheid. Alcohol stopt direct je vetverbranding (je gaat uit ketose). Alcohol kan je weer hongerig maken, waardoor je meer of andere dingen eet dan je van plan was. Je gaat ook weer vet opslaan in plaats van verbranden. Het effect kan nog dagenlang zichtbaar zijn op de weegschaal.
In de ZOMERSPECIAL ga ik ook in op wijn/drank in je koolhydraatarme menu. Wanneer is dit verstandig, wanneer niet. En waar kies je dan voor.
TIPS & TRICKS VOOR LEKKER ETEN IN VERSCHILLENDE RESTAURANTS
Zie hier voor algemene tips en tips voor bij de Mexicaan, Italiaan, Griek, Chinees, pizzeria of het wokrestaurant.
Succesvolle aanpak met makkelijke koolhydraatarme menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
In een Mexicaans restaurant kun je geweldig koolhydraatarm / KETO eten; vaak staan er heerlijke pure vlees- of visgerechten op de kaart. Of kies voor de vulling uit typisch Mexicaanse gerechten zoals fajitas en eet er een salade bij met een heerlijke salsa of saus. Die Mexicaanse bijgerechten zijn bijna allemaal geschikt!
Uiteraard eet je álles zonder taco’s, tortilla’s, mais, aardappels, rijst of bonen. Maar je kunt daar een eenvoudige groene salade voor in de plaats vragen en die aanvullen met salsa, geschikte sausjes (zie bijgerechten) of vullingen. Hier vind je voorbeelden van gerechten die in principe passen in je menu
LET OP: Namen van gerechten en spelling kunnen afwijken per restaurant. Bij elk restaurant bereiden de koks de gerechten op eigen wijze. Onderstaande tips kunnen dus in de praktijk net iets anders uitpakken. Heb je je bestelling voor je neus en blijkt er bijvoorbeeld tóch een zoete of ‘verdachte’ saus bij te zitten, of iets anders wat je niet vertrouwt, eet het dan niet of neem een paar hapjes.
VOORGERECHTEN / HAPJES STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
HOOFDGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
Geen friet/rijst/maiskolf e.d. Vraag extra groentes of sla.
AANGEPASTE GERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
Eet álleen de vulling van deze gerechten
BIJGERECHTEN SAUZEN & SALSA STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
Deze sauzen en salsa’s zijn meestal geschikt (suikervrij!)
In dit typische Mexicaanse drankje met rum, munt en meloen zit normaal ook veel suiker. Je kunt je eigen zoetstof meenemen en vragen of ze die gebruiken in plaats van suiker!
NIET GESCHIKT / NIET KOOLHYDRAATARM
Deze gerechten zijn NOOIT GESCHIKT
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Of je nu uit eten gaat in een restaurant, in een hotel of terechtkomt bij een buffet, je kunt áltijd een koolhydraatarme/keto maaltijd samenstellen. Soms moet je er iets meer moeite voor doen. Bereid je vast goed voor met onderstaande tips.
ALGEMENE TIPS & TRICKS
UIT ETEN ALS JE DE STARTGIDS WEEKMENU’S VOLGT
Volg je de weekmenu’s dan kun je best een keertje van het menu afwijken. Net zo goed als je ook soms een maaltijd van een andere dag of uit één van de andere boeken mag kiezen. Uiteraard eet je dan wel strikt koolhydraatarm/keto. Op deze pagina laat ik je zien hoe het kan, en welke opties er zijn. Het gaat er niet om dat je dingen wel of niet mag van mij, ik geef advies voor wie graag wil vasthouden aan deze aanpak. Uiteraard maak jij je eigen keuzes.
MAAK VÓÓRAF EEN PLAN!
Ik raad je wel aan om vooraf met jezelf af te spreken wat je gaat doen. Wil je je aan ‘de regels’ van de startgids houden? Dus strikt koolhydraatarm/keto? Of koolhydraatbeperkt? Neem je wijn bij het eten? Maak vast keuzes vóór je weggaat. Dat maakt het makkelijker om je aan je plan te houden!
KIES HET JUISTE RESTAURANT
In principe kun je in elk restaurant wel een koolhydraatarm/KETO menu samenstellen. Bij het ene restaurant zal dat makkelijker zijn dan bij het andere. Bij een Mexicaans of Grieks restaurant, kun je bijvoorbeeld fantastisch koolhydraatarm/KETO eten zonder veel moeite en bij een pizzeria kan uiteraard het wat lastiger zijn. Het ligt voor de hand dat een restaurant waar ze ‘gewoon’ vlees/vis en groenten serveren een hele goede keuze is.
BEKIJK VOORAF DE MENUKAART!
Wil je niet voor verrassingen komen te staan? Bekijk dan vooraf vast wat het aanbod is. Vrijwel elk restaurant heeft tegenwoordig de menukaart online staan. Zo kun je in alle rust vast gerechten uitzoeken die je lekker vindt en die passen bij jouw koolhydraatarme leefstijl. Zelf vind ik het ook fijn, vooraf te weten welke keuzes geschikt zijn. Dat geeft de rust om te genieten! En zo maak je niet onder druk toch een keuze waar je spijt van krijgt.
Ga voor een specifiek advies naar: eten bij de Mexicaan, de Italiaan, de Griek, de Chinees, de Pizzeria of in een Wokrestaurant. Ga je in een ander restaurant eten en kom je er écht niet uit? Stuur even een berichtje via onze Facebookpagina, wij kijken graag even met je mee naar de menukaart.
RESTAURANT ZONDER PAKJES EN ZAKJES?
Veel goedkopere restaurants maken gebruik van pakjes, zakjes en kant-en-klaar-producten. Saus wordt bijvoorbeeld vaak niet vanaf de basis zelf gemaakt. Maar in wat luxere restaurants kun je ervan uitgaan dat de (chef)kok alles helemaal zelf maakt. Je kunt dan vaak makkelijker koolhydraatarm/keto van de kaart kiezen en de kok zal ook je menu kunnen aanpassen.
KRITISCHE VRAGEN VAN DE BEDIENING
Soms word je gevraagd waarom je koolhydraatarm wilt eten. Of je misschien een allergie hebt? Of je misschien glutenvrij wilt eten? Ikzelf antwoord meestal dat ik koolhydraatarm en suikervrij eet omdat ik niet goed tegen veel koolhydraten eten kan, dus dat het daarom belangrijk voor mij is om goed op de hoeveelheid koolhydraten te letten. En dat is precies zoals het is.
Wees ook duidelijk over wat je wel/niet eet; niet iedereen weet wat koolhydraatarm/keto precies inhoudt.
BEN JE DE ENIGE AAN TAFEL?
Ben jij de enige aan tafel die koolhydraatarm eet? Door duidelijk aan te geven wat je wel en niet eet, kun je er in ieder geval zorgen dat je geen dingen op je bord krijgt die je niet wilt eten. Dus geef aan: voor mij liever geen friet of brood of rijst. Wil je liever ‘iets minder opvallend’ koolhydraatarm eten, dan kun je bijvoorbeeld vragen: “Ik zie dat er friet bij dit gerecht zit, maar ik heb eigenlijk zin in wat sla (of extra groente) erbij. Kan dat ook?”
Je kunt ook vast vooraf wat eten. Je hebt dan in het restaurant genoeg aan een kleine maaltijd en kunt aangeven dat je niet zoveel honger hebt. Vooral een eerste keer uit eten kan dat fijn zijn, dan weet je in ieder geval dat je genoeg hebt. Maar in principe is dit niet nodig.
RESTAURANT VOORAF INLICHTEN?
Ga je niet heel exclusief uit eten dan is dat niet nodig, met een beetje hulp van de ober en de keuken kom je er altijd wel uit. Ga je in exclusiever restaurant eten, dan kan het de moeite waard zijn vooraf je wensen door te geven. Een goede chefkok zal het als een uitdaging zien om hierop in te spelen en heeft daar ook de kennis voor in huis.
Ik doe dit zelf eigenlijk altijd als ik heel soms in zo’n ‘beter restaurant’ eet en ben al vaak verrast door heerlijke en creatieve koolhydraatarme gerechten die de chef-kok heeft bedacht. Je kunt eventueel vooraf DIT KORTE OVERZICHT naar het restaurant sturen. Ook handig als je bijvoorbeeld een paar dagen in een hotel zit vanwege een vakantie, congres of bijeenkomst. Kijk in dat geval ook even bij de tips voor hotel/buffet.
KIEZEN WAT JE GAAT ETEN
HAPJES VOORAF
Brood voor of bij de maaltijd? Geef aan dat je geen brood eet, vraag eventueel om wat olijven. Van tapenades, kruidenboter of roomboter kun je eventueel ook zo wat snoepen, of vraag om wat plakjes komkommer.
OVERLEG WAT ER MOGELIJK IS
Geef bij je bestelling aan dat je geen friet, rijst of pasta bij je maaltijd wilt. Vaak vraagt de bediening uit zichzelf of je dan iets anders wilt, zoals (extra) sla of groentes. Doen ze dat niet vraag er dan gerust om.
KRIJG JE TÓCH FRIET?
Heb je gevraagd om friet, rijst of pasta weg te laten en krijg je die toch geserveerd? Laat het dan meteen weghalen. Zo kom je niet in de verleiding.
SAUS EN DRESSING
Sauzen en dressings moet je in de gaten houden. Het is lastig te bepalen wát er precies in zit. In veel restaurants wordt saus bereid met bloem of zakjes. In een luxer restaurant worden sauzen meestal vers bereid met room. Je kunt dit altijd even navragen bij de bediening.
DRESSING Vraag altijd of de dressing van een salade suikervrij is. Kies geen dressing bereid met honing of andere zoete producten. In plaats van dressing kun je altijd vragen om (olijf)olie en azijn. Dat hebben ze niet altijd; in het uiterste geval kun je zelf een tube mayonaise meenemen.
SAUS Pas op met sauzen bereid met marsala, port, honing of andere zoete producten. Ook een zoetzure saus of dressing bevat veel suiker. Vind je geen geschikte saus op de kaart, vraag dan om roomboter of kruidenboter voor bij je vlees of vis. Besprenkel je groente met olijfolie.
DESSERT
Als dessert kun je misschien kiezen voor een kaasplankje of wat rood fruit. Misschien hebben ze verse ongezoete slagroom. Ga ervan uit dat in álle andere desserts suiker zit. Zelf neem ik graag een (stukje) suikervrije chocoladereep mee, zoals puur met stevia van Céreal (supermarkt). Heerlijk en feestelijk bij een afsluitend kopje koffie.
WAT DRINK JE
Drink water (met of zonder bubbels), thee, en zwarte koffie. In sommige restaurants serveren ze ongezoete amandelmelk of sojamelk voor in de koffie (voor een cappuccino). Een scheutje slagroom is meestal lastig. Drink bij uitzondering eventueel Rivella of light frisdrank als je daar geen last van hebt.
WIJN?
Afhankelijk van je doel kun je wel of niet een glas wijn drinken bij zo’n gelegenheid. Alcohol stopt direct je vetverbranding (je gaat uit ketose). Alcohol kan je weer hongerig maken, waardoor je meer of andere dingen eet dan je van plan was. Je gaat ook weer vet opslaan in plaats van verbranden. Het effect kan nog dagenlang zichtbaar zijn op de weegschaal. Hier vind je meer informatie.
HOEVEEL KOOLHYDRATEN?
Volg je de aanpak van TheNewFood, met de weekmenu’s of stel je zelf je menu samen uit de boeken? Houd je dan aan maximaal zo’n 12 gram koolhydraten voor je maaltijd. Dat hoef je niet precies uit te rekenen, houd je gewoon aan de koolhydraatarm/keto adviezen hierboven en op de andere pagina’s over uit eten.
VOOR ÉÉN AVOND ‘GEWOON’ ETEN WAT JE WILT?
Is het een optie om één avondje of dagje niet op de koolhydraten te letten? Natuurlijk kan dat, jij bepaalt, er is niemand die jou verplicht om het niet te doen. De vraag is alleen of het ook een goed idee is…
In de eerste 8 weken raad ik dit absoluut af.
Je lichaam is aan het leren om vet te gebruiken als brandstof. Na een keer flink koolhydraten eten doorbreek je dat leerproces. Je zult ook zeker aankomen. Kies je er toch voor? Pak de volgende dag direct de draad weer op, dus ga verder met de startgids weekmenu’s. Iets anders hoef je niet te doen. Maar let op! Juist dat meteen de draad weer oppakken is voor veel mensen erg moeilijk. Ik zou zeggen: wees lief voor jezelf en doe het niet.
Na de eerste 8 weken kan het een optie zijn, maar niet voor iedereen.
Misschien wil je toch een avond meer koolhydraten eten. Ik raad dat in principe nog steeds af. Doe dat echt alleen als je zeker weet dat je daarna de koolhydratenknop weer om kunt zetten. Dus in principe kan het een enkele keer wel, maar vaak maak je het jezelf eigenlijk alleen maar onnodig moeilijk.
Vergis je niet, de volgende dag kun je je beroerd voelen, dat kan dagen duren. Bovendien heb je vrijwel zeker weer trek in veel méér koolhydraten. De één kan daar beter mee omgaan dan de ander.
Medische reden?
Eet je koolhydraatarm/keto om medische redenen (omdat je diabetes 2 wilt omkeren of hebt omgekeerd bijvoorbeeld) dan is een enkele keer méér koolhydraten eten zeker geen goed idee. Met diabetes 2 blijvend van je medicatie afkomen vraagt om een strikte navolging van een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. Ook als je nog veel gewicht wilt verliezen raad ik dit af, je wilt immers je doelen halen!
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Boeken ook als PDF leverbaar
In een Grieks restaurant kun je uitstekend en heerlijk strikt koolhydraatarm eten! Bestel eventueel meerdere voorgerechten als er geen geschikt hoofdgerecht op de kaart staat. Vaak staan ook kleine gerechtjes (mezes) op de kaart, waar je zelf een maaltijd mee samenstelt.
LET OP: Namen van gerechten en spelling kunnen afwijken per restaurant. Bij elk restaurant bereiden de koks de gerechten op eigen wijze. Onderstaande tips kunnen dus in de praktijk net iets anders uitpakken. Heb je je bestelling voor je neus en blijkt er bijvoorbeeld tóch een zoete of ‘verdachte’ saus bij te zitten, of iets anders wat je niet vertrouwt, eet het dan niet of neem een paar hapjes.
VOOR- & BIJGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM/KETO
HOOFDGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM/KETO
Altijd zónder friet, rijst of aardappels (vraag ze weg te laten!)
VOOR/HOOFDGERECHTEN KOOLHYDRAATBEPERKT
NIET GESCHIKT / NIET KOOLHYDRAATARM/KETO
Deze gerechten zijn NOOIT GESCHIKT
TIP: Ga je in Griekenland zelf uit eten, dan raad ik je aan de adviezen in de zomerspecial te lezen!
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Ben je beland in een restaurant (of take away) waar alleen pizza’s op het menu staan? Geen paniek, ook hier kun je eten! Het is zeker niet de meest ideale keuze qua restaurant, maar je kúnt er wel eten.
Een pizzabodem is natuurlijk niet geschikt, maar het beleg wel. Kies een pizza met jouw favoriete beleg en vraag eventueel om meer beleg toe te voegen. Eet vervolgens alleen het beleg.
Een groene salade erbij met olijfolie en azijn maakt je maaltijd compleet!
Je hoeft niet bang te zijn dat het ‘niet genoeg’ is, die vulling voedt je voldoende om verzadigd te zijn. Dat is ook het voordeel van strikt koolhydraatarm eten, je hebt daar geen enorme hoeveelheden eten nodig.
Andere optie: Je kunt ook alleen een groene salade nemen en eventueel wat ‘extra eiwitrijke vulling’ vragen. Vraag dingen die ze normaal op een pizza doen, zoals tonijn, ham, salami, kaas etc. Kijk op de kaart wat ze in huis hebben en vraag of je dat zo kunt krijgen. Mijn ervaring is dat het geen probleem is en dat ze graag meewerken om het ook jou naar de zin te maken!
Waarschuwing: Kies niet voor de ‘eet alleen het beleg’-optie als je weet dat de kans groot is dat je toch de pizzabodem gaat eten. Kun je die verleiding weerstaan? Je kent jezelf het beste! Ga anders als het kan voor een ander restaurant.
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Bij een goede Italiaan (geen pizzeria) kun je vrijwel altijd geweldig uit eten als je koolhydraatarm/keto eet!
Met onderstaande tips wordt het helemaal gemakkelijk en heerlijk!
LET OP: Namen van gerechten en spelling kunnen afwijken per restaurant. Bij elk restaurant bereiden de koks de gerechten op eigen wijze. Onderstaande tips kunnen dus in de praktijk net iets anders uitpakken. Heb je je bestelling voor je neus en blijkt er bijvoorbeeld tóch een zoete of ‘verdachte’ saus bij te zitten, of iets anders wat je niet vertrouwt, eet het dan niet of neem een paar hapjes.
VOORGERECHTEN / HAPJES STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
VOORGERECHTEN / HAPJES KOOLHYDRAATBEPERKT
HOOFDGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
PAS OP zónder pasta, friet of aardappels
BIJGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
NIET GESCHIKT / NIET KOOLHYDRAATARM
Gerechten die NOOIT GESCHIKT zijn:
TIP: Ga je in Italië zelf uit eten, dan raad ik je aan de adviezen in de zomerspecial te lezen!
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Boeken ook als PDF leverbaar
.–In een wokrestaurant kun je helemaal zelf bepalen wat je op je bord schept! Het aanbod is overal weer net iets anders dus onderstaande tips zijn richtlijnen. Blijf altijd zelf goed opletten.
VOORGERECHTEN / HAPJES STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
WOK – GRILL – TEPPANYAKI STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
PAS OP met (wok)saus, vrijwel álle saus bevat suiker
BIJGERECHTEN STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
Deze bijgerechten zijn meestal geschikt
NIET GESCHIKT / NIET KOOLHYDRAATARM
Gerechten die NOOIT GESCHIKT zijn:
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.