Geen Resultaten Gevonden
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.
Overheerlijk en práchtig koolydraatarm hapje! Super makkelijk en snel te maken. Leuk voor als het feest is, maar kan ook heel goed als snelle makkelijke maaltijd (de helft van het recept) als lunch of diner. Neem eventueel nog een toetje uit de startgidsen, of maak het
5-minuten droomijs als toet. Kan ook gerust in plaats van je maaltijd die dag uit het weekmenu. Geniet ervan!
Dit is een recept uit de vastenspecial. Onderaan vind je een overzicht van alle recepten uit dit boek!
± 5 GRAM KOOLHYDRATEN VOOR HET HELE RECEPT (± 16 stuks)
DIT HEB JE NODIG
– 2 makreelfilets
– ± 8 middelmaat augurken zoetzuur van Kesbeke (met zoetstof)
– 2 el mayonaise
– 1 el crème fraîche
– 1 tl citroensap
– 1 tl mierikswortelsaus (potje) of meer naar smaak!
– 1 tl milde mosterd
– zwarte peper en zout naar smaak
ZO MAAK JE HET
1. Roer mayonaise, crème fraîche, citroensap, mierikswortelsaus en 1 tl milde mosterd door elkaar.
2. Prak met een vork de makreel door de saus. Breng pittig op smaak met zwarte peper en zout en misschien nog wat mierikswortel.
3. Snijd de augurken overdwars door het midden en schraap er met een theelepeltje een beetje van de pitten uit (hoeft niet veel te zijn). Zet ze op een bordje met de bolle kant naar beneden. Blijven ze niet staan snijd dat een flintertje van de onderkant af.
4. Verdeel de makreelsalade over de augurkhelften.
VEGA: Vervang de makreel door piepkleine blokjes oude kaas.
VEGAN: Vervang de makreel door fijngesneden zeekraal, gebruik in plaats van de mayonaise 3 el vegan mayonaise (zoals vegan mayonaise van Hellmann’s met weinig koolhydraten) en laat crème fraîche weg.
TIP Amuselepels makreelsalade
Voor de amuselepels gebruik je niet de augurken maar de Amsterdamse augurkenstrips van Kesbeke. Ook deze zijn met zoetstof! Snijd het pittendeel van de strips zodat je een platte reep overhoudt. Deze reep snijd je in 2 of 3 stukken en leg je op de lepel. Schep hier de makreelsalade op en garneer met dille.
DIT IS EEN RECEPT UIT DE VASTENSPECIAL! In dit boek vind je veel snelle voedzame maaltijden, de meeste voor één persoon. Ook vind je in dit boek bijvoorbeeld veel heerlijke toetjes! Hieronder een overzicht van alle recepten uit dit boek.
Steeds meer onderzoek laat zien dat kankercellen afhankelijk lijken te zijn van suiker en dat insulineresistentie een belangrijke rol lijkt te spelen. In een Vlaams onderzoek werd niet alleen gezien dat suiker de kankercellen voedt, het verandert ook ‘het gedrag’ van de kankercellen. Meer en meer onderzoeken worden gedaan op dit gebied, andere artikelen en onderzoeken vind je via ‘verder lezen’ onderaan dit artikel.
Het Vlaams Instituut voor Biotechnologie (VIB), de KULeuven en de Vrije Universiteit Brussel (VUB), deden hier negen jaar onderzoek naar! Hieruit blijkt dat kanker zich voedt met suikers en dat het eten van suiker kankercellen agressiever maakt. Hierdoor zouden kankercellen sneller groeien en zouden chemobehandeling minder goed aanslaan.
De huidige voedingsadviezen voor mensen met kanker staan lijnrecht tegenover deze conclusie. Mensen met kanker krijgen nu vaak het advies suikerrijke producten te eten. De reden hiervoor zou zijn, dat mensen met kanker veel energie en voedingsstoffen nodig hebben. Maar hierbij wordt dus geen rekening gehouden met het effect van al die suiker op de kankercellen.
De gevolgen van het huidige voedingsbeleid bij mensen met kanker wordt door de onderzoekers zelfs gevaarlijk genoemd. Zo verklaart een van de onderzoekers: “De tumor gaat groeien en de kanker gaat agressiever woekeren als iemand suiker eet. Daarop gaan er nog méér kankercellen suiker omzetten. Het is dus een vicieuze cirkel, die maakt dat de kanker moeilijker met geneesmiddelen te bestrijden is.”
Onderzoeker Johan Thevelein. “Een suikervrij of suikerarm dieet blijkt niet zomaar een hype, maar écht iets om op in te zetten bij kankerpatiënten. Het kan helpen de kanker te overwinnen en chemotherapie veel effectiever maken. Vooral ook, omdat patiënten nu soms serums krijgen toegediend om aan te sterken. En die bevatten veel glucosesuiker.”
Het advies van de onderzoekers is om geen suikerrijke producten te eten wanneer je kanker hebt, maar over te stappen op voeding zonder suiker. Het gaat dan niet om alleen suiker, maar ook om voeding waar je lijf suiker van maakt, zoals brood, meel, pasta etc. Het gaat dus om álle koolhydraten. Zorg wel dat je de koolhydraten vervangt door een andere brandstof, zodat je geen energietekort krijgt.
Wij weten natuurlijk al lang dat koolhydraten niet de enige bron van energie is en dat suikers geen voedingsstoffen bevatten. Het is zelfs zo dat vetten een veel betere en efficiëntere brandstof zijn, en dat een koolhydraatarme/keto aanpak vele malen gezonder is en meer voedingsstoffen levert dan (vaak bewerkte), koolhydraatrijke producten.
Dit is niet voor het eerst dat onderzoekers keto aanraden bij kanker of om kanker te voorkomen! In 2018 ontdekten onderzoekers bijvoorbeeld in een onderzoek naar het effect van een keto dieet bij vrouwen met eierstok- of baarmoederkanker, dat deze aanpak, in vergelijking met een vetarm dieet, zorgt voor een lager vetgehalte en minder visceraal vet.
De vrouwen hadden na 12 weken een lager nuchter insulinegehalte in het bloed, minder IGF-I en meer ketonen. De onderzoekers stellen dat een ketogeen dieet de insulinegevoeligheid verhoogt. Mogelijk kan dit dieet zorgen voor een minder gunstig groeiklimaat voor de kankercellen.
Geeft jouw behandelaar een ander voedingsadvies, dan raden we aan om hierover in gesprek te gaan. Wat belangrijk is: een gezonde keto aanpak voorziet je lijf van voldoende eiwitten en vetten en kan ook voorzien in een grotere voedingsbehoefte, wat vaak het geval kan zijn.
Hier kun je zien hoe je een gezond koolhydraatarm/keto menu samenstelt. Ook tijdens de behandeling voor kanker kun je met starten met deze gezonde aanpak starten. We horen vaak dat mensen ook weer meer energie krijgen. Je kunt ook simpelweg de eenvoudige weekmenu’s uit de startgidsen volgen om snel en effectief te starten. Je koopt de STARTGIDSEN hier samen met korting.
Opruimen ‘foute cellen’ door vasten
Je lijf kan zelfs zelf ‘foute cellen’ opruimen! Dit heet autofagie. Je gaat vanzelf in ‘autofagiestand’, wanneer je langere periodes niet eet. Onderdeel van onze gezonde koolhydraatarme/KETO aanpak is dit (deel)vasten. Na 8 weken strikt koolhydraatarm/KETO kun je hier al mee starten en kan je je lijf helpen met het opruimen van kapotte cellen en herstel. Je leest hier hoe je dat aanpakt: STAPPENPLAN VASTEN.
Ook na een kankerbehandeling is deze aanpak een goed idee om weer op krachten te komen en je lijf weer gezonder te maken en fitter te worden. Lees hier de ervaring van Anneke die met borstkanker te maken kreeg.
VERDER LEZEN
Nieuw onderzoek: hoopvol resultaat keto bij hersentumor
Arts Jason Fung: De werkelijke oorzaak van kanker wordt vaak gemist
Hetty van Dijk (voormalig huisarts): Nieuwe inzichten over kanker
Onderzoek: Koolhydraatarm/keto effectief bij borstkanker
Tina: Weer sterk en energiek na kanker
![]() |
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht. Matty Barnhoorn TheNewFood |
![]() |
Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak. Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of stuur Lara een bericht. |
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.
TheNewFood in de Trouw
Steeds meer ontdekken wat vasten kan doen voor je gezondheid en om af te vallen. Ook de Trouw besteedt hier aandacht aan! In de Trouw vandaag (14 december 2019) een artikel over vasten. Met achtergrondinformatie en ook verpleegkundige Lara Schalk van TheNewFood vertelt aan de krant over haar ervaringen met gezond koolhydraatarm/keto eten, vasten, afvallen en gezonder worden.
Lara Schalk werkte ook mee aan de VASTENSPECIAL die eerder deze maand verscheen.
Lees hier het artikel in de Trouw
OOK STARTEN MET VASTEN? AANBIEDING!
In de VASTENSPECIAL vind je een stappenplan Gezond vasten & Heerlijk eten. Het stappenplan maakt het voor iedereen haalbaar om hiermee aan de slag te gaan en optimaal te profiteren van de positieve effecten. Je gebruikt naast de VASTENSPECIAL ook de STARTGIDSEN.
Je kunt nu de VASTENSPECIAL samen met STARTGIDS 1&2 met 5 EURO KORTING bestellen
BESTEL DE BOEKEN HIER MET KORTING
Boeken ook als PDF leverbaar
Opnieuw is er aandacht voor statines, en wederom is dit geen zonnig nieuws. De cholesterolverlagers zouden namelijk diabetes 2 kunnen veroorzaken én diabetes 2 verergeren bij wie dit al heeft. Het risico op diabetes wordt dusdanig vergroot dat de FDA (De Amerikaanse Food and Drug Administration) zelfs eist, dat dit op de verpakking wordt gezet.
9.535 patiënten op statines werden tot 15 jaar gevolgd door het onderzoeksteam. Patiënten op statines hadden hogere bloedglucosespiegels en vertoonden meer tekenen van insulineresistentie – een belangrijke oorzaak van diabetes en hartaandoeningen (onderzoek: zie bronnen).
De onderzoekers ontdekten ook dat patiënten die ooit statines hadden gebruikt een 38 procent hoger risico hadden om diabetes type 2 te ontwikkelen. Het risico zou zelfs nóg hoger zijn bij patiënten met overgewicht of obesitas, wat een bekende oorzaak van de aandoening is.
Al eerder bleek dat het slikken van cholesterolverlagers minder effectief is dan wordt gezegd: het risico op een hartaanval wordt nauwelijks kleiner, maar bij veel mensen spelen veel bijwerkingen. Denk hierbij aan pijnlijke spieren, duizeligheid, vermoeidheid en stemmingswisselingen. En nu blijkt dus ook, dat mensen die deze medicatie gebruiken een (nog) groter risico hebben op het krijgen van diabetes type 2.
Er zijn steeds meer artsen die vragen stellen bij de noodzaak van het kunstmatig verlagen van het cholesterol. Lees bijvoorbeeld dit artikel.
Het meest schokkende aan dit verhaal is dat statines in principe standaard voorgeschreven worden wanneer iemand diabetes heeft. Vaak ook wanneer het cholesterol helemaal niet afwijkt. Mensen met diabetes zouden namelijk meer risico hebben op hart- en vaatziekten en daarom moeten zij ‘voor de zekerheid’ vaak alvast beginnen met statines slikken.
Maar als statines er juist voor kunnen zorgen dat je diabetes type 2 krijgt of het verergert, waar zijn we dan mee bezig?
Steeds meer artsen en wetenschappers komen in opstand tegen het huidige beleid. Ze zijn tegen het huidige statinebeleid. Zo schreef huisarts van der Linde een artikel: Laat die statines maar zitten.
Ook bijvoorbeeld cardioloog Nadir Ali is tegen het voorschrijven van statines, omdat cholesterol ons juist gezond houdt. Je moet LDL cholesterol niet verlagen, want zegt hij: “Oudere mensen met een hoger LDL-cholesterol leven langer!” Lees hier dit artikel van cardioloog Nadir Ali.
Let op: Wil jij stoppen met medicatie overleg dit dan altijd met je arts. Dit geldt voor alle voorgeschreven medicatie! Ga het gesprek aan. Misschien kun je voorstellen het een periode zonder statines te gaan proberen. Vaak gaat een behandelaar daar wel in mee.
Onlangs verscheen er een boek van medisch journalist en onderzoeker Daan de wit: de cholesterolmythe. Hierin laat hij zien dat vet en cholesterol helemaal niet de boosdoeners zijn, dat dat nooit is bewezen. De statines industrie is echt een miljarden industrie die maar één doel heeft en dat is pillen verkopen. Zij zijn het die ervoor zorgen dat wij (en artsen) denken dat we niet zonder statines kunnen.
Daan de Wit heeft zeer grondig onderzoek gedaan naar statines en de rol van cholesterol op onze gezondheid. Uiteindelijk pleit hij ook voor puur eten volgens een strikt koolhydraatarm/keto menu (inclusief meer vet) om écht gezonder oud te worden. Lees de bespreking van dit boek.
Veel mensen hebben diabetes 2, natuurlijk ook mensen die geen statines slikken. Vaak zit het in de familie… Als je diabetes 2 hebt kan je lijf niet goed omgaan met veel koolhydraten. Wanneer je dan gezond koolhydraatarm/keto gaat eten verlaag je je bloedsuikers direct. Je hebt al snel helemaal geen diabetesmedicatie meer nodig. Ook je hart en vaten kunnen met deze aanpak weer gezond worden.
Gezond koolhydraatarm/keto eten is het beste wat je kunt doen voor hart en vaten. Het beste wat je kunt doen voor je lijf. Het beste wat je kunt doen als je gezond(er) oud(er) wilt worden. Lees hier hoe je dat aanpakt en hoe een gezond koolhydraatarm/keto menu eruit ziet.
VERDER LEZEN
Koolhydraatarm eten en cholesterol
Koolhydraatarm eten bij een hoge bloeddruk
Hartaanval door hoog cholesterol?
Vaatchirurg kiest voor koolhydraatarm en meer vet in plaats van statines
Heb jij gezondheidsproblemen en overweeg je ook te starten? Hier vind je meer informatie.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24840509/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30737072/
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28416099/
Statin therapy on glycemic control in type 2 diabetic patients: A network meta‐analysis – Cui – 2018 – Journal of Clinical Pharmacy and Therapeutics – Wiley Online Library
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30730639/
https://www.dailymail.co.uk/health/article-6778357/Patients-taking-statins-face-higher-risk-type-2-diabetes.html
http://www.all-about-beating-diabetes.com/
https://www.naturalnews.com/035183_statin_drugs_diabetes_warnings.html
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt mensen, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden.
Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur een bericht.
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Helaas staat er soms een product/kruidje opgenomen in een recept in één van de boekjes van TheNewFood, wat uit het assortiment is gehaald. Dan wil je natuurlijk weten wat je daarvoor in de plaats kunt gebruiken.
En soms sluipen er helaas foutjes in een boek, meestal in de eerste druk. Als het gaat om belangrijke fouten of wijzigingen, is dat heel vervelend. Op deze pagina vind je een aantal belangrijke opmerkingen en aanvullingen over de verschillende boeken. Wijzigingen worden steeds in een volgende druk gecorrigeerd.
STARTGIDS DEEL 2
PAG 41 (dag 24): Mexicaanse tacokruiden van Euroma is uit de verkoop. Vervang door dezelfde hoeveelheid Burrito Nacho kruiden (glazen potje, Euroma) of andere Mexicaanse kruiden zonder zout, suiker, glucose of zetmeel.
STARTGIDS DEEL 3 (alleen de eerste druk)
PAG 87: Bij het recept voor KIP KETJAP staat aangegeven dat als je het gerecht als bijgerecht eet, dat het dan goed is voor 8 porties á 4 gr KH per portie. Dit moet zijn 2 gr KH per portie.
STAMPPOTSPECIAL (t/m derde druk)
PAG 19: Stamppot spinazie & speklapjes: de Portugese kipkruiden (glazen pot Euroma) is uit de verkoop.
Vervang deze kruiden door dezelfde hoeveelheid piri piri kruiden met daarbij 1 tl gedroogde oregano. Verstegen (supermarkt) heeft piri piri kruiden of koop online, bijvoorbeeld bij Pit & pit. Let er op dat je een pure mix koopt met alleen kruiden, dus ook zonder zout, suiker of (zet)meel in de mix!
PAG 51: Hachee: Hollandse kruiden stoof (glazen pot Euroma) is uit de verkoop.
Vervang deze kruiden door: stoofvlees kruidenmix van Pit & pit of andere pure stoofkruiden zonder meel.
PAG 91: Zweedse gehaktballetjes in roomjus: Hollandse kruiden stoof (glazen pot Euroma) is uit de verkoop.
Vervang deze kruiden door: stoofvlees kruidenmix van Pit & pit of andere pure stoofkruiden zonder meel.
SOEPSPECIAL (t/m vijfde druk)
PAG 37: Goulashsoep met worst: Zwolsche stoofkruiden (blikje Jonnie Boer) is soms uit de verkoop in de winkel,
en dan wel te bestellen online bij Librije
Vervang deze kruiden eventueel door: Picadillo kruiden in dezelfde hoeveelheid.
PAG 85: paddenstoelen-roomsoep: gedroogde paddenstoelen (glazen potje Euroma) is uit de verkoop.
Vervang door andere gedroogde paddenstoelen, bijvoorbeeld een pakje van het merk Royal (supermarkt).
PAG 88: Indiase pompoensoep met raîta: Indiase bonenkruiden (glazen potje Euroma) is uit de verkoop.
Vervang deze kruiden eventueel door: 1,5 el Tandoori masala kruiden (zakje Verstegen) in dezelfde hoeveelheid plus een halve el koek- of speculaaskruiden.
SOEPSPECIAL (t/m tweede druk)
PAG 77: Pompoensoep: Caribbean spice (blikje Jonnie Boer) was tijdelijk uit de verkoop.
Vervang deze kruiden eventueel door: ‘ Caribean kruidenmix’ van Natural spices (online hier te koop)
PAG 24: Japanse kippensoep: Sichimi togarashi (blikje Jonnie Boer) is uit de verkoop.
Het gaat om Japanse 7-kruiden poeder, liefst Sichimi togarashi. Bijvoorbeeld hier online te koop.
PAG 22: Thaise kippensoep: potje Thaise kruiden wokgroenten van Euroma, heet nu: Thaise currykruiden
LENTESPECIAL (t/m eerste druk)
PAG. 89 Hazelnootschuimtaart bij 1 suikervrije chocoladereep van Cereal staat geen gewicht, de reep weegt 85 gram. Meer over chocola vind je hier.
KERSTSPECIAL (t/m vierde druk)
PAG 35 Haringtaartjes: De augurkplakjes/stukjes voeg je toe in stap 2.
KERSTSPECIAL (t/m derde druk)
PAG 97 Oliebollen: Adamsbroodmix is vernieuwd en er zit geen losse gist meer bij.
Kies voor 1 pak Adam’s Brot Broodmix wit 2.0 (online bestellen). De gist zit al door de mix, dus die hoef je niet apart toe te voegen in stap 1. Volg verder het recept.
KERSTSPECIAL (t/m eerste druk)
PAG. 57 Chocoladecakejes: Hoeveelheid eieren: 6 (M) eieren (je gebruikt 3 hele eieren en 3 dooiers),
citroensap voeg je toe met de kokosmelk in stap 3. Voor de hoeveelheid chocola kijk je hier.
PAG. 29 Zalmbonbons: De mosterd voeg je toe in stap 2.
PAG. 51 Groentetaartjes: De Julienne mix van Ardo is helaas nergens meer te krijgen.
Vervang dit door 150 gram bleekselderij in ringetjes, 150 gram peen grof geraspt en 100 gram prei in fijne ringetjes.
PAG. 87 Feestbrood: Er staat niet aangegeven wanneer je de kruiden toevoegt. Je voegt de kruiden toe in stap 3.
EENPANSPECIAL (t/m derde druk)
PAG. 47 Nasi goreng: zoute ketjap moet zijn -> sojasaus (zoals Kikkoman rode dop).
PAG. 39 Witlof ham kaas in carbonarasaus: hoeveelheid knoflook moet zijn 2 teentjes.
VASTENSPECIAL (t/m tweede druk)
PAG 92: Caramel suprise: Recept is voor 3 porties, dus verdeel over drie glazen!
PAG 48: Stamppot ijsbergsla staat in de stamppotspecial (en niet in de zomerspecial zoals aangegeven)
SOEPSPECIAL (t/m eerste druk)
PAG 15: Zoetzure kippensoep: bij de ingrediënten ontbreken de tomaten.
Het gaat om 400 gram tomatenblokjes uit blik of vers.
STARTGIDS DEEL 2 (t/m eerste druk)
Wijzigen deel 2 eerste druk: Ga naar aanvullingen deel 2.
Mocht je (andere) belangrijke fouten of vergissingen tegenkomen in de boeken dan hoor ik dat heel graag!
![]() |
Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht. Matty Barnhoorn |
Verwen jezelf en je gasten! Dit heerlijke dessert heb je binnen een paar minuten in de oven. De meeste tijd zit hem in het afkoelen. Laat ze het liefst (in de vormpjes) een nacht in de koelkast ijskoud worden. Haal ze pas uit de vormpjes vlak voor je gaat eten. Past ook in je weekmenu als toetje of als heerlijk ontbijtje!
VOOR 6 PORTIES ± 2,5 GRAM KOOLHYDRATEN PER PORTIE
DIT HEB JE NODIG
– 200 ml vette kokosmelk (bijvoorbeeld een kartonnen pakje met 200 ml)
– 125 ml slagroom (1 bekertje)
– 4 eieren
– 1 eetlepel vanille extract (Nelsen Massey, supermarkt) of vanille aroma (dr. Oetker, supermarkt)
– zoetstof naar smaak, ik had 3 eetlepels Sukrin+ (online bestellen, óf Sweet like sugar van Holland & Barret)
– 1 theelepel kaneel
– 6 kleine eetlepels Sukrin Gold (online te bestellen, óf een andere suikervrije vervanger voor bruine suiker)
– 100 gram roomboter, gesmolten (in magnetron of pannetje)
ZO MAAK JE HET
1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
2. Klop in een kom de kokosmelk, slagroom, eieren, vanille, zoetstof en kaneel door elkaar.
3. Verdeel de Sukrin Gold over de bodem van de bakjes/muffivormen.
4. Besprenkel met de gesmolten roomboter.
5. Verdeel tot slot het beslag over de vormpjes. (6 volle vormpjes of 9 iets minder volle vormpjes)
6. Zet de vormpjes in het bakblik en schenk er een laagje kokend water bij, zodat de vormpjes voor bijna de helft onder water staan. Schuif in de oven en bak goudbruin en stevig in 30 minuten.
7. Laat de gebakken flans in de vorm afkoelen en liefst en nacht, ijskoud worden.
8. Vlak voor het opdienen snijd je met een scherp mes de randen los en keer je de vorm om boven een bord, de saus zit dan bovenop de flans.
Bewaren: Goed afgesloten zeker 2 á 3 dagen houdbaar in de koelkast. De resultaten met invriezen zijn niet bekend, waarschijnlijk kan dat wel.
MEER TOETJES EN GEBAK VIND JE IN LENTESPECIAL!
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.














Slik je dagelijks een multivitamine? Je denkt misschien: baat het niet dan schaadt het niet! Maar er zit een addertje onder het gras. En dat addertje is vitamine B6. Kijk daarom even je multivitamine na op de hoeveelheid B6, zeker als je last hebt van ‘onverklaarbare’ klachten, zoals tintelingen in armen en benen, spierpijn of vermoeidheid. Je kunt namelijk zonder het te weten teveel B6 slikken.
Lange tijd werd gedacht dat hogere doseringen vitamine B6 niet schadelijk zijn, omdat het een vitamine is die in water oplost. Voor in wateroplosbare vitamines geldt namelijk: wat je niet gebruikt, plas je weer uit! Het werd aan steeds meer multivitamines en andere supplementen toegevoegd, vaak in hoge dosering. In de praktijk blijkt het bij vitamine B6 niet zo te werken.
Eerder werd dus altijd gedacht dat ook een teveel aan vitamine B6 wordt uitgeplast. Maar het blijkt dat een deel hiervan wordt opgeslagen in je lijf. Hierdoor kan het gaan stapelen. Zo ontstaan grote voorraden B6 in je lijf.
Is dat erg? Ja! Dit kan ernstige klachten geven en zelfs blijvende schade toebrengen aan je lichaam.
Mogelijke klachten: pijn, tintelingen en prikkelingen, vooral in armen en benen (perifere neuropathie), met blijvende schade tot gevolg! Ook kan door teveel B6 een tekort aan vitamine B12 ontstaan, waardoor je ook veel andere klachten kunt krijgen (bijvoorbeeld spierpijn, vermoeidheid en stemmingswisselingen).
Nee! Door gezond koolhydraatarm/keto te eten, krijg je in principe voldoende vitamine B6 binnen. Vitamine B6 zit in bijvoorbeeld vlees en vis, maar ook in eieren. Dus ook vegetariërs hoeven niet bang dat ze te weinig vitamine B6 binnenkrijgen.
Maar kan je dan ook teveel vitamine B6 binnen krijgen via voeding? Het is erg moeilijk teveel vitamine B6 binnen te krijgen via voeding. Daarnaast herkent je lijf echte voeding beter en kan het beter omgaan met de voedingsstoffen die hierin zitten. Je hoeft dus niet bang te zijn teveel vitamine B6 binnen te krijgen via je voeding.
Nee! Door gezond koolhydraatarm/keto te eten, krijg je in principe alles binnen wat je nodig hebt en krijg je voldoende vitamines binnen. Uitzondering is vitamine D en K, maar daarvoor heb je weinig aan een multivitamine, omdat de hoeveelheden maar klein zijn. Ook voor je mineralen heb je weinig aan een multi. Kijk hier voor, meer informatie over supplementen bij een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak.
Als je toch graag een multivitamine gebruikt, kies dan nooit een soort waar méér dan 1,5 mg vitamine B6 in zit. Kies ook altijd voor een multivitamine met de actieve vorm van B6 (Pyridoxaal-5-fosfaat (P5P), daar kan je lijf meer mee en de kans dat het gaat stapelen is kleiner dan bij de inactieve vorm (pyridoxine B6). Je kunt op de verpakking lezen welke vorm vitamine B6 er in zit. En slik nooit los B6 als supplement.
Ook goed aangeschreven merken hebben vaak multivitamines met een veel te hoge dosering B6. Ga er dus niet vanuit dat een goed merk ook altijd een goed supplement heeft: je moet nog steeds goed oppassen! De consumentenbond heeft een overzicht online staan met supplementen die in ieder geval NIET geschikt zijn.
Vitamine B6 wordt ook vaak toegevoegd aan andere supplementen, dus niet alleen aan multivitamines. Wees daar alert op! Check voor de zekerheid even al je supplementen. Of maak het jezelf makkelijk: als je ons supplementenadvies opvolgt, weet je zeker dat je goed zit!
BRON: Lareb.nl B6 gevolgen
LET OP: Statines (cholesterolverlagende medicatie) kan ook klachten geven die hierop lijken, bijvoorbeeld vermoeidheid en spierpijn.
Slik jij statines en heb je ook last van vage klachten? Hou daar dan rekening mee! Meer informatie lees je hier.
![]() |
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht. Matty Barnhoorn TheNewFood |
![]() |
Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak. Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of stuur Lara een bericht. |
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.
Natuurvolken eten veel vet en zijn niet ziek of te dik! Net als onze verre voorouders, die aten ook vooral vet. Hoe kan het dat meer vet eten in een koolhydraatarm/keto menu je juist slanker maakt en hoe kunnen zelfs kleine beetjes koolhydraten het afvallen tegenhouden? Ik laat het je zien:
Stel je eens voor dat al je eten op de trein gaat richting vetopslag, wat gebeurt er onderweg?
Jouw trein zit vol met vet. Onderweg halen cellen van bijvoorbeeld spieren en organen allemaal graag vet uit de trein om te verbranden, zodat ze veel energie krijgen en goed worden gevoed! En dat merk je, je voelt je meteen energiek! Je lichaam verbrandt graag vetten, het kan er heel goed op functioneren.
Aan het eind van de rit is de trein vrijwel leeg en kan de trein vet opladen uit je vetreserves. Je vetreserves worden kleiner! Je valt af! Tenzij je toch regelmatig koolhydraten eet, ook al is het maar weinig. Kijk maar:
Heb je koolhydraten aan boord en kan je lijf die niet goed verwerken (omdat je insulineresistent bent, zoals de meeste van ons), dan wordt er onderweg vrijwel niets uit de trein gehaald. Vrijwel alle koolhydraten eindigen dan bij de vetopslag. Kan de trein wel vet uit reserves mee terug nemen? Nee!
De trein kan namelijk niet terug, want er is maar één spoor! En over dat spoor komen alweer nieuwe koolhydraten aan. Steeds als je koolhydraten eet gaat er een trein rijden richting vetopslag. Als je niet stopt met koolhydraten eten kan er nooit een trein terug en krijgt je lijf geen kans reserves op te maken.
Steeds wanneer je koolhydraten eet die in je trein verdwijnen, stapt insuline aan boord. En insuline wil alleen maar naar de opslag, nooit terug. In dit hele verhaal is insuline dus de baas. Insuline bepaalt de richting!
Als je je trein vooral met vet vollaadt, zoals bij een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak, dan is er nauwelijks insuline aan boord. Dus je kunt treinen heen en weer laten rijden.
Je begrijp nu misschien waarom afvallen zo moeilijk voor je is. Ondanks al dat diëten. En als je ook nog insuline gebruikt of medicatie die de bloedsuikers moeten verlagen, dan is het heel lastig is om af te vallen. Jouw treinen rijden de hele dag richting vetopslag en er zijn nauwelijks treinen terug mogelijk.
Dus je arts kan wel duizend keer zeggen dat je af moet vallen, maar als jouw treinen alleen de verkeerde kant op willen rijden dan kan dat gewoon niet! De enige echte oplossing is om anders te gaan eten EN snel medicatie af te bouwen. Lees hier hoe je dat aanpakt.
Wanneer je minder koolhydraten eet kunnen er meer treinen terugrijden. Je gaat afvallen. Maar onthoud goed dat élke keer als je koolhydraten eet, ook al is het maar een beetje, dan vertrekken er treinen richting vetopslag en kunnen er geen treinen terug.
Ook als je iets tussendoor eet zónder koolhydraten (zoals vetbommen of kaas) dan gaat dat eten in de trein langs je cellen, die er onderweg vet uit halen. Dat is wel jammer, want je lijf heeft dan geen vet meer nodig uit je vetreserves (in de treinen terug). Daarom: wil je optimaal afvallen eet dan niets tussendoor.
Een ander voordeel van niet eten tussendoor is dat je je lichaam meer tijd en ruimte geeft om ‘op te ruimen’. Voor een betere gezondheid is het heel belangrijk om je lijf regelmatig de kans te geven om op te ruimen. Daarom is vasten ook zo’n goed idee!
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk (foto rechts). Lara is keto-expert en is verpleeegkundige bij TheNewFood.
Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood
Succesvolle aanpak met makkelijke koolhydraatarme menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Update maart 2020: De voordelen van keto die in dit onderzoek bij griep werden gezien: een beter werkend immuunsysteem en een dikkere barrière in de longen, kunnen ook bij corona een voordeel zijn.
We hebben goed nieuws voor je: de kans is groot dat de griep dit jaar aan jou voorbij gaat! Althans… als je koolhydraatarm/keto eet. Uit onderzoek blijkt dat mensen die heel strikt koolhydraatarm/keto eten, minder snel griep krijgen en hier minder ziek van worden als ze het wel krijgen.
Hoe kan dat? Ketonen (afbraakproducten van vetten die je aanmaakt als je strikt koolhydraatarm/keto eet) zouden je volgens de onderzoekers beschermen tegen het influenza-virus (griepvirus). Dit komt ten eerste doordat ketonen ervoor zorgen dat je immuunsysteem beter gaat werken wanneer dat nodig is.
Daarnaast zorgen ketonen er volgens de onderzoekers voor, dat je een dikkere ‘barrière’ aanlegt in je longen, zodat het griepvirus niet snel in je lijf binnendringt, als je dit inademt. Het gevolg: je bent minder vatbaar voor het virus!
Krijg je toch griep? Dan is door dat betere immuunsysteem de kans groot dat je je sneller beter voelt dan iemand die wel koolhydraten eet én is de kans dat je komt te overlijden aan het griepsvirus óók kleiner (ter indicatie: in de winter van 2017 stierven naar schatting 7.500 mensen aan het griepvirus).
GRIEP IS WAT ANDERS DAN ERGE VERKOUDHEID!
In het onderzoek gaat het om ‘echte griep’ (symptomen), oftewel influenza. Dat is wat anders dan een flinke verkoudheid, waarbij je wat koortsig bent! Alhoewel je lijf daar waarschijnlijk ook beter mee om kan gaan als je strikt koolhydraatarm/keto eet.
Bron en onderzoek: Science Immunology
Laat je verrassen door deze heerlijke frisse én verrassende veelzijdige 'appelcompote' (grove appelmoes met stukken)! Heerlijk met wat slagroom, op de eiercake als gebakje, in een pannenkoek (zie TIPS), in de yoghurt, of bij de warme maaltijd... Het is super simpel om...
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. De kinderen doen mee...
Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven. MET...
Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven. EEN...
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Angst Door de week...
Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven. 'IK...
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. ADHD-klachten Onze...
Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven....
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn TheNewFood
Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Kun je rond een operatie vasthouden aan een koolhydraatarme/keto aanpak? Moet je het laten weten aan de anesthesist en behandelaars? Waar moet je verder op letten? Wat zijn de standaardprocedures, bijvoorbeeld wat betreft het toedienen van suiker via een infuus? Antwoorden op deze vragen vind je in dit artikel, waarbij ik ook gebruik heb gemaakt van de expertise van specialist dr. Zoë Harcombe.
Zoals je waarschijnlijk wel kunt voorspellen, adviseer ik je om óók rond de operatie gewoon koolhydraatarm/keto te eten! Je bent zelfs in het voordeel, want als je vetverbrandingsmotor aanstaat, heb je een bijna eindeloze hoeveelheid energie tot je beschikking. Namelijk je eigen lichaamsvet. Ja, ook als je slank bent!
Je lichaam raakt daardoor niet in paniek wanneer het langere tijd geen voeding krijgt, rond en tijdens de operatie. Ook na de operatie houd je natuurlijk gewoon vast aan koolhydraatarme/keto eten. Het is slim om daar zelf iets voor te regelen, want vaak wordt vooral koolhydraatrijke ‘herstelvoeding’ aangeboden. Maar jij hebt dus heel ander eten nodig om ‘aan te sterken’. Hier lees je hoe je dat zelf kunt regelen.
Als je gezond koolhydraatarm/keto eet, dan voed je je lijf perfect met voldoende vitaminen, mineralen en eiwitten. Volgens onderzoek (Ref 5) en (Ref 4), is de kans zelfs groot dat je sneller en beter herstelt wanneer je koolhydraatarm eet. Helaas zijn ze in de meeste ziekenhuizen nog niet zo ver.
Je zult waarschijnlijk nog een ouderwets voedingsadvies krijgen, dat aansluit op de schijf-van-vijf. Koolhydraatrijk en vetarm dus. Mogelijk krijg je zelfs het advies om vooraf bijvoorbeeld extra sinaasappelsap te drinken. Duurt je operatie langer, dan worden vaak flesjes PreOp voorgeschreven: vloeibare koolhydraten (per flesje 25 gram koolhydraten) die je lijf zouden moeten voorzien van de ‘broodnodige’ energie.
Extra koolhydraten of sap een goed idee? Je hebt geen (extra) koolhydraten nodig. Ben je insulineresistent (zoals 90 procent van ons), dan kan je lijf ook niet omgaan met veel koolhydraten in één keer; je belast je lijf dus enorm met deze flesjes. Eet je al langer koolhydraatarm/keto, dan kan het je zelfs ziek maken, je kunt er ontzettend beroerd van worden, omdat je lijf zoveel koolhydraten ineens niet kan verwerken.
Wat kun je doen? Geef aan dat je dit niet wilt. Houd vast aan je gezonde koolhydraatarme/keto menu met ruim vetten. Jouw lijf kan ruim voldoende energie maken uit de eigen vetreserves. Daar heb jij geen koolhydraten voor nodig; in tegendeel. Denk eraan dat jij bepaalt wat je wel en niet wilt qua behandeling.
Voor een operatie of ingreep krijgen de meeste mensen het advies om een lichte maaltijd als ontbijt te eten. Bijvoorbeeld slappe thee en twee beschuitjes. De slappe thee is natuurlijk prima, maar beschuitjes zijn niet koolhydraatarm/keto.
Wat eet je wel vooraf? Als je langer dan 6-8 weken koolhydraatarm/keto eet, kun je het ontbijt gewoon overslaan. Je lijf kan dan goed gebruik maken van lichaamsvet als brandstof, waardoor je toch met voldoende beschikbare energie de operatie in gaat. Je zult geen honger hebben.
Toch ontbijten? Eet je korter dan 8 weken koolhydraatarm/keto, dan kun je gerust ook het ontbijt overslaan, maar mogelijk heb je dan toch wel honger. Je kunt altijd kiezen voor een beetje Griekse yoghurt met roodfruit (een halve portie uit de startgids) of één kaascracker uit de startgids.
Eet je al langer strikt koolhydraatarm/keto? Laat dat tijdens de intake met de anesthesist vooral weten. Dit is belangrijk, want soms wordt via het standaardinfuus met zoutoplossing, ook extra glucose (suiker) gegeven. Maar jouw lijf is die enorme hoeveelheden glucose niet meer gewend en kan ze niet zo snel verwerken. Je zult direct torenhoge bloedsuikers krijgen en een hyper met zelfs een kans dat je in shock raakt. Het is dus belangrijk erop aan te dringen dat ze jou geen glucose geven via een infuus.
Geef ook al tijdens de intake met de verpleegkundige aan, dat je gezond koolhydraatarm/keto eet en daar niet van af wilt wijken. Vraag wat de mogelijkheden zijn om zelf eten mee te nemen en te bewaren op de afdeling. Is er een koelkast beschikbaar voor patiënten? Kunnen/willen ze iets voor je opwarmen? Lees ook: koolhydraatarm/keto eten in het ziekenhuis.
Eet je koolhydraatarm/keto maar gebruik je nog wel insuline of bloedsuikerverlagende medicatie? Houd er rekening mee dat vaak de standaard-procedures wordt gevolgd. Volgens deze procedure krijg je als diabeet áltijd een glucose-infuus en insulinepomp. Je krijgt dan dus extra glucose toegediend én extra insuline. Hier vind je meer informatie over deze standaardprocedures.
Wees alert! Jouw lijf is dat helemaal niet meer gewend, je kunt daar flink ziek van worden (zoals je hierboven kunt lezen). Het is goed dit ALTIJD VOORAF TE BESPREKEN. Ook met je eigen internist of andere behandelaar, en aan te geven dat je geen glucose-infuus en insulinepomp wilt tenzij dit écht noodzakelijk is. Gebruik je geen medicatie meer (omdat je diabetes onder controle hebt met een koolhydraatarme/keto aanpak) wees er op bedacht dat je vaak nog wel wordt gezien en behandeld als iemand met diabetes type 2 en dus ook onder deze procedures valt.
Is sondevoeding nodig, vraag dan om sondevoeding die geschikt is voor keto, zoals ketocal 4:1 van Nutricia. Hier is ook een drinkvariant van.
Vergeet nooit dat jijzelf bepaalt wat er met jouw lijf gebeurt. Je mag altijd een behandeling of voeding weigeren. Uiteraard staat jouw gezondheid wel altijd op de eerste plaats. Ga in gesprek en blijf vooral geduldig. Daar bereik je vaak meer mee dan met boos worden.
Extra koolhydraten vooraf zou het welzijn van de patiënt verbeteren blijkt uit onderzoeken (Ref 2, Ref 3) waarbij droogvasten (helemaal niet drinken) werd vergeleken met het drinken van koolhydraatrijke dranken. Droogvasten is, zoals je vast begrijpt, erg zwaar. Het is daarom logisch dat dit het welzijn van patiënten verlaagd. Tegenwoordig hoeft dit niet meer. Je mag gewoon water drinken voor je operatie.
De reden om glucose via het infuus tot te dienen is vooral gebaseerd op onderzoek waaruit zou blijken dat rond een operatie insulineresistentie kan ontstaan (Ref 1). Dit komt omdat de alvleesklier ‘in ruste’ gaat wanneer je langer niet eet en het geen insuline hoeft aan te maken. Ga je dan weer eten dan moet de alvleesklier eerst wakker worden. Maar deze ’tijdelijke insulineresistentie’ is heel normaal en onschuldig.
Ref 1: Ljungqvist O, Thorell A, Gutniak M, Häggmark T, Efendic S. Glucose infusion instead of preoperative fasting reduces postoperative insulin resistance. Journal of the American College of Surgeons. 1994 Apr;178(4):329-336.
Ref 2: Bilku, D., Dennison, A., Hall, T., Metcalfe, M., & Garcea, G. (2014). Role of preoperative carbohydrate loading: a systematic review. The Annals of The Royal College of Surgeons of England, 96(1), 15–22. https://doi.org/10.1308/003588414×13824511650614
Ref 3: Pogatschnik, C., & Steiger, E. (2015). Review of Preoperative Carbohydrate Loading. Nutrition in Clinical Practice, 30(5), 660–664. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/26197803/
Ref 4: Amer, M. A., Smith, M. D., Herbison, G. P., Plank, L. D., & McCall, J. L. (2016). Network meta-analysis of the effect of preoperative carbohydrate loading on recovery after elective surgery. British Journal of Surgery, 104(3), 187–197. https://doi.org/10.1002/bjs.10408
Ref 5: Youm, Y.-H., Nguyen, K. Y., Grant, R. W., Goldberg, E. L., Bodogai, M., Kim, D., … Dixit, V. D. (2015). The ketone metabolite β-hydroxybutyrate blocks NLRP3 inflammasome–mediated inflammatory disease. Nature Medicine, 21(3), 263–269. https://doi.org/10.1038/nm.3804
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt mensen, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden.
Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur een bericht.
Succesvolle aanpak met makkelijke koolhydraatarme menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Nog regelmatig lees ik dat mensen heel veel willen afvallen (dun worden) voor hun gezondheid. Ze willen ‘een gezond gewicht’. Uiteraard is dat een mooi doel, zéker in deze tijd!! Maar ik wil daar toch even op inhaken! Want… ’te zwaar’ zijn is niet per definitie ongezond! Zo, dat is er uit…
Dat klinkt gek hè… Helaas is het iets wat ons jarenlang ‘geleerd’ is en wat ons nu ook steeds wordt gezegd. Ziektes als diabetes type 2 en hart- en vaatziekten worden ook vaak als een gevolg van overgewicht gezien. Als je dik bent, word je ziek. Maar niks is minder waar! Je kunt namelijk ’te zwaar’ zijn én toch blaken van gezondheid.
De vraag is: word je eerst te zwaar en dan ongezond (doordat je te zwaar bent)? Of word je eerst ongezond en dan te zwaar (doordat je ongezond bent)?
Het antwoord is: beide zijn niet waar! Zowel te zwaar zijn als ongezond zijn, wordt namelijk veroorzaakt door iets anders en niet ‘door elkaar’.
Die oorzaak is insulineresistentie, wij noemen dat ook wel ‘koolhydratenmoeheid’.
Zo word je te zwaar: je lijf kan koolhydraten niet meer goed gebruiken als brandstof (doordat het niet meer ‘luistert’ naar insuline), en daarom worden alle ongebruikte koolhydraten opgeslagen in je vetcellen en word je steeds zwaarder. Dikke pech, maar wel heel slim van je lijf om die koolhydraten op te ruimen. Want als die koolhydraten in je bloed zouden blijven, dan zou dat je erg ongezond kunnen maken.
Dus je wordt zwaarder omdat je lichaam je gezond wil houden! Opvallend is dat je vooral dikker wordt rond je buik. Je kunt dat ook zien als een waarschuwing dat je koolhydratenmoe bent! Maar dat had je vast al wel in de gaten. Want je bent ook steeds moe, vooral na het eten. En je bent snel weer hongerig na het eten en kunt vaak niet stoppen met ‘snaaien’.
Zo word je ziek en ongezond: als het je lijf niet zo goed lukt om steeds álle ongebruikte koolhydraten op te ruimen, dan blijven er te veel koolhydraten in je bloed achter. Dat veroorzaakt hogere bloedsuikers (en insulinepieken). Bekende gevolgen hiervan zijn hoge bloeddruk en diabetes type 2. En je immuunsysteem wordt veel zwakker, wanneer je bloedsuikers te hoog zijn. Maar er is meer.
Het kan bijvoorbeeld ook een hartaanval, PCOS, vervette lever en darmproblemen veroorzaken. De lijst met ernstige gezondheidsproblemen door koolhydratenmoeheid is eindeloos! En zolang jij je insulineresistente lijf blijft voeden met koolhydraten, blijf je ziek en kun je ook zieker worden. Zélfs als je slank bent dus!
Zo kun je gezonder worden: Door te eten volgens een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak, werk je WEL direct aan je gezondheid. Je bloedsuikers worden al heel snel weer lager en stabiel, je gaat minder insuline aanmaken en vermindert daardoor de kans op een hoop ziektes. Je kunt aanwezige ziektes vaak verminderen of zelfs helemaal oplossen.
Waarom hoor je dan nu nog steeds dat dik zijn je ziek maakt? Dat is om dat zelfs artsen oorzaak en gevolg, de kip en het ei, door elkaar halen. Ze sturen je naar huis om ‘eerst maar eens af te vallen’. Helaas word je daar niet beter van. Het is zelfs andersom: een vetarm crashdieet maakt je vaak alleen maar nóg zieker!
Niets! Een BMI zegt in de eerste plaats vooral iets over de mate waarin je mager bent. Maar het zegt helemaal NIETS over de mate waarin je gezond je bent. Sterker nog: Veel mensen met een BMI van minder dan 25 zijn zó dun dat ze maar weinig reserves hebben voor het geval dat hun lijf dat nodig heeft. Zeker voor vrouwen is te mager zijn zelfs ronduit ongezond, omdat de hormoonhuishouding in hun lichaamsvet plaatsvindt! De SBMI (slimme BMI) meter geeft een meer realistisch beeld van of je op een gezond gewicht zit, je vindt hem hier.
Dat slank zijn gelijk staat aan gezond zijn, gaat duidelijk niet altijd op. Wanneer jij overgewicht hebt, dus niet echt slank bent, maar wel gezonde lage bloedsuikers hebt (doordat je TheNewFood volgt), dan kun je dus heel veel gezonder zijn dan bijvoorbeeld jouw schijf-van-vijf buurvrouw die wél superslank is.
Heb heb je tientallen kilo’s overgewicht?
Overgewicht is niet altijd onschuldig. Want tientallen kilo’s overgewicht (dus dan bedoel ik echt meer dan 20 kilo) kan zeker gevaarlijk zijn voor je lijf. Het kan bijvoorbeeld je hart extra belasten en je gewrichten. Het kan huidproblemen geven door smetten en je immuunsysteem kan mogelijk minder goed zijn werk doen. Volg de STARTGIDS-weekmenu’s, dan kun je snel van die kilo’s afkomen.
Niet heel veel te zwaar zijn is ook belangrijk voor je leptinehuishouding. Een goedwerkende leptinehuishouding is essentieel voor je immuunsysteem. Als je leptinehuishouding in de war is, dan verzwak je je immuunsysteem. Maar naast die extra kilo’s is vooral minder koolhydraten eten, en zo zorgen voor stabiele lage bloedsuikers, enorm belangrijk voor het beter functioneren van leptine.
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.
![]() |
Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak. Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of stuur Lara een bericht. |
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Is cholesterol eigenlijk wel de belangrijkste oorzaak van een hartaanval? Of is dat iets wat men vroeger dacht? Tegenwoordig weten we zoveel meer over het ontstaan van hart- en vaatproblemen, dat we ook veel preciezer de belangrijkste oorzaak van een hartaanval of infarct kunnen begrijpen. En dat is verrassend genoeg níet cholesterol!
Een hartaanval ontstaat vrijwel nooit ‘zomaar’. Het zit er vaak al jarenlang aan te komen, zonder dat je dat in de gaten hebt! Dit zijn de vier stappen die vrijwel altijd voorafgaan aan het moment dat je hart (of andere organen) ermee stopt.
STAP 1. ONTSTEKINGEN Lang vóór een hartaanval heb je (zonder dat je dat merkt) ontstoken plekken in je vaatwanden.
STAP 2. ZWAKKE PLEKKEN De ontstekingen veroorzaken zwakke en kapotte plekken in de vaatwanden, wat gevaarlijk is.
STAP 3. REPARATIE Je lijf kan die beschadigingen gelukkig repareren met hulp van de bouwstof LDL cholesterol.
STAP 4. VERDIKKINGEN/VERKALKING Opeenhoping van die gerepareerde plekken in de wanden vernauwt de vaten.
Wil je zo min mogelijk risico lopen op problemen met je hart? Dan moet je zorgen dat je stap 1 voorkomt, dus zorgen voor zo min mogelijk van die ontstoken plekken. Hoe? Wat is dan (naast roken) de belangrijkste oorzaak van die ontstekingen? Dat is INSULINERESISTENTIE!
Misschien denk jij nu wel: klopt dat wel? Want als oorzaken worden altijd andere dingen genoemd, zoals hoge bloeddruk, hoge bloedsuikers, diabetes, suikerziekte, overgewicht, stress en ontstekingsziektes (zoals reuma). Ja dat klopt! Maar al die problemen worden veroorzaakt door insulineresistentie. Ze zijn er dus toch een gevolg van dat je lijf niet goed met veel koolhydraten kan omgaan en dat je die toch gewoon eet.
Je zou zeggen: als je last hebt van STAP 1, maar helaas merk je daar weinig van, want het zijn ‘stille’ ontstekingen. Toch zijn er wel symptomen die vrijwel altijd samen met STAP 1 voorkomen en je dus kunnen waarschuwen:
HOGE BLOEDDRUK
Vaatwanden worden zwakker door een te hoge bloeddruk waardoor je veel meer kans loopt op ontstekingen van de vaatwand. Ook als je bloeddrukverlagende medicatie slikt, kan er nog steeds schade ontstaan of al ontstaan zijn.
Heb je een te hoge bloeddruk, dan is jouw kans op hartfalen drie keer zo groot en jouw kans op een beroerte vier keer zo groot.
HOGE BLOEDSUIKERS
Steeds te hoge of sterk wisselende bloedsuikers veroorzaken ontstekingen zoals in STAP 1. Je kunt bloedsuikers meten, maar er zijn ook ’tekenen’: zoals vaak moe/slaperig zijn na het eten en snel weer hongerig, weinig energie en problemen met je gewicht. Mensen met verhoogde bloedsuikers en diabetes lopen meer kans op ontstekingen, zelfs met medicatie.
Van elke dertig mensen met diabetes sterven er twintig op jongere leeftijd aan een hartaanval of beroerte.
Zit je in de gevarenzone? Wil je je gezondheid verbeteren? Minder kans hebben op hart- en vaatproblemen? Je kunt zelf iets doen door te stoppen met het eten van meer koolhydraten dan je lijf aankan. Stap over op een andere gezondere manier van eten met minder koolhydraten. Je bloedsuikers worden snel weer laag en stabiel en ook je bloeddruk verbetert snel.
Hoe? Om je te helpen met deze andere manier van eten, kun je gebruik maken van de STARTGIDS. Je vindt er naast alle nodige informatie vier complete weekmenu’s. De menu’s zijn makkelijk, heerlijk en iedereen kan mee-eten. Boodschappen doe je gewoon in de supermarkt. Door het volgen van de weekmenu’s leer je heel snel en simpel hoe deze aanpak werkt.
Cholesterol is NIET de oorzaak van hart- en vaatziekten. Zoals je kunt zien, komt cholesterol pas in beeld bij stap 3, als ‘redder’. Cholesterol is een onmisbare bouwstof in je lichaam die als enige de beschadigingen kan repareren. Zonder cholesterol sterf je direct. Hier leg ik precies uit hoe dat werkt en waarom een hoog cholesterol geen reden tot zorg is.
Zeggen cholesterolwaarden dan niets over je gezondheid? De enige soort cholesterol die op zichzelf iets kan zeggen over je gezondheid is triglyceride. Waarden boven de 1,7 mmol worden vrijwel altijd gezien bij mensen die meer koolhydraten eten dan hun lijf aankan, waardoor bloedsuikers verhogen en ontstekingen kunnen ontstaan (STAP 1).
Wil je weten hoe het met jouw vaten is? Een CAC-scan (Coronary CT calcium scan) is in feite de enige betrouwbare manier om de staat van de bloedvaten te meten. Niet de cholesterolwaarden. Zo’n scan kun je soms via je arts aanvragen, maar je kunt het ook zelf regelen, dan betaal je wel zelf de kosten. Je kunt dit laten doen bij o.a. Prescan.nl. We zien regelmatig dat mensen met hogere cholesterolwaarden práchtige schone vaten blijken te hebben!
Erfelijk belast? In de ene familie komen hogere cholesterolwaarden of hartproblemen vaker voor dan in de andere. Vaak gaat het om ongezond hoge triglyceriden en lage HDL, wat een gevolg is van insulineresistentie. Insulineresistentie komt vaker voor in de ene dan in de andere familie.
Verwar dat niet met ziektes zoals Familiaire Hypercholesterolemie (FH). Ben je niet zeker of er sprake is van FH? Vraag je huisarts om dit uit te zoeken. Een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak is ook dan trouwens een heel goed idee om de kans op hart- en vaatproblemen te verlagen. Hier lees je meer over een recent onderzoek waarbij een gezonde keto aanpak wordt aanbevolen bij FH!
Gefeliciteerd! Dit is het beste wat je kunt doen voor je gezondheid! Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat allerlei gezondheidsklachten afnemen en dat je bloedsuikerwaarden en bloeddrukwaarden verbeteren. Je triglyceriden zullen snel verlagen. Je totaal cholesterol en LDL kan verlagen of verhogen: geen paniek, dat is normaal! Alleen je cholesterolratio’s kunnen mogelijk iets zeggen (bereken ze hier) over je gezondheid.
Deze aanpak kun je voor altijd blijven volgen! De gezondheidswinst die dit je kan opleveren zijn spectaculair! Wanneer je deze aanpak (na minstens zes tot acht weken weekmenu’s) combineert met deelvasten ga je echt werken aan het opruimen van je lijf en oude ’troep’. Je lichaam gaat dan beschadigde cellen opruimen (autofagie). Dat merk je ook want je krijgt er nóg meer energie door! Meer info in de vastenspecial.
Dr Zoë Harcombe – Cholesterol & hart disease
Dr Aseem Malhotra – The great statins divide
CBS – Type 2 diabetes vaak samen met hart- en vaatziekten
Hartstichting
RADAR – uitzending over statines
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/sterfte-naar-doodsoorzaak/cijfers-context/huidige-situatie#node-sterfte-naar-hoofdgroepen-van-doodsoorzaken
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/diabetes-mellitus/cijfers-context/sterfte
https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/diabetes-mellitus/cijfers-context/oorzaken-en-gevolgen
![]() |
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht. Matty Barnhoorn TheNewFood |
![]() |
Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak. Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of stuur Lara een bericht. |
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.
We krijgen veel vragen over macro’s bij gezond koolhydraatarm/keto eten. Bijvoorbeeld welke macro’s moet ik aanhouden, of welke app kan ik het beste gebruiken. Hoeveel eiwitten raden jullie aan of hoeveel calorieën mag ik per dag eten… Daar wil ik graag antwoord op geven.
Macro’s?
Laten we eerst even kijken wat er eigenlijk wordt bedoeld met de term macro’s. Het is een afkorting van macronutriënten’, de brandstof en bouwstof voor ons lijf. We hebben het dan over eiwitten (bouwstof), vetten (brandstof) en koolhydraten (brandstof). Als over je macro’s wordt gesproken dan gaat het vaak over de verhouding waarin je die drie binnenkrijgt.
Laten we ook nog even kijken wat we bedoelen met: een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. We bedoelen hiermee puur gezond en echt eten. Eten wat bij ons lijf past, waar we voor gebouwd zijn. Eten zoals onze voorouders deden. Ik weet vrij zeker dat die niet met een app rondliepen om in te voeren wat ze hadden gegeten en welk dier er nog geschoten moest worden om aan hun macro’s te komen voor die dag. “Een hert? Hmm nee laat die maar lopen, die past niet in mijn macro’s! ”
Er is geen enkele reden om al je macro’s bij te houden of calorieën te tellen. De enige macro die je telt, is de hoeveelheid koolhydraten. Je eet maximaal 20 tot 25 gram koolhydraten per dag. Ik adviseer je om je koolhydraten niet bij te houden in app’s want die houden vaak verouderde waardes aan. Je kunt beter recente meetgegevens gebruiken die je vindt in de koolhydratentabel.
Naast de koolhydraten vul je je menu aan met een normale portie eiwitten. Dus bij elke maaltijd een normale portie vlees/vis/kip/ei/zuivel (of een combinatie) en dat aangevuld met zoveel gezonde vetten als jij nodig hebt om verzadigd te raken. Verzadiging is het sleutelwoord! Daarvoor is luisteren naar je lijf belangrijk. Zo voed je jezelf optimaal, kom je niets tekort en heb je geen honger tussendoor.
Eiwitten zijn bouwstoffen en onmisbaar voor de groei en het herstel van spieren en ander weefsels en je hormoonhuishouding. De porties eiwitten aangegeven in de boekjes zijn ‘normale porties’, maar soms heb je meer eiwitten nodig. Zo zijn extra eiwitten na het sporten belangrijk voor spierherstel en- opbouw. Maar bijvoorbeeld ook na ziekte heb je extra eiwitten nodig voor opbouw en herstel.
Naarmate we ouder worden verliezen we spiermassa en worden eiwitten nog belangrijker om sterk te blijven. Dit gaat bij vrouwen vooral spelen tijdens en na de overgang. Minder (sterke) spiermassa kan ervoor zorgen dat je insulineresistenter wordt. Je zou dan moeten focussen op meer eiwitten. In dit artikel vind je tips hoe je je eiwitten kunt aanvullen in en na de overgang.
Bij voorkeur eet je puur en echt eten om aan je eiwitten te komen en geen eiwitpoeders. Eiwitpoeders kunnen een hogere insulinerespons geven en daarnaast is het geen complete voeding. Het is geen voedsel zoals de natuur dat heeft bedoeld voor ons lijf.
Eén van de grote nadelen van eten volgens app’s is dat je weer niet luistert naar JOUW lijf! Net als in de jaren hiervoor.
Ik kan me voorstellen dat je niet zo goed weet hoe je dat nou dat: ‘luisteren naar je lijf’. We zijn dat ook niet meer gewend. Als baby dronken we tot we verzadigd waren. Dat wisten we precies. Maar daarna zijn de meeste mensen dat vermogen toch wat kwijtgeraakt. En als je veel koolhydraten eet, raakt er veel in de war in je lijf qua hormonen. Ook de signalen die je krijgt van honger en verzadiging gaan daardoor verloren.
Gelukkig komt dat allemaal weer terug. Hoe langer jij naar je lijf luistert en op je lijf vertrouwt, hoe beter je het gaat ‘verstaan’. Na een goed verzadigende maaltijd voel je je vol en voldaan. Je kunt er lange tijd op teren. In het begin zal het nog wel eens misgaan, maar houd vol! Blijf luisteren! Je gaat dan ook opmerken welke dingen niet zo goed passen in je menu. Zoals dingen die je snel weer hongerig of slaperig maken.
Of bepaalde producten die je (weer) lichamelijke klachten geven. Die kun je dan beter voorlopig uit je menu weglaten. Blijf je steeds wat hongerig probeer dan eens om je maaltijd af te sluiten met een kop koffie met slagroom. Net dat beetje extra vet.
Je denkt misschien dat je macro’s nodig hebt voor de beste resultaten? Niets is minder waar. Veel macro’s gaan ervan uit dat je pas afvalt of je doelen kunt halen als je je lijf tekort doet. Als je het te weinig voeding geeft. En dat is natuurlijk helemaal niet de bedoeling. Bovendien: er komt een moment waarop je lichaam dan die schade in wil halen, dan ben je verder van huis! Dus pas op met eetschema’s waarbij je bijvoorbeeld 20 gram avocado en 25 gram speklapje mag eten. Ja echt, die bestaan. Begin er alsjeblieft nooit aan. Voed jezelf fatsoenlijk!
En dan is er nog de stress. Ga ik m’n macro’s wel halen vandaag? Hoe dan? Heb ik het goed gedaan? Wat kan ik dan precies eten? Wat we vaak zien is dat mensen steeds hetzelfde gaan eten, omdat ze weten dat dat past in hun schema. Terwijl afwisseling juist heel belangrijk is als je je lijf goed wilt voeden, om zo alles binnen te krijgen wat je nodig hebt. Maar ze worden bang om het verkeerd te doen. En uiteindelijk haken ze dan toch vaak af. Misschien wel weer (even) wat slanker, maar helaas zonder te hebben geleerd hoe je je lijf wel echt beter kunt voeden.
Wil je snel je doelen halen, zonder al teveel gedoe en zonder stress? Zonder tellen en rekenen? Precies weten waar je aan toe bent? Start dan met de weekmenu’s uit de STARTGIDS! Dit is een bewezen zeer effectieve aanpak. Veel mensen zijn hier al tientallen kilo’s mee kwijt geraakt. Je volgt de menu’s en luistert naar je lijf, eventueel pas je je menu aan. Zo simpel kan het zijn: gezond koolhydraatarm/keto eten op z’n makkelijkst.
Wil je een tandje bijzetten? Ook dan heb je geen macro’s voor nodig, maar ga doen waar ons lijf voor bedoeld is. Minder vaak eten! Daar begin je niet zomaar mee! Je hebt 6 tot 8 weken gezond koolhydraatarm/keto eten nodig om je lijf goed te trainen in vet verbranden als brandstof. Daar kun je de weekmenu’s uit de startgidsen voor gebruiken. Na die weken ga je dus NIET MINDER eten, maar MINDER VAAK eten. Deelvasten dus.
In de periodes dat je niet eet, maakt je lichaam gebruik van de eigen reserves en ook ruimt het de eigen kapotte cellen op. Ga ook tussen het vasten door geen calorieën tellen, maar eet net zoveel als je lijf nodig heeft om het goed te voeden. Hoeveel dat is zal per dag verschillen en per persoon verschillen. Dat kan geen app voor jou weten. Maak eventueel gebruik van de VASTENSPECIAL, hierin vind je ook een ‘cursus vasten’.
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Een lege vriezer Eens...
Na een succesvolle start met de STARTGIDSEN en de weekmenu’s, kun je starten met zelf je menu’s samenstellen. Je kunt daarbij gebruikmaken van de superhandige weekmenuplanner waarin je voor elke week van het jaar je weekmenu kunt invullen. Er is ruimte voor extra...
Op het keto-congres 2023 in Denver gaf psychiater Chris Palmer een presentatie over ‘energie voor de hersenen’. Volgens Palmer is de oorzaak van veel mentale (psychische) problemen zoals chronische depressie, dat de hersenen te weinig brandstof krijgen. Daarom zou...
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. 15 kilometer “Mam, wat...
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Een te kleine keuken...
Ieder voorjaar kijk ik weer uit naar de raapsteeltjes. Wat een feest op je bord, zo'n zonnig 'knapperig' stamppotje! De kruidige smaak van de raapstelen is heerlijk in combinatie met de kruidenkaas. Eet je hem liever zonder vlees? Dan laat je het spek gewoon weg. Deze...
![]() |
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht. Matty Barnhoorn TheNewFood |
![]() |
Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak. Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of stuur Lara een bericht. |
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Marleen (53 jaar) kwam voor controle bij de huisarts. Het bleek dat haar bloeddruk weer hoger was geworden en dat ze een derde tablet moest gaan slikken. Volgens haar huisarts was er geen ontsnappen aan. Ze moest er maar mee leren leven. Toen ze naar de auto liep, merkte ze dat ze boos was: “Hoezo mee leren leven! Ik wil al die pillen helemaal niet slikken!” Eenmaal thuis dook ze achter de computer en ging ze op onderzoek uit. Dat leverde haar meer op dan ze had gedacht!
Had je al eerder lijnpogingen gedaan?
“Ik had eerder diëten gevolgd, maar werd daar altijd erg ongelukkig van. Het was ook niet iets wat ik mijn hele leven zou kunnen volhouden, shakes en repen. Ook geen hongerdieet. En het is nou eenmaal zo: als je daarmee stopt, dan ben je gewoon weer terug bij af! Dat wilde ik niet meer, ik was dat ge-jojo erg zat.
Toen ik bij de dokter was geweest, was ik zo vastberaden, er moest iets veranderen. Ik zat niet lekker in mijn vel, was te zwaar en had veel darmklachten. En ik wilde absoluut niet nog meer medicatie slikken, ik wilde er juist vanaf! Eenmaal thuis ben ik gaan googelen, ik wilde afvallen en gezonder worden, maar ik wist niet zo goed waar ik moest beginnen.”
Ben je direct aan de slag gegaan?
“Toen kwam ik TheNewFood tegen en dacht direct: dit zou weleens de oplossing kunnen zijn. Niet alleen voor mijn gewicht, maar ook voor mijn hoge bloeddruk. Ik was wel verbaasd, veel vetten eten? Dat kon toch niet goed zijn. Ik had immers geleerd dat vetten juist zorgen voor problemen! Hoe kon dit goed zijn? En werkte dit wel voor mij? Ik heb een week getwijfeld en alle informatie en verhalen gelezen op de site. Het zag er zo veelbelovend uit, bijna te mooi om waar te zijn.
Toen besloot ik dat ik het toch een kans moest geven. Ik had al zoveel geprobeerd om gezonder te worden en tot nu toe had niets geholpen. Wat als dit het écht was! Ik heb toen de STARTGIDS besteld. Iets wat mijn leven volledig heeft veranderd, weet ik nu!”
Ik heb heel veel gehad aan de weekmenu’s
“Eigenlijk ging het me erg goed af! Ik heb veel gehad aan de STARTGIDS, want daar staat alles in. Ik hoefde niets zelf te bedenken. De weekmenu’s hebben me enorm geholpen om me deze aanpak eigen te maken, ik weet niet of het me zonder de STARTGIDS allemaal zo makkelijk was gegaan.
Wat ook fijn is aan de startgids: de lijst met producten die je wel en niet ‘mag’ eten. Ik wist dat ik ervoor moest zorgen dat alle verleidingen uit de weg waren geruimd! Met deze lijst in mijn handen ben ik de keukenkastjes doorgegaan en heb ik alles wat niet op de ‘dit-mag-je-eten’ lijst stond de deur uit gegaan. Ik wilde het meteen goed aanpakken!”
Je bent flink ‘gekrompen’ inmiddels?
“Ja ik had maat 46 en ben naar maat 38 gegaan. Echt! Ik kan ik mij niet heugen dat ik voor het laatst maat 36 had, dertig jaar geleden misschien? En ik ben bijna 20 kilo afgevallen. Ik heb er een jaar over gedaan, misschien niet supersnel, maar het is me wel mooi gelukt! Iets waarvan ik nooit had verwacht dat ik dit nog zou meemaken.
Inmiddels heb ik een hele nieuwe garderobe, tot aan ondergoed aan toe! Alleen mijn schoenen passen nog. Het was wel even een uitgave, maar elke dag is het weer een feestje om mijn nieuwe slanke kleren aan te trekken. Alles mag in het zicht en hoeft niet verstopt achter wijd en groot! Heerlijk!”
Hoe is het nu met je gezondheid?
“Een maand nadat ik was begonnen met de STARTGIDS was mijn bloeddruk weer normaal. Ik heb zelfs mijn medicatie ervoor kunnen afbouwen. Iets waarvan de huisarts zei dat het nooit ging gebeuren! Ik heb nu ook bijna geen darmproblemen meer en mijn lever is ook weer helemaal gezond, die was in een slechte conditie door de medicatie volgens mijn huisarts!
Daarbij komt dat ik véél meer energie en veel minder gewrichtspijn heb. Vaak was ik moe en slap, ik voel me nu helemaal geweldig. Ik ga op de fiets naar mijn werk en ben zelfs afgelopen zomer begonnen met de sportschool. Ik heb daar zelfs nooit van durven dromen en nu doe ik het gewoon!”
Hoe reageert je omgeving?
“Ook mijn omgeving was, net als ik, in het begin sceptisch. Vooral mijn zus maakte zich zorgen, zij liep namelijk bij een diëtiste toen ik begon met deze aanpak en heeft dit met haar besproken. De diëtiste was geen voorstander van deze aanpak, en mijn zus geloofde dat.
Nu, een jaar later, zien de mensen in mijn omgeving hoeveel gezonder en gelukkiger ik ben en zien ze ook dat deze manier van eten erg goed voor mij is! Ze weten inmiddels ook niet beter dan dat ik zo eet en houden daar ook rekening mee. Mijn vriendin zegt zelfs tegen haar kinderen als die vragen of ik überhaupt wel iets mag eten: “Marleen mag alles eten, maar ze kiest ervoor om dit niet te eten omdat ze er ziek van wordt.” En dat is precies wat het is! Ik heb die keuze gemaakt en voel me er goed en gezond bij!”
Hoe bevalt het eten?
“Ik eet iedere dag heerlijk, lekkerder dan ooit en ik heb eigenlijk nooit honger, ben altijd verzadigd. Ik heb verschillende favoriete gerechten, zoals de kipsatéroerbak, de nasi en de bleekselderijshoarma-schotel. Maar ik heb nog lang niet alles uit de boekjes geprobeerd.
Ook als ik eters krijg, kan ik leuke reacties verwachten. Toen ik net begonnen was, maakte ik nog aardappelen of rijst erbij, als ik eters kreeg. Vaak vonden ze dat helemaal niet nodig, het eten is namelijk heerlijk en vult goed! Ze misten de koolhydraten helemaal niet als ze bij mij aten.”
Ga je door?
“Zeker weten! Ik wil absoluut niet meer terug naar hoe ik me voelde voordat ik begon. Ik wist toen natuurlijk niet beter, maar nu weet ik dat wel! Als ik dit eerder had geweten, was ik ook veel eerder begonnen. Ik ben blij dat ik deze aanpak tegen ben gekomen en het een kans heb gegeven. Het heeft mijn leven veranderd!
Bovendien zie ik ook geen reden om te stoppen: het is namelijk helemaal geen dieet! Deze manier van eten zou de standaard moeten zijn… Natuurlijk zie ik ook wel eens dingen voorbij komen die ik vroeger erg lekker vond, maar ik weet nu ook dat ik daar niet gelukkig van word. Dit is echt iets wat ik levenslang ga volhouden!”
Wat wil je anderen meegeven?
“Geef deze aanpak een kans! Haal de startgids in huis, en maak de beslissing er écht voor te gaan. De startgids heeft mij veel houvast gegeven. Begin er mee en hou je sowieso acht weken strikt aan de weekmenu’s. En ga er echt voor, niet af en toe een aardappel, koekje of snoepje. En ik durf met zekerheid te zeggen dat ook jij je veel beter gaat voelen.”
Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!
Heb je een gastric bypass (sleeve of maagbandje) gehad? En gaat het afvallen op een gegeven moment moeizaam, terwijl je toch nog wat kilo’s kwijt wil? Of begin je weer aan te komen? Twijfel je of de koolhydraatarme/keto aanpak ook geschikt is voor jou? Hier lees je er meer over. Ik heb het op deze pagina steeds over gastric bypass (GBP), maar heb je een sleeve of maagbandje dan is de informatie hetzelfde voor jou.
Dit artikel hebben we geschreven om jou te helpen als je hier in het verleden voor hebt gekozen. Maar zie het niet als aanmoediging.
Doordat er minder in je maag past, val je vaak snel en veel af, zonder dat je daarvoor je eetkeuzes hoeft te veranderen. Maar op een gegeven moment kan je lichaam zich hebben aangepast aan de situatie, waardoor je weer grotere porties kunt eten. Hierdoor ga je ongemerkt steeds meer eten, waardoor afvallen moeilijker kan worden. Je kunt dan zelfs weer aankomen.
Wat ook meespeelt: doordat je lijf zich heeft aangepast aan te weinig brandstof (spaarstand), kun je al van maar weinig eten toch dikker worden, of niet afvallen.
Dat je zo gemakkelijk en snel weer aankomt is niet zo vreemd, want je kunt DE OORZAAK van je overgewicht niet oplossen met een gastric bypass. De oorzaak van ernstig overgewicht is namelijk insulineresistentie of koolhydratenmoeheid. Wanneer je dus niets verandert aan wát je eet dan zal het probleem blijven terugkomen.
Het eetadvies wat je krijgt na de operatie is vaak gebaseerd op de schijf van vijf, dus vetarm. Verder wordt geadviseerd om meerdere keren per dag (minstens zes keer) te eten. Wanneer je koolhydratenmoe bent en je lijf daardoor niet goed met koolhydraten om kan gaan, wordt bij elk hapje wat je eet insuline aangemaakt.
Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat je vet OPSLAAT als reserve. Als er steeds insuline aanwezig is dan is het onmogelijk voor je lijf om die reserve later weer te gebruiken en zo af te vallen. Hoe dat precies zit lees je hier.
Wanneer je je gaat richten op gezond koolhydraatarm/keto, dan zul je zien dat ook jij weer kunt afvallen én gezonder worden! En wat ook heel fijn is: je voelt je eindelijk verzadigd en krijgt weer energie.
Houd er wel rekening mee dat je, doordat je structureel te weinig hebt gegeten, mogelijk wat ondervoed bent (ook als je er niet ondervoed uitziet kan je lijf ondervoed zijn!). Als je gaat eten volgens onze koolhydraatarme/keto aanpak ga je je lijf weer voeden. Het kan zijn dat je daardoor niet direct afvalt, en misschien zelfs (een beetje) aankomt. Geef de moed niet op, als je stofwisseling hersteld is, volgt het afvallen vaak snel!
Je kunt gewoon de weekmenu’s uit de STARTGIDS gaan volgen. Waarschijnlijk zul je wel je menu iets moeten aanpassen, maar dat wijst zich vanzelf in de praktijk. Het is maatwerk, daarom kunnen we geen standaard aanpak geven. Luister naar je lijf, leer van je ervaringen, en vind al doende uit, welke maaltijden het geschiktst zijn voor jou. Je kunt maaltijden onderling ruilen, op pagina 28 van de STARTGIDS lees je hoe.
Vaak horen we dat de porties te groot zijn. Spreid je maaltijd liever niet uit over meerdere eetmomenten, het is belangrijk om tussen de maaltijden door ook periodes niet te eten! Neem dan liever wat minder groenten bij je hoofdmaaltijden en voeg wat meer vetten toe. Hierdoor krijg je meer voedingsstoffen binnen met een kleinere maaltijd en ben je toch verzadigd. Ook voor jou is minder vaak eten op een dag gezonder.
Vaak krijgen mensen met een GBP, calciumtabletten (CalciChew) voorgeschreven. Het is belangrijk daarbij altijd vitamine D3 en K2 te slikken, zodat calcium goed word opgenomen en op de juiste plek in het lichaam komt, meer informatie daarover lees je hier. Slik je nog geen D3 en K2, overleg dit dan met je behandelaar.
Ook voor jou is het heel belangrijk voor je gezondheid om het zout- en mineralenadvies op te volgen.
Slik je andere supplementen of medicatie op advies van je behandelaar, overleg dan of dit nog noodzakelijk is en hoe lang.
We horen vaak dat mensen minder vaak last hebben van dumping. Je zal je daardoor snel beter gaan voelen. Ook omdat je minder last hebt van bloedsuikerschommelingen, die na een dumping voor een hypo kunnen zorgen. Misschien ben je wat huiverig voor meer vet eten? Vetten in combinatie met koolhydraten geeft inderdaad vaak dumping. Maar nu ga je de koolhydraten vrijwel weglaten en dan reageert je lijf vaak anders.
Je kunt eerst kijken hoe het gaat. Krijg je toch veel last van dumping na het eten van vetten? Bouw de hoeveelheid vet dan langzaam op! Bijvoorbeeld iedere dag wat meer, zodat je na een week of twee het menu gewoon kunt volgen.
Het vet toevoegen is heel erg belangrijk in een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak, want het is je brandstof. Ga dus NIET vetarm en koolhydraatarm eten. Je lijf heeft dan nog maar één optie en dat is ‘aan zichzelf beginnen’ om aan brandstof te komen. Echt niet doen dus!
Drink niet (tot een halfuur) voor of tijdens de maaltijd. Vloeistoffen vullen je maag en zorgen er daarnaast voor dat je het eten minder goed kan verteren. Je kunt daardoor last krijgen van maag- en darmproblemen.
En tot slot: zet door en houd vol! Het verder afvallen kan even op zich laten wachten, omdat je lijf erg uit balans is. Het evenwicht moet worden hersteld! Op een gegeven moment ga je de positieve effecten van de koolhydraatarme/keto aanpak merken. Ondertussen wordt je lijf steeds gezonder, dus het heeft áltijd zin! Ik wens je heel veel succes.
IS EEN MAAGVERKLEINING EEN GOED IDEE? Wij vinden het een ontzettend slecht idee om jou en je lijf dit soort ingrepen aan te doen. We zien veel ellende door deze ingrepen, het kan echt heel erg mis gaan. Je loopt tekorten op en kan nare complicaties krijgen. Het is toch een soort mishandeling van je lijf, waar je op den duur ook heel veel spijt van kunt krijgen. Net als Manja, waarbij het vreselijk misging. Lees hier haar verhaal.
Sta je nog voor de keuze? Doe het niet alsjeblieft. Kies voor een gezonde manier om snel af te vallen, kies voor koolhydraatarm/keto. Je eet heerlijk, ziet snel resultaten en het allerbelangrijkst: je eet jezelf gezonder. Zónder je lijf geweld aan te doen.
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt mensen, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden.
Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur een bericht.
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Boeken ook als PDF leverbaar
Ook mij is het in het begin gebeurd dat ik ineens koekjes en chips ging eten. Dat ‘overkwam’ me gewoon, zo voelde dat. En achteraf had ik dan zo’n spijt. Vond ik het zo zonde. Ik voelde me ook meteen weer zo opgeblazen en kreeg maagzuur en hoofdpijn. Ik heb dat snel afgeleerd.
Als het bij jou een keer misgaat, als je het niet hebt kunnen winnen van de verleidingen, maak er dan geen drama van. Ga jezelf niet kwellen met waarom-vragen. Je bent niet stom of slecht. Wees lief voor jezelf en sta jezelf toe om de draad weer op te pakken. Hoe eerder je dat doet hoe makkelijker je het jezelf maakt. Ik hoop dat de tips op deze pagina je daarbij kunnen helpen.
Probeer dus weer direct verder te gaan met wat je aan het doen was. Gewoon oppakken en doorgaan waar je was gebleven. Je hoeft niets extra’s te doen of weg te laten. Je wilt immers doorgaan? Of is je koolhydratenuitstapje je zo goed bevallen dat je besluit dat koolhydraatarm eten niets voor jou is? Dat kan en mag ook natuurlijk, jij kiest. Maar stel die keuze niet uit.
Wacht niet tot maandag, morgen of zelfs vanavond. Ieder uur dat je langer wacht wordt het moeilijker om de knop weer om te krijgen.
Stap snel weer op die trein als je besluit aan boord te willen blijven! Je bent meer dan welkom! Onthoud vooral dat het makkelijker wordt na een paar weken. Dan komt er eetrust en trekken die koolhydraten niet meer zo aan je. Dan heb je die cravings niet meer steeds.
Maar daar kom je alleen als je niet af en toe smokkelt. Vergelijk het met stoppen met roken. Als je dan toch een sigaretje opsteekt dan maak je het jezelf zoveel moeilijker. Dan moet je steeds weer opnieuw stoppen: wat een ellende! Niet smokkelen is veel liever voor jezelf.
Hoe kan dat je nou zomaar ‘overkomen’ eigenlijk? Komt het door dat stemmetje in je hoofd dat zegt: voor één keer kan toch wel? Of: je hebt het nu al een paar weken volgehouden, je verdient die zak chips! Zo jammer als je daardoor de mist ingaat! Je vindt het achteraf best stom van jezelf.
En dan is er wéér dat stemmetje. Niet met lieve dingen, maar dit keer om je uit te schelden: wat een loser ben je dat je niet hebt volgehouden! En: je kunt ook niets! Wat ben je zwak en dik en stom… Je herkent dit vast.
Je zou het niet zeggen, maar dat kritische stemmetje is vooral bezorgd om je, het wil graag dat je je altijd goed voelt. Daarom ‘mag’ je zoveel. Of helpt het mee om je uit te schelden als je spijt hebt. Het stemmetje houdt er geen rekening mee dat je hele voornemen in duigen valt als je koekjes gaat eten. En dat je daar spijt van krijgt en verdrietig van wordt. Misschien kun je het stemmetje geruststellen. Laten weten dat je dit graag wilt volhouden juist omdat je goed voor jezelf wilt zorgen. Dat helpt echt!
Als je eenmaal in de gaten hebt hoe ‘hard’ en kritisch je naar jezelf toe bent, en hoe dat stemmetje je daarbij helpt, dan kun je dat veranderen. Ik heb geleerd om liever en zachter voor mijzelf te zijn. Vroeger was ik vaak boos op mijzelf, streng en hard. Nu ben ik steeds milder. Ik sta mijzelf toe te zijn zoals ik ben. En ik mág moeilijke dagen hebben. Ik mág ook even niets doen, ik mág fouten maken, ik mág het even niet meer weten.
Ik mág verdrietig zijn, teleurgesteld, of me gekwetst voelen. Ik mág huilen als ik dat nodig heb. En doordat dat allemaal mag bestaan gaat het ook weer over zonder dat ik de weg kwijtraak. Ik ben ook milder en liever voor mijzelf als ik in de spiegel kijk. Vroeger kon ik mijzelf zo afkraken, ‘uitschelden’, pijn doen. Dat doe ik niet meer. Nee, ik heb niet dat perfecte slanke lijf wat ik zou willen. Maar ik bén goed genoeg. Altijd! Precies zoals ik ben. Net als jij altijd goed genoeg bent zoals je bent.
Mijn ervaring is dat moeilijke momenten er niet ‘zomaar’ zijn. Vaak is er een aanleiding en als je dat eenmaal doorhebt, welke van deze dingen bij jou spelen en je ‘doen wankelen’, dan kun je jezelf beter helpen door een misstap vóór te zijn. Dit kunnen van die ‘gevaarlijke’ momenten zijn:
Als je moe bent en geen zin hebt om te koken
Zorg dat je áltijd eten in huis hebt voor dit soort momenten! Vries extra porties van gerechten in, de ovenschotels en eenpansgerechten zijn daar heel handig voor. Zorg ook dat je worst, kaas, blikjes tonijn en dat soort dingen op voorraad hebt. Dat kun je ook prima nemen als maaltijd. En ga als het even kan geen boodschappen doen als je moe en hongerig bent, want dan roepen die koekjes nóg harder!
Als je verdrietig bent, of bang of boos
Typische momenten waarop je snel naar eten grijpt om ‘af te reageren’. Om je te troosten. Zorg dat je een noodplan hebt. Wat ga je eten op zulke momenten? Kun je jezelf toestaan om gewoon te gaan zitten met een stapel zakdoeken en te huilen? Niet vechten tegen deze gevoelens, maar accepteren dat ze er zijn.
Als je niet thuis bent
Bereid je goed voor! Waar ga je heen? Wat kun je daar eten? Of neem je zelf iets mee? Koop je iets onderweg? Maak een plan dan hoef je straks niet te gaan kiezen als het lastig wordt! Houd er rekening mee dat dit momenten zijn waarop dat stemmetje het graag makkelijk wil maken voor je en je misschien probeert over te halen om ‘gewoon’ een patatje of een broodje te nemen.
Uit eten of eten bij vrienden en familie
Ook hier geldt weer: maak een plan! Besluit vooraf hoe je het gaat aanpakken, lees ook de tips op de site. Kies voor jezelf en houd je vast aan eten wat goed voor jou is. Laat je stemmetje je niet overhalen met één of andere smoes, om gewoon mee te eten (zoals: ongezellig, onbeleefd, anderen tot last enz.). Houd hem in de smiezen, dit zijn gevaarlijke momenten!
Als je je eenzaam voelt
Misschien wel het moeilijkste om mee om te gaan als je je zo alleen en verloren voelt. Jouw ‘stemmetje’ zal er alles aan doen om jou ervan te overtuigen dat chips en koekjes je beste gezelschap zijn. Waarom niet? Niemand ziet het immers? Niemand die het weet!
Probeer ook nu lief voor jezelf te zijn en maak het jezelf niet te moeilijk. Zorg dat je voldoende makkelijke snelle koolhydraatarme hapjes in huis hebt. Misschien kun je iemand bellen of appen? Zorg dat je support hebt op dit soort momenten, als dat kan. Sluit je bijvoorbeeld aan bij een startgroep (link hieronder)!
Als je honger hebt
Honger kun je voorkomen en dat moet ook, want dit is geen hongerdieet gebaseerd op te weinig eten. Zorg dat je maaltijden altijd goed verzadigen en dat je echt eet tot je vol zit. Dan heb je tussendoor geen honger en niets nodig. Eet voldoende vetten.
Als je veel stress hebt
Is er van alles aan de hand in je leven? Andere mensen die je hulp nodig hebben? Veranderingen? Spelen leuke, spannende of verdrietige dingen? Voel je de druk? Stress kan veel doen met je lijf. Bepaalde hormonen reageren op stress, ze verhogen je bloedsuikers en maken je hongerig.
Voed jezelf juist nu goed! Zorg voor verzadigende maaltijden. Dit is geen periode om bijvoorbeeld te starten met vasten. Wees lief en mild voor jezelf, maar geef het stemmetje geen ruimte om je van je pad af te brengen. Want juist nu heb je het nodig om goed voor jezelf en je lijf te zorgen, met échte pure voeding.
Op al die lastige momenten kun je ook proberen een kort moment voor jezelf te nemen. Helemaal voor jou alleen. Zoek een rustig plekje op, desnoods op het toilet als het nergens anders kan. Ga zitten en houd jezelf even vast…. Zeg tegen jezelf: alles is goed, ik ben oké.
Het kan fijn zijn om één hand op je hart te leggen en je andere hand op je onderbuik. Haal een paar keer diep adem. Adem in door je neus en voel hoe de adem door je neus gaat. Adem uit door je mond, adem zo ver uit als je kunt. Adem alles uit: je verdriet, je zorgen, je eenzame gevecht. Laat alles maar los. ♥
Het goede nieuws: je kunt ook koolhydraatarm troosteten. Zo kunnen een paar koppen warme chocomelk (STARTGIDS) met flink veel slagroom erop wonderen doen. Dat is troosteten zónder schuldgevoel! Probeer het eens!
STARTGROEP Wil je samen met anderen starten en elkaar steunen en motiveren? Je kunt je aanmelden voor een startgroep, dit zijn groepjes van maximaal 10 mensen die contact hebben via WhatsApp en allemaal op dezelfde dag starten met de weekmenu’s. Meer informatie.
EEN LUISTEREND OOR Je kunt altijd even een berichtje sturen via de chat op onze Facebookpagina. Daar zitten wij van ’s morgens vroeg tot ’s avonds laat klaar voor vragen en advies, of voor als je even een luisterend oor kunt gebruiken.
Laat je verrassen door deze heerlijke frisse én verrassende veelzijdige 'appelcompote' (grove appelmoes met stukken)! Heerlijk met wat slagroom, op de eiercake als gebakje, in een pannenkoek (zie TIPS), in de yoghurt, of bij de warme maaltijd... Het is super simpel om...
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. De kinderen doen mee...
Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven. MET...
Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven. EEN...
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Angst Door de week...
Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto-leven. 'IK...
Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. ADHD-klachten Onze...
Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven....
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie?
Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn TheNewFood
Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Sabrina (39 jaar) woog 110 kilo en stond al op de lijst voor een maagverkleining, want ze was ten einde raad. Sabrina was altijd al stevig geweest, maar door reumamedicatie kwam ze de laatste jaren nog veel meer aan. “Ik voelde me volgepropt met medicijnen en liep rond als een vette zombie. Toen ik de trouwfoto van het jaar daarvoor terugzag schrok ik me rot. Ik besloot dat het nu écht anders moest!” Ze nam een beslissing die haar hele leven compleet zou veranderen!
Kun je wat meer vertellen over de trouwfoto?
“De trouwfoto is vorig jaar genomen toen ik twaalfenhalf jaar getrouwd was en we opnieuw onze geloften hadden afgelegd na een zware tijd. Het was een prachtige dag, maar wat schrok ik van die foto! Ik móest wat doen. Crashdiëten was geen oplossing, want ik kon dat nooit volhouden. Zo kwam die maagverkleining in beeld.
Natuurlijk wist ik heus wel dat ik veel te zwaar was, maar dat heb ik op een bepaalde manier heel lang ontkend. Het is toch iets wat je op de één of andere manier liever niet wilt zien. Misschien ook omdat ik me altijd erg ellendig en ziek voelde. Pas bij het zien van die foto besefte ik dat ik echt af moest vallen.”
Hoe was het op dat moment met je gezondheid?
“Ik heb altijd al veel gezondheidsproblemen gehad. Mijn baarmoeder werd verwijderd toen ik 28 was. Kort daarna moest mijn galblaas eruit en in 2013, ik was toen 33, bleek ik reuma te hebben, ik had daar heel veel pijnklachten van en slikte ook veel pijnstillers. En ik had bovendien PDS. Er speelde dus van alles.
Kortom: ik voelde me nooit lekker in mijn vel, niet qua gewicht en niet qua gezondheid. De reumaklachten en de medicatie die ik daar de laatste jaren voor moest slikken, waardoor ik nóg meer aankwam, maakte het helemaal nog erger. Ik voelde me gewoon niet meer mijzelf, het voelde alsof ik iemand anders was!”
Je besloot te gaan voor een maagverkleing? “Ja, maar toen ik al op de wachtlijst stond, begon ik te twijfelen. Ja een maagverkleining kon me misschien tijdelijk helpen, maar ik kwam steeds meer verhalen tegen dat je ook daarna weer net zo hard terug kon aankomen. En dan alle vreselijk verhalen over hoe het mis kan gaan na zo’n operatie.
En toen ging die maagverkleining ging niet door?
Ik bedacht me dus, ook omdat ik al zo veel operaties achter de rug had. Uiteindelijk heb ik het afgezegd. Ik ging op zoek naar andere opties. Iets wat echt zou werken en niet weer een crashdieet. Zo kwam ik deze aanpak tegen. Ik had er nog nooit van gehoord maar kwam veel positieve verhalen tegen op internet. Niet alleen van mensen die veel afgevallen waren, maar ook van mensen die veel gezonder waren geworden!”
Hoe heb je je nieuwe dieet aangepakt? “Er was genoeg te vinden op internet, ook recepten. Ik woon in Zweden en hier bleek de aanpak ook heel populair, dus aanbod genoeg. Maar toch had ik het gevoel dat ik ‘maar wat aan het doen was’, dat ik houvast miste. Ik had ook last van afkickverschijnselen, was er ziek van en daardoor voelde ik me nog onzekerder.
Een paar weken later kwam ik terecht op de site van TheNewFood. Ik besloot de STARTGIDS en de andere boeken te bestellen. Toen ik ze binnen kreeg ben ik direct begonnen met de weekmenu’s. Dat gaf me heel veel rust en vertrouwen! En ik hoefde niet meer internet af te struinen naar recepten en info.”
Kon je dit wel goed volhouden?
“Zeker, ik hield dit vol zonder enige moeite, nog steeds trouwens! Toen ik met de boeken begon, ging er een wereld voor me open! Dat je kunt diëten en toch zó lekker eten, dat had ik nooit gedacht! Het grappige is, dat ik veel meer en gevarieerder eet dan voor ik begon met koolhydraatarme/keto eten.
In het begin zondigde ik nog wel eens een keertje, maar daar had ik direct last van. Ik kreeg meteen weer meer pijn en onrustige darmen. Dat vind ik het niet waard, dus ik doe dat niet meer! Ook niet buiten de deur en dat kan prima. Als ik bijvoorbeeld naar een verjaardag ga, dan neem ik vaak zelf wat mee.”
Wat heeft het je opgeleverd?
“Ik ben inmiddels 45 kilo afgevallen. Ik wil eigenlijk nog 5 kilo kwijt, maar dat komt wel. Ik heb geen haast. Ik voel me al zoveel beter en ook mijn gezondheid is 100 keer verbeterd! Mijn darmen zijn weer rustig, ik heb geen opgeblazen buik en buikpijn meer en ook mijn reumaklachten zijn zo goed als verdwenen!
Ik heb weer zoveel energie! Vroeger kon ik na een uur of vier werken niks meer doen, ik was dan uitgeteld. Nu kan ik gewoon de hele dag werken en daarna nog dingen doen. Ik voel me sterk en kan de hele wereld aan. Dat is echt heel anders dan jaren geleden! Als ik daar aan terugdenk is het bijna niet te bevatten.”
Gebruik je nu nog medicatie?
“Ik slik nu helemaal geen medicatie meer. Ik gebruikte hiervoor onder andere Prednison en methotrexaat voor de reuma en veel pijnstillers. Inmiddels heb ik dat allemaal niet meer nodig! Mijn arts staat ook volledig achter me en vindt de resultaten geweldig! Ik hoef niet meer voor controles, ik ben gewoon weer gezond!
Achteraf heb ik begrepen dat veel van mijn klachten en ziektes te maken hadden met insulineresistentie. Ook mijn galblaasklachten. Als ik eerder was begonnen met dit eten, had ik die waarschijnlijk kunnen behouden. Zonder galblaas heeft mijn lijf moeten wennen aan het vette eten. Soms had ik last van diarree. Nu alleen nog heel soms. Ik weet waar ik dan op moet letten en heb geen pillen of iets nodig.”
Je bent nu ook aan het deelvasten?
“Ja, inmiddels combineer ik deze manier van eten met deelvasten. Ik eet tussen 12:00 uur en 20:00 uur. Dat is niet moeilijk, want ik heb in de ochtend namelijk geen honger meer. Echt waar! Dat ik dat nog eens zou zeggen! Vroeger was ik áltijd hongerig, ik had nooit genoeg, nooit rust wat eten betreft. En dan nu dit!
Door het overslaan van het ontbijt heb ik in de ochtend meer tijd om dingen te doen. Daar geniet ik enorm van! Minder vaak eten geeft me ook energie en het voelt fijner. Plus, dat ik dan voor de lunch een heerlijke grote vullende maaltijd kan maken. Een moment om echt naar uit te kijken vind ik dat.”
Wat wil je anderen meegeven?
“Ik ben er van overtuigd dat hoe ik nu eet een ‘normale manier van eten’ is, dus niet hoe ik eerst at en hoe de meeste anderen eten. Dit is geen dieet, dit is gezond en voor altijd. Ik eet nu pure en échte voeding, eten wat goed is voor mijn lichaam. Het maakt me niet ziek, dik en moe, zoals het andere eten.
Ik voel me energiek en fantastisch, zonder pijn en medicatie! Hopelijk inspireert mijn verhaal andere mensen om ook te starten en te ontdekken hoeveel invloed gezond eten kan hebben, niet alleen op je gewicht maar ook op hoe je je voelt en op je gezondheid! Ik gun dit anderen ook.”
Er bestaan veel vooroordelen over dikke mensen en mensen met diabetes 2. ‘Ze hebben het er zelf naar gemaakt’ of ‘ze kunnen geen maat houden’. Zijn die vooroordelen terecht? Doen ze iets anders dan anderen? Kun je ‘zien’ of voorspellen wie dik wordt? Of wie diabetes 2 krijgt?
We nemen twaalf (denkbeeldige) proefpersonen en kijken hoe ze ervoor staan. Zes mannen en zes vrouwen, allen in de veertig. Ze eten zoals aanbevolen door het voedingscentrum, dus letten ook op vet. Maar ze snacken ook regelmatig tussendoor, met koek, fruit, snoep, pizza, bier, frisdrank en dergelijke. Ze eten veel koolhydraten. Ze bewegen allemaal voldoende, op hun werk, op de fiets, met de hond of in de sportschool.
Hoeveel van deze twaalf mensen is te dik?
Vijf mensen zijn ‘gewoon’ wat te dik en vier zijn ernstig te zwaar. Dat komt door die enorme hoeveelheden koolhydraten die ze steeds eten. Het lijf wordt daardoor koolhydratenmoe (insulineresistent) en kan koolhydraten niet meer gebruiken als brandstof, maar bergt ze op in vetcellen.
Hoeveel van deze twaalf mensen is slank?
Drie van hen zien er slank uit. Eén van hen ziet er slank uit maar is dat niet; hij is dik ‘van binnen’. Koolhydraten worden opgeslagen in vetcellen rond de organen. Denk aan een vervette lever. Deze man is dus slank maar zeer ongezond. En dan zijn er nog twee ‘normale’ slanke mensen. Zij kunnen eten wat ze willen. Ze lopen wel kans om koolhydratenmoe te worden, als ze steeds heel veel koolhydraten blijven eten.
Hoeveel van deze twaalf mensen is aan de lijn?
Vier vrouwen zijn ‘altijd aan de lijn’. Ze hebben al veel diëten geprobeerd en vallen daar soms flink mee af. Maar in de periode erna komen ze meestal al snel weer aan, vaak nog meer dan ze zijn afgevallen. Geen van het is echt slank.
Hoeveel van deze twaalf mensen heeft diabetes 2?
Eén persoon heeft diabetes type 2 en spuit insuline. Wie is diegene? Kun je dat zien? Nee. Deze persoon is dikker, maar niet ernstig te zwaar. Zij heeft gewoon pech. Diabetes 2 had namelijk elk van degenen die koolhydratenmoe is kunnen overkomen. Wat maakt dan precies het verschil?
Bij sommige mensen willen de vetcellen ineens niet meer meewerken aan het opbergen van die ladingen koolhydraten. Gevolg: koolhydraten blijven in het bloed zitten. En dan is het zover: je hebt diabetes type 2. Bij wie vetcellen gaan weigeren, is vooraf meestal niet te voorspellen. Maar soms wel: als diabetes 2 in de familie voorkomt, of bij mensen van een bepaalde afkomst.
Hoeveel van deze twaalf mensen heeft andere gezondheidsproblemen
Tien personen hebben gezondheidsproblemen, vaak te hoge bloeddruk en cholesterolproblemen, maar ook maagzuur/maagklachten, darmklachten, hormonale problemen en galblaasproblemen. Klachten die meestal worden veroorzaakt door koolhydratenmoeheid.
Hoeveel van deze twaalf mensen krijgt in de komende jaren ook diabetes 2?
Zeker één van hen zal in de komende jaren diabetes type 2 ontwikkelen. En misschien zelfs twee of meer: het aantal mensen met diabetes 2 neemt heel snel toe! Overigens kan dit makkelijk worden voorkomen door over te stappen op een koolhydraatarme aanpak. Daarover zo meer.
ANGELIQUE, VERPLEEGKUNDIGE, KREEG ZELF DIABETES 2
Tijdens mijn opleiding tot verpleegkundige, leerden we over de 3 D’s. Dik, Dom en Diabetes.
Ik dacht, mij overkomt dat natuurlijk niet. Omdat ik snel dikker werd, at ik zoveel mogelijk vetarm en weinig calorieën. Keurig volgens de schijf van vijf, veel koolhydraten dus. Twee jaar geleden bleek ik ineens diabetes type 2 te hebben. Ik schaamde me enorm, de 3 D’s dreunden nog door in mijn hoofd: daar zat ik dan zelf als dikke domme diabeet aan de insuline.
Angelique heeft inmiddels geen diabetes type 2 meer, hier lees je haar verhaal.
Iedereen kan dik worden
De twee proefpersonen die van binnen en van buiten dun zijn, eten net als de anderen, misschien zelfs nog wel meer! Het ligt er dus niet aan dat dikke mensen ánders eten, ze worden dik doordat hun lijf koolhydratenmoe is. Gewoon domme pech dus.
Iedereen kan diabetes type 2 krijgen
Als je vetcellen niet meer willen meewerken heb je diabetes 2. Dat kan bij iedereen gebeuren. Of je nu dik bent of dun. Wie uiteindelijk diabetes 2 krijgt is niet te voorspellen. Mensen met diabetes 2 hebben gewoon dubbele pech! De oorzaak van diabetes is niet overgewicht. Bij de één beginnen de vetcellen te weigeren bij een normaal gewicht, terwijl een ander misschien wel 200 kilo weegt.
Ja, echt iedereen, dik, dun, dom, slim, sportief of juist niet…
Ook jouw dokter, die ogenschijnlijk ‘perfect’ en ‘uitermate gezond’ eet en die tegen jou steeds over ‘leefstijl’ begint kan diabetes type 2 krijgen! Ook jouw broer die vijf keer per week sport en ZELFS je vriendin die zich keurig aan de schijf van vijf houdt en 350 gram koolhydraten per dag eet. Geen reden om je te schamen dus, als jij toevallig pech hebt.
Soms is wel een oorzaak voor diabetes 2 aan te wijzen
Aanleg (genen) kan een belangrijke rol spelen. Je ziet vaak dat diabetes type 2 in bepaalde families vaker voorkomt. Blijkbaar is dan de hele familie koolhydratenmoe en heeft iedereen vetcellen die het sneller opgeven. Ook mensen van Surinaams-Hindoestaanse, Turkse of Marokkaanse afkomst lijken deze aanleg vaker te hebben. Ook bijvoorbeeld roken of bepaalde medicatie kunnen een belangrijke rol spelen.
Is lijnen en maat houden de oplossing?
Veel minder eten kán tijdelijk werken! Maar calorieën drastisch minderen is lastig, want je hebt continu honger. Je voelt moe en wordt chagrijnig; je lijf schreeuwt om meer koolhydraten. En je schiet in de spaarstand, waardoor je uiteindelijk nog vermoeider en dikker wordt.
Is gezond koolhydraatarm/keto eten de oplossing?
Je raadt het al: ja! De meeste gevolgen van een koolhydratenmoe lijf kun je terugdraaien. Met een gezonde koolhydraatarme aanpak kun je je lijf weer voeden en voorzien van energie. Je cravings verdwijnen, je krijgt eetrust. Je valt af, je wordt weer gezonder en je kunt vaak al snel al je medicatie laten staan. Je voelt aan alle kanten dat deze manier van eten past bij je lijf. Je loopt geen risico meer om diabetes 2 te krijgen!
Starten met deze aanpak
Ook als je diabetes 2 hebt kun je gewoon de STARTGIDS volgen. Gebruik je bloedsuikerverlagende medicatie? Zoals gliclazide of spuit je insuline? Volg dan altijd het stappenplan op deze pagina.
Persoonlijke begeleiding?
Wij kunnen je ook één op één helpen als je het liever niet in je eentje doet, want dat is best spannend en misschien ben je er wat onzeker over. Verpleegkundige Lara Schalk kan je twee maanden begeleiden. Hier vind je meer informatie.
Verder lezen
De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.
![]() |
Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht. Matty Barnhoorn TheNewFood |
![]() |
Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak. Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of stuur Lara een bericht. |
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
Vroeger kregen mensen met nierfalen te horen dat zij strikt eiwitbeperkt moesten eten. Eiwitten zouden namelijk slecht zijn voor de nieren. Uit recent onderzoek blijkt dat sommige mensen juist meer eiwitten nodig hebben!
Uit nieuw onderzoek blijkt dat de nierfunctie van mensen met diabetes 2 beter wordt wanneer zij koolhydraatarm/keto gaan eten. Nierfalen kan geheel teruggedraaid worden, of verdere achteruitgang kan gestopt worden. Dit zonder beperking van eiwitten of zout. Wil je hier meer over lezen, lees dan dit artikel.
Kun je starten met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak?
Uitgaande van recente onderzoeken en informatie van artsen die keto adviseren, kun je het volgende aanhouden:
Je nieren werken nog voor minstens 50 procent
Functioneren je nieren nog wel voor een groot deel, dus minstens 50 procent, dan kun je vaak zelfs aanzienlijke verbetering verwachten. Veel mensen met diabetes 2 en nierfalen zien verbetering bij deze koolhydraatarme / LCHF / keto aanpak.
Advies is om gewoon de startgids weekmenu’s te volgen, maar niet méér eiwitten te eten dan aangegeven in de weekmenu’s.
Je nieren werken voor minder dan 50 procent
Werken jouw nieren voor minder dan 50% dan is de kans dat veel herstel plaatsvindt door deze aanpak kleiner. Maar volgens artsen (zie bronnen) is wel enige verbetering mogelijk. In ieder geval kun je verdere beschadiging voorkomen! Eet dan wel minder eiwitten, dan in de startgids menu’s staat aangegeven. Neem bijvoorbeeld de helft van de eiwitrijke producten, zoals kip, vis, vlees en ei, en voeg wat extra vet toe.
Schrap eiwitten niet helemaal uit je menu, waarschuwt Duane Mellor (diëtist en hoofddocent bij de Aston Medical opleiding voeding en evidence based medicine), want zegt hij: “Ook bij ernstig nierfalen moeten eiwitten niet teveel beperkt worden, dat kan leiden tot ondervoeding”.
Heb jij (andere) gezondheidsproblemen en overweeg je ook te starten? Hier vind je meer informatie.
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt mensen, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden.
Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur een bericht.
Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.
UPDATE
In de Telegraaf (bijlage Vrouw) stond een uitgebreide reportage over Delia, waarin ze vertelt hoe ze haar leven terugkreeg door anders te gaan eten met de aanpak van TheNewFood.
Delia (1965) kreeg in 2013 een hartaanval en moest met spoed worden opgenomen in het ziekenhuis. Ze bleek toen al ernstig diabetes type 2 te hebben met een HbA1c van 147. Steeds meer gezondheidsproblemen volgden. Ze moest afvallen van haar artsen, maar dat lukte maar niet. Gelukkig ontdekte ze de TheNewFood. Met deze aanpak lukte het haar wel om af te vallen, en van haar diabetes type 2 af te komen.
“Ja! Natuurlijk schrok ik hier enorm van; ik had het niet zien aankomen. Het is heel veel, wat er dan allemaal gebeurt. Ik moest meteen aan de medicatie natuurlijk, ik kreeg metformine, gliclazide en cholesterolverlagers. Ik heb zelfs een periode insuline gespoten.
Ik heb ook nooit geweten dat je door diabetes een hartaanval kunt krijgen. Maar dat schijnt dus regelmatig voor te komen. Het bleef maar door mijn hoofd spoken dat me dit was overkomen, terwijl ik dacht meestal wel gezond te eten. Ik heb ook altijd veel aan beweging en sport gedaan.”
Helaas werd ik steeds dikker en ik kreeg te horen dat ik af moest vallen. Ik wilde er alles aan doen om weer gezond te worden, dus heb ik allerlei diëten geprobeerd. Uiteindelijk at ik bijna alleen maar rauwkost… En toch bleef ik aankomen! Ik weet nu dat het waarschijnlijk door de medicatie kwam, maar toen was ik ten einde raad.
Ik had ook de STARTGIDS van TheNewFood in huis gehaald. Deze had ik goed doorgelezen, maar vervolgens weer terug in de kast gelegd: ik durfde het niet aan. Ik zou allemaal dingen moeten eten die me ten strengste waren afgeraden. Die vetten waren immers niet gezond… Ik wilde naar een diëtiste.”
“Toen ik uiteindelijk bij de diëtiste kwam, bleek dat ze bekend was met een koolhydraatarme/keto aanpak. Ze vertelde me dingen die me erg bekend voorkwamen: ik herkende dit vanuit de STARTGIDS. Ik vertelde haar dat en ze vroeg me het boek mee te nemen.
Zo gezegd, zo gedaan… Ik nam de startgids mee naar de volgende afspraak. Ze was blij verrast en stond volledig achter de aanpak, ze gaf zelfs aan me hierbij te willen begeleiden. Ik ben de volgende dag direct begonnen met de weekmenu’s en die begeleiding was niet nodig.”
“Ik kreeg toestemming van mijn internist om de bloedsuikerverlagende medicatie al direct te laten staan. Dat ging meteen heel goed! Ik kreeg zelfs te lage waardes en wist niet zo goed wat ik moest, want dit was ik niet gewend… Ik heb toen mijn huisarts gebeld. De doktersassistente gaf aan, dat ik een boterham moest eten om mijn bloedsuiker weer omhoog te krijgen. Uiteindelijk at ik een koolhydraatarme boterham.
Geen ‘gewone’ boterham, want ik had eindelijk een manier gevonden om mijn bloedsuiker lager te krijgen en ik was vastbesloten nooit meer koolhydraatrijk te eten! Na enkele dagen was mijn lijf gewend aan deze aanpak en ik begon me zekerder te voelen. Ik hield me strikt aan de weekmenu’s: die koolhydraatarme boterhammen waren nooit meer nodig!”
“Ja, ik had vanaf dag één eigenlijk al normale bloedsuikers. Toch merkte ik na een paar weken, dat mijn bloedsuikers weer wat gingen schommelen. Mijn diabetesverpleegkundige zei dat dit normaal was. Ik hoefde me helemaal geen zorgen te maken! Ik moest vooral doorgaan en volhouden. Dat was niet moeilijk, want ik voelde me fantastisch. Ik viel snel af en had er het volste vertrouwen in.”
“Ik eet echt heerlijk! Nee, ik mis helemaal niets, het is zoveel lekkerder dan al dat magere en light eten. Ook zo fijn dat je nooit meer honger hebt. Het is allemaal makkelijk en er is zoveel keuze in de boeken. Naar mijn werk is het ook heel goed te doen. Ik neem de lekkerste dingen mee, soms laat ik collega’s proeven en dan zijn ze stomverbaasd!
Dat je zo lekker kunt eten en dan toch kunt afvallen en zoveel gezonder worden: dat kunnen ze bijna niet geloven. Zij zaten ook altijd op dat vetarm natuurlijk en dit is zo anders. Al heel wat collega’s zijn ook aan de boeken begonnen. Sommigen met het hele gezin en ze zijn allemaal al flink afgevallen.”
“We zijn nu een jaar verder. Mijn bloedsuikers zijn nu fantastisch: nuchter rond de 4.5 mmol/L en ook mijn HbA1c is normaal: 41. Niet alleen ben ik van de medicatie af, ook ben ik dertig kilo afgevallen. Eindelijk heb ik weer een gezond gewicht! Sporten gaat weer goed en ik voel me een compleet ander mens, vrolijker en energieker.
Mijn specialist zei laatst nog: Ik weet niet wat je aan het doen bent, maar ga vooral zo door!”
“Ik ben inmiddels ook gestopt met de cholesterolverlagers. Dat heeft wel even geduurd. Ik had veel bijwerkingen, maar durfde eigenlijk niet te stoppen vanwege mijn hartproblemen. Maar mijn waardes waren wel al verbeterd door het koolhydraatarme/keto eten. Uiteindelijk zei de huisarts dat ik wel een poosje kon stoppen, om te kijken hoe dat zou gaan. Toen heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik dat dus gedaan. En het gaat goed! De bijwerkingen zijn verdwenen.”
“Ik begrijp dat het voor anderen soms onwerkelijk lijkt, maar heb vertrouwen in deze aanpak. Ik ben er een levend bewijs van, hoe goed deze aanpak werkt! Laat je niet uit het veld slaan door eventuele tegenslagen, maar ga door! Uiteindelijk kan jij ook bereiken wat ik heb bereikt…
Ik ben nu zó gelukkig. Ik kan mezelf nu ex-diabeet noemen en ik ben weer helemaal gezond! Dat gun ik iedereen! Het enige waar ik spijt van heb, is dat ik hier niet veel eerder mee ben begonnen. Want dat had me veel ellende kunnen besparen. Dus ga ervoor! En niet een beetje halfhalf, maar voor honderd procent, je bent het waard!”
Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!