Selecteer een pagina
Koolhydraatarm/keto eten bij de Chinees

Koolhydraatarm/keto eten bij de Chinees

Bij de Chinees kun je meer eten dan bami en rijst, ook koolhydraatarm/keto zijn er opties genoeg. Sauzen worden vaak dikker gemaakt met zetmeel!  Op deze pagina vind je genoeg tips om een heerlijke maaltijd te kiezen!

Let op: De tips kunnen dus in de praktijk net iets anders uitpakken. Heb je je bestelling voor je neus en blijkt er bijvoorbeeld tóch een zoete of ‘verdachte’ saus bij te zitten, eet het dan niet of neem een paar hapjes. Sauzen bevatten vrijwel áltijd suiker, maar soms zó weinig dat het acceptabel is. Uiteraard eet je álles zonder rijst, bami, mihoen, nasi of kroepoek. 

STRIKT KOOLHYDRAATARM / KETO
Voorbeelden van gerechten die in principe kúnnen passen in je menu.

  • Heldere soep, zoals haaienvinnensoep.
  • Gestoomde gerechten.
  • Vlees-, kip- & groentencombinaties met dunne, niet zoete saus.
    bijvoorbeeld met groentes of champignons => met weinig saus.
  • Roergebakken gerechten => zonder zetmeel of saus, vraag dat na!
  • Kip/vlees/vis eventueel met noten & zonder ‘laagje’ of saus.
  • Curry’s met vlees/vis/kip groentes.
  • Loempia => alleen de vulling.
  • Tjap Tjoy, met vlees/vis/kip of naturel.
  • Fu Yong Hai (groente-omelet)  => zonder tomatensaus (veel suiker).
  • Babi Pangang, alleen het vlees => zonder saus.
  • Moo Goo Pan Gai (kip met champignons en groentes).
  • Sang Kwak (Tongrolletjes in tomatensaus) => eet weinig saus.
  • Don Koe ap (gegrilde pekingeend met groenten) => zonder saus.
  • Shi Choi Ha (groentegerecht) => eet weinig saus.
  • Guo Naan of Sieuw Yok (geroosterd spek).
  • Zi Ma Ngaw Yuk (Ossenhaas met sezamzaad).
  • Mu shu  (gevulde pannenkoekjes) => eet alleen de vulling.
  • Siew Maai  (gestoomde pakketjes) => eet alleen de vulling. 

KOOLHYDRAATBEPERKT
Deze gerechten passen in principe in een menu met minder koolhydraten, maar zijn niet strikt koolhydraatarm/keto.

  • Waterkastanjes (eet er slechts een paar).
  • Gerechten met een kleine hoeveelheid zwarte bonensaus.
  • Walnootkip.
  • Szechuan-garnalen.
  • Peking eend => zonder saus.
  • Ji tin of Kung Po Kai  (kip met cashewnoten).

NIET GESCHIKT
Gerechten die NOOIT GESCHIKT zijn:

  • Gerechten met nasi, bami, noodles, mihoen etc.
  • Kroepoek, alles soorten
  • Gerechten met zoetzure saus.
  • Gerechten met oestersaus.
  • Gerechten met hoisinsaus.
  • Gerechten met pruimensaus.
  • Citroenkip (veel suiker).

Elke Chinees maakt gebruik van eigen recepten voor bekende gerechten. Het kan dus best zijn dat een gerecht bij de ene Chinees koolhydraatarm is en bij een andere Chinees helemaal niet! Namen van gerechten en spelling kunnen afwijken per restaurant.

TERUG NAAR ALLE RESTAURANTS EN TIPS

Heb je een vraag of wil je reageren? Dan kan hier.

Matty Barnhoorn
TheNewFood

Delen
Huisarts adviseert koolhydraatarm/keto menu

Huisarts adviseert koolhydraatarm/keto menu

De patiënten van huisartsenpraktijk de Zwolse Tulp hebben het getroffen. Dete Hollemans is geen huisarts die vooral inzet op medicatie, maar op het verbeteren van de gezondheid door een andere leefstijl. Met gezonde koolhydraatarme voeding volgens de STARTGIDS als basis.

“Ik zie zoveel goede resultaten, niet alleen bij mensen die willen afvallen of bij diabetes 2, maar bij allerlei gezondheidsproblemen, zoals vermoeidheid en maag/darmklachten. Ik ben er echt van onder de indruk wat andere voeding en een andere leefstijl voor patiënten kan betekenen. Dit is misschien wel het meest baanbrekende wat ik tot nu in mijn carrière heb meegemaakt.“ 

Haar eigen ziekte bracht haar op het spoor

In 2014 verhuist Dete van Amsterdam naar Zwolle, waar ze een huisartsenpraktijk overneemt. Een jaar later blijkt ze een afwijking aan haar schildklier te hebben. Als gevolg daarvan wordt ze al snel veel zwaarder en krijgt ze steeds minder energie. Haar bloeddruk stijgt. Haar toestand gaat zo hard achteruit, dat ze zich zelfs zorgen maakt over de toekomst van haar praktijk.

Dan, in de zomer van 2017, hoort ze tijdens een nascholing voor het eerst over ‘andere voeding´ als medicijn. Dete was altijd al met gezonde voeding bezig en was steeds op zoek naar nieuwe informatie. Want in haar opleiding had ze hier vrijwel niets over geleerd.

“Vanaf het allereerste begin was ik direct ontzettend onder de indruk en geïnteresseerd. Ik had het gevoel dat dit veel voor mijn patiënten zou kunnen betekenen, maar ik ben altijd erg van eerst zelf proberen. Dus ik ging me er in verdiepen en ook zelf al direct aan de gang met andere voeding en met minder koolhydraten in mijn menu.” 

In drie maanden 15 kilo afvallen en véél meer energie.

De resultaten logen er niet om. “Binnen een week merkte ik al dat ik veel meer energie kreeg!” En dat niet alleen, ze  merkte ook dat haar al jaren aanwezige darmklachten heel snel afnamen. “Binnen 3 maanden tijd viel ik 15 kilo af en normaliseerde mijn bloeddruk. Zonder een moment honger te hebben. Het kostte me ook totaal geen moeite om vol te houden.”

Wat heeft deze koolhydraatarme/keto/LCHF aanpak gedaan voor haar gezondheidsproblemen? “Het is opmerkelijk dat sinds ik met deze andere voeding bezig ben er pas écht een verbetering heeft plaatsgevonden in mijn ziekteproces. Ik ben nog niet beter maar deze manier van eten heeft mij veel opgeleverd. Ik heb er veel aan te danken.”

Naast voeding besteedt ze veel aandacht aan haar totale leefstijl. “Meer aandacht voor beweging, slaap en stress. En meer balans in mijn privé en werk zoeken.” 

Veelbelovende resultaten, patiënten worden nieuwsgierig

Ze is opgetogen over haar eigen resultaten: “ Ik wilde er meer mee, veel patiënten in mijn praktijk zouden hier ook baat bij kunnen hebben. Ik ben alles gaan lezen wat er maar over te vinden was.” Dete kon niet wachten om met deze nieuwe kennis aan de slag te gaan in haar praktijk.

Ze gaat nu steeds vaker in gesprek met patiënten over voeding en leefstijl, vaak vragen ze er zelf al om. “Het feit dat het bij mij zo goed werkte, zagen mijn patiënten natuurlijk ook. Ze wilden weten wat ik had gedaan, hoe het kwam dat ik er zo stralend bijzat. En zo kwam van het één het ander.”

Er is nu bijna geen consult meer waarin voeding niet ter sprake komt. “Bij echt allerlei gezondheidsproblemen zie ik zoveel goede resultaten! Ik ben daar bijzonder van onder de indruk.” 

Wat adviseert ze haar patiënten?

Hoe ga je het gesprek over andere voeding aan met je patiënten? “Ik vertel er eerst zelf wat over en laat ze meestal eerst meer informatie lezen. Ik verwijs ze naar het artikel over ‘waarom koolhydraatarm‘ op de site van TheNewFood. Als ik ze dan weer zie, zijn ze vaak al erg enthousiast en kijken we wat ze nodig hebben. Ze willen daarna meestal snel een start maken.”

“Ik adviseer meestal de STARTGIDS en de andere boeken van TheNewFood. Het is heerlijk als mensen een leidraad hebben. Aan de hand van de STARTGIDS kunnen ze heel goed beginnen.  Voor de één is het makkelijker dan voor de ander. Maar uiteindelijk vindt iedereen wel zijn of haar weg.” Soms zijn mensen nog wat huiverig omdat ze bepaalde dingen niet lusten bijvoorbeeld. Dete stelt ze gerust door uit te leggen dat ze die dingen kunnen vervangen. “Maar ik zeg ook: je kunt het een keer proberen. Misschien ga je ook eten lekker vinden waarvan je dacht dat je het niet lustte.“ 

Liever meteen strikt koolhydraatarm dan ‘minderen’

Afhankelijk van de patiënt en de gezondheidsproblemen kijkt ze samen met hem of haar wat op de lange termijn haalbaar is. “Ik ben ervan overtuigd dat drastisch koolhydraten minderen tot 30 gram per dag zeker bij insulineresistentie het beste werkt. Dat geldt ook voor mijzelf. En voor anderen werkt 50 gram ook goed, het blijft maatwerk.”

“Je merkt heel erg aan mensen dat ze wel wat bewuster zijn dat er dingen anders moeten. Het scheelt natuurlijk enorm dat ikzelf zo gemotiveerd ben en zo overtuigd van deze aanpak. Ik zeg altijd: probeer het gewoon vier weken en kijk dan hoe je je voelt. Vier weken is voor iedereen te overzien.”

Niet iedereen wil meteen starten met de strikte aanpak van de STARTGIDSEN, sommigen willen liever zelf hun weg vinden door koolhydraten voor een deel weg te laten uit hun normale menu. Maar dan blijven ze vaak toch wat kwakkelen en krijgen ze toch ook niet echt meer energie. Dan lijkt het niet optimaal te werken.” 

Hoe gaat ze om met zorgen over vet eten en cholesterol?

“Bij de meeste mensen zie je dat cholesterolwaarden al snel verbeteren. Iedereen kan met deze aanpak starten, ongeacht de cholesterolwaarden. Niet alleen patiënten vinden het soms toch spannend, ook professionals. Die oude ideeën over vet en cholesterol zitten er nog zo ingebakken, dat heeft tijd nodig. Het is voor veel mensen toch even wennen.”

Heel soms ziet ze een heftige cholesterolreactie op deze andere manier van eten.  “Dat was bij mijzelf ook het geval. Mijn cholesterol en LDL stegen in het begin flink. Eerlijk gezegd werd ik daar toen zelf ook een beetje zenuwachtig van.  Maar ik heb toch doorgezet en het tijd gegeven.” Inmiddels zijn haar cholesterolratio’s práchtig! 

Dete zit zelf regelmatig op de racefiets, gaat dat goed op dit menu?

“Ik heb altijd veel gesport. Fietsen was altijd al mijn hobby. Wielrennen doe ik sinds 2015. Dat was de eerste weken wel lastig op een strikt koolhydraatarm/keto menu. Ik kwam niet verder dan 10 tot 15 kilometer en daarna ging het niet meer. Nu is het geen probleem meer. Ik fiets makkelijk 40 kilometer, ook met hoogtes en dat allemaal zonder extra koolhydraten.”

Hoe heeft ze dat aangepakt? “Ik ben meer bouillon en sportdrank met elektrolyten gaan drinken en meer magnesium gaan slikken. Ik zeg nu ook altijd tegen patiënten: geef het  sporten op een koolhydraatarm/keto menu even de tijd. Je lichaam moet die omslag maken naar een vetverbranding.  Ik ben daar zelf iets te snel in gegaan.”

Is deze aanpak voor iedereen geschikt wat haar betreft?

“Ja zou ik zeggen. Zeker niet alleen bij overgewicht, diabetes type 2 of maag- en darmklachten. Je ziet ook zoveel mensen met vermoeidheidsklachten. Ze voelen zich niet fit, zitten niet lekker in hun vel. Ze krijgen weer energie van deze aanpak. Ik denk dat het voor elk mens gezond is om vooral vers en onbewerkt te eten met minder koolhydraten. Ook voor kinderen. Voor hen zou ik dan tot 100 gram koolhydraten per dag aanhouden.”

Ze benadrukt dat je niet altijd zomaar kunt beginnen. “Als je al medicatie gebruikt voor een aandoening, zoals suikerziekte of hoge bloeddruk, overleg dan eerst met je arts. Vraag of je arts zich er in wil verdiepen als de kennis of ervaring met koolhydraatarm/keto eten nog ontbreekt. Dit is belangrijk omdat door deze voedings- en leefstijlverandering de medicatie vaak snel en drastisch verlaagd of gestaakt moet worden!”

Patiënten zijn erg blij met haar aanpak

“Leefstijl en voeding hebben zo’n grote invloed op je welzijn. Ik denk dat voor alle patiënten, bij welke klachten dan ook, dit een heel belangrijk onderdeel van de behandeling zou moeten zijn. In mijn praktijk hopen wij daar het verschil te maken. Wij hebben dit nu helemaal verweven in onze missie en visie. Dat weten patiënten en ze zijn er blij mee. Dit trekt ook veel nieuwe patiënten die weten dat wij fanatiek zijn in leefstijl en niet vooral gericht op medicatie.”

Dete vindt het wel jammer dat er niet eerder meer aandacht geweest is voor voeding en gezondheid. “Ik voel me nu naar patiënten toe bijna een beetje schuldig, had ik dit maar eerder geweten. Dan hadden we hier eerder mee aan de slag gekund.

Sommige huisartsen denken misschien wel: dit is te mooi om waar te zijn!

Dete vertelt over verschillende patiënten voor wie ze eerst niet zoveel kon doen en die ze nu wél heeft kunnen helpen. Ze geeft voorbeelden van patiënten voor wie deze aanpak veel heeft opgeleverd. “Niet alleen het afvallen is belangrijk, ze krijgen weer energie en zin in het leven, ik zie ze weer stralen en in hun kracht komen. Hoe mooi is dat?”

Hoe denkt ze dat collega’s hier tegenover staan? “Met name oudere huisartsen zijn misschien wat huiverig want het is het zoveelste voedingsverhaal. En misschien denken ze zelfs: dit is te mooi om waar te zijn. Want waarom doen we het al jaren anders?”

Ooit was zijzelf sceptisch over deze aanpak: “Laatst kreeg ik op mijn kop van een patiënt die dit anderhalf jaar geleden al wist én wilde. Toen vond ik dat nog niet zo’n goed idee. Hij sprak me daarop aan en hij heeft gelijk natuurlijk. Ik moet dan toegeven dat wij zelf ook nog veel moeten bijleren!” 

Grootse plannen

Dete vindt het nog steeds heel bijzonder dat dit zo op haar pad is gekomen. “Ik vind het meer dan leuk en we proberen met elkaar om dit uit te bouwen. Om nog veel meer mensen te bereiken.”

Diëtistes Janet de Grave en Daniëlle Westerman zijn al tien jaar bezig om koolhydraatarm/keto op de kaart te krijgen in de regio Zwolle. “Wij bundelen onze krachten. We hebben net een nascholing gehad met huisartsen in de regio. Ik merkte veel belangstelling bij huisartsen, vooral bij jongere huisartsen.” Er zijn plannen om een platform in Zwolle op te richten. Niet alleen voor patiënten maar ook voor andere zorgprofessionals, zoals huisartsen, diëtisten en praktijkondersteuners. Zo kunnen veel meer mensen profiteren van de kennis die Dete en haar team inmiddels hebben opgebouwd.

Kost haar dit niet veel tijd? “Ik doe dit niet alleen, we  doen dit samen als team. We steken in eerste instantie in op voeding, maar uiteindelijk gaat het om een totaalplaatje. Ook om slapen, bewegen en stresscontrole. Ik wil toe naar een pakket waarbij we op alle fronten iets te bieden hebben. En ik denk dat we de tijd mee hebben, zowel patiënten als collega´s staan hier steeds meer open voor.”

In gesprek met kamerleden

Huisarts Dete Hollemans maakt zich sterk voor meer aandacht voor andere voeding (in plaats van meer medicatie) in de praktijk van de huisarts.

Niet alleen in de regio maar ook landelijk maakt ze zich sterk voor gezondere voeding met minder koolhydraten.

Leefstijl in de praktijk

Ze ging er zelfs over in gesprek met een aantal kamerleden (foto rechts). Via Facebook laat ze weten: “Wat een eer om leefstijl als medicijn in mijn praktijk te presenteren aan Tweede Kamer leden Corinne Ellemeet (Groen-Links) en Carla Dik-Faber (Christen Unie) samen met mijn team en met dank aan Matty Barnhoorn! “ 

Op de foto zijn ook de posters te zien die TheNewFood ontwikkelt speciaal voor zorgprofessionals.  De posters laten onder meer zien hoe insulineresistentie werkt en wat koolhydraatrijke voeding kan doen met de bloedsuikerspiegel. Steeds meer huisartsenpraktijken gebruiken de posters om uit te leggen waarom deze manier van eten zoveel gezonder voor ons is.

Er komen gelukkig steeds meer artsen, diabetesverpleegkundigen en diëtisten bij, die pleiten voor een koolhydraatarm/keto menu als onderdeel van een gezonde leefstijl. Ik vind dat een geweldige ontwikkeling en heb veel respect voor deze zorgprofessionals die het anders aan durven te pakken. Door in te zetten op méér energie, méér gezondheid en mínder medicatie! Andere zorgprofessionals die ook achter onze koolhydraatarme/keto aanpak staan vind je op koolhydraatarmnederland.nl. 

UPDATE 2021

Inmiddels is huisarts Hollemans gestopt met haar huisartsenpraktijk. Ze wil nóg meer inzetten op leefstijl en voeding. Ze gaat verder als integraal huisarts en leefstijlarts in haar nieuwe praktijk ‘Dokter Dete’. Daarnaast werkt ze als huisarts bij TheNewFood. Op haar eigen blogpagina zal ze haar ervaringen van de afgelopen jaren én haar adviezen, met jullie delen.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Miranda: 45 kilo lichter en veel meer energie!

Miranda: 45 kilo lichter en veel meer energie!

Miranda voelde zich jarenlang “moe, vet, vadsig en zwaar ongezond”. Toen ze 135 kilo op de weegschaal zag en van maat 48 naar 50 ging, was ze er helemaal klaar mee. Ze had in het verleden al heel veel verschillende diëten geprobeerd. De resultaten waren nooit blijvend en ze bleef ook altijd erg hongerig. Ze leefde van eetmoment naar eetmoment. Alles veranderde toen ze de koolhydraatarme/keto aanpak ontdekte…

Wat maakt dat ene koekje nou nog uit?

Begin 2018 is Miranda (47 jaar, 189 cm) het zat en is ze moedeloos. Ze weegt dan 135 kilo en is ten einde raad, want ze heeft al zoveel geprobeerd om af te vallen.  Ze slikt bovendien antidepressiva, wat afvallen nog lastiger maakt.

“Ik was mezelf zo zat, maar om mijzelf te troosten at ik juist nog meer ongezonde dingen, zoals chocola, koekjes en chips ik lette werkelijk nergens op. Wat maakte dat ene kilootje extra nou nog uit?”

Een hele andere aanpak

Ze hoort steeds vaker over koolhydraatarm/keto en gaat groepen volgen op Facebook. Maar haar eerste kennismaking met keto is geen succes. “Volgens de Facebookgroep moest ik macro’s gebruiken en de hele dag rekenen, wegen en meten. Ik zat continu te klooien met die macro’s en werd er erg onzeker van. Ik ging ook steeds de fout in.” Ze viel wel wat af, maar kreeg er vooral veel stress van.

“Op een gegeven moment at ik bijna elke dag hetzelfde, omdat ik dan zeker wist dat het binnen mijn macro’s paste. Het eten was erg eenzijdig en smaakte me daardoor ook niet. Maar ik durfde die macro’s ook niet echt los te laten, omdat ik bang was dat ik het niet goed zou doen.” 

TheNewFood: Eindelijk eetrust en 45 kilo lichter!

Dan komt ze TheNewFood tegen, een makkelijkere manier van gezond koolhydraatarm/keto eten. Zonder tellen, macro’s en apps bijhouden. Ze begint meteen met de weekmenu’s uit de startgids en vindt  de eetrust die ze steeds heeft gezocht. Deze aanpak blijkt perfect te werken voor Miranda.

Een jaar later is ze 45 kilo afgevallen en tot op de dag van vandaag is ze stabiel op haar nieuwe gewicht! “Dat, terwijl ik zó lekker eet! Ik heb alle boeken inmiddels, allemaal super! Het zijn heerlijke recepten, waar ik niet lang voor in de keuken hoef te staan, ideaal!!”

Het gezin eet lekker mee!

Het gezin van Miranda staat helemaal achter haar is supertrots. Het gezin eet meestal gewoon met haar mee. “Mijn vriend en zoon eten nog niet volledig koolhydraatarm/keto, maar ze eten ’s avonds wel met mij mee. Over het algemeen vinden ze dit erg lekker!”

Moeilijke momenten? Vooral uit eten gaan vond ze in het begin lastig. Het maken van een plan vóóraf hielp.  “Door van tevoren te bedenken wat ik wel en niet wil eten en daarover afspraken te maken met mezelf, kon ik me aan de koolhydraatarme/keto manier van eten houden.”

Afbouwen antidepressiva

Miranda kan nu ook verder met het afbouwen van haar medicatie.  Ze had bij eerdere pogingen om af te bouwen veel last van ontwenningsverschijnselen: “Die heb ik nog steeds, maar ik voel me nu rustiger en stabieler. Ik heb er minder last van en kan veel meer doen.” Ze geeft ook aan, veel meer energie te hebben, ze heeft meer zin om dingen te doen en voelt zich minder moe. 

“Ik was vroeger een enorme zoetekauw, maar die trek in zoete dingen werd steeds minder in de loop van de eerste weken. Inmiddels heb ik dit eigenlijk niet meer.” Ook in het gezin wordt nu minder zoet gegeten.

Veel bewondering

Als Miranda zichtbaar af gaat vallen krijgt ze steeds vaker de vraag: hoe dan? Ze vertelt dan vol overtuiging en enthousiasme over deze aanpak. “De meesten zijn erg geïnteresseerd en vol bewondering! Natuurlijk zijn er ook kritische opmerkingen en komt de vraag of het wel gezond is, dat hou je toch. Terwijl ik nog nooit zoveel vers en zonder pakjes en zakjes heb gegeten als nu.” 

Ze vertelt dat ze het ondanks dat enthousiasme soms toch lastig vond om bij anderen dingen af te slaan, ze had het gevoel onvriendelijk over te komen. Maar inmiddels doet ze dat wel: “Ik weet waarom ik deze keuzes maak en bedank gewoon vriendelijk. Mensen vinden dat eigenlijk altijd prima!” En ach, zo moeilijk is het niet: “Wat rauwkost, blokjes kaas, nootjes en een stukje worst en ik ben klaar!” 

Is dit haar levensstijl?

Ze is ervan overtuigd dat dit de beste aanpak voor haar is. “Ik heb ook geen moment spijt gehad dat ik voor deze manier van eten gekozen heb. Al had ik de eerste week flink last van afkickverschijnselen van suiker en voelde ik  me moe en zwak. Ik las in de startgids dat dit tijdelijk was, en dat ik me daarna beter dan ooit ging voelen! Dat was voor mij genoeg reden om in het begin door te zetten. En het bleek helemaal waar.”

Miranda is nu, jaren later, nog steeds stabiel op haar gewicht. Ze kan zich niet voorstellen dat ze ooit weer gaat eten zoals eerst. “Ik voel me zoveel beter, dat ga ik niet opgeven door terug te gaan naar mijn oude eetpatroon. Ik eet daarnaast lekkerder dan ooit, dus waarom zou ik?!”. 

 

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!   

Delen
Koolhydraatarme/keto notenfruitreepjes of -koekjes

Koolhydraatarme/keto notenfruitreepjes of -koekjes

Handige reepjes of koekjes voor de kinderen (of voor jezelf, als toetje), geen oven nodig.
Voeg eventueel wat stukjes noot toe of geef ze een chocoladejasje (zie foto onder).

VOOR 20 REEPJES OF KOEKJES ± 0,7 GRAM KOOLHYDRATEN PER STUK 

DIT HEB JE NODIG

100 gram bruine amandelpasta
225 gram pompoenblokjes (vers of diepvries, iets ontdooid)
50 gram proteïnepoeder (ik nam Protifar; zie productinfo)
2 volle el kokosolie
een scheut suikervrije citroenlimonade of zoetstof naar smaak

OPTIE: op het laatst doorkneden: 2 eetlepels gehakte noten zoals walnoten of pecannoten
OPTIE: pure chocolade 99% als laagje (zie onder OPTIE 2)

ZO MAAK JE HET

1. Maal alles fijn in de keukenmachine of een hakmolen tot een fijne massa, roer er eventueel de gehakte noten door.
2. Doe de massa in een magnetronbestendig bakje en verwarm 2 minuten op vol vermogen.
3. Roer heel goed door en verwarm nog 1 minuut en roer weer heel goed door. Blijf dit warmen en roeren herhalen tot je een dikke kleverige taaie korrelige massa hebt (bij mij duurde het bijna 6 minuten).
4. Laat de massa iets afkoelen en maak er balletjes van die je een paar uur of een nacht laat opstijven in de koelkast (heb je haast, dan in de diepvries!). Ze worden dan steviger.
5. Druk de balletjes plat. 
6. Bewaar de koekjes of reepjes in de vriezer. Laat ze 10 minuutjes ontdooien buiten de koelkast voor je ze eet. De volgende dag zijn ze nóg lekkerder!

 

TIP Heb je geen magnetron, verwarm dan de massa in een pan met dikke bodem en roer goed om, ook over de bodem tot de massa dikker en stevig is. De smaak is iets minder uitgesproken maar het kan zeker!

OPTIE 1: Je kunt de massa ook verdelen over siliconenvormpjes (ik had vierkantjes, druk de massa goed aan!!) of uitsmeren in een bakblik en er later zelf reepjes van snijden. 

OPTIE 2: Je kunt de koekjes bedekken met een chocoladelaagje (zie foto  rechts). Het is belangrijk dat je voor je dit gaat doen, je de koekjes of reepjes eerst goed laat bevriezen!

Verwarm dan het grootste deel van 150 gram 99% chocolade (zie tip hieronder) met 2 el kokosolie in de magnetron, roer en verwarm tot de chocola is opgelost. Roer er dan de achtergehouden chocolade door, je krijgt zo een mooie glanzende chocolade.

Bestrijk of bedruppel de bevroren koekjes met de chocola of doop ze één voor één in de chocola (zie foto). Laat ze afkoelen op een vel bakpapier of op een rooster.

Laat ze eventueel in de vriezer nog even opstijven tot de chocola goed hard is. Eet smakelijk!

 

DE BESTE CHOCOLADE TIP

Gebruik alleen 99% chocolade! (geen 85%, hier zit 15 gram suiker in per 100 gram!!) Lindt heeft onder andere repen 99% chocola. Deze zijn wel prijzig.

Zelf gebruik ik altijd Belgische 100% pure chocola van Callebaut. Dit is 100% cacaomassa in dragees en veel goedkoper dan losse repen!
Wel lastiger te krijgen (het is eigenlijk voor professionals). Ik koop het zelf online bij Nevejan of bij Bouwhuis.com

Ter vergelijking:
Een Lindt 99% reep kost per 100 gram ± € 4,50
Callabaut 100% dragees kosten per 100 gram ± € 1,05

Een zak bevat 2,5 kilo dragees, je kunt dus een flinke tijd vooruit! Bewaar ze afgesloten en koel. Invriezen kan ook.

Meer over geschikte chocola in je menu.

Delen
De enige échte behandeling bij diabetes

De enige échte behandeling bij diabetes

Diabetes type 2 genezen is mogelijk! Maar daarvoor is het wel nodig om anders naar diabetes type 2 te gaan kijken. Binnen de huidige medische benadering wordt diabetes type 2 gezien als chronische en progressieve ziekte: mensen met diabetes type 2 gaan nooit beter worden en moeten met de diabetes ‘leren leven’. Voedingsadviezen worden meestal niet gegeven, waardoor patiënten met diabetes type 2 in de loop der jaren steeds meer problemen ondervinden met het binnen de streefwaarden houden van hun bloedsuikerspiegel. Om toch normale bloedsuikerwaarden te handhaven moeten zij vaak steeds meer medicatie gaan gebruiken. Maar is dit wel behandelen? Of is dit enkel symptoombestrijding?

DIABETES ALS SYMPTOOM VAN INSULINERESISTENTIE

Allereerst wil ik u graag uitleggen dat insulineresistentie een ziekte is waarbij de doelorganen niet meer voldoende reageren op insuline. Het resultaat hiervan is dat de pancreas steeds meer insuline aan gaat maken, in de hoop dat op die manier koolhydraten in de vorm van glucose de doelorganen bereikt. Het gevolg hiervan is hyperinsulinemie: in het bloed zit meer insuline dan in een gezond lichaam nodig is om bloedglucose bij de doelorganen te krijgen. Zolang dit compensatiemechanisme voldoende werkt blijven bloedsuikers normaal. Het resultaat hiervan is in veel gevallen wel dat er andere insulinegerelateerde problemen optreden. De doelorganen gaan steeds minder goed reageren op insuline, maar het lipogene effect van insuline blijft bestaan: glucose wordt als vet opgeslagen in vetcellen. Op het moment dat ook vetcellen insulineresistent beginnen te worden en weigeren nog meer glucose op te slaan als lichaamsvet, krijgen uw patiënten een hogere bloedsuiker: uw patiënt heeft (pre-)diabetes (Ref 1).

Zoals u hierboven kunt lezen is diabetes, gekenmerkt door hoge bloedsuikers, dus eigenlijk een symptoom en gevolg van insulineresistentie.  Het lichaam van uw patiënt weigert nog iets te doen met de overvloed aan glucose, ondanks een grote hoeveelheid insuline. Ook het opslaan van glucose, middels lipolyse, wordt steeds lastiger. Het gevolg hiervan is een stijgende bloedglucosewaarde.

Binnen de huidige medische behandeling wordt er medicatie voorgeschreven die deze bloedsuiker verlaagd. Deze medicatie is daarin erg effectief, al is het effect vaak van tijdelijke duur. Daarnaast is het behandelen met deze medicatie niet curatief: door medicatie voor te schrijven behandel je insulineresistentie niet, je neemt enkel de gevolgen (de hoge bloedsuikerwaarden) weg (Ref 2) (Ref 1).

MOOIE BLOEDSUIKERS, MAAR DOODZIEK

Zoals u waarschijnlijk ook in uw praktijk ziet, hebben patiënten met diabetes type 2 die ingesteld zijn op medicatie, uiteindelijk steeds meer en meer medicatie nodig om bloedsuikerwaarden onder controle te houden. Het resultaat hiervan lijkt prachtig: de diabetes type 2 is ‘beter’. Echter zit hier een groot nadeel aan vast: de insulineresistentie wordt erger en erger. Uw patiënt heeft steeds meer insuline(vervangende) medicatie nodig om bloedsuikerspiegels binnen de referentiewaarden te houden. Daarbij komt dat hoge insulineniveaus sterke invloed hebben op verschillende diabetescomplicaties. Het verlagen van de bloedsuikers met behulp van medicatie vermindert niet de risico’s op andere aandoeningen (bijvoorbeeld hart- en vaatziekten, nierfalen, leververvetting) die veroorzaakt worden door insulineresistentie. Het blijkt zelfs dat de huidige medische behandeling, die zorgt voor een steeds hoger wordend insulineniveau, het risico op een dodelijke hartaanval en nierfalen vergroten (Ref 3) (Ref 1), (Ref 4), (Ref 5), (Ref 6).

WERKT AFVALLEN NIET VOLDOENDE?

Een ander advies dat mensen met diabetes type 2 krijgen, is om af te vallen. U zal dit advies ook gegeven hebben, en gemerkt hebben dat dit advies in zekere zin wel iets helpt: het hebben van meer lichaamsvet versterkt insulineresistentie. Het terugdringen van lichaamsvet maakt je patiënt dus iets gevoeliger voor insuline. Echter, dit is een kip-ei verhaal. Insulineresistentie bevordert namelijk ook vetopslag. Hierdoor kan het voor uw patiënt soms voelen als ‘vechten tegen de bierkaai’: gewichtsverlies gaat moeizaam en is vaak niet blijvend. Het blijkt zelfs dat afvallen voor mensen met diabetes type 2 (op een normaal westers dieet) erg moeizaam of zelfs onmogelijk is: zeker wanneer zij ook insuline spuiten. Door de hogere insulineniveaus, endogeen en/of exogeen, is het moeilijk om af te vallen; er is een continue staat van ‘vetopslag’. We zien niet voor niets dat mensen die beginnen met insuline spuiten vaak veel aankomen. Dit is geen kwestie van minder eten en meer bewegen, maar een kwestie van veel vetopslaghormoon! Voordat iemand vetmassa kan verliezen, zullen eerst effectief insulineniveaus moeten worden verlaagd. 

Door insulineresistentie aan te pakken, voorkom je opslag van vet in de vetcellen, wordt het lijf weer beter in het gebruiken van lichaamsvet als brandstof en verminder je insulineresistentie door afname van het al aanwezige vetweefsel. Al met al kan er gezegd worden dat het een vicieuze cirkel betreft, die doorbroken moet worden wanneer u uw patiënt effectief en blijvend wilt behandelen. Hierin is het doorbreken van deze cirkel op het niveau van insulineresistentie het meest effectief. Dat kan enkel als je minder koolhydraten eet en geen exogene insuline toedient. Alleen wanneer insulineniveaus laag zijn, kan uw patiënt effectief en blijvend gewicht, vetmassa, verliezen (Ref 7), (Ref 8), (Ref 9).

KOOLHYDRAATRESTRICTIE ALS BEHANDELMETHODE

Om deze insulineniveaus aan te pakken is koolhydraatrestrictie de beste methode. Insulineresistentie is immers een aan voeding gerelateerde ziekte: het eten van koolhydraten beïnvloed de afgifte van insuline in sterke mate. Hoe meer koolhydraten iemand eet, hoe meer insuline er aangemaakt moet worden. Het klinkt zo logisch: koolhydraten zorgen voor een stijging van de bloedsuiker; diabetes type 2 wordt gekenmerkt door hoge bloedsuikers; door minder koolhydraten te gaan eten, is er minder stijging van de bloedsuiker (Ref 10). 

Naast bovenstaande informatie wordt er vaak gedacht dat, ook bij mensen met diabetes type 2, de bètacellen uiteindelijk minder goed gaan functioneren. Aangenomen wordt dat deze cellen kapot zijn gegaan, nadat zij jarenlang hebben moeten overproduceren (hyperinsulinemie voorafgaand aan diabetes type 2) Inmiddels blijkt dat deze cellen niet kapot gaan, maar dat ze ‘verstopt’ zijn onder vervetting van de alvleesklier. Door de vervetting op de lossen, kan ook de bètacelfunctie hersteld worden en kan het lichaam van uw patiënt de insulineproducerende functie zelf weer overnemen. Deze vervetting kan worden teruggedraaid door hyperinsulinemie te verminderen: het lichaam van uw patiënt is weer in staat vetten te verbruiken als brandstof en op die manier de doelorganen op te schonen. Hierbij moet er rekening gehouden worden met het feit dat omkeren van vervetting van de alvleesklier enkele maanden kan duren (Ref 11) (Ref 12).

Ondanks bovenstaande argumenten wordt koolhydraatrestrictie in de meeste gevallen (nog) niet ingezet als behandelmethode van diabetes type 2.

WAAROM ZOU DIT WEL MOETEN?

De koolhydraatarme/keto aanpak beperkt postprandiale glucosepieken en verbetert onderliggende insulineresistentie. Er zijn directe verbeteringen van HbA1c, nuchter insuline en nuchter glucose zichtbaar, maar ook andere metabole parameters (onder meer bloeddruk, lipiden, hsCRP, buikomtrek) verbeteren wanneer iemand koolhydraatarm/keto eet. Daarnaast wordt gewichtsverlies makkelijker door afname van honger en verbetering van het verzadigingsgevoel. Ook voor mensen die geen overgewicht hebben, kan deze aanpak uitkomst bieden, aangezien het ook goed mogelijk is om op gewicht te blijven met de koolhydraatarme/keto aanpak. Geconcludeerd kan dus worden dat de koolhydraatarme aanpak diabetes kan omkeren, maar tegelijkertijd ook alle gevolgen van insulineresistentie (o.a. hart- en vaatziekten, PCOS en leververvetting) aanpakt en de insulineresistentie zelf verbetert (Ref 2), (Ref 13), (Ref 14), (Ref 15), (Ref 10), (Ref 9).

LET OP: STOP MET INSULINE SPUITEN

Belangrijk hierbij te vermelden is dat exogene insuline snel afgebouwd moet worden. Dit om twee verschillende redenen: het toedienen van extra insuline werkt insulineresistentie in de hand. Exogene insuline houdt op die manier het omkeren van diabetes type 2 tegen. Je wilt immers insulineniveaus dusdanig verlagen dat het lichaam in staat is over te schakelen op vetverbranding in plaats van vetopslag). De tweede reden waarom exogene insuline (of andere bloedsuikerverlagende medicatie) direct afgebouwd moet worden is de volgende: het toedienen van exogene insuline (of andere bloedsuikerverlagende medicatie) een groot risico op het krijgen van hypoglycemie (Ref 13) (Ref 1), (Ref 9).

Aandachtspunt: ook patiënten die medicatie gebruiken voor hun bloeddruk moeten gemonitord worden. De koolhydraatarme/keto aanpak heeft significant effect op de bloeddruk. Hypotensie als gevolg van niet afbouwen van antihypertensiva ligt op de loer (Ref 13).

TOCH HOGE BLOEDSUIKERS?

Ik krijg vaak de vraag of bloedsuikers nadat iemand is gestart met een koolhydraatarme/keto aanpak direct normaal worden. Het antwoord hierop is niet eenduidig, maar afhankelijk van allerlei factoren. Factoren die hier bijvoorbeeld invloed op hebben zijn: hoe lang heeft iemand al diabetes en hoe vergevorderd is de diabetes. In sommige gevallen worden bloedsuikerwaarden direct normaal, in andere gevallen duurt dit een aantal maanden tot weken. Soms zien we ook een normalisatie van bloedsuikerwaarden direct na de aanvang, maar lopen bloedsuikers enkele weken/maanden na de start toch weer op, ook wanneer zij strikt koolhydraatarm/keto eten. Een reden hiervan kan zijn dat herstel van de bètacelfunctie bij ernstige alvleeskliervervetting (zie hierboven) tijd nodig heeft en dat het lichaam van uw patiënt tijd nodig heeft om de reeds opgeslagen suikers op te ruimen.

Ik leg je dit graag goed uit door het lichaam voor te stellen als een emmer: jarenlang is er onder invloed van insuline meer en meer in deze emmer gekomen. De emmer is gaan overstromen en bloedsuikers werden hoger. Door de patiënt medicatie te geven werd de emmer groter: er kon meer bloedsuiker opgeslagen worden. Op het moment dat iemand koolhydraatarm/keto gaat eten, worden de insulineniveaus lager. Hierdoor wordt de emmer niet meer groter én er is geen overschot aan glucose en daardoor wordt er geen extra glucose opgeslagen. Toch is de emmer nog propvol na al die jaren hyperinsulinemie. De emmer moet geleegd worden.

Vooral in de ochtend zien we vaak hogere bloedsuikers. Dit is te wijten aan het Dawn fenomeen: onder invloed van cortisol wordt bloedsuiker uit de lever geperst, waardoor vooral de nuchtere bloedsuiker erg hoog kan zijn. Iedereen heeft hiermee te maken, maar bij ongeveer 75 procent van de mensen met diabetes type 2 leidt dit in de ochtend tot hoge bloedsuikers. Dit heeft alles te maken met het feit dat uw patiënt nog bezig is de insulineresistentie te lijf te gaan. Het lichaam van uw patiënt reageert niet voldoende insulinesensitief, waardoor het de bloedsuikerstijgign in de ochtend nier meer op kan vangen. Daarnaast heeft de lever onder invloed van cortisol de behoefte om erg veel glucose naar buiten te duwen. Het effect is dus dubbelop (Ref 16).

Overigens kunnen mensen die bezig zijn met diabetes omkeren ook gedurende de rest van de dag hogere bloedsuikers hebben. De emmer moet immers geleegd worden en het lichaam van uw patiënt moet weer meer insulinesensitief worden. Hoe lang het legen van deze emmer duurt, is dus afhankelijk van hoe lang iemand al insulineresistent is en in welke mate iemand insulineresistent is. Hierbij is het belangrijk te onthouden: als het niet uit voeding komt, dan MOET het wel uit eigen lijf komen. Deze opschoonactie is dus hard nodig en wordt enkel tegengewerkt wanneer uw patiënt weer bloedsuikerverlagende medicatie gaat gebruiken.

Het gebruik van metformine kan wel effectief zijn: deze medicatie maakt het lichaam van uw patiënt juist gevoeliger voor endogene insuline. Het is daarom aan te raden om met uw patiënt te overleggen of hij/zij wel bereid is metformine te gebruiken tijdens het omkeerproces. Het gebruik van metformine tijdens het omkeerproces is niet noodzakelijk, maar kan ondersteunend werken. Mocht uw patiënt gebruik willen maken van metformine, is het belangrijk rekening te houden met  het risico op maag-darmproblematiek en het risico op een B-12 tekort. 

Wij houden binnen onze adviezen algemene richtlijnen van diabetes omkeerprogramma’s aan. Hierin wordt aangegeven dat een bloedsuiker van rond de 15 mmol/L geaccepteerd is gedurende een periode van 6 maanden. Wij zien in de praktijk dat het vaak veel sneller gaat dan deze 6 maanden, maar dat patiënten wel erg schrikken van toenemende en hoge bloedsuikerwaarden. Mijn vraag aan u is om uw patiënt hierin gerust te stellen en aan te geven dat dit past binnen het traject dat hij/zij aan het bewandelen is. Uiteindelijk zien wij vrijwel in alle gevallen dat bloedsuikerwaarden normaliseren na enkele weken/maanden verhoging. Mocht dat niet het geval zijn, is mijn advies te onderzoeken of er mogelijk sprake zou kunnen zijn van bijvoorbeeld LADA.

VERDER LEZEN….

Insulineresistentie: meer dan DM2
Cholesterol en de koolhydraatarme/keto aanpak

 

 

Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt mensen, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. 

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur een bericht.

LITERATUURLIJST
  • Ref 1: Fung, J. (2018, 27 november). The perfect treatment for diabetes and weight loss – Diet Doctor. Geraadpleegd op 26 augustus 2019, van https://www.dietdoctor.com/member/interviews/fung
  • Ref 2: Westman, E. C., Tondt, J., Maguire, E., & Yancy, W. S. (2018). Implementing a low-carbohydrate, ketogenic diet to manage type 2 diabetes mellitus. Expert Review of Endocrinology & Metabolism13(5), 263–272. https://doi.org/10.1080/17446651.2018.1523713
  • Ref 3: Het metabool syndroom: een cluster van vasculaire risicofactoren. (2009, 3 december). Geraadpleegd op 16 augustus 2019, van https://www.ntvg.nl/artikelen/het-metabool-syndroom-een-cluster-van-vasculaire-risicofactoren

  • Ref 4: Hirai, F. E., Moss, S. E., Klein, B. E. K., & Klein, R. (2007). Relationship of Glycemic Control, Exogenous Insulin, and C-Peptide Levels to Ischemic Heart Disease Mortality Over a 16-Year Period in People With Older-Onset Diabetes: The Wisconsin Epidemiologic Study of Diabetic Retinopathy (WESDR). Diabetes Care, 31(3), 493–497. https://doi.org/10.2337/dc07-1161
  • Ref 5: Nicasio, J., & McFarlane, S. I. (2005). Early insulin therapy and the risk of cardiovascular disease in Type 2 diabetes. Therapy, 2(5), 685–688. https://doi.org/10.1586/14750708.2.5.685
  • Ref 6: Insulineresistentie meer dan diabetes type 2 (2019, 24 augustus). Geraadpleegd op 26 augustus 2019, van https://thenewfood.nl/insulineresistentie-meer-dan-diabetes-type-2
  • Ref 7: Erion, K. A., & Corkey, B. E. (2017). Hyperinsulinemia: a Cause of Obesity? Current Obesity Reports6(2), 178–186. https://doi.org/10.1007/s13679-017-0261-z

  • Ref 8: Fung, J., & Noakes, T. (2016). The Obesity Code: Unlocking the Secrets of Weight Loss. Vancouver, Canada: Greystone Books.

  • Ref 9: Fung, J., & Teicholz, N. (2018). The Diabetes Code: Prevent and Reverse Type 2 Diabetes Naturally. Vancouver, Canada: Greystone Books.

  • Ref 10: Feinman, R. D., Pogozelski, W. K., Astrup, A., Bernstein, R. K., Fine, E. J., Westman, E. C., … Worm, N. (2015). Dietary carbohydrate restriction as the first approach in diabetes management: Critical review and evidence base. Nutrition31(1), 1–13. https://doi.org/10.1016/j.nut.2014.06.011 
  • Ref 11: Lim, E. L., Hollingsworth, K. G., Aribisala, B. S., Chen, M. J., Mathers, J. C., & Taylor, R. (2011). Reversal of type 2 diabetes: normalisation of beta cell function in association with decreased pancreas and liver triacylglycerol. Diabetologia54(10), 2506–2514. https://doi.org/10.1007/s00125-011-2204-7
  • Ref 12: Taylor, R. (2013). Type 2 Diabetes: Etiology and reversibility. Diabetes Care36(4), 1047–1055. https://doi.org/10.2337/dc12-1805
  • Ref 13: Westman, E. C., Feinman, R. D., Mavropoulos, J. C., Vernon, M. C., Volek, J. S., Wortman, J. A., … Phinney, S. D. (2007). Low-carbohydrate nutrition and metabolism. The American Journal of Clinical Nutrition86(2), 276–284. https://doi.org/10.1093/ajcn/86.2.276 

  • Ref 14: Volek, J. S., & Feinman, R. D. (2005). Carbohydrate restriction improves the features of Metabolic Syndrome. Metabolic Syndrome may be defined by the response to carbohydrate restriction. Nutrition & Metabolism2(1), 31. https://doi.org/10.1186/1743-7075-2-31
  • Ref 15: Gershuni, V. M., Yan, S. L., & Medici, V. (2018). Nutritional Ketosis for Weight Management and Reversal of Metabolic Syndrome. Current Nutrition Reports7(3), 97–106. https://doi.org/10.1007/s13668-018-0235-0

  •  Ref 16: Fung, J. (2019). The Dawn Phenomenon – T2D. Geraadpleegd op 28 augustus 2019, van https://idmprogram.com/dawn-phenomenon-t2d-8/
Delen
Insulineresistentie: meer dan diabetes type 2

Insulineresistentie: meer dan diabetes type 2

In de medische gezondheidszorg is er nog weinig aandacht voor vroegsignalering van insulineresistentie, dit terwijl mogelijk een groot deel van uw patiënten hiermee te maken heeft (naar schatting heeft zo’n 90% van de mensen in de Westerse wereld insulineresistentie). Doordat er weinig aandacht is voor vroegsignalering, wordt het vaak te laat herkend en erkend. Daarnaast bestaat het idee dat insulineresistentie vooral diabetes type 2 veroorzaakt. Dit terwijl er veel andere welvaartsziekten veroorzaakt worden door insulineresistentie. Denk hierbij aan onder meer overgewicht, hart- en vaatziekten en leververvetting.

In dit artikel geef ik u kort uitleg over wat insulineresistentie is en waarom dit vaak over het hoofd gezien wordt. Ook beschrijf ik bij welke patiënten er extra aandacht moet zijn voor (het risico op) insulineresistentie en breng ik verschillende ziekten die veroorzaakt of sterk beïnvloed worden door insulineresistentie in kaart. Tot slot doe ik een oproep en geef ik een advies met betrekking tot het ‘behandelen’ van insulineresistentie. 

Insuline en insulineresistentie

In bovenstaande afbeelding is te zien dat insuline een belangrijke rol speelt binnen onder meer de glucoseopname in de doelorganen. Wanneer er sprake is van insulineresistentie nemen de cellen in de doelorganen glucose minder goed op. Normaal gesproken zou de glucosewaarde daardoor stijgen. Het lijf streeft echter naar normale glucosewaarden. Om deze normale glucosewaarden te kunnen handhaven heeft het een ‘slim’ compensatiemechanisme ontwikkeld: het reageert op insulineresistentie door nóg meer insuline te produceren (hyperinsulinemie). Hierdoor is het lichaam vaak toch nog lange tijd in staat om de glucosewaarden binnen de streefwaarden te houden. Dit is een stadium dat vaak niet herkend wordt, maar al wel schade toebrengt (Ref 1).

Een van de oorzaken van het niet herkennen van de hyperinsulinemie is dat insuline niet standaard wordt onderzocht binnen een bloedonderzoek (vaak wordt enkel nuchter glucose en HbA1c geprikt). Het kan zo zijn dat uw patiënt normale bloedsuikerwaarden en een normaal HbA1c heeft, maar toch te maken heeft met insulineresistentie. Zolang het bovenstaande compensatiemechanisme (waarbij hyperinsulinemie optreedt) voldoende werkt, zal insulineresistentie niet zichtbaar zijn in deze bloedonderzoeken. Daarvoor is minimaal een HOMA-IR nodig. Pas op het moment dat het compensatiemechanisme niet meer voldoende werkt, gaan vaak alarmbellen rinkelen. Dit is het moment dat uw patiënt hogere bloedsuikers krijgt: (pre-)diabetes is geboren (Ref 1).

HOMA-IR berekenen? Dat kan op deze website
U heeft hiervoor enkel een nuchter insuline en een nuchtere bloedglucose nodig

Insulineresistentie herkennen

Ondanks dat in een bloedonderzoek insulineresistentie pas zichtbaar is na het prikken van een HOMA-IR, zijn er wel lichamelijke kenmerken waaruit het vermoeden kan ontstaan dat iemand insulineresistent is. De praktijk wijst uit dat wanneer uw patiënt te maken heeft met één of meerdere van deze symptomen, de kans groot is dat uw patiënt te maken heeft met insulineresistentie.

Welke (uiterlijke) symptomen passen bij insulineresistentie:

  • Overgewicht, met name in de buikregio;
  • Een verstoord gevoel van honger en verzadiging;
  • Vermoeidheid na het eten van koolhydraatrijke voeding;
  • Donkere huidverkleuring (oksels, liezen, bilnaad, onder de borsten, rond de navel);
  • Een hoge bloeddruk.

Sommige mensen hebben een groter risico op het ontwikkelen van (complicaties bij) insulineresistentie. Bij hen is extra aandacht geboden. Het gaat om:

  • Mensen van Surinaams-Hindoestaanse, Turkse of Marokkaanse afkomst;
  • Vrouwen die zwangerschapsdiabetes hebben gehad;
  • Vrouwen die een baby van meer dan 9 pond hebben gebaard;
  • Mensen die medicatie als steroïden, antipsychotica en HIV remmers gebruiken.

Obesitas en insulineresistentie

Obesitas wordt in veel gevallen veroorzaakt door insulineresistentie. Wat we vaak tegenkomen in de medische wereld is het idee dat mensen met obesitas simpelweg te veel eten en te weinig bewegen. Dit blijkt in de meeste gevallen niet de oorzaak van obesitas. Obesitas wordt veroorzaakt door een hormoondisbalans, met in bijna alle gevallen insuline als hoofdrolspeler. In de praktijk zien we erg vaak dat mensen onder begeleiding meestal wel af kunnen vallen, maar dat dit gewichtsverlies tijdelijk is en dat volgende afvalpogingen steeds moeilijker worden. Gesteld kan worden dat zolang insulineresistentie niet wordt aangepakt, de daadwerkelijke oorzaak van obesitas niet wordt aangepakt en gewichtsverlies moeizaam verloopt of niet blijvend is.

Insuline is een hormoon dat ervoor zorgt dat het lichaam vet gaat opslaan, het zorgt er voor dat een teveel aan koolhydraten (bloedglucose) direct wordt opgeslagen in de vetreserves. In 2001 werd in een onderzoek (Ref 2) al aangegeven dat koolhydraatrijk eten lipogenese stimuleert doordat deze koolhydraten insulineafgifte stimuleren en glucagonafgifte remmen. In dit onderzoek wordt aangegeven dat insuline het meest invloedrijk is als het gaat om vetopslag. Een ander onderzoek (Ref 3) geeft aan dat insulineresistentie vooral plaatsvindt in weefsels/doelorganen, maar dat het lipogene effect van insuline blijft bestaan. Hierdoor bereikt glucose minder makkelijk de weefsels/doelorganen, maar wordt dit onder invloed van insuline steeds makkelijker als vet opgeslagen in de vetcellen. Hieruit kan worden opgemaakt dat hoe insulineresistenter uw patiënt is, hoe makkelijker het lichaam van uw patiënt vet opslaat in de vetcellen.

Dr. Lustig voegt hier in een lezing (Ref 4) aan toe: “Hoe meer insuline je aanmaakt, hoe meer vet je aanmaakt.” Ook geeft hij in deze lezing aan, dat insuline zorgt voor leptineresistentie. Leptine zorgt in normale situaties voor het gevoel van verzadiging. Onder invloed van insuline wordt de werking van leptine geblokkeerd. Daardoor zijn mensen met insulineresistentie geneigd sneller te veel te eten, wat leidt tot meer vetopslag. Hij benoemt dat het noodzakelijk is om insulineniveaus te verlagen middels aanpassingen in dieet, als het gaat om het voorkomen en behandelen van obesitas. Templeman, Skovsø, Page, Lim, & Johnson (Ref 5) bevestigen dit en geven aan dat dieetwijzigingen die ervoor zorgen dat insulineniveaus dalen, de meest effectieve oplossing zijn in het voorkomen en genezen van obesitas.

Wat kunnen u en uw patiënt verwachten van een koolhydraatarme/keto aanpak?
Wanneer uw patiënt koolhydraatarm/keto gaat eten, verlagen insulinelevels direct. Hierdoor wordt het steeds makkelijker om uit de vetopslagzone te komen en in de vetverbrandingzone te komen. Hierdoor wordt het voor uw patiënt weer mogelijk om blijvend gewicht te verliezen.

Hart- en vaatziekten en insulineresistentie

Hypertensie
Al in 1987 werd benoemd in een onderzoek van Ferrannini et al. (Ref 6) dat hypertensie een symptoom is van insulineresistentie. Ook blijkt dat 50 procent van de mensen met hypertensie glucoseintolerant is (Ref 7). Een recent onderzoek van Tsimihodimos, Gonzalez-Villalpando, Meigs, & Ferrannini (Ref 8) geeft zelfs aan, dat hypertensie een vroege voorspeller is van het ontwikkelen van diabetes type 2 en dat de belangrijkste oorzaak van hypertensie wel eens insulineresistentie zou kunnen zijn. De oorzaken die zij hiervoor geven zijn: proliferatie van vasculaire gladde spiercellen en verhoogde vasculaire stijfheid, direct en indirect schaden van vasodilatatie, verhoging van oxidatieve stress en het veroorzaken van ontstekingen in de vaatwand. De gevolgen hiervan zijn verminderde autoregulatie van de vaattonus, verhoogde vaatweerstand en bloeddrukverhoging. Ook zou het antidiuretische effect van insuline ervoor zorgen dat er natrium wordt vastgehouden in de nieren, wat ook kan leiden tot hypertensie. Petrie, Guzik & Touyz (Ref 9) geven de volgende verstoringen als oorzaak van hypertensie door insulineresistentie: upregulatie van het RAAS, oxidatieve stress en ontsteking en activering van het immuunsysteem. Deze komen overeen met de oorzaken die het eerdere onderzoek van Tsimihodimos, et al. (Ref 8) beschrijft.

Wat kunnen u en uw patiënt verwachten van een koolhydraatarme/keto aanpak?
In de praktijk blijkt dat een hoge bloeddruk in bijna alle gevallen aangepakt kan worden door koolhydraatarm/keto te gaan eten. We zien binnen enkele maanden verbeteringen in de systolische en diastolische bloeddruk. Aanpassen van medicatie is vaak al snel nodig om hypotensie te voorkomen. Wanneer u bij uw patiënt na 6 maanden nog geen verbetering heeft waargenomen, is de kans groot dat de oorsprong van de problematiek geen insulineresistentie is. Nader onderzoek naar de oorzaak van de problematiek is dan noodzakelijk.

Verhoogd cholesterol
Dyslipidemie wordt als belangrijke oorzaak van hart- en vaatziekten gezien. Het gaat hierbij vooral om verhoogde triglyceriden en sdLDL. Uit recent onderzoek (Ref 10) blijkt dat insulineresistentie niet alleen effect heeft op het glucosemetabolisme, maar ook op het vetmetabolisme. Het kan leiden tot dyslipidemie, waarbij er onder meer hogere triglyceriden, lagere HDL- en hogere sdLDL- gehalten worden waargenomen. Ook in de nieuwe NHG-standaard (Ref 11) wordt er niet direct en alleen gefocust op LDL, maar wordt er vooral gekeken naar de ratio en andere risicofactoren voor hart- en vaatziekten.

Wat kunnen u en uw patiënt verwachten van een koolhydraatarme/keto aanpak?
In de praktijk zien we dat cholesterolratio’s en de triglyceridenwaarde vrijwel direct verbeteren. Er kan een tijdelijke toename zijn van het LDL, maar dat wordt niet als schadelijk gezien. Naar verwachting normaliseert het LDL binnen 6 maanden en wordt hij vaak lager dan de startwaarde.

Meer over cholesterol en de koolhydraatarme/keto aanpak? Ik schreef dit artikel voor zorgprofessionals.

Artherosclerose
Insulineresistentie speelt een rol binnen het ontstaan van artherosclecrose. Het onderzoek van Won et al. (Ref 12) beschrijft dit aan de hand van de TyG-index; een screeningsmethode voor insulineresistentie. Uit hun onderzoek blijkt dat mensen met een hogere mate van insulineresistentie meer risico hebben op het ontwikkelen van artherosclerose. Het onderzoek van Ormazabal et al. (Ref 10) beschrijft dat insulineresistentie artherosclerose kan veroorzaken doordat het, samen met beschadiging van de vaatwand, dyslipidemie veroorzaakt.

Wat kunnen u en uw patiënt verwachten van een koolhydraatarme/keto aanpak?
Door koolhydraatarm/keto te gaan eten ontstaan er minder vaatwandbeschadigingen. Het blijkt dat schommelende bloedsuikers, onder invloed van insulineresistentie deze vaatwandbeschadigingen veroorzaken. Cholesterol wil deze vaatwandbeschadigingen repareren, waardoor er artherosclerose ontstaat. Het risico op ontwikkelen van artherosclerose is, wanneer iemand koolhydraatarm/keto eet, sterk vermindert.

Cardiomyopathie of hartfalen
Bekend is dat mensen met diabetes een grotere kans hebben op het ontwikkelen van cardiomyopathie of hartfalen. Uit recent onderzoek (Ref 13) blijkt dat iemand die geen diabetes heeft, maar wel insulineresistent is, ook een verhoogd risico heeft op het ontwikkelen van cardiomyopathie. In dit onderzoek wordt beschreven dat hyperinsulinemie en hyperglycemie beide onafhankelijke risicofactoren zijn in het ontwikkelen van cardiomyopathie. Hieraan ten grondslag liggen volgens de onderzoekers onder meer de volgende gevolgen van insulineresistentie: cardiale insulineresistentie, glucotoxiciteit, mitochondriale disfunctie, oxidatieve stress, verstoringen in het RAAS-systeem, verminderde mitofagie en autofagie en coronaire microvasculaire disfunctie.

Ook het onderzoek van Varma, Koutsifeli, Benson, Mellor, & Delbridge (Ref 14) beschrijft dat insulineresistentie een oorzaak is van cardiomyopathie. Zij beschrijven het volgende: “Verminderde glucose-opname als gevolg van insulineresistentie en verminderde expressie van glucosetransporters wordt geassocieerd met een verschuiving naar een verhoogde afhankelijkheid van vetzuuroxidatie en verminderde cardiale efficiëntie in diabetische harten.” Daarnaast geven zij aan dat metabole dysregulatie, waar insulineresistentie onderdeel van is, in verband wordt gebracht met oxidatieve stress, verminderde mitochondriale functie en autofagiestoornissen. Dit kan leiden tot celdood en fibrosevorming, met hartfalen tot gevolg.

Wat kunnen u en uw patiënt verwachten van een koolhydraatarme/keto aanpak?
Wanneer uw patiënt koolhydraatarm/keto gaat eten, is de kans groot dat de cellen beter gaan reageren op glucose. Daarnaast is er voldoende aanwezigheid van effectief bruikbare energie in de vorm van vetzuren en ketonen. De kans is groot dat het risico op cardiomyopathie en hartfalen vermindert en dat (een gedeelte van de) reeds ontstane schade teruggedraaid kan worden.

Non-alcoholische leververvetting en insulineresistentie

In het artikel van Finck (Ref 15) wordt beschreven dat er een sterke link is tussen non-alcoholische leververvetting (NAFLD) en insulineresistentie. Hierbij wordt gekeken naar NAFLD in een breed spectrum van aandoeningen die variëren van eenvoudige steatose (NAFL) tot steatose met inflammatoire laesies (NASH). De progressie van NAFL naar NASH blijkt onder andere veroorzaakt te worden door insulineresistentie.

De verwachting is dat de dyslipidemie, veroorzaakt door insulineresistentie, zorgt voor vervetting van de lever. Ook zou de stofwisseling van hepatocyten verstoord raken door insulineresistentie: er is sprake van verhoogde lipogenese in de levercellen en een verhoogd vetzuurtransport richting de levercellen. Daarnaast is de lever minder goed in staat opgeslagen vetten af te breken door een verstoring in autofagie en een opstapeling van kapotte mitochondria. Hierdoor ontstaat in eerste instantie NAFL en kan uiteindelijk NASH ontstaan. Beschreven wordt dat het verbeteren van insulinesensitiviteit de meest effectieve manier is om NAFLD en NASH te behandelen (Ref 15, Ref 16).

Wat kunnen u en uw patiënt verwachten van een koolhydraatarme/keto aanpak?
In de pratijk blijkt dat een koolhydraatarme/keto aanpak effectief is als het gaat om omkeren van NAFLD. Leverwaarden normaliseren binnen enkele maanden (afhankelijk van de ernst van de leververvetting). Naar verwachting kan (een gedeelte van de) reeds ontstane schade worden teruggedraaid.

Nierfalen en insulineresistentie

Nierfalen komt vaak voor bij mensen die (vaak in ernstige mate) insulineresistent zijn. De invloed die insulineresistentie hierin speelt wordt beschreven door een artikel van Spoto, Pisano, & Zoccali (Ref 17). Zij geven aan dat hyperinsulinemie onder meer activering van het sympathisch zenuwstelsel, natriumretentie, downregulatie van het natriuretische peptidesysteem, toename van albuminesecretie en het ontstaan van nierfibrose veroorzaakt. Ook de invloed die insulineresistentie op het cardiovasculaire systeem heeft draagt bij aan het ontwikkelen van nierfalen.

Een ander onderzoek (Ref 18) vult aan dat insulineresistentie zorgt voor oxidatieve stress en ontstekingsreacties die een negatieve invloed hebben op de nierfunctie, doordat zij kunnen zorgen voor endotheliale disfunctie, activering van het RAAS en disbalans van adipokines. Ook de schade die insulineresistentie aanbrengt in de mitochondriale werking kan progressie van nierschade in de hand werken.

Wat kunnen u en uw patiënt verwachten van een koolhydraatarme/keto aanpak?
In de praktijk blijkt dat nierfalen, waarbij insulineresistentie ten grondslag ligt (dus niet met andere onderliggende oorzaak), (gedeeltelijk) kan worden teruggedraaid wanneer uw patiënt koolhydraatarm/keto gaat eten. Nierfuncties worden vaak binnen enkele maanden sterk verbeterd.

Alzheimer en insulineresistentie

Inmiddels wordt Alzheimer steeds vaker diabetes type 3 genoemd. En niet voor niks: er zijn steeds meer bewijzen dat Alzheimer veroorzaakt wordt door insulineresistentie. Het blijkt dat gebieden in het brein die gevoelig zijn voor het ontstaan van Alzheimer erg te lijden hebben onder insulineresistentie: door de insulineresistentie hebben zij niet meer voldoende toegang tot glucose. Dit ontstaat al bij milde insulineresistentie, die niet altijd opgemerkt wordt (Ref 19).

Daarnaast zou diabetes type 2, veroorzaakt door insulineresistentie, invloed hebben op het functioneren van pericyten en de bloedbreinbarrière. Dit zou resulteren in een toename van eiwitstapeling in het brein, wat dementie zou kunnen veroorzaken. Het lymfesysteem is ook negatief beïnvloed en kan eiwitten minder goed opruimen, wat bijdraagt aan verergering van klachten. Dit draagt tevens bij aan het ontstaan van ontstekingsreacties in het brein (Ref 20), (Ref 21).

Naast de directe invloed van insulineresistentie op het brein, heeft insulineresistentie ook invloed op de vaatconditie. Vaten in het brein raken beschadigd door hoge bloedsuikers en hoge insulinelevels. Hierdoor treedt vasculaire schade en verminderde bloedstroom in de hersenen op. Het gevolg hiervan is dat er onvoldoende zuurstof, voedingsstoffen en glucose in het brein terecht komen. Door onvoldoende zuurstof ontstaat er daarnaast oxidatieve stress in het brein, waardoor er ontstekingsreacties ontstaan, die ook bijdragen aan het ontstaan van Alzheimer (Ref 20).

Wat kunnen u en uw patiënt verwachten van een koolhydraatarme/keto aanpak?
Door koolhydraatarm/keto te gaan eten kan het risico op ontstaan van Alzheimer sterk worden teruggedrongen. Daarnaast bestaat de kans dat progressie van de ziekte wordt vertraagd of tot stilstand wordt gebracht. Ook kan het zijn dat uw patiënt verbetering van cognitieve functies waarneemt wanneer hij/zij koolhydraatarm/keto gaat eten.

PCOS en insulineresistentie

Dr. Fung (Ref 22) geeft aan dat nagenoeg alle vrouwen met overgewicht en PCOS insulineresistent zijn en dat minstens 75 procent van de vrouwen met een normaal gewicht en PCOS insulineresistent is. In diverse onderzoeken (Ref 23, Ref 24, Ref 25, Ref 26) wordt aangegeven dat er bij PCOS onder meer sprake is van glucose-intolerantie in de eierstokken. In reactie hierop gaan de eierstokken extra androgenen produceren. Dit leidt tot het sterke vermoeden dat hyperandrogenisme samenhangt met een verstoring in de insulinehuishouding (hyperinsulinemie). Ook kenmerkend is dat een derde van de jongeren met PCOS en ruim de helft van volwassenen met PCOS kenmerken heeft van het metaboolsyndroom (een verzameling van klachten die, uiteengezet in dit artikel, ook gevolgen zijn van insulineresistentie) en/of diabetes type 2.

Wat kunnen u en uw patiënt verwachten van een koolhydraatarme/keto aanpak?
In de praktijk blijkt dat de koolhydraatarme/keto aanpak zorgt voor een verbetering in hormoonbalans bij vrouwen met PCOS. Regelmatig horen wij dat vrouwen met PCOS nadat zij koolhydraatarm/keto zijn gaan eten bijvoorbeeld meer regelmatige cycli krijgen en in staat zijn om op een natuurlijke manier zwanger te worden (zonder hormoontherapie). Daarnaast lopen zij minder risico op andere metabole ziekten (bijv dyslipidemie en diabetes type 2) wanneer zij koolhydraatarm/keto gaan eten.

Kanker en insulineresistentie

Het hebben van diabetes type 2, veroorzaakt door insulineresistentie, vergroot de kans op het ontwikkelen van diverse kankersoorten, onder meer: darm-, lever-, alvleesklier-, borst-, baarmoeder-, en blaaskanker. Uit een grote cohortstudie (Ref 27) blijkt dat mensen die nog geen diabetes type 2 hebben, maar wel insulineresistent zijn, ook een vergroot risico hebben op het ontwikkelen van diverse vormen van kanker.

In een artikel van Kim & Dang (Ref 28) wordt genoemd dat dit mogelijk wordt veroorzaakt door het Warburg-effect: door hyperglycemie is de tumor in staat zich te voeden en wordt groei van de tumor vergemakkelijkt.

Een andere studie (Ref 29) wijt de vergrote kans op het ontstaan van bovenstaande tumoren aan het groeibevorderende effect van insuline. In verschillende studies wordt dit idee ondersteund. Metformine zou het ontstaan en de groei van deze tumoren verminderen, terwijl exogene insuline de groei zou bevorderen (Ref 30, Ref 31, Ref 32, Ref 33, Ref 34, Ref 35).

Wat kunnen u en uw patiënt verwachten van een koolhydraatarme/keto aanpak?
Door koolhydraatarm/keto te gaan eten vermindert uw patiënt het risico op het ontwikkelen van bovengenoemde kankersoorten. Daarnaast bestaat er de kans dat al aanwezige maligniteiten worden teruggedrongen. Koolhydraatarm/keto eten zou een reguliere behandeling kunnen ondersteunen.

CONCLUSIE EN OPROEP: Insulineresistentie voorkomen en behandelen!

Zoals u heeft kunnen lezen, bestaat er een sterk verband tussen insulineresistentie en verschillende aandoeningen. Om deze aandoeningen effectief te behandeling, is het dus van belang om ervoor te zorgen dat insulineniveaus in het bloed dalen. Dit kan zowel preventief als curatief, simpelweg door uw patiënt koolhydraatarm/keto te laten eten.

Mijn oproep aan u allen is dan ook als volgt: voorkom en behandel insulineresistentie om zo de bovenstaande gevolgen hiervan te beperken. De koolhydraatarme/keto aanpak is een effectieve non-medicamenteuze methode (Ref 36, Ref 37, Ref 38). Wanneer iemand start met deze aanpak dalen bloedsuikers en insulinespiegels direct. De gevolgen van insulineresistentie nemen daardoor vrijwel altijd direct af!

U kunt hiervoor de STARTGIDS koolhydraatarm/keto eten adviseren. Hierin staat alle benodigde informatie en een eenvoudig, effectief en toegankelijk weekmenu. U vindt de STARTGIDS hier.

 

VERDER LEZEN….
De enige échte behandeling van DM2
Cholesterol en de koolhydraatarme/keto aanpak

 

Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt mensen, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. 

Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur een bericht.

LITERATUURLIJST
  • Ref 1: Het metabool syndroom: een cluster van vasculaire risicofactoren. (2009, 3 december). Geraadpleegd op 16 augustus 2019, van https://www.ntvg.nl/artikelen/het-metabool-syndroom-een-cluster-van-vasculaire-risicofactoren
  • Ref 2: Kersten, S. (2001). Mechanisms of nutritional and hormonal regulation of lipogenesis. EMBO reports2(4), 282–286. https://doi.org/10.1093/embo-reports/kve071 
  • Ref 3: Erion, K. A., & Corkey, B. E. (2017). Hyperinsulinemia: a Cause of Obesity? Current Obesity Reports6(2), 178–186. https://doi.org/10.1007/s13679-017-0261-z
  • Ref 4: Lustig, R. (2011, 3 november). The cause of obesity [YouTube]. Geraadpleegd op 23 augustus 2019, van https://www.youtube.com/watch?v=m8dWNbEscOw 
  • Ref 5: Templeman, N. M., Skovsø, S., Page, M. M., Lim, G. E., & Johnson, J. D. (2017). A causal role for hyperinsulinemia in obesity. Journal of Endocrinology, 232(3), R173–R183. https://doi.org/10.1530/JOE-16-0449 
  • Ref 6: Ferrannini, E., Buzzigoli, G., Bonadonna, R., Giorico, M. A., Oleggini, M., Graziadei, L., … Bevilacqua, S. (1987). Insulin Resistance in Essential Hypertension. New England Journal of Medicine, 317(6), 350–357. https://doi.org/10.1056/NEJM198708063170605
  • Ref 7: Mitchell, B. D., Stern, M. P., Haffner, S. M., Hazuda, H. P., & Patterson, J. K. (1990). Risk factors for cardiovascular mortality in Mexican Americans and no-Hispanic Whites. American Journal of Epidemiology, 131(3), 423–433. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.aje.a115517
  • Ref 8: Tsimihodimos, V., Gonzalez-Villalpando, C., Meigs, J. B., & Ferrannini, E. (2018). Hypertension and Diabetes Mellitus. Hypertension, 71(3), 422–428. https://doi.org/10.1161/HYPERTENSIONAHA.117.10546
  • Ref 9: Petrie, J. R., Guzik, T. J., & Touyz, R. M. (2018). Diabetes, Hypertension, and Cardiovascular Disease: Clinical Insights and Vascular Mechanisms. Canadian Journal of Cardiology, 34(5), 575–584. https://doi.org/10.1016/j.cjca.2017.12.005
  • Ref 10: Ormazabal, V., Nair, S., Elfeky, O., Aguayo, C., Salomon, C., & Zuñiga, F. A. (2018). Association between insulin resistance and the development of cardiovascular disease. Cardiovascular Diabetology, 17(1). https://doi.org/10.1186/s12933-018-0762-4
  • Ref 11: Cardiovasculair risicomanagement (CVRM) | NHG. (z.d.). Geraadpleegd op 19 augustus 2019, van https://richtlijnen.nhg.org/standaarden/cardiovasculair-risicomanagement#volledige-tekst 
  • Ref 12: Won, K.-B., Kim, Y. S., Lee, B. K., Heo, R., Han, D., Lee, J. H., … Chang, H.-J. (2018). The relationship of insulin resistance estimated by triglyceride glucose index and coronary plaque characteristics. Medicine, 97(21), e10726. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000010726
  • Ref 13: Jia, G., Whaley-Connell, A., & Sowers, J. R. (2017). Diabetic cardiomyopathy: a hyperglycaemia- and insulin-resistance-induced heart disease. Diabetologia, 61(1), 21–28. https://doi.org/10.1007/s00125-017-4390-4
  • Ref 14: Varma, U., Koutsifeli, P., Benson, V. L., Mellor, K. M., & Delbridge, L. M. D. (2018). Molecular mechanisms of cardiac pathology in diabetes – Experimental insights. Biochimica et Biophysica Acta (BBA) – Molecular Basis of Disease, 1864(5), 1949–1959. https://doi.org/10.1016/j.bbadis.2017.10.035
  • Ref 15: Finck, B. N. (2018). Targeting Metabolism, Insulin Resistance, and Diabetes to Treat Nonalcoholic Steatohepatitis. Diabetes, 67(12), 2485–2493. https://doi.org/10.2337/dbi18-0024 
  • Ref 16: Lindenmeyer, C. C., & McCullough, A. J. (2018). The Natural History of Nonalcoholic Fatty Liver Disease—An Evolving View. Clinics in Liver Disease, 22(1), 11–21. https://doi.org/10.1016/j.cld.2017.08.003
  • Ref 17: Spoto, B., Pisano, A., & Zoccali, C. (2016). Insulin resistance in chronic kidney disease: a systematic review. American Journal of Physiology-Renal Physiology, 311(6), F1087–F1108. https://doi.org/10.1152/ajprenal.00340.2016
  • Ref 18: Zhang, X., & Lerman, L. O. (2017). The metabolic syndrome and chronic kidney disease. Translational Research, 183, 14–25. https://doi.org/10.1016/j.trsl.2016.12.004
  • Ref 19: Willette, A. A., Bendlin, B. B., Starks, E. J., Birdsill, A. C., Johnson, S. C., Christian, B. T., … Asthana, S. (2015). Association of Insulin Resistance With Cerebral Glucose Uptake in Late Middle–Aged Adults at Risk for Alzheimer Disease. JAMA Neurology, 72(9), 1013. https://doi.org/10.1001/jamaneurol.2015.0613
  • Ref 20: Tumminia, A., Vinciguerra, F., Parisi, M., & Frittitta, L. (2018). Type 2 Diabetes Mellitus and Alzheimer’s Disease: Role of Insulin Signalling and Therapeutic Implications. International Journal of Molecular Sciences, 19(11), 3306. https://doi.org/10.3390/ijms19113306
  • Ref 21: Pruzin, J. J., Nelson, P. T., Abner, E. L., & Arvanitakis, Z. (2018). Review: Relationship of type 2 diabetes to human brain pathology. Neuropathology and Applied Neurobiology, 44(4), 347–362. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29424027/ 
  • Ref 22: Fung, J. (2018, 15 november). PCOS and Hyperinsulinemia part 2. Geraadpleegd op 23 augustus 2019, van https://medium.com/@drjasonfung/pcos-and-hyperinsulinemia-part-2-f8f56fc4f161
  • Ref 23: Anagnostis, P., Tarlatzis, B. C., & Kauffman, R. P. (2018). Polycystic ovarian syndrome (PCOS): Long-term metabolic consequences. Metabolism, 86, 33–43. https://doi.org/10.1016/j.metabol.2017.09.016
  • Ref 24Rosenfield, R. L., & Ehrmann, D. A. (2016). The Pathogenesis of Polycystic Ovary Syndrome (PCOS): The Hypothesis of PCOS as Functional Ovarian Hyperandrogenism Revisited. Endocrine Reviews, 37(5), 467–520. https://doi.org/10.1210/er.2015-1104
  • Ref 25: De Leo, V., Musacchio, M. C., Cappelli, V., Massaro, M. G., Morgante, G., & Petraglia, F. (2016). Genetic, hormonal and metabolic aspects of PCOS: an update. Reproductive Biology and Endocrinology, 14(1). https://doi.org/10.1186/s12958-016-0173-x
  • Ref 26: Torchen, L. C. (2017). Cardiometabolic Risk in PCOS: More than a Reproductive Disorder. Current Diabetes Reports, 17(12). https://doi.org/10.1007/s11892-017-0956-2
  • Ref 27: Stocks, T., Borena, W., Strohmaier, S., Bjorge, T., Manjer, J., Engeland, A., … Stattin, P. (2009). Cohort Profile: The Metabolic syndrome and Cancer project (Me-Can). International Journal of Epidemiology, 39(3), 660–667. https://doi.org/10.1093/ije/dyp186
  • Ref 28: Kim, J., & Dang, C. V. (2006). Cancer’s Molecular Sweet Tooth and the Warburg Effect: Figure 1. Cancer Research, 66(18), 8927–8930. https://doi.org/10.1158/0008-5472.CAN-06-1501
  • Ref 29: Boyd, D. B. (2003). Insulin and Cancer. Integrative Cancer Therapies, 2(4), 315–329. https://doi.org/10.1177/1534735403259152
  • Ref 30: Baur, D. M., Klotsche, J., Hamnvik, O.-P. R., Sievers, C., Pieper, L., Wittchen, H.-U., … Mantzoros, C. S. (2011). Type 2 diabetes mellitus and medications for type 2 diabetes mellitus are associated with risk for and mortality from cancer in a German primary care cohort. Metabolism, 60(10), 1363–1371. https://doi.org/10.1016/j.metabol.2010.09.012
  • Ref 31: Soranna, D., Scotti, L., Zambon, A., Bosetti, C., Grassi, G., Catapano, A., … Corrao, G. (2012). Cancer Risk Associated with Use of Metformin and Sulfonylurea in Type 2 Diabetes: A Meta-Analysis. The Oncologist, 17(6), 813–822. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK109982/ 
  • Ref 32: Chang, C.-H., Lin, J.-W., Wu, L.-C., Lai, M.-S., & Chuang, L.-M. (2012). Oral Insulin Secretagogues, Insulin, and Cancer Risk in Type 2 Diabetes Mellitus. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, 97(7), E1170–E1175. https://doi.org/10.1210/jc.2012-1162
  • Ref 33: Chang, C.-H., Lin, J.-W., Wu, L.-C., Lai, M.-S., Chuang, L.-M., & Arnold Chan, K. (2012). Association of thiazolidinediones with liver cancer and colorectal cancer in type 2 diabetes mellitus. Hepatology, 55(5), 1462–1472. https://aasldpubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/hep.25509 
  • Ref 34: Colmers, I. N., Bowker, S. L., Majumdar, S. R., & Johnson, J. A. (2012). Use of thiazolidinediones and the risk of bladder cancer among people with type 2 diabetes: a meta-analysis. Canadian Medical Association Journal, 184(12), E675–E683. https://doi.org/10.1503/cmaj.112102
  • Ref 35: Yang, Y., Hennessy, S., & Lewis, J. D. (2004). Insulin therapy and colorectal cancer risk among type 2 diabetes mellitus patients. Gastroenterology, 127(4), 1044–1050. https://doi.org/10.1053/j.gastro.2004.07.011
  • Ref 36: Giannarelli, R., Aragona, M., Coppelli, A., & Del Prato, S. (2003). Reducing insulin resistance with metformin: the evidence today. Diabetes & Metabolism29(4), 6S28-6S35. https://doi.org/10.1016/S1262-3636(03)72785-2
  • Ref 37: Krebs, J. D., Bell, D., Hall, R., Parry-Strong, A., Docherty, P. D., Clarke, K., & Chase, J. G. (2013). Improvements in Glucose Metabolism and Insulin Sensitivity with a Low-Carbohydrate Diet in Obese Patients with Type 2 Diabetes. Journal of the American College of Nutrition32(1), 11–17. https://doi.org/10.1080/07315724.2013.767630
  • Ref 38: Hallberg, S. J., McKenzie, A. L., Williams, P. T., Bhanpuri, N. H., Peters, A. L., Campbell, W. W., … Volek, J. S. (2018). Effectiveness and Safety of a Novel Care Model for the Management of Type 2 Diabetes at 1 Year: An Open-Label, Non-Randomized, Controlled Study. Diabetes Therapy9(2), 583–612. https://doi.org/10.1007/s13300-018-0373-9
Delen
Selma heeft veel minder last van reuma

Selma heeft veel minder last van reuma

Selma (36) heeft van jongs af aan al pijnlijke gewrichten. Maar pas op haar 24ste wordt vastgesteld dat ze reuma heeft en waarschijnlijk als kind al jeugdreuma had. En dan begint een lange weg van verschillende behandelingen met medicijnen waar ze eerder slechter dan beter van wordt. Maar als Selma start met de aanpak van TheNewFood blijken haar klachten snel af te nemen en lukt het haar eindelijk ook om met succes af te vallen. “Dit had ik veel eerder moeten doen!” 

Hoe is het om op je 24ste te horen dat je reuma hebt?

“De diagnose was wel een klap toen die kwam, ook al had ik al van kinds af aan klachten. Ik was 24 jaar en net een paar maanden moeder. Toen bleek ik dus ineens chronisch ziek te zijn, dat was schokkend om te beseffen. Ook, omdat ik reuma toen nog zag als iets voor oude mensen, al weet ik nu dat dat natuurlijk onzin is. Het heeft ook wel een tijd geduurd voor ik me erbij neergelegd had.”

Wat betekende dat voor haar werk? “Ik werkte toen nog fulltime in de bediening in een restaurant. Ik heb nog jaren doorgewerkt zoals ik vóór de diagnose deed, ook al ging dat eigenlijk niet. Tot ik uiteindelijk mijn werk in de bediening moest ruilen voor kantoorwerk.”

Hoe zag je behandeling eruit? 

“De behandeling is tegenwoordig gericht op zoveel mogelijk de eerste klap opvangen met medicatie om blijvende schade te voorkomen. Wat de toekomst zal brengen kunnen ze niet voorspellen. Medicatie moet je eerst drie maanden gebruiken voor ze überhaupt kunnen zien of het iets doet, zo niet ga je weer wisselen naar een ander middel. Ik begon met Prednison en Metotrexaat, maar heb van alles geslikt en gespoten.” 

De ontstekingen namen niet af door de medicatie? “Nee, en ik heb helaas de pech dat ik vaak erg slecht reageer op medicatie. Van een tekort aan witte bloedlichaampjes, tot aan een allergische reactie op een middel wat ik via een infuus kreeg waardoor ik in  shock raakte in het ziekenhuis. Ik ben jaren aan het sukkelen geweest met medicatie, maar beter werd het niet.”

Wat bracht je op het spoor van koolhydraatarm/keto?

“Hoe ik dat op het spoor ben gekomen durf ik niet te zeggen. Maar altijd geprobeerd zoveel mogelijk te lezen over reuma en allerhande dingen met betrekking tot verbetering. Zo had ik me al wel eens verdiept in voeding, varkensvlees en melkproducten zouden slecht zijn bij ontstekingen. Dus die heb ik een tijdje geschrapt, maar ik merkte er uiteindelijk weinig van. Dus dat was het niet voor mij.”

En toen ineens deze aanpak. “Klopt. Dat komt zo: door de medicatie was ik ook al jaren aan het sukkelen met mijn gewicht, ik had al van alles geprobeerd. Van sonjabakkeren tot shakes, maar uiteindelijk belandde ik steeds weer waar ik was begonnen, het was nooit blijvend. Toen ik de aanpak van TheNewFood ontdekte om af te vallen, leek het een dubbele oplossing voor mij. Verbetering in de reuma én gewichtsverlies.”

Gelukkig ben ik begonnen, ondanks mijn twijfels…

“Ik had twijfels, maar naarmate ik meer begreep van de voordelen van een vetverbranding, hoe meer ik snapte ik dat meer vet eten juist heel positief is.  Het feit dat het eventueel een gunstig effect op mijn reuma zou hebben, en dat de overtollige kilo’s die in de loop der jaren zijn blijven plakken erdoor zouden verdwijnen, gaf uiteindelijk de doorslag om het toch te gaan proberen. Gelukkig maar 😊. “

Waarom twijfels? “Het hoge vetgehalte maakte me in eerste instantie sceptisch. Met alle andere diëten wordt altijd gesuggereerd dat vetten slecht zijn voor je. Alles moet mager en vetvrij zijn. Als je dan ziet wat je aan vetten gaat eten met deze aanpak, daar schrok ik van. Ik wilde er eerst meer van weten.”

Ging het al meteen beter met je?

“Nou die eerste week zeker niet, wat ben ik ziek geweest, dan besef je pas hoe serieus een suikerverslaving is. Pffff, koorts, trillen, hoofdpijn, zwarte vlekken, na drie dagen beroerd gevoeld te hebben dacht ik er serieus over om er mee te stoppen. Maar ik wist ook dat suiker één van de boosdoeners is voor ontstekingen, dus ik heb doorgezet. De tip om je mineralen aan te vullen hielp me enorm.”

Heb je overwogen om langzamer af te bouwen? “Nee, ik dacht na een aantal dagen als ik nu van de suiker weg blijf dan ben ik er van af, nu niet opgeven, hoe graag ik me ook wat beter wilde voelen. Na die eerste week werd alles beter, ik voelde me lekkerder, energieker, minder rusteloos. Ik zou niks anders hebben gedaan, denk als ik rustig aan begonnen was, dat ik terug gevallen was op koolhydraten en suikers. Dus voor mij was dit de beste manier, ook al was het niet prettig.”

Hoe merk je dat je reuma klachten afnemen?

“Al na twee maanden startgids, merkte ik dat mijn tenen geen zeer meer deden. Heel bijzonder want voor ik hiermee begon, had ik altijd ontstekingen in mijn voeten die niet weg gingen. Wat ik ook slikte of spoot. En nu waren na al die jaren die ontstekingen weg. Dat had ik nooit voor mogelijk gehouden. 

Ik heb veel minder (vrijwel geen!) last van actieve ontstekingen, op dit moment bij mijn weten eentje om precies te zijn! Dat waren er vroeger zeker twintig tegelijk. In mijn handen, polsen, kaken, enkels, tenen en knieën. Een enorm verschil! Gelukkig heb ik nog geen vergroeiingen dus geen blijvende schade.” 

En je medicatie? “Vorige maand mocht ik stoppen met Plaquenille en Etanercept/Benepali mag ik nu om de week spuiten. De reumatoloog was heel positief. Ze denkt dat ik na onze volgende afspraak wel naar om de 2 weken kan. Ik ga nu nog eens in de 6 weken naar de osteopaat voor een ‘onderhoudsbeurt’.”

Heb je weer meer energie? 

“Dat gaat nu zooooo veel beter. Mijn klachten van chronische vermoeidheid zijn bijna verdwenen. Ik heb veel meer energie, geen last meer bij dagelijkse bezigheden. Waar ik normaal om half tien onderuit gezakt op de bank hing, ga ik nu pas vaak rond elf uur naar bed. En overdag komt er veel meer uit mijn handen. Met warmte blijft het wat lastiger merk ik, ik ga toch wat vocht vasthouden waardoor ik ‘last’ krijg, maar het is in grotere mate minder dan vroeger.”

Wat vinden anderen van jouw nieuwe manier van eten?

“In eerste instantie zien ze de kilo’s die er af zijn, bijna tien nu, dus is iedereen enthousiast. Inmiddels weet iedereen wel dat ik er voor kies om geen dingen met suiker enzo te eten. En als ik vertel dat door deze wijze mijn reuma zich beter houdt, begrijpen ze pas dat het geen dieet is maar een levenswijze is geworden. Voor mij geen suikers en troep meer.” 

Krijg je geen opmerkingen? “Er zegt altijd wel iemand iets over, maar goed, ik denk dat dat er een beetje bij hoort. Mensen bemoeien zich graag met anderen, en weten het altijd beter. Maar ik voel me er goed bij, en daarmee kan ik het mooi weerleggen.”

En je gezin? “Mijn gezin eet nog niet altijd met mij mee, maar door mijn manier van eten worden ze zich er wel bewust van, hoeveel suiker we normaal op een dag binnenkrijgen. Zeker mijn jongste dochter is er meer en meer mee bezig, en zag die eieren met spek in de ochtend ook wel zitten. Wat ik nog lastig vind, is dat zij op school eten, en dus ook lunch mee moeten nemen.” 

Je bent ook weer meer aan het bewegen?

“Ik heb altijd geprobeerd om te bewegen, dus natuurlijk ging het moeizaam, maar niet dat ik niet vooruit kwam. Ik wandelde ook altijd al wel veel ondanks de reuma. Maar doordat mijn voeten beter zijn als voorheen gaat het gemakkelijker. Ik ben ook gestart met bootcamp. Ik let erop, dat ik altijd wat extra eiwitten en vet eet na het sporten.”

Welke boodschap wil je anderen meegeven?

Heel simpel: Twijfel niet maar start! Dat had ik veel eerder moeten doen.

 

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!   

Delen
Els: 26 kilo lichter en van insuline af

Els: 26 kilo lichter en van insuline af

Els (55) kan het zelf nog nauwelijks geloven. Ze wil graag onze vragen beantwoorden om te laten zien dat het écht kan. “Maar ik wil geen vóór foto, die Els wil ik echt niet meer zien.” Want het is haar gelukt om 26 kilo af te vallen en diabetes 2 om te keren. Dat was in het begin best lastig, daar is Els heel eerlijk in. “In het begin smokkelde ik regelmatig. Af en toe een paar koekjes, dropjes of een broodje, maar daarmee red je het niet. Je moet er echt honderd procent voor kiezen!” 

Was je altijd al dikker?

“Ik heb altijd al wel gemodderd met mijn gewicht en veel diëten gevolgd. Ik lette ook echt op wat ik at. Gezonde maaltijden, dat wel, maar ik moet eerlijk zeggen: tussendoor ging het dan wel vaak mis. Achteraf zie ik wel, dat het alles bij elkaar helemaal niet zo gezond was. Misschien ook omdat ik er nu meer van weet.

En ik had ook gewoon altijd honger. En ineens die onweerstaanbare trek, dan móest ik gewoon eten. Ik ging er soms zelfs ’s nachts uit om wat te eten. Tot ik tien jaar geleden te horen kreeg dat ik moest oppassen om geen diabetes te krijgen. Toen heb ik een tijd heel erg mijn best gedaan, maar ook niet volgehouden. “

En toen bleek je diabetes type 2 te hebben?

“Het ging eerst nog twee jaar iets beter. Ik was ook echt geschrokken, dus dat hielp wel. Maar alles went. Op een gegeven moment zat ik weer in mijn oude eetpatroon en voelde ik me steeds slechter. Nog wat andere gezondheidsproblemen speelden, zoals huidproblemen en problemen met bloeddruk en cholesterol.

Maar het meest opvallende vond ik het gebrek aan energie. Ik stond vaak al doodmoe op en sleepte me echt de dag door. Toen ging ik maar weer naar de huisarts en daar bleken m’n bloedsuikers zo hoog dat ik meteen aan een flinke dosis pillen moest. Ik zat toen al op het randje volgens mijn huisarts, maar ik wilde niet spuiten.”

Ging het beter met die medicatie?

“Een paar weken merkte ik verbetering. Ik had weer meer energie en minder last van hoofdpijn. Maar dat duurde niet lang; na een maand of twee merkte ik geen verschil meer. Mijn suikers bleven maar omhoog gaan. Op een gegeven moment móest ik aan de insuline, ik had geen keuze meer.”

Hoe was dat voor Els om te gaan spuiten? “Ik vond het verschrikkelijk. Dat hele gedoe eromheen, je kunt nooit meer doen alsof er niets aan de hand is. Altijd rekenen en opletten, en ik kreeg ook al snel last van de spuitplekken, van die harde bulten en daar kreeg ik dan ook weer last van. Al snel draait alles om die diabetes, ook voor mijn man en kinderen was het een belasting. En die kilo’s bleven er maar bijkomen.”

Waarom koos je voor deze aanpak?

“Ik wilde afvallen! Mijn dochter was toen al een paar weken bezig met de weekmenu’s uit de startgids en de kilo’s vlogen er af. En ikzelf zat inmiddels al over de negentig kilo, ook door de insuline. Ik wilde zó graag afvallen en ik zag bij haar dat deze aanpak heel goed werkt. Ik las op de site van TheNewFood dat ik mijn insuline wel moest aanpassen en ben eerst naar de diabetesverpleegkundige gegaan. Die vond het gelukkig een goed idee!

We spraken af dat ik zelf dagcurves zou bijhouden en dat we om de dag even telefonisch contact zouden hebben. Ik mocht direct al na de eerste dag mijn insuline halveren! Ik was zo blij dat ze hier achter stond.”

Wat vond je van de omschakeling van mager naar meer vet?

“Ik heb eerst met name tegen al dat vet aangehikt. Dat stond me in het begin gewoon wat tegen. Je denkt: dat kan toch niet goed zijn voor je. Hoe kun je daar nou mee afvallen en gezond worden. Ik heb me er echt overheen moeten zetten. En gelukkig maar, want het ging heel erg goed. Ik verloor in de eerste drie weken ruim zes kilo. Dat was direct al goed te zien en ik kreeg veel complimenten.

Wat zeker helpt, is dat de meeste gerechten echt superlekker zijn. En dat je je steeds verzadigd voelt, niet meer die cravings tussendoor. Eetrust, heerlijk! Ik ging er steeds meer van genieten. Het lijkt soms wel of ik elke dag uit eten ga. Echt, dan overdrijf ik niet. Als mensen blijven eten, dan eten ze ook gewoon met ons mee en negen van de tien keer gaan ze met het recept naar huis!”

En hoe ging het met je suikers en de insuline?

“Ik hield mijn suikers heel goed in de gaten en na acht dagen kon ik helemaal zonder insuline! Ik weet nog dat ik een soort roes leefde. Hoe kan dat nou, dacht ik steeds. Diabetes 2 is toch niet te genezen? Maar het was de eerste weken een enorm succes, niet alleen het afvallen. Tot ik op een dag ben gezwicht voor een ijsje. Ik was een dag op pad met vriendinnen en ik had zoiets van, het gaat zo goed, ik gun dit mijzelf.

Ik had van dat ijsje helaas niet zoveel last en het was net of er een knop omging. Ik vond ineens dat af en toe cheaten gewoon moest kunnen. Ik was van de insuline af en al veel afgevallen. Ik mag toch ook wel eens wat, dacht ik dan. Vooral als ik ergens anders was, dan kon ik me slecht inhouden.” 

Had dat smokkelen effect op je bloedsuikers?

“Ja. Nou ja, eerst wilde ik het niet zien, ik weigerde gewoon te geloven dat die paar keer smokkelen zoveel kwaad zouden kunnen. Dan maakte ik mijzelf wijs dat die hele koolhydraatarme aanpak niet werkte voor mij. Ik moest weer aan de insuline, mijn waardes waren vaak weer te hoog. Maar ik wilde niet weer spuiten.

Ik heb toen contact gezocht met Matty en zij wees me op het artikel over dat ene koekje dat niet kan. Het was wel een eye-opener, dat ik er dus zelf voor aan het zorgen was, dat het niet beter ging. Dat het alleen werkt als je ook écht honderd procent die keuze maakt om anders te eten. Dat was echt het moment dat de knop omging. En dat had direct weer effect op mijn bloedsuikers. Die insuline was niet nodig.”

Ging het buiten de deur ook beter?

“Ik ging er vanaf dat moment anders mee om. Ik zorgde ervoor dat ik altijd voorbereid op pad ging. Ik nam eten mee, of keek van tevoren
wat ergens te eten was. Maar vooral: smokkelen was gewoon geen optie meer. Ik hoefde niet meer steeds met mijzelf het gevecht aan te gaan. Zo was het gewoon en ik moet zeggen dat het veel makkelijker was dan ik had verwacht: het was zelfs een opluchting!

De eerste tijd vond ik het met een feestje of zo, nog wel lastig. Ik wilde dan niet ‘moeilijk doen’ of ‘anders’ zijn. Maar ja wat schoot ik er mee op als ik er alleen maar last van had? Nu zeg ik rustig dat ik ziek word van ‘normaal’ eten en zo is het ook. Eigenlijk heeft niemand daar moeite mee, al hebben sommigen wel hun vraagtekens. Maar daar kan ik echt niet meer mee zitten. Het is mijn lijf. ”  

Hoe gaat het nu?

“Het gaat fantastisch! Ik was na 5 maanden 26 kilo kwijt en voor mij op een goed gewicht. Het heeft nog wel een maand of drie geduurd voor mijn bloedsuikers echt weer normaal waren. Vooral de nuchtere waardes bleven rommelen. Ik heb weken gehad dat ik soms rond de 17 zat, en heel langzaam zag ik dan toch een dalende lijn. Ik vertrouwde erop dat het goed zou komen en ik denk dat dat ook belangrijk is.”

Gebruikt Els nog medicatie? “Alle medicatie is de deur uit, ook voor hoge bloeddruk en cholesterol. En mijn huid is helemaal rustig. Ik heb nooit meer hoofdpijn en bruis echt van de energie. Dat verschil is bijna niet te beschrijven. Ik heb weer veel dingen opgepakt waar ik al jaren geen puf meer voor had. Zo krijg ik stukje bij beetje mijn leven weer terug.”

Wat wil je anderen meegeven?

“Geef niet op! Dat heb ik echt zelf ondervonden, je moet doorzetten. Er echt honderd procent voor gaan en niet in je eigen smoesjes trappen, zo van: af en toe verdien je een broodje of een gebakje. Dat werkt gewoon niet je hebt alleen jezelf te pakken. Voor je het weet zit je weer met die cravings en voel je je weer zo moe. Je holt zo al snel weer achter de feiten aan.

Bovendien, het eten is zó lekker en je kunt ook heerlijke toetjes en traktaties maken die wel in je menu passen. Gisteren heb ik nog de puddingbroodjes gemaakt uit de kerstspecial. Die zijn favoriet bij de hele familie en daar kan geen gewoon puddingbroodje tegenop. Smokkelen is dus echt niet nodig!

En verder: ga het gewoon doen, zet die stap. Stel het niet uit… je krijgt er je leven voor terug!” 

Lara Schalk
TheNewFood 

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

Delen
Internist Pijl: we eten te vaak op een dag!

Internist Pijl: we eten te vaak op een dag!

Steeds meer mensen ervaren de voordelen van deelvasten, ook wel intermittent fasting (IF) genoemd. Endocrinoloog en internist dokter Hanno Pijl (foto: cafeweltschmerz.nl) is hier groot voorstander van, we worden er namelijk fitter, slanker en gezonder van. Internist Pijl vertelt over vasten in een interview met NU.nl.

We zijn niet gemaakt om de hele dag te eten

Tegenwoordig eten we de hele dag. Internist Pijl zegt hierover: “We zijn er niet voor gemaakt om de hele dag door te eten zoals we tegenwoordig doen. We eten niet alleen te veel, maar ook te vaak. Op de lange termijn leidt dat tot problemen.” Hij geeft aan, dat ons lijf tussen de maaltijden door tijd nodig heeft om te herstellen, en dat geven we ons lijf niet als we te vaak op de dag eten.

Bovendien is er geen wetenschappelijk bewijs voor, dat je in de ochtend de verbrandingsmotor op gang moet brengen. Pijl: “In principe kan het lichaam gewoon teren op de opgeslagen energievoorraad.”

Wat gebeurt er als je minder vaak eet?

Wanneer je een bepaalde periode stopt met eten, schakel je over van groei en vermenigvuldiging naar reparatie en bescherming. “Op de korte termijn zorgt het voor een fitter gevoel en minder vermoeidheid. En op de lange termijn voor een betere suiker- en hormoonhuishouding, minder chronische ziektes en gewichtsverlies,” aldus internist Pijl.

Welke vorm van vasten?

De vorm die het meest wordt toegepast is de 16/8 vorm, waarbij je 8 uur eet en 16 uur vast. Het makkelijkst is het, om het ontbijt over te slaan. Het blijkt dat deze methode geschikt is om fitter en minder vermoeid te zijn en dat het makkelijker is om op gewicht te blijven. Daarnaast heb je minder risico op chronische ziekten als je doet aan deelvasten. 

“Als je wilt afvallen, blijkt het nóg effectiever om meerdere dagen achter elkaar te vasten”, beaamt ook dr. Pijl.

Kan iedereen vasten?

In principe is iedereen er bij gebaat om minder vaak te eten. Mensen met diabetes en die bloedsuikerverlagende medicatie gebruiken moeten wel eerst overleggen met hun behandelaar. “Vasten heeft direct invloed op de suikerhuishouding, dus moet de medicatie worden aangepast”, aldus dr. Pijl. Ook mensen met darmziekten kunnen het beste eerst overleggen met hun behandelaar.

Wil jij ook starten met vasten?

Start altijd eerst met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. Je maakt dan van je lichaam een supervetverbrander. Na zo’n acht weken kun je dan starten met vasten. Je lichaam gaat dan gebruik maken van de eigen vetreserves. Doordat je lichaam na acht weken al heel goed is geworden in vet als brandstof gebruiken, is het voor je lijf én voor jou niet moeilijk. 

VERDER LEZEN
Meer informatie over deelvasten? Klik hier
Lees hier het hele interview met NU.nl  

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? 
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Internist Sijpkens pleit voor andere voeding

Internist Sijpkens pleit voor andere voeding

Dokter Sijpkens (foto: niernieuws.nl) schrijft sinds eind 2018 niet meer standaard medicatie voor. Hij richt zich eerst op andere voeding. En met resultaat! Hij heeft al meerdere patiënten van medicatie tegen hoge bloeddruk en diabetes type 2 afgeholpen. “Nadat de focus lange tijd vooral op medicatie lag, is er nu een verandering op komst”, vertelt Internist Yvo Sijpkens in een spraakmakend interview met NU.nl. 

Dr Sijpkens had zelf prediabetes, maar de reguliere adviezen hielpen niet

Internist Sijpkens raakte geïnspireerd toen hij zelf prediabetes kreeg en ondanks afvallen en sporten geen lagere bloedsuikers wist te bereiken. Hij las een boek over koolhydraatarm/keto eten en ging deze kennis op zichzelf toepassen. Hij bleek daarmee wel in staat om stabiele lage bloedsuikers te behalen en te behouden.

“Je lijf kan prima zonder koolhydraten, zelfs als je veel sport”

Hij geeft aan dat mensen vaak al lang insulineresistent zijn, nog voordat ze klachten gaan krijgen. De enige manier om insulineresistentie en ziek worden door insulineresistentie te voorkomen? Koolhydraten beperken en gezond leven, aldus dokter Sijpkens: “Zo hou je zowel je glucose- als je insulinespiegel laag!

Kies daarbij voor onbewerkt eten zoals yoghurt, boter, kaas, eieren, noten, vlees, vis, kip en groente. Je lijf kan prima zonder koolhydraten, zelfs als je veel sport. De ketonen, die je lijf aanmaakt als je minder koolhydraten eet, kunnen je lijf voorzien van voldoende energie.”

Zijn vetten ongezond?

Nee hoor. Die vetten zijn helemaal niet ongezond! “Door ketogeen te gaan eten pak je de insulinespiegels aan en neemt het hongergevoel af. De eigen vetvoorraad wordt uiteindelijk aangesproken en afvallen lukt ineens wél. Mensen voelen zich goed en de meeste bloedwaarden verbeteren.”

Dokter Sijpkens benadrukt: “Ik heb het gevoel dat we aan het begin staan van een voedingsrevolutie. Gezonde voeding lijkt de sleutel te zijn voor het indammen van chronische ziekten en daarmee de zorgkosten.” Lees hier het hele interview met NU.nl

Meer informatie over diabetes verslaan? Klik hier

 

VERDER LEZEN 

Niet snaaien maar kloppen

Ed Nissink (61) is moderator en inspirator bij TheNewFood. Hij heeft een achtergrond in communicatie, coaching, oosterse vechtkunsten en mindfulness en deelt regelmatig tips en oefeningen die je kunnen helpen bij het starten met deze fijne aanpak én bij het volhouden!...

BLOG 19 Keto voor iedereen

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven. Wat...

BLOG 18 Waar het hart vol van is

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven. HOE...

BLOG 18 De liefste moeder

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.  Wortel “Als je maar...

BLOG 17 On the road again

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven. Patat...

BLOG 17 Keto verjaardag

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.  Ontbijttaart Vinz is...

BLOG 16 Besparen met keto!

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke keto leven. IS...

BLOG 16 De spreekbeurt

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt.  Vet gezond Als het in...

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? 
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Verpleegkundige Angelique versloeg diabetes 2

Verpleegkundige Angelique versloeg diabetes 2

Begin 2018 gaat verpleegkundige Angelique (1975) naar de huisarts met verschillende klachten, die maar niet overgaan. Het is niet duidelijk wat er aan de hand is, maar ze voelt zich steeds slechter. Dan blijkt dat ze een bloedsuiker heeft van 29 mmol/L. Ze is in levensgevaar en moet direct worden opgenomen en starten met insuline. 

“Daar zat ik dan als domme diabeet aan de insuline…”

Ze schaamde zich enorm! “Tijdens mijn opleiding tot verpleegkundige, leerden we over de 3 D’s. Dik, Dom en Diabetes. Ik dacht, mij overkomt dat natuurlijk niet. Omdat ik snel dikker werd, at ik zoveel mogelijk vetarm en weinig calorieën. Meestal keurig volgens de schijf van vijf.

En nu bleek ik zelf diabetes type 2 te hebben. Ik schaamde me enorm, de 3 D’s dreunden nog door in mijn hoofd: daar zat ik dan zelf als dikke domme diabeet aan de insuline.”

Een leven lang lijnen en zwangerschapsdiabetes

“Ik was altijd aan de lijn!” vertelt Angelique terugkijkend. Ik viel soms even veel af, maar ik voelde me heel ellendig daarna en had zo weinig energie.” Tijdens haar drie zwangerschappen kreeg ze ook nog eens zwangerschapsdiabetes, waarbij ze zelfs insuline moest spuiten. “Ik wist, als verpleegkundige, dat ik later grote kans had op diabetes type 2. Ik dacht, dit moet anders. Ik ging weer op zoek naar een andere aanpak.”

Ze richtte zich op gezonde vetarme voeding met veel groente en fruit. “Hiermee bleef ik redelijk op gewicht en ik voelde me op zich ook prima. Maar ik bleef hoofdpijn, eczeem en stemmingswisselingen houden.” Ze had ook vaak last van emotie-eten bij stress. Dan lette ze een periode helemaal niet op wat ze at en sloeg ze door. 

Met spoed naar het ziekenhuis

“Uiteindelijk is het in 2018 toch misgegaan, ik voelde me steeds slechter.” Ze ging naar de huisarts, maar die kon niet echt een oorzaak vinden. Ze werd naar huis gestuurd met zalf en pillen tegen de hoofdpijn. En dan was daar de dag, dat ze doodziek met spoed in het ziekenhuis terechtkwam. Haar bloedsuikers waren gevaarlijk hoog.

Ze bleek toen al veel langer diabetes 2 te hebben. Het was gemist door de huisarts. Ze bleef een paar dagen in het ziekenhuis en ging naar huis met insuline, metformine en cholesterolverlagers. “Ik wilde dat eigenlijk niet maar het is een standaardprocedure.” Angelique was erg aangedaan. “Ook, omdat ik de laatste jaren juist zo bezig was met gezonde voeding. Ik dacht, hoe kan dit mij nou gebeuren?”

Op zoek naar een alternatief voor medicijnen

Maar Angelique gaf niet op, ze was er nog steeds van overtuigd dat andere voeding veel voor haar kon doen. Met haar zoektocht komt ze al snel op koolhydraatarm. Maar door alle informatie en tegenstrijdige adviezen raakt ze in de war.  “Er was zo enorm veel verschillende informatie te vinden, ik voelde wel dat ik goed op weg was. Maar ik merkte ook dat ik het juiste pad voor mij, nog niet gevonden had.”

Ze vroeg haar diabetesverpleegkundige om hulp en deze bevestigde dat koolhydraatarm een goed idee was. Angelique vond het lastig, ze had het idee dat ze maar wat aan het doen was. Ze viel wel wat af en kon medicatie gaan afbouwen, maar het ging nog niet geweldig.

De startgids geeft eindelijk houvast en resultaat 

Begin 2019 kwam ze toevallig de website van TheNewFood tegen. “Het voelde meteen goed. De informatie op de site, de ervaringen van anderen… dit was waar ik naar op zoek was, ik was overtuigd.  Ik heb verpleegkundige lara (diabetes coach) van TheNewFood om hulp gevraagd, dat was erg fijn.

Mijn medicatie kon ik heel snel verder afbouwen. Op een gegeven moment slikte ik alleen nog metformine en simvastine. Ik vond het erg spannend die laatste stappen te zetten. Wat zouden mijn bloedsuikers gaan doen? Zou mijn cholesterol hoger worden? Hoe zou ik me gaan voelen? Na twee maanden durfde ik toch met die laatste medicatie te stoppen, en het ging goed.”  

Bloedsuikers bleven eerst nog schommelen

“Toen ik stopte met de medicatie zaten de waardes tussen 5 en 6.5 en voelde ik me top! Maar in de weken erna begonnen mijn waardes toch weer te stijgen tot soms wel 9.5. En mijn nuchtere waarden kwamen vaak nog 2-3 punten hoger uit. Dit was iets wat vaak voorkwam, wist ik van mijn diabetes-coach; mijn lijf ruimde opgeslagen suiker op. Maar toch was dit soms best spannend.”

Ze besloot met alle informatie in haar achterhoofd toch door te zetten en het af te wachten. “De eerste acht weken heb ik de startgids heel strikt gevolgd. Ik wisselde wel soms een dag of maaltijd om als er iets in stond waar ik niet zo van hield, maar het was heel makkelijk vol te houden. Ik at heerlijk en het werkte!” 

De beloning: weer gezond!

Uiteindelijk resulteerde dit in een enorme gezondheidswinst: “Ik voel me nu zoveel beter; ik heb meer energie, slaap beter en ik word uitgerust wakker. Ik ben ongeveer 20 kilo afgevallen. Ik zit lekkerder in mijn vel en heb meer zelfvertrouwen. Ook mijn hoofdpijn, eczeem en stemmingswisselingen zijn steeds meer aan het afnemen. En het allerbelangrijkste… Ik heb mijn diabetes omgekeerd!

Angelique merkt nog wel dat bij veel stress haar bloedsuikers weer wat stijgen. “Ook situaties die ik in eerste instantie niet als echt stressvol ervaar, blijken toch invloed te hebben op mijn bloedsuikers. Zo liep ik een poosje met een bril die niet meer goed op sterkte was en dat zag ik terug in mijn waardes. Al die dingen hebben dus invloed. Ik leer nu wel dat anders met stress omgaan belangrijk is.”

Diabetes 2 onder controle houden

Angelique ziet deze nieuwe manier van eten niet als tijdelijk. “Ik weet dat ik insulineresistent ben en extra gevoelig blijf voor diabetes 2. Dat gaat nooit meer weg. Als ik stop met deze aanpak en weer meer koolhydraten ga eten, komen de hogere bloedsuikers en mijn diabetes 2 terug. Daar kies ik niet voor. Dit is voor mij een leefwijze voor altijd.”

Uiteraard heeft ook zij moeilijke momenten, maar die worden steeds minder. Ze merkt hoe goed deze manier van eten voor haar is. Vooral sociale gelegenheden vond Angelique in het begin ingewikkeld, maar ook daarin heeft ze een weg gevonden. “In het begin sloeg ik alle uitnodigingen af, nu neem ik vaak zelf mijn eten mee. En ja, dan krijg je wel eens vragen, maar dan leg ik hen uit waarom ik eet zoals ik eet. Mensen vinden het vaak heel knap en zijn blij voor me dat ik gezonder ben en van mijn medicatie af ben.”

Iedereen zou dit moeten weten

Ze is zo blij dat ze dit heeft ontdekt, ze zou het wel van de daken willen schreeuwen. “Het verbaast me dat niet iedereen weet hoe goed deze methode werkt, dat er in de medische wereld nog best veel weerstand en te weinig kennis over is. Zoveel mooie en bijzondere ervaringsverhalen zijn er al. En het kan gewoon; je kunt de controle over je lichaam op deze manier voor een deel in eigen hand nemen.”

Angelique merkt wel dat ze erg gevoelig is voor stress. Als er (te) veel dingen aan de hand zijn dan ziet ze toch weer haar bloedsuikers omhoog schieten. Het blijft dus zaak om hier rekening mee te houden.

Advies voor iedereen met diabetes 2

Wat ze anderen wil meegeven: “Kies voor jezelf, voor je eigen gezondheid. Je bent het waard! En als je er voor kiest, kies er dan helemaal voor. Maak het niet te ingewikkeld en gebruik de startgids. Als je diabetes 2 hebt, kan ik enkel zeggen: hou vol en vertrouw erop dat het goed komt!

Geef het de tijd en help je lijf te herstellen door volgens deze aanpak te blijven eten zonder uitstapjes naar meer koolhydraten. Stijgende waarden? Laat je niet uit het veld slaan! Het hoort er bij en is juist een teken dat je goed bezig bent. Ik hoop dat ik met het delen van mijn verhaal mensen kan inspireren ook voor zichzelf te kiezen en de strijd met diabetes aan te gaan!” 

Team TheNewFood

Angelique maakt inmiddels onderdeel uit van TheNewFood team. Ze doet van alles achter de schermen, TheNewfood is inmiddels haar grote passie geworden. Misschien ben jij haar al een keer tegengekomen, in de chat via de Facebookpagina van TheNewFood? Als iemand heeft ervaren wat deze aanpak voor je kan doen, dan is An het wel! 

An wil zoveel mogelijk mensen helpen gezonder en slanker te worden en waar ze kan bijdragen aan een beter leven voor mensen met diabetes 2. Ze kookt ook heel graag en test vele recepten uit. Twee keer per week deelt ze op de openbare facebookpagina wat er bij haar op tafel staat, om zo weer anderen te inspireren. Ze maakt er elke keer weer prachtige foto’s bij. Ook veel foto’s uit de weekmenuplanner zijn van haar hand. 

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

Delen
Diabetes 2 stoppen, hoe gaat dat eigenlijk?

Diabetes 2 stoppen, hoe gaat dat eigenlijk?

Steeds meer mensen met diabetes type 2 kunnen stoppen met insuline en pillen doordat ze anders gaan eten. Misschien wil jij dat ook wel maar wil je eerst weten hoe dat gaat? Wat je kunt verwachten? Misschien heb je vragen zoals: Gaat mijn bloedsuiker in een rechte lijn naar beneden? Kan ik eerst gewoon mijn insuline of pillen blijven gebruiken? Hoe lang gaat het duren?

Laten we beginnen met de vraag hoe (waarom) koolhydraatarm/keto eigenlijk werkt. Het antwoord is gemakkelijker dan je denkt misschien. Als je minder koolhydraten gaat eten dan komt er geen extra suiker in je bloed. Je bloedsuikers verhogen dus niet en je hebt geen medicatie nodig om de suikers uit je bloed te halen. Zo eenvoudig is het!

KIJK, DIT DOET EEN ‘NORMAAL’ ONTBIJT : Je eet bijvoorbeeld twee boterhammen, eentje met kaas en eentje met hagelslag. Daarbij eet je misschien nog een appel of een banaan en drink je een glas sinaasappelsap of melk. Je bloedsuiker stijgt daardoor behoorlijk, want er zitten veel koolhydraten in deze maaltijd en koolhydraten worden omgezet in suiker. Suiker komt in je bloed. Omdat iemand met diabetes 2 die suiker niet goed zelf uit het bloed kan halen is medicatie nodig die helpt de suiker op te ruimen.

EN DIT DOET EEN KOOLHYDRAATARM ONTBIJT: Stel je eet drie gebakken eieren met spek, een tomaatje en je drinkt een kop thee. Of je eet een bakje volle Griekse yoghurt met wat pitten en zaden en een paar aardbeien. Zo’n ontbijtje bevat weinig koolhydraten en er komt DAARDOOR vrijwel geen extra suiker in je bloed. Insuline of bloedsuikerverlagende medicatie is dus niet nodig! Je bloedsuikers blijven laag.

Dus deze aanpak verlaagt vanaf dag één je bloedsuikers?

Inderdaad. Bijna te mooi om waar te zijn. Dat dacht Marcel ook nadat hij was gestopt met insuline: “Het is toch bijna niet te bevatten. Je ziet je ochtendwaardes zakken naar 5 of 6 en je denkt, klopt dit wel? In het begin heb ik vaak opnieuw gemeten omdat ik dacht dat er iets met de meting niet goed was gegaan! “

Je bloedsuikers dalen enorm snel, direct starten met afbouwen is daarom belangrijk. Want echt, een hypo ís levensgevaarlijk… Je hebt maar één slechte hypo nodig om in coma te raken, als je op dat moment bijvoorbeeld toevallig in de auto zit dan kan dat slecht aflopen. Het afbouwen en stoppen van insuline en bloedsuikerverlagende pillen MOET dus! Maak vóór je start een plan met je behandelaar.

Hoe lang duurt het voor ik weer normale bloedsuikers heb?

Je bloedsuikers zullen in de loop van de weken steeds verder dalen als je je houdt aan je nieuwe menu. Je zult ook al snel merken dat je weer meer energie krijgt, minder hongerig bent en dat je kilo’s kwijtraakt. Maar voordat je diabetes 2 echt hebt omgekeerd, dus voordat je bloedsuikers weer helemaal normaal zijn kan dat maanden duren. Drie tot vier maanden is heel normaal. Het is belangrijk om geduld te hebben!

Ga er niet vanuit dat jouw bloedsuikers nu in één dalende lijn naar beneden gaan. Nadat je bent gestart met het afbouwen van medicatie zul je zien dat je bloedsuikers lager worden maar ook gaan schommelen. Er zullen dagen zijn dat je weer wat hoger zit. Vooral je nuchtere waarden kunnen soms tijdelijk oplopen.

HET ECHTE GEHEIM?

Ga er 100% voor. Jouw lijf kan niet met koolhydraten omgaan, daardoor heb je diabetes 2 gekregen. Wil je blijvend van diabetes 2 afkomen dan ga je blijvend anders eten. Alleen dan kun je snel en succesvol diabetes 2 omkeren. Dat is ook wat we zien in de praktijk. Mensen die regelmatig ‘smokkelen’ of terugvallen in hun oude eetpatroon die blijven hogere bloedsuikers houden. Als je weer gaat eten zoals ‘vroeger’ dan krijg je ook je diabetes 2 weer terug.

Hoe snel ga je afvallen?

Natuurlijk wil je vooral van je medicatie af en je bloedsuikers verlagen. Maar je wilt ook afvallen! En dat gaat je ook zeker lukken. Na de eerste snelle kilo’s kan het zijn dat het wat langzamer gaat. Je lichaam is hard aan het werk om te herstellen. Om een nieuwe balans te vinden. Ga vooral dóór en geef niet op. Uiteindelijk kan het jou ook lukken om eindelijk richting je streefgewicht te komen! Mensen die diabetes omkeren vallen ook altijd enorm veel af.

Wat moet je doen als je bloedsuikers weer wat verhogen?

Je hoeft niets te doen. Het is heel normaal en gebeurt bij vrijwel iedereen die bezig is met diabetes 2 omkeren. Een periode van weken of zelfs maanden hogere bloedsuikers is niet acuut gevaarlijk.
Maar hoe werkt dat dan? Waar komen die hoge bloedsuikers vandaan?

Zie je lijf even als een emmertje: door jaren te veel koolhydraten (= suiker) gegeten te hebben zit jouw emmertje vol met suiker. Als je veel minder koolhydraten gaat eten, komt er geen nieuwe suiker meer bij! Maar je lijf zit nog met al die suiker en gaat dat opruimen. Het emmertje wordt geleegd. Alle opgeslagen suiker wordt in de loop van de weken/maanden opgeruimd uit je lijf en komt terecht in je bloed. Hierdoor kunnen je bloedsuikers tijdelijk toch weer hoger worden. Vooral in de ochtend!

Waarom gaat je lijf pas opruimen nadat je gestopt bent met insuline en pillen?
Insuline en bloedsuikerverlagende pillen houden het opruimen tegen. Ze zorgen er namelijk voor dat suiker uit je bloed juist wordt opgeslagen in je emmertje en dat stopt ook direct het opruimen. 

De tijdelijke hogere bloedsuikers komen dus niet door het eten! Het komt uit je lijf: je lijf is de oude suikers aan het opruimen. En als deze niet opgeruimd worden, kun de diabetes 2 niet omkeren.

Hoe gaat dat afbouwen bij anderen?

Wat we meestal zien is dat insuline en bloedsuikerverlagende pillen al in de eerste week vrijwel helemaal kunnen worden afgebouwd. De  bloedsuikers dalen al direct en na een aantal weken tot maanden zijn ze vrijwel altijd weer normaal laag en stabiel. Voorwaarde is uiteraard wel dat je je aan het menu houdt!

En tijdens die reis van het omkeren kun je dus verhogingen verwachten. Wij zien regelmatig nuchtere bloedsuikers tussen de 10 en 18 mmol/L. En dat is helemaal niet erg!  Belangrijk: vertrouw op je lijf en op het proces! Uiteindelijk worden je bloedsuikers weer lager!

Harriet Verkoelen, diabetesverpleegkundige: “Ik raad altijd aan om insuline actief af te bouwen. Insuline moet omlaag, ook al gaan de waardes wat omhoog.” In haar boek ‘diabetes overwinnen’ geeft Harriet een voorbeeld van een vrouw waarbij met name de nuchtere bloedsuikers flink stijgen de eerste maanden, tot wel 16 mmol/L.

Gelukkig heeft deze mevrouw geduld en gaat ze door! Harriet: “Hopelijk heeft haar behandelaar ook dit geduld en accepteert haar behandelaar dat de bloedsuikers tijdelijk hoger zijn.” Lees ook: ‘Diabetes overwinnen’ door Harriet Verkoelen.

Start nooit met koolhydraatarm eten als je geen afbouwplan hebt!

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen! Maak altijd eerst een ‘afbouwplan’. Je kunt niet starten met deze aanpak zonder je medicatie drastisch te minderen. Misschien zegt je praktijkondersteuner dat je eerst maar eens moet starten en over een paar weken kan langskomen, maar ga daar niet mee akkoord. Dat is namelijk een levensgevaarlijk advies!

Diabetesverpleegkundige Diny benadrukt dat ook, je kunt alleen starten als je direct snel je insuline en pillen (zoals Gliclazide) afbouwt: “Ik bouw Insuline en medicatie die de insulineproductie bevordert het liefst wat sneller af om hypo’s te voorkomen. Hypo’s zijn acuut gevaarlijk, en hogere waarden kunnen kortdurend niet veel kwaad.”

SLIK JE METFORMINE? Dit is geen bloedsuikerverlager en kun je rustig door blijven slikken als je start. Je kunt dat in de loop van de tijd gaan afbouwen dat heeft geen haast. 

WAT KAN JE BLOEDSUIKERS VERHOGEN OF VERLAGEN?
Wat kan je bloedsuiker VERHOGEN

VOEDING
Wat je eet en wanneer je eet, heeft invloed op je bloedsuiker. Merk jij dat je hogere bloedsuikers krijgt? Ga dan eerst na of je menu misschien stiekeme koolhydraten bevat. Hou er hierbij ook rekening mee dat sommige zoetstoffen (bijvoorbeeld maltitol) invloed hebben op je bloedsuiker!

Daarnaast kun je de koolhydraten die je eet het best combineren met vetten. Honderd gram aardbeien zonder vetten zorgt voor een hogere bloedsuiker dan wanneer je deze honderd gram zou combineren met bijvoorbeeld slagroom (wat het ook nog eens veel lekkerder maakt!). Combineer dus altijd je koolhydraten met vetten!

BEWEGING
Bewegen is gezond, maar soms kan dit ervoor zorgen dat je bloedsuikers hoger worden. Dit geldt vooral voor krachttraining en HITT. Het meten van bloedsuiker na het sporten is daarom geen goed idee! Het geeft namelijk geen goed beeld. Meet je toch een bloedsuiker na het sporten en is deze plotseling hoger, dan vooral geen zorgen! Uiteindelijk maakt sporten je gevoeliger voor insuline: ook al stijgt je bloedsuiker tijdelijk, op lange termijn werkt het juist bloedsuikerverlagend.

MEDICATIE
Het kan zijn dat je medicatie gebruikt die je bloedsuiker verhoogt. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld corticosteroïden (ook als zalf of spray!), maar bijvoorbeeld ook aan plastabletten en zelfs cholesterolverlagers. Kijk in de bijsluiter van jouw medicatie of op internet om te controleren of jouw medicatie kan zorgen voor een hogere bloedsuiker.

LICHAMELIJKE STRESS
Ziek zijn, een wondje hebben, verbrand zijn, het hebben van een allergie… Maar ook weinig slaap of uitdroging (door warm weer, de sauna, of bijvoorbeeld plastabletten) kunnen je bloedsuiker verhogen. Meet jij plotseling hogere bloedsuikers? Ga dan na of één van bovenstaande dingen voor jou kan gelden!

MENTALE STRESS
Iedereen heeft een beeld bij wat mentale stress is: je voelt je gespannen of gejaagd. Maar ook als je gelukkig bent kun je mentale stress hebben. Bijvoorbeeld wanneer je op vakantie gaat en spullen in moet pakken, of een feestje aan het organiseren bent. Al deze vormen van mentale stress kunnen je bloedsuiker verhogen. Hou daar rekening mee!

Wat kan je bloedsuiker VERLAGEN

VOEDING
Het minderen van koolhydraten heeft direct invloed op je bloedsuikers, ze worden direct lager. Maar daarnaast heeft ook de frequentie van het eten invloed op je bloedsuiker. Minder vaak eten zorgt voor minder hoge bloedsuikers, je lijf heeft namelijk de tijd om de bloedsuikers te gebruiken zonder dat ze continu aangevuld worden. Het niet eten van tussendoortjes en, als je daar aan toe bent, deelvasten, kan ervoor zorgen dat je bloedsuikers lager worden.

Ook zorgt eten na 20:00 uur ’s avonds ervoor dat je lijf in de war raakt. Dit kan leiden tot hogere bloedsuikers. Het is dus beter voor je bloedsuikers en je gezondheid om niet meer na 20:00 uur ’s avonds te eten.

BEWEGING
Duursport (wandelen, fietsen, zwemmen) heeft een bloedsuikerverlagend effect. Dit merk je vaak al kort nadat je bewogen hebt.
Ook andere sporten, bijvoorbeeld krachttraining en HITT, kunnen je gevoeliger maken voor insuline. Dit merk je echter niet op korte termijn, op korte termijn kan je bloedsuiker zelfs wat verhogen na het sporten. Op langere termijn zal je dit wel merken. Er is dus geen reden om deze sporten niet uit te oefenen!

MEDICATIE
We waarschuwen uitgebreid voor bloedsuikerverlagende medicatie (tabletten en spuiten) als je volgens de koolhydraatarme/keto aanpak eet. Deze medicatie zorgt namelijk voor een lagere bloedsuiker. Uiteindelijk kan dit leiden tot een levensgevaarlijke hypo. Maak dus altijd een plan met je behandelaar als je bloedsuikerverlagende medicatie gebruikt. Doe dit vóórdat je begint met de koolhydraatarme/keto aanpak.

 

Hoge NUCHTERE bloedsuikers

Het Dageraadfenomeen/Dawn syndroom kan zorgen voor hoge nuchtere bloedsuikers. Daar schreven we eerder al meer over. Merk jij vooral hoge bloedsuikers in de ochtend? Lees dan even dit artikel.

 

CONTROLEER je bloedsuikerapparatuur regelmatig

Het is belangrijk om regelmatig te controleren of jouw bloedsuikermeter nog goed werkt. Dit doe je door je apparaat te ijken. Als je dit niet met enige regelmaat doet, kan je een foute uitslag krijgen. Deze uitslag kan te hoog en te laag zijn. Je hebt hiervoor ijkvloeistof nodig, dit is onder meer online te koop.

 

 

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Diabetes type 1 soms nog te stoppen

Diabetes type 1 soms nog te stoppen

Goed nieuws voor mensen die net de diagnose diabetes type 1 hebben gekregen. Uit onderzoek  blijkt namelijk dat een koolhydraatarme/keto aanpak veelbelovend is bij mensen die net gediagnosticeerd zijn met diabetes type 1. De verwachting is zelfs, dat zij mogelijk de diabetes kunnen omkeren door koolhydraatarm/keto te gaan eten en geen insuline meer nodig hebben.

Onderzoek naar koolhydraatarm/keto bij diabetes type 1

In het Dijon University Hospital kozen drie volwassen patiënten, die net te horen hadden gekregen dat zij diabetes type 1 hebben ervoor om koolhydraatarm/keto te gaan eten. Patiënt A en B konden circa 2 weken na het starten met deze aanpak, stoppen met het spuiten van insuline en doen dit al langere tijd niet meer.

Patiënt C begon 9 maanden na het krijgen van de diagnose met de koolhydraatarme aanpak en had gedurende 18 maanden geen insuline nodig. Inmiddels gebruikt hij wel weer insuline, maar hij heeft veel minder insuline nodig dan voorheen.

Advies: hoe eerder starten met koolhydraatarm, hoe beter

In bovenstaand onderzoek wordt de verwachting aangegeven dat hoe vroeger je begint met de koolhydraatarme/keto aanpak, hoe meer profijt je ervan kunt hebben. Vlak na het krijgen van de diagnose maken mensen vaak zelf nog wel insuline aan: de alvleesklier is nog niet helemaal kapot.

Hier kunnen mensen van profiteren. Ook een eerder onderzoek gaf dit al aan. Daarin werd genoemd dat er mogelijk zelfs herstel van de betacelfunctie kan plaatsvinden, waardoor hun alvleesklier weer meer insuline gaat aanmaken.

Heb jij al langer diabetes type 1?

Ook als je al langere tijd diabetes type 1 hebt en insulineafhankelijk bent, kan de koolhydraatarme/keto aanpak een erg goed idee zijn. Dit blijkt uit diverse onderzoeken, bijvoorbeeld uit dit onderzoek en dit onderzoek. Hierin wordt geconcludeerd dat mensen met diabetes type 1 veel minder insuline nodig hebben, stabiele bloedsuikers hebben en minder risico hebben op een hypo.

Angela heeft diabetes type 1 en eet koolhydraatarm. “Ik heb veel minder insuline nodig en mijn bloedsuikers zijn stabieler. Ook heb ik veel meer energie en minder risico op complicaties en hart-en vaatziekten.”

Wil je ook starten met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak?

Als je diabetes hebt en koolhydraatarm/keto gaat eten, is het belangrijk dat je goede ondersteuning krijgt van een specialist of diabetesverpleegkundige. Je moet om levensgevaarlijke hypo’s te voorkomen namelijk insuline erg snel afbouwen.

Het is daarom noodzakelijk om een plan te maken met je behandelaar vóórdat je start met deze aanpak. Daarna kun je gezond starten met de koolhydraatarme/keto aanpak door de startgids te volgen.

VERDER LEZEN
Lees hier meer info over koolhydraatarm/keto eten bij diabetes type 1. 

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Hoeveel koolhydraten heb je eigenlijk nodig?

Hoeveel koolhydraten heb je eigenlijk nodig?

Er blijkt nogal wat verwarring te zijn over de minimale hoeveelheid koolhydraten die je nodig hebt in een gezond koolhydraatarm/keto menu. Móet je koolhydraten eten? Of kun je ook zonder? Geldt dat voor iedereen? Laten we beginnen met de vraag wat er mis is met koolhydraten.

Wat is er mis met koolhydraten?

Op zich is er niets mis met koolhydraten. Koolhydraten zijn bedoeld om jou energie te geven! Helaas kunnen steeds meer mensen die koolhydraten niet meer goed gebruiken als brandstof. Koolhydraten bereiken de cellen dan niet (meer), je cellen zitten dan dus zonder brandstof. We noemen dat ook wel ‘koolhydratenmoeheid‘.  Je voelt je vaak moe en hongerig, je wordt steeds zwaarder en vaak ook ziek.

Wat gebeurt er als je minder koolhydraten gaat eten? Eet je veel minder koolhydraten en juist veel meer vetten, dan gaat je lijf vet gebruiken als brandstof. Vet bereikt je cellen wel optimaal, je cellen krijgen weer brandstof! En dat merk je al binnen een week. Je bent niet meer steeds moe en hongerig, maar energiek en je voelt je steeds verzadigd. Je valt weer makkelijk af. Veel gezondheidsklachten verdwijnen. 

Hoeveel koolhydraten eet je minimaal?

Over de minimale hoeveelheid koolhydraten die je móet eten bestaan veel misverstanden. Wat veel mensen niet weten: Koolhydraten zijn niet essentieel voor je lijf. Ze zijn misbaar, je kunt zelfs helemaal zonder! Maar vetten en eiwitten zijn wél essentieel, dus je kunt die nooit weglaten. 

Maar heeft je lichaam geen koolhydraten nodig?  Ja, je lichaam heeft een klein beetje koolhydraten nodig, maar die hoef je niet te eten. Je lijf maakt namelijk zelf de koolhydraten die het nodig heeft, uit eiwitten. Dus dat regelt je lijf zelf. We noemen dat gluconeogenese. Zo slim is je lijf!

Je kunt dus nooit te weinig koolhydraten eten! Eet je helemaal geen koolhydraten dan is dat geen enkel probleem. Je lijf is zelfs erg blij met vet als brandstof, het is een efficiëntere brandstof.

Geldt dit voor zowel mannen al vrouwen? Of je nu man of vrouw bent, ons lichaam is niet gemaakt om heel veel koolhydraten te eten. Het kan daar niet mee omgaan. Soms wordt beweerd dat vrouwen iets meer koolhydraten nodig zouden hebben vanwege hun hormonen, maar het tegendeel is waar. We zien juist dat bij vrouwen de hormoonhuishouding veel beter in balans komt wanneer ze strikt koolhydraatarm/keto gaan eten. Ook al kan het de eerste weken/maanden na de overstap flink in de war zijn. 

Kun je vetarm eten EN koolhydraatarm eten?

Je mag nooit koolhydraatarm eten en ook vetarm. Heb je zelf nog genoeg ‘reservevet’, overgewicht dus, dan denk je misschien dat je geen extra vet hoeft te eten. Maar zo werkt het niet. Door extra vet te eten houd je namelijk de vetverbrandingsmotor draaiende en voorkom je dat je lichaam in de spaarstand schiet en/of koolhydraten gaat maken uit eiwitten, of uit bijvoorbeeld je spieren. 

Koolhydraten weglaten en ook vetten weglaten is een levensgevaarlijke combinatie! Vermijd diëten die dat voorschrijven!

Hoe kun je makkelijk starten zonder zelf te tellen?

Heel simpel: volg de weekmenu’s! De simpele en lekkere weekmenu’s in de startgidsen zijn zo samengesteld dat je de juiste hoeveelheid koolhydraten en vetten binnenkrijgt om effectief af te vallen en je bloedsuikers te verlagen. Je hoeft niets bij te houden of in te voeren in apps en merkt al direct resultaat! Je vindt de startgidsen hier. 

Hoeveel koolhydraten eet je maximaal?

Wat vrijwel altijd werkt, is maximaal 25 gram koolhydraten per dag (minder mag ook), dat is een ‘veilige grens’. Dan blijft je lijf vet gebruiken als brandstof en voed je je lijf optimaal. Dat is ook de aanpak van TheNewFood. Alle boeken, weekmenu’s en recepten zijn gebaseerd op maximaal 25 gram per dag, voor het beste resultaat. Het fijne is: je kunt dit je leven lang volhouden. Je lijf zal je dankbaar zijn!

Moet je soms wel meer koolhydraten eten?

Er wordt wel eens geopperd dat je beter af en toe wel extra koolhydraten kunt eten, om ervoor te zorgen dat je kunt blijven switchen tussen vetverbranding en koolhydratenverbranding. Dat is inderdaad prachtig! Maar, de meeste van ons zijn erg insulineresistent, en dan is steeds in en uit ketose gewoon geen haalbare optie. Je kunt weer veel klachten terugkrijgen zodra je even wat meer koolhydraten gaat eten.

Je zult ook enorm moeten vechten om daarna de knop weer om te krijgen, omdat je lijf direct weer zal schreeuwen om meer koolhydraten. Voor de meesten werkt dit dus niet. Er is niets mis mee om daarom steeds in ketose te blijven, je lijf komt niets tekort.

Met sporten? In principe heb je geen extra koolhydraten nodig. Sterker nog: steeds meer professionele sporters stappen juist over op keto. Omdat ze beter kunnen presteren, doordat ze eindeloos toegang hebben tot brandstof op keto. Lees hier meer over sporten en keto.

VERDER LEZEN 

Overgewicht en toch ondervoed

BLOG van onderzoeker Esther Nederhof. Esther ondervond zelf al vele jaren geleden wat puur en echt eten met je kan doen en wilde hier wetenschappelijk onderzoek naar doen. Dat werd een lange 'strijd' die ze uiteindelijk verloor. Tegenwoordig houdt ze zich bezig met...

BLOG 45 Schaamte over hoe ik was

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Fotoboeken Ik ben...

Blog 44 Zijn dit dezelfde kinderen?

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Met een zak chips aan...

BLOG 43 Eetrust voor Vinz

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Terugkijken Rond de...

ONDERZOEK Keto bij psychisch problemen

Nieuw onderzoek naar een keto-aanpak bij patiënten met ernstige psychische problemen laat verbluffende resultaten zien. De onderzoeker zag dat koolhydraatarme/keto voeding een eenvoudige en veilige manier is om de behandeling van geestelijke aandoeningen te...

Waarom weet mijn arts dit niet?

Onderzoeker Esther Nederhof ondervond zelf wat puur en echt eten met je kan doen en wilde hier wetenschappelijk onderzoek naar doen. Dat werd een lange 'strijd' die ze uiteindelijk verloor. Tegenwoordig houdt ze zich bezig met het coachen van mensen in haar boerderij...

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? 
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Pina colada-ijs (op basis van groente)

Pina colada-ijs (op basis van groente)

IJs op basis van groente, verrassend lekker!
Dit is met recht ‘maaltijdijs’, lekker als diner op warme dagen.

VOOR 1 PORTIE ± 7 GRAM KOOLHYDRATEN PER PORTIE 

DIT HEB JE NODIG

– 200 gram volle kokosmelk, ijskoud
– pot witte asperges – uitlekgewicht ± 300 gram (ik neem Hollandse asperges van het merk Aarts, hier zit heel weinig zout in. Als er verse asperges zijn liever verse gekookte asperges). 
– 2 theelepels vanille-aroma
1 scheutje citroensap OF 1 scheutje suikervrije citroenlimonade (Teisseire 0% supermarkt) 
– zoetstof (naar keuze) naar smaak  
– OPTIE: naar smaak rum-aroma (flesje Dr. Oetker supermarkt) zie TIPS
– OPTIE: opgeklopte slagroom met zoetstof

TIP: Je kunt ook een scheutje rum nemen in plaats van rum-aroma, maar liefst pas nadat je je doelen al bereikt hebt!

ZO MAAK JE HET

1. Snijd de uitgelekte asperges elk in een paar stukken, doe ze in een plastic bak en laat ze tenminste 5 uur vriezen (liefst langer).
2. Zorg dat de kokosmelk ijskoud is voor je hem gaat gebruiken.
3. Doe asperges, kokosmelk, citroensiroop of sap en zoetstof naar smaak in de hakkom van je keukenmachine of staafmixer en mix alles snel tot ijs. Roer er eventueel wat rum-aroma door en dien direct op.

TIP: Is het ijs te dun? Je kunt het altijd weer een uurtje terug in de vriezer zetten. Of zorg dat je ook kokosmelk ingevroren in ijsblokjes in de vriezer hebt staan. Voeg een aantal van die blokjes toe en hak nog even door elkaar. Of maak er de pina colada shake van!

Pina colada shake

Meng een halve portie van het ijs in de blender en voeg wat ijskoud water (of nog een scheut koude kokosmelk) toe, en blender tot een mooie shake.

Voeg eventueel nog naar smaak rum-aroma toe (flesje Dr. Oetker supermarkt). Blender het lekker schuimig en drink in een lang glas met ijsklontjes en een rietje.

MEER KETO TIPS VOOR DE ZOMER?
GA NAAR: HOE OVERLEEF IK KETO EEN HITTEGOLF

Delen
Keto en warme zomerse dagen

Keto en warme zomerse dagen

Warme dagen? Maak het jezelf makkelijk

Op echt warme dagen heb je waarschijnlijk geen zin om lang in de keuken te staan. Je zit ook niet te wachten op een uitgebreide warme maaltijd. Gelukkig hoeft keto op zulke dagen helemaal niet ingewikkeld te zijn. Met een paar slimme keuzes houd je het makkelijk, lekker en voedzaam.

10 slimme tips voor warme dagen

1. Denk niet te moeilijk
Een bordje met kaas, vleeswaren, wat augurken, noten of vis, en je bent klaar. Je lijf vraagt vooral om eenvoud.

2. Maak water aantrekkelijk
Voeg munt, citroen, limoen of komkommer toe. Of een scheutje suikervrije siroop. Zo drink je makkelijker genoeg.

3. Zout is je superkracht
Bij warmte verlies je zout via zweet. Bouillon, zout op je ei of een beetje sole in je water kan helpen om een slap gevoel te voorkomen.

4. Bewaar restjes slim
Maak van overgebleven kip, hamburgers of gehakt een lunchsalade voor de volgende dag. Extra lekker als het koud is.

5. Plan geen ingewikkelde recepten
Gebruik de zomerspecials of pak gewoon iets snels uit de EENPANSPECIAL of SOEPSPECIAL. Het hoeft niet culinair te zijn, als het maar voedzaam is.

6. Koel ook met eten
IJsdrankjes, koude soepjes, avocado-ijs of chocolademousse: je hoeft er vaak niet eens voor te koken.

7. Kook ’s ochtends of ’s avonds
Als het binnen koeler is, kun je vooruit koken of alvast iets bakken voor later.

8. Wees voorbereid op onderweg
Neem iets mee. Kaasblokjes, noten, rolletjes vleeswaren of een portie bouillonpoeder. Kleine moeite, groot verschil.

9. Zeg ja tegen gemak
Een goede maaltijd mag uit losse onderdelen bestaan. Zolang het voedzaam en keto is, zit je goed.

10. Gun jezelf iets lekkers
Avocado-ijs als lunch? Ja. Chocolademousse met kiprolletjes? Ja. Jij mag kiezen wat werkt, zeker op warme dagen.

Maak het jezelf vooral niet te moeilijk. Wat plakjes kaas, vleeswaren, komkommer en een paar olijven, misschien wat gerookte vis erbij, en je hebt al een complete maaltijd te pakken. Maak er een lekkere kan koud water bij, met munt en wat schijfjes limoen of citroen. Kijk vooral waar je zin in hebt en wat praktisch is op zo’n dag.

Volg je de weekmenu’s?

Ook dan kun je gerust bovenstaande suggesties opvolgen en op een later moment de menu’s weer exact oppakken. Wil je de weekmenu’s blijven volgen, maar ze iets aanpassen aan de warmte? Hieronder staan tips om dat makkelijk te doen. Je kunt ook gerust een uitstapje maken naar recepten uit de specials.

Startgids: de weekmenu’s aanpassen

Je kunt je weekmenu altijd aanpassen door maaltijden te kiezen van een andere dag of zelfs hele dagen om te wisselen. Kies als diner bijvoorbeeld voor een maaltijdsalade van de lunch op een andere dag en maak die eventueel wat groter. Of stel een lekkere zomerse maaltijd samen van de tussendoortjeslijst. Misschien een koud soepje erbij uit de SOEPSPECIAL?

Kies als lunch gerust voor het avocado-ijs op pagina 76 van de STARTGIDS of de chocolademousse op pagina 77. Dat kan ook als diner, bijvoorbeeld met wat gerookte vis of kip erbij. Of kies voor wat rolletjes vleeswaren met mayonaise, iets waar je niet voor hoeft te koken.

Maak één of meer van de sausjes, eventueel wat extra zodat je meteen iets klaar hebt staan. Lekker met kip, vlees of vis van de barbecue en komkommer, bleekselderij of bloemkoolroosjes om te dippen. Ook dat kan een heerlijke maaltijd zijn.

Startgids deel 2: de weekmenu’s aanpassen

Ben je bezig met STARTGIDS deel 2? De gado gado op pagina 83 is heel fijn als diner op zo’n warme dag. Ook de Griekse omelet op pagina 24 is koud heerlijk. Zelf eet ik op zulke dagen ook heel graag de makreelsalade op pagina 45. Snel klaar en erg voedzaam. De Thaise kippensoep op pagina 77 zou ik ook zeker proberen op een warme avond.

Zorg dat je quiches op pagina 55 en 57 in je vriezer hebt. Perfect als lunch of diner. Ook handig als je buiten wilt eten en lunch wilt meenemen. Dat geldt ook voor de gebakken fruitpudding op pagina 47, al kun je die beter niet invriezen.

Ook het avocado-aardbeienroomijs kan heel goed als lunch. Als diner kan het ook, eventueel met wat extra’s erbij, zoals vlees of vis.

Kiezen uit één van de andere boeken

Je mag ook gerust een keer je maaltijd wisselen met een gerecht uit één van de andere boeken. Hoe je dat doet, lees je op pagina 28 van de STARTGIDS. Het enige lastige is misschien het kiezen zelf.

Tips uit andere boeken

Heb je specials in huis? Ga dan voor een lekkere frisse maaltijdsalade, een koud soepje of één van de andere makkelijke zomerse gerechten. Voor thuis, onderweg of op de camping. Je kunt deze gerechten ook gebruiken in combinatie met je weekmenu. Lees hiervoor pagina 28 van de STARTGIDS.

ZOMERSPECIAL
Maaltijdsalades, veel tips en gerechten voor op de barbecue, zomerse drankjes, toetjes en meer. Zelf maak ik op warme dagen heel graag een voorraad tzatziki. Heerlijk fris bij vlees, kip of vis.

EENPANSPECIAL
Snelle maaltijden die ook op de braai kunnen. In de ZOMERSPECIAL staan ook braairecepten.

ONTBIJT & LUNCH SPECIAL
Koele maaltijddranken, snelle hapjes voor thuis en to go op pagina 47 en snelle sushi’s op pagina 59.

SOEPEN EN SOEPJES SPECIAL
Koude soepen: tomatensoep, aardbeiensoep, komkommersoep, gazpacho, avocadosoep met garnaaltjes, avocado-muntsoep, bleekselderijsoep en aspergesoep op pagina 92 tot en met 98.

LENTESPECIAL
Salades en kleine gerechten, snelle pastasauzen voor bij courgettespaghetti en stokbrood.

Online zomerse recepten

Ook op de website vind je fijne recepten voor warme dagen. Makkelijk, fris en handig als je geen zin hebt om lang in de keuken te staan.

Ook lekker

Een simpele extra tip voor echt warme dagen: maak zelf waterijsjes. Dat is zo gedaan en je hebt meteen iets kouds in de vriezer.

Waterijsjes

 

Zelf waterijsjes maken

Je kunt heel makkelijk zelf waterijsjes maken van suikervrije limonadesiroop, bijvoorbeeld Teisseire 0%. Maak gewone limonade van de siroop, giet deze in de vormpjes en vries ze in. Hier zitten nauwelijks koolhydraten in.

IJslollievormen koop je bij Blokker, Hema, Action en vergelijkbare winkels.

Ook lekker met ijsthee. Zet zelf thee, zoet eventueel met zoetstof, laat afkoelen en vries de thee in ijslollievormen in. Of maak ijsthee volgens een van de recepten in de zomerspecial. 

VERDER LEZEN 

BLOG 57 Een bad vol tranen

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Pijn Als ik de dag na...

BLOG 56 En dan gaat het mis…

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Eerlijk Mijn hoofd...

BLOG 55 Een fijne eetrustige verjaardag

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Vinz weet wat hij wil...

BLOG 54 Heerlijke keto sushi

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood. Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens (lees hier haar verhaal). Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. Nooit meer sushi Wij...

PCOS

Bij PCOS is er sprake van een ernstige mate van insulineresistentie die gepaard gaat met veel typische problemen. Ze zullen bijzonder snelverminderen wanneer je begint met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. Kenmerkend is een teveel aan testosteron. Uitgebreide...

Boeken

Delen
Niet (verder) afvallen? Zo doe je dat!

Niet (verder) afvallen? Zo doe je dat!

Als je dit leest, heb je waarschijnlijk je streefgewicht bereikt, gefeliciteerd! Je wilt niet verder afvallen, maar natuurlijk wil je nu wel doorgaan. Blijven genieten van meer energie en je zoveel beter voelen, of nog meer gezondheidswinst behalen.

Of misschien wil je starten met deze aanpak, maar niet afvallen? Dat kan ook! Voordat we kijken naar de manier waarop je dat aanpakt, is het belangrijk te begrijpen waarom je afvalt met deze aanpak.

Waarom val je af met deze gezonde aanpak?

Nog even dit: waarom val je af met deze gezonde koolhydraatarme/keto aanpak? Je eet (weer) voedsel wat van nature bij je lijf past, met maximaal 25 gram koolhydraten per dag en extra vetten. Je leert je lichaam (weer) gebruik te maken van een vetverbranding en een groot deel van de nodige energie uit het eigen (overtollige) lichaamsvet te halen. Zo voed je je lijf optimaal en kun je makkelijk afvallen, zonder honger. Je lijf wordt weer gezond(er).

Doorgaan als je je streefgewicht hebt bereikt

Wat  nou als je geen overtollig lichaamsvet (meer) hebt? Wanneer je op gewicht bent en niet verder af wilt vallen, denk je misschien dat je koolhydraten moet gaan toevoegen. Maar dat zou erg jammer zijn, want dan kun je niet meer optimaal profiteren van alle gezondheidswinst die deze aanpak je oplevert. Gelukkig is koolhydraten toevoegen ook niet nodig… Je kunt namelijk prima koolhydraatarm/keto blijven eten én op gewicht blijven. Dus niet verder afvallen en ook niet aankomen. 

Starten met deze aanpak zónder overgewicht

Het kan ook zijn dat je wilt gaan profiteren van alle gezondheidswinst die gezond koolhydraatarm/eten je kan opleveren, maar dat je niet hoeft af te vallen. Of dat je zelfs al aan de lichte kant bent. Dus dat je moet oppassen dat je niet nog meer gewicht kwijtraakt. Ook dan kun je heel goed starten met deze pure échte manier van eten die zoveel beter past bij je lijf, en profiteren van alle voordelen.

Het is wel goed om te weten dat bijna iedereen in het begin wat gewicht verliest als je overstapt op gezond koolhydraatarm/keto eten, óók als je geen overgewicht hebt. Dat komt niet meteen doordat je lichaamsvet verliest, maar vooral doordat je voorraad glycogeen kleiner wordt. Als je minder koolhydraten gaat eten, gebruik je eerst een deel van die voorraad op en laat je lichaam ook dat bijbehorende vocht los.

Daardoor kun je in de eerste dagen of weken dus lichter worden op de weegschaal, zonder dat dit betekent dat je ineens te veel vet aan het verliezen bent. Dat is normaal en hoeft geen reden te zijn om meteen koolhydraten toe te voegen. Je kunt gewoon starten en doorgaan met keto. Hieronder lees je hoe je je menu kan aanpassen als je wilt starten. 

Zo val je niet verder af op een gezonde koolhydraatarme/keto manier!

Blijf gewoon deze aanpak volgen. Je blijft vet verbranden voor je energie. Je moet er nu voor zorgen dat je al die vetten uit je voeding gaat halen (en niet uit je eigen vetreserves)  door wat aanpassingen aan je basismenu en je eetmomenten. Vind voor jezelf uit welke, en hoeveel van deze aanpassingen voor jou werken om op gewicht te blijven.

  • Voeg meer vetten toe aan je maaltijd. Neem bijvoorbeeld koffie met slagroom toe, of een koffie met roomboter en kokosolie erdoor geklopt. Of ontbijt met een smoothie (ontbijt&lunch special) waar je ruim extra olijfolie of room aan toevoegt.
  • Neem extra roomboter, slagroom of kokosolie in je gerechten. Eet bijvoorbeeld je groente met een scheut lekkere olijfolie erover of maak zelf kruidenboter (roomboter, zout, groene kruidjes, knoflook) en eet dit bij/op je vlees/kip/vis, mayonaise of een sausje van mayonais kan ook.
  • Kies vooral vette vlees-, kip- en vissoorten, vette kaas en vette noten (macadamia’s).
  • Eet een voorafje direct voor je hoofdmaaltijd met extra vetten, zoals soep met avocado (SOEPSPECIAL), of een soep met extra room.
  • Eet een toetje direct na je eten (toetjes vind je in de STARTGIDSEN, ONTBIJT&LUNCH, KERSTSPECIAL , VASTENSPECIAL en LENTESPECIAL).
  • Eet af en toe tussendoortjes als extra, die vooral uit vet bestaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de maaltijdchocomel uit de STARTGIDS of de bonbons uit de KERSTSPECIAL. Eet niet te vaak tussendoortjes, dat kun je weer minder energie en ‘eetonrust’ geven. Kijk wat voor jou werkt!
  • Voeg extra MCT olie aan de maaltijd toe. MCT olie wordt door je lijf snel omgezet in brandstof. Zeker als je om medische redenen (bijvoorbeeld Parkinson, Alzheimer, CVS of kanker) koolhydraatarm/ketogeen eet, is dit een goed idee. Bouw dit langzaam op, omdat het anders diarree kan veroorzaken. Begin met een halve eetlepel bij de maaltijd/iedere maaltijd, dit kun je opbouwen met een halve eetlepel tot bijvoorbeeld twee eetlepels per maaltijd. Je kunt bijvoorbeeld kiezen voor deze MCT olie.
    Heb/had jij diabetes? Dan is het niet slim om tussendoortjes te gaan eten, omdat jouw lijf sterker reageert op voeding, waardoor je mogelijk weer ongezonde insulinepieken krijgt. Je kunt dan beter maximaal 3 maaltijden per dag blijven eten en alleen de andere tips opvolgen.

Blijf je supplementen gebruiken?

Als je niet meer afvalt dan kun je minderen met magnesium, maar één per dag is wel verstandig om te blijven doen. Ook de vitamine D blijf je natuurlijk gebruiken, dit staat los van hoe je eet. Je kunt ook wat minderen met extra zout nemen en dat meer op gevoel gaan doen, als je je wat slap voelt dus. Maar blijf ruim zout gebruiken, zoutarm is nooit een optie. Zoutarm eten is niet gezond voor je.

Is koolhydraten toevoegen ook een optie?

Nee, koolhydraten toevoegen is geen slimme optie, als je gezond koolhydraatarm/keto wilt (blijven) eten!  Uiteraard is dit jouw keuze, maar we willen jullie hier toch voor waarschuwen, we zien dat heel vaak misgaan. Extra koolhydraten toevoegen is eigenlijk alleen geschikt als je tot de 10 procent van de mensen behoort die NIET insulineresistent is. Waarom?

  • Als je insulineresistent bent, reageert je lichaam sterk op koolhydraten en zal het vragen om steeds meer. De valkuil is dat je geen maat meer kunt houden met de koolhydraten. We zien dit vaak misgaan.
  • De kans is groot dat je weer minder energie hebt.
  • Veel lichamelijke klachten kunnen weer terugkomen, doordat je weer meer insuline aan gaat maken, de kans dat je weer medicatie nodig hebt, is groot.
  • De kans is groot dat je weer aankomt, doordat je lichaam de koolhydraten niet goed kan verwerken.
  • Je bent mogelijk weer vaker moe en slaapt weer minder goed doordat je (regelmatig) uit ketose raakt.
  • Voor mensen met diabetes 1 of 2 is het weer toevoegen van koolhydraten NOOIT een goed idee, de kans dat je op gegeven moment weer medicatie nodig hebt, is groot!

Wil je het toch proberen, dagelijks of voor heel af en toe? Probeer dan zelf welke producten geschikt zijn. Houd het zoveel mogelijk bij extra groenten met meer koolhydraten, wat meer rood fruit, liefst na de maaltijd en misschien een klein portie gekookte peulvruchten bij de maaltijd. Houd je lijf goed in de gaten: het kan werken, maar werkt het niet, houd het dan gewoon bij koolhydraatarm/keto. Dat geeft meestal ook meer rust en optimale kansen voor je gezondheid.

Verder lezen

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? 
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Nieuw onderzoek: verzadigd vet onmisbaar

Nieuw onderzoek: verzadigd vet onmisbaar

Lang werd gedacht dat verzadigd vet het risico op hart- en vaatziekten vergrootte. Inmiddels wordt steeds duidelijker dat koolhydraten de belangrijkste oorzaak zijn van hart- en vaatziekten. Daar komen steeds meer bewijzen voor! 

Het omstreden advies om minder verzadigde vetten te eten, is nu ook nogmaals bekeken door een team van belangrijke internationale onderzoekers. De conclusie is, dat het huidige advies om minimaal verzadigde vetten te eten juist gezondheidsproblemen kan opleveren.

Voeding met verzadigd vet zit boordevol gezonde voedingsstoffen

De onderzoekers geven in hun onderzoeksresultaten aan, dat pure voeding met veel verzadigd vet vaak veel voedingsstoffen bevat. Denk daarbij aan vlees, kaas en volvette zuivel. Hier zitten veel eiwitten, vitaminen en mineralen in die je lijf nodig heeft! Eet je deze producten niet, dan loop je zelfs een grote kans om voedingsstoffen tekort te komen!

Geen koekjes maar Griekse yoghurt

De onderzoekers wijzen op de fout, dat geen onderscheid wordt gemaakt in het soort product dat verzadigd vet bevat. Niet alle voedingsmiddelen met verzadigde vetten kunnen over één kam geschoren worden.

Koekjes bevatten bijvoorbeeld ook verzadigde vetten en koekjes zijn niet gezond, dat is duidelijk. Maar ook Griekse yoghurt bevat verzadigd vet en dat is een gezond product.

Cholesterol?

Hoe dat dan zit met een stijgend cholesterol? Verzadigde vetten kunnen inderdaad een (tijdelijke) stijging van het LDL-cholesterol laten zien. Terwijl de andere cholesterolwaarden direct al aanzienlijk verbeteren. Helaas wordt er nog veel te vaak alleen gefocust op LDL: een onbetrouwbare factor voor het ontstaan van hart- en vaatziekten volgens de onderzoekers.

Zij geven ook aan: als je eet volgens de koolhydraatarme/keto aanpak en daarbij óók voedingsmiddelen eet met verzadigde vetten, dan stijgt je HDL en dalen je triglyceriden: beide zijn beschermende factoren voor hart- en vaatziekten! Uiteindelijk kun je prachtige cholesterolratio’s verwachten!

Koolhydraatarm/keto mét verzadigde vetten is gezond!

Al met al: steeds meer bewijs dat de koolhydraatarme/keto aanpak erg gezond is! En dat je niet bang hoeft te zijn voor verzadigde vetten. Ga niet uit van enkel LDL cholesterol, maar kijk naar het algehele plaatje! Het blijkt dan dat zelfs je risico’s op hart- en vaatziekten afnemen, ook mét verzadigde vetten! 

Heb jij gezondheidsproblemen en overweeg je ook te starten? Hier vind je meer informatie.

VERDER LEZEN 

RIAN BLOG 23 Vasten

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar...

Onderzoek: Keto kan nierfunctie verbeteren

Dr. David Unwin, een vooruitstrevend arts die in zijn praktijk iedereen behandelt met een koolhydraatarme/keto aanpak, heeft jarenlang onderzoek gedaan naar hoe de nieren van mensen met diabetes 2 reageren op een koolhydraatarme/keto aanpak zonder eiwitbeperking. De...

Femke stopt haar diabetes

Femke (1988) heeft al haar hele leven CF (taaislijmziekte). Op haar 15de komt daar diabetes bij, als gevolg van de CF. Ondanks de insuline krijgt ze haar bloedsuikers niet onder controle. De vele hypers en hypo's beheersen haar doen en laten. Femke wil zo niet verder...

RIAN BLOG 22 Weer thuis

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar...

Starten met keto en jeuk/uitslag (keto rash)

Als je net begonnen bent met koolhydraatarm/keto eten, kun je soms last krijgen van (onschuldige) huiduitslag: keto rash. Het komt niet vaak voor gelukkig, want het kan erg vervelend zijn. HOE HERKEN JE KETO RASH? Je kunt keto rash (prurigo pigmentosa) herkennen aan...

RIAN BLOG 21 Emotioneel

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar...

RIAN BLOG 20 Oma

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar...

Koolhydraatarm/keto eten van de snackbar

Wanneer je strikt koolhydraatarm/keto eet dan is een snackbar niet de meest handige keuze, als het gaat om puur en echt eten. Maar soms komt het zo uit dat je geen andere optie hebt. Onderstaande tips zijn voor die 'noodgevallen'. Ik ga steeds uit van een 'standaard...

Supersnelle pittige ketosaus

Laat je verrassen door dit heerlijke pittige en supersnelle sausje voor bij de barbecue, op een stokbroodje (lentespecial), of gewoon bij je maaltijd. Je maakt deze snelle saus met kimchi, dit zijn gefermenteerde groenten, naar Koreaans recept. Supergezond en lekker...

RIAN BLOG 19 Weegstress

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar...

RIAN BLOG 18 Eindelijk rust

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar...

RIAN BLOG 17 Op vakantie

Rian (66) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar...

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? 
Stuur me even een bericht.

Matty Barnhoorn  TheNewFood 

Wie is Lara Schalk?
Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar medische achtergrond met haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto voeding. Ze schrijft onder andere artikelen voor de site en adviseert en begeleidt bij deze aanpak, ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden. Stuur Lara een bericht.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Diabetes type 1 soms nog te stoppen

Hogere nuchtere bloedsuikers hoe kan dat?

Alweer zo’n vraag die ons vaak wordt gesteld. Want nuchtere hogere bloedsuikers zien we regelmatig bij wie bezig is met het omkeren van diabetes type 2 met onze aanpak. Ook al dalen de bloedsuikers verder op de dag al snel enorm en merk je al direct hoe anders je lichaam reageert op deze manier van eten.

Maar hoe kan het dan dat je nuchtere bloedwaardes hoger blijven of zelfs steeds hoger lijken te worden? Wat is er aan de hand? Werkt deze aanpak misschien niet voor jou?

NEE, ER IS NIETS AAN DE HAND!

Allereerst: iedereen heeft hogere bloedsuikers in de ochtend, ook wie geen diabetes heeft! Je lijf zorgt zelf expres voor hogere bloedsuikers in de ochtend. Zo bereidt het jou voor op de dag. Dit heet ‘het Dawn effect’. Zo werkt dat: Elke nacht, zo rond een uur of 4 krijgt je lijf een seintje een klein beetje van de opgeslagen suikers in de lever vrij te maken om je alvast wat energie te geven om je dag te beginnen. Energie om op te kunnen staan. Weer zo’n prachtig systeem van je lijf!

Alleen… je lever kan ook iets te enthousiast worden. 😉 Bij mensen met diabetes type 2 zit de lever vaak nog stampvol met opgeslagen suiker (gemaakt uit koolhydraten). Daardoor kan je lijf geen maat houden als het probeert een klein beetje suiker uit de lever vrij te laten voor energie om je dag te beginnen. Er komt meteen een flinke stoot suiker vrij. Je kunt het vergelijken met een wind laten: 
Stel je hebt heel veel lucht in je buik/darmen. En je voelt dat je een wind moet laten maar er zijn andere mensen bij. Je probeert dan misschien een heel klein (en stil 😉 ) windje te laten. Maar vaak lukt dat niet omdat er meteen een heleboel gas/lucht uit wil zodra je ‘de deur openzet’.

Dat is precies wat er gebeurt als je lever nokvol zit met suiker. Zodra ‘de deur’ opengaat komt er meteen meer uit dan de bedoeling was. Die suiker komt in je bloed en verhogen je bloedsuikers, meer dan normaal. Maar dat is dus eigenlijk helemaal niet verkeerd! Want je lever is bezig om de voorraden suiker los te laten. Dat maakt je lever weer gezonder. Dat maakt jouw lijf weer gezonder!

Angelique (44 jaar) versloeg diabetes 2
“Toen ik stopte met de medicatie zaten de waarden tussen 5 en 6.5 en ik voelde me top! 
Maar in de weken erna begonnen mijn waarden toch weer te stijgen tot soms wel 9.5. En mijn nuchtere waarden kwamen vaak nog 2 tot 3 punten hoger uit. Ik wist van de website dat dat te maken had met dat mijn lijf opgeslagen suiker aan het opruimen was. In de loop van de maanden werden ook mijn nuchtere waarden steeds lager. Een kwestie van volhouden dus.”

Lees het hee verhaal van Angelique hier

MOET JE IETS DOEN?

Moet je iets doen als je diabetes 2 aan het omkeren bent maar steeds (hele) hoge nuchtere waardes hebt? Nee, je hoeft niets te doen.
Behalve misschien ontzettend blij zijn dat je lichaam bezig is met herstellen. Met het opruimen van suikervoorraden die je ziek hebben gemaakt.

Maar waarom maakt je diabetesverpleegkundige zo’n drama van die hogere bloedsuikers in de ochtend? Dat is omdat zij uitgaan van een ziek lijf (daar hebben ze voor geleerd). Zij zien die hoge bloedsuikers in de ochtend als een teken dat je niet genoeg medicatie gebruikt. Zo hebben ze dat geleerd. Zij zien hoge bloedsuikers als een teken van (erger wordende) diabetes 2 en dat is iets wat ze moeten bestrijden met (extra) medicijnen.

Ze hebben namelijk NIET GELEERD wat er gebeurt met je lijf en lever als je veel minder suiker gaat eten. Als je diabetes omkeert door een aanpak zoals van TheNewFood. Maar… als je daar extra pillen of insuline voor geeft dan gaat die suiker weer terug je lever in! Terwijl het juist zo belangrijk is dat je lever alle opgeslagen vet en suikers los kan laten… En daar horen hogere nuchtere bloedsuikerwaarden gewoon bij.

Bij veel diabeten zit de lever zo stampvol suiker dat het maanden kan duren voor het de overtollige voorraad suiker kwijt is. En pas dan zullen ook je nuchtere bloedsuikers gaan dalen! Dat is niet iets om je zorgen over te maken!

HOE KUN JE JE LEVER HELPEN?

Je helpt je lever door je te houden aan de menu’s en niet te smokkelen. Niet smokkelen, is heel erg belangrijk, juist als je diabetes type 2 hebt. Want als je ‘smokkelt’ met een koekje bijvoorbeeld, dan wordt dat meteen weer opgeslagen in de lever. En dan stopt je lever weer met voorraden loslaten. Dan stopt je lijf met weer gezonder worden. Dus doe het niet!

Houd je aan maximaal 3 maaltijden per dag en eet liefst geen tussendoortjes. Je bent zo goed bezig door voor deze aanpak te kiezen! Daar mag je echt megatrots op zijn! En het zou jammer zijn als dat smokkelen ervoor zorgt dat het niet goed lukt! Dat verdien je niet.

BRON: Dokter Jason Fung – Het dawn fenomeen

BELANGRIJK: In dit artikel gaan we ervan uit dat je bent begonnen met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak volgens TheNewFood en dat je lijf daar goed op reageert. Dus dat je merkt dat je bloedsuikers heel snel zakken en al direct veel minder medicatie nodig is.

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Koolhydraatarme frieten van aubergine

Koolhydraatarme frieten van aubergine

Deze frieten maak je van aubergine. De aubergine proef je eigenlijk niet. De textuur is heerlijk zacht van binnen en crunchy aan de buitenkant. Precies zoals frieten horen te zijn. Al zijn het natuurlijk geen echte frieten, verwacht dat niet. Ik deel met jullie hoe ik ze altijd maak en daarna laat ik zien welke opties er zijn. Op de foto zie je één portie.

Kun je ook kiezen voor een andere groente in dit recept? Ik zou dat niet doen. Aubergine geeft het allerbeste resultaat. Het houdt de korst goed vast en de friet wordt zacht van binnen. Je proeft eigenlijk geen aubergine. Met een andere groente zal dat niet zo mooi lukken.

Dit is een bonusrecept uit de vega-special, onder het recept zie je alle recepten die in dat boek staan.

VOOR 1 PORTIE 7-9 GRAM KOOLHYDRATEN PER PORTIE

DIT HEB JE NODIG VOOR 1 PORTIE

1 kleine aubergine (met of zonder schil naar keuze)
50 gram zonnebloempitten, tot meel gemalen (stap 3)
(of kant-en-klaar pompoenpittenmeel uit de biowinkel)
50 gram Grana Padano kaas, geraspt (zakje)
2 eieren
1 tl paprikapoeder
1 snuf zwarte peper
zout naar smaak
OPTIE PATATKRUIDEN: snuf paprikapoeder, snuf uienpoeder en snuf zwarte peper

ZO MAAK JE HET

  1. Verwarm de airfryer op 180 graden (andere bakopties hieronder).
  2. Snijd de aubergine overlangs in frietdikke lange plakken. Snijd de plakken door de helft en snijd er dan mooie frieten van.
  3. Maal de zonnebloempitten tot heel fijn meel in een hakbakje en doe dit in een diep bord. Meng er de Grana Padano, paprikapoeder en een snuf zwarte peper door.
  4. Klop in een ander diep bord de 2 eieren los en leg de helft van de auberginefrieten in het eimengsel, bedek ze met ei, laat ze iets uitlekken en wentel ze dan met steeds een paar tegelijk door het kaas/pittenmeelmengsel. Bedek zo alle auberginefrieten gelijkmatig met het kaas/pittenmeelmengsel.
  5. Verdeel de helft van de frieten over de bodem van het airfryermandje (of bak alles in één keer) en laat ± 11 minuten bakken. Je kunt ze halverwege even omschudden of omdraaien. Bestrooi de frieten met zout (of de ‘patatkruiden’) en eet ze direct. Heerlijk met mayonaise.

OVEN: Je kunt ze ook in de oven bakken op 180 graden, verdeeld over een bakplaat met bakpapier. De baktijd is rond 20 minuten, draai ze halverwege om en houd ze goed in de gaten. Bijna net zo lekker als uit de airfryer.

PAN: Je kunt ze ook in een wok bakken met een flinke laag olijfolie of kokosolie. Draai ze op tijd om, het gaat snel. De frieten zijn dan iets minder crunchy dan uit de airfryer of oven.

IN PLAATS VAN GEMALEN ZONNEBLOEMPITTEN: In plaats van gemalen zonnebloempitten kun je ook pompoenpittenmeel gebruiken wat je kant en klaar kan kopen bij de biowinkel. Is wel iets sterker van smaak en de frieten worden donkerder van kleur. Ik vind het zelf een waardige vervanger. Gebruik liever geen amandelmeel, de zoete smaak is niet fijn bij deze frieten. 

DIT IS EEN BONUSRECEPT UIT DE VEGASPECIAL!  HIER ONDER ZIE JE ALLE RECEPTEN UIT DIT BOEK.

In de vegaspecial vind je een verzameling vegetarische gerechten uit de andere specials.

Delen