Selecteer een pagina
  1. TIPS & TRICKS
  2.  » 
  3. GEZONDHEID
  4.  » Corona en koolhydraatarm/keto eten

Corona en koolhydraatarm/keto eten

Is het zinvol om juist nu te starten met een andere, gezondere manier van eten? Je denkt misschien: dit is geen tijd om een dieet te volgen. Maar een gezonde koolhydraatarm/keto aanpak is geen dieet. Het is een manier van eten die veel beter past bij ons lijf en ons gezonder kan maken en houden. Juist nu is het zo belangrijk om te zorgen voor een gezond lijf en een sterk immuunsysteem!

Wij volgen artsen en wetenschappers (overal ter wereld) die  gespecialiseerd zijn in gezond koolhydraatarm/keto eten en die zich hierover uitspreken. De belangrijkste adviezen hebben wij voor jullie op een rijtje gezet. En ook vind je hier tips voor als je al corona hebt.

Gezonde voeding, juist nu!

Wat heel belangrijk is: blijf vooral juist nu gezond koolhydraatarm/keto eten! Ga dus vooral niet weer koolhydraatrijk eten zoals eerder. Blijf gezond en sterk met koolhydraatarm/keto. Gezond koolhydraatarm/keto eten is juist nu zo belangrijk. Ben je nog niet begonnen? Dan is dit het moment om te starten. Dit advies vind je ook in het artikel van dokter Meijer

Minder vatbaar voor corona?

Waarschijnlijk ben je net zo vatbaar voor het virus als ieder ander. Maar als jij (liefst al langere tijd) strikt koolhydraatarm/keto eet, dan is de kans dat je erg ziek wordt door het virus, waarschijnlijk veel kleiner. Wat we tot nu toe horen en lezen is dat mensen die deze aanpak volgen korter ziek zijn en minder heftige klachten hebben. Lees ook ons nieuwsartikel: Koolhydraatarm/keto beschermt tegen griep.

Wie lopen meer kans op een ernstiger verloop?

Vooral ouderen met metabole problemen lijken zieker te worden. Veel voorkomende metabole problemen zijn: ernstig overgewicht, hoge bloeddruk, hart- en vaatproblemen en diabetes 2. Leptine (bij overgewicht) zou een grote rol spelen en ook ACE-remmers (hoge bloeddruk medicatie) spelen waarschijnlijk een belangrijke rol bij de ernst van het verloop. Recente onderzoeken onder coronapatiënten laten zien dat vitamine D een hele belangrijke rol speelt. Mensen die erg ziek werden, hadden vaak een tekort aan vitamine D in hun lijf. Zie bronnen onder.

Wat kun je zelf doen?

Gezond koolhydraatarm/keto eten. Dit kan het verschil maken! Het is bijna onvoorstelbaar hoe snel juist metabole problemen kunnen worden teruggedraaid door weer te eten zoals bij je lijf past. Je bloedsuikers worden lager en stabiel, waardoor je systeem veel minder wordt belast! Ook je immuunsysteem kan veel beter werken wanneer je bloedsuikers laag en stabiel zijn. Eet daarbij niet vaker dan drie keer per dag. 

Vitamine D (met vitamine K) Altijd erg belangrijk, voor iedereen, maar nu zeker. Vitamine D speelt een onmisbare rol in het immuunsysteem en zou ook het binnendringen van het virus lastiger maken. Ons bijgestelde advies voor vitamine D vind je hier. Start er zo snel mogelijk mee!

Vitamine C Hoe je dat doet en welke je kiest, vind je hier.
Zink Voor je immuunsysteem is zink ook erg belangrijk, ook dit zou je nu extra kunnen gaan slikken, ter ondersteuning.

Omgaan met eetonrust

Misschien ben je al langer bezig met gezond koolhydraatarm/keto eten en merk je dat alle onrust ervoor zorgt dat je weer vaker wilt eten? Je bent niet de enige. Wij merken het zelf en we krijgen er veel vragen over. Het zou jammer zijn wanneer deze onrust ervoor zorgt dat je weer veel aan gaat komen, of gezondheidsklachten terugkomen. Meer over die eetonrust en wat je kunt doen vind je hier

DEELVASTEN & IF (MINDER VAAK ETEN) wel of geen goed idee?

Met deelvasten sla je maaltijden over, bijvoorbeeld het ontbijt. Het geeft je lijf de tijd en ruimte om te werken aan opruimen en herstel. Je immuunsysteem heeft er veel baat bij en je kunt ook makkelijker afvallen, een plateau doorbreken en je gezondheid verbeteren. Minder vaak eten op een dag geeft je ook eetrust. Het weglaten van alle tussendoortjes is al een mooie eerste stap.  Hier vind je meer info.

Langer vasten? Op zich kan meerdere dagen vasten je immuunsysteem sterker maken. Maar mogelijk werkt je immuunsysteem tijdens langer vasten juist even minder efficiënt. Je wilt dan niet juist op dat moment besmet raken. Wij denken daarom dat het niet verstandig is om nu meerdere dagen te vasten. Dit is ook het advies van artsen en wetenschappers die gespecialiseerd zijn in koolhydraatarm/keto.

Wat als je corona hebt? Kun je dan wat extra’s doen?

Vitamine D Uit verschillende recente onderzoeken blijkt dat het onmiddellijk verhogen van de vitamine D spiegel, door een hoge dosering vitamine D  (4000 IE per dag) het verloop van de ziekte kan beïnvloeden. Beter nog is het om nu al te zorgen voor meer vitamine D in je lijf!
Vitamine C Een ‘stootkuur’ met veel vitamine C is zeker aan te raden bij een virus. Kijk voor een advies over zo’n kuur, over keelpijn en ook voor adviezen over wat je kunt eten als je ziek bent, op deze pagina. https://thenewfood.nl/koolhydraatarm-eten-als-je-ziek-bent/  

Voorraad en je menu

Nu iedereen wordt aangeraden om zoveel mogelijk in huis te blijven kan het handig zijn om wat meer voorraad in huis te hebben. Ook misschien voor het geval dat je zelf ziek of besmet bent en echt het huis niet meer uit kunt. Lukt het niet om je weekmenu te volgen, geen paniek. Zorg dat je voedzame maaltijden samenstelt met wat je in huis hebt. Zorg dus voor een slimme voorraad. Vetten zijn het allerbelangrijkste, ze vormen de basis(brandstof) in een gezond koolhydraatarm/keto menu. Tips voor een slimme koolhydraatarme/keto voorraad vind je hier.

Superfood, heeft het zin?

Eet gevarieerd en strikt koolhydraatarm, dat is superfood voor je lijf. Eet ook ruim eieren en groene (blad)groentes! Omega-3 is ook belangrijk: eet regelmatig vette vis. TIP Kabeljauwlever zit bomvol omega-3 (blikje supermarkt). Eet je geen vis neem dan een omega-3 supplement.

Wil je nog iets extra’s doen? Zelfgemaakte bottenbouillon (liefst van grasgevoerde dieren) is rijk aan extra mineralen en andere voedingsstoffen. In de SOEPSPECIAL vind je alles over zelf bottenbouillon trekken.

Meer over corona

Overgewicht en leptine: Verlaag de hoeveelheid leptine in je bloed!
Hoge bloeddruk en bloeddrukmedicatie (ACE-remmers): Bloeddrukmedicatie zet mogelijk de deuren open voor het coronavirus!

BRONNEN BIJ DIT ARTIKEL

 Meltzer DO, Best TJ, [..],Zhang H, et al. Association of Vitamin D Status and Other Clinical Characteristics With COVID-19 Test Results. JAMA Netw Open 2020; 3(9):e2019722

Kaufman HW, Niles JK, [..], MF Holick . SARS-CoV-2 positivity rates associated with circulating 25-hydroxyvitamin D levels. PLoS One 2020; 15(9):e0239252

Iddir M, Brito A, [..], Bohn T. Strengthening the Immune System and Reducing Inflammation and Oxidative Stress through Diet and Nutrition: Considerations during the COVID-19 Crisis. Nutrients 2020; 12(6):1562 

Hancocks N. COVID-19: Scientists raise the vitamin D alarm. Nutraingredients.com, 2 oktober, 2020

Gorton, H. C., & Jarvis, K. (1999). The effectiveness of vitamin C in preventing and relieving the symptoms of virus-induced respiratory infections. Journal of Manipulative and Physiological Therapeutics22(8), 530–533. https://doi.org/10.1016/s0161-4754(99)70005-9 

Ran, L., Zhao, W., Wang, J., Wang, H., Zhao, Y., Tseng, Y., & Bu, H. (2018). Extra Dose of Vitamin C Based on a Daily Supplementation Shortens the Common Cold: A Meta-Analysis of 9 Randomized Controlled Trials. BioMed Research International2018, 1–12. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30069463/

https://isom.ca/article/high-dose-vitamin-c-influenza-case-report/

Grant, W.B.; Lahore, H.; McDonnell, S.L.; Baggerly, C.A.; French, C.B.; Aliano, J.L.; Bhattoa, H.P. Evidence that Vitamin D Supplementation Could Reduce Risk of Influenza and COVID-19 Infections and Deaths. Nutrients 202012, 988. https://doi.org/10.3390/nu12040988 

te Velthuis, A. J., van den Worm, S. H., Sims, A. C., Baric, R. S., Snijder, E. J., & van Hemert, M. J. (2010). Zn(2+) inhibits coronavirus and arterivirus RNA polymerase activity in vitro and zinc ionophores block the replication of these viruses in cell culture. PLoS pathogens6(11), e1001176. https://doi.org/10.1371/journal.ppat.1001176 

OVERZICHT ALLE ARTIKELEN

 Je kunt hier ook zoeken op de site: