Selecteer een pagina
Laura weigert insuline en kiest keto

Laura weigert insuline en kiest keto

Toen Laura (53) in 2020 diabetes 2 bleek te hebben, weigerde ze insuline. Ze besloot te starten met strikt koolhydraatarm/keto eten. Haar bloedsuikerwaardes daalden direct en een half jaar later zijn haar bloedsuikerwaardes weer normaal. Ze voelt zich inmiddels heel veel beter en het lukt haar ook eindelijk om af te vallen, wat vanwege haar hEDS (hypermobiele Ehlers-Danlos Syndroom) en pijnmedicatie altijd lastig was.

Huilend op de fiets naar huis

“Ik had al langer veel vage klachten zoals puistjes en bloedend tandvlees en ik was extreem vermoeid.  De vermoeidheid had ik steeds toegeschreven aan mijn aangeboren hEDS. Maar tot grote schrik van mij en de huisarts prikte ik bij een controle nuchter 18,7! Ik moest meteen naar het ziekenhuis voor labtesten. Ik voelde me verschrikkelijk en moest vreselijk huilen op de fiets naar huis.”

Een Hb1Ac van 98 en aan de insuline

“Twee dagen later zat ik bij de POH en ze vertelde dat de labuitslagen ook niet goed waren. MIjn Hb1Ac was 98! Ze zat al klaar om mij uit te leggen hoe ik insuline moest spuiten, want met een pilletje zou ik het niet redden. Maar ik had toen al besloten dat ik dat niet wilde. Thuis was ik al direct begonnen met strikt koolhydraatarm, wat ik 15 jaar geleden ook al een aantal jaar had gedaan, dus ik wist wel aardig hoe het moest.

Ik was dus pas 2 dagen bezig maar die ochtend prikte de POH al een nuchtere waarde van 12,4. Dus de ‘cursus insuline spuiten’ werd opzij gezet. Ik mocht het eerst houden bij 1 metformine en moest vooral zo doorgaan. Over twee maanden weer terugkomen.”

Alle koolhydraten het huis uit

Ik was die eerste dagen nog erg in de war en boos door de diagnose diabetes type 2. Maar direct ook heel erg gemotiveerd. Ik heb meteen al in die eerste week mijn keukenkastje leeggehaald en alles met koolhydraten in een tas gedaan en gedoneerd aan iemand die het kon gebruiken. Ik heb alleen nog suiker in huis voor de visite. Ik woon alleen met mijn 10-jarige kat Coco, dus hoef verder met niemand rekening te houden.

Vriendinnen wezen mij op TheNewFood en ik heb veel gelezen op de Facebookpagina en de website. Ik haalde de startgidsen in huis en ging de fijne weekmenu’s volgen. Ik paste de maaltijden soms aan omdat ik allergisch reageer op varkensvlees, maar dat kon prima. Deze nieuwe manier van eten ging mij goed af. Ik ontdekte steeds meer, zo ook het boek ‘de diabetes-code’ van dokter Jason Fung, dat heb ik in één keer uitgelezen.

Twee maanden later…

“Met de weekmenu’s heb ik geweldige resultaten geboekt. Na die twee maanden was mijn HbA1C 65 en mijn nuchtere glucose 7,6. Ook mijn Triglyceride-waarde (cholesterol) was gezakt van 6,8 naar 1,5. Ik genoot van de gerechten. Coco laat ik natuurlijk ook meegenieten, zij is dol op kip. Courgetti met tonijn is mijn favoriete snelle hap. Ik heb het laatst nog voor mijn zus gemaakt, zij is trots op me!”

Inmiddels een jaar later…

“Ik slik al maanden geen metformine meer! Mijn HbA1C was na 9 maanden keto gezakt naar 43. Mijn nuchtere bloedsuikerspiegel van 19,7 naar nu gemiddeld 5,8! Mijn diabetesverpleegkundige is zeer onder de indruk. Ik heb haar ook een startgids gegeven omdat ze geen ervaring heeft met deze aanpak, maar mij wél meteen positief steunde in mijn keuze het zo te doen. Hopelijk kan ze andere patiënten ook deze weg op sturen.

Een wereld van verschil!

“Het gaat echt supergoed! Ik kan niet in woorden uitdrukken hoe geweldig het verschil is, ook in die brainfog, die mistige vermoeidheid die ik jarenlang al had bij het wakker worden! Mijn hersens DOEN het weer! Ik slaap nu ook beter. Ik heb zin in dingen doen, zoals de achterstallige voorjaarsschoonmaak uit 1999… ik ben er nu eindelijk aan begonnen! Opruimen, schoonmaken, weggooien… ik heb er de energie weer voor.

Mijn zicht is veel beter geworden, ik zie weer scherp in de verte zonder bril! De puistjes verdwenen al heel snel, en ook mijn tandvlees is hersteld. Mijn bloeddruk was eerst ook bizar hoog en al bij de eerste check na twee maanden was dat weer perfect. Ook zijn mijn luie darmen beter gaan werken en heb ik bijna geen buikkrampen meer. Wat betreft de hEDS: ik merk dat ik minder ontstekingen heb.”

Uit de rolstoel 

Door mijn hEDS heb ik altijd pijn in mijn gewrichten. Door de pijnmedicatie (Paracetamol, Tramadol en Lyrica) heb ik minder pijn, maar het is nooit wég. Door de pijn en beperkingen kan ik weinig bewegen. Ik heb een rolstoel voor de langere afstanden. Ik probeerde sinds mijn diabetes diagnose elke dag stukjes te wandelen. Die stukjes werden steeds langer! Ik ben inmiddels uit de rolstoel en wandel dagelijks door de buurt.

In het begin was ik daarna wel erg moe. Maar ik loop nu steeds sneller en langere stukken zonder moe te worden. Het is een wereld van verschil met hoe het hiervoor was. Ik voel me wakkerder, fitter en levendiger.”

De weegschaal

“Mijn belangrijkste doel was om diabetes 2 te verslaan. Dat is gelukt. Ik wilde ook graag afvallen, maar dat is voor mij erg lastig vanwege de pijnmedicatie, die houdt dat tegen. En toch lukt het! Toen ik begon woog ik 118 kilo en nu schommel ik rond de 102. Ik wil zó graag onder de 100 komen, maar dat gaat ook lukken! Ik merk dat er binnen in mijn lijf veel verandert en geef het de tijd. 

Ik probeer veel af te wisselen met de maaltijden. Ook ben ik al langere tijd bezig met deelvasten volgens de startgids. Ik probeer goed te luisteren naar mijn lijf als het gaat over wanneer en hoeveel ik eet. Ik bekijk het positief: inmiddels ben ik 15 kilo kwijt en dat zie je al goed. Ik heb zeker al drie kledingmaten kleiner nu en ik ben nog niet halverwege!

Voor altijd gezond koolhydraatarm/keto

“Ik wil nooit meer terug. Ik wil nóóit meer zo ziek worden! Het verschil is zo enorm groot, nu al, na een jaar keto. Al die járen met dat overgewicht, die extreme vermoeidheid en die mist in mijn hoofd; dat hoef ik nooit meer terug. Steeds uitgebreid koken voor jezelf is soms lastig als je alleen bent, dan heb je geen zin, maar ik doe het wel. Ik smokkel nooit, daar heb ik geen behoefte aan. Ik wil juist goed voor mijzelf zorgen.

En ik wil niet alleen goed voor mijzelf zorgen, maar ook voor anderen. Ik heb laatst een vriendin geholpen om haar man op het goede pad te krijgen. Hij had sinds kort de diagnose diabetes 2 en moest aan de slag! Ze haalden meteen de vega-startgidsen in huis. Ik heb natuurlijk ook weer de courgetti met tonijn voor ze gemaakt. Al binnen een paar dagen gingen zijn bloedsuikers van 30 naar 7!” 

Wees lief voor jezelf!

“Mijn advies voor anderen: Focus je niet op die kilo’s! Neem je centimeters op en maak veel selfies. Heb geduld. Voor het afvallen met deze heerlijke aanpak, én voor de bloedsuikerspiegel. Het is er niet in 1 week gekomen, neem de tijd voor je lijf om te genezen. Wees lief voor jezelf!”

  

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!   

Delen
Verlost van heftige PMS klachten

Verlost van heftige PMS klachten

Nina (40) had altijd veel last van PMS-klachten en onverklaarbare pijn in haar gewrichten. Om op gewicht te blijven moest ze regelmatig extreme ‘hongerdiëten’ volgen. Na haar laatste zwangerschap lukt het niet meer om die knop om te zetten. Via een vriendin ontdekt ze de aanpak van TheNewFood en ze start direct. Ze valt niet alleen moeiteloos 20 kilo af, ook haar andere klachten verdwijnen vrijwel helemaal. 

PMS en gewrichtsklachten

Ik had twee keer per maand (tijdens eisprong en menstruatie) hevige last van krampen en diarree en stemmingswisselingen. In de winter had ik altijd veel last van mijn gewrichten. Het deed pijn of mijn handen verkrampten. Ik kon zelfs geen sinaasappel of aardappel schillen en geen potjes open maken. Al meerdere keren op reuma onderzocht, maar ze kunnen nooit wat vinden.” 

Altijd aan de lijn

“Ik heb in mijn leven al vaak aan de lijn gedaan. Dan ging ik  calorieën tellen en elke hap afwegen en honger lijden om af te vallen. Daarna kwamen die kilo’s weer terug. Ook bij alle drie mijn zwangerschappen kwamen de kilo’s er weer aan. Na de derde zwangerschap lukte het gewoon niet meer en bleven de kilo’s er maar bij komen. Ik voelde me moe, hongerig en zat niet lekker in mijn vel. Ik moest iets doen, maar wat?”

Starten met de aanpak van TheNewFood

“Via een vriendin kwam ik op het spoor van TheNewFood. Ik bestelde direct de startgidsen, wat ik las op de site en in de boeken beviel me uitstekend: duidelijk, overzichtelijk en goed onderbouwd. Die eerste week van de weekmenu’s had ik wat hoofdpijn, maar verder had ik nergens last van. Vanaf de eerste dag had ik geen honger meer. Al direct had ik minder last van PMS-klachten. Het was allemaal geweldig!”

Een half jaar later…

“Het gaat heel goed met me! Ik heb nu veel meer energie en ben actiever. Mijn huid is rustiger. Ik ben niet meer aan het snaaien en de hele dag met eten bezig. Plus 20 kilo afgevallen. Van PMS- en menstruatieklachten merk ik niets meer. Eerder voelde ik me ook altijd chagrijnig en moe, ik heb nu helemaal nergens meer last van.  Van mijn gewrichten heb ik zo goed als geen last meer. Alles bij elkaar echt een mega verandering.

Ik ben ook weer begonnen met af en toe hardlopen. Ik wandelde altijd al regelmatig en dat ben ik blijven doen, maar wandelen gaat steeds makkelijker en verder en zonder rugpijn. Dat is ook weer winst. Ik wandel soms in de ochtend 14 km en ook dan eet ik pas rond de middag. Ik doe al een poosje aan deelvasten, ik eet geen ontbijt. Dat bevalt me heel erg goed en ik heb geen honger. Het geeft me energie.”

Anders eten met een jong gezin

Al heel snel besefte ik dat dit een leefwijze is: het voelt zo goed en dit past ook echt bij mij. Ik vind het niet lastig. Mijn man eet het avondeten met me mee. Hij vindt niet alles lekker, maar probeert het wel. De kinderen probeer ik ook mee te krijgen. Maar dat zijn heel moeilijke eters. Heel soms als de kinderen karamel ijs eten of als ik drop in de kast zie ofzo, dan vind ik dat even lastig. Maar dat is 2 seconden en ook zo weer over.

Ik ‘zondig’ alleen af en toe met een wijntje. Qua eten helemaal niets. Ook geen behoefte aan. Ik geniet van mijn chocolademousse en al die andere heerlijke gerechten. Eén keer in de week ga ik zitten om mijn menu voor de hele week samen te stellen, het ontbijt sla ik over. Ik heb inmiddels alle gidsen en probeer alle gerechten een keer te gaan maken, dus ben nog wel even bezig. Maar de hamburger is nog steeds favoriet

De buitenwereld

“Ook buiten de deur gaat het prima. De zomervakantie en de feestdagen ben ik zonder moeite doorgekomen. Natuurlijk vond ik het soms wel eens lastig, maar ik heb altijd de verleiding kunnen weerstaan; met oud en nieuw heb ik heerlijke keto-hapjes voor iedereen gemaakt en ze vonden het allemaal heerlijk. Mijn moeder (die inmiddels zelf ook minder koolhydraten eet) en mijn omgeving houden altijd rekening met me.

De toekomst

 Ik word hier wel echt heel gelukkig van. Soms denk ik wel eens, dan mag ik nooit meer karamel eten of chips. Maar dan denk ik aan wat ik wel allemaal mag eten en hoe ik me nu voel en hier voor. Aan hoeveel kilo eraf is. Daar word ik dan weer blij van en het maakt dat mijn voornemen is om dit nog heel lang te doen. Het is ook geen volhouden voor mij, dat klinkt als moeite moeten doen. En dat hoef ik niet, het gaat als vanzelf.

Tegen anderen zou ik willen zeggen: het is echt heel goed te doen. Pak die startgids met weekmenu’s en lekkere gerechten. En denk in mogelijkheden, niet aan wat je niet ‘mag’; dan is het gemakkelijk. En je wordt er zoveel gelukkiger, gezonder en slanker van!”

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!   

Delen
Dure ketonen uit een zakje

Dure ketonen uit een zakje

Ketonen zijn een geweldige brandstof voor je lijf. Ze kunnen je lijf en vooral ook je hersenen, beter voorzien van energie dan glucose (koolhydraten). Iedereen die een ketodieet volgt, weet dat inmiddels: geen mist meer in je hoofd, geen honger meer en veel meer energie.

En omdat we dat allemaal wel willen kun je tegenwoordig ook ketonen kopen die kunstmatig zijn gemaakt. Ketonen ‘om in te nemen’. Een heuse hype op dit moment. Super handig, zou je denken, kunstmatige (‘exogene’) ketonen uit een zakje of potje… Maar is het ook slim en onschuldig? Nee, nee, nee en nog eens nee. Begin er alsjeblieft niet aan! Ik zal het uitleggen, waarom het een slecht idee is. Maar eerst even naar de basis… 

Hoe zit het ook alweer met ketonen?. 

Wat zijn ketonen?
Ketonen zijn een soort vetten die je lijf kan gebruiken als brandstof (voor energie). Het is een effectievere brandstof voor je lijf omdat ketonen heel eenvoudig kunnen worden opgenomen door de cellen. Er is geen hormoon nodig (zoals insuline) om de cellen te openen. Ketonen leveren in verhouding méér energie dan glucose. Vandaar dat je met een ketodieet steeds minder eten nodig hebt en toch steeds meer energie krijgt.

Hoe kom je aan ketonen?
Als je te weinig koolhydraten eet om je lijf te voorzien van genoeg brandstof (zoals bij het ketodieet) dan stapt je lijf over op andere brandstof. In eerste instantie zal je lijf eiwitten omzetten in glucose (koolhydraten). Maar als jij wel ruim vetten eet, dan stapt je lijf al snel (na een paar dagen) over op vetten als brandstof. Om vet te kunnen gebruiken maakt je lever er eerst vetzuren en ketonen van. Je maakt ketonen dus zelf.

Blijft je lever ketonen maken?
Zolang je strikt koolhydraatarm en voldoende vetten eet, blijft je lichaam vet gebruiken als brandstof. De lever gaat dan steeds door met ketonen maken uit vet. Genoeg vet blijven eten is belangrijk om die ‘vetmotor’ aan de gang te houden. Zelfs als je overgewicht hebt. Je lichaam kan alleen je eigen vetreserves gaan gebruiken als de vetmotor aan staat. Je lever maakt ketonen uit het vet wat je eet én uit je eigen vet.

Ketonen zijn meer dan alleen maar een effectieve brandstof

Ketonen kunnen veel doen voor je gezondheid
Omdat ketonen zo gemakkelijk kunnen worden opgenomen, spelen ze een belangrijke rol bij het voorkomen en genezen van verschillende ziektes. Recent nog kwam uit een Gronings onderzoek naar voren dat ketonen bij hartfalen voor een betere pompfunctie kunnen zorgen. Er zijn onderzoeken die laten zien dat ketonen heel gunstig zijn voor je hersenen en hersenziektes. Er worden nog steeds nieuwe voordelen gevonden.

Door de aanmaak van ketonen uit je eigen vet val je af
Volg je het ketodieet op de juiste manier dan kom je in ketose. Dat betekent dat je lichaam ‘draait’ op een vetverbranding. Van het vet wat je eet en ook je eigen lichaamsvet maakt je lever ketonen. Die ketonen worden vervolgens gebruikt als brandstof. Niet van al het vet trouwens, het grootste deel van dit vet kan je lijf al meteen gebruiken als brandstof. Dus niet de ketonen zelf zorgen voor afvallen, maar waar de ketonen vandaan komen: namelijk (ook) uit je eigen reserves. Die reserves worden minder; je wordt slanker, je valt af. 

Is het een goed idee om extra ketonen slikken?

Kunstmatige ketonen om (sneller) af te vallen?
Nee, integendeel, je kunt zelfs aankomen. Wanneer je extra ketonen gaat nemen (bijvoorbeeld als pillen of poeders) dan gaat je lijf eerst die extra ketonen gebruiken als brandstof. En als er op die manier genoeg brandstof binnenkomt, dan heeft je lijf geen reden om zelf ook nog veel ketonen te maken uit jouw eigen lichaamsvet of het vet wat je eet. Je zou dan zelfs juist kunnen aankomen!

Kunstmatige ketonen om (beter) in ketose te komen?
Wanneer je start met het ketodieet dan moet je lijf eerst leren om vet te gaan gebruiken als brandstof, want dat zijn we niet (meer) gewend. Je kunt lijf kan de eerste dagen moeite hebben om die vetverbrandingsmotor op te starten. Je helpt die motor opstarten (en te blijven draaien) door voldoende vet te eten. Ga je op dat moment kunstmatige ketonen nemen dan zal je lijf die gebruiken en niet de motor vol aanzetten.

Kunstmatige ketonen bij het (duur)sporten?
Wanneer je gezond koolhydraatarm/keto eet, dus inclusief ruim voldoende gezonde vetten, dan maakt je lijf voldoende ketonen aan om geweldig te presteren bij (duur)sporen, zoals hardlopen, fietsen of marathons. Kijk maar naar volkeren die nog keto eten zoals onze verre voorouders. Zij rennen sneller dan wij, alleen op eigen ‘natuurlijke’ ketonen (meer over keto en sporten). Je hebt geen extra ketonen nodig.

Waarom zeggen zoveel websites en verkopers dat het bewezen is?

Onderzoeken worden gedaan bij mensen die ‘normaal’ eten
Natuurlijk willen verkopers van kunstmatige ketonen jou laten geloven dat je ze nodig hebt. Volgens hen blijkt dat ook uit onderzoeken. Maar het gaat dan om onderzoeken die zijn gedaan met kunstmatige ketonen bij mensen die ‘normaal’ koolhydraten eten en niet bij mensen keto eten. Maar dat zeggen ze er nooit bij. Ze zeggen zelfs dat je juist met een ketodieet kunstmatige ketonen nodig hebt, terwijl dat echt onzin is. 

Onderzoeken naar afvallen en kunstmatige ketonen 
Er is wel onderzoek gedaan bij mensen die keto eten, naar het effect op afvallen. Die onderzoeken bevestigen wat ik hierboven al schreef: wanneer ‘kunstmatige ketonen’ (exogene ketonen) worden genomen (dus poeders of pillen), dan remt dat de eigen aanmaak van ketonen. En daardoor remt het dus het afvallen, omdat je lichaam niet, of minder, de eigen vetreserves gebruikt! Je kunt daardoor zelfs aankomen. 

Maar kan het kwaad, die kunstmatige ‘exogene’ ketonen?

Minder goed afvallen Doordat brandstof in de vorm van pillen of poeders wordt ingenomen, gaat het lichaam niet de eigen reserves gebruiken en val je mogelijk niet af of kom je zelfs aan.

Ketoacidose Te veel ketonen in je bloed, doordat je extra ketonen neemt, kán in enkele gevallen (bij mensen met diabetes type 1 en type 2 die nog maar weinig insuline aanmaken) ketoacidose veroorzaken. Dit is een levensgevaarlijke ’toestand’.

Mogelijk verslavend Het is niet uitgesloten dat wanneer je steeds extra kunstmatige ketonen neemt, je lijf ze zelf minder gaat aanmaken. Misschien kun je er uiteindelijk niet mee stoppen. Net als met kunstmatige melatonine; daarbij stopt het lichaam met de eigen aanmaak.

Het kost je veel geld Kunstmatige ketonen zijn duur en het effect houdt maar een paar uur aan. Je moet dus steeds opnieuw ketonen slikken, wat kan oplopen tot tientallen euro’s per dag. Tenzij je goedkopere ketonen neemt, maar volgens onderzoeken werken die vrijwel zeker niet. 

Geen controle op kwaliteit Natuurlijk zeggen verkopers altijd dat zij de beste soort verkopen. Maar er zijn geen wettelijke eisen waaraan ketonen moeten voldoen. Je hebt dus geen idee wat je slikt en of dat wel van goede kwaliteit is. Ook de prijs zegt niet alles.  

Bijwerkingen Exogene ketonen kunnen ook bijwerkingen geven. Hoe meer je gebruikt, hoe meer kans op bijwerkingen. Bijwerkingen die worden gemeld (ook in onderzoeken) zijn: misselijkheid; buikpijn; opgeblazen gevoel en winderigheid; obstipatie; diarree; lichte angstgevoelens; slaperigheid; hoofdpijn; duizeligheid; hartkloppingen; verkoudheid.

Conclusie: is het een goed idee om ketonen te gaan slikken? 

Nee, tenzij! Nee, begin er alsjeblieft niet aan. Houd het vooral bij puur en echt gezond koolhydraatarm/keto en bij je eigen ketonen. Meer heb je beslist niet nodig! Laten we nou niet weer beginnen met overbodige pillen en poeders in hoeveelheden die niet natuurlijk zijn en niet zonder gevolgen. De enige die echt iets heeft aan die kunstmatige ketonen, dat is de verkoper. Reken maar dat dit gouden handel is! 

Tenzij… Exogene ketonen kunnen tijdelijk zinvol zijn bij Alzheimer, Parkinson, MS, migraine, epilepsie of hersenletsel. Niet voor dagelijks gebruik, maar als gerichte therapeutische interventie. Maar wij adviseren altijd om eerst te starten met strikt keto (dus zonder smokkelen) en regelmatig een aantal dagen vasten. Bekijk eerst wat dat doet. Je kunt eventueel later onderzoeken of exogene ketonen dit kunnen ondersteunen. Wij adviseren dit wel met medisch advies te doen. Je kunt hier een consult aanvragen bij onze verpleegkundige.

BRONNEN BIJ DIT ARTIKEL

Morris, G., Puri, B. K., Carvalho, A., Maes, M., Berk, M., Ruusunen, A., & Olive, L. (2020). Induced Ketosis as a Treatment for Neuroprogressive Disorders: Food for Thought?. The international journal of neuropsychopharmacology, 23(6), 366–384. https://doi.org/10.1093/ijnp/pyaa008 

Jensen, N. J., Wodschow, H. Z., Nilsson, M., & Rungby, J. (2020). Effects of Ketone Bodies on Brain Metabolism and Function in Neurodegenerative Diseases. International journal of molecular sciences21(22), 8767. https://doi.org/10.3390/ijms21228767

Beylot, Chassard, Chambrier, Guiraud, Odeon, Beaufrere, & Bouletreau (1994). Metabolic effects of a D-β-hydroxybutyrate infusion in septic patients. Critical Care Medicine, 22(7), 1091–1098. https://doi.org/10.1097/00003246-199407000-00007 

 Kristian H. Mikkelsen, Thomas Seifert, Niels H. Secher, Thomas Grøndal, Gerrit van Hall, Systemic, Cerebral and Skeletal Muscle Ketone Body and Energy Metabolism During Acute Hyper-D-β-Hydroxybutyratemia in Post-Absorptive Healthy Males, The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism, Volume 100, Issue 2, 1 February 2015, Pages 636–643, https://doi.org/10.1210/jc.2014-2608 

 Cox, P. J., Kirk, T., Ashmore, T., Willerton, K., Evans, R., Smith, A., Murray, A. J., Stubbs, B., West, J., McLure, S. W., King, M. T., Dodd, M. S., Holloway, C., Neubauer, S., Drawer, S., Veech, R. L., Griffin, J. L., & Clarke, K. (2016). Nutritional Ketosis Alters Fuel Preference and Thereby Endurance Performance in Athletes. Cell metabolism, 24(2), 256–268. https://doi.org/10.1016/j.cmet.2016.07.010 

 Pinckaers, P. J., Churchward-Venne, T. A., Bailey, D., & van Loon, L. J. (2017). Ketone Bodies and Exercise Performance: The Next Magic Bullet or Merely Hype?. Sports medicine (Auckland, N.Z.), 47(3), 383–391. https://doi.org/10.1007/s40279-016-0577-y 

 Sansone, M., Sansone, A., Borrione, P., Romanelli, F., Di Luigi, L., & Sgrò, P. (2018). Effects of Ketone Bodies on Endurance Exercise. Current sports medicine reports, 17(12), 444–453. https://doi.org/10.1249/JSR.0000000000000542 

 Cermak, N. M., & van Loon, L. J. (2013). The use of carbohydrates during exercise as an ergogenic aid. Sports medicine (Auckland, N.Z.), 43(11), 1139–1155. https://doi.org/10.1007/s40279-013-0079-0 

 Koeslag J. H. (1982). Post-exercise ketosis and the hormone response to exercise: a review. Medicine and science in sports and exercise, 14(5), 327–334. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/6759842/ 

 Evans, M., Cogan, K. E., & Egan, B. (2017). Metabolism of ketone bodies during exercise and training: physiological basis for exogenous supplementation. The Journal of physiology, 595(9), 2857–2871. https://doi.org/10.1113/JP273185 

Gross, E. C., Klement, R. J., Schoenen, J., D’Agostino, D. P., & Fischer, D. (2019). Potential Protective Mechanisms of Ketone Bodies in Migraine Prevention. Nutrients, 11(4), 811. https://doi.org/10.3390/nu11040811 

OVERZICHT ALLE ARTIKELEN

 Je kunt hier ook zoeken op de site:

Delen
Monique heeft diabetes type 1 en had altijd pijn

Monique heeft diabetes type 1 en had altijd pijn

Monique (58) kreeg op haar 26e te horen dat zij diabetes type 1 had. Direct moest ze beginnen met vier keer per dag insuline spuiten. Naast diabetes type 1 had Monique nog veel andere gezondheidsproblemen: een trage schildklier, reuma en veel pijnklachten. Door de wisselende en vaak te hoge bloedsuikers kreeg ze last van zenuwschade. Monique werd steeds zieker en kon nog maar moeilijk bewegen. Ten einde raad start ze met koolhydraatarm/keto en dat verandert al direct alles. 

Diabetes in de familie

“Ik was al bekend met diabetes, maar dan vooral diabetes type 2. Dit kwam veel voor in de familie, dus ons werd altijd verteld dat we naar de huisarts moesten als we bijvoorbeeld veel dorst hadden, veel moesten plassen en erg moe waren. Dit gebeurde bij mij, in 1988. Maar na onderzoek bleek dat ik diabetes type 1 had: ik moest direct insuline gaan spuiten en zou hier nooit meer vanaf komen.”

Ik mocht eten wat ik wilde

“Diabetes type 1 is anders dan diabetes type 2, waarbij je moet gaan opletten wat je eet. Ik kon wel gewoon lekker alles blijven eten, dacht ik. Maar ik moest wel steeds meer en meer gaan spuiten bijspuiten om de bloedsuikers omlaag te krijgen. Van vier keer per dag, ging ik naar 8 keer op dagen dat ik veel ‘lekkers’ at. Maar wat maakte dat uit, dacht ik. Ik had immers niet voor niets een spuit met insuline.”

Steeds meer bijwerkingen en klachten

“Ik kreeg steeds meer problemen met mijn gewicht en in de loop van de jaren kreeg ik steeds meer gezondheidsproblemen. Zo bleek in de jaren ’90 dat mijn schildklier te traag werkte. Ook kreeg ik na veel onderzoeken de diagnose reuma, maar welke vorm ik had? Dat wisten ze niet precies. Handenvol pillen werkte ik per dag naar binnen: pijnstillers, ontstekingsremmers en antidepressiva (werkt ook tegen de pijn).

Uiteindelijk ben ik geopereerd aan een aantal vingers nadat ik bleek triggervingers te hebben. Maar de pijn bleef en uiteindelijk kreeg ik ook pijn in mijn voeten en benen. Hierdoor kon ik niet meer wandelen en fietsen. Toen ik afgelopen mei zoveel pijn had en tegen het plafond zat besloot ik dat het anders moest. Via mijn zus had ik ooit gehoord dat koolhydraatarm eten kon helpen tegen de pijn: ik besloot het een kans te geven!”

Starten met gezond koolhydraatarm/keto en afbouwen insuline

“Ik kwam TheNewFood op het spoor en ben direct gestart met de weekmenu’s. Ik heb mijn bloedsuikers vanaf dag één goed in de gaten gehouden en direct bleek dat ik helemaal geen kortwerkende insuline meer hoefde te spuiten. Mijn bloedsuikers reageerden nauwelijks op de maaltijden uit de startgids. Ze bleven prachtig stabiel! Al snel kon ik ook de langwerkende insuline verlagen, ik gebruik nu nog maar de helft.

Het eten was veel lekkerder dan ik had verwacht. Ik vond ook de duidelijkheid en structuur van de weekmenu’s heel fijn. Ik hoefde niet te bedenken wat we moesten eten, dat gaf me enorm veel rust. We volgden de startgidsen heel precies. Sinds de start heb ik nooit ‘gesjoemeld’. Ik ben standvastig: als ik ergens voor ga, ga ik er helemaal voor! Dat zorgt er ook voor dat ik optimaal profiteer van deze aanpak.” 

Binnen vier dagen pijnvrij 

“Het effect op mijn lijf was onvoorstelbaar. Alle pijnklachten waren binnen vier dagen verdwenen! Ik kon al direct mijn pijnmedicatie afbouwen. Ik kan nu weer bewegen, ik kan weer wandelen en fietsen. En genieten van het leven. Ik heb zelfs mijn hobby glas-in-lood maken weer opgepakt. Ik  barst weer van de energie! Naast alle gezondheidswinst ben ik ook zo’n 23 kilo afgevallen, ondanks de insuline en mijn trage schildklier!”

Waarom weet niet iedereen dat dit zo goed werkt?

“Toen ik een tijdje bezig was, heb ik de diabetesverpleegkundige opgebeld om haar op de hoogte te stellen. Ik vertelde haar wat ik in korte tijd al had bereikt. Ze reageerde wat laconiek: ze wist wel dat koolhydraatarm/keto eten dit effect zou hebben. Ik was verbaasd. Waarom heeft ze me nooit dit advies gegeven als ze wist hoe goed het werkt? Waarom krijgen niet alle mensen dit advies bij diabetes 1?

Nu pas weet ik, dat je met diabetes type 1 ook diabetes 2 kunt krijgen. Dat je ook met type 1 insulineresistent kan zijn waardoor je lijf koolhydraten niet goed kan verwerken. Daarom moest ik dus steeds meer en meer gaan spuiten om mijn bloedsuikers onder controle te krijgen. En al die insuline maakte de insulineresistentie alleen maar erger. Ik heb mijn lijf zonder het te weten steeds zieker gemaakt.”

Ik heb mijn leven terug

“Mijn omgeving reageert positief, al zijn sommigen nog sceptisch. Zo anders eten? Is dat wel gezond? Maar dan vertel ik ze wat ik allemaal bereikt heb sinds ik weer eet waar mijn lijf voor is gemaakt. Zoveel gezondheidswinst, wie wil dat nou niet! Ga ik dit mijn hele leven volhouden? Zeker weten, ik zeg volmondig ‘JA’. Moeilijk is het niet want ik eet elke dag heerlijk en ik heb mijn leven terug. Dat wil ik graag zo houden.”

Wat zou je anderen nog mee willen geven?

“Start ook. Wacht niet langer, je kunt zelf iets doen om te voorkomen dat je steeds zieker wordt. Mijn diabetesverpleegkundige heeft mij dit allemaal nooit verteld, ik zou willen dat ze dat wel had gedaan. Heb jij diabetes type 1? Neem je leven in je eigen hand, laat het niet aan anderen over om stappen te zetten. Het draait om jou! Jij en je lijf zijn het waard!”

  

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!   

Delen
Onderzoek: keto goed voor je hart

Onderzoek: keto goed voor je hart

Is gezond koolhydraatarm eten goed voor je hart? “Zeker weten,” zeggen Groningse onderzoekers. Ze ontdekten dat ketonen de pompfunctie van het hart verbeteren, waardoor het hart beter gaat werken. Goed nieuws dus voor mensen met hartfalen! 

Een ziek hart krijgt te weinig brandstof uit koolhydraten

In bijna alle gevallen speelt insulineresistentie een belangrijke rol bij het ontstaan van hart- en vaatziekten. Dit geldt ook voor hartfalen, een aandoening waarbij het hart niet goed meer werkt en het bloed minder goed rondgepompt kan worden.

Eerdere onderzoeken toonden al aan dat insulineresistentie vaak de oorzaak is van verschillende hart- en vaatziekten. Door insulineresistentie kunnen cellen in het lichaam minder goed gebruikmaken van koolhydraten als brandstof. Dit geldt voor spieren in het bijzonder, en zo ook de hartspier. Een nieuw onderzoek door de Universiteit Groningen, in samenwerking met de Hartstichting, bevestigt dit opnieuw.

Ketonen laten je hart beter werken

Wanneer je start met gezond koolhydraatarm/keto eten gaat je lichaam gebruikmaken van vetten als brandstof. Die vetten noem je ketonen. Volgens de onderzoekers blijkt dat ketonen ervoor zorgen dat de pompfunctie van een ziek hart verbetert. Ketonen zijn een veel betere brandstof voor het hart, waardoor de pompfunctie verbetert en het hart weer beter gaat werken.  Goed nieuws voor mensen met hartfalen. 

Ketonen als oplossing tegen insulineresistentie?

In het onderzoek is gebruikgemaakt van ketonen als supplement. De proefdieren aten verder ‘normaal’, dus koolhydraatrijk. Het opmerkelijke is dat het hart dus liever gebruik blijkt te maken van ketonen als brandstof, zelfs als andere brandstof (koolhydraten) beschikbaar is. Maar op deze manier eet je nog steeds die koolhydraatrijke voeding die je lijf steeds zieker zal maken.  

Ketonen als supplement is niet de oplossing voor mensen met problemen door insulineresistentie. Zoals hartfalen, hoge bloeddruk, overgewicht en diabetes 2. Voor iedereen met klachten door insulineresistentie is het belangrijk om anders te gaan eten! 

Gezond koolhydraatarm/keto levert je ‘gratis’ ketonen!

Wanneer je gezond koolhydraatarm/keto eet, maakt je lijf vanzelf ketonen aan om te gebruiken als brandstof. Helemaal gratis. Zo geef je ook je hart ketonen, die superieure brandstof. Brandstof waar het écht iets mee kan. Niet alleen je hart: je hele lijf profiteert van deze gezonde aanpak doordat de gevolgen van insulineresistentie afnemen en vaak kunnen worden teruggedraaid.

Je hebt dan geen ‘extra ketonen slikken’ nodig (lees hier meer over exogene ketonen). Wij raden dit zelfs ten zeerste af. Het kost je alleen veel geld en het doet niets extra voor je. Waarom iets slikken wat je lijf zelf kan maken? Ga gewoon weer eten waar je lijf voor is gemaakt…

Ook starten?

Wil jij je hart gezonder maken en houden? En profiteren van alles wat een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak voor jouw lijf kan doen? Beginnen is eenvoudig. Maak gebruik van de weekmenu’s uit de STARTGIDSEN.

BRONNEN BIJ DIT ARTIKEL
  • Onderzoek van Universiteit Groningen:
    Salva R. YuristaMD, PhD, Timothy R. Matsuura, PhD, Herman H.W. Silljé, PhD, Kirsten T. NijholtBS, Kendra S. McDaid, BS, Swapnil V. Shewale, PhD, Teresa C. Leone, BS, John C. NewmanMD, PhD, Eric Verdin, MD, Dirk J. van Veldhuisen, MD, PhD, Rudolf A. de BoerMD, PhD, Daniel P. KellyMD, B. Daan WestenbrinkMD, PhD (2020), Ketone Ester Treatment Improves Cardiac Function and Reduces Pathologic Remodeling in Preclinical Models of Heart Failure. Circulation Heart Failure (0). https://doi.org/10.1161/CIRCHEARTFAILURE.120.007684
  • Hartstichting
  • Lopaschuk, G. D., Karwi, Q. G., Ho, K. L., Pherwani, S., & Ketema, E. B. (2020). Ketone metabolism in the failing heart. Biochimica et biophysica acta. Molecular and cell biology of lipids1865(12), 158813. https://doi.org/10.1016/j.bbalip.2020.158813 
  • Mitchell, B. D., Stern, M. P., Haffner, S. M., Hazuda, H. P., & Patterson, J. K. (1990). Risk factors for cardiovascular mortality in Mexican Americans and no-Hispanic Whites. American Journal of Epidemiology, 131(3), 423–433. https://doi.org/10.1093/oxfordjournals.aje.a115517
  • Petrie, J. R., Guzik, T. J., & Touyz, R. M. (2018). Diabetes, Hypertension, and Cardiovascular Disease: Clinical Insights and Vascular Mechanisms. Canadian Journal of Cardiology, 34(5), 575–584. https://doi.org/10.1016/j.cjca.2017.12.005
  • Ormazabal, V., Nair, S., Elfeky, O., Aguayo, C., Salomon, C., & Zuñiga, F. A. (2018). Association between insulin resistance and the development of cardiovascular disease. Cardiovascular Diabetology, 17(1). https://doi.org/10.1186/s12933-018-0762-4
  • Jia, G., Whaley-Connell, A., & Sowers, J. R. (2017). Diabetic cardiomyopathy: a hyperglycaemia- and insulin-resistance-induced heart disease. Diabetologia, 61(1), 21–28. https://doi.org/10.1007/s00125-017-4390-4
  • Varma, U., Koutsifeli, P., Benson, V. L., Mellor, K. M., & Delbridge, L. M. D. (2018). Molecular mechanisms of cardiac pathology in diabetes – Experimental insights. Biochimica et Biophysica Acta (BBA) – Molecular Basis of Disease, 1864(5), 1949–1959. https://doi.org/10.1016/j.bbadis.2017.10.03

MEER RECENT NIEUWS

Ook topsporters zweren bij low-carb dieet

De opvatting dat je koolhydraten moet stapelen vóór een langduurtraining is bij veel sporters bekend. Maar steeds meer atleten maken een radicale omslag en zweren juist bij een koolhydraatarm, vetrijk dieet. Fitnessexpert en triatleet Ben Greenfield is een van hen....

Conclusie 23 studies: koolhydraatarm dieet effectiever en gezonder

Je verliest meer gewicht met een koolhydraatarm dieet (zoals het Atkinsdieet) en houdt het dieet ook beter vol. Ook blijken mensen die een koolhydraatarm dieet volgen gezonder dan mensen die een vetarm dieet volgen. Mensen met diabetes type II kunnen vaak minder...

Advies aan obesitaspatiënten: ‘Eet vet, veel vet’

We zouden alles over wat we hebben geleerd over het eten van vet en koolhydraten nog eens goed moeten overdenken. Niet koolhydraten zijn goed voor ons, maar juist vet en proteïnen. En een hoog cholesterol is zo erg nog niet. Dat is de boodschap in ‘Cholesterol...

13 keer meer suiker in fruitsapje dan in donut

Fruitsapjes en frappucino's lijken ongevaarlijk voor onze gezondheid, maar dat is niet juist. Uit nieuw onderzoek komt naar voren dat de beide drankjes veel meer suiker bevatten dan geglazuurde donuts. Daarover schrijft de Daily Mail. 22 suikerklontjes in glas rode...

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Gertie (62) stopt diabetes 2

Gertie (62) stopt diabetes 2

Gertie (62) had al jarenlang diabetes 2, hoge bloeddruk, overgewicht, reuma en nog meer gezondheidsproblemen. Ze had elke dag pijn. Haar bloedsuikers werden steeds hoger en ze zou eigenlijk alweer meer medicatie moeten gebruiken. Maar Gertie besloot het heft in eigen handen te nemen en te gaan voor de aanpak van TheNewFood. Ze ging anders eten. Dat veranderde haar leven totaal.

Zit diabetes bij jou in de familie? 

“In mijn familie van vaders kant komt veel diabetes voor, zowel type 1 als 2. Ik verwachtte eigenlijk wel dat ik ooit diabetes zou krijgen, toch schrok ik er eerst wel van. Maar dan krijg je pillen voorgeschreven en “dan komt het wel goed” hoor je dan. Ook werd er gezegd dat ik beter wat kon afvallen. Maar ik bleef ondanks alle diëten die ik probeerde te zwaar: meestal boven de 110 kilo. Ik had steeds meer medicatie nodig.”

Hoe kwam je erbij om het anders aan te pakken? 

Via facebook kwam ik een post tegen van TheNewFood ‘Wie wordt te dik, wie krijgt diabetes 2?‘. Het beroemde “kwartje” viel. Dit was waar ik dus al die jaren naar zocht! De deskundige aanpak van TheNewFood sprak mij ook meteen aan. Ik heb veel gelezen op de website, ook over wat diabetes 2 doet met je lijf. En alle succesverhalen… Ik heb het overlegd met mijn diabetesverpleegkundige, die stond er helemaal achter.

Ik heb toen meteen de startgids besteld en ben begonnen. Voor extra steun heb ik me aangemeld voor de speciale Facebookgroep van TheNewFood ‘Samen diabetes 2 omkeren’. Een beter begin kon ik mijzelf niet wensen.

Merkte je direct verandering? 

Ik voelde mij direct al stukken beter. In die eerste week waren mijn waardes ook al veel lager. Ik viel in de eerste week direct al vier kilo af!  Het bleek super makkelijk vol te houden. Ik heb vanaf dag één nooit de koolhydraten gemist en nog steeds niet. De recepten uit de startgidsen en de andere boekjes van TheNewFood zijn zo overheerlijk. Wij genieten elke dag van het eten.

Wat betekent de Faceboekgroep “Samen diabetes 2 omkeren” voor je?

Ik was gewend mijn emoties weg te eten. Maar ik kon op lastige momenten gelukkig heel goed van mij afschrijven in de Facebookgroep. Daar kreeg ik alle steun van de andere leden, zo fijn. Ik kon daardoor die vreselijke schransneigingen loslaten. Dat werkte fantastisch! Ik heb nooit meer enige andere behoefte gehad naar troosteten of snacks. Ik ben ook blij met de medische begeleiding in de groep, dat geeft vertrouwen.

En hoe gaat het nu? 

Ik ben nu ruim 4 maanden bezig, Mijn bloedsuikers zijn laag en stabiel en mijn bloeddruk is weer gezond. Ik gebruik geen medicijnen meer behalve voor de reuma. Ik voel mij echt TOP: geen buikpijnen meer, geen jeuk of uitslag meer. Geen sufheid of  vermoeidheid meer en geen diarree meer. Ik kan mij beter bewegen en ik slaap beter. Ik weeg inmiddels 89,5 kilo en ik heb eindelijk eetrust.  

Jarenlang was ik dag en nacht bezig met eten, maar inmiddels sla ik het ontbijt over zonder enige moeite. Het geeft mij zelfs veel extra rust.  Ik heb echt mijn leven weer in eigen handen genomen. Ik ben nog dagelijks zó blij. Wat ook heel fijn is: mijn man doet vanaf het begin mee, ondanks dat hij slank is. Hij heeft mij hierin zeker gesteund en doet dit nog steeds.”    

Blijf je dit de rest van je leven doen? 

Absoluut! Dit is mijn levensstijl. En dat moet ook, want eens een diabeet altijd een diabeet. Ik bekijk het zo: als je een pinda-allergie hebt eet je ook geen pinda. Mijn lijf kan slecht met koolhydraten omgaan, dus eet ik ze vrijwel niet. En ik ben er echt enorm happy mee. Ik voel me zoveel beter en fitter. Door mijn reuma kan ik niet sporten maar 30 minuten wandelen en alles in en om het huis gaat nu iedere dag perfect.

Ik hoop ook echt dat er meer gelobbyd gaat worden in de politiek, zodat er meer bekendheid en kennis over deze manier van eten komt. De schijf van vijf is allang achterhaald en pillen genezen je niet, het zijn alleen onderdrukkers. Door de corona ben ik mij zeker meer bewust van het belang van gezond zijn, vandaar dat TheNewFood zeker gepromoot moet worden.

Hoe reageren anderen? 

Iedereen is blij voor me, ook mijn nieuwe huisarts, hij is er gelukkig bekend mee en is er positief over. De nieuwe diabetesverpleegkundige is nog steeds afwachtend, dat is wel jammer. De diabetesverpleegkundige die ik eerst had was wel direct enthousiast. Dat was erg bemoedigend!  Mensen die mij nu tegenkomen en die horen hoe ik dit heb bereikt, willen zelf ook starten met TheNewFood. Geweldig!

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

Delen
Geen astma medicatie meer

Geen astma medicatie meer

Wimke (65) had niet alleen last van overgewicht, maar ook klachten van benauwdheid, pijn in haar gewrichten en altijd last van haar buik. Hoeveel ze nu weegt weet Wimke (65) niet, de weegschaal heeft ze jaren geleden al de deur uit gedaan. Maar ze is zeker veel afgevallen, want ze past bijna weer in haar kleren van vroeger. Ook haar klachten zijn veel minder geworden sinds ze gezond koolhydraatarm/keto eet. Haar ‘voorfoto’ links is al van flink wat jaren terug. Een bekend verhaal: vroeger kwam ze liever niet op de foto. 

Heftige aanvallen van benauwdheid

“Het begon tien jaar geleden heel plotseling, ik was toen net gestopt met roken. Op een nacht zo benauwd dat ik op de eerste hulp belandde; ik bleek astma te hebben. Ik moest iedere ochtend en avond twee pufjes salbutamol en twee pufjes ontstekingsremmer. Ik was er wel erg verbaasd over dat ik zomaar ineens astma had, op 55-jarige leeftijd. Dat ik te dik was, speelde denk ik een belangrijke rol.”

Geen zin in het zoveelste dieet

“Mijn huisarts vond dat ik moest afvallen omdat ik steeds meer klachten kreeg en overal pijn had. Maar ik had er geen zin meer in om te lijnen want het was altijd zo hopeloos. Ik had al een aardig jojo-verleden achter de rug, van Herbalife tot WeightWatchers, en ik zo ging ik altijd heen en weer tussen de 100 en 75 kilo. Nooit blijvend afgevallen.

Maar de knop ging toch om tijdens een workshop zelfportret schilderen. Ik schilderde mijzelf gewoon uit mijn geheugen. En toen ik daarna in de spiegel keek zag ik dat ik helemaal niet leek op die slanke versie van mijzelf die ik had geschilderd. Ik was gewoon dik, zonder lange slanke hals maar met meerdere onderkinnen. Geen jukbeenderen, maar bolle wangen. En toen kwam het besef: ik wil gewoon niet meer zo zijn!”

De diëtiste was niet zo’n goed idee

“Ik werd doorverwezen naar een diëtiste, maar dat ging heel raar. Ik had verteld dat ik gewend ben om altijd zelf te koken en vervolgens was haar advies om gewoon wat minder te gaan eten en te starten met maaltijdvervangers. Die kon ik dan bij haar kopen. Daar was ik best wel boos over.  Ik realiseerde me wel dat ik erg suikerverslaafd was, daarom ging ik koolhydraatbeperkt eten. Maar daar viel ik nauwelijks mee af.”

Koolhydraatarm/keto bleek wel bij me te passen

“Een vriendin tipte me over gezond koolhydraatarm/keto volgens TheNewFood. De puzzelstukjes vielen onmiddellijk op hun plaats; het is allemaal erg logisch. Mijn lijf kan niet goed met veel koolhydraten omgaan en daar kreeg ik steeds meer last van. Ik hoefde er verder niet over na te denken, maar ben gelijk gestart. Ik vond de aanpak met de startgidsen en kant-en-klare weekmenu’s geweldig en goed te volgen!

De eerste week had ik wat last van hoofdpijn, maar verder heb ik geen afkickverschijnselen gehad. Ik vond het wel spannend al dat vet omdat ik geen galblaas meer heb. Maar dat was geen enkel probleem, ik heb nergens last van gehad.”

Ik kon stoppen met pufjes tegen astmaklachten

“Opvallend was dat het direct beter ging met mijn benauwdheid en ik minder medicatie nodig had en uiteindelijk kon stoppen. Het is fantastisch om niet meer afhankelijk te zijn van die pufjes! Ik leg nu echt een verband met suikers – koekjes, broodjes, koolhydraten dus. Dat werd me des te duidelijker toen ik een keer een patatje at. Ik moest daarna meteen weer puffen. Zo ging het ook na een paar druiven uit de tuin.”

Geen buikklachten meer en vrijwel geen pijn meer!

“Voor zolang ik me kan herinneren heb ik last gehad van mijn buik. Een vervelend opgeblazen gevoel en vaak een pijnlijke dikke buik. Ik had ook vaak diarree. Dat is nu echt allemaal verleden tijd, alweer: zolang ik me maar houd aan koolhydraatarm/keto, dat merkte ik toen ik dat een keer niet deed. Ik had direct weer buikklachten. Dat gebeurt me niet nog een keer. Ik ben ook veel fitter nu en niet meer altijd maar moe.

Ook de pijn in mijn gewrichten is heel veel minder geworden. Eigenlijk zo goed als weg. Ik slikte een jaar geleden de hele dag door paracetamol. En nu minstens een half jaar helemaal niets meer. Ik sport nu weer en wandel ook regelmatig.”

Heb je je doel gehaald met afvallen?

“Ik ben er bijna. Af en toe pas ik nu broeken en bloesjes van vroeger aan om te meten hoe ver ik nu ben, die heb ik expres bewaard. Ik moet nog een centimeter of 5 over de borst en een centimeter of 7 over de heupen en dan past alles me weer. Ik kan mijn ringen weer om, moeten zelfs al bijna om de middelvinger. Mijn horlogebandje is 2 gaatjes versteld, mijn bh ook – zo ongeveer meet ik het.

Ik voel botten op plekken waarvan ik niet meer wist dat daar botten zaten. Ik denk dat ik dan nu ongeveer tussen de 80 en 85 kilo weeg. Dat ik minder ga wegen is eigenlijk nog maar bijzaak, dat was ‘vroeger’ de hoofdzaak. Ik ben nu vooral bezig met gezondheid.

Ik raad dat ook anderen aan: focus niet zo op dat afvallen, maar geniet van een lijf wat steeds gezonder wordt.”

 

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!   

Delen
Onderzoek: Alvleesklier kan herstellen

Onderzoek: Alvleesklier kan herstellen

Goed nieuws voor mensen met diabetes type 2! Uit een nieuw onderzoek van The Lancet Diabetes and Endocrinoly blijkt dat het omkeren van diabetes 2 ervoor kan zorgen dat de alvleesklier weer gezonder kan worden en weer normaal kan gaan functioneren.

Hoe zit dat met diabetes 2 en je alvleesklier?

Al zeker tien jaar voordat je de diagnose diabetes 2 krijgt, gaat er al van alles mis in je lijf doordat je lijf steeds minder goed met koolhydraten om kan gaan. Je cellen reageren niet meer goed op insuline die nodig is om koolhydraten op te nemen als brandstof voor je spieren. Als je dan toch grote hoeveelheden koolhydraten blijft eten gaat je alvleesklier steeds meer en meer insuline aanmaken om toch te proberen die koolhydraten (suikers) in je bloed op te ruimen.

Al die insuline zorgt er niet voor dat die cellen van bijvoorbeeld je spieren ineens wel goed reageren. Het zorgt er vooral voor dat koolhydraten worden opgeslagen als vet. Vet rond je middel en ook in je lever en alvleesklier.  Je alvleesklier kan door dat vet niet goed meer werken. Hij gaat minder insuline aanmaken, waardoor de bloedsuikers stijgen. Wil je precies weten hoe dit zit? Dokter Jason Fung legt het hier uit.

Medicatie om je bloedsuikers te verlagen

Dit is het moment dat veel mensen bloedsuikerverlagende medicatie moeten gaan gebruiken, zoals gliclazide of insuline. Deze medicatie zorgt ervoor dat de koolhydraten (suikers) weer uit je bloed worden gehaald, waardoor je bloedsuikers lager worden. Maar helaas herstelt de schade aan de alvleesklier door vervetting niet. Bij mensen met diabetes 2 gaat de alvleesklier in de loop van de tijd steeds slechter werken. 

Nieuw onderzoek: de alvleesklier kan weer herstellen

Vroeger werd altijd gedacht dat schade aan de alvleesklier niet te herstellen was. Nu blijkt anders!  Onderzoekers keken naar de alvleesklier bij mensen die diabetes 2 volledig hadden omgekeerd. Deze ‘ex-diabeten’ hadden een HbA1c van maximaal 48 mmol/L en een nuchtere bloedsuiker van maximaal 7 mmol/L, en gebruikten geen diabetes 2 medicatie meer.

De onderzoekers volgden de proefpersonen 24 maanden. Uit dit onderzoek bleek dat de alvleesklier na 24 maanden 10cc gegroeid was en dat de hoeveelheid vet in de alvleesklier (wat ervoor zorgt dat de alvleesklier niet goed kan werken) sterk was verminderd. De alvleesklier bleek uiteindelijk weer net zo goed te functioneren als bij mensen zonder diabetes 2!

Waarom is dit zo belangrijk?

Voorheen werd aangenomen dat je alvleesklier niet kan herstellen en steeds zieker wordt. Daarom werd ook vaak gezegd dat diabetes 2 omkeren met een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak niet blijvend kan zijn. Omdat je op termijn zelf helemaal geen insuline meer aan kan maken. Nu blijkt dus dat je je daar geen zorgen over hoeft te maken! Zolang je maar weg blijft van al die koolhydraten. 

Ben jij nog niet begonnen met het omkeren van je diabetes 2?

Gezond koolhydraatarm/keto eten is dé manier om diabetes 2 om te keren. Dit blijkt uit erg veel onderzoeken. Met deze aanpak worden de bloedsuikers vanaf dag één lager en kun je direct beginnen met afbouwen/stoppen van je diabetesmedicatie. Binnen enkele weken/maanden kun je je diabetes 2 volledig omkeren. Bovendien kan je alvleesklier dus weer herstellen!

Wil je weten hoe je dat aanpakt? Ga naar het stappenplan om diabetes 2 te verslaan.

MEER RECENT NIEUWS

Ook topsporters zweren bij low-carb dieet

De opvatting dat je koolhydraten moet stapelen vóór een langduurtraining is bij veel sporters bekend. Maar steeds meer atleten maken een radicale omslag en zweren juist bij een koolhydraatarm, vetrijk dieet. Fitnessexpert en triatleet Ben Greenfield is een van hen....

Conclusie 23 studies: koolhydraatarm dieet effectiever en gezonder

Je verliest meer gewicht met een koolhydraatarm dieet (zoals het Atkinsdieet) en houdt het dieet ook beter vol. Ook blijken mensen die een koolhydraatarm dieet volgen gezonder dan mensen die een vetarm dieet volgen. Mensen met diabetes type II kunnen vaak minder...

Advies aan obesitaspatiënten: ‘Eet vet, veel vet’

We zouden alles over wat we hebben geleerd over het eten van vet en koolhydraten nog eens goed moeten overdenken. Niet koolhydraten zijn goed voor ons, maar juist vet en proteïnen. En een hoog cholesterol is zo erg nog niet. Dat is de boodschap in ‘Cholesterol...

13 keer meer suiker in fruitsapje dan in donut

Fruitsapjes en frappucino's lijken ongevaarlijk voor onze gezondheid, maar dat is niet juist. Uit nieuw onderzoek komt naar voren dat de beide drankjes veel meer suiker bevatten dan geglazuurde donuts. Daarover schrijft de Daily Mail. 22 suikerklontjes in glas rode...

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Niet elke arts is klaar voor keto

Niet elke arts is klaar voor keto

Als je op Texel woont, heb je altijd wind tegen. Dat is natuurlijk niet echt zo, maar het voelt wel zo. Vraag maar aan een willekeurige fietser hier. Die snapt meteen wat je bedoelt. Ik moest daaraan denken toen ik laatst een beetje bedremmeld uit een meeting met praktijkondersteuners en artsen kwam. Ik mocht vertellen waarom ik tegenwoordig iedereen aan de koolhydraatarme/keto leefwijze wil hebben.

Er bleek echter maar een kwartiertje tijd voor mijn verhaal, en dat was natuurlijk te kort. Amper gelegenheid voor vragen en zeker geen tijd voor mijn meegebrachte materialen. Voor ik het wist, stond ik weer buiten. In de frisse Texelse tegenwind.

Niet voor niets adviseer ik nieuwe diabetespatiënten: overleg áltijd met je behandelaar, maar houd rekening met weerstand. Voor velen van ons een bekend gegeven. Weerstand van je behandelaars of van je gezinsleden. Of weerstand binnenin, van jezelf.

Hoe ben ik zelf als arts eigenlijk overtuigd van het nut van koolhydraatarm/keto?

De manier waarop ik zelf overtuigd werd? Doordat één van mijn patiënten met diabetes 2 weigerde insuline te gaan spuiten. Hij liep kwaad weg, ik dacht zelf naar een andere dokter. Maar wie schetst mijn verbazing toen hij drie maanden later weer voor me zat en me met enige uitdaging zijn boekje met glucosewaarden liet zien. Prachtige stabiele bloedsuikers en dat zonder medicijnen! Het spreekuur liep vervolgens uit, toen hij begon te vertellen over koolhydraatarm en keto. Hij was het die mij leerde dat je diabetes 2 om kunt keren.

Durf jij net zo eigenwijs te zijn?

Wij artsen kunnen dus veranderen door het onverwachte succes van onze patiënten. Wat ik met mijn aanpak niet had kunnen bereiken, bereikte mijn patiënt zelf: hij was het levende (en zeer enthousiaste) bewijs! Ik denk dat daar de toekomst ligt voor mensen met een chronische aandoening. Niet afwachten wat een ander goedbedoeld met je voor heeft, maar zelf de regie pakken.

Meer bezig zijn met bevorderen van je gezondheid dan met het bestrijden van de ziekte. Die keuze heb je met gezond koolhydraatarm/keto. En gezonder worden daar kan geen arts bezwaar tegen hebben. Zo’n stap begint met voldoende zelfvertrouwen. Zorg dat je goed geïnformeerd bent. Zorg ook dat je die informatie kunt vertrouwen. Kijk naar wat anderen hebben bereikt met deze aanpak.

Artsen weten vrijwel niets van voeding

Bedenk dat de meeste artsen weinig weten over voeding. En dat ze dus vaak ook niet op de hoogte zijn van de enorme gezondheidswinst die de koolhydraatarme/keto leefwijze oplevert. Ze houden vast aan dingen die ze al jarenlang adviseren. Jij kunt je arts hier nog iets leren. De meeste artsen vinden het fijn als hun patiënten goed geïnformeerd zijn. Op de website van TheNewFood vind je enorm veel betrouwbare informatie.

Wijs je behandelaar eventueel op de informatie voor zorgprofessionals op de site, je vindt die informatie hier.

Onderhandel met je behandelaar

Je hebt geluk als jouw behandelaar openstaat voor een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. Als dat niet zo is, kun je voorstellen om het een periode te proberen. In zes maanden zijn al geweldige resultaten te behalen. Laat ze maar zien dat het werkt! Heb je diabetes 2 dan heb je wel hulp nodig bij het snel afbouwen van je medicatie. je behandelaar mag je die zorg niet ontzeggen.

Komen jullie er echt niet uit samen? Misschien kun je dan beter een andere behandelaar zoeken. Hier vind je een overzicht van behandelaars die goed op de hoogte zijn en zelf ook met de gezonde koolhydraatarme/keto aanpak van TheNewFood werken.

Geef het goede voorbeeld!

Gaat je behandelaar akkoord met zo’n ‘proefperiode’ ga er dan ook 100% voor. Maak deze keuze voor jezelf, voor jouw eigen gezondheid. Kies voor een nieuw leven met veel meer energie, meer gezondheid en minder kilo’s om mee te zeulen.

Smokkel niet, zeker niet als je diabetes 2 hebt. Wil je wel smokkelen? Dan ben je er waarschijnlijk nog niet klaar voor. Als je om de haverklap terugvalt kun je geen goede ambassadeur voor de koolhydraatarme/keto aanpak zijn. Leer en lees tot je er wel klaar voor bent.

Iedereen die net begonnen is in dit nieuwe jaar: heel veel succes en het gaat je lukken. Als ik het kan kan jij het ook!

Groeten van Texel,
Hetty van Dijk

Onderzoeken naar effectief Koolhydraatarm/KETO eten

BLOG 7 – Frika’s op school

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. ...

JANNET BLOG 6 Geruisloze overgang

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke ketoleven....

BLOG 6 – De eerste dag

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. ...

JANNET BLOG 5 – Meneer Miep

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke ketoleven. MENEER...

BLOG 5 – Doen de jongens mee?

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. ...

JANNET BLOG 4 Band-nasi

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke ketoleven....

Maak zelf cheesepops!

Cheesepops ken je misschien wel uit de supermarkt. Een heerlijke knapperige snack, gemaakt van puur alleen kaas. Helemaal gezond koolhydraatarm/keto dus! En je kunt ze heel gemakkelijk zelf maken! En het enige wat je nodig hebt... is kaas! En een oven...

BLOG 4 – Goed voor jezelf zorgen

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. ...

JANNET BLOG 3 Chefwaardige snert

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke ketoleven. ANDERS...

RIAN BLOG 73 Ik mag álles… 

Rian (67) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar...

BLOG 3 – Een gezond ketogezin

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. ...

RIAN BLOG 72 – Ziek

Rian (67) is getrouwd met Marja (64), moeder van 2 kinderen, oma van 3 kleinkinderen en koordirigent van beroep. Ze is 1.68 lang en na ‘een leven lang lijnen’ weegt ze bijna 107 kilo. Ze besluit het roer om te gooien en kiest voor TheNewFood. Rian deelt haar...

JANNET BLOG 2 – Taart

Zangeres Jannet Bodewes (55) startte in 2020 met de aanpak van TheNewFood en viel 30 kilo af. Ook haar gezondheid verbeterde enorm. Sindsdien wil ze nooit meer anders. Naast zingen houdt ze erg van schrijven. Jannet vertelt wekelijks over haar slanke ketoleven....

BLOG 2 – Eten was mijn leven

Nancy (41) startte in januari 2021 met TheNewFood en viel 60 kilo af (lees hier haar verhaal). Negen maanden later was ze 60 kilo kwijt en een ander mens. Niet alleen van buiten, maar vooral ook van binnen. Nancy 2.0. In haar blogs deelt Nancy wat haar bezighoudt. ...

Ervaringen met deze gezonde koolhydraatarm/keto aanpak…

Delen
Jeugdarts adviseert minder koolhydraten

Jeugdarts adviseert minder koolhydraten

Steeds meer artsen blijken, vaak al langere tijd, hun patiënten een koolhydraatarme/keto aanpak te adviseren. Wij willen deze artsen van over de hele wereld graag aan jullie voorstellen. In dit artikel maken we kennis met jeugdarts de Groot. Zelf eet ze gezond koolhydraatarm/keto en ze adviseert in haar werk om ook bij kinderen gezond en verstandig om te gaan met koolhydraten.

“Het is mijn missie om kinderen en hun ouders te helpen om overgewicht te bestrijden en ziekte in de toekomst zoveel mogelijk te beperken.”

Fitter, beter op gewicht en energiek door gezond koolhydraatarm/keto

“Ik ben al jaren bezig met voeding en op een gegeven moment begonnen met koolhydraatbeperkt eten en deelvasten om af te vallen. Dit leverde me wel iets op, maar ik wilde graag nog meer gewicht kwijt. Daarom ben ik na een poosje overgestapt op gezond koolhydraatarm/keto eten, omdat dat effectiever zou zijn. Ik ging de weekmenu’s en boeken van TheNewFood volgen. En het werkte; het leverde me 25 kilo gewichtsverlies op, ik kwam weer op een gezond gewicht. 

Maar dat was niet alles, ik voelde me weer veel fitter en energieker en kon ook het sporten beter volhouden. Ik ging het zelfs leuk vinden! Ik was zo onder de indruk van de resultaten dat ik me meer ben gaan verdiepen in deze gezonde aanpak. Dat heeft mijn visie op voeding veranderd.

Ik ben er zeker van dat gezond eten met minder (met name snelle) koolhydraten er ook voor zorgt dat kinderen gezonder opgroeien en ze minder risico lopen op gezondheidsproblemen in de toekomst. Je doet je kind er op langere termijn een groot plezier mee.

Minder koolhydraten voor kinderen

Ik ben van mening dat de hoeveelheid koolhydraten binnen menig voedingspatroon van kinderen te hoog is, met name uit sterk bewerkte voedingsmiddelen. Daarom adviseer ik nu (ook) binnen mijn werk als jeugdarts steeds vaker om de hoeveelheid koolhydraten te verminderen.

Ik werk voornamelijk op het consultatiebureau en met kinderen in de basisschoolleeftijd. Ook daar komt steeds meer overgewicht voor, en soms hebben kinderen zelfs al andere gezondheidsproblemen die veroorzaakt worden door insulineresistentie.  Ik hoor dan vaak van de ouders dat zij alles al geprobeerd hebben. Ouders doen hun best en denken dat ze goed bezig zijn.

Zo op het eerste oog lijkt het voedingspatroon van het kind ook prima, volgens de schijf van vijf. Met vooral veel koolhydraatrijke producten: brood, aardappelen, rijst, pasta… Sommige kinderen kunnen dat minder goed verwerken. Als ik met deze ouders en hun kind(eren) aan de slag ga, adviseer ik vaak om juist de koolhydraatrijke producten te minderen.”

Hier worden kinderen blij van: mayonaise mag!

“Ik adviseer om de hoeveelheid groenten flink te verhogen, de hoeveelheid koolhydraten te verlagen en meer vetten toe te voegen. Ze slaan vaak steil achterover als ik aangeef dat ze bijvoorbeeld mayonaise (géén fritessaus, daar zit veel suiker in) toe mogen voegen aan het menu van hun kinderen. Kinderen houden daarvan, en de vetten zijn een goede aanvulling, zeker als je minder koolhydraten gaat eten.

Ook uitleg over fruit is vaak een eye-opener. Veel ouders denken dat het gezond is om hun kinderen veel fruit te geven. Maar fruit bevat veel fruitsuiker. Ik denk dat kinderen wel sommig fruit kunnen eten en dan in de pure vorm, dus geen sapjes. Ik vertel welke fruitsoorten wel passen in het menu van hun kind, zoals rood fruit, appels en peren; fruitsoorten met minder fruitsuiker.”

Ook minder koolhydraten voor kinderen zonder overgewicht

“Ik zie natuurlijk ook kinderen zonder overgewicht of gezondheidsproblemen. Ik vind het erg belangrijk dat dit ook zo blijft, of in ieder geval dat het risico hierop zo veel mogelijk beperkt wordt. Voor alle kinderen is het een slecht idee om veel bewerkt voedsel, zoals grote hoeveelheden (wit)brood, pasta, koekjes, papjes en sapjes te eten.

Strikt koolhydraatarm/keto hoeft niet, kinderen gebruiken koolhydraten ook nog voor groeiprocessen. Volwassen mensen hoeven niet meer te groeien. Een koolhydratenbeperking door het weglaten van bewerkte voedingsmiddelen en toevoegen van extra vetten zijn wel verstandig.

Zo geef ik voor gezonde kinderen de voorkeur aan een menu met alleen langzame koolhydraten. Denk aan peulvruchten, groenten, vlees, kip, vis, volle zuivel, noten, gezonde vetten en fruit lager in fruitsuikers (zoals rood fruit, appels en peren). Liefst wat vaker vis op het menu.”

Meer gezonde vetten

Ik geef ouders ook het advies om meer gezonde vetten (roomboter, avocado(olie), olijfolie, kokosolie of MCT olie) toe te voegen aan het menu van hun kind(eren). Ieder kind heeft gezonde vetten nodig: vetten zijn zó belangrijk voor veel lichamelijke processen en de groei van kinderen.

Ik adviseer bijvoorbeeld om een extra eetlepel gezonde olie (avocado-olie, olijfolie, kokosolie of MCT olie) toe te voegen aan het groentehapje of een lepeltje mayonaise aan het avondeten toe te voegen. Bij voorkeur maak je de mayonaise zelf, zodat je gezonde vetten kunt gebruiken. En dan als toetje bijvoorbeeld een beetje Griekse yoghurt met 10% vet. “

Ook de ouders gaan vaak anders eten

“Het is erg fijn om te zien dat mijn adviezen ook iets uithalen in de praktijk. Ik heb al meerdere kinderen gezien die door mijn advies om minder koolhydraten en meer gezonde vetten te gaan eten, weer een normaal gewicht hebben gekregen. Ook kinderen die tegen het randje ondergewicht aan zaten, komen vaak beter in de groeicurve. Het mes snijdt dus aan twee kanten!

Ouders nemen vaak de adviezen die ik hen voor hun kind meegeef over. Zij minderen dan zelf ook met koolhydraten, waardoor ook zij gewicht verliezen en minder gezondheidsproblemen hebben. Dit is natuurlijk erg leuk om te zien! Zorgen voor je eigen lijf én dat van je kind. 

Maak het vooral leuk! Trakteer af en toe op iets extra’s, er zijn veel gezonde koolhydraatarme alternatieven. Kinderen zijn bijvoorbeeld vaak dol op rauwkost met een lekker dipsausje van mayonaise, yoghurt en wat kruiden.”

Ook samen met je kind(eren) starten met gezond koolhydraatarm/keto eten?

Je kunt op een gezonde en effectieve manier beginnen, door de weekmenu’s uit de STARTGIDSEN te volgen. Je kind kan met extra aanvulling gewoon met je mee-eten. Meer informatie over koolhydraatarm eten voor je kind vind je hier.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Jannet (54) valt eindelijk echt af

Jannet (54) valt eindelijk echt af

Zangeres Jannet Bodewes (54) woog 102 kilo, had al tijden last van een chronisch ontstoken achillespees, was altijd moe en had veel darmproblemen. “Ik voelde me voortdurend opgeblazen en had enorme energiedips.” De optredens met haar band vielen haar steeds zwaarder. In 2020 kwam ze gelukkig de gezonde koolhydraatarme/keto aanpak van TheNewFood op het spoor en dat veranderde alles!

Hoe vond je deze aanpak?

Ik worstelde al zo lang met m’n gewicht, ik heb heel veel diëten geprobeerd, maar echt afvallen lukte me nooit, ik werd uiteindelijk juist steeds dikker. Toen kwam ik tijdens een optreden een collega-zanger tegen, die ik een tijdje niet had gezien. Het viel me op dat hij ineens heel erg slank was en er zo goed uit zag. Hij vertelde dat hij met TheNewFood boeken moeiteloos 40 kilo was afgevallen. Nou: dat wilde ik ook wel!”

Ging dat meteen goed?

“Eigenwijs als ik ben, wilde ik het zelf gaan doen, dus zonder de boeken. Ik zocht informatie op de site van TheNewFood. Zo gingen we zelf aan de slag met strikt koolhydraatarm eten. Ik vond het wel lastig om steeds weer wat nieuws te verzinnen wat precies paste in mijn menu. Op een gegeven moment waren we gewoon uitgekeken op het eten. Ik besloot toen toch de startgidsen te bestellen en met de weekmenu’s te starten.”

Ging het beter met de startgids?

“Het was een verademing. Het fijne van de startgids is ook dat alles helemaal kant-en-klaar staat aangegeven; de weekmenu’s en de gerechten. Het is allemaal heel gemakkelijk en je hoeft zelf niets uit te rekenen of uit te zoeken, dat is geweldig! En het werkt. Ik voelde me die eerste week meteen al goed. Alleen mijn darmen moesten even wennen, maar dat was na een paar dagen al beter. 

Mijn vriend en ik vonden het eten heerlijk. Met de boekjes van TheNewFood werd het helemaal veel gemakkelijker. Ik merkte al snel dat niet alleen de kilo’s eraf vlogen, maar dat ik me heel veel beter ging voelen. Ik had al snel totaal geen last meer van een opgeblazen gevoel of obstipatie, zoals voor ik hiermee begon. Ik sliep beter, werd uitgerust wakker en had veel meer energie! “

Je viel 35 kilo af!

“Jazeker! Ik ben in 9 maanden 31 kilo overgewicht kwijtgeraakt. En mijn energie is met sprongen vooruit gegaan. Mensen die me een tijdje niet gezien hebben, zijn heel verbaasd over mijn metamorfose. Vanwege de muziek heb ik best veel vrienden en ik krijg heel regelmatig vragen van mensen die zelf ook aan de gang willen. Ik deel mijn geheim graag met ze, TheNewFood is het beste wat me is overkomen.

Inmiddels zijn veel van hen zelf ook gestart. Ook mijn zus, zwager, broer en schoonzus: het werkt erg aanstekelijk. Ze zagen natuurlijk hoe ik afviel en weer fitter werd. Maar ik liet ook zien hoe heerlijk je kunt eten zonder pasta, aardappelen, brood en al die andere koolhydraten. Ik had er niet meer op gerekend, maar in de maanden erna viel ik nog eens 4 kilo af, in totaal dus 35 kilo! “

Je bent nu zelfs van je migraine-aanvallen af?

“Al sinds de pubertijd worstelde ik met migraine-aanvallen. Deels hormoongerelateerd, maar ook bij spanning, zowel positief als negatief had ik er last van, evenals bij grote temperatuurverschillen. Al met al gauw zo’n twintig keer per jaar. De laatste 15 jaar werd dat met behulp van preventieve medicatie iets minder vaak en iets minder heftig, maar het bleef altijd naar en vervelend. Zeker rond optredens.

Na 9 maanden gezond ketogeen eten besefte ik me dat ik in al die maanden niet één keer een migraine-aanval had gehad en ik besloot de medicatie te stoppen. Ik vond het spannend en was natuurlijk heel benieuwd hoe het nu zou gaan. Geloof het of niet: sinds de dag dat ik ben gestopt, in december 2020, heb ik geen enkele migraine-aanval meer gehad. En dat zonder medicatie!!

Je bent nu zelfs aan het hardlopen?

Klopt en wie had dat gedacht. Toen ik hiermee begon was zelfs gewoon lopen een probleem. Maar mijn achillespees houdt zich al maanden rustig: de speciale gelkous om de achillespees te ontlasten ligt al maanden werkloos in de la. Daarnaast ben ik van professioneel bankhanger nu beginnend hardloper geworden. Ik loop na 2,5 maand nu 3 tot 4 keer per week 5 kilometer met interval of helemaal in joggingtempo.

Ik verbaas hiermee echt vriend en vijand (en de buren, haha), maar mezelf nog het meest. Sporten was nooit mijn ding. De dagen dat ik niet hardloop, probeer ik een wandeling te maken van minimaal 5 km. Daarnaast doe ik wat buikspieroefeningen en wat oefeningen met gewichtjes. Ik voel me super. Ik heb ook veel meer energie gekregen hierdoor: nooit meer energiedips. Heerlijk!”

Je vriend heeft geen last meer van reuma?

“Mijn vriend heeft vanaf het begin meegedaan. Hij is ook veel afgevallen, maar het mooiste is wat het voor zijn handen doet. Hij had ontzettend last van reuma in zijn vingers. Hij is gitarist en moest altijd veel pijnstillers slikken voor een optreden. Hij had zelfs al een ander instrument aangeschaft voor als gitaar spelen niet meer zou gaan, maar daar maakt hij zich nu helemaal geen zorgen meer over!

Want al een paar maanden nadat we hiermee zijn gestart, speelde hij steeds vaker en langer, zonder dat hij pijnstillers slikte. En op een bepaald moment constateerde hij heel verrast dat hij ál zijn vingers weer goed kon gebruiken! Zijn reuma is nu zo goed als weg.”

Ga je dit je leven lang volhouden?

“Ik ga zeker niet terug naar het koolhydraatrijke eten, ik voel me echt stukken beter met gezond koolhydraatarm/keto! Ik zit gemiddeld tussen de 15-25 gram koolhydraten per dag. Het ontbijt sla ik tegenwoordig altijd over en dat kost me geen enkele moeite. Ik voel me altijd goed verzadigd. Dit is geen dieet, maar gewoon heel gezond en lekker eten! En als bonus wordt je slanker, gezonder, blijer en energieker!”   

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!   

Delen
Opmerkelijk nieuws over keto

Opmerkelijk nieuws over keto

Eens in de zoveel tijd is het weer raak en komt koolhydraatarm/keto eten negatief in het nieuws. Zomaar, uit het niets… En ondanks alle positieve ervaringen, is dat voor sommige mensen toch even schrikken. Misschien maakt het je misschien toch aan het twijfelen. Ik ontvang dan ook vaak meteen verontruste berichtjes: “Klopt dit nieuws? Is keto echt wel gezond?”

Mijn belofte

In 2003 besloot ik zoveel mogelijk mensen te willen helpen met ook weer slanker en gezonder worden. En die missie neem ik (met mijn team) heel serieus. TheNewFood baseert haar adviezen op de nieuwste inzichten en kennis op keto-gebied. Wij volgen serieuze wetenschappelijke onderzoeken en adviezen van artsen over de hele wereld die zijn gespecialiseerd in deze aanpak en waar wij vaak ook mee samenwerken.

Onze eigen ervaring in de praktijk en wat wij terughoren van mensen over hoe ze hun gezondheid hebben verbeterd, nemen we natuurlijk ook mee. Al deze informatie delen wij dan weer via onze kanalen. Altijd naar waarheid. Ik durf je dan ook dit te beloven: mochten wij ooit ontdekken dat een gezonde keto aanpak geen goed idee is, dan delen we dat ook. Want wij willen mensen helpen beter te worden en niet zieker.

Een korreltje zout

Misschien denk je nu: dat kan Matty wel beloven, maar waar komt dat nieuws dan vandaan? Dat moet érgens vandaan komen toch? Dat snap ik; jij wilt gewoon precies weten hoe het zit! Ik raad je aan om altijd heel kritisch te kijken naar wat er wordt beweerd. Gaat het om een onderzoek? Wie was dan de opdrachtgever? Waar kwam het geld vandaan? Wat werd onderzocht? Ga eventueel zelf op zoek naar meer informatie…

En vraag je ook eens af: de spectaculaire resultaten die behaald worden met gezond keto (minder overgewicht, meer energie, meer gezondheid, minder medicatie etc. etc.), waarom lees je daar eigenlijk nooit iets over in het nieuws? Stel je die koppen eens voor: NA JAREN VAN CHRONISCHE ZIEKTE NU GEEN MEDICATIE MEER NODIG … Waarom staat dát eigenlijk niet elke dag in de krant?

Waarom gebeurt het eigenlijk?

Wie zal het zeggen… Je zou wel de vraag kunnen stellen: wie heeft er belang bij mensen die slanker en gezonder worden? Zónder pillen, spuiten of medische ingrepen? Wie heeft er belang bij mensen die 90% van de supermarkt overslaan en (bijna) alle medicatie kunnen stoppen? Mensen die weer in hun eigen kracht geloven? Of misschien is de vraag: wie heeft er geen belang bij? Daar kun jij je vast wel iets bij voorstellen.

Als iedereen weer gezond koolhydraatarm/keto gaat eten, dus weer eten waar we voor gemaakt zijn, dan worden én blijven mensen slanker en gezonder. Dan zouden er heel veel minder mensen chronisch ziek zijn. Dan zouden veel mensen weer bruisen van energie en de eigen kracht terugvinden… Wist je trouwens dat vrijwel alle onderzoeken naar ziekte en voeding worden gefinancierd door de farmaceutische industrie?

Coca Cola kocht voor miljoenen wetenschappers om

Zo werd nog niet eens zo lang geleden bekend dat Coca cola miljoenen heeft uitgegeven om de feiten te verdraaien over de gevolgen van suiker. En zij zijn niet de enige. Er zijn veel meer grote en kleine schandalen bekend waarbij wetenschappers de uitkomst van onderzoeken beïnvloeden of anders voorstellen. Ook vandaag de dag. Kijk daarom ook altijd kritisch naar onderzoeken.

En wat denk je hiervan; in 2017 ontving ik persoonlijk zelfs een aantal ‘dreigmailtjes’ van een professor. Hij zou TheNewFood ‘kapot maken’. Deze zelfde professor kwam in die tijd regelmatig in het nieuws met zijn beweringen dat we niet zonder brood kunnen leven. Hij schreef ook regelmatig positieve berichten over suiker en koolhydraten, o.a. voor het ‘kenniscentrum suiker’, wat ooit werd opgericht door de suikerindustrie zelf!

Vertrouw op jezelf

Neem dit van mij aan: we zullen steeds meer tegengeluid gaan horen. Hoe meer puur koolhydraatarm/keto eten hét antwoord blijkt te zijn op overgewicht, diabetes type 2 en andere ‘welvaartsziektes’, hoe groter de kans dat andere belanghebbende partijen (die bang zijn geld/klanten te verliezen) gaan proberen dit onderuit te halen. Houd daar rekening mee en laat het je vooral niet onzeker maken over deze aanpak.

Laat je niet gek maken! Gezond koolhydraatarm/keto eten gaat over stoppen met bewerkt eten en weer terug naar écht en puur eten. Voeding waar ons lijf voor gemaakt is, zoals we vroeger aten! Je komt niets tekort, integendeel. Je gaat je lichaam eindelijk weer ‘echt voeden’. Vertrouw op wat je merkt, ziet en voelt in je lijf. Kijk naar alle gezondheidsverbeteringen, naar wat het jou en zoveel anderen allemaal oplevert.

Het is jouw lijf, niet dat van bladenmakers, journalisten of programmamakers op tv. En ook niet van artsen, wetenschappers, ‘afval-experts’ of het voedingscentrum. Het is jouw lijf! Zorg er goed voor.

OVERZICHT ALLE ARTIKELEN

 Je kunt hier ook zoeken op de site:

Delen
Afvallen met keto: behoud spiermassa!

Afvallen met keto: behoud spiermassa!

Regelmatig horen we dat mensen bang zijn dat je je spieren gaat ‘opeten’ als je flink gaat afvallen. Of dat je lijf eiwitten die je eet om gaat zetten in suikers… Waar komen die verhalen vandaan en wat is er van waar?

Spierverlies bij crashdiëten

Feit: jezelf uithongeren met een ongezond dieet kan ten koste gaan van je spieren. Bij een ‘crashdieet’ of dieet met te weinig calorieën eet je zo weinig, dat het lichaam zelf op zoek gaat naar brandstof. Het gaat niet alleen je vetreserves gebruiken (wat je wilt natuurlijk), maar je spieren kunnen worden ‘opgegeten’. Spieren zijn opgebouwd uit eiwitten en je lichaam kan die eiwitten omzetten in suikers om te verbranden.

Met keto werkt het anders

Wanneer je gezond koolhydraatarm/keto eet dan voed je je lichaam optimaal. Je geeft je lichaam voldoende vetten om te verbranden en het heeft geen reden om op zoek te gaan naar andere brandstof. Het ‘opeten’ van spieren doet het alleen als het nodig is. Dat is precies de reden waarom, zeker in het begin, die vetten zo belangrijk zijn! Je moet je lijf trainen een supervetverbrander te worden. Laat nooit het vet weg!

Je spieren blijven intact

Dat je spieren intact blijven is natuurlijk super belangrijk. Eet je volgens een gezonde koolhydraatarme/keto aanpak dan eet je dagelijks normale hoeveelheden eiwit bij je maaltijden. In je weekmenu’s en in de maaltijden uit de boeken gaan we uit van rond de 100 gram per dag, soms meer, soms iets minder. Die eiwitten heb je nodig voor spieropbouw en -behoud, en om de aminozuur voorraad aan te vullen. 

In een gezond koolhydraatarm/keto menu eet je maximaal 1,8 gram eiwitten per kilo lichaamsgewicht. Dit hoef je echt niet bij te gaan houden. Ga uit van normale porties eiwitten, zoals ook in de boeken en menu’s wordt gebruikt. Dan zit je altijd goed.

Eiwitbronnen

Bij een gezond koolhydraatarm/keto menu leveren vooral vlees, gevogelte, vis en andere zeevruchten, eieren en zuivelproducten de nodige eiwitten. Het liefst verdeeld over 3 maaltijden, omdat je lijf per keer maar een bepaalde hoeveelheid eiwit kan opnemen. Eet je een keer te veel eiwit dan is dat niet erg. Onderzoek laat zien dat zelfs 50 gram eiwitten per maaltijd nauwelijks de bloedsuikers verhoogt.

Wanneer worden eiwitten wel omgezet in suikers?

Het omzetten van eiwitten in suikers (gluconeogenese) zal je lichaam alleen doen als het nodig is omdat er geen andere brandstof aanwezig is, of het kan dit gaan doen als je extreem veel eiwitten eet. Wanneer je langdurig last hebt van stress kan je lichaam ook eiwittten gaan omzetten in suikers, daar zorgT cortisol voor.  Daardoor kun je soms minder goed afvallen of zelfs aankomen als je veel last van langdurige stress hebt.

Sport en spieropbouw

Wat je ook eet: naarmate je ouder wordt neemt je spiermassa af. Dit kun je voorkomen door goed te eten (dat doe je met een gezond koolhydraatarm/keto menu), en gericht je lijf en spieren te trainen. Beweging en krachtsport kan je ook helpen om gevoeliger te worden voor insuline als je insulineresistent bent. Je lichaam kan dan weer iets beter omgaan met koolhydraten.  

Conclusie

Wanneer je de weekmenu’s volgt en je menu zelf samenstelt met behulp van de boeken, dan zit je altijd goed. Je hoeft niet bang te zijn dat je lijf eiwitten om gaat zetten in suikers, dat doet je lijf echt alleen maar als het nodig is. Laat daarom nooit het vet (je brandstof) weg uit je menu en begin ook nooit aan een mager koolhydraatarm dieet! 

 

BRONNEN BIJ DIT ARTIKEL

Protein turnover, ureagenesis and gluconeogenesis
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/22139560/

Effect of long-term dietary protein intake on glucose metabolism in humans
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11079744/

Moderating the portion size of a protein-rich meal improves anabolic efficiency in young and elderly
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3197704/

Commonly consumed protein foods contribute to nutrient intake, diet quality, and nutrient adequacy
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25926509/

A systematic review, meta-analysis and meta-regression of the effect of protein supplementation on resistance training-induced gains in muscle mass and strength in healthy adults
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28698222/

Nutrition and metabolism in burn patients
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28428966/

Effectiveness and Safety of a Novel Care Model for the Management of Type 2 Diabetes at 1 Year: An Open-Label, Non-Randomized, Controlled Study
https://link.springer.com/article/10.1007/s13300-018-0373-9

Low-carbohydrate diets differing in carbohydrate restriction improve cardiometabolic and anthropometric markers in healthy adults: A randomised clinical trial
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6368026/

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Huisarts Jacqui zet in op voeding

Huisarts Jacqui zet in op voeding

Huisarts en kaderarts diabetes Jacqui van Kemenade ziet fantastische resultaten bij patiënten die starten met een gezonde koolhydraatarme/ keto aanpak. Jacqui richt zich in de praktijk vooral op leefstijl en voeding. Ze schreef hier ook over in haar boek ‘Leefstijl op Recept’. 

Dik zijn of diabetes is niet ‘je eigen schuld’

“Ik geloof niet in eigen schuld. Ik denk dat veel mensen met veel buikvet of mensen met diabetes ‘intolerant’ zijn voor koolhydraten. Als ze koolhydraten eten krijgen ze geen pukkels of rode vlekken maar wel hoge bloedsuikers en buikvet. De koolhydraten worden omgezet in zogenaamde triglyceriden en die worden ‘gedumpt’ in de taille. Weg wespentaille!

Als je overgewicht hebt en je insuline is ontregeld, dan zorgt de insuline voor het ‘stouwen’ van calorieën. Je lichaam staat in standje ‘opstouwen’ en niet op standje ‘ verbranden’. Je wordt dikker. Anders eten, met veel minder koolhydraten, en anders leven, maakt dat je je lichaam weer in een gezonde metabole stand kan zetten. Dit is de reis die ik met mensen bewandel in de consultkamer. Ik zie hele indrukwekkende resultaten.”

Weinig resultaat met traditionele crashdiëten 

“Ik zag bij mijn patiënten dat een traditioneel crash dieet weinig resultaat had. Tot hun frustratie en mijn frustratie. Dat het ook anders kan, ontdekte ik zelf toen ik in 2001 maar niet afviel na de geboorte van mijn zoon. Ik ben toen voor het eerst met alle suikers radicaal gestopt. Ik viel meteen af. Na 2 maanden at ik weer een stukje cake. Ik werd misselijk en ziek. Ik was dus intolerant voor suiker, het kwartje viel.

In 2012 maakte ik kennis met een koolhydraatarme aanpak uit Zuid-Afrika. We probeerden dat zelf uit in mijn praktijk. Iedereen viel af en bleef op gewicht. Ik werd nog ‘fanatieker’. Mijn focus ligt op ‘echt eten’, koolhydraatarm, normaal eiwitten en gezond vetrijk. Op maandag ga ik meestal vasten. Ik drink veel minder dan vroeger shakes en smoothies. Ik zie dat het mijn patiënten met diabetes toch enorme suiker pieken geeft.”

Een andere aanpak van diabetes

Vroeger was ik bang om iemand die insuline spuit en zwaar diabetes heeft, op een ketogeen dieet te zetten. Nu vragen mijn patiënten erom; ze willen vaak echt ervaren dat het anders kan. Met een ketogeen dieet kunnen we soms binnen 2 weken alle medicatie afbouwen. Bij mensen met zwaar diabetes kan keto fantastisch helpen om een soort ‘metabole switch’ te maken; dus leren dat je lichaam anders moet gaan verbranden.

Soms blijft iemand dan ketogeen eten; soms gaan we dan naar een meer mediterrane manier van eten. Maar nooit gaan we weer ‘normaal’ doen, dus weer terug naar een koolhydraatrijk dieet. Ik zet voeding in als medicijn.

Ziek door te veel koolhydraten

“Als je steeds meer koolhydraten eet dan je nodig hebt, dan slaat je lichaam die op ‘voor later’. Maar die kast om reserves op te slaan is snel vol. Als de kast vol is worden de koolhydraten omgezet in buikvet. Lukt dat opslaan als buikvet ook niet meer, dan stijgen de bloedsuikers. In reactie daarop maakt je meer insuline aan. Maar meer insuline is niet het antwoord. Het lichaam is gewoon te ‘vol’.

Eind van het verhaal is dat de suikerspiegels toch gaan stijgen, we krijgen diabetes, we worden te dik en we krijgen vaak een heel scala aan klachten. We kunnen dan wel een pilletje slikken om de suikerspiegels te laten dalen. Maar, dat is eigenlijk een beetje gek. Het is als het zeggen tegen iemand die allergisch is voor walnoten: ‘gewoon lekker eten, en slik dan 1 keer per dag een anti-allergietablet’. Iemand die stijgende suikerspiegels heeft kan inderdaad heel goed slikken en spuiten. Maar nog beter is het probleem bij de wortels aan pakken.”

Niet bang voor gezonde vetten

“Er zijn heel veel gezonde vetten die je vooral wel moet eten; zoals het vet in volle yoghurt, of in een avocado. Deze vetten hebben een slechte naam doordat ze calorierijk zijn. Maar. Deze vetten remmen de opname van suikers, zo zorgen ze dus voor een stabiele suikerspiegel. Bovendien stimuleren ze maximaal je verzadigingshormonen in je darm. Je krijgt dan een vol gevoel en gaat niet op zoek naar snackjes. Blijf weg van frituurvet of ‘nep-vet’ (transvet) in kant en klare koekjes en verpakte cake.

Ik adviseer om de goede vetten te eten, die je vind in echt en puur eten. Als mensen op deze manier gaan eten, dan zie ik een enorme verbetering in heel veel bloedwaardes. Suikers gaan omlaag, triglyceriden zakken, en vaak zie ik ook een verbetering van de leverwaardes. Veel mensen hebben zonder dat ze het weten ook aantasting van de lever door een ongezonde manier van eten.”

Anders eten en anders leven

“Anders eten is maar een deel van het verhaal. Met de focus op voeding alleen is het verhaal is dan niet compleet. Als je bijvoorbeeld slecht slaapt of stress hebt dan wordt het heel moeilijk om gezonde keuzes te maken. Ook veroorzaakt slaapgebrek en stress een enorme ‘craving of urge’ naar het eten van snelle koolhydraten en suikers. Zo kun je dus door stress een suikerverslaving hebben.

In mijn praktijk kijk ik naar het hele plaatje. Heel de mens. Dit is ook de reden dat ik uiteindelijk mijn boek heb geschreven; ‘Leefstijl op Recept’. Leefstijl gaat over slaap, over omgeving, over stress, over beweging en over voeding natuurlijk. Al die pijlers zijn van belang.”

Wil jij ook starten met gezond koolhydraatarm/keto?

Je kunt op een gezonde en effectieve manier beginnen, door de weekmenu’s in de STARTGIDS te volgen. Al binnen enkele weken zul je merken dat je je veel beter en energieker gaat voelen. En dat je al gewicht kwijt bent en allerlei kwalen verminderen. Ook je bloeddruk normaliseert snel. HEB JE DIABETES 2? Je bloedsuikers zakken vrijwel direct, maak eerst een medicatie-afbouwplan met je behandelaar.

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu’s en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen
Feestrecept: fluweelzachte keto baileys

Feestrecept: fluweelzachte keto baileys

Fluweelzacht, vol en romig. Misschien wel de lekkerste Baileys die je ooit hebt geproefd, maar dan koolhydraatarm/keto. Heerlijk als afsluiter na een feestelijk diner… Maak hem al een dag van tevoren, dan is de smaak optimaal. Dit is een recept uit de KERSTSPECIAL. Een overzicht van wat je naast de compleet uitgewerkte menu’s nog meer in de kerstspecial vindt, kun je zien onder dit recept.  

Waarschuwing: Het liefst alleen een keer alcohol als het echt feest is. Wees heel voorzichtig met alcohol wanneer je je doelen wilt halen of de voordelen van deze aanpak wilt behouden. Meer over alcohol in een gezond koolhydraatarm/keto menu vind je hier.

Voor 12 porties ± 1,5 gram koolhydraten per portie

400 ml slagroom
150 ml Ierse whiskey
1 eetlepel sterke oploskoffie
1 eetlepel cacaopoeder*
zoetstof* naar smaak (ik gebruikte Natrena vloeibaar, zie TIP)
2 theelepels vanille-aroma (bakproducten supermarkt, zie TIP)
1 theelepel amandelaroma (bakproducten supermarkt, zie TIP)

Zo maak je het:

1. Doe de room in een pan en laat op een klein vuurtje inkoken tot de room wat dikker is (er is dan 3/4 over van de oorspronkelijke
hoeveelheid). Schenk de Baileys in een kom of maatbeker en laat afkoelen tot lauwwarm.
2. Klop in een apart bakje de cacaopoeder, koffiepoeder en zoetstof tot een glad papje met een scheutje van de whiskey.
3. Klop het gladde papje door het lauwwarme roommengsel en voeg ook de vanille-aroma, amandelaroma en de rest van de whiskey toe.
4. Meng goed, proef of het goed op smaak is of dat je van één van de ingrediënten nog wat moet toevoegen.
5. Dek de Baileys af met een stukje plastic folie op de vloeistof, zodat er geen lucht bij kan. Laat goed koud worden en zeef de Baileys eventueel als er wat brokjes inzitten of je toch een velletje bovenop hebt.  
5. Bewaar in de koelkast (tot 2 weken houdbaar). Serveer in een cocktailglaasje of ander glas, met of zonder klontje ijs.

TIP ZOETSTOF Gebruik je liever een andere zoetstof, zoals Sukrin+ of Sweet like sugar (Holland & Barrett), los deze dan op in de hete slagroom, dus aan het eind van stap één, voordat je het vuur uitzet. Maak het zo zoet als jij zelf lekker vindt, dus proef!

TIP AMANDELAROMA
Het lekkerste vind ik het amandelextract van Nielsen Massey. Je koopt het online, bijvoorbeeld hier bij Bouwhuis.com. Je kunt ook gewoon amandel aroma van Dr. Oetker (supermarkt) gebruiken.

TIP VANILLE-AROMA
Het lekkerste vind ik het extract van Nelsen Massey, maar pas op: de soort die ze in de supermarkt verkopen met het bruine etiket bevat veel suiker. Het gaat om het flesje met het groene etiket. Je koopt het online, bijvoorbeeld hier bij Bouwhuis.com. Je kunt ook gewoon vanille-aroma van Dr. Oetker gebruiken.
 

MEER HEERLIJKE FEESTGERECHTEN VIND JE IN DE KERSTSPECIAL!  HIERONDER ALLE RECEPTEN

Delen
Keto aardappeltjes van marsepein

Keto aardappeltjes van marsepein

In december zet je toch een keer aardappeltjes op tafel, maar dan van marsepein. Super makkelijk te maken en net zo lekker als ‘echt’ marsepein snoepgoed. Laat ze het liefst een paar uur of nacht opstijven in de koelkast. Klaar voor een heerlijk avondje?

Volg je de weekmenu’s eet er dan maximaal 2, het liefst direct na de maaltijd en niet als tussendoortje. Je kunt ze ook maken met een ander smaakje of in een ander jasje (zie VARIATIE). Dit marsepein is ook heerlijk als vulling in de gevulde reepjes! 

DIT HEB JE NODIG VOOR ± 14 STUKS (per stuk ± 0,5 gram koolhydraten)

100 gram amandelmeel of hele witte amandelen
100 gram poedersuiker zoetstof: Sukrin Melis of Sukrin Icing (zie TIP)
half theelepeltje (paar drupjes) amandelextract of amandel aroma (zie TIP)
1 eiwit
1 flinke eetlepel cacaopoeder

OPTIE
± 14 hele witte amandelen

ZO MAAK JE HET
1. Meng amandelmeel, poedersuiker zoetstof, amandelextract en eiwit in de keukenmachine met hakmessen, of het hakbakje van je staafmixer. Meng/hak tot je deeg helemaal glad fijngemalen is en een bal gaat vormen.
2. Verdeel het deeg in 14 stukjes en rol daar tussen je handen balletjes van, leg ze op een bord. OPTIE: Duw eventueel in elk bolletje een hele amandel als je dat lekker lijkt. Ik vond het erg lekker zo’n ‘bite’, maar het hoeft dus niet.
3. Strooi er de cacaopoeder over (je rolt ze dus NIET helemaal door de cacaopoeder). Draai elk balletje nogmaals tussen je handen, om er ‘aardappeltjes’ van te maken. Laat ze nog even een uurtje (liefst langer) opstijven in de koelkast.

VARIATIE
– Nog makkelijker is het om de balletjes in stap 2 gewoon door de cacaopoeder te rollen, doe de balletjes dan niet op een bord maar in een schaaltje en schud dat met de cacaopoeder tot alle balletjes zijn bedekt. Misschien heb je iets meer cacaopoeder nodig. De laag cacao is dan wat dikker en ze lijken niet meer op aardappeltjes, maar de smaak is prima. Heel feestelijk bij een kopje koffie als dessert.
– In plaats van amandelextract kun je ook citroenextract of citroen aroma toevoegen, eventueel met wat vers geraspte citroenschil. Rol ze dan niet door de cacao, maar eet ze zo of rol ze door de kokosrasp. Ook lekker met rozenwater (supermarkt) of sinaasappelextract of sinaasappelbloesemwater (biowinkel merk Cook, of online) in plaats van citroen. 

TIP POEDERSUIKER ZOETSTOF
Ik gebruikte zelf: Sukrin icing (eerst heette dat Sukrin melis) dit koop je online. 
Steviala Frost poedersuiker of Greensweet Icing poedersuiker zijn ook een optie. 
– Heb je alleen zoetstof kristalsuiker, maal dit dan eerst tot poeder in een hakbakje, anders krijg je geen echte fijne marsepein.
– Vloeibare zoetstof vind ik niet echt een succes, je krijgt dan heel slap marsepein en minder lekker. Maar heb je geen andere zoetstof, het kán wel. Voeg dan vloeibare zoetstof toe naar smaak, en gebruik een halve eiwit. Laat de marsepein voor het verwerken in de diepvries opstijven.

TIP AMANDELEXTRACT
Het lekkerste vind ik de amandelextract van Nelsen Massey. Je koopt het online, bijvoorbeeld hier bij Bouwhuis.com. Je kunt ook gewoon amandel aroma van Dr. Oetker (supermarkt) gebruiken.

MEER CHOCOLAATJES VIND JE IN KERSTSPECIAL!

HIERONDER EEN OVERZICHT VAN ALLE RECEPTEN IN DE DEZE SPECIAL.

Delen
Yvonne voelt zich herboren

Yvonne voelt zich herboren

Jarenlang kampte Yvonne (50) met ernstige gezondheidsproblemen, veel overgewicht en was ze altijd extreem moe. Ze was ten einde raad. Eke poging om af te vallen mislukte en zo kwam ze steeds dieper in een dal terecht. Gelukkig kreeg ze uiteindelijk van kennissen de tip om te starten met de koolhydraatarme/keto aanpak van TheNewFood. Dat bleek de gouden tip waar ze al jaren naar op zoek was en die alles veranderde…

 “Ik ben nu een totaal ander mens in een totaal ander lijf geworden!”  

Steeds dikker, zieker en vermoeider

“De klachten stapelden zich op. In 2008 kreeg ik te horen dat ik sarcoïdose had; een ziekte waarbij ontstekingen in organen ontstaan. Ik had vooral last van ontstekingen in mijn longen. Dit zorgde ervoor dat ik vaak benauwd was, waarvoor ik pufjes gebruikte. Naast de sarcoïdose had ik ook huidproblemen, slaapapneu, reumatische klachten en flink overgewicht. Ik kon ’s morgens haast m’n bed niet meer uitkomen.

Zo ben ik jarenlang aan het kwakkelen geweest en bleef ik ondertussen maar zoeken naar iets wat wél werkt. Als klap op de vuurpijl kreeg ik in 2016 ook nog een burn-out, ten gevolge van langdurige stress. Toen besefte ik dat er echt iets moest gebeuren, maar niets hielp! Ik voelde me steeds ellendiger. En ik was de hele dag door moe, zelfs na het opstaan al. Vaak viel ik door vermoeidheid na het eten in slaap.”

De huisarts stelt een maagverkleining voor

Ik had al het ene dieet na het andere dieet geprobeerd. Ik ben een paar keer goed afgevallen met een crashdieet, maar hield dit nooit lang vol. Zo ben ik al heel veel kilo’s afgevallen in m’n leven, maar die kilo’s zaten er altijd ook zo weer aan. Afvallen en weer aankomen….afvallen en weer aankomen. Ik ben ook naar een diëtist geweest, zij schreef me veel koolhydraten voor, maar daar viel ik niet van af en ik voelde me juist slechter. 

Omdat ik me zo ellendig voelde ging ik weer naar de huisarts. Die hoopte dat ik door af te vallen van mijn klachten af zou komen. Hij stelde een behandeling voor in een obesitaskliniek, ook een maagverkleining was volgens hem een optie. Hij bedoelde het vast goed, maar het was niet iets wat ik wilde! Ik wist dat ik het met andere voeding op moest lossen en niet met een operatie. Ik wist toen alleen nog niet hoe dan.

De gouden tip

“Begin 2019 kwam ik een bevriend stel tegen dat ik al lang niet had gezien. Ze hadden zagen er echt fantastisch uit, allebei veel afgevallen, kerngezond en stralend. Ze zeiden: “Yvonne, TheNewFood is ook echt iets voor jou.” We hebben een tijd gepraat en direct na dat gesprek wist ik: Dit kon wel eens precies zijn waar ik al die jaren naar op zoek was! De aanpak sprak me aan; want wij houden ook van lekker en smaakvol eten. 

Ik ben al snel begonnen met de startgids en heb me vanaf het begin geweldig gevoeld. Ook totaal geen hongergevoel. De eerste week was even wennen aan wat je allemaal ineens mag eten, maar dat ging heel snel. Ik vond het bijvoorbeeld heerlijk dat ik weer roomboter mocht gebruiken, dan smaakt je zalm toch veel lekkerder dan uit een droge pan! Fantastisch dat de weekmenu’s al zijn uitgewerkt zodat je direct goed kunt beginnen. Ook dat je maaltijden kunt wisselen is handig! Ik volgde het mineralenadvies op en had geen last van het afkicken (de ‘ketogriep’).

Een totaal ander mens

“Al na een paar dagen werd ik ’s morgens vóór de wekker aan wakker en stond ik volkomen uitgerust en zonder pijn op uit mijn bed! Geen opstartproblemen meer dus! En dat is zo gebleven. Ik merk qua energie echt ENORM veel verschil. Ik ben nu de hele dag fit, fris en vol energie. Inmiddels ben ik 23 kilo afgevallen en dat zonder honger. Ik heb nu eindelijk ‘eetrust’ en zelfs geen moeite met wat anderen eten.

En mijn gezondheid? Het is niet te geloven, maar Ik ben van alle klachten af! Geen reumatische klachten meer, niet meer kortademig, slaap-apneu zo goed als weg, mijn huid is rustig en ik heb geen eczeem meer. Ook geen actieve ontstekingen van de sarcoïdose meer. Alle pijnklachten zijn verdwenen, kortom: een totaal ander mens in een totaal ander lijf.”

Altijd het verkeerde gegeten

“Ik ben nu eindelijk bevestigd in mijn eigen gevoel dat er “iets” in mijn lijf zou zijn dat niet goed functioneert en dat dat met voedsel te maken heeft. Het zat hem niet zozeer in snoepen en snaaien, frisdrank of alcohol, want dat heb ik nooit overmatig gedaan. En ik at volgens de schijf van vijf. Maar ik kwam juist aan van “normaal” eten. Blijkbaar ben ik zeer gevoelig voor koolhydraten en suikers, ik ben dus ‘insulineresistent’.

Daardoor werd ik dus alleen maar nog zieker en dikker toen ik van de diëtiste meer brood en andere koolhydraten moest eten en nog minder vet. Mijn lijf kan gewoon niet met veel koolhydraten omgaan, dus niet met eten ‘zoals het hoort’. Als je een glutenallergie hebt laat je ook de producten staan waar je “ziek” van wordt, en zo zie ik dit ook. Ik ben allergisch voor koolhydraten dus die neem ik nu niet meer, of zeer beperkt.

Lekker eten voor het hele gezin

“Mijn man en kinderen vonden het allemaal zo fijn voor me dat het zo goed ging. Ze zagen al na een paar dagen dat er iets aan mij veranderde. Mijn ogen straalden en ik zag er zo goed uit. Zij zagen toen al een andere vrouw en moeder; iemand die heerlijk uitgerust aan de ontbijttafel zat, beter in haar vel, gezonder en een veel leuker mens om mee te leven. In het begin aten ze niet met me mee, maar later steeds meer.

Ze wilden steeds vaker proeven van mijn eten en vonden het dan heerlijk. Veel gerechten uit de boeken staan hier nu heel regelmatig op het menu, zoals de wiltloflasagne en de broccoli met room-kip. En als ik op zaterdagavond een hapjesplank maak voor mijzelf, met kaas, worst, komkommer, tonijn, olijfjes enzo, dan eten ze er ook vaak van mee. Zo’n plank is natuurlijk ook veel leuker dan ‘gewoon’ chips of chocola.”

Nooit meer anders eten

“Het is allemaal zo makkelijk vol te houden dat ik er niet eens over hoef na te denken of ik zo blijf eten. Waarom zou ik terug willen naar die andere Yvonne… eten volgens de schijf van vijf omdat dat zo hoort? Ik mis niets en dat is fantastisch! Dit is gewoon de manier van eten die past bij mijn lijf, ik kies niet meer voor eten dat me ziek en dik maakt. Ik kan nu weer leukere en vlottere kleding aan. Ik loop weer rechtop!

Ik wil nooit meer terug naar de oude ik! Veel mensen zijn nooit op de hoogte geweest van hoe slecht het met me ging, ik ben van nature een drager en geen klager. Ik lach altijd, heb een opgeruimd karakter en ben zeer positief ingesteld, maar daarmee laat je jezelf niet altijd zien. Voor je omgeving soms lastig, ook voor jezelf. Nu hoef ik niets meer te verbergen want ik voel me uitstekend en dat mag iedereen weten en zien!”

Dit gun je iedereen

“Ik had gewild dat ik veel eerder van deze aanpak had gehoord! Dan had ik niet zo lang hoeven worstelen. Dus: wacht niet langer! Het is niet alleen dat je er zo heerlijk en gemakkelijk mee af kan vallen, maar vooral ook het heerlijke gevoel dat je krijgt als je op deze manier gaat eten. Je krijgt weer energie, je wordt weer helder en de mooiste beloning: je krijgt weer een gezond lijf!

Ik heb gelukkig al veel mensen in mijn omgeving enthousiast gekregen om over te stappen op deze manier van eten. Ik gun iedereen dit succes. Wees niet bang dat je iets mist, want je mist helemaal niets! Het eten smaakt heerlijk, je kunt weer volop genieten en het vult niet alleen, het voedt je lijf ook. Dat merk je. Pak die startgids en begin direct!”  

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Stuur ons een bericht. Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!   

Delen
Kip in spinazieroomsaus

Kip in spinazieroomsaus

Dit gerecht is niet alleen overheerlijk, fluweelzacht en romig, het is ook snel klaar. Vervang eventueel de kip door champignons, grote garnalen, varkenshaas of bijvoorbeeld tofu. Eet de kip in spinazieroomsaus zonder iets erbij of met bloemkoolrijst. Op de foto zie je bloemkoolrijst gesmoord in roomboter.

Dit is een recept uit de VASTENSPECIAL. In deze special vind je nog veel meer heerlijke, snelle maaltijden, kleine gerechtjes en toetjes. Onder het recept vind je een overzicht van alle gerechten die in de VASTENSPECIAL staan. 

KIP IN SPINAZIEROOMSAUS KH 4-6 PER PORTIE

NODIG VOOR 2 PORTIES
300 gram kipblokjes (of 2 kipfilets, elk in 5 stukken) ook lekker met kippendijen in plaats van kipfilet
zwarte peper en zout
2 el milde olijfolie
2 teentjes knoflook, geperst (of ½ tl knoflookpoeder)
½ tl chilipoeder
1 el Italiaanse kruiden
150 ml (1 glas) droge witte wijn (of 2 blokjes wijn, zie TIP)
125 gram crème fraîche
4 zongedroogde tomaatjes (pot op olie), in reepjes
100 gram kruidenroomkaas en
100 gram geraspte Grana Padano kaas 
400 gram verse bladspinazie (eventueel meer)
Optie: 200 gram bloemkoolrijst, vers of diepvries (zie TIP)

ZO MAAK JE HET
1. Kruid de kipblokjes met zwarte peper en zout.
2. Verhit 2 el milde olijfolie in een ruime koekenpan of wok en bak hierin de kip rondom even aan, haal de kip uit de pan, houd even apart.
3. Voeg knoflook, chilipoeder en Italiaanse kruiden toe aan het bakvet, roer even door en giet er dan de wijn bij. Roer even door.
4. Voeg de crème fraîche en zongedroogde tomaatjes. Breng aan de kook en schep de kip terug in de pan, laat 5 minuten pruttelen. Roer dan de kruidenroomkaas en de kaas door de saus. Roer tot de roomkaas is opgelost.
5. Voeg de verse bladspinazie toe (eventueel in delen), warm en schep door tot alle spinazie geslonken is. Breng eventueel nog op smaak met zwarte peper en zout en eet direct.

TIP WIJN Gebruik je vaker wat wijn in gerechten? Vries dan wijn in in een ijsblokjesvorm. Zo heb je altijd wat wijn bij de hand. Wil je liever geen wijn gebruiken? Vervang de wijn in dit recept dan door 1 el witte wijnazijn en 150 ml water.

TIP BLOEMKOOLRIJST Dit gerecht kan heel goed zonder iets erbij, maar kan ook met bloemkoolrijst. Verwarm de bloemkoolrijst (eventueel nog bevriren) in een bakje zonder water een minuut of twee in de magnetron. Roer tussendoor een keer door. Maak de bloemkoolrijst niet te gaar, houd een bite! Je kunt de bloemkoolrijst ook even roerbakken (smoren) in een gewone pan met een flinke klont roomboter (zie foto). Roerbak een paar minuten tot de rijst beetgaar is en breng op smaak met wat zout.  

MEER HEERLIJKE SNELLE GERECHTEN VIND JE IN DE VASTENSPECIAL!  HIERONDER ALLE RECEPTEN

Delen
Jolanda van diabetes 2 medicatie af

Jolanda van diabetes 2 medicatie af

Het was geen verrassing voor Jolanda dat ze diabetes 2 kreeg want het zat in de familie, maar Jolanda vond het wel zwaar. Ze werd ook steeds zieker. Haar moeder lukte het om door anders te eten van de medicatie af te komen en dat wilde Jolanda ook. Maar dan op haar eigen manier!

Diabetes 2 zit bij jou in de familie?

Inmiddels ben ik 51 jaar oud en bij mij werd tien jaar geleden diabetes ontdekt. Ik had hier een verhoogd risico op want het zit in de familie. Mijn oma had ouderdomssuiker, zoals ze dat toen noemde en moest op hoge leeftijd ook insuline spuiten. Mijn moeder heeft ongeveer 30 jaar geleden te horen gekregen dat ook suiker heeft. Eerst heeft zij net al ik medicatie in de vorm van pillen gekregen en moest later ook spuiten.

Hoe verliep de diabetes 2 bij jou?

Ik kreeg eerst pillen tegen de diabetes 2, maar had steeds meer nodig om de boel stabiel te houden. Tot het echt niet meer ging met pillen alleen. Toen kwam de insuline om de hoek kijken. Dit vond ik toch wel een grote stap hoor zo’n naald in je te steken. En ga  je een avondje weg of op vakantie dan moet dat ding dus altijd mee en moet je altijd op de tijd letten.

Ik ben begonnen met 10 eenheden per dag. Gaandeweg de jaren werd de insuline veranderd naar een 24-uurs insuline en ook moest ik steeds meer gaan spuiten telkens bij iedere controle werd er wel verhoogd.

Hoe ontdekte je dat je van de insuline af kunt komen?

Ik zag bij mijn moeder dat het kon! In 2018 was zij gestart met een koolhydraatarme aanpak via keerdiabetesom. Ze was al na twee dagen van de insuline af. Dat gaat nog steeds heel erg goed en mijn vader doet met haar mee. Enthousiast als mijn vader is probeerde hij ook mij aan deze levensstijl te zetten, tenslotte voelt mama zich stukken beter. Ze kreeg ook veel meer energie en is veel afgevallen.

Ik zat inmiddels al op 44 eenheden en metformine. Ik wilde ook wel van de diabetes af, maar zag dat programma van mijn moeder niet zitten. Ik wilde het op mijn eigen manier doen. Zo kwam ik de site van TheNewFood tegen. Dat leek me een aanpak die ik wel voor mijzelf zag zitten.

Je bent begonnen met de startgids?

Ik ben vrijwel direct begonnen met de weekmenu’s uit de startgids. Erg prettig om mee te werken, makkelijk, simpel en dan ook nog eens lekker. Alleen recepten met avocado zijn niet aan mij besteed, maar die gerechten sla ik over. Ik ben dol op de eiercake. Er zit genoeg variatie in de maaltijden. Ik hield steeds via de mail contact met mijn diabetesverpleegkundige, die overigens superenthousiast was!

Zo heb ik de insuline afgebouwd. Altijd spannend natuurlijk, ook omdat ik onregelmatig werk en niet echt op vaste tijden eet. Ik heb nog lang hogere waardes gehad in de ochtend. Maar ik begreep dat dat normaal is en het is goedgekomen. Inmiddels zijn mijn waardes stabiel. En ben ik niet alleen van de insuline af, ik mocht na negen maanden ook stoppen met de metformine.

Je hebt een schildklierprobleem?

Het afvallen gaat niet zo snel als ik soms lees bij anderen, maar dat komt ook omdat ik een schildklierafwijking heb. De kilo’s gaan er daardoor heel erg langzaam af, maar dat weten we en dat geeft niet. Bij mij is ieder kilo er eentje. Ik ben nu 18 kilo kwijt, 14 cm smaller en draag twee kledingmaten kleiner. En het levert zoveel meer op: Ik voel me nu heel veel beter, ik heb meer energie en zit lekkerder in mijn vel.”

Hoe bevalt het eten?

Ik eet lekker en gevarieerd en heb niet het idee dat ik iets tekortkom. Ik heb verschillende boekjes van TheNewFood in huis waaruit ik iedere dag de lekkerste combi’s maak. Mijn gezin steunt me enorm, maar eten meestal (nog) niet met me mee, ik probeer dat wel. Het avondeten passen we aan of ik maak iets voor mezelf klaar. Ik ben er inmiddels aan gewend en het doet me niets als zij eens een patatje eten of pasta.”

Hoe reageren anderen?

“Mijn omgeving is trots! Ze zien inmiddels natuurlijk wel goed verschil nu ik zoveel ben afgevallen.  Mijn collega’s in de banketbakkerij vinden het extra knap dat ik dit zo heb gedaan omdat we de hele dag tussen de verse broodjes en het gebak staan. Mijn diabetesverpleegkundige is super trots op me en ik ben ook heel blij met haar. Ik kon haar steeds mailen met mijn waardes en zo hebben we dit samen gedaan.

Mijn man is heel erg trots op me. En mijn vader is onder de indruk dat ik, eigenwijs als ik ben, toch op mijn eigen manier mijn doel heb bereikt. Als ik nu af en toe mijn gezicht bij hun laat zien dan glimt ie van trots, mijn moeder trouwens ook.

Ga je het volhouden?

“Mijn lichaam bewijst mij dat dit goed gaat zo. Als ik een keer iets van koolhydraten eet (een stukje stokbrood bijvoorbeeld) dan merk ik dit gelijk aan mijn waardes… dit vind ik het dus niet waard. Ik wil immers van mijn medicatie af blijven.Ik ga deze levenswijze zeker volhouden. Het eten is heerlijk, dus lastig is het niet. Mijn nummer één is de snelle zalmschotel uit de zomerspecial, die staat het liefst elke week op het menu.”

Wil jij ook diabetes 2 verslaan?

Ga naar ons stappenplan diabetes 2 verslaan!

Wil jij ook jouw ervaring met deze aanpak delen? Laat het ons weten! Wij nemen persoonlijk contact met je op voor een interview. Laten we nog meer mensen inspireren om anders te gaan eten en weer slanker, energieker en gezonder te worden!  

Delen
Onderzoek: keto bespaart miljoenen

Onderzoek: keto bespaart miljoenen

Opnieuw toont een onderzoek aan dat een gezonde koolhydraatarme aanpak de gezondheid van mensen met diabetes type 2 kan verbeteren. Ook oudere deelnemers met diabetes 2 bleken te kunnen stoppen met medicatie. Dit is het eerste onderzoek waarbij ook wordt berekend wat deze aanpak bij diabetes 2 kan opleveren aan besparing qua zorgkosten.

Nieuw onderzoek volgt patiënten zes jaar

Het onderzoek: Dokter Unwin biedt in zijn Britse praktijk al vele jaren de mogelijkheid om een koolhydraatarme/keto aanpak te volgen. Zes jaar lang volgde hij patiënten met diabetes type 2 of prediabetes, die kozen voor een koolhydraatarme aanpak. Bij hen bleken de bloedsuikerspiegel, het gewicht, de bloeddruk en andere gezondheidsmarkers aanzienlijk verbeterd, ten opzichte van patiënten die voor medicatie kozen.

Terug naar een normale Hb1Ac-waarde

Bijna alle deelnemers met prediabetes bereikten weer een normaal HbA1c-niveau. Bij deelnemers met diabetes 2 verlaagden ook de bloedsuikers drastisch, bijna de helft van deze groep kon helemaal met medicatie stoppen. Ook vielen alle deelnemers veel af en zagen de onderzoekers significante verbeteringen in cholesterol, triglyceriden en bloeddruk.

Gewichtsverlies niet belangrijk voor resultaten bloedsuikers

Een belangrijk gegeven is dat het gewichtsverlies niet altijd gelijk opging met verbeteringen in de bloedsuikerspiegel. Degenen die minder gewicht verloren leken het even goed te doen als degenen met meer gewichtsverlies wat betreft het verbeteren van hun diabetes. Afvallen is dus geen voorwaarde om diabetes 2 om te keren. Gezond koolhydraatarm/keto is wel een voorwaarde om diabetes 2 onder controle te krijgen.

Miljoenen besparing voor de zorg

In de praktijk van dokter Unwin, waar het onderzoek plaatsvond, wordt  veel geld bespaart aan medicatie en zorgkosten. De onderzoekers schatten in dat als elke huisartsenpraktijk in Engeland vergelijkbare besparingen zou realiseren, de jaarlijkse besparing voor de National Health Service meer dan 300 miljoen euro’s zou bedragen.

Verrassende resultaten onder ouderen

Ook onder oudere patiënten (65 jaar en ouder) met vaak langdurige diabetes werden enorme verbeteringen gezien. Deze groep wordt vaak uitgesloten van vergelijkbare onderzoeken omdat men denkt dat het voor hen moeilijker is om remissie te bereiken. Maar onderzoekers zagen dat ook bij deze patiënten de bloedsuikerspiegel en de gezondheid in het algemeen aanzienlijk verbeterde.

Onderzoekers: “Iedereen met diabetes 2 zou deze kans moeten krijgen”

Dokter Unwin: “De koolhydraatarme benadering heeft onze kijk op de realistische vooruitzichten voor mensen met diabetes type 2 in de huisartspraktijk veranderd. Medicijnvrije diabetesremissie was in 2012 ongelooflijk zeldzaam voor ons, nu komt het regelmatig voor. We vinden dat deze aanpak een optie moet zijn voor iedereen.”

Heb jij diabetes 2 of te hoge bloedsuikers (prediabetes)?

De aanpak van TheNewFood is nog effectiever dan de aanpak uit het onderzoek. Onze ervaring is dat vrijwel iedereen van de medicatie afkomt met onze gezonde koolhydraatarme/keto aanpak. Wil jij dat ook? Ga naar het stappenplan om diabetes 2 te verslaan.

Bron

Hier vind je het onderzoek 

MEER NIEUWS

Geen Resultaten Gevonden

De pagina die u zocht kon niet gevonden worden. Probeer uw zoekopdracht te verfijnen of gebruik de bovenstaande navigatie om deze post te vinden.

Dit artikel heb ik geschreven samen met Lara Schalk. Heb je nog vragen na het lezen van deze informatie? Stuur me even een bericht.
Matty Barnhoorn
TheNewFood 
Verpleegkundige Lara Schalk Wie is Lara Schalk? Lara Schalk is verpleegkundige bij TheNewFood. Lara combineert haar schat aan kennis over gezonde koolhydraatarme/keto 
voeding met haar medische achtergrond. Voor TheNewFood schrijft zij onder meer artikelen en adviseert en begeleidt zij mensen bij deze aanpak.
Ook één op één. Kijk hier voor de mogelijkheden, of
 stuur Lara een bericht.

 

BOEKEN Koolhydraatarm/keto eten 

Succesvolle praktische aanpak met makkelijke koolhydraatarme/KETO menu's en heerlijke recepten voor elke dag.

Delen